חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (26 בינואר – 2 בפברואר 2010)

רובוט משטרתי מנטרל את חבית הנפץ בחוף אשקלון

רובוט משטרתי מנטרל את חבית הנפץ בחוף אשקלון

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

שירות ביטחון כללי

שירות ביטחון כללי

ח'אלד משעל נושא דברים בהלווייתו של אלמבחוח בדמשק

ח'אלד משעל נושא דברים בהלווייתו של אלמבחוח בדמשק

ופא, 29 בינואר, 2010

ופא, 29 בינואר, 2010

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס מתראיין בערוץ המצרי

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס מתראיין בערוץ המצרי


רובוט משטרתי מנטרל את חבית הנפץ בחוף אשקלון
רובוט משטרתי מנטרל את חבית הנפץ בחוף אשקלון
( באדיבות NRG. צילום אדי ישראל, 1 בפברואר)

עיקרי הדו"ח

 בחופי אשקלון ואשדוד נמצאו השבוע שתי חביות ובהן חומר נפץ. נראה כי המדובר בניסיון של ארגוני המחבלים הפועלים ברצועת עזה לפוצץ את החביות בסמוך לספינות חיל הים.

 בנגב המערבי שרר שקט. לא אותרו נפילות של רקטות ולא נורו פצצות מרגמה לעבר ישראל.

 בכירי המערכת המשפטית של חמאס הציגו את עיקרי הטיעונים של חמאס במסגרת המענה לדו"ח גולדסטון. במוקד הטיעונים עומד ניסיון חמאס להעניק לגיטימאציה לירי הרקטות לעבר ישראל המוגדר על ידי דו"ח גודלסטון כ"פשע מלחמה", תוך שלילת הלגיטימיות של מדינת ישראל.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

סיכול פיגוע ימי

 ב-1 בפברואר בשעות הבוקר דיווחו למשטרה אזרחים, ששהו בחוף ברנע באשקלון,  על מציאת חפץ חשוד המוטל על החוף. חבלני  המשטרה שהגיעו למקום גילו  חבית עמוסה ב-25-15 ק"ג חומר נפץ. בשעות הערב אותרה חבית נוספת בחוף הקשתות באשדוד הזהה במאפייניה לזו שנמצאה בחוף אשקלון. כוחות משטרה החלו לסרוק את חופי הארץ על מנת לוודא שלא נמצאים מטעני חבלה נוספים. נראה כי המחבלים הפועלים ברצועת עזה התכוונו לפוצץ את החביות בסמוך לספינות חיל הים והם נסחפו לחוף.

 בליל 29 בינואר נשמעו פיצוצים בעומק הים כשני ק"מ מול חוף רצועת עזה. פתח/גדודי עז חללי אלאקצא, וועדות ההתנגדות העממית והזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין,  קיבלו אחריות על פיצוץ שמונה מטעני חבלה ימיים ב-29 בינואר (מען, 30 בינואר). יתכן כי המטענים שנמצאו ב-1 בפברואר הינם חלק מהמטענים הללו, שנסחפו לחוף.

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות ולא נורו פצצות מרגמה לעבר שטח ישראל.

 ב-1 בפברואר בוצע ירי מנשק קל לעבר חקלאים כשלושה ק"מ צפונית מזרחית למעבר קרני. לא היו נפגעים.  בתגובה ביצע כוח צה"ל ירי נשק קל.  את האחריות לירי קיבלה על עצמה הזרוע הצבאית של החזית העממית (אתר החזית, 1 בפברואר).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

פגישת תיאום בין ארגוני הטרור ברצועה

 גורמים המזוהים עם פתח פרסמו פרוטוקול פגישה שהתקיימה לדבריהם ב-24 בינואר 2010 בין נציגי חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין,  החזית העממית והחזית הדמוקרטית. בפגישה דנו הצדדים,  ביוזמת חמאס, בהפסקת ירי הרקטות לעבר ישראל מרצועת עזה ואפשרות להקמת גוף או רשות משותפים לתיאום הפעילות המבצעית נגד ישראל מיהודה ושומרון (אלכופיה פרס, 28 בינואר).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נמשכו התקריות בעיקר יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. מבין התקריות בלטה תקרית ב-31 בינואר סמוך למחסום קלנדיה  (צפונית לירושלים), כאשר נהג משאית שיודו לעברו אבנים נמלט ונסע במהירות לעבר המחסום בניגוד לכיוון התנועה ופגע במספר כלי רכב שחנו במקום. מאבטחי המחסום, שחשדו כי הוא מנסה לפרוץ את המחסום, ירו לעברו והוא נפצע באורח בינוני .

  עוד אירועים בולטים במהלכם נפצעו שני אזרחים ישראליים:

  • 1 בפברואר- בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלמועיר (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים, נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 1 בפברואר). 

  • 31  בינואר – אבנים הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי בנקודת ביקורת בחברון. לא היו נפגעים, נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 31 בינואר).

  • 30 בינואר – בוצע ירי לעבר סיור צה"ל בקרבת גדר הביטחון. את האחריות לביצוע הירי נטלו על עצמם פתח/גדודי עז חללי אלאקצא (אתר קדסנט, 31 בינואר).

  • 30 בינואר – אבנים יודו לעבר כלי רכב צפונית מערבית לראמאללה. ילד נפצע באורח קל. בו ביום הושלכו אבנים לעבר כלי רכב סמוך לסינג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). אישה נפצעה באורח קל וטופלה במקום (דובר צה"ל, 30 בינואר).

  • 30 בינואר – ברשותו של פלסטיני שעבר בנקודת הביקורת מזרחית לשכם נמצאו שישה מטעני צינור  (דובר צה"ל 30 בינואר).

  • 28 בינואר – שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך לבית עור אלתחתא (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 28 בינואר).

  • 27 בינואר – אבנים הושלכו לעבר אוטובוס סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דובר צה"ל, 27 בינואר).

כוחות הביטחון חשפו התארגנות חמאס במזרח ירושלים

 ב-3 בינואר נעצרו בתחנה המרכזית בבאר שבע שני צעירים, תושבי ירושלים המזרחית. מחקירתם עלה כי המדובר בפעילי חמאס, בעלי תעודות זהות ישראליות,  שגויסו במהלך לימודיהם ועבודתם בירדן ובדובאי. עם חזרתם לישראל החלו לאסוף מידע שכלל צילומי סטליס ווידאו, והכנת רישומים  ומפות של יעדים פוטנציאליים לביצוע פיגועים. כמו כן אספו מידע על סידורי האבטחה ומספר הנפגעים הפוטנציאלי ביעדים אלה.

 השניים אספו מידע, אודות התחנה המרכזית בירושלים, במבשרת ציון ובבאר שבע, קניון מלחה בירושלים, אזור המלונות וחוף הים בתל אביב ואזור בסיסי תל השומר. השניים נתפסו שברשותם המידע שאספו. השניים היו אמורים לקבל אמצעי לחימה וחומרי נפץ לביצוע הפיגועים. לשם כך איתרו מערה באזור הסטף (סמוך לירושלים) אותה הרחיבו וציידו לקראת קליטת הציוד והסתרתו (שירות ביטחון כללי 1 בפברואר).

 להלן מידע אודות השניים :

  • מראד נמר , בן 25 תושב צור באהר שבמזרח ירושלים. למד הנדסה בירדן בין השנים 2007-2003 שם גויס לשורות חמאס. במסגרת גיוסו נפגש עם נציגי חמאס בסעודיה. בשנת 2008 עבר לדובאי שם עבד כמהנדס. במהלך תקופה זו המשיך להיפגש עם  פעילי חמאס, בין היתר בתורכיה. ב-2009 חזר לישראל והחל במילוי המשימה שקיבל, איסוף מידע על יעדי פיגוע בישראל.

  • מראד כמאל , בן 24 תושב ואדי ג’וז  ירושלים למד רוקחות בירדן וגויס לחמאס על ידי מראד נמר.

שירות ביטחון כללי
מימין: מראד נמר . משמאל: מראד כמאל (שירות ביטחון כללי)

 תושבי מזרח ירושלים, ובמיוחד סטודנטים, מהווים מאתר מועדף עבור חמאס ושאר ארגוני הטרור. זאת בשל יכולתם לנוע בחופשיות יחסית בישראל ובירושלים באמצעות תעודת זהות ישראלית. ירדן, סעודיה, נסיכויות המפרץ הפרסי ומדינות ערביות אחרות, בהן שוהים תושבי ירושלים המזרחית למטרות לימודים או עבודה, מהווים מוקדים לגיוס והפעלה שלהם על ידי חמאס כפי שהומחש בפרשה הנוכחית. תושבי מזרח מקומיים מנוצלים למשימות שונות ובכלל זה איסוף מודיעין וביצוע פיגועים. יוזכר בהקשר לכך כי בשנים האחרונות חלה עלייה במספר תושבי ירושלים המזרחית המעורבים בפעילות טרור.2

מצרים
שירות הביטחון המצרי מנע פיגועים בקבר אבו חצירא

 על פי מקורות מצריים, חשפו שירותי הביטחון המצריים התארגנות טרור מצרית המונה 23 פעילים, שתכננה לפגוע במספר יעדים כולל תיירים ישראליים ויהודים המבקרים בקבר אבו חצירא הסמוך לאלכסנדריה. כמו כן תכננו לבצע פיגועים בספינות אמריקאיות החוצות את תעלת סואץ ואספו מידע על סניפי  בנקים בקהיר ואלכסנדריה. ברשות המחבלים נמצאה כמות גדולה של אמצעי לחימה וחומרי נפץ. המחבלים,שחלקם התאמנו בדרום סודאן, תמכו באידיאולוגיה של האחים המוסלמים  (מעריב, 1 בפברואר).

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים  בין ישראל לרצועת עזה היו פתוחים במהלך השבוע ודרכם עברו 259 משאיות.

תגובות להריגתו של מחמוד אלמבחוח

 מחמוד עבד אללראוף אלמבחוח (אבו אלעבד), בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, נמצא      ב-20 בינואר מת בחדרו במלון בדובאי. אלמבחוח, פעיל מבצעי בחמאס למעלה מעשרים שנה, היה אחראי לחטיפתם של שני חיילי צה"ל ועמד בראש מערך הברחות הנשק של חמאס.

 תנועת חמאס ודוברי חמאס הטילו על ישראל את האחריות למותו והבטיחו לנקום את מותו (הצהרות בכירים והודעה רשמית מטעם חמאס, Palestine-info , 29 בינואר) . להלן עיקרי התבטאויות של בכירי חמאס:

  • בדברים שנשא ח’אלד משעל, במהלך ההלוויה שנערכה בדמשק הוא הצהיר כי חאמס מבטיחה לנקום את דמו של אלמבחוח וכי אין כל שינוי במדיניות התנועה הדבקה עדיין ב"התנגדות" כאסטרטגיה. ח’אלד משעל גם השתמש בדבריו בביטויים אנטישמיים דוגמת "הציונים רוצחי הנביאים והשליחים",  "אויבי בני כל הדתות" (אלג’זירה, 29 בינואר).

ח'אלד משעל נושא דברים בהלווייתו של אלמבחוח בדמשק
ח’אלד משעל נושא דברים בהלווייתו של אלמבחוח בדמשק
(ערוץ אלאקצא, 1 בפברואר)

  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי חמאס יכולה להגיב גם מחוץ לזירה הפנימית וכי חמאס היא זו הקובעת את "כללי המשחק". עם זאת סירב לפרט מה יהיה אופי התגובה (רדיו אלאקצא, 30 בינואר).

  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס איים כי "האויב הציוני לא יתחמק מעונש" בהוסיפו כי  המועד ודרך התגובה יבחרו בהמשך (ערוץ אלקדס, 29 בינואר).

  • משיר אלמצרי, מדוברי חמאס, הדגיש כי גדודי עז אלדין אלקסאם יגיבו במקום ובזמן שיראו להם "בעורף הציוני". לדבריו מחיר ההתנקשות באלמבחוח יהיה קשה (אתר עז אלדין אלקסאם , 31 בינואר).

  • אסאמה חמדאן, נציג חמאס בלבנון, אמר כי חמאס לא תיגרר לתגובה קשה שלה מצפה ישראל ולא תפגע בבכירים ישראליים בחו"ל (מג’דה, 31 בינואר).

המאבק המדיני

העיתונות המזוהה עם הרשות הפלסטינית מעודדת המשך
“פעולות המחאה העממית” (“תופעת בלעין”)

 העיתונות המזוהה עם הרשות הפלסטינית ממשיכה לעודד את "פעולות המחאה העממית" המתבצעות נגד ישראל ("תופעת בלעין"). להלן עיקרי מספר מאמרים, שהתפרסמו בשבועות האחרונים, ע"י פובליציסטים המזוהים עם הרשות הפלסטיניתפתח:

  • חמאדה פראענה, במאמר באלאיאם (10 בינואר 2010), מצביע על השתתפות חברי הועדה המרכזית והמועצה המהפכנית של פתח ב"פעולות המחאה העממית" בכפרים בלעין, נעלין ואלמעצרה. לדבריו, השתתפותם בפעולות הללו, ביום השישי הראשון של ינואר 2010, הינה תופעה מיוחדת הראויה לתשומת לב. הכותב מביע תקוותו כי המדובר ב"פעולה שקטה, מושכלת, מתמידה ומתוכננת", שתתבצע בשיתוף פעולה עם הכוחות הפוליטיים האחרים השותפים ב"קואליציה הלאומית", שבהנהגת אש"פ והרשות הפלסטינית.

  • יחיא רבאח, במאמר באלחיאת אלג’דידה (21 בינואר 2010), ציין כי מדינת ישראל כולה הפכה למכשיר בידי המתנחלים. לדבריו ממשלת ישראל מעוניינת לטפח את המגמה הזאת כדי שתוכל למלא את תפקיד המתווך הניטראלי בין הפלסטינים, "בעלי האדמה", לבין המתנחלים. הוא הוסיף כי זירת חיכוך זאת עלולה להתרחב והדבר מחייב את הקהילה הבינלאומית "להגן על קיום הפלסטינים". הכותב מציין כי לפלסטינים יש את "זכות ההגנה העצמית" בפני המתנחלים בגדה, אשר מתנהלים לפי קריטריונים מיוחדים להם.

  • חסן אלבטל, במאמר באלאיאם (24 בינואר 2010), מציין כי "תופעת בלעין התפשטה" וכפרים נוספים הצטרפו לפעולות המחאה. לדבריו זוהי איננה "אינתיפאדה שלישית" אלה זוהי האינתפאצ’ה הראשונה בה משתתפים ישראלים וזרים, המעניקים צורה מסוימת של הגנה לעמיתיהם הפלסטינים. לדבריו "אין שקט בעיר העתיקה ואין שקט בנקודות החיכוך המתפשטות מבלעין ואחיותיה". אינתיפאדה זאת, לדבריו, מתאפיינת ב"התנגדות עממית" וב"התנגדות סבילה" בניגוד לאינתיפאדה השנייה שלרוב הייתה מזוינת ואלימה.

מענה חמאס לדו"ח גולדסטון3

 מחמד פרג’ אלע’ול, שר המשפטים בממשל חמאס ברצועת עזה, הודיע לאחרונה כי "בקרוב מאוד" תוגש התשובה על דו"ח גולדסטון, הכוללת 52 עמודים ובהם ממצאי "וועדת מומחים", שהוקמה ע"י ממשל חמאס לשם כך. בו בזמן, הגישה הרשות הפלסטינית את תגובתה הראשונית לדו"ח גולדסטון באמצעות ריאצ’ מנצור, נציגה באו"מ.

 צ’יאא אלדין מדהון, שופט בממשל חמאס העומד בראש ועדת התיעוד של חמאס (אלתות’יק), הציג את עיקרי קו הטיעונים של חמאס (אתר האינטרנט של גדודי עז אלדין אלקסאם, 27 בינואר 2010). הטיעונים המרכזיים:

  • חמאס הפנתה את אש הרקטות והמרגמות שלה לעבר מטרות צבאיות של ה"כיבוש", ולא לאזורי אוכלוסיה. רקטות "ההתנגדות" אינן מדויקות, ועל אף "המאמץ לא לפגוע באזרחים" הן עלולות להחטיא את המטרות במעט. מיעוט האזרחים שנהרגו מירי הרקטות מוכיח, שאזרחים לא היוו את המטרה.

  • רוב האזורים שבהם נחתו הרקטות הינם ממילא כלל לא חלק ממדינת ישראל, ו"מדינת האויב" (קרי, ישראל) היא שביצעה פשע בכך שהעבירה אזרחים לאזורי לחימה ויישבה אותם באדמות שלה שלהם.

  • דו"ח גולדסטון הרשיע את ה"כיבוש הציוני", וזיכה את "ההתנגדות" מהטענות לפיהן עשתה שימוש באזרחים כב"מגן אנושי". הטענות בדו"ח לפיהן ה"התנגדות" ביצעה "פשעי מלחמה" בכך שכיוונה נשקה כנגד אזרחים הינן חסרות בסיס, ויופרכו, מול עקרונות החוק הבינלאומי המעניקים לעמים כבושים זכות לגיטימית להתנגדות לאויב כובש.

 המדובר בטיעונים מופרכים. שכן, במהלך מבצע "עופרת יצוקה" נורו הרקטות ברובן המכריע, במובהק, לעבר מטרות שטח גדולות, כדוגמת ערים וישובים, לשם הרג וזריעת פחד ודמורליזציה בקרב התושבים, וללא אבחנה בין יעדים צבאיים ויעדים אזרחיים. אפילו דו"ח גולדסטון הכיר בכך, שהירי בוצע ללא אבחנה, וכוון כלפי אזרחים, לשם זריעת פחד ושיבוש חייהם.

 ראש וועדת תיעוד של חמאס שב וטען כי דו"ח גולדסטון ניקה את חמאס מהאשמת השימוש באזרחים כב"מגן אנושי". זוהי אכן אחת מנקודות התורפה המרכזיות שבדו"ח גולדסטון, המנוצלת היטב ע"י תעמולת חמאס. מידע רב ואיכותי שבידי ישראל מוכיח כי חמאס גיבשה תורת לחימה, המבוססת על השימוש באזרחים כ"מגן אנושי", אשר כוללת טקטיקות מגוונות, שיושמו במהלך מבצע "עופרת יצוקה": אילוץ תושבים להישאר בשכונות מגורים בהן פעל צה"ל; היטמעות פעילי טרור, בבגדים אזרחיים, בשכונות מגורים, הסתייעות בקבוצות ילדים על מנת להימלט ממוקדי לחימה, עשיית שימושים צבאיים בהיקף נרחב בבתי מגורים ובמוסדות ציבור (בתי חולים, בתי ספר, מסגדים), ביצוע ירי רקטות מקרבת בתי מגורים ומוסדות ציבור, ועוד.

 

 אבו מאזן מכריז על נכונותו לשוב לשלחן המו"מ עם ישראל בתמורה להתחייבות ישראלית

להפסיק להקפיא את הבנייה בהתנחלויות לשלושה חודשים

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, התראיין במהלך ביקורו בבריטניה ליומון הבריטי גארדיאן. בראיון ציין, שהרשות הפלסטינית מוכנה לחדש את המו"מ, אם ישראל תתחייב להקפאה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות לשלושה חודשים. להלן דברים שאמר בהקשר הישראלי:

  • הביע נכונות לחדש את המו"מ הישיר אם ישראל תקפיא את הבנייה בהתנחלויות לשלושה חודשים ותסכים לגבולות 1967 כבסיס לחילופי שטחים. לדבריו "אלה אינם תנאים מוקדמים אלא דרישות מפת הדרכים. אם הם [ישראל] אינם מוכנים לעשות זאת, משמעות הדבר שהם אינם רוצים פתרון מדיני".

  •  הביע תמיהה מדוע ארה"ב נסוגה מדרישתה [מישראל] להקפאה מוחלטת ואמר כי הוא מתכוון להתייעץ עם מדינות ערב טרם מסירת תשובה לשליח האמריקני גו’רג’ מיטשל בנוגע לחידוש המו"מ. לדבריו התקדמות תושג אם ישראל תסכים למסגרת של פתרון שתי מדינות בגבולות 1967 ולקביעת לוח זמנים לסיום הכיבוש (the Guardian , 31 בינואר, 2010).

ופא, 29 בינואר, 2010
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נפגש עם ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון
(ופא, 29 בינואר, 2010)

הזירה הפנים-פלסטינית

ח’אלד משעל מנסה לאחות את הקרע בין חמאס למצרים ומסנגר על הקשר של חמאס עם איראן

 ב-26 בינואר התראיין ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, לערוץ אליום המצרי. בראיון הוא התייחס למגוון סוגיות העומדות על הפרק ביחסים בין חמאס למצרים, על רקע  המתיחות, שהתגלעה לאחרונה בין השתיים בעקבות בניית המכשול על ידי מצרים ומותו של החייל המצרי4. להלן עיקרי דבריו (ערוץ אליום,26  בינואר):

  • חקירת מותו של החייל המצרי–  חמאס הקימה וועדת חקירה על מנת לברר את נסיבות הירי לעבר החייל המצרי. אולם עם זאת ציין שההפגנה ברפיח ביטאה את כאבם של תושבי עזה ומחאתם השקטה נגד בניית המכשול על ידי מצרים.

  • הקשרים בין חמאס למצרים-  לא  ניתן לנהל את הסכסוך עם ישראל ללא מצרים. הוא הכחיש שחמאס רואה מצרים כקושרת קשר נגדה יחד עם ישראל וארצות הברית וקרא לתפקיד מצרי פעיל ומרכזי יותר, במיוחד אם היא תפעל למען תושבי רצועת עזה בכל הנוגע ל"מצור" ולבניית המכשול.

  •  קשרי חמאס איראן–  לטענתו חמאס היא תנועת שחרור לאומית שאינה כפופה לשום גורם חיצוני והיא מוכנה לקבל סיוע בלתי מותנה מכל צד. לטענתו גם אם ארה"ב או האיחוד האירופי יציעו סיוע ללא תנאים מוקדמים, חמאס תסכים לקבל אותו. עוד הוסיף "אם איראן תציב תנאים, לא נסכים לקבל את הסיוע שלה. אנחנו מקבלים סיוע איראני מכיוון שהוא בלתי מותנה". הוא גם הזכיר שחמאס הסכימה לתקופות של הרגעה עם ישראל מספר פעמים תחת חסות מצרית וזאת למרות האינטרס האיראני בהמשך הלחימה. "הסביבה הקרובה והחשובה ביותר של חמאס היא ערבית ולאחר מכן הסביבה המוסלמית והמערבית. "כשם שאין וואקום בפיזיקה, כך אין וואקום במדיניות, ואם המדינות הערביות נחלשות, תורכיה ואיראן מתחזקות".

  • הפיוס הפנים פלסטיני –  לטענתו חמאס דבקה בפיוס הלאומי ומצפה שמצרים תבחן עימה את הסיבות שגרמו לה לסרב לחתום על יזמת הפיוס המצרית. הוא שלל את טענות הרשות הפלסטינית בדבר סירובה של חמאס להגיע לפיוס והתריס: "אם חמאס מרוצה מהמצב הקיים, מדוע היא הגיעה לסבב הדיאלוג בקהיר?".

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס מתראיין בערוץ המצרי
ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס מתראיין בערוץ המצרי
(אליום, 26 בינואר, 2010)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 ראו לקט: "ירושלים כמוקד לטרור: פיגוע הדריסה שבוצע בירושלים, הינו השני  מסוגו בחודש האחרון ופיגוע ההרג השלישי המבוצע בירושלים ע"י תושבי מזרח העיר במהלך שנת 2008. פיגועים אלו משתלבים במגמה של עלייה במספר תושבי מזרח ירושלים המעורבים בטרור"  (23 ביולי, 2008).

3 פרוט ראו לקט מידע מה-1 בפברואר: "במסגרת המענה לדו"ח גולדסטון המגדיר את ירי הרקטות כ"פשע מלחמה" מעלה המערכת המשפטית של חמאס טיעונים המעניקים לגיטימציה לירי הרקטות לעבר ישראל ולשאר פיגועי הטרור המתבצעים מהרצועה, והשוללים את הלגיטימיות של מדינת ישראל".

4 פרוט ראו בלקט מרכז המידע למודיעין ולטרור : "המתיחות שבין חמאס למצרים על רקע בניית מכשול תת-קרקעי ע"י מצרים בגבול עם רצועת עזה" http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/html/hamas_094.htm

לראש העמוד