חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (17 – 24 בנובמבר 2009)

יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם נשיאת ארגנטינה קריסטינה קירשנר

יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם נשיאת ארגנטינה קריסטינה קירשנר

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

פתחי חמאד, שר הפנים של ממשל חמאס

פתחי חמאד, שר הפנים של ממשל חמאס


יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם נשיאת ארגנטינה קריסטינה קירשנר
יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם נשיאת ארגנטינה קריסטינה קירשנר
במהלך ביקורו במדינות דרום אמריקה (ופא, 23 בנובמבר, 2009) בראיונות שהעניק השתבח אבו מאזן ב”התנגדות העממית” נוסח בלעין ונעלין, אולם ציין כי דרכם של הפלסטינים הינה דרך השלום והמו”מ והם אינם מעוניינים באנתפאצ’ה נוספת.

עיקרי הדו"ח

  השבוע חלה עלייה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל (ארבע נפילות רקטות ושתי נפילות פצצות מרגמה). בתגובה תקף חיל האוויר שלוש פעמים יעדי מחבלים ברצועה (אתרים לייצור אמצעי לחימה ומנהרות). דוברים מטעם חמאס הציגו את התקיפות כ"הסלמה ישראלית" והזהירו כי אין בכוונתם לשבת בחיבוק ידיים.

  משלחת של בכירי חמאס הגיעה השבוע לקהיר לפגישות עם המצרים ועם המתווך הגרמני בעניין החייל גלעד שליט. בואם לווה בדיווחים בתקשורת כי קרובה השלמת עסקת חלופי גלעד שליט באסירים פלסטיניים. חמאס הודיעה כי העניינים עדיין לא הגיעו לשלב ההכרעה. ראש ממשלת ישראל ניסה גם הוא להנמיך ציפיות באומרו כי עדיין לא סוכמו פרטי העסקה לשחרורו של גלעד שליט.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 במהלך השבוע, חלה עלייה בהיקף בירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. סך הכל אותרו ארבע נפילות רקטות ביישובי הנגב המערבי. הרקטות נחתו בשטחים פתוחים סמוך לישובים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כמו כן נורו (16 בנובמבר) שתי פצצות מרגמה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

 ב- 18 בנובמבר הופעל מטען חבלה נגד כוח צה"ל, שעסק בפעילות מבצעית סמוך לגדר הגבול דרומית למעבר קרני. לא היו נפגעים (דובר צה"ל, 18 בנובמבר). באותו יום בוצע ירי מנשק קל לעבר כוח צה"ל סמוך למעבר כיסופים. לא היו נפגעים. על הירי נטלה אחריות התארגנות המכנה עצמה "תומכי הסנה בכנפות ירושלים"  [קרי בפלסטין] המזוהה עם הג’האד העולמי (פורום PALDF , 18 בנובמבר).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

פעילות תגובה של חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטות תקפו במהלך השבוע כלי טיס של חיל האוויר יעדי מחבלים שלוש פעמים:

ב-19 בנובמבר הותקפו אתר המשמש לייצור אמצעי לחימה ושתי מנהרות להברחת אמצעי לחימה (דובר צה"ל, 19 בנובמבר). על פי התקשורת הפלסטינית שלושה פלסטינים נפצעו באורח קל עד בינוני (קדסנט, פאל-פרס, 19 בנובמבר).

 ב-22 בנובמבר הותקפו שני אתרים לייצור אמצעי לחימה של חמאס בצפון רצועת עזה ובמרכזה. כמו כן הותקפה מנהרה שנועדה להברחת אמצעי לחימה בדרום הרצועה (דובר צה"ל, 22 בנובמבר). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי כמה פלסטינים נפצעו ונגרם נזק לרכוש.

ב-24 בנובמבר – הותקפו אתר לייצור אמצעי לחימה בשכונת זייתון בעזה ושתי מנהרות להברחת אמצעי לחימה באזור רפיח.

תגובות חמאס

 גורמי חמאס הגיבו בחריפות לפעילות חיל האוויר והציגו אותה כ"הסלמה ישראלית" חמורה. להלן מספר תגובות:

צלאח אלברדויל, דובר חמאס במועצה המחוקקת אמר, כי באמצעות ההסלמה  זאת מנסה ישראל "למשש את הדופק של המדיניות הבינלאומית" ולבדוק מה מידת השפעתו של דו"ח גולדסטון על הקהילה הבינלאומית (Palestine-info , 22 בנובמבר)

גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, פרסמו אזהרה לפיה לאור "ההסלמה הציונית" אין הם מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים וכי יגיבו על כל "תוקפנות" חדשה (אתר סמא, 22 בנובמבר).

חמאד אלרקב, דובר חמאס בח’אן יונס, אמר כי התקיפות מוכיחות שישראל איננה מעוניינת ביציבות באזור. הוא הוסיף כי התגובה לתקיפה תתבצע "בזמן ובמקום המתאימים" (פאל-טודיי, 22 בנובמבר).

 גם גורמים בג’האד האסלאמי בפלסטין ובוועדות ההתנגדות העממית הגיבו באמרם כי הם רואים בפעילות חיל האוויר הקדמה לפעולה נרחבת יותר של ישראל ברצועת עזה (פאל-טודייי, 22 בנובמבר)

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע ביהודה ושומרון במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע אירעו תקריות רבות, בעיקר יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. שני אזרחים ישראליים נפצעו באורח קל.

  בין התקריות יצוינו:

 23 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כי רכב ישראלי סמוך לסנג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל. בו יום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי בישוב היהודי בחברון. אזרח ישראלי נפצע באורח קל (דובר צה"ל, 23 בנובמבר).

22 בנובמבר – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לכפר עוצרין (דרומית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי הרכב (דובר צה"ל, 22 בנובמבר).

21 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוארה (דרומית לשכם).  לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 21 בנובמבר). כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחלחול (צפונית לחברון) ובג’יוס (צפונית מזרחית לקלקיליה) (דובר צה"ל 21 בנובמבר).

20 בנובמבר – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לקבלאן (דרומית לשכם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 20 בנובמבר).

19 בנובמבר – בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לסלואד (צפונית מזרחית לשכם) וסמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כמו כן הושלך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לעבוד (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 19 בנובמבר).

18 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוסן (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 18 בנובמבר).

17 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי בישוב היהודי בחברון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כמו כן יודו אבנים לעבר נקודת הביקורת בקלנדיה (דרומית לראמאללה). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 17 בנובמבר).

המעברים בין הרצועה לישראל

  המעברים בין רצועת עזה לישראל היו פתוחים במהלך השבוע ודרכם עברו 528 משאיות.

  מעבר רפיח היה פתוח לתנועה ב-19-18 בנובמבר. במהלך ימים אלה שבו לרצועה ממצרים כ-300 פלסטינים. מצרים הודיעה בכוונתה לפתוח שוב את המעברים ב-24-23 בנובמבר לרגל עיד אלאדחה (קדסנט, 19 בנובמבר). 

המאבק המדיני

אבו מאזן משבח את ה”התנגדות עממית” ומבהיר כי הפלסטינים לא ישובו לדרך האנתפאצ’ה

 בראיון ל-BBC  (ראה להלן) השתבח אבו מאזן ב"התנגדות" שהרשות הפלסטינית מקיימת בבלעין ובנעלין לעומת חמאס שאינה מקיימת שום "התנגדות". גורמים בפתח, המקורבים לאבו מאזן, מסרו כי בעקבות כישלון המו"מ עם ישראל החליטה ההנהגה הפלסטינית לפתוח ב"מאבק עממי", במטרה לחייב את שיראל להיענות לדרישות הפלסטינים להקמת מדינה משלהם (קדסנט, 20 בנובמבר, 2009). תפיסה זאת של "ההתנגדות העממית" באה לידי ביטוי במהלך הוועידה השישית של פתח. אבו מאזן התבטא בוועידה (2 באוגוסט, 2009) שהעם הפלסטיני מקיים "התנגדות עממית" נגד ההתנחלויות הישראליות, נגד גדר ההפרדה ונגד הפקעת הבתים. אבו מאזן בירך, בהקשר לכך, "את אלה שנאבקים בבלעין, נעלין וירושלים נגד ההתנחלויות והכיבוש" ( אתר וועידת פתח, 2 באוגוסט, 2009).

 בראיון נוסף הדגיש אבו מאזן כי "הפלסטינים לא יפתחו באנתפאצ’ה חדשה נגד ישראל למרות תסכולם מהקיפאון במאמצי השלום שארה"ב נותנת להם חסות". אבו מאזן הבהיר הפלסטינים אינם מעוניינים לראות חזרה של האנתפאצ’ה שנמשכה בין השנים 2005-2000, שהמיטה סבל רב על העם הפלסטיני. הוא הדגיש כי העם הפלסטיני חושב אך ורק על דרך המובילה לשלום ולמו"מ ולא על שום דרך אחרת (מען, 24 בנובמבר, 2009). 

עיקרי ראיון אבו מאזן ל-BBC

 בראיון שהעניק ל-BBC  בערבית (21 בנובמבר, 2009) הבהיר אבו מאזן כי החלטתו שלא להציג את מועמדותו לבחירות הקרובות היא סופית. לדברי אבו מאזן מעוניינים הפלסטינים שמועצת הביטחון תאשר את מפת הדרכים, ולפיכך אין הוא חושש שארה"ב תטיל וטו על כך מאחר שהדבר יעמוד בסתירה להחלטה 1515 של מועצת הביטחון2. להלן דברים נוספים שנאמרו בראיון:

  • אבו מאזן מסר כי החלטתו לא להתמודד לכהונה שנייה הינה "החלטה סופית" וכי הוא לא צפוי להגיש את מועמדותו. אבו מאזן התייחס לבחירות למוסדות הרשות והודיע שכנראה הן תידחינה בשל התנגדותה של חמאס ואיומיה למנוע את קיומן בכוח. הוא שלל את האפשרות שעזיז דויכ (פעיל חמאס, יושב הראש המועצה המחוקקת) יתמנה ליושב ראש הרשות הפלסטינית אחרי סיום כהונתו. זאת מכיוון שחמאס השתלטה על עזה באופן בלתי חוקי

  • אבו מאזן האשים את חמאס על שהיא מנהלת מו"מ עם ישראל בז’נבה בתיווך אמריקני על מדינה בעלת גבולות זמניים. לטענתו ישראל מעוניינת במו"מ עם חמאס ולא עם הרשות הפלסטינית. זאת מכיוון שהרשות מעוניינת במדינה פלסטינית בגבולות 1967 ובפתרון צודק לנושאי מעמד הקבע (ובמרכזם גם סוגיית הפליטים) ומתנגדת למדינה בעלת גבולות זמניים, בעוד שישראל אינה מסכימה לכך. אבו מאזן הדגיש כי אם הפלסטינים יידרשו לוותר על משהו –הוא יתנגד לכך.

המו”מ לשחרור גלעד שליט

 ב-23 בנובמבר הגיעה לקהיר משלחת של בכירי חמאס ברצועה. המשלחת כללה את מחמוד אלזהאר ואחמד אלג’עברי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס. "מקורות בחמאס" מסרו לכתב ערוץ אלערביה (23 בנובמבר) כי המשלחת תיפגש עם המתווך הגרמני לדיון בנוסח הסופי של הסכם חלופי האסירים. כמו כן נמסר כי המשלחת צפויה להיפגש עם שני בכירים במודיעין הכללי המצרי, עוזריו של ראש המודיעין עמר סלימאן.

 הגעת המשלחת לוותה בדיווחים בתקשורת הפלסטינית, הערבית, המערבית (והישראלית), כי קרובה השלמת עסקת חילופי האסירים. מנגד, חמאס פרסמה הודעה לעיתונות בה הדגישה           שהפרסומים בתקשורת בעניין הסכם קרוב הינם "הדלפות ישראליות" שמטרתן להפעיל לחצים על חמאס (Palestine-info , 23 בנובמבר, 2009). מקורות בחמאס מסרו לכתב אלקדס אלערבי כי יש התקדמות, אולם אין פירוש הדבר שהעסקה הגיעה ל"שלב ההכרעה". גם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הנמיך ציפיות באומרו במהלך ישיבת סיעת ליכוד בכנסת, כי עדיין לא סוכמו פרטי העסקה לשחרור החייל גלעד שליט. הוא ציין כי "זה לא תלוי רק בנו. גם בצד השני יש גישות והתלבטויות שונות, עוד לא ברור מה יקרה, מה יוצע ולמה נסכים" (הארץ, 24 בנובמבר, 2009).

הזירה הפנים-פלסטינית

התבטאות שר הפנים בממשל חמאס בסוגיית מדיניות ירי הרקטות

 במסיבת עיתונאים שכינס ברצועה  התייחס פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס לסוגיית מדיניות ירי הרקטות. הוא ציין (בנימה אפולוגטית) כי משרדו אינו מונע פעולות מהרצועה, אולם הן חייבות להתבצע בתיאום, "במיוחד לאחר המלחמה האחרונה והצורך שהתעורר לעזור לאנשים לקום בחזרה על רגליהם". לדבריו הוסכם עם הארגונים השונים שבתקופה זו לא יתבצע שיגור רקטות בהוסיפו כי "אם יבואו כלי רכב [של צה"ל] ותהיינה פלישות וחדירה לגבולותינו-האפשרות פתוחה לתגובה" (ערוץ אלקדס, 21 בנובמבר, 2009).

 ברקע דבריו אלה של פתחי חמאד עומדת מדיניות הירי המרוסנת בה נוקטת חמאס בחצי השנה האחרונה מתוך מכלול שיקולים ובתוכם מגמתה לזכות בפסק זמן שיאפשר לה לשקם את התשתיות הצבאיות והאזרחיות שנפגעו במבצע "עופרת יצוקה". ולמרות זאת זכתה התבטאותו זאת של פתחי חמאד לכמה הכחשות והבהרות:

  •  פוזי ברהום, דובר חמאס הודיע כי "הצהרותיו של פתחי חמאד הובנו לא נכון". הוא טען כי חמאס אינה מונעת את קיומה של ה"התנגדות" (כפי שהואשמה על ידי אבו מאזן)  אולם מכבדת את האסטרטגיה עליה הוסכם על ידי כל הארגונים- אסטרטגית הפסקת ירי הרקטות" (רוסיה אליום, 22 בנובמבר, 2009).

  •  אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, הכחיש בראיון לאלג’זירה שהזרוע הצבאית פרסמה הודעה כלשהי המצביעה על כך שקיים הסכם בין כל הארגונים (לפיו אין לשגר רקטות) (אלג’זירה, 22 בנובמבר, 2009).

  •  ח’אלד אלבטש, בכיר בג’האד האסלאמי, תהה על מידת הרצינות של הסכם (המונע שיגור רקטות) לאור הפצצות חיל האוויר הישראלי ברצועת עזה בלילה ה – 22 בנובמבר. הוא הדגיש כי הג’האד האסלאמי שומר על זכותו להמשיך ב"התנגדות" לישראל (אלג’זירה, 22 בנובמבר, 2009).

פתחי חמאד, שר הפנים של ממשל חמאס
פתחי חמאד, שר הפנים של ממשל חמאס, נואם במסיבת העיתונאים
  (Palestine-info , 22 בנובמבר, 2009)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 החלטת מועצת הביטחון 1515 קוראת לשני הצדדים לאמץ את יישום מפת הדרכים לאור חזון שתי המדינות השוכנות זו לצד זו בשלום ובביטחון.

 

 

לראש העמוד