חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (6 – 12 באוקטובר 2009)

השלכת נעליים לעבר כרזות הנושאות את תמונתו של אבו מאזן

השלכת נעליים לעבר כרזות הנושאות את תמונתו של אבו מאזן

ארון קבורה ועליו פוסטרים של אבו מאזן עולה באש

ארון קבורה ועליו פוסטרים של אבו מאזן עולה באש

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

חאתם עבד אלקאדר

חאתם עבד אלקאדר

עיתון פלסטין של חמאס, 13 באוקטובר, 2009

עיתון פלסטין של חמאס, 13 באוקטובר, 2009

ח'אלד משעל נואם בדמשק

ח'אלד משעל נואם בדמשק


מסע ההסתה של חמאס נגד אבו מאזן בעקבות דו"ח גולדסטון

השלכת נעליים לעבר כרזות הנושאות את תמונתו של אבו מאזן   ארון קבורה ועליו פוסטרים של אבו מאזן עולה באש

השלכת נעליים לעבר כרזות הנושאות את תמונתו של אבו מאזן עליה מסומן X ומתחתיה הכתובת: “לך לפח הזבל של ההיסטוריה, אתה בוגד, מחמוד עבאס” (העיתון אלאחבאר הלבנוני, 8 באוקטובר, 2009)

 

ארון קבורה ועליו פוסטרים של אבו מאזן עולה באש (אלקדס, 9 באוקטובר, 2009)

עיקרי הדו"ח

 השבוע חלה ירידה בהיקף ירי הרקטות ברצועה. גם בירושלים נרגע המצב, הגם שההסתה של חמאס, פתח והרשות הפלסטינית, המייחסת לישראל כוונות זדון נגד ירושלים ומסגד אלאקצא, עודנה נמשכת.

 הרשות הפלסטינית ואבו מאזן אישית, הנתונים לקמפיין הסתה אינטנסיבי וארסי של חמאס, פועלים להעלאת דו"ח גולדסטון לפני מועצת זכויות האדם של האו"ם בז’נבה ובפני עצרת האו"ם בניו-יורק. חמאס ממשיכה לנצל את דו"ח גולדסטון כחומר דלק למסע שיסוי נגד אבו מאזן כשלכך השלכות שליליות על סיכויי החתימה על הסכם הפיוס בין חמאס לפתח.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע, למרות אירועי הר הבית בירושלים, חלה ירידה בירי הרקטות ואותרה נפילה אחת של פצצת מרגמה בשטח פתוח סמוך לעיר שדרות (7 באוקטובר). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. גורמים מצבא האומה (התארגנות המזהה עצמה עם הג’האד העולמי) נטלו אחריות לירי בתגובה על האירועים במסגד אלאקצא (סוכנות מען, 8 באוקטובר).

  ב-6 באוקטובר בוצע ירי מנשק קל לעבר אזרחים, שביצעו עבודות סמוך למעבר קרני. כוח צה"ל הגיב באש פגזים לעבר נקודת הירי. הזרוע הצבאית של החזית העממית נטלה אחריות לתקרית. על פי דיווח כלי התקשורת הפלסטינים מספר אזרחים נפצעו כתוצאה מהירי התגובתי של צה"ל (קדס ניוז, סוכנות צפא, 6 באוקטובר).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

פעילות חמאס למניעת ירי מהרצועה

  בכתבה שפורסמה בעיתון אלשרק אלאוסט נאמר, כי בימים בהם שררה מתיחות סביב נושא מסגד אלאקצא בירושלים, הידק ממשל חמאס את שליטתו על הרצועה ומנע שיגור רקטות לעבר ישראל. עוד נמסר, כי במסגרת מדיניות זו עצרו מנגנוני הביטחון של חמאס, בשני אירועים נפרדים, שני פעילי התארגנויות חדשות, שהתכוונו לשגר רקטות לעבר ישראל. בכתבה נאמר, כי כוחות הביטחון של חמאס חקרו אותם ושחררו אותם לאחר שהחרימו מידיהם את הרקטות והזהירו אותם לבל יבצעו את הירי. על פי הכתבה מנגנוני הביטחון של חמאס נוהגים בצורה דומה גם נגד פעילי ארגונים גדולים יותר דוגמת הג’האד האסלאמי בפלסטין (אלשרק אלאוסט, 6 באוקטובר).

   עוד דווח, כי ניסיון של חמאס לעצור פעיל הג’אהד האסלאמי בפלסטין הביא לחילופי אש בין פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין לבין פעילי חמאס במחנה הפליטים שאטי   (פאל פרס, 9 באוקטובר).  בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין טען, כי לפחות בשלושה מקרים בחודש האחרון, מנעו מנגנוני הביטחון של חמאס מפעילי הארגון לשגר רקטות לעבר ישראל בתגובה להריגת שלושה מפעיליו2 ובתגובה לאירועי הר הבית. עוד הוסיף, כי חמאס עצרה שניים מפעילי הארגון על רקע מאבקי שליטה על מסגד בצפון הרצועה. איהאב אלע’צין, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס אמר בתגובה כי "חמאס לא בולמת את פעילות ההתנגדות" (אלאיאם, 11 באוקטובר).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

   כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע אירעו תקריות רבות ביניהן יצוינו:

12 באוקטובר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי דרומית מזרחית לחברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 12 באוקטובר).

11 באוקטובר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. כמו כן יודו אבנים גם לעבר כלי רכב סמוך לדיר איסתא (דרומית מזרחית לקלקיליה) וסמוך ללבן אלשקריה (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים, נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 11 באוקטובר).

11 באוקטובר –ברשותם של שני נערים פלסטינים בנקודת הביקורת בחוארה (דרומית לשכם)  נמצאו סכין ומטען מאולתר (דובר צה"ל, 11 באוקטובר).

11 באוקטובר – מטען דמה הושלך לעבר כוח צה"ל בנקודת הביקורת בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. המטען פוצץ באופן מבוקר על ידי כוח צה"ל (דובר צה"ל, 11 באוקטובר).

10 באוקטובר – אזרחית ישראלית נפגעה מאבנים שיודו לעבר כלי רכבה סמוך לכפר חוארה (דרומית לשכם). אבנים הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לצוריף (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים (ynet , 10 באוקטובר).

10 באוקטובר – כוח צה"ל חשף מצבור של בקבוקי תבערה מוכנים להשלכה סמוך לכפר עצירה אלשמאליה (צפונית לשכם) (ynet , 10 באוקטובר).

9  באוקטובר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לסינג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). אזרחית ישראלית שנסעה בכלי הרכב נפגעה בראשה (ynet , 10 באוקטובר).

8 באוקטובר – אבנים יודו לעבר אוטובוס כלי רכב ישראלי סמוך לבית לחם. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 8 באוקטובר).  

בית משפט באזרבייג’אן דן למאסר חולית חזבאללה שתכננה לפגוע בשגרירות ישראל

   בית המשפט באזרבייג’אן דן לתקופות מאסר ארוכות שני אזרחים לבנונים וארבעה אזרחים מקומיים לאחר שהורשעו בתכנון פעולות טרור. שני האזרחים הלבנונים נשלחו ל-15-12 שנות מאסר.  לדברי דובר בית המשפט הייתה הקבוצה, שפעלה באזיירביג’אן, קשורה לגורמים בחזבאללה בלבנון, לאלקאעדה ולמנגנוני ביטחון באיראן. הקבוצה הואשמה, כי במהלך 2008 תכננה לבצע פיגועים נגד שגרירויות ישראל וארה"ב בבירה באקו ונגד תחנת מכ"ם בצפון המדינה (רויטרס, 5 באוקטובר).

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים בין הרצועה לישראל היו פתוחים במהלך השבוע ועברו דרכם 642 משאיות מזון ואספקה.

חמאס נערכת לתגובה על דו"ח גולדסטון

  בכתבה בעיתון אלקדס אלערבי (8 באוקטובר) נמסר, כי הנהגת חמאס בעזה החלה להיערך להכנת תגובות משפטיות להאשמות המופנות כלפיה בדו"ח גולדסטון. במסגרת זאת הוקמה וועדה הפועלת להפרכת את ההאשמות נגד חמאס ובפרט את האשמתה בשימוש באזרחים כב"מגנים אנושיים" במהלך המבצע "עופרת יצוקה". לדברי מחמוד אלזהאר הראיות שתביא הוועדה תסתמכנה על האירועים בשטח ועל דו"חות ארגונים בינלאומיים כמו הדו"ח שפרסם ארגון Human Rights Watch (אלקדס אלערבי, 8 באוקטובר, 2009).

מאבקי כוח פנימיים בחמולת דע’מש

 ב-10 באוקטובר בשעות הצהרים פרץ עימות אלים בשכונת צברה בדרום מזרח העיר עזה בין פעילי הזרוע הצבאית של "ההתנגדות העממית" (וועדות ההתנגדות העממית?), בני משפחת זכריא דע’מש, לבין בני משפחת ממתז דע’מש המשתייכים לצבא האסלאם.  במהלך האירוע, שנמשך כשעתיים, הותקף ביתו של מזכ"ל הארגון זכריא דע’מש ונעשה שימוש במקלעים וברקטות RPG . בעימותים נהרג רשיד דע’מש (פאל-טודיי, 10 באוקטובר). גורמים ב"התנגדות העממית" קראו לממשל חמאס לפתוח בחקירה ולמצוא את האשמים. לדבריהם, המדובר בסכסוך חמולתי פנימי (אתר מקאומה, 10 באוקטובר). אין זאת הפעם הראשונה שחמולת דע’מש בעלת ההשפעה מעורבת במאבקי כוח פנימיים אליהם קשורים גם ארגוני הטרור.

התהליך המדיני

ביקור ג’ורג’ מיטשל באזור

 בעקבות הפגישה שקיים השליח האמריקני גו’רג’ מטשל עם ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאצ’ ועם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, פרסמה הממשלה הפלסטינית הודעת סיכום, בה צוין כי ביקורו האחרון של מיטשל "לא הניב התקדמות ממשית בכל הנוגע להנעת תהליך השלום ולהבטחת הצלחתו, בשל עמדתה של ממשלת ישראל" ( ופא, 12 באוקטובר, 2009).

נאום ראש ממשלת ישראל

 ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נשא נאום בפתיחת מושב החורף של הכנסת במהלכו  התייחס, בין השאר, לעקרונות השלום הישראלי-פלסטיני. נתניהו מנה בנאומו את העקרונות הבאים: הכרה פלסטינית במדינה יהודית; פתרון בעיית הפליטים מחוץ למדינת ישראל; פירוז אפקטיבי ומוכר של המדינה הפלסטינית; קץ לתביעות מישראל. בהמשך נתניהו סקר גם את הצעדים שנקטה ישראל במטרה להגדיל את רווחת הפלסטינים: הסרת מחסומים; ביטול נקודות ביקורת; הורדת מחסומי עפר; הקלות על חופש תנועה; עידוד המסחר; הארכת שעות המעבר בגשר אלנבי.

הרשות הפלסטינית פועלת להעלאת דו"ח גולדסטון בפני מועצת

זכויות האדם בז’נבה ובעצרת האו"מ בניו-יורק

 בעקבות קמפיין התעמולה הארסי של חמאס החלה הרשות הפלסטינית לפעול להעלאת דו"ח גודלסטון בפני מועצת זכויות האדם של האו"ם בז’נבה ובעצרת האו"ם בניו-יורק. במקביל התכנס הוועד הפועל של אש"ף ב-11 באוקטובר ושב ואימץ את דו"ח גולדסטון. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי אבו מאזן קיבל שיחת טלפון ממזכ"ל האו"ם באן קי מון. על פי הדיווח הביע המזכיר את תמיכתו בבקשת אבו מאזן לכנס ישיבה שלא מן המניין של המועצה לזכויות האדם בז’נבה כדי לאשר את דו"ח גולדסטון ואת תמיכתו בדו"ח בדיון שיתקיים במועצת הביטחון של האו"ם ב-14-10 באוקטובר (ופא 11 באוקטובר)

 צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ של אש"ף, הודיע כי אבו מאזן ביקש להציג מחדש את דו"ח גולדסטון בפני מועצת זכויות האדם של האו"ם והוסיף, כי יושב ראש הרשות הפלסטינית הורה לנציג הפלסטיני בז’נבה, לקרוא למדינות ערב, המדינות האסלאמיות והמדינות הבלתי מזדהות להיפגש כדי להציג את הדו"ח מחדש (אלג’זירה, 9 באוקטובר, 2009). במקביל, במסגרת הדיון החודשי בעצרת בנושא המזרח התיכון, פועלים לוב והפלסטינים להעלאת דו"ח גולדסטון. שר החוץ הפלסטיני ריאצ’ אלמלכי התבטא, כי הפלסטינים עושים נפשות במסדרונות האו"ם על מנת להשיג תמיכת המדינות בדו"ח גולדסטון.

דעיכת התקריות בהר הבית

 תפילות יום השישי בהר הבית בירושלים (9 באוקטובר) וביהודה ושומרון הסתיימו בשקט יחסי למרות מסע ההסתה של חמאס. ברצועת עזה אורגנו על ידי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הפגנות רבות משתתפים. ביהודה ושומרון התקיימו פעילויות מחאה במרכזי הערים (שביתת מחאה, תהלוכות ועצרות), שהתנהלו בשקט יחסי. חמאס פרסמה הודעה לעיתונות בה האשימה את מנגנוני הביטחון של הרשות במניעת קיום תהלוכות לתמיכה במסגד אלאקצא.

 להלן כמה התבטאויות של פעילים בחמאס ובפתח המבטאות עניין בהמשך השמירה על המתיחות בירושלים ואף בהסלמתה

  • אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס בעזה, נשא נאום אחרי תפילת יום שישי, בו גינה את פעילות ישראל בירושלים ותיאר אותה כ"יישום של תכנית ציונית להשתלט לחלוטין על מסגד אלאקצא". הוא תיאר את הפעולות הללו כ"חמורות ביותר" והדגיש, כי הפלסטינים לא יוותרו על ירושלים, וישלמו כל מחיר על מנת לשמור על קדושתו של מסגד אלאקצא  (Palestine-Info , 9 אוקטובר, 2009).

  • עמאד עפאנה, פובליציסט ומזכ"ל סיעת חמאס במועצה המחוקקת, פרסם מאמר בו קרא לחמאס לבצע במהירות פיגועים בישראל בדגש על ירושלים. לדבריו, בפיגועים הללו אין לפסוח על שום מתווה, הם חייבים להתבצע על ידי יחידים ועל ידי קבוצות, בסכינים ובאבנים, בטרקטורים ובחומרי נפץ, ביריות ובצליפה, וכיוצא בזה ( Palestine-info , 9 באוקטובר, 2009).

  • חאתם עבד אלקאדר, מחזיק תיק ירושלים בפתח ומי שמרבה להתבטא בענייני ירושלים, ציין בראיון לאתר אינטרנט של חזבאללה כי סיום המשבר הנוכחי במסגד אלקצא, אין בו בשום אופן כדי לבשר כי ה"סכנה" המרחפת על ירושלים אכן הסתיימה. בראיון קרא לאזרחים הפלסטיניים להיערך לרבאט3 ברחבה של מסגד אלאקצא, לגדוש את התפילות במסגד ולהימצא בו באופן קבוע 24 שעות ביממה ( אתר אנתקאד, 11 באוקטובר, 2009).

חאתם עבד אלקאדר
חאתם עבד אלקאדר (אתר alintiqad.com)

הזירה הפנים-פלסטינית

התכתשות סביב דו”ח גולדסטון כמכשול לפיוס הפנים-פלסטיני

עיתון פלסטין של חמאס, 13 באוקטובר, 2009
תחת הכותרת "הקש ששבר את גב הגמל", נראית  יונת שלום עליה נכתב "פיוס" (קרי בין פתח  לחמאס)
הולכת על חבל דק אשר דו"ח גולדסטון קורע אותו כמעט לחלוטין  (עיתון פלסטין של חמאס, 13 באוקטובר, 2009)

נמשכות ההתכתשויות המילוליות בין חמאס לאבו מאזן

 בעוד התקשורת הפלסטינית עוסקת בהרחבה בסיכויי החתימה על הסכם פיוס, נמשכה ההסלמה המילולית בין אבו מאזן לחמאס, כשבמוקד חילופי האשמות קשים בין אבו מאזן וח’אלד משעל. השניים נשאו נאומים טלוויזיוניים בהם התייחסו לאירועי ירושלים, לדו"ח גולדסטון וליחסי חמאס-פתח. להלן עיקרי הנאומים והתגובות להם:

אבן מאזן

 ב-11 באוקטובר נאם אבו מאזן נאום, ששודר בערוץ הטלוויזיה הפלסטיני. להלן עיקריו:

  • ירושלים: אבו מאזן תקף בחריפות את פעולות ישראל בירושלים וכינה אותן "טיהור אתני". הוא טען, כי מסגד אלאקצא הפך למטרה קבועה של ישראל ושל "הישראלים הקיצונים" במאמציהם לייהד את ירושלים. הוא גם  הדגיש, כי ירושלים הינה "הדלת והמפתח לשלום" והמשך הפגיעה בה "מלבה את אש המתיחות והמלחמות באזור ובעולם". לטענתו התושבים הפלסטינים בירושלים בולמים את "ההתקפה החדשה נגד אלאקצא וירושלים". הוא ציין שהפלסטינים נחושים להגן על ירושלים "בירת פלסטין" והבהיר, כי לא ייחתם הסכם שלום אם הוא לא כולל את סיום "הכיבוש הישראלי" בירושלים.

  • תהליך השלום: הפלסטינים השתלבו במאמצי ממשל אובמה לקדם את תהליך השלום. אולם הם לא הושפעו מלחצים ולא שינו את עמדתם בפגישה המשולשת בניו-יורק. לשליח האמריקאי ג’ורג’ מיטשל (בפגישתו עם סלאם פיאצ’, 10 באוקטובר) הובהר, כי תנאי לחידוש המו"מ הינו הסכמת ישראל להקפיא את הבניה בהתנחלויות, "בירושלים וביתר השטחים הפלסטינים". כמו כן יש לקבוע את מקור הסמכות לתהליך כך שיובטח "סיום הכיבוש והבנייה בהתנחלויות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967".

  • דו"ח גולדסטון: אבו מאזן הדגיש, כי הרשות הפלסטינית פעלה במועצת זכויות האדם (בג’נבה) למען הקמת ועדת חקירה. ההצעה לא הוגשה משום שהיו מדינות שלא הסכימו איתה,  והפלסטינים רצו להימנע ממצב בו הצעת ההחלטה לא תשיג את הרוב הדרוש במועצה. בנימה אפולוגטית הוסיף אבו מאזן (ופא, 11 באוקטובר), כי הוא מבין את הכעס שהתעורר בעניין זה ורמז שהוא מוכן לקחת אחריות ("תמיד אמנתי שהבכיר הנבחר, שהעם סומך עליו, צריך לקחת את האחריות לעמו…"). אבו מאזן מסר שהורה לנציג הרשות בג’נבה [אבראהים ח’רישה] ליזום כינוס שלא מן המניין של המועצה לזכויות האדם על מנת לדון בדו"ח ולהצביע עליו. הוא הוסיף, כי פנה למשקיף הקבוע מטעם הרשות באו"מ [ריאד מנצור] כדי שיפעל במועצת הביטחון ובעצרת  האו"ם לשם אותה מטרה.

  • היחסים עם חמאס: הרשות הפלסטינית עושה כל מאמץ אפשרי על מנת לסיים את הפילוג, שנגרם בשל ההפיכה של חמאס. הפתרון למשבר שנוצר הינו "ללכת לבקש דין צדק מהעם ולשוב לקלפיות". אבו מאזן ציין, כי הרשות הפלסטינית אינה זקוקה לתעודת יושר מחמאס. לדבריו הקמפיין של חמאס נגדו חשף את מטרתה להימלט מחתימה על הסכם הפיוס הלאומי על מנת להנציח את "האמירות" של חמאס ברצועה ולהפיל את הרשות הפלסטינית.

 להלן עיקרי תגובות חמאס:

  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה אמר, בשיחת טלפון לערוץ אלקדס, כי אבו מאזן מהווה את הסיבה העיקרית לדחיית הדיון בדו"ח גולדסטון, על אף ניסיונותיו להשליך זאת על גורמים אחרים (אלקדס, 11 באוקטובר, 2009).

  • אחמד בחר, הסגן הראשון של יו"ר המועצה הפלסטינית, אמר שהנאום "מאכזב את תקוותיהם" של הפלסטינים ומהווה המשך של ההתנכרות לזכויותיהם של קרבנות מבצע "עופרת יצוקה" וחיפוי על מעשיה של ישראל  (Paltoday , 12 באוקטובר, 2009).

  •  סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, תיאר את נאום אבו מאזן כ"התחמקות מאחריות על דחיית הדיון  בדו"ח גולדסטון.

ח’אלד משעל

 בנאום שנשא ח’אלד משעל בדמשק בלטו הנושאים הבאים (ערוץ אלאקצא, 11 באוקטובר):

  • התקפה על ממשל אובמה: ממשל אובמה שבתחילת דרכו הציג "שפה אחרת", והראה סימנים חיוביים, לא תרגם את דבריו לשפת המעשה. לדברי ח’אלד משעל ברק אובמה קיבל פרס נובל רק על מילותיו היפות ועל הבטחותיו ללא כיסוי: "ממשל אובמה נותן לנו מילים ולאויבינו את מעשיו" לפיכך, טוען ח’לאד משעל,  אין לפלסטינים גיבוי במאבקם נגד ישראל.

 
אובמה הזוכה בפרס נובל לשלום, כולא את יונת השלום
 (עיתון פלסטין של חמאס, 11 באוקטובר, 2009)

  • דבקות בדרך ה"התנגדות" (האלימות והטרור) ובשאר "זכויות הפלסטינים": ח’אלד משעל שב והדגיש מספר פעמים במהלך נאומו, כי "ההתנגדות הינה האופציה האסטרטגית לשחרור אדמתנו ולהשבת זכויותינו" הוא הדגיש את הדבקות ב "זכות השיבה", בירושלים וב"שחרור" האדמה הפלסטינית מה"זרים", שכבשו אותה.

  • התקפה על הרשות הפלסטינית ועל אש"פ: הללו, לדבריו, מובילים את הפלסטינים לאבדון ומדכאים את תושבי הגדה המערבית. הוא האשים את הרשות כי לא התנגדה למבצע "עופרת יצוקה", היא מטילה ספק ב"זכות השיבה" וכי היא מוכנה לחילופי שטחים. ח’לאד משעל תקף את הרשות על שנענתה להזמנתו של אובמה להגיע לפגישה המשולשת בניו-יורק.

  • דו"ח גולדסטון: ח’אלד משעל האשים את הרשות הפלסטינית על שמיהרה למשוך את תמיכתה בדו"ח: "כאשר דו"ח בינלאומי מגנה את ישראל – אזי הרשות יוצאת להצלתה"4. הוא הוסיף כי הרשות מסתבכת בתירוצים בעניין משיכת תמיכתה בדו"ח וממשיכה לשקר. ח’אלד משעל קורא למצות את הדין עם הנהגת הרשות בראשותו של אבו מאזן ולמנות במקומה הנהגה פלסטינית "חכמה", שמבינה את האינטרסים של העם הפלסטיני. הוא טען כי הנשיאות הפלסטינית אינה לגיטימית באשר היא איבדה את הלגיטימיות שלה כבר בשנת 2009 על פי החוק הפלסטיני. לדבריו דו"ח גולדסטון גרם לזעם רב ולפיכך לא ניתן לערוך את ישיבת הפיוס (המתוכננת להתקיים בקהיר).

ח'אלד משעל נואם בדמשק
ח’אלד משעל נואם בדמשק (אלג’זירה, 11 באוקטובר)

 הוועד המרכזי של פתח הודיע כי נאומו של משעל "מהווה הסלמה שאינה לוקחת בחשבון את האינטרסים של הפלסטינים ומהווה פגיעה רצינית במאמצי הפיוס וההגעה להסכם" (מען, 12 באוקטובר, 2009). חסין אלשיח’, חבר הוועד המרכזי של פתח אמר, כי נאומו של משעל מבטא החלטה, שקיבלה חמאס, לחסל את מאמצי מצרים להגיע לפיוס (סוכנות הידיעות הצרפתית, 11 באוקטובר, 2009). 

ממשל חמאס מנצל את התנהלות הרשות הפלסטינית בעניין דו"ח גולדסטון
כתירוץ לדחיית החתימה על הסכם הפיוס? 

 בתקשורת הפלסטינית והזרה דווח, כי הנהגת חמאס ברצועת עזה החליטה להודיע למצריים שהיא אינה מתכוונת להשתתף בסבב הנעילה של דיאלוג הפיוס המתוכנן ל-24 באוקטובר וכי הוא מסרב לחתום על הסכם הפיוס עם פתח ב-26 באוקטובר. זאת, על רקע הסכמתה של הרשות הפלסטינית לדחות את הדיון בדו"ח גולדסטון  (רויטרס, 8 באוקטובר; קדס נט, 7 באוקטובר, 2009). גם ח’אלד משעל בנאומו טען, כי לא ניתן יהיה לקיים את ישיבת הפיוס. מנגד, אסמאעיל רצ’ואן ומחמוד אלזהאר הכחישו את הידיעות אודות הפגישה במצרים וציינו, כי הנהגת חמאס עודנה דנה בשאלה אם להחרים את השתתפות חמאס בסבב הדיאלוג הבא (אלערביה, 8 באוקטובר, 2009).

נמשך קמפיין ההסתה של חמאס נגד הרשות הפלסטינית  

 גם השבוע נמשך את קמפיין ההסתה נגד אבו מאזן והרשות הפלסטינית תוך ניסיון לנצל אירועים בירושלים אות דו"ח גולדסטון כאמצעים להכפשת הרשות. במסגרת זאת:

  • ברצועת עזה הופצו שלטים מטעם קבוצת מרצים באוניברסיטאות, שפועלים בחסות חמאס, בהם מופיע אבו מאזן על רקע "שהידים" ממבצע "עופרת יצורה" כשעל פיו משורטט סימון איקס. זאת כאשר בתחתית נכתב "לך אל פח הזבל של ההיסטוריה, אתה הבוגד, בעקבות סוגיית הדו"ח" (אתר חמאס, 7 באוקטובר, 2009). הנהגת חמאס סירבה לגנות את פרסום השלטים הללו ואסמאעיל רצ’ואן אף הצדיק את פרסומם, לדבריו, על רקע הזעם הציבורי על אבו מאזן בעקבות סוגיית הדו"ח (מען, 7 באוקטובר).

  • איהאב אלע’צין, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס בעזה העניק ראיון לערוץ אלג’זירה ומסר שבכוונת חמאס להגיש תביעה משפטית נגד אבו מאזן על רקע התנהלותו בפרשת דו"ח גולדסטון. הוא כי פתחי חמאד, שר הפנים של ממשל חמאס החליט להקים וועדה משפטית בראשות יועץ השר לענייני המשפטים כדי להגיש תביעה, בשם השהידים שהשתייכו למשרד הפנים, לבתי הדין הבינלאומיים ולמוסדות זכויות אדם (אלג’זירה, 7 באוקטובר) .


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 ב-25 בספטמבר – תקף חיל האוויר חוליה של פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין  בצפון רצועת עזה, שהתכוונה לבצע ירי לעבר ישראל (דובר צה"ל, 25 בספטמבר). התקיפה בוצעה לאחר שחברי החוליה ירדו מכלי הרכב שהביא אותם לעמדת השיגור ופרקו ממנו את ציוד הירי. שלושה פעילים נהרגו. אחד הפעילים הוא כמאל דחדוח, בנו של ח’אלד דחדוח שהיה מפקד הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה . הרוג נוסף הוא מחמוד אלבנא אחיו של אחד מראשי הארגון שביצע בעבר פיגוע התאבדות בישראל. חברי החוליה ביצעו לאחרונה מספר פעמים ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי, בין היתר ירי רקטה בערב ראש השנה לעבר שדרות (25 בספטמבר, Palestine-info).

3  מונח אסלאמי שמשמעותו היערכות הגנתית  בגבול אויב לצורך הגנה על המוסלמים מפני הכופרים או  לקראת ג’האד.

4 ח’אלד משעל מתעלם מכך שהדו"ח מגנה בחריפות את ירי הרקטות חסר האבחנה של חמאס, לעבר ישראל ומכנה אותו    
  " a war crime, and may amount to crime against humanity
" . (עמ’ 474 בדו"ח).

לראש העמוד