חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (8 בדצמבר – 15 בדצמבר 2009)

ביקור משלחת חמאס באיראן

ביקור משלחת חמאס באיראן

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאצ' מבקר במסגד שהוצת בכפר יאסוף

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאצ' מבקר במסגד שהוצת בכפר יאסוף

המונים בעצרת המרכזית לציון יום השנה להקמת חמאס

המונים בעצרת המרכזית לציון יום השנה להקמת חמאס

אירנא, 14 בדצמבר, 2009

אירנא, 14 בדצמבר, 2009


ביקור משלחת חמאס באיראן
ביקור משלחת חמאס באיראן: יו”ר הלשכה המדינית של חמאס ח’אלד משעל בפגישה עם נשיא איראן מחמוד אחמידנז’אד (אתרו של אחמדינז’אד, 13 בדצמבר, 2009)

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע נמשך "טפטוף" ירי רקטות לעבר הנגב המערבי, הגם שחמאס ממשיכה במדיניות הריסון שלה.

  במוקד אירועי השבוע עמדה הצתת מסגד בכפר יאסוף (דרומית לשכם), ככל הנראה על ידי פעילי ימין קיצוני מהשומרון. ההצתה גונתה בחריפות על ידי נשיא מדינת ישראל וראש הממשלה. ראש הממשלה ושר הביטחון הורו למערכת הביטחון לפעול לחשיפת האחראים לאירוע. ההצתה גונתה בחריפות על ידי אבו מאזן, אולם הרשות הפלסטינית שמרה על "פרופיל נמוך" ונמנעה מלנצל את האירוע להסתה לתגובה אלימה.

  חמאס חגגה את יום השנה ה-22 להקמתה. בעצרת המרכזית ברצועה, שהיוותה מפגן כוח מרשים, קרא אסמאעיל הניה ל"תכנית הצלה לאומית" ולחידוש המאמצים המצריים לפיוס פנים-פלסטיני. בפתח נאומו הוא הדגיש כי פלסטין משתרעת "מהים עד הנהר" ולעולם לא יהיה וויתור עליה. דוברי חמאס באירועים השונים שבו והדגישו את חשיבות ה"התנגדות" (קרי, דרך הטרור) ובלבד שהיא תתבצע ב"צורה מושכלת" ובתיאום עם חמאס (קרי, על פי תכתיבי חמאס).

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

במהלך השבוע אותרו שתי נפילות של רקטות במערב הנגב (13 בדצמבר). הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ב-12 בדצמבר בוצע ירי מנשק קל לעבר סיור ממונע של צה"ל באזור כיסופים. לא היו נפגעים. כוח צה"ל השיב בירי מנשק קל ומקלעים. הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין לקחה אחריות על הירי,  לרגל יום השנה ה-42 ליסוד החזית (אתר גדודי אבו עלי מצטפא, 12 בדצמבר).

כוח  צה"ל ביצע  ירי מנשק קל לעבר חמש דמויות פלסטיניות חשודות שזוהו בשטח ישראל (12 בדצמבר).  התקשורת הפלסטינית דיווחה על פלסטיני הרוג כתוצאה מעימות בין כוח צה"ל וחולייה פלסטינית לאחר שהחוליה ירתה  RPG לעבר ג’יפ של צה"ל (פאל טודי, 12 בדצמבר). בדיווח בודד נמסר כי ההרוג היה פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם (אתר קדס ניוז, 12 בדצמבר).  

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

נמשכת מדיניות הריסון של חמאס

כלי התקשורת הפלסטיניים ממשיכים לדווח על פעילות מנגנוני הביטחון של חמאס נגד חוליות המנסות לבצע פיגועים במגמה להביא להסלמה במצב. כך למשל, נמסר כי בתגובה לירי הרקטות (13 בדצמבר) תבעה חמאס מפעילי הזרוע הצבאית של החזית העממית להפסיק את הירי לעבר שטח ישראל על מנת שלא ישמש עילה לישראל לתקוף את רצועת עזה.  עוד נמסר כי לאחר ירי הרקטות הכריזו ממשל חמאס ומנגנוני הביטחון על כוננות והורו על פינוי המטות מחשש לתגובה ישראלית. עוד נמסר כי מנגנוני הביטחון של חמאס הורו לעצור חוליות של משגרי רקטות. במסגרת זאת נעצרה (ליל 13-12 בדצמבר) חוליה באזור אלבוריג’, שבמרכז הרצועה שעמדה לשגר רקטות לעבר ישראל (אתר קדסנט, 14 בדצמבר).

גורמים בחזית עממית מתחו ביקורת חריפה על פעילות המנע של חמאס.  רבאח מהנא, בכיר בחזית טען כי חמאס רוצה לכפות את מדיניות ה"התנגדות" שלה על כלל הארגונים וכי היא מכשילה הקמתה של חזית התנגדות משותפת, שהייתה אמורה לקום בהתאם למסמך הפיוס הלאומי.  לדבריו שלחו ראשי החזית אגרות מחאה בנושא לראשי חמאס בכירי חמאס התבטאויותיהם הפומביות השיבו כי ה"התנגדות" חייבת להיות מושכלת ומתואמת (קרי על פי מדיניות חמאס) (אלחיאת, 14 בדצמבר). בנוסף לכך נמתחה ביקורת על חמאס על כי מנעה מפעילי החזית העממית לקיים עצרת לרגל 42 שנה להקמתה בשכונת רימאל בעזה. לדברי רבאח מהנא, חבר הלשכה המדינית של החזית העממית, האיסור נובע מכך שחמאס אינה מאמינה ב"פלורליזם פוליטי" (מען, 9 בדצמבר).

יהודה ושומרון

פיגוע דקירה בצומת גוש עציון

  צעירה ישראלית שהמתינה בתחנת אוטובוס בשעת לילה בצומת גוש עציון נדקרה בגבה על ידי פלסטיני (12 בדצמבר). הצעירה נפצעה באורח בינוני ופונתה לבית החולים. אדם נוסף שעמד עימה בתחנה לא נפגע. הדוקר הפלסטיני הצליח להימלט רגלית מהמקום.

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. כמו כן נחשפו במספר מקרים כלי נשק מאולתרים. במהלך השבוע נמשכו התקריות בעיקר יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים אזרח ישראלי נפצע.

  בין התקריות יצוינו:

  • 14 בדצמבר –  אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים נגרם נזק לאוטובוס. כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לג’בע (מערבית לבית לחם) ובסמוך לחלחול (צפונית לחברון). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 14 בדצמבר ).

  • 14 בדצמבר – בנקודת הביקורת בקלנדיה (דרומית לראמאללה) חשף כוח משמר הגבול אקדח מאולתר ושלושה אולרים בכליו של נער פלסטיני כבן 14 שביקש לעבור במעבר (דובר צה"ל, 14 בדצמבר).

  • 13 בדצמבר – אבני יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לנעלין (מערבית לראמאללה). כתוצאה נפצע אזרח ישראלי באורח קל (דובר צה"ל, 13 בדצמבר).

  • 12 בדצמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמול לאלחדר (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים, נגרם נזק לכלי הרכב. בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוסן (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 12 בדצמבר).

  • 9 בדצמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך ליעבד (מערבית לג’נין) . כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחואה (דרומית לשכם).  לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב. (דובר צה"ל, 9 בדצמבר).

  • 9 בדצמבר – בנקודת הביקורת בקעות (מזרחית לשכם) חשף כוח צה"ל שלושה רימונים מאולתרים בכליהם של פלסטינים שניסו לעבור (דובר צה"ל, 9 בדצמבר).

הצתת מסגד בכפר יאסוף

vב-11 בדצמבר הגיעה קבוצה של ישראלים, ככל הנראה פעילי ימין קיצוני מהשומרון לכפר יאסוף דרומית לשכם והציתה אש בקומה השנייה של המסגד חסן ח’צ’ר.

  שמעון פרס, נשיא מדינת ישראל פרסם הודעה בה הוא גינה בחריפות את הצתת המסגד. בהודעה נאמר: " אירוע ההצתה הוא חמור ביותר ועומד בניגוד לערכים של מדינת ישראל ולמחויבותה לכבד את כל הדתות והמאמינים" (משרד החוץ, 13 בדצמבר).  בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, גינה בחריפות את הצתת המסגד. מלשכתו נמסר כי הורה לזרועות הביטחון לפעול בנחישות "כדי לחשוף את העבריינים בהקדם ולהעמידם לדין". נתניהו הוסיף כי: אין מקום לאלימות כלשהי- לא של יהודים כלפי הפלסטינים ולא של פלסטינים כלפי יהודים" בהוסיפו כי "הממשלה  תפעל בתקיפות נגד כל גילויי האלימות".  אהוד ברק, שר הביטחון, הורה למערכת הביטחון לפעול למעצר האחראים למעשה (הארץ, 13 בדצמבר, 2009).

  ההצתה גונתה בחריפות על ידי הרשות הפלסטינית, אולם מפי בכירים ברשות לא נשמעו בדרך כלל קריאות להגיב באלימות לאירוע והעיסוק התקשורתי בפרשה היה מועט יחסית. להלן עיקרי התגובות הפלסטיניות:

  •  אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית גינה את הצתת המסגד והגדיר אותה כתוקפנות, המהווה הפרה של חופש הפולחן והדת (ופא, 11 בדצמבר, 2009).

  •  העיתון אלחיאת אלג’דידה, בסוקרו את הנושא, פרסם הודעות גינוי של הרב מנחם פרומן ואת הודעותיהם של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו והנשיא שמעון פרס ( 13 בדצמבר).

  •  מצטפא אלברע’ות’י, יו"ר "מפלגת היוזמה הלאומית" טען במסגרת ביקור הזדהות בכפר יאסוף כי "ממשלת ישראל החליטה לפתוח במלחמה על עמנו ועמנו לא ישב בחיבוק ידיים" (אלאיאם, אלחיאת אלג’דידה, 12 בדצמבר, 2009)

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאצ' מבקר במסגד שהוצת בכפר יאסוף
ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאצ’ מבקר במסגד שהוצת בכפר יאסוף

(ופא, 13 בדצמבר)

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים בין ישראל לרצועת עזה היו פתוחים במהלך השבוע ודרכם עברו כ-100 משאיות.

המאבק המדיני

הרשות הפלסטינית מגנה את הצעת החוק הישראלית לקיים משאל עם טרם מסירת שטחים

 בכירים ברשות הפלסטינית גינו בחריפות הצעת חוק, שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת ,המחייבת עריכת משאל עם בטרם מסירת שטחים במהלך מו"מ עתידי:

  •   צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף מסר בראיון ל BBC-  בערבית, שההחלטה הישראלית היא בלתי חוקית לחלוטין וממשיכה את "דרכה" של ישראל נגד המשפט הבינלאומי. עריקאת קרא לארה"ב ומדינות המערב, שמגנות על ישראל, להבהיר שישראל היא "יוצאת דופן ומעל החוק" ( BBC בערבית, 9 בדצמבר, 2009).

  •  נמר חמאד, יועצו המדיני של אבו מאזן אמר בראיון לערוץ רוסיה אלאיום, שהצעת החוק הישראלית היא זלזול בהחלטות ובמוסדות הבינלאומיים (רוסיה אליום, 12 בדצמבר, 2009).

  •  צאלח ראפת, בכיר בוועד הפועל של אש"ף ציין בראיון לרדיו הפלסטיני כי הצעת החוק הישראלית סותמת את הגולל על תהליכי המו"מ והשלום. לדבריו משאל העם נועד להציב מכשול בפני  חידוש מו"מ עתידי בין ישראל לבין סוריה ולפלסטינים (קול פלסטין, 10 בדצמבר, 2009).

הרשות הפלסטינית מגנה את אישור "מפת אזורי העדיפות הלאומית" על ידי ממשלת ישראל

 החלטת ממשלת ישראל לאשר את "מפת אזורי העדיפות הלאומית", שבה נכללים מוקדי התיישבות ביהודה ושומרון עוררה גינוים חריפים מצד בכירי ההנהגה הפלסטינית:

  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, הגדיר את מפת העדיפות הלאומית שאושרה על ידי ממשלת ישראל כ"תכנית המשך לבניית ההתנחלויות והרחבתן" וטען כי היא מזימה את טענותיה של ישראל בדבר הקפאה זמנית של ההתנחלויות (ופא, 13 בדצמבר, 2009).

  • אחמד אלרויצ’י, הממונה על ירושלים בלשכת אבו מאזן, אמר בראיון לטלוויזיה המצרית כי ישראל דבקה בהתנחלויות בעוד שדיבוריה בנוגע להקפאת ההתנחלויות הינם הונאה. הוא הדגיש כי הרשות דבקה בעמדתה שלפיה לא יהיה מו"מ עם ישראל כל עוד הבנייה בהתנחלויות נמשכת. כמו כן הוא קרא לממשל האמריקני להפעיל "לחצים אמיתיים על ישראל" (הטלוויזיה המצרית, 13 בדצמבר, 2009).

הזירה הפנים-פלסטינית

אירועי יום השנה ה-22 להקמת חמאס

 בשבוע האחרון חגגה חמאס ברצועת עזה את יום השנה ה-22 להקמתה. האירועים כללות עצרות, תהלוכות, טקסים ונאומים. באירועים השונים הודגשו חוסנה של חמאס, שעמדה בהצלחה מול אתגרים רבים במשך שנות קיומה, הדבקות בדרך ה"התנגדות" וחתירת חמאס להשתלטות על "כל פלסטין מהים עד הנהר". העצרת המרכזית של חמאס שהתקיימה בכיכר אלכתיבה אלח’צ’ראא’ ב-14 בדצמבר הפכה למפגן כוח מרשים של חמאס והשתתפו בה מאות אלפי אנשים, שהובאו למקום באופן מאורגן. העצרת המרכזית כללה גם טקס "מסורתי" של שריפת ארון מתים עטוף בדגל ארה"ב.

 ביהודה ושומרון דוכאו האירועים מבעוד מועד על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים שקיימו פעילות מנע אינטנסיבית. לטענת אתרי האינטרנט של חמאס (Palestine-Info , אמאמה, 14 בדצמבר, 2009) נעצרו על ידי מנגנוני הביטחון מעל ל-150 פעילים וזומנו לחקירה קרוב לאלף. "מקור בראמאללה" אמר לכתב ג’רוסלם פוסט כי ההחלטה לאסור על חגיגות יום השנה של חמאס התקבלה על ידי הנהגת הרשות פלסטינית (ג’רוסלם פוסט, 12 בדצמבר, 2009).

המונים בעצרת המרכזית לציון יום השנה להקמת חמאס
המונים בעצרת המרכזית לציון יום השנה להקמת חמאס בכיכר אלכתיבה אלח’צ’רא’א בעיר עזה
(ערוץ אלאקצא, 14 בדצמבר, 2009)

ביקור הנהגת חמאס באיראן

 משלחת של תנועת חמאס בראשותו של יו"ר הלשכה המדינית ח’אלד משעל, הגיעה ב-13 בדצמבר לאיראן לביקור רשמי. הביקור צפוי להימשך מספר ימים.  המשלחת נפגשה עם נשיא איראן מחמוד אחמדינז’אד ועם שר החוץ מנוש’הר מתכי ועם בכירים איראניים נוספים. המשלחת צפויה להיפגש גם עם המנהיג העליון עלי ח’אמנאהי.  במהלך פגישתו עם מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן סעיד ג’לילי הודה ח’אלד משעל לאיראן על ה"סיוע המתמיד מול הכובשים" והצהיר כי העם האיראני שותף בניצחונות ה"התנגדות" הפלסטינית (Palestine-info , 14 בדצמבר, 2009).

אירנא, 14 בדצמבר, 2009
יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ח’אלד משעל בפגישה עם שר החוץ של איראן מנוש’הר מתכי
(אירנא, 14 בדצמבר, 2009)

 

לראש העמוד