אגודת הסטודנטים של London School of Economics ובעקבותיה Queen Mary College כרתו ברית אוניברסיטאות תאומות עם האוניברסיטה האסלאמית בעזה.

הודעת ה-LSE בפייסבוק על ברית האוניברסיטאות עם האוניברסיטה האסלאמית בעזה

הודעת ה-LSE בפייסבוק על ברית האוניברסיטאות עם האוניברסיטה האסלאמית בעזה

סטודנטים פלסטינים באוניברסיטת LSE בהפגנה נגד ישראל

סטודנטים פלסטינים באוניברסיטת LSE בהפגנה נגד ישראל

ניין מספר 4 (המסומן בצהוב זוהר) הינו בניין המעבדות המדעיות

ניין מספר 4 (המסומן בצהוב זוהר) הינו בניין המעבדות המדעיות

תצלום אוויר של האוניברסיטה האסלאמית בעזה

תצלום אוויר של האוניברסיטה האסלאמית בעזה

דניא אלוטן, 15 במאי 2007

דניא אלוטן, 15 במאי 2007

אסמאעיל הניה (במרכז) נואם באוניברסיטה האסלאמית בעזה

אסמאעיל הניה (במרכז) נואם באוניברסיטה האסלאמית בעזה



נתונים

1. אגודת הסטודנטים של  LONDON SCHOOL OF ECONOMICS (להלן: LSE ) החליטה לכרות ברית אוניברסיטאות תאומות עם האוניברסיטה האסלאמית בעזה, מעוז פוליטי וצבאי של חמאס, אשר הותקף ע"י צה"ל במהלך מבצע "עופרת יצוקה"1. המהלך בוצע ביוזמתו של התא הפלסטיני באגודת הסטודנטים של LSE LSE Students Union Palestine Society) ). בעקבות LSE הלכה גם  אגודת הסטודנטים של Queen Mary college  בלונדון, השייכת לאוניברסיטה של לונדון (University of London ), אשר החליטה ב-8 בדצמבר 2009 בעקבות על ברית אוניברסיטאות תאומות עם האוניברסיטה האסלאמית בעזה.2

2. התא הפלסטיני ב-LSE   פרסם ב- 13 בדצמבר 2009 הודעה באתר הרשת החברתית פייסבוק בה נמסר כי ההחלטה התקבלה ב-26 בנובמבר 2009, כשלוש שנים לאחר שאגודת הסטודנטים באוניברסיטה הכריזה על ברית אוניברסיטאות תאומות עם אוניברסיטת אלנג’אח בשכם (שהייתה בתקופת מתקפת הטרור הפלסטינית, האינתיפאדה השנייה, מעוז מובהק של חמאס ופעילי טרור רבים, כולל מחבלים מתאבדים, למדו בה3). עוד נמסר בהודעה כי האוניברסיטה האסלאמית הותקפה ע"י חיל האוויר הישראלי, נגרם לה נזק בסך 15 מיליון $, והיא עדיין לא שוקמה בשל "המצור" שצה"ל מטיל על הרצועה. בהודעה צוין כי חדר בבניין אגודת הסטודנטים החדש ב-LSE  ייקרא על-שם סטודנט מהאוניברסיטה האסלאמית בעזה, שנהרג על-ידי צה"ל [במבצע "עופרת יצוקה"]4 .

הודעת ה-LSE בפייסבוק על ברית האוניברסיטאות עם האוניברסיטה האסלאמית בעזה
הודעת ה-LSE בפייסבוק על ברית האוניברסיטאות עם האוניברסיטה האסלאמית בעזה

3. אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת LSE מקיימת מזה שנים פעילות פרו-פלסטינית ואנטי-ישראלית. במסגרתה פועלת גם אגודת סטודנטים פלסטינית חזקה, שחלק מחבריה הינם בריטים ולאו דווקא פלסטינים. סטודנט ישראלי שסיים לאחרונה לימודיו באוניברסיטה העיד כי בעת מבצע "עופרת יצוקה" חשו ישראלים הלומדים באוניברסיטה מאוימים. אגודת הסטודנטים הפלסטינים יזמו בתקופה זו פעולות מחאה, ששיאן "כיבוש של אולם הרצאות גדול (The old Theatre ) וניהול מו"מ על שורה של דרישות שהעלתה האגודה (גינוי ישראל, העברת ציוד הומניטארי לרצועה, חלוקת מלגות לסטודנטים פלסטינים ועוד). הנהלת האוניברסיטה נמנעה מלסלק את הסטודנטים הללו מהאולם עליו השתלטו וניהלה מו"מ על דרישותיהם, שבמהלכו אפשרה להם להישאר באולם עליו השתלטו, במשך 10 ימים (נוסח דרישות הסטודנטים מההנהלה, ראו נספח).

4. ברית האוניברסיטאות בין LSE  ו- Queen Mary college  לבין האוניברסיטה האסלאמית בעזה מהווים הישג נוסף לפעילות אנטי-ישראליות אינטנסיבית המתנהלת בקמפוסים בבריטניה, הכוללת, בין השאר, הפגנות, פעולות מחאה, הסתה אנטי ישראלית ויוזמות לחרם אקדמי נגד ישראל ונגד אוניברסיטאות ישראליות. בשנים האחרונות הפכו אוניברסיטאות רבות בבריטניה למוקדי פעילות של גורמי שמאל רדיקלי ולצידם גורמים אסלאמיים רדיקלים ובתוכם חמאס, הנהנית מתשתית נרחבת של תומכים וסייענים בבריטניה5. תנועת חמאס מצליחה  לעמעם מול גורמים אלה, מרכיבים באידיאולוגיה האסלאמית-טוטליטרית שלה(כגון שלילתה דה פקטו רעיונות של חירות אישית, דמוקרטיה וזכויות אדם, ואת תפיסתה האנטי-מערבית, אנטי-ליברלית ואנטישמית).

סטודנטים פלסטינים באוניברסיטת LSE בהפגנה נגד ישראל
סטודנטים פלסטינים באוניברסיטת LSE בהפגנה נגד ישראל 6

האוניברסיטה האסלאמית ברצועת עזה:

מוקד כוח פוליטי וצבאי חשוב של חמאס, ממנו מתבצעת פעילות טרור

כללי

5.  האוניברסיטה האסלאמית עימה כרתו מוסדות אקדמיים בריטיים ברית אוניברסיטאות תאומות משמשת לא רק מוסד אקדמי חינוכי, אלא גם מעוז פוליטי של חמאס, שנעשו בו שימושים צבאיים רבים לצרכי הזרוע הצבאית של הארגון. ב- 28 בדצמבר, יומו השני של מבצע "עופרת יצוקה", תקף חיל האוויר הישראלי את מרכז הפיתוח והמחקר לאמצעי לחימה של חמאס, אשר מוקם במעבדות האוניברסיטה האסלאמית בעזה. במעבדות אלה פותחו בין השאר רקטות, ששימשו לירי לעבר תושבי מדינת ישראל.

ניין מספר 4 (המסומן בצהוב זוהר) הינו בניין המעבדות המדעיות

 

תצלום אוויר של האוניברסיטה האסלאמית בעזה
תצלום אוויר של האוניברסיטה האסלאמית בעזה. בניין מספר 4 (המסומן בצהוב זוהר) הינו בניין המעבדות המדעיות (מתוך אתר פורום הסטודנטים של האוניברסיטה האסלאמית). המעבדות הללו שימשו לפיתוח אמצעי לחימה עבור חמאס.

6. האוניברסיטה האסלאמית מהווה מזה כמעט שלושה עשורים מוקד כוח פוליטי חשוב של חמאס ברצועת עזה. מוסד "אקדמי" זה סיפק אכסניה לפעילות בכירי חמאס ברצועה הנושאים משרות הוראה ומנהל באוניברסיטה; מהווה כר פורה לצמיחת המנהיגות הצעירה של חמאס בדרג הפוליטי, הצבאי והאזרחי; מעניק חסות לפעילות של חמאס בתחום החברתי (פעולות הטפה, איסוף תרומות וניהול עצרות). ובנוסף לכל אלה – האוניברסיטה משמשת גם מרכז לפעילות צבאית-טרוריסטית של חמאס.

מעורבותה הצבאית של חמאס באוניברסיטה

7. הזרוע הצבאית של חמאס קיימה בין כתלי האוניברסיטה פעילות צבאית ענפה ובכלל זה: אחסון אמצעי לחימה; גיוס פעילים (כולל מחבלים מתאבדים); פגישות חשאיות; קיום אימונים; עשיית שימוש באנשי סגל הפקולטה למדעים מדויקים כמוקדי ידע לפיתוח וייצור אמצעי לחימה (לרבות פיתוח רקטות ארוכות טווח), תוך ניצול המעבדות של האוניברסיטה לשם כך.

8. סטודנטים המעורבים בייצור אמצעי לחימה נשלחו ע"י חמאס להשתלמויות באיראן, בסוריה ובלבנון. בין השימושים הצבאיים הללו בלטו השימושים שעשתה חמאס במעבדות הפקולטה למדעים של האוניברסיטה, אשר שימשו לייצור פיתוח אמצעי לחימה לרבות ייצור רקטות, תוך ניצול המומחים והחומרים הכימיים הזמינים שבמקום.

9. במהלך שנת 2007, בה התקיימו עימותים אלימים בין חמאס לבין פתח ומנגנוני הביטחון הנאמנים לאבו מאזן, שימשה האוניברסיטה האסלאמית מוקד ממנו פעלו אנשי עז אלדין אלקסאם וסטודנטים תומכי חמאס נגד יריביהם תומכי פתח והרשות הפלסטינית:

א. בסוף ינואר 2007 קיימו מנגנוני הביטחון הנאמנים לפתח ולאבו מאזן פשיטה על האוניברסיטה במהלכה נתפסו אמצעי לחימה רבים, שנאגרו בין כתליה. מהלך זה, שנתפס ע"י חמאס כפגיעה באחד ממעוזי כוחה ברצועה, הביא להחרפה בעימותים ולפגיעה נרחבת של חמאס במתקנים מרכזיים של מנגנוני הביטחון  ומשרדי הממשלה.

ב. ב- 16 במאי 2007, ערב השתלטות חמאס על הרצועה התחוללו עימותים אלימים במהלכם האשים דובר משמר הנשיאות (הנאמן לאבו מאזן) את גדודי עז אלדין אלקסאם) בירי פצצות מרגמה ממתחם האוניברסיטה לעבר משכן הנשיאות בעזה. הוא האשים את חמאס כי "הפכה את האוניברסיטה האסלאמית למחנה צבאי" (אתר דניא אלוטן, 16 במאי 2007).

ג. ב-12 בנובמבר 2007 התקיימה עצרת המונית לרגל יום השנה השלישי למותו של יאסר ערפאת במרכז העיר עזה. העצרת נוצלה להבעת תמיכה באבו מאזן ובפתח ולגינוי שלטון חמאס ברצועה. בתום העצרת התחוללו עימותים אלימים בין פעילי פתח לכותות הביטחון של חמאס, במהלכם פתחו כוחות הביטחון באש, הרגו שישה אנשים ופצעו כ-150. אנשי פתח טענו כי העימותים הללו החלו כאשר פעילי חמאס חמושים התמקמו על גגות האוניברסיטה האסלאמית ופתחו באש לעבר המפגינים. אבו מאזן כינה את האירוע "פשע אכזרי" והכריז על שלושה ימי אבל ברחבי הרשות.

דניא אלוטן, 15 במאי 2007
שריפה שפרצה באוניברסיטה במהלך המאבקים האלימים בין פתח לחמאס במאי 2007
(דניא אלוטן, 15 במאי 2007)

10. מעבר לתפקידה של האוניברסיטה כחלק ממנגנון הטרור של חמאס, היא מהווה מוקד מרכזי של אינדוקטרינציה אסלאמית קיצונית והטמעת יעדיה האידיאולוגיים של תנועת חמאס (הכוללים מאבק ב"כופרים", במערב וביהודים, הקמת מדינה פלסטינית אסלאמית ואכיפת הקוד האסלאמי על הפלסטינים). סטודנטים ופעילים במועצת הסטודנטים, שלמדו באוניברסיטה האסלאמית, גויסו גם לפעולות טרור, כולל פיגועי התאבדות. להלן כמה דוגמאות:

א. חסין אבו נצר – פעיל הזרוע הצבאית של חמאס מג’באליא. ביצע פיגוע התאבדות ב- 24 במאי 2001 באמצעות פיצוץ משאית תופת סמוך למצרים. למד בפקולטה ללימודי הלכה באוניברסיטה האסלאמית.

ב. עבד אלמעטי עצאר – פעיל הזרוע המבצעית של חמאס מח’אן יונס. נהרג בפיגוע התאבדות ב- 29 במאי 2001 סמוך למחסום תפאח: למד בפקולטה להנדסה, שבאוניברסיטה האסלאמית.

ג. אסמאעיל מואצבי – ממחנה הפליטים שאטי, ביצע פיגוע התאבדות ב- 22 ביוני 2001 באמצעות פיצוץ מכונית תופת ליד עמדה של צה"ל. באירוע נהרגו שני חיילי צה"ל ושלושה נפצעו באורח קשה: היה סטודנט (שנה רביעית) במכללה לחנוך שבאוניברסיטה האסלאמית בעזה.

ד. נאפד’ נד’ר – מג’באליא, נשא ב- 9 ביולי 2001 מטען של 50 ק"ג של חומר נפץ והתפוצץ ליד סמוך לאוטובוס, שהסיע מתיישבים לכפר דרום. עבד ככתב בעיתון הפנימי של האוניברסיטה האסלאמית בעזה.

פעילים בכירים של חמאס, שצמחו באוניברסיטה האסלאמית

11. מרבית המשרות באוניברסיטה, החל ממרצים וכלה באנשי מנהלה ותחזוקה מאוישות ע"י אנשי חמאס או כאלו שמזוהים עימה. חמאס מקבלת את ההחלטות באוניברסיטה ומתווה מדיניות. רבים מבכירי חמאס ברצועה היו או שהינם בעלי תפקידים מרכזיים באוניברסיטה האסלאמית: השיח’ אחמד יאסין, מייסד התנועה; עבד אלעזיז אלרנתיסי (מרצה בפקולטה לרפואה ולמדעים); אסמאעיל אבו שנב (חבר במועצת המנהלים וראש הפקולטה למדעי הטבע); אבראהים אלמקאדה וצלאח שחאדה (דיקן הסטודנטים באוניברסיטה ומורה במוסד במהלך שנות השמונים).

12. מהאוניברסיטה האסלאמית צמחו פעילים בכירים נוספים של חמאס ברצועה. להלן מספר דוגמאות:

א. אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הינו בוגר החוג לספרות ערבית באוניברסיטה. שימש מזכיר מועצת הנאמנים של האוניברסיטה ויו"ר מועצת הסטודנטים.

אסמאעיל הניה (במרכז) נואם באוניברסיטה האסלאמית בעזה
אסמאעיל הניה (במרכז) נואם באוניברסיטה האסלאמית בעזה7

ב. ח’ליל אלחיה, בכיר חמאס, שימש כסגן יו"ר מועצת הסטודנטים. מאוחר יותר שימש כסגן יו"ר איגוד העובדים וכמרצה להלכה אסלאמית.

ג. מחמוד אלזהאר, ממייסדי חמאס ברצועה, שימש כמרצה לנושאי רפואה באוניברסיטה.

ד. נזאר ריאן, בכיר חמאס שנהרג ע"י צה"ל במבצע :עופרת יצוקה", שימש כמרצה בפקולטה להלכה אסלאמית.

ה. אסמאעיל רצ’ואן, מדובריה הבולטים של חמאס ברצועה. שימש כמרצה ללימודי דת האסלאם ויו"ר ועד העובדים.

ו. משיר אל מצרי, בכיר חמאס. סיים תואר שני בהלכה אסלאמית ושימש סגן יו"ר מועצת הסטודנטים וכיהן כמרצה באוניברסיטה האסלאמית.

ז. אימן טה, בכיר חמאס. שימש יו"ר מועצת הסטודנטים באוניברסיטה האסלאמית בסוף שנות התשעים.

נספח

נוסח הדרישות שהעלו הסטודנטים, אשר "כבשו" אולם הרצאות ב- LSE
במבצע "עופרת יצוקה" ביוזמת אגודת הסטודנטים הפלסטינית באוניברסיטה

THE OLD ‘THEATRE IS NOW UNDER OCCUPATION

Why are we here?

As of 4pm Thursday 151h January the Old Theatre is under occupation.

We are a coalition of LSE students
from many different backgrounds.
Our aims are to raise awareness of the ongoing massacre in Gaza and the
LSE’s complicity in this. Despite supposedly being a progressive university, the LSE has refused to issue a
statement condemning the attack or the bombing of the University in Gaza or divest from BAE Systems, a firm
that arms Israel.

SOAS University went into occupation two days ago demanding similar things. Last night, the SOAS
administration agreed to all of their demands and the occupation has now ended. The majority of LSE has
shown its opposition to the Israeli occupation time and time again.

It is time to act collectively and demand that
LSE administration listen to the demands of students.
Over 1000 Palestinians have been killed in the most recent attacks on Gaza- a third of them children.
A university founded on principles of social justice should not be connected with such blatant human rights
atrocities.
No damage will be inflicted upon the property-this is a peaceful protest. The occupation is run democratically
with regular meetings.
What can you do?
JOIN US-If you agree with the aims of our occupation or want to offer solidarity come and join us,
even if for only a short while.
Email the Director of LSE Howard Davies to say you support the xcupation [email protected]

 

OUR DEMANDS

1) Statement

The LSE should release a statement condemning the Israeli attack on Gaza and demanding a ceasefire. LSE is an institution founded on the Fabian values that were the precursor of the human rights agenda of
modern politics. LSE must restate those values and condemn state criminality. It is not a matter of politics,
it is a matter of humanity. A statement condemning Israeli violence is fully in keeping with the founding
principles of our university.
2) Divestment
The LSE currently holds investments in BAE Systems, a firm that the Campaign Against the Arms Trade
(caat.org.uk) states provides weapons and ammunition for the Israeli military. This means that our
university is being directly funded by the Israeli war on Gaza. The LSE must divest from BAE immediately.
3) 5 fully paid scholarships for Palestinian students.
At a University as diverse and international as LSE, Palestinian students are grossly underrepresented in the student body when compared to other groups.
4) Fundraising day.
The LSE administration should facilitate a ‘fundraising day’ where buckets will be in every lecture and
seminar to collect money for the charity Medical Aid for Palestinians
5) Books and Computers.
The LSE has a £26 million surplus and is lucky enough to be able to regularly invest in new equipment. Any computers or books due to be got rid of at the end of Lent and Summer terms should be donated to the University and to schools that have been bombed in Gaza.
6) Amnesty
LSE has a proud history of student activism. Students united to campaign against apartheid, wars in Iraq
and Afghanistan and more recently around divestment from the arms trade. All students have a democratic
right to peaceful protest and students should not be prevented from expressing their opinions by fear of
r~nriqalq

 


1 http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=246181 .
http://www.facebook.com/notes/the-islamic-university-of-gaza/lse-students-union-twins-with-islamic-university-of-gaza/196604850799 .
http://joti2gaza.org/2009/12/06/lse-students-union-votes-to-twin-with-the-islamic-university-of-gaza .

2 http://www.studentrights.org.uk/2009/12/breaking-news-queen-mary-twin-islamic-university-gaza
http://www.studentrights.org.uk/2009/12/breaking-queen-marys-su-to-follow-controversial-lse-iug-twinning .

3  במרץ 2007  גם אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת מנצ’סטר חתמה על ברית אגודות תאומות עם אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת אלנג’אח בשכם. ראו גם מאמרו של יהונתן דחוח הלוי: "הברית בין אוניברסיטת מנצ’סטר לבין ‘אוניברסיטת המחבלים המתאבדים שבשכם’ [אתר האינטרנט של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, 14 במרץ, 2007 ]

4 http://www.facebook.com/notes/the-islamic-university-of-gaza/lse-students-union-twins-with-islamic-university-of-gaza/196604850799 .

5 דו"ח מפורט אודות פעילות האסלאם הרדיקלי באוניברסיטאות בבריטניה הוצא ע"י מכון בריטי בשם The Centre For Social Cohesion , המדובר בצוות חשיבה בריטי העוסק בנושאים הקשורים ללכידות חברתית בבריטניה. בדו"ח מוזכרים ביטויי תמיכה בחמאס באוניברסיטאות [ראו עמ’ 15,20] http://www.socialcohesion.co.uk/files/1231525079_1.pdf

6 http://www.facebook.com/notes/the-islamic-university-of-gaza/lse-students-union-twins-with-islamic-university-of-gaza/196604850799 .

7 http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=246181 .

לראש העמוד