וועדה הכפופה למשרד המשפטים של חמאס בשם אלתות’יק (“תיעוד”), טוענת כי היא זאת שעמדה מאחורי הוצאת צו מעצר בבריטניה לשרת החוץ לשעבר ציפי לבני.

עמוד באתר האינטרנט של משרד המשפטים של ממשל חמאס

עמוד באתר האינטרנט של משרד המשפטים של ממשל חמאס

השופט צ'יאא' מדהון (המקור: אתר פלסטין-אינפו, 9 באוקטובר 2009)

השופט צ'יאא' מדהון (המקור: אתר פלסטין-אינפו, 9 באוקטובר 2009)

פלסטין-אינפו, 17 בדצמבר 2009

פלסטין-אינפו, 17 בדצמבר 2009


אלתות’יק והמערכה שהיא מנהלת נגד ישראל

1. בסוף בינואר 2009, בתום מבצע "עופרת יצוקה", השיקה חמאס קמפיין מדיני-תעמולתי-משפטי, שמטרתו להכפיש את ישראל ולרדוף אחר מנהיגיה ומפקדיה תוך הצגתם כ"פושעי מלחמה". לשם כך הוקמה ב-21 בינואר ע"י אסמאעיל הניה וועדה בשם אלתות’יק ("תיעוד") או בשמה המלא: "הוועדה המרכזית לתיעוד ולהגשת תביעות נגד פושעי המלחמה הישראליים". עם הקמתה נקבע כי היא תהווה גורם רשמי יחיד לטיפול בנושא זה ברצועת עזה (פלסטין, יומון חמאס, 27 בינואר 2009).

2. הועדה הוקמה ע"י פרג’ אלע’ול, שר המשפטים בממשל חמאס ברצועה, והוכפפה למשרד המשפטים1. בראשה הועמד השופט צ’יאא’ אלדין אלמדהון, שהתבטא כי משימת הוועדה הינה "לתעד ולאסוף ראיות הקשורות לפשעי המלחמה הישראליים, לבצע מעקב, ולהגיש תביעות מול גורמים בינלאומיים, לאומיים ומקומיים". לדברי אלמדהון הוקמו צוותים המונים 160 איש, שחולקו בין מחוזות הרצועה השונים (פלסטין, 27 בינואר 2009). ההיקף הרחב של פעילות גוף זה מצביע בבירור על מאמץ ממוסד  עתיר משאבים  של ממשל חמאס, להכפשתה של ישראל לאחר מבצע "עופרת יצוקה"2, שבמסגרתו מתבצעת ע"י חמאס פעילות אינטנסיבית למינוף דו"ח גולדסטון.

עמוד באתר האינטרנט של משרד המשפטים של ממשל חמאס
עמוד באתר האינטרנט של משרד המשפטים של ממשל חמאס, שכותרתו "אודות תות’יק".

מצוין בו כי "תות’יק" הוקמה  ב-21 בינואר 2009, בעקבות "התוקפנות העושקת על עזה"

[מבצע "עופרת יצוקה"], בהחלטה של שר המשפטים הפלסטיני [בממשלת החמאס].

3. השופט צ’יאא’ אלדין אלמדהון, העומד בראש תות’יק, היה בתחילת העשור מנהל מרכז לזכויות אדם ברצועה בשם "מרכז אלתג’מע למען הזכות הפלסטינית". בהמשך הוא מילא תפקידים בשרות ממשל חמאס ברצועת עזה ובין השאר היה מנכ"ל לעניינים משפטיים ולהסכמים בממשלת חמאס הראשונה (2006). הוא היה חבר בוועדה שהוקמה מטעם חמאס ערב כינוס ועידת אנאפוליס (נובמבר 2007) לשם ריכוז פעילות חמאס נגד כינוס הועידה. בתום מבצע "עופרת יצוקה" הוא מונה ליו"ר וועדת אלתות’יק ומאז הוא מרכז מטעם חמאס את המאבק המשפטי נגד אישים ישראלים במגמה להעמידם לדין באשמת "פשעי מלחמה".

השופט צ'יאא' מדהון (המקור: אתר פלסטין-אינפו, 9 באוקטובר 2009)
השופט צ’יאא’ מדהון (המקור: אתר פלסטין-אינפו, 9 באוקטובר 2009)

4. בראיון שהעניק לאתר חמאס פלסטין-אינפו (9 באוקטובר 2009) תקף צ’יאא’ מדהון את אבראהים ח’רישה, נציג הרשות הפלסטינית במועצת זכויות האדם של האו"מ בג’נבה, על שביקש מהמועצה בג’נבה לדחות את הדיון בדו"ח גולדסטון למשך שישה חודשים. הוא ציין כי אלתות’יק תעדה בתקופה קצרה קרוב ל-1,500 "פשעי מלחמה" ישראלים, על בסיס "עקרונות משפטיים הנהוגים על פי החוק הבינלאומי", "במסגרת 714 תביעות שונות". לדבריו תות’יק מקיימת קשר עם מומחי משפט בינלאומיים העוסקים בתחום "זכויות האדם" ובתביעות נגד פושעי מלחמה, הן אנשים והן מוסדות. הוא ציין כי הושג הסכם עם מוסד בשם "צדק אחד" בצרפת, אשר משמש כגורם מקשר בין תות’יק לבין בתי משפט לאומיים ובינלאומיים, המתמחים בפשעי מלחמה3. 

וועדת אלתות’יק טוענת כי היא העומדת מאחורי צו המעצר נגד ציפי לבני שהוצא בבריטניה

5. בעקבות הוצאת צו המעצר בבריטניה נגד שרת החוץ לשעבר ציפי לבני התראיין צ’יאא’ אלמדהון, יו"ר וועדת אלתות’יק, בכמה כלי תקשורת פלסטינים (בעיקר מזוהי חמאס). בראיונות הללו הוא טען כי אלתות’יק היא זהו אשר עומדת מאחורי הוצאת הצו בתיאום עם עורכי דין מקומיים בבריטניה כחלק מ"מסע רדיפה", שהיא מנהלת אחר "פושעי המלחמה הישראליים".

6. עיקרי התבטאויותיו של צ’יאא’ אלמדהון בהקשר זה:

א. וועדת אלתות’יק עומדת מאחורי התיאומים המתבצעים להגשת תביעות נגד ישראלים בבתי המשפט בבריטניה. תיאומים אלו הביאו לפרסום צו משפטי למעצרה של שרת החוץ לשעבר על רקע מבצע "עופרת יצוקה". מייד כשנודע לוועדת אלתות’יק על כוונת ציפי לבני לבקר בבריטניה היא הגישה תביעה בבתי המשפט הבריטי בסיוע קבוצת עורכי דין מקומיים. לדבריו אלתות’יק גיבשה אסטרטגיה ברורה לרדיפה אחר "פושעי המלחמה הישראליים" והיא תמשיך כדי "לרדוף" אחריהם על מנת להביאם לדין (אתר מרכז אלביאן, 15 בדצמבר 2009).

ב. כאשר נודע לוועדת אלתות’יק כי ציפי לבני עומדת לבקר בבריטניה ב-13 בדצמבר יזמה הוועדה הגשת תביעה בבתי המשפט בבריטניה, בתיאום עם עורך דין הפועל בבריטניה בשם טיב עלי וקבוצת עורכי דין נוספים. לדבריו התביעה הוגשה מטעם מספר קורבנות של מבצע "עופרת יצוקה" שנפצעו או נהרגו במהלך ההפצצות ב-27 בדצמבר על משתתפי קורס של המשטרה (אתר משרד הפנים של ממשל הניה, 15 בדצמבר 2009).

עורך הדין טיב עלי

טיב עלי הינו עורך דין בן 34 ממשרד Irvine Thanvi Natas בלונדון, ששמו הוזכר בעבר כמי שפעל להוצאת צו מעצר נגד שר הביטחון אהוד ברק, בעת שנכח בבריטניה (בריטון) באירוע של מפלגת הלייבור (ספטמבר 2009). קבוצה של עורכי דין פרו-פלסטינים הגישה תביעה בלונדון הקוראת לעצור את שר הביטחון אהוד ברק באשמת ביצוע "פשעי מלחמה" במהלך מבצע "עופרת יצוקה". אחד מעורכי הדין הללו, אלטיב עלי, הביע אכזבתו מדחיית הבקשה, ורמז כי תביעה נוספת עלולה להיות מוגשת נגד אהוד ברק לכשיסיים תפקידו ולא ייהנה מחסינות דיפלומטית (סוכנות הידיעות הצרפתית, 30 בספטמבר 2009). על פי המגזין הבריטי למשפט Law Society Gazette (16 ביולי 2009) מייצג עורך דין זה שני טרוריסטים מארגון אלקאעדה הטוענים שעונו במהלך חקירתם.

ג. וועדת אלתות’יק הקימה צוותים גדולים, הכוללים כמאה חברים ברצועת עזה, במטרה לרשום ולתעד את ה"פשעים" שישראל ביצעה במהלך מבצע "עופרת יצוקה". לדברי אלמדהון נאספו עדויות וראיות מקורבנות המבצע ונלקחו דוגמאות מרקמות של פצועים והרוגים על מנת לשלוח אותם לבדיקה במעבדות בינלאומיות ולהוכיח שבוצעו נגדם "פשעי מלחמה". לדבריו הוועדה יצרה קשר עם כל מדינות אירופה ועם עורכי דין כדי להגיש תלונות ותביעות לבתי המשפט הבינלאומיים (אתר החדשות צפא, 15 בדצמבר).

חמאס תוקפת את בריטניה

7. במקביל תקף חסאם אחמד, ראש מחלקת הפליטים מטעם חמאס, את מאמצי בריטניה לביטול ההליכים המשפטיים נגד ציפי לבני. הוא ציין כי הדבר מזכיר את תפקידה של בריטניה בפיזור העם הפלסטיני לכל עבר באמצעות הצהרת בלפור וסיוע לפרוייקט הציוני בשלבי התהוותו השונים. הוא ציין כי על בריטניה, המחויבת כלפי החוק הבינלאומי, לפעול נגד פשעי מלחמה ולהעמיד לדין את פושעי המלחמה (פלסטין-אינפו, 17 בדצמבר 2009).

פלסטין-אינפו, 17 בדצמבר 2009
בריטניה כנכנעת ללחצים הישראלים (בעניין ההעמדה לדין של ציפי לבני)
 (פלסטין-אינפו, 17 בדצמבר 2009)

סיכום

8. פרשת הוצאת צו המעצר נגד שרת החוץ ציפי לבני נתפסת ע"י חמאס כהישג במסגרת המאמץ שהיא מנהלת באמצעות וועדת תות’יק על מנת למנף את ממצאי דו"ח גולדסטון, הנתפס על ידה כהישג משמעותי. חמאס חותרת להפוך את מסקנות הדו"ח לאמצעי להפעלת לחצים משפטיים ומדיניים נגד ישראל והנהגתה המדינית והצבאית תוך הסתייעות בעורכי דין מקומיים ובגופים משפטיים פרו-פלסטינים במדינות אירופה (במיוחד במדינה כמו בריטניה, שם שוררת מציאות משפטית נוחה בראיית חמאס, ושם לחמאס, מזה שנים ארוכות, תשתית עניפה של תומכים4).