חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (8 – 15 בפברואר 2010)

ח'אלד משעל, יו

ח'אלד משעל, יו

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

אבראהים  זוארעה

אבראהים זוארעה

סלמן אבו עתיק

סלמן אבו עתיק

רפיק אלחסיני

רפיק אלחסיני


ח'אלד משעל, יו
ח’אלד משעל, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, נפגש עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בעת

ביקור שערך במוסקבה ב-12 בפברואר (13 בפברואר, 2010, Palestine-info)

עיקרי הדו"ח

 מחבל  ששירת כקצין במשטרה הפלסטינית, דקר למוות חייל צה"ל שישב ברכבו סמוך לצומת תפוח. הדוקר שירת במשטרה הפלסטינית וככל הידוע הוא ביצע את הפיגוע על דעת עצמו, ללא אכוונה וסיוע של אחד מארגוני הטרור. הרשות הפלסטינית גינתה את הפיגוע.

 בנגב המערבי נמשך "טפטוף" ירי הרקטות. כמו כן אירעו שתי תקריות סמוך לגדר הביטחון בצפון ובמרכז רצועת עזה. צה"ל תקף מטרות מחבלים בדרום ובמרכז הרצועה.

 לאחרונה הותר לפרסום כי כוחות הביטחון סיכלו בדצמבר 2009 ניסיון של חמאס להניח מטענים במקומות הומי אדם בישראל, לחטוף ולרצוח חיילי צה"ל. הפיגועים היו אמורים להתבצע באמצעות מחבלי חמאס ששוגרו לישראל מרצועת עזה דרך הגבול המצרי.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 במהלך השבוע נמשך "טפטוף" ירי הרקטות. סה"כ אותרה נפילה אחת של רקטה בשטח  פתוח  סמוך לקיבוץ בנגב המערבי (12 בפברואר). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.  

 כמו כן אירעו שתי תקריות ירי :

  • ב-12 בפברואר זיהה כוח צה"ל חוליה של פלסטינים חמושים מתקרבת לעבר גדר הביטחון במרכז רצועת עזה. ככל הנראה התכוונה החוליה להניח מטען סמוך לגדר. הכוח ירה לעבר החוליה (דובר צה"ל, 12 בפברואר). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי לא היו נפגעים בתקרית (אתר צפא, ערוץ אלאקצא, 12 בפברואר).

  • ב-10 בפברואר – זוהתה חוליה של פלסטינים חשודים סמוך למעבר ארז. בוצע ירי מנשק קל לעברם. אחד מהם נפצע והועבר לבית חולים בישראל. שני חשודים נוספים  נעצרו. 

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

פעילות חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטות במהלך השבוע הקודם תקפו כלי טיס של חיל האוויר (9 בפברואר)  מבנים חשודים באזור שדה התעופה דהניה. ב-11 בפברואר תקפו כלי טיס של חיל האוויר חולית מחבלים סמוך למעבר קרני. כתוצאה מהתקיפה נהרג פלסטיני (דובר צה"ל, 11 בפברואר). בכלי התקשורת הפלסטינים דווח כי נפגעו חלק מאנשי חוליה, שביצעה ירי צלפים לעבר חייל צה"ל באזור מעבר קרני. עוד דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים כי פעיל החזית הדמוקרטית נהרג ומספר פעילים נוספים נפצעו. מדיווחים אחרים עולה כי ההרוג השתייך לזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין או לוועדות ההתנגדות העממית (פאל טודיי, palestine-info , 11 בפברואר).

פעילות ג’האדית-סלפית  המזוהה עם הג’האד העולמי

 מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו במחנה הפליטים שאטי את מחמוד טאלב, בכיר בהתארגנות המזוהה עם הג’האד העולמי ברצועת עזה. הוא הואשם בביצוע פיצוצים בבתי קפה אינטרנט ברצועת עזה. סוג פעילות זה אופייני להתארגנויות הג’האדיות-סלפיות המנסות לפגוע ביעדים המזוהים עם המערב ותרבותו.

 המדובר בסדרה של פיצוצים בבתי קפה ברצועת עזה, שאירעו בחודשים האחרונים, ביניהם יצוינו:

  • 1 בנובמבר, 2009 – פיצוץ בבית הקפה ענדליב בעיר עזה לאחר שאלמונים השליכו לעברו מטען חבלה. הייתה זו הפעם השנייה בה הותקף המקום. לא היו נפגעים (סוכנות הידיעות הגרמנית, 1 בנובמבר).

  • 6 בינואר, 2010 – אלמונים חמושים פוצצו מטען בבית קפה טל אלקמר בשכונת שיח’ רצ’ואן בעיר עזה. מספר אזרחים נפצעו ונזק רב נגרם לרכוש (קדסנט, מען, 6 בינואר).

 כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על אופנוע שהתפוצץ במקום הומה אדם בשכונת זיתון בעזה. על פי דיווחי גולשים באתר חמאס  היה האופנוע עמוס פצצות מרגמה שאחת מהן התפוצצה. על פי הדיווחים נהרגו בפיצוץ שני פעילי צבא האסלאם (סוכנות מען, 14 בפברואר).

 גורמים המזוהים עם הג’האד העולמי ברצועה הכחישו כל קשר לפיצוצים וטענו כי כל ההאשמות המופנות כנגדם על ידי חמאס הינן האשמות שווא. לטענתם, חלק מהפיצוצים הינם תוצאה של עימותים פנימיים בין בכירים במנגנוני הביטחון של חמאס. בנוסף הביעו התארגנויות אלה את מחאתן על כך שחמאס מונעת מפעיליהן לבצע ירי רקטות לעבר ישראל (רדיו צות אלקדס, 10 בפברואר).

סוכל ניסיון חמאס לביצוע פיגועים בישראל, כולל חטיפה מרצועת עזה

 לאחרונה הותר לפרסום, כי כוחות הביטחון סיכלו כוונות של חמאס לבצע פיגועים, כולל חטיפת חייל לצורכי מיקוח. ב-12 בדצמבר 2009, בעיצומם המאמצים להגיע לעסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים,  נעצרו על ידי כוח צה"ל סלמן אבו עתיק וארבעה מסתננים נוספים, שניסו לחדור לישראל מרצועת עזה דרך מצרים. בכליהם של המסתננים נמצא סכום כסף של 15,000$ מזויפים.  בסריקות שנערכו במקום תפיסתם נמצא משתיק קול אותו ניסה סלמן אבו עתיק להבריח לישראל, מאוחר יותר הוא גם הסגיר אקדח שהיה ברשותו.

 סלמן אבו עתיק, בן 43 מרצועת עזה, הינו פעיל חמאס בכיר, שעיקר עיסוקו הברחת אמצעי לחימה. בחקירתו סיפר כי ניסה לחדור לישראל בשליחות חמאס לביצוע פיגוע רצח וחטיפת חייל לצורכי מיקוח. הוא מסר גם מידע אודות פעיל חמאס נוסף, אבראהים זוארעה, שאמור להסתנן לישראל על מנת לסייע לו להוציא לפועל את הפיגוע, שברשותו שני מטענים. סלמן אבו עתיק סיפר כי באוקטובר 2009 יצא מהרצועה לסיני דרך מנהרה במטרה להסתנן לישראל. לדבריו נשלח עוד קודם לכן פעמים רבות על ידי חמאס לבצע פיגועים בישראל, לרבות באמצעות רכב תופת, אולם מסיבות שונות הם לא יצאו אל הפועל. עוד סיפר כי במסגרת פעילותו בחמאס עבר אימונים צבאיים שכללו הרכבת מטעני חבלה. 

 ב-31 בדצמבר 2009 נעצר אבראהים  זוארעה, בן 44 מבית לאהיה, שותפו לפיגוע של סלמן. ברשותו נמצאו שני מטעני נפץ במשקל של 7-6 ק"ג כל אחד ומערכת הפעלה. בחקירתו הודה כי הוא אמור היה להניח את המטענים במקום הומה אדם בישראל. לדבריו, נדרש לבצע את הפיגוע תוך עשרה ימים מרגע כניסתו לישראל. עוד הודה כי היה אמור לסייע לסלמאן אבו עתיק, אותו הכיר היכרות מוקדמת,  לחטוף ולרצוח חייל.

אבראהים  זוארעה   סלמן אבו עתיק

אבראהים זוארעה

 

סלמן אבו עתיק

יהודה ושומרון

חייל צה”ל נהרג בפיגוע דקירה סמוך לצומת תפוח

 ב-19 בפברואר בשעות הצהרים, עמד רב סמל איהאב חטיב ברכבו הצבאי בפקק תנועה סמוך לצומת תפוח. מחבל פלסטיני ניצל את ההזדמנות ניגש לרכב, שחלונו היה פתוח, ודקר את הנהג. הנדקר לחץ על דוושת הגז והתהפך עם רכבו לתעלה סמוכה. רב סמל איהאב חטיב נפצע באורח אנוש ונפטר מאוחר יותר. שוטרים שהוזעקו למקום הצליחו לעצור את המחבל שניסה להימלט. הסכין נמצאה במקום. ההרוג הוא רב סמל איהאב חטיב ז"ל תושב כפר מרר, ששירת כנגד לוגיסטיקה בחטיבת כפיר.

 על פי ההערכות פעל המחבל, ששירת כקצין במשטרה הפלסטינית, על דעת עצמו, על רקע בעיות אישיות ללא אכוונה מארגון כלשהו (פעילות בלתי מסודרת של מחבלים "בודדים" מאפיינת את רוב פיגועי הטרור ביהודה ושומרון ובישראל בשנה האחרונה).

 הרשות הפלסטינית גינתה את הפיגוע. בהודעת הגינוי הזהיר סלאם פיאצ’, ראש הממשלה את הציבור הפלסטיני מנקיטת פעולות דומות בעתיד והדגיש כי הדרך למאבק בישראל הינה "התנגדות בדרכי שלום" (מונח שטבע אבו מאזן במהלך ועידת פתח, אוגוסט 2009). במקביל הוא הורה למנגנוני הביטחון להגביר את הפיקוח על אנשיהם (סוכנות ופא, 10 בפברואר).

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע ביהודה ושומרון במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן נמשכו הפרות הסדר בעיקר באזור גדר הביטחון סמוך לכפרים נעלין ובלעין (מערבית לראמאללה).

  בין האירועים יצוינו:

  • 15 בפברואר – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית סירא (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 15 בפברואר).

  • 14 בפברואר –  בנקודת הביקורת בקעות (מזרחית לשכם) חשף כוח צה"ל שלושה מטעני צינור וסכין בכליהם של שלושה פלסטינים צעירים (דובר צה"ל 14 בפברואר).

  • 12 בפברואר –  פלסטיני ניסה לדקור חייל במהלך סיור, שערך כוח צה"ל, בקסבה בחברון. אחד מחיילי הכוח פתח לעבר הדוקר באש ופצע אותו באורח קשה.

  • 10 בפברואר- אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לצומת ג’ית (מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 10 בפברואר). 

  • 9 בפברואר – בנקודת הביקורת סמוך לצומת גוש עציון מצא כוח צה"ל  סכין על גופו של פלסטיני (דובר צה"ל, 9 בפברואר)

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים בין ישראל לרצועה היו פתוחים במהלך השבוע ודרכם עברו 515 משאיות

ביקורו של יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל ברוסיה

 ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, עמד בראש משלחת שביקרה ברוסיה ב-12 בפברואר. במהלך הביקור נועד עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. בראיון שהעניק לתקשורת בעת הביקור ניסה ח’אלד משעל להציג חזות פרגמאטית של חמאס ולהוקיע את ישראל (דוגמת המסרים שחמאס מנסה להעביר למערב, בעודה ממשיכה לדבוק בעמדותיה הקיצוניות בפני קהלי יעד פלסטיניים, ערביים ומוסלמיים).

 להלן נושאים שעלו בראיון, שהעניק ח’לאד משעל לעיתון לאלחיאת (12 בפברואר):

  •  הבעת הערכה רבה למדיניות הרוסית, שלדברי ח’אלד משעל היא שונה מזו של שאר חברי ה"רביעייה". לדבריו חמאס מצפה מהקהילייה הבינלאומית "להפעיל לחץ אמיתי" על ישראל, לכבד את "זכויות הפלסטינים" ולכונן "שלום צודק" המבוסס על סיום הכיבוש הישראלי.

  •  חמאס מצאה הבנה רוסית כלפי עמדותיה. הרוסים מבינים כי חמאס אינה מהווה מכשול בפני הסדר ובפני המו"מ הפלסטיני-ישראלי, אלא היא עומדת על כך שמאמצי השלום באזור יצליחו בתנאי שיהיה זה "שלום צודק", שיעניק לפלסטינים את "זכויותיהם".

  •  ביקורו של נביל שעת’, בכיר פתח ברצועת עזה, היה חיובי והוא סייע לשבירת הקרח בין פתח לחמאס וליצירת אווירה טובה ביניהן. אולם, אין בכך די ויש לשאוף להשיג הבנות קונקרטיות יותר.

  • חמאס אינה מעוניינת במלחמה אולם אם זו תיכפה עליה היא תפגין "עמידה איתנה" ו"ההתנגדות" מול ישראל.

 בראיון לעיתון איזבסטיה טען ח’אלד משעל כי חמאס כבר עשתה "וויתורים מפליגים" בהסכימה להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, ביהודה ושומרון וברצועת עזה, כשירושלים כבירתה. כמו כן חמאס דורשת שכל הפליטים הפלסטיניים ישובו למולדתם. אולם ישראל שוללת "זכותם" זו של הפליטים, מסרבת לנהל מו"מ על מעמד ירושלים, ואינה מתכוונת לפנות את ההתנחלויות בגדה המערבית (איזבסטיה, 11 בפברואר).

הזירה הפנים-פלסטינית

אבו מאזן השעה את ראש לשכת הנשיאות רפיק אלחסייני
בעקבות פרסומים על מעורבותו בפרשת שחיתות

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית הורה על הקמת וועדת חקירה, שתעסוק בעניינו של רפיק אלחסיני, ראש לשכתו, העומד במוקד פרשת השחיתות בהנהגת הרשות הפלסטינית, שנחשפה לאחרונה בתקשורת הישראלית (ערוץ 10). כמו כן החליט אבו מאזן להשעות את אלחסיני עד סיום עבודתה של וועדת החקירה (ופא, 14 בפברואר, 2010). רפיק אלחסיני, מצידו, האשים את "הכנופיה שארבה לו ופעלה בשליחות מנגנוני המודיעין הישראליים". לטענתו, "הכנופיה" ניסתה לנצל אותו ולהפעיל נגדו "סחיטה חומרית ופוליטית", אולם אין בכוונתו להיכנע לסחיטה זו (הטלוויזיה הפלסטינית, 15 בפברואר).

רפיק אלחסיני
רפיק אלחסיני, ראש לשכת אבו מאזן מודיע  כי הוא מקבל את החלטת ההשעיה
(הטלוויזיה הפלסטינית, 15 בפברואר, 2010)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד