ביקור ח’אלד משעל, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, בטהראן

ח'אלד משעל ובכירים בחמאס בפגישה עם המנהיג ח'אמנהאי

ח'אלד משעל ובכירים בחמאס בפגישה עם המנהיג ח'אמנהאי

ח'אלד משעל נפגש עם נשיא איראן אחמדינז'אד

ח'אלד משעל נפגש עם נשיא איראן אחמדינז'אד

פגישה ח'אלד משעל עם שר החוץ מתכי.

פגישה ח'אלד משעל עם שר החוץ מתכי.


ח'אלד משעל ובכירים בחמאס בפגישה עם המנהיג ח'אמנהאי
ח’אלד משעל ובכירים בחמאס בפגישה עם המנהיג ח’אמנהאי

(אתר האינטרנט של מנהיג איראן).

כללי

1. ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ביקר ב-15-13 בדצמבר באיראן בראש משלחת של התנועה ונועד עם הנהגתה ובכלל זה עם המנהיג ח’אמנהאי, עם הנשיא ועם גורמים בכירים נוספים בצמרת המשטר. הביקור בטהראן, שהתקיים לרגל ציון 22 שנים להיווסדות חמאס, סימל את הידוק היחסים בין שני הצדדים ואת החשיבות הגוברת שמייחסת חמאס נוכח בידודה בזירה האזורית והבינלאומית למעטפת האיראנית התומכת. במהלך הביקור הבטיחה המנהיגות האיראנית  לסייע לחמאס על מנת להמשיך בדרך "התנגדות" (קרי, הטרור). ח’אלד משעל מצידו הביע דברי שבח לסיוע האיראני ורמז, בתשובה לשאלה, כי אם ישראל תתקוף את איראן תהווה חמאס חלק מהמענה.

מאפיינים ליחסי חמאס איראן

2. ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בחר לציין את אירועי יום השנה ה-22 להקמת תנועת חמאס, בקיום ביקור באיראן, המהווה (יחד עם סוריה) את התומכות האסטרטגיות בתנועה. המדובר אומנם במהלך סמלי, אך הוא משקף את הידוק היחסים בין שני הצדדים בשנים האחרונות במיוחד מאז השתלטה חמאס על הרצועה (יוני 2007), גברה תלותה בסיוע האיראני.

3. הסיוע האיראני לחמאס מצא ביטויו בשנתיים האחרונות בכמה מישורים: המישור הצבאי (אמונים, אספקת אמצעי לחימה כולל רקטות ארוכות טווח, העברת ידע); המישור הכספי (בסדר גודל של כמה מאות מיליוני דולר לשנה); המישור המדיני-הסברתי (מתן גיבוי למהלכי חמאס). לאחר מבצע "עופרת יצוקה" פעלה איראן במרץ כדי לסייע לחמאס לשקם את התשתית הצבאית שלה שנפגעה בלחימה. זאת, בין השאר, ע"י הברחת אמצעי לחימה לרצועה שבהם נכללו רקטות לטווח של 75 ק"מ המאיימות על מרכזה של מדינת ישראל.

4. מההיבט האיראני הסיוע לחמאס ולג’האד ממשיך להוות מרכיב מרכזי בתפיסת הביטחון של איראן, שנועדה לרתק את ישראל לסכסוכים בגבולותיה וליצור מענה לתסריט אפשרי של תקיפה ישראלית באיראן (במקביל למענה שיצרה איראן בגבולה הצפוני של ישראל באמצעות תשתית הרקטות של חזבאללה). מעבר לכך הסיוע לארגוני הטרור הפלסטינים משתלב היטב במדיניות "ייצוא המהפכה" של איראן ומשקף את האיבה העמוקה של המשטה האיראני לישראל.

ביקורו של ח’אלד משעל באיראן

5. ח’אלד משעל זכה להכנסת אורחים באיראן שכמוה שמור אך ורק למנהיגים בולטים ומוערכים (דוגמת נשיא סוריה אסד…). הוא נפגש עם המנהיג ח’אמנהאי (כבוד השמור אך למעטים) ועם אישים בכירים מקרב הרשות המבצעת (הנשיא אחמדינז’אד, שר החוץ האיראני) והרשות המחוקקת (יו"ר המג’לס עלי לריג’אני).

6. כל אלה שבו והביעו ותמיכה במאבקה של תנועת חמאס והבטיחו להמשיך לתמוך בה, תוך שהם מוקיעים את מנהיגי מדינות ערב הפועלים נגד האינטרס הפלסטיני ו"משחקים לידי הציונים".

7. להלן עיקרי ההתבטאויות של הבכירים האיראנים במהלך פגישותיהם עם ח’אלד משעל :

א. מנהיג איראן ח’אמנהאי ציין כי איראן משלמת מחיר כבד בזירה הבינלאומית על עמדותיה כלפי הסוגיה הפלסטינית. לדבריו אם תיסוג בה איראן מעמדותיה בסוגיה זו הרבה לחץ ירד מעליה, אך היא מוכנה להמשיך ולספוג לחץ זה. על רקע זה תקף ח’אמנהאי בחריפות את עמדתם הכושלת של מנהיגי מדינות ערב בכל הקשור לתמיכה בסוגיה הפלסטינית וקבע כי "כמה ערבים במסווה של מוסלמים (רמז עבה למצרים), שבגדו בעניין הפלסטיני, מהווים מקור חמור לדאגה בכל הקשור לסוגיה זו. הוא שב וקבע כי ה"הפתרון היחיד למשבר בפלסטין הוא המשך ההתנגדות, האמונה באללה והיכולת לבצע פעולות (במשתמע טרור) …אללה קבע כי הניצחון הוא בעבור אלה המאמינים בו ומבצעים ג’האד בשמו". הוא הוסיף כי אם תבצע ישראל מתקפה נוספת נגד תושבי עזה היא תספוג מהלומה חזקה יותר ותבוסה מוחצת מבעבר 1

ב. נשיא איראן אחמדינז’אד אמר כי איראן תמשיך תמיד לעמוד לצידו של "העם הפלסטיני המדוכא" וכי "התנאים הגלובאליים הולכים ומשתנים לטובת המדינות העצמאיות, והאויבים נתקלים בכשלים רצופים". אחמדינז’אד הביא כדוגמא את מה שהוא כינה כישלון תקיפת ישראל את רצועת עזה ואת כישלונה במלחמת לבנון השנייה וכן את כישלונו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, לשקם את תדמיתה של ארצות הברית בקרב המדינות המוסלמיות ואת כישלונותיו בעיראק ובאפגניסטן2

ח'אלד משעל נפגש עם נשיא איראן אחמדינז'אד
ח’אלד משעל נפגש עם נשיא איראן אחמדינז’אד

(אתר האינטרנט של נשיא איראן).

ג. יו"ר הפרלמנט האיראני עלי לריג’אני מתח ביקורת נוקבת על עמדותיו של הממשל האמריקני בסוגיה הפלסטינית והדגיש כי וושינגטון כשלה שוב ושוב להעניק לפלסטינים את זכויותיהם הבסיסיות ביותר. הוא אמר כי תמיכתה הנמשכת של איראן בעניין הפלסטיני מהווה כבוד רב עבורה וכי חמאס מהווה את "סמל העימות וההתמודדות עם המשטר הציוני ההתפשטותי"3. לריג’אני הדגיש, כי ה"התנגדות" (קרי, הטרור) הוכיחה שהיא הנשק הטוב ביותר למימוש זכויותיהם של הפלסטינים המדוכאים 4

ד. שר החוץ האיראני מנושהר מתכי, אמר כי עובדת היותה של ישראל מושמצת ברחבי העולם בעקבות המבצע בעזה היא במידה רבה תולדה של "ההתנגדות האמיצה בהובלת חמאס". מתכי הוסיף, כי איראן מברכת את חמאס ביום שנה ה-22 להיווסדה  וקבע כי המהלכים של "ההתנשאות העולמית והמשטר הציוני נגד מעמדה ויוקרתה של החמאס נחלו עד כה כישלון חרוץ ואלך חזקו את מעמדה בקרב הפלסטינים וקבוצות ההתנגדות (טרור) הפלסטיניות".

פגישה ח'אלד משעל עם שר החוץ מתכי.
פגישה ח’אלד משעל עם שר החוץ מתכי.

(פארס ניוז 15 בדצמבר 2009)

ה. האשמי-רפסנג’אני, יו"ר מועצת המומחים ויו"ר המועצה לקביעת האינטרס, הגדיר את הסוגיה הפלסטינית כסוגיה החשובה ביותר בעולם וקבע כי "מחובתו של העולם המוסלמי לשים קץ לסבלם של הפלסטינים". הוא אמר כי העולם המוסלמי יכול להציב מכשולים רבים נגד שאיפותיו התפשטויות של המשטר הציוני ולסייע בשבירת המצור על עזה. רפסנג’אני הוסיף, כי תנועות הג’האד הפלסטיניות "בליבה של האומה הפלסטינית מהוות מקור לגאווה ושמירת רוח הג’האד והסבלנות בהתמודדות עם ישראל למרות הקשיים הם הגורמים העיקריים בהתנגדות שיובילו בסופו של דבר לניצחון העם הפלסטיני וכבר ניתן להבחין בסימניו של ניצחון זה 5.  


סוגיית ח’אלד משעל עם האשמי-רפסנג’אני

(אתר האינטרנט של האשמי-רפסנג’אני)

8. עיקרי התבטאויות ח’אלד משעל:

א. הבעת הערכה רבה לתמיכתה של איראן "המחזקת את ההתנגדות בפלסטין". לדבריו "כל המדינות תומכות בנו אך מעל כולן ניצבים מנהיג איראן והעם האיראני ועל כך אנו מודים". ח’אלד משעל הדגיש, כי מנהיגי איראן, חזבאללה וחמאס נועצים זה בזה וכל אחד מהם פועל בהתאם ליכולותיו. בתגובה לשאלה מה תעשה חמאס אם ישראל תתקיף את איראן השיב משעל, כי "אנו תמיד נכונים להתנגדות ואם ישראל תתקוף אנו נתנגד" 6 .

ב. עמדותיה של ישראל חשפו את העובדה כי לשיחות השלום אין כל ערך וכי דרך ההתנגדות (קרי, דרך הטרור) היא האופציה האמיתית והמקורית בה יש לצעוד. הוא הוסיף כי ראש ממשלת ישראל מנסה לנצל את עמדותיהם הכושלות של מנהיגי מדינות ערב ואירופה אגב נקיטת מדיניות מתעתעת ומוליכת שולל במטרה לחזק את מעמד ההתנחלויות7.


1 http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=6218

2 http://president.ir/fa/?ArtID=19251

3 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8809241314

4 http://alef.ir/1388/content/view/59443 /

5 http://www.aftabnews.ir/vdcjy8eh.uqetmzsffu.html ראו גם http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8809240788

6 http://www.irna.ir/En/View/FullStory/?NewsId=845076&IdLanguage=3

7 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8809241319

לראש העמוד