הפיצוצים בשני מחסני נשק של חזבאללה בכפרים שמדרום לליטאני (טיר פלסיה וח’רבת סלם), ממחישים את קיומה של תשתית צבאית פעילה של חזבאללה בדרום לבנון, הנבנית בסיוע איראן וסוריה.

מחסן הנשק שהתפוצץ בטיר פלסיה

מחסן הנשק שהתפוצץ בטיר פלסיה

מחסן הנשק שהתפוצץ בחרבת סלם

מחסן הנשק שהתפוצץ בחרבת סלם

האזור בו אירע הפיצוץ והכפר אליו הועברה התחמושת שנותרה

האזור בו אירע הפיצוץ והכפר אליו הועברה התחמושת שנותרה

אלאנתקאד, אתר האינטרנט של חזבאללה, 13 באוקטובר

אלאנתקאד, אתר האינטרנט של חזבאללה, 13 באוקטובר

הכלת האירוע והערכות לסילוק הנשק שנותר במחסן שהתפוצץ

הכלת האירוע והערכות לסילוק הנשק שנותר במחסן שהתפוצץ

העברת אמצעי הלחימה ממקום הפיצוץ

העברת אמצעי הלחימה ממקום הפיצוץ

תצלום אוויר של המבנה בח'רבת סלם לאחר הפיצוץ

תצלום אוויר של המבנה בח'רבת סלם לאחר הפיצוץ


שני פיצוצים במחסני נשק של חזבאללה בדרום לבנון
 (צילומים:דובר צה"ל)

מחסן הנשק שהתפוצץ בטיר פלסיה   מחסן הנשק שהתפוצץ בחרבת סלם

מחסן הנשק שהתפוצץ בטיר פלסיה

(Tair Filsay ) (12 באוקטובר, 2009)

 

מחסן הנשק שהתפוצץ בחרבת סלם

(14 ביולי, 2009)

כללי

1. ב- 12 באוקטובר בשעה 21:15 אירע פיצוץ עז בביתו של פעיל חזבאללה סעיד עיסא, בכפר טיר פלסיה, הנמצא כ-15 ק"מ צפונית מזרחית לעיר צור (מדרום לנהר הליטאני). כתוצאה מהפיצוץ בבית, ששימש כמחסן אמצעי לחימה, נפגעו ככל הנראה כמה בני אדם כולל בעל הבית1.

האזור בו אירע הפיצוץ והכפר אליו הועברה התחמושת שנותרה
האזור בו אירע הפיצוץ והכפר אליו הועברה התחמושת שנותרה

אלאנתקאד, אתר האינטרנט של חזבאללה, 13 באוקטובר
כוחות יוניפי"ל בוחנים את מקום הפיצוץ מבפנים ומבחוץ  
(אלאנתקאד, אתר האינטרנט של חזבאללה, 13 באוקטובר)

2. כמו בעבר, פעל חזבאללה בזריזות על מנת להכיל את האירוע תוך מאמץ לטשטש את העובדות בשטח המעידות על כך שהוא מאחסן אמצעי לחימה בשטחים מאוכלסים ומפר את החלטת מועצת הביטחון 1701. מיד לאחר הפיצוץ סגרו פעילי חזבאללה את האזור לכניסת כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון והחלו להעביר את אמצעי הלחימה שנותרו למחסן אחר במרכז הכפר דיר קאנון אלנהר (כ-3 ק"מ דרומית מערבית לטיר פלסי). העברת אמצעי הלחימה התבצעה באמצעות משאיות גדולות. בסרטון שצולם על ידי חיל האוויר, ניתן לראות כי אמצעי הלחימה שהוצאו מהבית היו גם רקטות ומשגרים. רק כעבור פרק זמן של יותר משעתיים, לאחר שמלאכת העברת אמצעי הלחימה והטשטוש הושלמה, הותר לכוחות יוניפי"ל וצבא לבנון להיכנס לאזור.

3. בסרטון שהופץ על ידי צה"ל ניתן לראות את המודוס אופרנדי של חזבאללה בטיפול במקרים מעין אלו, הדומה לזה שננקט לאחר פיצוץ מחסן הנשק בכפר ח’רבת סלם (14 ביולי 2009).

שלב א’: הכלת האירוע והערכות לסילוק הנשק שנותר במחסן שהתפוצץ

הכלת האירוע והערכות לסילוק הנשק שנותר במחסן שהתפוצץ
מימין: פעילים ומשאיות מתאספים סביב הבית ומתחילים להעמיס את אמצעי הלחימה שנותרו במחסן על גבי המשאיות.
משמאל: העמסת רקטה (הנראית בברור) על גבי משאית.

הערה: גם לאחר פיצוץ מחסן הנשק בכפר ח’רבת סלם פעל חזבאללה להכלת האירוע, באמצעות שיגור עשרות פעילים למקום הפיצוץ2.

שלב ב’: העברת אמצעי הלחימה ממקום הפיצוץ

העברת אמצעי הלחימה ממקום הפיצוץ
מימין: הטענת אמצעי הלחימה על גבי המשאיות והסתרתם באמצעות כיסוי.
משמאל: המשאיות העמוסות באמצעי לחימה עוזבות את טיר פלסיה בדרכם למחסן הנשק החלופי.


מימין: הגעת המשאיות למחסן נשק חלופי בדיר קאנון אלנהר.
משמאל: כוחות צבא לבנון מורשים להיכנס לטיר פלסיה (לאחר כשעתיים ו-45 דקות).

הערה: צבא לבנון יחד עם יוניפי"ל הצליחו להכנס לכפר ח’רבת סלם רק ביום שלמחרת, הם גילו שם את מחסן הנשק הנטוש, ואמצעי לחימה שהארגון לא הספיק לפנות. לאחר הפיצוץ בח’רבת סלם הועברו שאריות אמצעי הלחימה ככל הנראה לכפר בא’ר אלסנאסל, כחצי ק"מ דרומית מערבית לח’רבת סלם. במקום התפתחה תקרית עם חיילי יוניפי"ל, שניסו לבצע חיפוש אחר אמצעי הלחימה שהועברו מח’רבת סלם (18 ביולי, 2009).

תגובות לאירוע
 
חזבאללה

4. תגובתו הראשונית של חזבאללה הייתה מגומגמת דבר המעיד על המבוכה בה הוא מצוי. כדרכו, הוא ניסה להמעיט ממשמעות האירוע, ולגלגל את האשמה לפיצוץ לפתחה של ישראל. על פי גרסתו (השקרית) של חזבאללה, המופרכת על ידי הסרטון שפרסם צה"ל, אירע פיצוץ של פגז  במוסך ששייך לאחד התושבים בעיירה וגרם לנזקים קלים בלבד (אלאנתקאד, 13 באוקטובר). חזבאללה טען גם, כי בניגוד לפרסומים בתקשורת אדם אחד בלבד נפצע (אלועד, 13 באוקטובר). גורמים אחרים בחזבאללה מיהרו לטעון שהפיצוץ אירע כתוצאה מפגז ישראלי שנותר באזור ממלחמת לבנון השנייה תוך התעלמות מכך שהיה זה מחסן אמצעי לחימה.

5. הערה: חזבאללה הגיב באופן דומה לאחר פיצוץ מחסן הנשק בח’רבת סלם. סגן מזכ"ל הארגון שיח’ נעים קאסם יצר בהודעה שקרית לפיה המדובר בשאריות תחמושת, שהותיר אחריו צה"ל ממלחמת לבנון השנייה, אשר לטענתו אוחסנו בח’רבת סלם בתאום עם צבא לבנון. לפיכך, לטענתו, המדובר באירוע אשר "נופח" ע"י ישראל ולא בהפרה של החלטת מועצת הביטחון 1701.

צבא לבנון

6. בשלב זה לא נמתחה ביקורת משמעותית בלבנון על חזבאללה בעקבות האירוע.

7. מנהלת ההכוונה של צבא לבנון, פרסמה למחרת האירוע הודעה לקונית לפיה התפוצץ פגז באחד מבתי הכפר טיר פלסיה. על פי ההודעה, כוחות צבא לבנון הטילו מיד סגר ביטחוני על האזור ופתחו בחקירת נסיבות האירוע בשיתוף פעולה עם כוח יוניפי"ל (סוכנות הידיעות הלבנונית, 13 באוקטובר). הערה: גרסה (שקרית) זו תואמת את גרסת חזבאללה. גם לאחר התקרית עם יוניפי"ל בכפר ביר אלסנאסל הודיע צבא לבנון, כי פתח בחקירת האירוע. "חקירות" צבא לבנון נמנעות מלהצביע על כך שהמדובר במחסני נשק השייכים לחזבאללה.

האו"ם

8. מייקל ויליאמס, שליח האו"ם למזרח התיכון, אמר כי האירוע "מדאיג בחומרתו"  (נהרנט, 13 באוקטובר). יסמינה בוזיאן, דוברת יוניפי"ל אמרה כי בשעה 23:30 (יותר משעתיים לאחר הפיצוץ) סייר כוח יוניפי"ל באזור יחד עם צבא לבנון.  לדבריה חוקר יוניפי"ל את נסיבות הפיצוץ בשיתוף פעולה הדוק עם צבא לבנון והוא נמצא עתה בשלב של ניתוח המידע והראיות (סוכנות הידיעות הלבנונית, 13 באוקטובר). הערה: תגובת דוברי יוניפי"ל והאו"ם לאחר הפיצוץ בחרבת סלם הייתה בוטה הרבה יותר. בהודעות של דוברים מטעם יוניפי"ל נאמר כי פיצוץ מחסן הנשק בח’רבת סלם היווה "הפרה חמורה" של החלטת מועצת הביטחון 1701.

תלונת ישראל באו"מ

9. גבריאלה שלו, שגרירת ישראל באו"ם, הגישה תלונה דחופה למזכ"ל האו"ם באן קי מון, ולנשיא התורן של מועצת הביטחון, על פיצוץ מחסן הנשק. בתלונה ציינה השגרירה כי המדובר במקרה שני של פיצוץ מחסן הנשק של חזבאללה תוך שלושה חודשים, וכי הדבר מוכיח פעם נוספת, שהארגון מחזיק בנשק בלתי חוקי מדרום לליטאני ובונה תשתית צבאית מחודשת באזור. בתלונה נאמר כי חזבאללה עושה שימוש בתושבי הכפרים כב"מגן אנושי" ומעלים ראיות ע"י העברת ציוד צבאי ממקום הפיצוץ לכפר סמוך באמצעות משאיות.

10. בתלונת ישראל נכתב כי "גורמים בצבא לבנון מעלימים עין במכוון מבניית התשתית המחודשת של חזבאללה בדרום לבנון" וכי "ישראל רואה בממשלת לבנון אחראית לכל אירוע המתרחש בשטחה, ולפיכך מצפה כי זו תנקוט צעדים משמעותיים למנוע את חימושו מחדש של חזבאללה בדרום לבנון". השגרירה שלו דרשה שיוניפי"ל יפתח בחקירה דחופה ויעביר את ממצאיו לצדדים בהקדם.

סיכום ומשמעויות

11. פיצוץ מחסן הנשק בכפר טיר פלסיה הינו אירוע שני מסוגו בחודשים האחרונים. ב-14 יולי 2009 אירע פיצוץ דומה במבנה נטוש בפאתי הכפר ח’רבת סלם, שמצפון לבנת ג’ביל (כ-15 ק"מ מגבול ישראל). המבנה בח’רבת סלם שימש כמחסן של אמצעי לחימה והיו בו, בין השאר, רקטות, תחמושת למקלעים, פצצות מרגמה ופגזי ארטילריה. בשני האירועים ניסה חזבאללה להכיל את מקום הפיצוץ על מנת לטשטש את העדויות ולהעביר את אמצעי הלחימה שנותרו למחסן נשק חלופי, לפני שתותר כניסת כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון למקום. בשני המקרים ניסתה חזבאללה "לגלגל" את האשמה לפיצוצים לפתחה של ישראל. בשני המקרים הודיע צבא לבנון על כוונתו לקיים "חקירה", שלהערכתנו לא תוביל להפללה של חזבאללה.

תצלום אוויר של המבנה בח'רבת סלם לאחר הפיצוץ
תצלום אוויר של המבנה בח’רבת סלם לאחר הפיצוץ

12. הפיצוצים במחסני הנשק של חזבאללה בטיר פלסיה ובח’רבת סלם ממחישים היטב, כי מאז תום מלחמת לבנון השנייה עוסק חזבאללה באופן אינטנסיבי בבניית תשתית צבאית באזור דרום לבנון3. תשתית צבאית זאת, הכוללת בין השאר ארסנל רקטות גדול המאיים על ריכוזי אוכלוסיה בישראל. ממוקמת ברובה בקרב ריכוזי אוכלוסיה תוך שימוש בתושבים כב"מגן אנושי" (להערכתנו קיימים מאות מחסני נשק מדרום לליטאני כדוגמת אלו שהתפוצצו בחודשים האחרונים). בניית תשתית זאת, הנמשכת מאז מלחמת לבנון השנייה, בסיוען של איראן וסוריה, מהווה הפרה יסודית ושיטתית של החלטת מועצת הביטחון 1701.

13.  אמצעי הלחימה המתקדמים הממוקמים ע"י חזבאללה בדרום לבנון כוללים להערכתנו, בין השאר, כ- 20,000 רקטות לטווח של עד 40 ק"מ, כמה מאות משגרי טילי נ"ט, רקטות ארוכות טווח (כולל רקטות המגיעות עד לטווח של 200 ק"מ), מטוסים ללא טייס, אלפי מטעני נפץ מאולתרים, אלפי טילי נ"מ ועוד.  

14. מעבר להמחשת קיומה של התשתית הצבאית הפעילה של חזבאללה, חשפו האירועים בח’רבת סלם ובטיר פלסיה, שתי תופעות נוספות:

א. מגבלות הפעולה של יוניפי"ל, אשר אינו מנסה לפעול באפקטיביות על מנת למנוע את תהליך ההתעצמות של חזבאללה. יוניפי"ל מפרש באופן מצומצם את מנדט החלטת מועצת הביטחון 1701, נזהר שלא להיקלע לעימותים עם חזבאללה וכוחותיו נמנעים מפעילות אפקטיבית בתוך הכפרים השיעים, שם ממקם חזבאללה את תשתיותיו הצבאיות, ושם מצויה התשתית האנושית של פעילי ותומכי חזבאללה.

ב. בין חזבאללה לבין צבא לבנון (והממשל הלבנוני) מתקיים שיתוף פעולה מעשי, למרות מודעות הממשל הלבנוני למשמעויות החמורות של ההתעצמות הצבאית של חזבאללה. שיתוף פעולה זה מבוסס על הימנעות הממשל הלבנוני (מסיבות פנים-לבנוניות וחוץ-לבנונית) מאכיפה אפקטיבית של ריבונות הממשל בדרום לבנון תוך השלמתו, למעשה, עם בניית התשתית הצבאית של חזבאללה בקרב האוכלוסייה השיעית בדרום.

 

 


1 קיימות ידיעות סותרות אודות מספר הנפגעים: חזבאללה וצבא לבנון טוענים כי רק אדם אחד נפצע. כלי התקשורת האחרים דיווחו על חמישה הרוגים (רויטרס, 12 באוקטובר), שני הרוגים (אלערביה, 12 באוקטובר) או הרוג אחד (אי.פי, 12 באוקטובר).

2 ראו לקט מידע : "פיצוץ מחסן נשק של חזבאללה בכפר ח’רבת סלם שב וחשף את קיומה של תשתית צבאית פעילה של חזבאללה במרחב שמדרום לליטאני. יוניפי"ל וצבא לבנון מגלים אוזלת יד במניעת תהליך התעצמותו הצבאית של חזבאללה המהווה הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון 1701" (3 באוגוסט, 2009).

3 תהליך שיקום התשתית הצבאית של חזבאללה בסיוע איראן וסוריה, והבעייתיות שבהתנהלות הממשל הלבנוני ויוניפי"ל, הסתמנו בברור כבר בשנה הראשונה שלאחר מלחמת לבנון השנייה. ראו לקט מידע מה-12 באוגוסט 2007: "שנה למלחמת לבנון השנייה: האם ובאיזו מידה יושמה החלטת מועצת הביטחון 1701, שהביאה לסיום המלחמה (מאזן ביניים)…". מנהיג חזבאללה חסן נצראללה שב והדגיש לפני מספר חודשים, בנאום מה-17 ביולי 2009, כי אין בכוונת חזבאללה לוותר על נשקו ["נשק ההתנגדות"] וכי נושא זה כלל אינו נתון לדיון או מו"מ בזירה הפנים-לבנונית (רדיו נור, 17 ביולי 2009).

לראש העמוד