חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (30 בדצמבר 2009 – 5 בינואר 2010)

פגישת הנשיא מבארכ ואבו מאזן בשרם אלשיח'

פגישת הנשיא מבארכ ואבו מאזן בשרם אלשיח'

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

קריקטורה המבקרת את המכשול המצרי

קריקטורה המבקרת את המכשול המצרי

הפגנת נשים נגד המכשול המצרי סמוך למעבר רפיח

הפגנת נשים נגד המכשול המצרי סמוך למעבר רפיח

אלקדס, 3 ינואר, 2009

אלקדס, 3 ינואר, 2009


פגישת הנשיא מבארכ ואבו מאזן בשרם אלשיח'
פגישת הנשיא מבארכ ואבו מאזן בשרם אלשיח’ (סוכנות ופא, 4 בינואר)

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע נמשך "טפטוף" של ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר הנגב המערבי. כמו כן פתחו מספר פלסטינים חמושים באש לעבר סיור צה"ל. מבצעי הפיגועים היו החזית העממית וועדות ההתנגדות העממית. חמאס ממשיכה במדיניות הפיגועים המרוסנת.

  ב-4 בינואר 2010 נפגש יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם נשיא מצרים חסני מבארכ בשרם אלשיח’. הנשיא מבארכ עדכן את אבו מאזן בפרטי פגישתו עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו (29 בדצמבר). אבו מאזן הצהיר בתום הפגישה כי הרשות הפלסטינית אינה מציגה תנאים לחידוש המו"מ אולם יחד עם זאת על הבנייה בהתנחלויות להיפסק ועל ירושלים להיות כלולה בכל הסדר מדיני.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 במהלך השבוע אותרו שתי נפילות רקטות בשטח ישראל:

  • ב-30 בדצמבר אותרה נפילה בשטח פתוח במערב הנגב.

  • ב-2 בינואר אותרה נפילת רקטה בנתיבות. על שיגור הרקטה לעבר נתיבות נטלה אחריות הזרוע הצבאית של החזית העממית (אתר הזרוע הצבאית, 31 בדצמבר). זוהי הפעם הראשונה בה שוגרה רקטה לעבר נתיבות מאז מבצע "עופרת יצוקה". לא היו נפגעים. אישה אחת לקתה בחרדה.

  • בנוסף לכך נורו ארבע פצצות מרגמה לעבר כרם שלום ורקטה שוגרה לעבר אזור כיסופים (1 בינואר). על ירי זה נטל אחריות אחד מפלגי וועדות ההתנגדות העממית (האתר הרשמי של הארגון, 1 בינואר).

  • כמו כן נורתה פצצת מרגמה (4 בינואר) לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות סמוך לגדר הביטחון. על ירי זה לקחו אחריות וועדות ההתנגדות העממית (קאם, האתר הרשמי של הארגון, 4 בינואר) והחזית העממית (אתר הזרוע הצבאית של הארגון, 4 בינואר).

 ב-31 בדצמבר פתחו מספר פלסטינים חמושים באש לעבר כוח צה"ל, שערך סיור סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. לא היו נפגעים. כוח צה"ל בסיוע כלי שיט של חיל הים השיבו באש לעבר היורים (דובר צה"ל, 31 בדצמבר, 2009).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

תקיפות חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטות תקף חיל האוויר שתי מנהרות בצפון ובדרום רצועת עזה. המנהרות, שנחפרו במרחק של כקילומטר מגדר הביטחון, נועדו להחדרת מחבלים לשטח ישראל לביצוע פיגועים נגד אזרחים ישראליים או חיילי צה"ל (דובר צה"ל, 2 בינואר).

 כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על 4-3 פצועים באורח קל עד בינוני כתוצאה מהתקיפה. על פי דיווח אחר נפגעו שלושה פעילי הזרוע הצבאית של חמאס גדודי עז אלדין אלקסאם (Palestine-info , 2 בינואר).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נמשכו התקריות, בעיקר יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים.

  בין התקריות יצוינו:

  • 3 בינואר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 3 בינואר).

  • 2 בינואר – אבנים הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוסן )מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 2 בינואר).

  • 1 בינואר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לח’רבת אלדוויר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 1 בינואר).

  • 31 בדצמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לתקוע (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב . כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב סמוך לעבוד (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 31 בדצמבר).

  • 30 בדצמבר – שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי דרומית מזרחית לשכם. לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 30 בדצמבר).

התפתחויות ברצועת עזה

המצרים מערימים קשיים על הגעת שיירת הסיוע לרצועת עזה

 הגעת שיירת הסיוע "עורק חיים 3" לרצועת עזה נתקלת בקשיים לאחר שמצרים סירבה להתיר כניסתה דרך מעבר רפיח. חבר הפרלמנט הבריטי ג’ורג’ גאלווי, העומד בראש השיירה האשים את מצרים כי בקשיים שהיא מערימה על הגעתה של שיירת הסיוע היא נוטלת חלק במצור על רצועת עזה (אלג’זירה, 29 בדצמבר). ראש המשלחת הירדנית המשתתפת בשיירה  דיווח כי מטוס ראשון של המשלחת נחת בנמל התעופה באלעריש ואילו השני שינה את כיוונו ונחת בסוריה בשל תקלה טכנית. הוא הטיל את האחריות לכך על שלטונות מצרים (סוכנות הידיעות עמון, 4 בינואר).  כמו כן דווח על הגעת הספינה התורכית מנמל לאד’אקיה שבסוריה לאלעריש (סוכנות הידיעות הסינית Xinuah , 3 בינואר).

נכשלו ניסיונות צעדת Gaza Freedom להיכנס לרצועה

 מארגני צעדת ,Gaza Freedom שניסיונותיהם להיכנס לרצועת עזה נכשלו, ערכו הפגנות בקהיר, כולל מול שגרירות ישראל בקהיר והקימו מאהלי מחאה. כמו כן פנו לנשיא מבארכ בבקשה רשמית לאפשר ל-1,400 משתתפי הצעדה לעבור דרך מעבר רפיח (סוכנות הידיעות הצרפתית, 30 בדצמבר). כ-20 פעילים קיימו עצרת באלעריש במחאה על סירוב מצרים להתיר להם לעבור לרצועה (אלבשאיר, 29 בדצמבר).

 לאחר שניסיונותיהם עלו בתוהו ורשויות מצרים מנעו את כניסתם לרצועת עזה דרך מעבר רפיח, מסרו מארגני הצעדה כי רוב משתתפי הצעדה שבו לבתיהם. לדבריהם נותרו 250 ממשתתפים בקהיר והם ימשיכו במאמציהם להיכנס לרצועה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 4 בינואר).

בניית המכשול בגבול מצרים רצועת עזה

 נמשך הפולמוס במצרים סביב בניית המכשול בגבול מצרים רצועת עזה. גורמי אופוזיציה מצריים גינו את בניית המכשול. פעילי האחים המוסלמים במצרים ארגנו הפגנות מחאה רבות (אליום אלסאבע, 30 בדצמבר).  גם העיתונות הבלתי-ממסדית מגנה את בניית המכשול.

 מנגד, מצדיקים מאמרי מערכת בעיתונות הממסדית המצרית את בניית המכשול ומותחים ביקורת חריפה על חמאס ועל האחים המוסלמים במצרים על ניהול "מסע השמצה נגד מצרים בהנחיה איראנית" (אלג’מהוריה, 29 בדצמבר). לטענת מאמר מערכת אחר חמאס עושה זאת על מנת "לייצא את המשבר בו היא שרויה למצרים" (אלג’מהוריה, 4 בינואר, 2010). עוד מדגישים המאמרים כי למרות עבודות הבנייה המבוצעות בנוכחות כוחות ביטחון מצריים אין משמעותן סגירת הגבול. עורך ג’מהריה טוען כי הבנייה נועדה לחסום את הטענות שטוענת ישראל בפני ארה"ב לפיהן משמשות המנהרות להברחת אמצעי לחימה מה שעלול לגרור סנקציות אמריקאיות נגד מצרים (אלג’מהוריה, 4 בינואר, 2010).

קריקטורה המבקרת את המכשול המצרי
קריקטורה המבקרת את המכשול המצרי

(פלסטין אלאן, 4 בינואר).

  הפגנת נשים נגד המכשול המצרי סמוך למעבר רפיח
הפגנת נשים נגד המכשול המצרי
סמוך למעבר רפיח (פלסטין אלאן 29 בדצמבר).

עסקת החייל החטוף גלעד שליט

 משלחת חמאס בראשות מחמוד אלזהאר חזרה לרצועת עזה לאחר דיונים שערכה עם הנהגת התנועה בדמשק בנושא המשך המגעים סביב עסקת שליט. עם שובם הדגישו כי חמאס לא סגרה את הדלת בפני העסקה וכי תמשיך בהתייעצויותיה (סוכנות מען, 31 בדצמבר).

 בראיון עיתונאי אמר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי חמאס תמשיך לשאת ולתת בנושא העסקה לשחרור גלעד שליט גם ללא המתווך הגרמני (פלסטין אלא’ן, 2 בינואר). על פי דיווח ב-ynet (5 בינואר) נכנס המתווך הגרמני ב-5 בינואר לרצועת עזה על מנת לקבל את תגובת חמאס להצעות הישראליות.

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

איתותים לעניינה של חמאס בחידוש הדיאלוג הפנים-פלסטיני

 בימים האחרונים מאותתת חמאס בחיוב לגבי חידוש הדיאלוג הפנים-פלסטיני:

  • צלאח בדראויל, בכיר חמאס אמר כי מצרים הסכימה באופן עקרוני לדון בהסתייגויות חמאס על מסמך הפיוס המצרי וכעת יש לגבש את המכניזמים לדיונים אלו. לדבריו הסכמה זו הושגה במהלך חנייה שעשתה משלחת חמאס בראשות מחמוד אלזהאר בקהיר אחר שחזרה מהתייעצויות עם הנהגת התנועה בסוריה.

  • משלחת בראשות ח’אלד משעל הגיעה לבחרין לאחר ביקור שערכה בסעודיה ונפגשה עם שר החוץ הסעודי ודנה עימו בנושא הפיוס הפנים-פלסטיני (סוכנות הידיעות הכוויתית, 4 בינואר).

 חסאם זכי, דובר משרד החוץ המצרי אמר כי במצרים קיימת תחושה לפיה חלה התקדמות כלשהי וכי בסבב השיחות האחרון הייתה הסכמה בין הצדדים כמעט על כל הסוגיות. לדבריו מה שמנע את השלמת המו"מ הוא לחצים שהופעלו על חמאס מצד "מדינות הציר הרדיקאלי" (טלוויזיה פלסטינית, 28 בדצמבר).

 בתוך כך המשיכו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לפעול נגד פעילים ויעדים המזוהים עם חמאס ברחבי יהודה ושומרון (Palestine-info , 4 בינואר).  מנגד, דיווחו כלי התקשורת של הרשות הפלסטינית על פעילות מוגברת של מנגנוני הביטחון של חמאס נגד פעילי פתח ברצועת עזה לרגל יום השנה לייסוד הפתח החל ב-1 בינואר. במסגרת הפעילות נפרצו בתים ונערכו מעצרים כולל של פעילים בכירים (סוכנות ופא, 31 בדצמבר). חמאס, מצידה, ממשיכה במסע התעמולה שלה נגד הרשות הפלסטינית.

אלקדס, 3 ינואר, 2009
קריקטורה המביעה ביקורת על האיסור אותו הטילה חמאס
על קיום מפגני תמיכה בפת"ח ברצועה (אלקדס, 3 ינואר, 2010).

התהליך המדיני

פגישת אבו מאזן עם הנשיא מבארכ

 אבו מאזן הגיע (3 בינואר) לשרם אלשיח’ לסדרת פגישות בנושא חידוש המשא ומתן המדיני. ב-4 בינואר נועד אבו מאזן  עם הנשיא מבארכ. במהלך הפגישה עדכן הנשיא מבארכ את אבו מאזן בפרטי פגישתו עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו (29 בדצמבר) וברעיונות שעלו לגבי חידוש המשא ומתן עוד דנו השניים בביקור הצפוי של שר החוץ המצרי אבו אלע’יט וראש המודיעין הכללי עמר וסלימאן בארה"ב. אבו מאזן אמר כי לרשות הפלסטינית אין התנגדות עקרונית לחידושו והיא לא מציבה שום תנאים אולם המשא ומתן יחודש רק לאחר שתופסק הבנייה בהתנחלויות. עוד הוסיף כי הוא מעדיף לשוחח בנושא חידוש המשא ומתן לאחר שובם של השניים מארה"ב (סוכנות ופא, 4 בינואר).

 במסיבת עיתונאים שקיים אבו מאזן לאחר הפגישה הדגיש את עמדת הרשות הפלסטינית בנושא המשא ומתן לפיה אין לרשות התנגדות עקרונית לקיים את המשא ומתן וכי הרשות לא מציבה תנאים. אולם יחד עם זאת על הבנייה בהתנחלויות להיפסק ועל ירושלים להיות כלולה בכל הסדר מדיני (הטלוויזיה המצרית, 4 בינואר, 2010) .

 צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ ברשות הפלסטינית אמר כי קיימת אפשרות ממשית לחידוש המשא ומתן אם ישראל תקיים את התחייבויותיה וארה"ב תפעיל לחץ על ישראל. לדבריו יתקיימו בתקופה הקרובה מגעים אינטנסיביים עם ארה"ב וחברות הרביעייה במהלך השבועות הקרובים על מנת להשיג מטרה זו (אלשרוק, 2 בינואר, 2010).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד