חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (22 – 29 בדצמבר 2009)

מכוניתו של מאיר אבשלום חי ז”ל שנפגעה בפיגוע ירי מהמארב בצפון השומרון

מכוניתו של מאיר אבשלום חי ז”ל שנפגעה בפיגוע ירי מהמארב בצפון השומרון

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

דובר צה”ל, 27 בדצמבר

דובר צה”ל, 27 בדצמבר

הלוויית פעילי פתח/גדודי חללי אלאקצא

הלוויית פעילי פתח/גדודי חללי אלאקצא

הפגנת חמאס בעזה כנגד חומת הפלדה

הפגנת חמאס בעזה כנגד חומת הפלדה

הפגנת הילדים מול מעבר רפיח

הפגנת הילדים מול מעבר רפיח

פלסטין, 28 בדצמבר 2009

פלסטין, 28 בדצמבר 2009

אחמד בחר, מניח זר על מצבת הזיכרון לזכר הרוגי מבצע ”עופרת יצוקה“

אחמד בחר, מניח זר על מצבת הזיכרון לזכר הרוגי מבצע ”עופרת יצוקה“

אסמאעיל הניה נואם מתוך אולפן סגור לציון יום השנה למבצע ”עופרת יצוקה“ 

אסמאעיל הניה נואם מתוך אולפן סגור לציון יום השנה למבצע ”עופרת יצוקה“ 

אלקדס, 26 בדצמבר

אלקדס, 26 בדצמבר


מכוניתו של מאיר אבשלום חי ז”ל שנפגעה בפיגוע ירי מהמארב בצפון השומרון
מכוניתו של מאיר אבשלום חי ז”ל שנפגעה בפיגוע ירי מהמארב בצפון השומרון
(באדיבות דוברות זק”א, צלם: גיל ביסמוט)

עיקרי הדו"ח

  במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע ירי ממארב בצפון השומרון, שכתוצאה ממנו נהרג אזרח ישראלי. יומיים לאחר מכן נכנס כוח צה"ל לקסבה בשכם על מנת לעצור את חברי החוליה, שביצעה את הפיגוע. השלושה, חברי פתח/גדודי חללי אלאקצא, סרבו להסגיר עצמם ובחילופי האש שהתנהלו הם נהרגו ע"י צה"ל. בכירי הרשות הפלסטינית גינו את פעילות צה"ל וקראו לקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל להפסיק את "פעולות התוקפנות".

  לנוכח בניית המכשול ("החומה", בלשון חמאס) ע"י המצרים לאורך הגבול שלהם עם רצועת עזה  יצאה חמאס בקמפיין הסברתי נגד מצרים בהזהירם מפני ההשלכות הקשות שיהיו לכך. במקביל ארגנה חמאס פעילות מחאה בשטח של תושבי הרצועה ואף דווח על כמה ניסיונות לחבל בעבודות הבנייה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 במהלך השבוע שרר שקט במערב הנגב .

 ב-25 בדצמבר זיהה כוח צה"ל 4 מחבלים סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה באזור מעבר ארז. משלא נענו לקריאות הכוח נורתה לעברם אש. כתוצאה מהירי נהרגו שלושה מחברי החוליה. ב-28 בדצמבר התגלו במקום 3 מטעני חבלה ופוצצו ע"י צה"ל (אתר דובר צה"ל, 29 בדצמבר). גורמים פלסטינים ברצועת עזה גינו את הריגתם של השלושה וחלקם אף העלו טענה (שקרית)  כי ההרוגים היו אנשים תמימים שעסקו באיסוף ברזל ואבנים או לחילופין פלסטינים שניסו להסתנן לישראל על מנת למצוא עבודה (מען, רדיו אלקדס, 26 בדצמבר).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

יהודה ושומרון

אזרח ישראלי נהרג מאש שנורתה לעבר כלי רכבו

 ביום חמישי (24 בדצמבר) בשעות אחר הצהרים נורתה אש מהמארב לעבר כלי רכב ישראלי, שנסע בכביש שבין הישוב עינב לשבי שומרון (בצפון השומרון). כתוצאה מהירי נפגע הנהג בראשו ואיבד את השליטה על כלי הרכב. הנהג נפגע באורח אנוש וזמן קצר לאחר מכן נקבע מותו. ההרוג הוא מאיר אבשלום חי ז"ל, בן 45 , תושב שבי שומרון אב לשבעה ילדים (דובר צה"ל, 24 בדצמבר).

 את האחריות לפיגוע לקחו על עצמם מספר ארגונים: גדודי חללי אלאקצא (שככל הנראה אכן ביצעו פיגוע זה), הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (פאל טודי, 25 בדצמבר) וגופים נוספים.

 מיד לאחר הירי ערכו כוחות צה"ל סריקות במטרה לאתר את מבצעי הירי. יומיים לאחר מכן, נכנס כוח צה"ל לקסבה בשכם  על מנת לעצור את החוליה שביצעה את הירי. לאחר כמה שעות במהלכן כיתר הכוח את הבתים בהם הסתתרו חברי החוליה ולאחר שסירבו לצאת ולהסגיר עצמם הם נהרגו בחילופי האש שהתפתחו במקום. אחד ההרוגים הסתתר במחילה בה נמצאו גם אמצעי לחימה רבים. אחד הרובים שנמצאו בידי ההרוגים היה הרובה בו בוצע הירי לעבר מכוניתו של מאיר אבשלום חי ז"ל.

דובר צה”ל, 27 בדצמבר
חלק מאמצעי הלחימה שנמצאו בשכם (דובר צה"ל, 27 בדצמבר)

 שלושת ההרוגים היו פעילים בפתח/גדודי חללי אלאקצא. שניים מההרוגים היו כלואים בעבר בישראל. אחד מהם, שנחשב לבכיר מבוקשי גדודי חללי אלאקצא, היה מעורב בביצוע פיגועים רבים כולל חשד לרצח נהג מיכלית ואף היה כלוא בישראל במשך שבע שנים. הוא שוחרר מכלאו בינואר 2009. מחבל נוסף קיבל חנינה במסגרת הסדר המבוקשים ב-2007. 

 בכירי הרשות הפלסטינית גינו את פעילות צה"ל והפנו קריאה לקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל כדי שזו תפסיק את הפעילות. סלאם פיאצ’, ראש הממשלה, אמר כי הפעולה מהווה הסלמה חמורה שמטרתה לפגוע בביטחון וביציבות שהרשות הצליחה להשכין הוא גם קרא לקהילה הבינלאומית לאלץ את ישראל להפסיק את "פעולות התוקפנות" (סוכנות ופא, 26 בדצמבר). נביל אבו רדינה, מזכיר הנשיאות, אמר כי מטרת הפעילות הייתה להתחמק מהמחויבויות המדיניות של ישראל ולערער את היציבות שהשיגו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (סוכנות ופא, 26 בדצמבר). התקשורת הפלסטינית סיקרה בהרחבה את פעילות צה"ל בשכם וכינתה אותה "הוצאה להורג" בהדגישה כי שניים מההרוגים נכללים ב"הסכם המבוקשים".

הלוויית פעילי פתח/גדודי חללי אלאקצא
הלוויית פעילי פתח/גדודי חללי אלאקצא
(אלאיאם, 27 בדצמבר 2009).

 גם בכירי חמאס גינו את הפעולה וכרכו אותה יחד עם הריגתם של שלושה פלסטינים בצפון רצועת עזה. הם גם הפנו אצבע מאשימה כלפי הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה בהאשימם אותם בשיתוף פעולה עם ישראל (palestine-info , 26 בדצמבר).

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נמשכו התקריות, בעיקר השלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים. בתקריות נפצעה ילדה ונער באורח בינוני. שלושה אזרחים נוספים נפצעו באורח קל.

  בין התקריות יצוינו:

  • 28 בדצמבר – אבנים הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לח’רבת אלמצאבח (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. מיידה האבנים נעצר על ידי כוח צה"ל (דובר צה"ל, 28 בדצמבר).

  • 27 בדצמבר – בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס סמוך לבית עוא (דרומית מערבית לחברון). אזרחית ישראלית נפצעה באורח בינוני. בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לקלנדיה (דרומית לראמאללה) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם)  וסמוך למג’דל בני פאדל (דרומית מזרחית לשכם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 27 בדצמבר).

  • 26 בדצמבר –  אבנים יודו לעבר אזרח ישראלי סמוך לגבעת החרסינה (צפונית מזרחית לחברון). האזרח נפצע באורח קל. בו ביום נפצע אזרח ישראלי נוסף מאבנים שיודו לעבר כלי רכב בו נסע סמוך לחלחול (דרומית מערבית לבית לחם).  כמו כן הושלך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לביתין (צפונית מזרחית לראמאללה). בקבוק נוסף הושלך לעבר כלי רכב סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 26 בדצמבר).

  • 25 בדצמבר – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחרס (דרומית מזרחית לקלקיליה). אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל וטופלה במקום (דובר צה"ל, 25 בדצמבר).

  • 24 בדצמבר – אבנים יודו לעבר נער ישראלי סמוך ליצהר (דרומית לשכם) הנער נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים (דובר צה"ל, 24 בדצמבר).

התפתחויות ברצועת עזה

הגעת שיירת הסיוע לרצועת עזה נתקלת בקשיים

 לקראת יום השנה למבצע "עופרת יצוקה" אמורות להגיע מספר משלחות ושיירות סיוע והזדהות לרצועת עזה. שתי המרכזיות שבהן הן שיירת "עורק חיים "המביאה סיוע הומניטארי לרצועה ומשלחת בשם Gaza Freedom , שהגיעה מצרפת. מארגני המשלחות נתקלו בקשיים לאחר שמשרד החוץ המצרי דחה את בקשתם לאפשר להם להיכנס לרצועה דרך מעבר רפיח (אלקדס אלערבי, 28 בדצמבר).

 פעילים שהגיעו מצרפת הפגינו מול שגרירות צרפת במצרים ועוררו את זעמם של המצרים, שטענו כי לחברי השיירה לא הובטח מראש שמצרים תאפשר כניסתם (28 בדצמבר, רדיו BBC). חסאם זכי, דובר משרד החוץ המצרי הכחיש את הפרסומים אודות סירובה של מצרים תוך שהוא מגנה את דרך התנהלות הפעילים מול שלטונות מצרים ובפרט את "ההמולה התקשורתית" שיצרו בנושא שנועדו לדבריו להפעיל לחצים על מצרים (טלוויזיה מצרית, 25 בדצמבר). 

 המשלחות עדיין לא נכנסו לרצועה והן ממתינות לאישור שלטונות מצרים.

בניית המכשול בגבול מצרים רצועת עזה

 נמשכת המחאה ברצועת עזה נגד בניית המכשול ("החומה", בלשון חמאס) בגבול מצרים עם רצועת עזה. במסגרת קמפיין תקשורתי של חמאס נגד מצרים הודו בכירים בחמאס בהברחת אמצעי לחימה לרצועה. ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי בניית "חומת הפלדה" מעידה על כוונת ישראל לתקוף בקרוב את הרצועה כנקמה על כישלונה במהלך מבצע "עופרת יצוקה". לדבריו, החומה תחסום כניסת מזון ותרופות לתושבי הרצועה אך לא תמנע הברחות הנשק לרצועה שכן לכך תמצאנה דרכים חלופיות (פלסטין, 22 דצמבר). גם מחמוד אלזהאר הודה כי חמאס מבריחה אמצעי לחימה דרך המנהרות אולם הבטיח כי הנשק המוברח לא יכוון נגד מצרים בשום מצב (אלשרוק, 22 בדצמבר).

 מעבר להתבטאויות החריפות, התנגדות חמאס (וגורמים נוספים ברצועה) באה לידי ביטוי בפעילות מחאה בשטח:  

  • ב-25 בדצמבר לאחר תפילת יום השישי קיימה חמאס תהלוכות שיצאו מהמסגדים והסתיימו בהפגנה בכיכר פלסטין. חמאד אלרקב, דובר חמאס בח’אן יונס, פנה בקריאה במהלך ההפגנה למצרים להפסיק את בניית החומה המהווה לדבריו "חציית כל הכללים הדיפלומטיים" (מען, 25 בדצמבר).

הפגנת חמאס בעזה כנגד חומת הפלדה
הפגנת חמאס בעזה כנגד חומת הפלדה, (25 בדצמבר, פורום PALDF)

  • מאות ילדים הפגינו מול מעבר רפיח במחאה על בניית החומה הילדים קראו קריאות בגנות החומה ובגנות הצעדים שנוקטת מצרים (קדסנט, 26 בדצמבר).

הפגנת הילדים מול מעבר רפיח
הפגנת הילדים מול מעבר רפיח (ערוץ אלאקצא, 26 בדצמבר)

חמאס גם מגייסת לטובת המאבק את גורמי איכות הסביבה המעידים השלכות בניית החומה על תחומי הסביבה המים והצמחייה.

 בשטח אירעו כמה ניסיונות לחבל בעבודות הבנייה לפי שעה נראה כי ניסיונות אלה הינם פעולות יזומות של יחידים ולא פעילות מאורגנת. מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אף יצא  נגד פעילות זו (אלמצרי אליום, 24 בדצמבר).

ציון יום השנה למבצע "עופרת יצוקה"

 ברחבי עזה החלו ב-27 בדצמבר בפעילות הסברתית לציון מלאת שנה למבצע "עופרת יצוקה".  הפעילות של חמאס בעזה תמשך 22 ימים והיא תכלול אירועים שונים ובכללם הפגנות, יום פעילות התנדבותית של בני נוער, פעילות אומנות להנצחת ה"שהידים" ולביסוס מיתוס העמידה האיתנה והניצחון, תערוכת תמונות המתעדות את "פשעי המלחמה הישראלים" בחסות ועדת תות’יק ("תיעוד"), פעילות חינוכית בבתי הספר, יום התרמת דם, תהלוכות בין מסגדים שנהרסו ושוקמו, טקסי הוקרה למשפחות ה"שהידים", תהלוכה של נכים, פצועים ומשפחות ה"שהידים", ועידה שתיוחד לילדים שנפגעו, טקס הנחת אבן פינה לפארק בו יוקדש עץ לכל "שהיד" ופסטיבל סיום תחת הכותרת "[אחרי הכל] עזה ניצחה!" ועוד (אתר האחים המוסלמים 24 בדצמבר).

פלסטין, 28 בדצמבר 2009
פעילויות בעזה לציון יום השנה למבצע "עופרת יצוקה"
(פלסטין, 28 בדצמבר 2009)

אחמד בחר, מניח זר על מצבת הזיכרון לזכר הרוגי מבצע ”עופרת יצוקה“
אחמד בחר,  מניח זר על מצבת הזיכרון לזכר הרוגי מבצע "עופרת יצוקה"
(פלסטין, 28 בדצמבר 2009)

 בהתבטאויות בכירי חמאס לרגל יום השנה הודגש הניצחון הפלסטיני והדבקות בדרך ה"התנגדות" (קרי, הטרור). להלן עיקרי ההתבטאויות:

  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס אמר כי ישראל לא השיגה את מטרותיה וכי העם הפלסטיני התאושש, הממשלה ומנגנוני הביטחון של חמאס מילאו את תפקידם וה"התנגדות" נותרה בעינה. הניה גם טען כי שיקום הרצועה טרם הושלם שכן כספי הסיוע לא הגיעו לרצועה בגלל ה"פוליטיזציה" שנעשתה, לדבריו, לסוגיית השיקום.

אסמאעיל הניה נואם מתוך אולפן סגור לציון יום השנה למבצע ”עופרת יצוקה“ 
אסמאעיל הניה נואם מתוך אולפן סגור לציון יום השנה למבצע "עופרת יצוקה" 
(פלסטין, 28 בדצמבר 2009)

  • אבו עבידה, דובר גדודי עז אלדין אלקסאם אמר כי ישראל התייאשה מניסיונה להשפיע על כוחה הצבאי [של חמאס] וכי הגדודים ממשיכים בדרך ה"התנגדות" וה"ג’האד". לדבריו מה שסייע רבות ל"התנגדות" הייתה ההתלכדות ציבור, אורך הרוח והעמידה האיתנה שהפגינו (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם , 27 בדצמבר)

אלקדס, 26 בדצמבר
אירועי יום השנה למבצע "עופרת יצוקה" במחנה הפליטים ג’באליה (אלקדס, 26 בדצמבר)

 ברחבי יהודה ושומרון צוין יום השנה בתהלוכות שקטות. לשכת הנשיאות של הרשות הפלסטינית פרסמה הודעה לפיה ה"תוקפנות" של ישראל נגד עזה לא הייתה מתרחשת לולא חמאס ביצעה את ההפיכה וקראה לחמאס לחתום על מסמך הפיוס המצרי מהר ככל האפשר (סוכנות ופא, 27 בדצמבר).

המאבק המדיני

התבטאויות בכירים באש”פ ובפתח

 אבו עלאא’, האחראי על ענייני ירושלים באש"ף, אמר כי בהעדר משא ומתן מדיני עלולות לקום לו חלופות דוגמת "התנגדות" ופעילות עממית דוגמת זו המתקיימת כבר עתה בירושלים (אלאח’באר, 25 בדצמבר). חאתם עבד אלקאדר, הממונה על תיק ירושלים בפתח, אמר כי בכוונת התנועה להקים וועדות עממיות של צעירים שישמרו בשעות הלילה על השכונות במזרח ירושלים כדי למנוע השתלטותם של מתיישבים יהודים בבתים השייכים לפלסטינים (רדיו קול פלסטין, 27 בדצמבר).

הרשות הפלסטינית פועלת להכפשת ישראל בנושא גניבת איברים

 הרשות הפלסטינית ממשיכה לעסוק בהאשמות ישראל בגניבת איברים ומשתמשת בה כאמצעי נוסף להכפשת ישראל בזירה הבינלאומית. הגורם המוביל בסוגיה זו ברשות הוא עיסא קראקע, שר האסירים הפלסטיני . 

 ממשלת סלאם פיאצ’ החליטה בישיבתה ב-21 בדצמבר, 2009 על הקמת ועדה ממשלתית שתחשוף את נסיבות גניבת האיברים מאזרחים פלסטינים. על פי שר האסירים תקים הוועדה "צוות טכני" אשר יאסוף מידע ויחשוף את העובדות. במקביל יוקם "צוות משפטי" על מנת להעלות את הנושא בפורומים בינלאומיים. לטענת קראקע בידיו עדויות מפי רופאים פלסטינים על איברים שנלקחו מגופות של פלסטינים.

 ממשל חמאס ברצועה הצטרף למסע ההכפשה והחליט גם הוא "לחקור" את הנושא. הוא הטיל על וועדת תות’יק ("תיעוד") שהוקמה מטעמו לחקור את "פשעי המלחמה" של ישראל במהלך מבצע "עופרת יצוקה", לטפל גם בסוגיית האיברים הגנובים .


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד