המשטר האיראני במצוקתו מדגיש את הטיעון כי ראשי מחנה הרפורמה הינם עושי דברה של ישראל

מקור: פארס ניוז, 29 בדצמבר 2009

מקור: פארס ניוז, 29 בדצמבר 2009

29 בדצמבר 2009, ISNA

29 בדצמבר 2009, ISNA

כיאן, 2 בינואר 2009

כיאן, 2 בינואר 2009

FARS, 29 בדצמבר 2009

FARS, 29 בדצמבר 2009

FARS, 29 בדצמבר 2009

FARS, 29 בדצמבר 2009

מוות לאסלאם האמריקני

מוות לאסלאם האמריקני

שלט גינוי ל-BBC

שלט גינוי ל-BBC

FARS , 29 בדצמבר 2009

FARS , 29 בדצמבר 2009

תמונות חסן נצראללה

תמונות חסן נצראללה


מקור: פארס ניוז, 29 בדצמבר 2009
הפגנת התמיכה במשטר (29 בדצמבר 2009). בצילום נראים המפגינים נושאים שלטים ועליהם תמונות שלושת מנהיגי המחאה מיר חסין מוסוי, מהדי כרובי ומחמד ח’אתמי, כשלושת קודקודיו של מגן דוד. מתחתם הכיתוב: “אוהבים את ישראל”. (מקור: פארס ניוז, 29 בדצמבר 2009).

כללי

1. התגברות והתמסדות המחאה נגד המשטר באיראן, כפי שהדבר בא לידי ביטוי במהומות העאשורא, מאלצת אותו יותר ויותר להפנות אצבע מאשימה כלפי גורמים חיצוניים. המשטר שב ומאשים כי גורמים חיצוניים, שבמרכזם ישראל, ארה"ב ובריטניה, מתכננים את צעדיה הבאים של המחאה ואף אחראים למסרים האנטי-מהפכניים, שמפיצים ראשיה. במוקד ההאשמות המופנות כלפי ישראל עומדים: המוסד (שלטענת איראן כתב את גילוי הדעת האחרון של מיר-חסין מוסוי, מראשי המשטר תנועת המחאה ); משרד החוץ הישראלי (ממנו שואבים המפגינים, לטענת, איראן, השראה); התקשורת הישראלית וכן "הרשת הישראלית-סעודית", ערוץ אלערביה (המזוהה עם סעודיה).

2. במסגרת זו מציג המשטר בעיקר באמצעות כלי התקשורת הנתונים לשליטתו אך גם באמצעות גיוס ה"הרחוב האיראני" (לעיתים בכפייה ובאיומים) את "הקשר הציוני" למהומות. המשטר מאשים בצורה בוטה יותר כי מנהיגי המחנה הרפורמיסטי מיר-חסין מוסוי, כרובי, וח’אתמי הם למעשה "גיס חמישי של ישראל  בתוך איראן" והם אחראים להמשך המחאה. שיאו, לפחות עד כה, של גל האשמות זה היה בהפגנת ענק שארגן המשטר (29 בדצמבר 2009) בה הוצגו באופן בוטה ראשי מחנה הרפורמה כעושי דברה של ישראל (צילומים מההפגנה ראו נספח). טיעון זה מושמע על רקע מסע שיסוי ודה-לגיטימציה, שמקיים המשטר נגד תנועת המחאה, שאנשיה מוצגים כוונדליסטים ומפרי סדר. משמעות הדבר עלולה להיות הכשרת הקרקע להקשחת צעדי הדיכוי נגד תנועת המחאה ומנהיגיה.

המשטר האיראני מדגיש את הטיעון בדבר הזיקה בין ישראל לבין ראשי מחנה הרפורמה

3. מאז הפגנות המחאה במהלך העאשורא, במהלכן נהרגו לפחות שמונה מפגינים ועשרות נעצרו, הדגיש המשטר האיראני את הטיעון בדבר הזיקה כביכול הקיימת בין מנהיגי תנועת המחאה מיר-חסין מוסוי, מהדי כרובי ומחמד ח’אתמי לבין "הציונות", ישראל והמוסד. טיעון זה נובע ממצוקתו הגוברת של המשטר והוא משרת את מנגנון התעמולה האיראני המעוניין להציג  כי מאחורי המחאה עומדים גורמים חיצוניים המבקשים להתערב בענייניה הפנימיים של איראן ולפגוע במהפכה האסלאמית מאז ראשית ימיה.

4.  ההאשמות כלפי מנהיגי תנועת המחאה בלטו במיוחד במהלך הפגנת התמיכה שיזם המשטר האיראני ב- 29 בדצמבר 2009, שנועדה להציג כי העם האיראני תומך במנהיג איראן ובמשטר האסלאמי. בהפגנה, אליה גויסו עובדי משרדי הממשלה, חולקו שלטים ועליהם נראים שלושת מנהיגי תנועת המחאה על רקע שלושה קודקודיו של מגן דוד. במהלך ההפגנה קראו משתתפיה סיסמאות "מוות לכרובי", "מוות (למיר-חסין) מוסוי", "מוות לח’אתמי" וכן "מוות לצבועים" (כינוי גנאי לארגון האופוזיציה המג’אהדין ח’לק). לצד הסיסמאות בהפגנה התמיכה "האפית", כהגדרת כלי התקשורת הממלכתיים של איראן, שקבעו כי "מיליונים השתתפו בה", הושמעו ונכתבו גם הסיסמאות הרגילות ‘"מוות לאמריקה", "מוות לבריטניה" ו"מוות לישראל". סיסמאות נוספות שהושמעו בהפגנה היו "מוות לשלושת החסינים: צדאם (חסין), ברק (חסין) אובמה ומיר (חסין) מוסוי.1  (סוכנות הידיעות של הסטודנטים ,ISNA  29 דצמבר).  

29 בדצמבר 2009, ISNA
למטה: מפגינים בהפגנת ה- 29 בדצמבר נושאי שלטים שעליהם כתובות בפרסית “מוות לאמריקה”, “מוות לבריטניה”,
“מוות לישראל”. למעלה: פוסטר ובו דברי שבח לח’מיני ולח’אמנהאי ממשיך דרכו. (29 בדצמבר 2009, ISNA)

5. שר הפנים האיראני מצטפא נג’אר הורה לכוחות הביטחון השונים  לא להתייחס יותר בצורה סלחנית למפרי הסדר וקבע כי בריטניה, ארצות הברית, המשטר הציוני והמג’האדין ח’לק מלבים את המחאה, תומכים במפגינים ומנסים זה שלושים שנה "לנקום במשטר האסלאמי".2

6. העיתון האולטרא-שמרני כיהאן, המשקף את עמדות מנהיג איראן ח’אמנהאי, ממשיך להוביל את הקו הקיצוני נגד ראשי מחנה הרפורמה ולהבליט את הקשרים שהם מקיימים, לטענתו, עם גורמים חיצוניים בדגש על ישראל, וסוכנויות המודיעין וגורמי התקשורת במערב. כך למשל זעקה הכותרת הראשית בכיהאן כי גילוי הדעת האחרון של מיר-חסין מוסוי נכתב על ידי המוסד וה-CIA3. עורך העיתון חסין שריעתמדרי טען במאמר כי הרפורמיסטיים המפגינים מהווים "גיס חמישי של ישראל בתוך איראן". הוא גם קבע כי אין כל הבדל בין הרפורמיסטית לבין אלה שהיו אחראים לרצח האמאם חסין במהלך העאשורא (העשרה בחודש מחרם, יום מותו של חסין בקרב כרבלאא, מוטיב מוביל בתפיסת העולם השיעית)4.

כיאן, 2 בינואר 2009
הכותרת הראשית בעיתון כיהאן: גילוי הדעת החדש של מוסוי הועתק

מידי ה- CIA  והמוסד (כיאן, 2 בינואר 2009)

7. באותו הקשר התייחס העיתון כיהאן לסיסמאות בהן השתמשו המפגינים וטען כי מקור חלק מהן באתר משרד החוץ הישראלי בשפה בפרסית. במקום אחר כתב העיתון על רקע אירועי העאשורא, כי ניכר מאמץ מתואם בין אתרי האינטרנט האנטי-מהפכניים, כמו ה-BBC  בפרסית קול אמריקה (VOA ), והרשתות החברתיות דוגמת פייסבוק, להגזים ולהאדיר את עוצמת ההתנגשויות בטהראן ובערים אחרות כדי לפגוע במהפכה האסלאמית5. כיהאן ציין עוד כי ההכנות לקראת ארגון המחאה בעאשורא החלו שבועות רבים והן כללו את:

א. רשתות השידור ואתר האינטרנט האמריקנים והבריטים (BBC, VOA , רדיו פרדה, "התקשורת הציונית", פייסבוק וטוויטר).

ב. רשתות ואתרים המזוהים עם הגורמים האנטי-מהפכניים ב-חו"ל דוגמת Iran Today, Rouznet, Zamaneh Radio, Akhbar Rouz, Jaras, Iran Global, Gooya .

ג. התקשורת הערבית (אלערביה, אלג’זירה) והתקשורת הישראלית, ערוץ אלערביה מכונה "הרשת סעודית-עברית".

ד. אתרי אינטרנט המזוהים עם "הקיצוניים מבית" (הכוונה לגורמים הרפורמיסטיים) דוגמת Norouz, Kalameh, Emrouz, Salam News, Melli Mazhab

נספח


תמונות מהפגנת הענק שארגן המשטר ב-29 בדצמבר 2009, בה הוצגה ראשי האופוזיציה כעושי דברה של ישראל. (בצד סיסמאות “מוות לארה”ב”, “מוות לישראל” ו”מוות לבריטניה”)

FARS, 29 בדצמבר 2009   FARS, 29 בדצמבר 2009

הצגת מיר חסין מסוי, מראשי תנועת המחאה, כמי שמופעל ע"י ישראל

(FARS , 29 בדצמבר 2009)

מוות לאסלאם האמריקני
מוות לאסלאם האמריקני (כינוי רווח באיראן לאסלאם הסוני במדינות הפרו-מערביות

דוגמת סעודיה ומצרים) (FARS , 29 בדצמבר 2009)

שלט גינוי ל-BBC
שלט גינוי ל-BBC  (FARS , 29 בדצמבר 2009)

FARS , 29 בדצמבר 2009
כרזות "מוות לארה"ב ו"מוות לישראל" (FARS, 29 בדצמבר 2009)

תמונות חסן נצראללה
תמונות חסן נצראללה (בולטת במרכז למעלה) ושלטים המביעים תמיכה

במנהיג איראן וגינוי לארה"ב (ISNA , 29 בדצמבר 2009)


1 http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8810091537

2 http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=115259&sectionid=351020101

3 גילוי דעת בו הוא העלה יוזמת פיוס בת חמש נקודות הקוראת בין היתר לתיקון חוק הבחירות, שחרור כל העצורים ופתיחתם מחדש של כל העיתונים ואתרי האינטרנט שנסגרו  http://bit.ly/6WcEdQ

4 http://kayhannews.ir/881008/2.htm#other200

5 http://www.kayhannews.ir/881007/2.htm#other208

 

לראש העמוד