חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15 בדצמבר – 22 בדצמבר 2009)

כתבה ב”Times“ הלונדוני

כתבה ב”Times“ הלונדוני

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

עבודות חפירה מצריות לצורך בניית חומת  הפלדה ברפיח (פלסטין, 18 בדצמבר, 2009)

עבודות חפירה מצריות לצורך בניית חומת הפלדה ברפיח (פלסטין, 18 בדצמבר, 2009)

הפגנת מחאה של תושבי רצועת עזה ברפיח

הפגנת מחאה של תושבי רצועת עזה ברפיח

קריקטורה המבקרת את שיתוף הפעולה בין מצרים, ישראל וארה“ב

קריקטורה המבקרת את שיתוף הפעולה בין מצרים, ישראל וארה“ב

אלקדס, 16 דצמבר, 2009

אלקדס, 16 דצמבר, 2009


כתבה ב”Times“ הלונדוני
כתבה ב”Times” הלונדוני העוסקת במערכה המשפטית שמנהלת חמאס נגד אישים ישראליים,
במסגרתה פורסם צוו מעצר נגד שרת החוץ לשעבר ציפי לבני. (21 בדצמבר, 2009)

עיקרי הדו"ח

  השבוע נפלו שתי רקטות בנגב המערבי. חמאס ממשיכה במדיניות הפיגועים המרוסנת שלה.

  על פי דיווחי התקשורת הישראלית והערבית מצוי המו"מ לשחרור שליט בצומת דרכים בו עשויה להתקבל הכרעה ע"י ממשלת ישראל בעניין עסקה אפשרית. פורום ה"השביעייה"  הישראלי קיים דיונים אינטנסיביים בסוגיה. חמאס מצפה לקבל את תוכנה של העמדה הישראלית לשם קבלת החלטה על המשך דרכה.

  המועצה המרכזית של אש"ף החליטה על המשך תפקידו של אבו מאזן כנשיא הרשות הפלסטינית עד יום הבחירות (שבשלב זה לא נקבע להן מועד). חמאס תקפה את ההחלטה וטענה כי אין לה תוקף חוקתי.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 במהלך השבוע אותרו שתי נפילות של רקטות במערב הנגב (16 בדצמבר). הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.  

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נמשכו התקריות, בעיקר יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים.  בתקריות נפצעו שלושה אזרחים ישראליים באורח קל.

  בין התקריות יצוינו:

  • 20 בדצמבר –  בנקודת ביקורת סמוך לתיסיר (צפון בקעת הירדן) חשף כוח צה"ל שני מטעני צינור שהוסתרו בכליהם של שני פלסטינים (דובר צה"ל, 20 בדצמבר). 

  • 20 בדצמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחלחול (דרומית מערבית לבית לחם). אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל. בו ביום יודו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם) שני אזרחים ישראלים נפצעו באורח קל (דובר צה"ל, 20 בדצמבר).

  • 17 בדצמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב ( דובר צה"ל, 17 בדצמבר).

  • 15 בדצמבר – כוח צה"ל מנע מחמישה פלסטינים סמוך לכפר אלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). להשליך בקבוקי תבערה (דובר צה"ל, 15 בדצמבר).

  • 15 בדצמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך למדמא (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. כמו כן יודו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית עור אלתחתא (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דובר צה"ל, 15 בדצמבר).

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים בין ישראל לרצועה היו פתוחים במהלך השבוע ועברו דרכם 290 משאיות.

 שיירת הסיוע ההומניטארי האירופית למען עזה בשם "עורק חיים 3", צפויה להגיע לעזה ב-27 בדצמבר דרך מעבר רפיח. בראש משלחת הסיוע, הכוללת 300 איש וכ-250 משאיות, עומד חבר הפרלמנט הבריטי הפרו-פלסטיני ג’ורג’ גאלווי. שיירת סיוע סורית מטעם גוף בשם "הוועדה העממית הסורית העליונה לתמיכה בעם הפלסטיני ולהתנגדות למפעל הציוני", צפויה להצטרף לשיירת "עורק חיים 3" בגבול בין תורכיה לסוריה (סוכנות הידיעות הסורית, 19 בדצמבר, 2009)

בניית החומה בגבול מצרים רצועת עזה

 המצרים החלו בשבועות האחרונים בבנייתה של חומה לאורך הגבול של מצרים עם  רצועת עזה. החומה, העשויה לוחות פלדה, תשתרע לאורך תשעה ק"מ ולעומק רב. מטרת החומה למנוע את המשך ההברחות מגבול מצרים לרצועת עזה באמצעות המנהרות המהוות עורק חשוב לאספקת אמצעי לחימה ומוצרים לתוך רצועת עזה. במסגרת עבודות הבנייה הובאו למקום מנופים גדולים אמצעי חפירה ופועלים רבים (אתר קדסנט, 20 בדצמבר).

עבודות חפירה מצריות לצורך בניית חומת  הפלדה ברפיח (פלסטין, 18 בדצמבר, 2009)
עבודות חפירה מצריות לצורך בניית חומת  הפלדה ברפיח (פלסטין, 18 בדצמבר, 2009)

 בניית החומה גורמת לחשש כבד בקרב תושבי הרצועה מפני מחסור רב במוצרי יסוד, דלק וחומרי גם ומעליית מחירים שהמחסור יביא בעקבותיו. חלק מהתושבים כבר החלו באגירת מלאי מוצרי מזון וחומרי גלם. פרשנים פלסטינים טוענים כי באמצעות בניית החומה מנסה מצרים ללחוץ על ראשי חמאס לחתום על מסמך הפיוס הפנים-פלסטיני ולהתפשר בנושא עסקת שליט (אלרסאלה, 20 בדצמבר).

 ראשי חמאס רואים בבניית החומה פגיעה קשה בכלכלת הרצועה וניתן גם להניח כי הם גם חוששים מפני קשיים בהברחת אמצעי הלחימה לרצועה. לפיכך הם יצאו בקריאה למצרים כי תפסיק את בניית החומה, שכן רצועת עזה כלל אינה מסכנת את ביטחונה. עיקרי ההתבטאויות:

  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית, אמר כי עזה לעולם לא היוותה איום על מצרים וכי הוקם (במשתמע על ידי חמאס) צוות האוסף מידע אודות הקמת החומה, אשר יגיש מסקנותיו בימים הקרובים (אלשרוק, 16 בדצמבר).

  • פוזי ברהום, דובר חמאס ברצועה, אמר כי החומה נבנית במסגרת תוכנית אמריקאית, שהחלה עוד בימיו של הנשיא בוש, שמטרתה "לחנוק מיליון וחצי פלסטינים בעזה". לדבריו רצועת עזה כלל אינה מהווה איום על ביטחונה של מצרים. ברהום גם מתח ביקורת על מה שהוא מכנה תמיכתו של אבו מאזן בבניית החומה באומרו כי דבריו מסייעים להמשך ה"מצור" על רצועת עזה  (Palestine-info , 19 בדצמבר).

  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס בעזה, קרא במהלך הפגנה שאורגנה (על ידי חמאס),  להפסיק את בניית מה שכינה "חומת פלדת המוות" שתביא "לחנק העם הפלסטיני" והזהיר מפני ההשלכות החמורות של הקמתה. כמו כן מתח ביקורת על המצרים הפועלים לדבריו "בניגוד לאחריות  המוסרית והדתית" (Palestine-info , 22 בדצמבר).

  • איהאב אלרצ’ין, דובר משרד הפנים בממשל חמאס, הדגיש אף הוא כי רצועת עזה  אינה מהווה סכנה עבור מצרים. כמו כן  הביע בפני המצרים דאגת ממשל חמאס לאור בניית החומה  אשר לדבריו תגביר את הלחץ על האוכלוסייה, שאפשר וממשל חמאס לא יוכל לעמוד בו ולשלוט עליו. 

 התנגדות חמאס (וגורמים נוספים ברצועה)  באה לידי ביטוי בכמה צעדים בשטח.  במסגרת זאת:

  • "מקורות ביטחוניים מצריים" מסרו כי חמושים פלסטינים ירו לעבר אנשי היחידה העוסקת בהקמת חומת הפלדה בגבול מצרים ורצועת עזה. הירי גרם נזק לציוד המצרים הכריזו על מצב חירום ביטחוני ותגברו את האזור (מען, 17 בדצמבר).

  • תנועת חמאס קראה (20 בדצמבר) לציבור להשתתף בעצרת המונים בגבול מצרים מול מעבר רפיח במחאה על בניית החומה ע"י מצרים. למרות הדאגה בקרב תושבי הרצועה ההיענות לקריאה הייתה דלה ובהפגנה השתתפו אנשים מעטים.

הפגנת מחאה של תושבי רצועת עזה ברפיח
הפגנת מחאה של תושבי רצועת עזה ברפיח
(22 בדצמבר, Palestine-info)

  קריקטורה המבקרת את שיתוף הפעולה בין מצרים, ישראל וארה“ב
קריקטורה המבקרת את שיתוף הפעולה בין מצרים, ישראל וארה"ב בסגר על הרצועה על רקע החומה שמצרים בונה. (אלרסאלה, 21 דצמבר). 

 בכמה עיתונים מצריים הדגישו מאמרי מערכת את הסכנה הנשקפת למצרים בעקבות ההברחות באמצעות המנהרות ואת זכותה של מצרים להגן על ריבונותה ועל ביטחונה. כמו כן נמתחת ביקורת על חמאס ועל האשמותיה כי מצרים נטלת חלק ב"מצור" על רצועת עזה (רוז אליוסף, אלאהראם, 21 בדצמבר).

המו”מ לשחרור שליט

עסקת שליט-לקראת הכרעה?

 על פי דיווחי כלי התקשורת הישראלית והערבית מצוי המו"מ לשחרור גלעד שליט בצומת דרכים בו עשויה להתקבל הכרעה על ידי ממשלת ישראל וחמאס בעניין עסקה אפשרית. על פי כתבה בהארץ (22 בדצמבר, 2009) קיים פורום ה"שביעייה" דיונים אינטנסיביים בסוגיה זאת. על פי אותה כתבה, העריכו "מקורות בכירים בירושלים" כי ישראל עומדת להשיב בחיוב להצעת המתווך הגרמני, אולם תדרוש  שרוב האסירים ה"כבדים" שישתחררו יגורשו לחו"ל או לרצועה, ולא ליהודה ושומרון.

 על פי עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, לאחר שהקבינט הישראלי יקבל החלטה בנוגע לעסקה, יעביר המתווך הגרמני את תוכנה להנהגת חמאס והיא תחליט אם מה שהוצע מתאים לה, או שמא דרוש זמן נוסף למשא ומתן בשל "התעקשות" הצד הישראלי (ערוץ אלעאלם, 21 בדצמבר, 2009).

המאבק המדיני

נאומו של אבו מאזן בכינוס המועצה המרכזית של אש”ף

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, נשא נאום בכינוס המועצה המרכזית של אש"ף בראמאללה ( 15 בדצמבר), בו הוא ציין בין השאר:

  • בהתייחסו להחלטת ישראל להקפיא את הבנייה בהתנחלויות, קבע ש"אין זו הפסקה". אבו מאזן הדגיש, שכאשר תופסק הבנייה בהתנחלויות וישראל תכיר בגבולות שהפלסטינים דורשים, לא תהיה מניעה מהצד הפלסטיני לחדש את המו"מ עם ישראל.

  • שב והדגיש את סוגיית הפליטים ואמר, שהפלסטינים מתעקשים על "פתרון צודק ומוסכם על פי החלטת [עצרת האו"ם] 194" ובהתאם ליוזמת השלום הערבית.

  • הפלסטינים דוחים על הסף הקמת מדינה בגבולות זמניים אולם אין בדעתם לחזור לאלימות.

  • הורה לשגרירי הרשות באו"ם ובמועצה לזכויות האדם לטפל בכל הרצינות בנושא דו"ח גולדסטון "על מנת להגיע לחקר האמת". לדבריו, הטיפול בנושא יימשך (ופא, 15 בדצמבר, 2009).

הרשות הפלסטינית בוחנת פנייה לבית הדין הבינלאומי בעניין הקמת מדינה פלסטינית

 צא’אב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"פ, מסר בראיון לסוכנות ופא, שמאמצי הרשות אינם מסתכמים רק בפנייה למועצת הביטחון של האו"ם בעניין התמיכה בהקמת מדינה פלסטינית. מאמצים אלו, לדבריו, כוללים גם פנייה לבית הדין הבינלאומי על מנת שהוא יפרסם החלטה בעניין ה"כיבוש הישראלי בשטחי 1967". עריקאת הכחיש את הידיעות על כך שהרשות מתכננות לקרוא לכינוס חירום של הליגה הערבית, אולם ציין כי הרשות הפלסטינית מתאמת מהלכים לפנייה למועצת הביטחון עם מדינות ערב (ופא, 19 בדצמבר, 2009).

חמאס עמדה מאחורי צוו מעצר לשרת החוץ לשעבר ציפי לבני בבריטניה1

 צ’יאא’ אלמדהון, שופט מטעם ממשל חמאס העומד בראש אלתות’יק, וועדה המתעדת "פשעי מלחמה ישראליים", התראיין לכלי תקשורת פלסטיניים מזוהי חמאס וטען כי אלתות’יק היא זו  שעומדת מאחורי הוצאת צוו מעצר נגד ציפי לבני. לדבריו, אלתותי’ק גיבשה אסטרטגיה ברורה לרדיפה אחר "פושעי מלחמה ישראליים" והיא תמשיך "לרדוף אחריהם על מנת להביאם לדין" (אתר אלביאן, 15 בדצמבר, 2009). בראיון שהעניק ל-Times  הלונדוני (21 בדצמבר) ציין צי’אא’ אלמדהון כי "כל המנהיגים הצבאיים של הכיבוש נמצאים על הכוונת וזה בהחלט הפך למדיניות שלנו".

 לדבריו, כאשר נודע לוועדת אלתות’יק כי ציפי לבני עומדת לבקר בבריטניה ב-13 בדצמבר יזמה הוועדה הגשת תביעות בבתי המשפט בבריטניה, בתיאום עם עורך דין הפועל בבריטניה בשם טיב עלי ( ששמו הוזכר בפרשת צוו המעצר נגד אהוד ברק) וקבוצת עורכי דין נוספים. לדבריו התביעה הוגשה מטעם מספר קורבנות מבצע "עופרת יצוקה", שנפצעו או נהרגו במהלך ההפצצות ב-27 בדצמבר על משתתפי קורס של המשטרה (אתר משרד הפנים של ממשל הניה, 15 בדצמבר 2009).

הזירה הפנים-פלסטינית

אבו מאזן מדגיש שאין בכוונתו להתפטר מתפקיד יו”ר הרשות

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית העניק ראיון לטלוויזיה הפלסטינית הדן בהרחבה בעתידו הפוליטי. להלן עיקרי דבריו:

  •  אין בכוונתו להתפטר אולם הוא לא יתמודד בבחירות כאשר תתקיימנה. הוא הדגיש כי עמדתו בעניין זה לא השתנתה. לדבריו, הוא יישאר בתפקידו רק אם העם יבקש זאת.

  •  האנתפאצ’ה החמושה הרסה את הפלסטינים. לאור זאת אין טעם באלימות מאחר שמאזן הכוחות אינו נוטה לטובת הפלסטינים וצורת ה"התנגדות" הראויה הינה "ההתנגדות העממית". אבו מאזן התייחס להכרזות חמאס בדבר "התנגדות מושכלת" [קרי, "התנגדות" מבוקרת על פי תכתיבי חמאס] וציין שמי שמכריז על מאבק מזוין בעודו נתון במצור, הוא יהיה המפסיד היחיד (הטלוויזיה הפלסטינית, 17 בדצמבר, 2009).

המועצה המרכזית של אש"ף האריכה את כהונת אבו מאזן

 המועצה המרכזית של אש"ף החליטה (16 בדצמבר) על המשך תפקידו של אבו מאזן כנשיא הרשות הפלסטינית עד הבחירות . החלטת המועצה המרכזית עוררה ביקורת קשה  מצד דוברי חמאס:

  •  צלאח אלברדויל, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת הודיע בראיון לאלג’זירה כי המועצה הטילה על עצמה אחריות גדולה יותר ממה שיש לה והעניקה לעצמה סמכויות, שלא ניתנו לה מלכתחילה" (אלג’זירה, 16 בדצמבר, 2009).

  •  אחמד בחר, המשנה ליו"ר המועצה המחוקקת ובכיר בחמאס, תקף את החלטת המועצה המרכזית של אש"ף להאריך את כהונת אבו מאזן והגדיר אותה כ"תמרון חוקתי מזויף שמטרתו הענקת לגיטימציה להמשך כהונת היו"ר למרות העדר תוקף לכהונה זו" (פלסטין, 18 בדצמבר, 2009).

  • ח’ליל אלחיה, בכיר חמאס, הצהיר כי המועצה המרכזית אינה זקוקה להצהרות שכל מטרתן לאפשר את הארכת כהונתו של אבו מאזן באופן בלתי חוקי ( Palestine info , 17 בדצמבר, 2009).

אלקדס, 16 דצמבר, 2009
כינוס המועצה המרכזית של אש”פ (אלקדס, 16 דצמבר, 2009)


1 ראו לקט מרכז מידע " וועדה הכפופה למשרד המשפטים של חמאס בשם אלתות’יק ("תיעוד"), טוענת כי היא זאת שעמדה מאחורי הוצאת צו מעצר בבריטניה לשרת החוץ לשעבר ציפי לבני "
  http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/html/hamas_091.htm

לראש העמוד