חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27 באוקטובר – 3 בנובמבר 2009)

לשכת העיתונות הממשלתית, 31 באוקטובר, 2009

לשכת העיתונות הממשלתית, 31 באוקטובר, 2009

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

27 באוקטובר 2009 באדיבות ynet . צלם: אביהו שפירא

27 באוקטובר 2009 באדיבות ynet . צלם: אביהו שפירא

הסריקות בבית בחולא (אלערביה, 28 באוקטובר)

הסריקות בבית בחולא (אלערביה, 28 באוקטובר)


לשכת העיתונות הממשלתית, 31 באוקטובר, 2009
ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם שרת החוץ של ארה”ב הילרי קלינטון
(לשכת העיתונות הממשלתית, 31 באוקטובר, 2009)

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע נמשך "טפטוף" ירי הרקטות מהרצועה לעבר הנגב המערבי. חמאס ממשיכה עדיין במדיניות הירי המרוסנת שלה. השבוע נורתה פעם נוספת רקטה לעבר אזור קריית שמונה. נראה כי גם הפעם עמדו מאחורי הירי גורמי הג’האד העולמי.

  בתום פגישת שרת החוץ האמריקנית עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו התקיימה מסיבת עיתונאים. מדברי השרה עולה כי הממשל האמריקני מקבל את עמדת ישראל בנוגע לחידוש המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים. אבו מאזן ודובריו שבו והדגישו שחידוש המו"מ חייב להתבסס על הפסקה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע אותרה נפילה אחת של רקטה ב-2 בנובמבר. הרקטה נחתה בשטח פתוח באזור המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כמו כן בוצע ירי מנשק קל לעבר כוח צה"ל סמוך למעבר קרני (28 באוקטובר). לא היו נפגעים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

דיווחים בפורומים של פתח לפיהם חמאס ממשיכה לפעול נגד משגרי רקטות

  בדיווחי גולשים בפורומים (בעיקר של פתח) נמסר, כי מנגנוני הביטחון של חמאס ממשיכים לפעול נגד חוליות משגרי רקטות ברצועת עזה. במסגרת זו נמסר:

ב-27 לאוקטובר נערך מרדף אחר שבעה חברי חוליה המשתייכת לפתח/גדוד חללי אלאקצא בצפון הרצועה. על פי הדיווח נערך המרדף לאחר שהחוליה ירתה שתי רקטות לעבר ישראל  (פורום פתח, 27 באוקטובר).

ב-29 באוקטובר סיכלה חמאס ניסיון ירי רקטה של הג’האד האסלאמי בפלסטין ופת"ח/גדודי חללי אלאקצא  באזור מעבר סופה (פורום פתח, 29 באוקטובר).

  בנוסף לכך כמו כן נמסר, כי חמאס חשפה מחרטה לייצור רקטות של הג’האד האסלאמי בפלסטין וזימנה לחקירה את בעל המקום (פורום פתח, 29 באוקטובר).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נמשכו  התקריות שכללו בעיקר יידוי אבנים ובקבוקי תבערה.

  בין התקריות יצוינו:

1 בנובמבר – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לחוסן (מערבית לבית לחם) . לא היו נפגעים.  נגרם נזק לאוטובוס (דובר צה"ל, 1 בנובמבר).

29 באוקטובר – חמישה בקבוקי תבערה הושלכו ואבנים יודו לעבר נקודת הביקורת קלנדיה (דרומית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 29 באוקטובר).

29 באוקטובר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוסן (מערבית לבית לחם). אזרחית ישראלית נפצעה ונזק נגרם לכלי הרכב (דובר צה"ל, 29 באוקטובר).

מעצר טרוריסט יהודי

  ב-2 בנובמבר פורסם כי יעקב טייטל, תושב היישוב שבות רחל, עצור מאז ה-7 באוקטובר 2009 בחשד לשורה של פיגועים חמורים: רצח שני פלסטינים, הנחת מטעני חבלה, פגיעה קשה במשפחה יהודית-משיחית באריאל ופציעת הפרופסור זאב שטרנהל. ברשות העצור נמצאו אמצעי לחימה רבים. העצור הודה בחקירתו במעשים אלה (הארץ, 2 בנובמבר, 2009)

הזירה הצפונית

ירי רקטה לעבר אצבע הגליל

27 באוקטובר 2009 באדיבות ynet . צלם: אביהו שפירא
מימין: שרידי הרקטה שנורתה לעבר אצבע הגליל. משמאל: שריפה שנגרמה בעקבות הירי

(27 באוקטובר 2009 באדיבות ynet . צלם: אביהו שפירא)

 ב-27 באוקטובר בסביבות השעה 18:50 נורתה לעבר ישראל רקטה, ככל הנראה 107 מ"מ,  מאזור ואדי ג’מאל שליד הכפר השיעי חולא, בגזרה המרכזית של דרום לבנון. הנפילה זוהתה בשטח פתוח סמוך לאחד הישובים באצבע הגליל. לא היו נפגעים אולם הפיצוץ גרם לשריפה של צמחייה (דובר צה"ל, 27 באוקטובר). צה"ל הגיב בירי מספר פגזים לעבר האזור ממנו נורתה הרקטה.

 מיד לאחר ירי הרקטה הגיעו למקום כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון והחלו בחקירת האירוע. על פי הודעת צבא לבנון, בבוקר שלמחרת הירי, איתרו הכוחות הסורקים ארבע רקטות נוספות מוכנות לשיגור במיקום ממנו שוגרה הרקטה. הרקטות נמצאו בחצר בית הנמצא בתהליכי בנייה בפאתי העיירה חולא השייך לפיצל חג’אזי, ראש עיריית חולא (סוכנות הידיעות הלבנונית, 28 באוקטובר). פיצל חג’אזי טען בראיון טלוויזיוני, כי הופתע לשמוע על מציאת הרקטות בחצר ביתו והוסיף כי  הרקטות הללו ככל הנראה הוצבו שם במהלך הלילה (NTV , 28 באוקטובר).

הסריקות בבית בחולא (אלערביה, 28 באוקטובר)
הסריקות בבית בחולא (אלערביה, 28 באוקטובר)

 זהו אירוע ירי הרקטות השישי מאז תום מלחמת לבנון השנייה. לאחרונה שוגרו שלוש  רקטות לעבר ישראל ב-11 בספטמבר, 2009 מאזור העיירה קלילה לעבר הגליל המערבי. רוב אירועי הירי בוצעו להערכתנו על ידי התארגנויות המזוהות עם הג’האד העולמי המנסות לאתגר את שלטונות לבנון וחזבאללה באמצעות ירי לעבר ישראל המהווה הפרה של החלטת האו"ם 1701. 2

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים בין ישראל לרצועת עזה היו פתוחים במהלך השבוע. עברו דרכם כ-340 משאיות.

 מעבר רפיח בין מצרים לעזה נפתח בהחלטת השלטונות המצריים ב-1 בנובמבר לשלושה ימים. פתיחתו נועדה לאפשר יציאה של כ-3,000 פלסטינים בעלי בעיות הומניטאריות וכניסתם של 1,500 פלסטינים מעוכבים במצד המצרי. בחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית בפעילות מעבר רפיח בעיקר בתחום ההומניטארי, כחלופה למעברים בצד הישראלי. המצרים, מצדם, "משחררים לחץ" ופותחים את המעבר לעתים תכופות יותר.  

שני פעילי וועדות ההתנגדות העממית נהרגו ב"תאונת עבודה"

 הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית הודיעה על מותם של שני פעיליה. השניים, תושבי רפיח, שהיו על פי ההודעה חברים ביחידת הייצור של חטיבות צלאח אלדין, נהרגו ככל הנראה כתוצאה מ"תאונת עבודה" (אתר קאום, 27 באוקטובר).

התהליך המדיני

 ב-31 באוקטובר נפגש ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, עם שרת החוץ האמריקאית, הילרי קלינטון. מדברי השרה קלינטון במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר הפגישה עולה, כי הממשל האמריקני מקבל את עמדת ישראל בנוגע לחידוש המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים.  השרה ציינה כי ראש הממשלה נתניהו צודק מבחינה היסטורית – "מעולם לא הוצב נושא ההתנחלויות כתנאי  נוסף לפתיחה במשא ומתן ומעולם לא הייתה הצעה כזאת כפי שיש עכשיו". ראש הממשלה נתניהו, בהתייחסו לסוגיית הבנייה בהתנחלויות, אמר כי ישראל לא תבנה התנחלויות ולא תפקיע קרקעות נוספות, ואף תנקוט מדיניות של ריסון בנוגע לבנייה, אך כזו תאפשר חיים נורמאליים לתושבים (הארץ, כתבתם של ברק רביד ואבי יששכרוב, 9 בנובמבר, 2009).  

 הפלסטינים מצדם שבו והודיעו כי הם מסרבים לחידוש המו"מ עם ישראל ללא תנאים מוקדמים:

 אבו מאזן, יושב ראש הרשות הפלסטינית, מסר שהוא "דחה מכל וכל" הצעה אמריקנית לחידוש המו"מ עם ישראל שהגישה קלינטון בפגישה, לפני הפסקת הפעולות בהתנחלויות בגדה. אבו מאזן ציין שעיקר הפגישה עם קלינטון נסב סביב ירושלים ושללא ירושלים "לא יהיה שלום עם הצד הישראלי". אבו מאזן גם הדגיש את בעיית הפליטים ואת "זכות השיבה". (סוכנות הידיעות הצרפתית; סוכנות ופא; הטלוויזיה הפלסטינית, 31 באוקטובר, 2009).

 צא’אב עריקאת, יו"ר מחלקת המו"מ של אש"ף הודיע בראיון לבי.בי.סי. בערבית שחידוש המו"מ עם ישראל ללא הפסקה מוחלטת של בנייה בהתנחלויות ובירושלים הופך ל"חסר תועלת". זאת משום שהוא "קובע את תוצאת המו"מ בנושא ירושלים, הגבולות והשטח באמצעות דחפורים והתנחלויות" (בי.בי.סי. בערבית, 31 באוקטובר, 2009).

נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, הדגיש, כי עמדת אבו מאזן היא שהמו"מ חייב להתבסס על הפסקה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות. הוא הוסיף שכל הצעה שלא תכלול הפסקה מוחלטת בהתנחלויות כולל ירושלים לא תוביל לשלום מלא ולא תוביל לתהליך שלום אמיתי (אלערביה, 31 באוקטובר)

הזירה הפנים-פלסטינית

הבחירות למוסדות הרשות הפלסטינית

 הרשות הפלסטינית ממשיכה לקדם בפועל את ההכנות לקראת קיומן של הבחירות הכלליות בינואר 2010. במסגרת זו פרסמה ועדת הבחירות הפלסטינית מודעה, בה היא קוראת לכל אנשי צוותי הבחירות אשר עבדו במסגרתה במהלך הבחירות ב-2005 וב-2006 ואשר מעוניינים להצטרף ל"צוותי בחירות 2010" להתייצב במשרדי הוועדה במחוזות שונים ביהודה ושומרון וגם בכל מחוזות רצועת עזה. במודעה פורסמו כתובות ומספרי טלפון של משרדי הוועדה, כולל אלו שברצועה (אלחיאת אלג’דידה, 28 באוקטובר, 2009).

 בתגובה לכך, הודיע משרד הפנים של ממשל חמאס בעזה כי חמאס לא תאפשר לקיים בחירות אלו בשטחי הרצועה, וזאת לנוכח העובדה שהן אינן חוקיות ואינן מתקיימות "בהסכמה לאומית". המשרד גם הבהיר כי יעניש כל גורם ברצועה שישתף פעולה עם וועדה זו (קדס.נט, 27 באוקטובר).

 


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 ראו לקט מידע: "אירוע נוסף של ירי רקטה מדרום לבנון לעבר אצבע הגליל, מהווה הפרה נוספת של החלטה 1701" (29 באוקטובר, 2009).

לראש העמוד