ח’אלד משעל מבהיר כי חמאס נחושה להמשיך בדרך ה”התנגדות” (קרי, הטרור) וכי “דיבורים אחרים הם בגדר תמרון פוליטי” וקובע, כי חמאס מפנה את רוב משאביה הכספיים ברצועת עזה להכנות צבאיות, ולא לשיקום ולבנייה

ח'אלד משעל במהלך כינוס המפלגות הערביות בדמשק

ח'אלד משעל במהלך כינוס המפלגות הערביות בדמשק


ח'אלד משעל במהלך כינוס המפלגות הערביות בדמשק
ח’אלד משעל במהלך כינוס המפלגות הערביות בדמשק
 (פלסטין אלא’ן, 12 בנובמבר 2009)

1. ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, חשף לאחרונה את עמדותיה המדיניות של חמאס במהלך כינוס של המפלגות הערביות בדמשק. בדברים שנשא בפגישה עם מספר בכירים שהשתתפו בכינוס (12 בנובמבר) הוא שב והדגיש, כי חמאס תמשיך בדרך ה"התנגדות" (קרי, הטרור) והבהיר שרוב הכסף והמאמץ של חמאס ברצועה מופנה להכנות צבאיות.

2. להלן עיקרי דבריו של ח’אלד משעל (אתר פלסטין אלא’ן):

א. חמאס לא תכיר בישראל ולא תיטוש את ה"התנגדות": "לא נכיר בישראל; לא נוותר על ההתנגדות; אנו דבקים בכל שעל של האדמה הפלסטינית, דיבורים אחרים הם בגדר תמרון פוליטי1".

ב. חידוש הטרור ביהודה ושומרון: החלופה של אנתיפאדה חדשה הינה קשה אולם ה"ג’האד נמשך עד ליום הדין". הפסקת ה"התנגדות" (קרי הטרור) בגדה המערבית נכפתה על חמאס ואין היא נובעת מהחלטה של התנועה. חידוש "ההתנגדות" מצריך זמן משום שהנסיבות האובייקטיביות בשטח הנדרשות לכך עדיין אינן קיימות.

ג. העלאת רעיון הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967: דברי ח’אלד משעל לפיהם חמאס מוכנה לקבל פתרון זמני, שיתבטא בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, נועדו ליצור בסיס לפעילות ולהסיר את התירוצים שמשתמשים בהם כדי לנטור איבה לחמאס. השקפתה המדינית של חמאס היא ש"הסכם אוסלו מת" ושעל הפלסטינים להעצים את "קלפי הכוח" שלהם ובמרכזם ה"התנגדות".

ד. עיקר המאמץ של חמאס ברצועת עזה מופנה להכנות הצבאיות: "כלפי חוץ התמונה הנגלית לעין בעזה היא דיבורים על פיוס [בין חמאס לפתח] ועל בנייה; אולם התמונה בסמויה מן העין היא שרוב הכסף והמאמץ מופנים להתנגדות ולהכנות צבאיות… אנו שוקדים על ההתנגדות".


הקטע המקורי מדברי ח’אלד משעל

ה. חמאס, הנתונה בקשיים כספיים, זקוקה לתרומות למען ה"התנגדות": ח’אלד משעל האיץ במפלגות הערביות לגייס תרומות, כהכנה לשלב הבא של ה"התנגדות" (קרי, הטרור), מאחר וחמאס נמצאת ב"מצור" כספי. ח’אלד משעל הזהיר מפני התניית הסיוע הכספי לחמאס בביצוע פיגועים מצד ה"התנגדות", שכן, לדבריו, "הכסף מושקע בהכנה להסלמת ההתנגדות".

משמעויות

3. דבריו אלו של ח’אלד משעל משקפים את סדר העדיפויות האמיתי של חמאס שעיקרו, שיקום התשתית הצבאית ברצועה שנפגעה במבצע "עופרת יצוקה", במסגרת ההכנות לחידוש הפעולות הצבאיות-טרוריסטיות נגד ישראל (ה"התנגדות"). סדר עדיפויות זה מוצא ביטויו בהפניית מרבית הכספים המוזרמים לרצועה עבור חמאס (כולל כספים שמקורם בקרנות סיוע ערביות ובינלאומיות) לשם קידום ההכנות הצבאיות, על חשבון השיקום האזרחי של הרצועה (המתנהל באיטיות).

4. התבטאותו של ח’אלד משעל, עומדת בסתירה מוחלטת ל"מתקפת החיוכים" של חמאס כלפי המערב2. שכן, הוא שב ומדגיש את דבקותה של חמאס באסטרטגיית ה"התנגדות" כאמצעי העיקרי ל"שחרור" כל שעל מאדמת פלסטין, את סירובה המוחלט של חמאס להכיר בישראל ואת נכונותה להסכים ל"פיתרון זמני" בדמות מדינה פלסטינית בגבולות 1967 כתכסיס שנועד להקל על בידודה המדיני של חמאס.

5. דבריו אלו של ח’אלד משעל מפריכים את אחת מהמסקנות העיקריות של דו"ח גולדסטון. שכן הדו"ח מאשים את ישראל ומדיניותה באחריות למצוקותיה של האוכלוסייה הפלסטינית ברצועת עזה תוך התעלמות מוחלטת מאחריות חמאס. דברי ח’אלד משעל מבליטים, כאמור לעיל, כי חמאס כלל אינה מרואה את מתן המענה לצרכי אזרחי הרצועה בראש סדר העדיפויות שלה אלא עיקר מאמציה (ומשאביה) מופנים להכנות צבאיות, לקראת סבב הטרור הבא נגד ישראל.