חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15- 22 בספטמבר 2009)

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השליח האמריקני למזרח התיכון גו'רג' מיטשל

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השליח האמריקני למזרח התיכון גו'רג' מיטשל

אבו מאזן עם השליח

אבו מאזן עם השליח

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

1 בספטמבר paldf.net

1 בספטמבר paldf.net

שחרור אסירים על ידי חמאס לקראת עיד אלפטר

שחרור אסירים על ידי חמאס לקראת עיד אלפטר


ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השליח האמריקני למזרח התיכון גו'רג' מיטשל

  אבו מאזן עם השליח

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השליח

האמריקני למזרח התיכון גו’רג’ מיטשל
(רויטרס, 16 בספטמבר, 2009. צלם: עמר עואד)

 

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם השליח

האמריקני למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל
(ופא, 16 בספטמבר, 2009)

עיקרי הדו"ח

 בנגב המערבי נמשכים אירועי ירי ותקיפות נגד חיילי צה"ל ואזרחים המבצעים עבודות סמוך לגדר הביטחון. מאז תחילת אוגוסט ניתן להבחין בעלייה כלשהי בהיקף התקריות, שיוזמים ארגוני הטרור ברצועה, כשבמקרים רבים מבצעי הפיגועים אינם מהססים ליטול אחריות פומבית עליהם.

 לאחר מגעים ממושכים בין ארה"ב, ישראל והפלסטינים באמצעות השליח ג’ורג’ מיטשל, הודיעה ארצות הברית על פגישה משולשת בשולי עצרת האו"ם. הפגישה צפויה להתקיים ב-22 בספטמבר. כל הצדדים מנמיכים ציפיות לקראתה. חמאס מאשים את אבו מאזן על כי עשה יד  אחת עם אובמה ונתניהו נגד זכויות העם הפלסטיני.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע אותרו שתי נפילות רקטות בנגב המערבי. נורתה פצצת מרגמה לעבר אזרחים, אשר ביצעו עבודות סמוך לגדר הביטחון. כמו כן בוצע ירי (בעיקר מנשק קל) לעבר סיורי צה"ל ואזרחים ישראלים, שעבדו בסמוך לגדר הביטחון. יצוין, כי מאז תחילת חודש אוגוסט ניתן להבחין בעלייה כלשהי בהיקף תקריות הירי שיוזמים ארגוני הטרור, בעיקר לעבר ישראלים (צה"ל, אזרחים) הפועלים בסמוך לגדר הגבול. מאפיין נוסף של התקופה האחרונה הינו שבמקרים רבים מבצעי הפיגועים אינם מהססים מליטול אחריות פומבית עליהם.

 להלן פירוט אירועים עיקריים:

16 בספטמבר –  פצצת מרגמה נורתה לעבר אזרחים, שביצעו עבודות סמוך למוצב כיסופים. את האחריות לביצוע הירי נטל ארגון המכנה עצמו "תומכי הסונה" המזוהה עם הג’האד העולמי (פאל טודיי, 16 בספטמבר).

 19 בספטמבר – (בראש השנה) אותרו שתי נפילות של שתי רקטות באזור שדרות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. ארגון המכנה עצמו "תומכי הסונה",  המזוהה עם הג’האד העולמי, נטל  אחריות לירי אחת הרקטות (אתר פאל טודיי, 20 בספטמבר).

20 בספטמבר – כוח צה"ל ירה לעבר חולית מחבלים שחבריה הניחו מטענים מדרום מזרח לג’בליה. כתוצאה מהירי נהרגו שני מחבלים ושלושה נוספים נפצעו. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו, כי מחבל אחד השתייך לזרוע הצבאית של חמאס והשני לחזית העממית לשחרור פלסטין (קדסנט, 20 בספטמבר). בהודעה לעיתונות אמר פוזי ברהום, דובר מטעם חמאס, כי ישראל מנצלת את "השתיקה הערבית" ואת תמיכת אבו מאזן על מנת לפגוע בתושבי הרצועה במהלך עיד אלפטר (Palestine-info , 20 בספטמבר).

21 בספטמבר – בוצע ירי מנשק קל לעבר  אזרחים, שביצעו עבודות סמוך לגדר הביטחון בקרבת מעבר נחל עוז (דובר צה"ל, 21 בספטמבר). לא היו נפגעים. את האחריות לירי נטלה הזרוע הצבאית של החזית העממית (אתר הזרוע הצבאית של החזית העממית, 21 בספטמבר).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

תקיפת חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי (19 בספטמבר) תקפו מטוסי חיל האוויר שלוש מנהרות באזור רפיח (דובר צה"ל, 19 בספטמבר). כלי התקשורת הפלסטינים טענו, כי אחת המנהרות הייתה ממוקמת מאחורי בית ספר. לא היו נפגעים בתקיפה אולם נגרם נזק למנהרות שנתקפו ולכמה מנהרות סמוכות (קדסנט, 20 בספטמבר) .

יהודה ושומרון

תושב מזרח ירושלים נהרג כאשר ניסה לפרוץ מחסום צה"ל

 חיילי צה"ל פתחו באש (22 בספטמבר) לעבר נהג מונית, שלא נענה לקריאתם לעצור לבדיקה, במחסום ליד מבוא בית"ר (מערבית לבית לחם). הנהג, תושב מזרח ירושלים, נהרג (דובר צה"ל, 22 בספטמבר). ככל הנראה המשיך הנהג בנסיעה גם כאשר נקרא לעצור במחסום. ג’יפ של צה"ל רדף אחריו לתוך מתחם של תחנת דלק סמוכה. חייל מילואים שיצא מהג’יפ נדרס על ידו ונפגע באורח קל. הנהג המשיך במנוסתו ואחד החיילים ירה בנהג שנפצע אנושות ומת מאוחר יותר מפצעיו (ynet , 22 בספטמבר).

פעילות סיכול ומנע

  ב-16 בספטמבר החל צה"ל, בהוראת שר הביטחון אהוד ברק, להסיר כ- 100 חסימות באזור יהודה ושומרון. הסרת החסימות נועדה להקל על תנועתם של אזרחים פלסטינים מהאזורים הכפריים לעבר עורקי התנועה המרכזיים ביהודה ושומרון (דובר צה"ל, 16 בספטמבר). הסרת החסימות מתבצעת במסגרת המדיניות הכוללת של הקלות ביטחוניות לאוכלוסייה הפלסטינית.2

  במקביל, המשיכו כוחות הביטחון בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך  ימי החג (20-18 בספטמבר) הוטל סגר כללי על יהודה ושומרון.

  במהלך השבוע נרשמו מספר תקריות בעיקר השלכה של בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. להלן פירוט התקריות (דובר צה"ל):

16 בספטמבר – בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. באותו יום יודו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי דרומית מערבית לחברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס.

17 בספטמבר- שלושה מחבלים נעצרו על ידי כוח צה"ל כאשר ניסו לחדור למוצב צבאי סמוך לישוב מיצד (דרומית לבית לחם). ברשות אחד החשודים נמצא סכין באורך 20 ס"מ. בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית פג’ר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית ענון (מזרחית לחברון).

21 בספטמבר– בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלחאדר (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. באותו יום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך ליישוב היהודי בחברון. לא היו נפגעים אך נגרם נזק לכלי הרכב.

כוחות הביטחון חשפו חוליית מחבלים, שביצעה פיגועי ירי באזור ראמאללה3

  שירות ביטחון כללי וכוחות צה"ל עצרו במהלך יולי אוגוסט 2009 חמישה תושבי הכפר סלואד (סמוך לראמאללה). החמישה, פעילי פת"ח/תנזים, היו אחראים לביצוע מספר פיגועי ירי נגד כלי רכב ישראליים ותכננו לבצע מספר פיגועים נוספים.

  שניים מחברי החוליה נעצרו ב- 9 ביולי 2009, לאחר שביצעו ירי לעבר כלי רכב של תושב היישוב ניל"י בשעה שהיה בדרכו לעבודה באזור פסגות. בעקבות מעצרם נעצרו חברים נוספים בחולייה, רובם היו עצורים בעבר בישראל. אחד מחברי החוליה, ראמי חאמד, הינו פעיל מנגנון המודיעין הכללי של הרשות הפלסטינית.  חברי החוליה הודו במעורבות במספר אירועי ירי .

התפתחויות ברצועת עזה

מעברים

   המעברים ארז, כרם שלום, קרני ונחל עוז היו פתוחים במהלך השבוע למעבר סחורות ובני אדם. ובמשך השבוע עברו דרכם 589 משאיות.

  מעבר רפיח היה פתוח במשך יומיים (16-15 בספטמבר) עברו דרכו 1,525 תושבים (אליום אלסאבע, 16 בספטמבר, 2009).

ממשל חמאס מתקשה לעמוד בהתחייבויותיו  הכספיות בשל מצוקה כספית

  בחודשים האחרונים התרבו העדויות לפיהן ממשל חמאס נקלע למצוקה כספית. הדבר התבטא באיחורים לא אופייניים בתשלום משכורות לעובדי ממשל חמאס, כולל בחודש הרמצ’אן, בו נוהגת חמאס להקדים את תשלום המשכורות לעובדיה. בנוסף לכך מתקשה ממשל חמאס לעמוד בהתחייבויותיו לחלק סיוע לכ-80.000 נזקקים. ככל הנמסר הצליח ממשל חמאס לחלק סיוע רק ל20.000 נזקקים, בהאשימו גורמי סיוע שונים באי עמידה בהתחייבויותיו (צפא, 10 בספטמבר, 2009). ביטוי לכך ניתן בפורום חמאס (1 בספטמבר) כאשר אחד הגולשים שאל "מתי המשכורות? דחוף". בתגובה נענה על ידי אחד מגולשי האתר כי "הוא חש כמקבץ נדבות".

  בניגוד בולט בכך דיווחה הרשות הפלסטינית, כי בנוסף לתשלום המשכורות במלואן לפני עיד אלפטר, היא אף תעניק  מענק בסך 800 ₪ לכל עובדיה.

1 בספטמבר paldf.net
"אשכול בפורום חמאס (1 בספטמבר paldf.net) , תחת הכותרת: "מתי המשכורות, דחוף".
אחד הגולשים כותב בתגובה, כי "הוא חש כמו מקבץ נדבות".

"תעשיית המנהרות" בעזה

   "מקורות ביטחוניים מצריים” מסרו, כי עצרו את מחמד אלשאער, אחד מבכירי המבריחים הפלסטינים, המכונה "העכבר". המבריח הבכיר נעצר בעת שניסה לשוב לרצועה בזהות בדויה של אחיו, לאחר שסיים לקיים את מצוות העלייה לרגל במכה. לדברי אותם מקורות, הוא משתף פעולה בחקירה והסגיר מיקומן של עשר מנהרות לפחות (מען, 15 בספטמבר; אליום אלסאבע, 14 בספטמבר 2009).  

   תושבים ברפיח דיווחו, כי בעלי מנהרות הצליחו להבריח לרצועה בחודשים האחרונים כלי רכב מדגמים חדישים, כדוגמת מכוניותBMW   משנת יצור 2009. בעל המנהרה ציין, כי כלי הרכב מוברחים לרצועה דרך מנהרה מיוחדת, בעיקר "בלילות אפלים במיוחד" כשהם מפורקים למספר חלקים. בכיר במשרד הכלכלה בממשל חמאס הגיב לדיווח ומסר, כי משרדו אינו מתכוון להעניק רישיונות לכלי רכב אלה ולרשום אותם במאגרי הרישוי (פלסטין, 16 בספטמבר, 2009). בינתיים "תעשיית המנהרות" בעזה ממשיכה לגבות קורבנות: מצטפא אלצאלחיה בן 19 נהרג ב-18 בספטמבר כתוצאה מהתמוטטות מנהרה בשכונת אלסלאם בדרום העיר רפיח (סוכנות הידיעות הצרפתית, 18 בספטמבר).

תהליך האסלאמיזצייה ברצועה

   משרד הבריאות של ממשל חמאס בעזה הודיע על מתן פטור מלא מתשלום שכר לימוד במכללת פלסטין לסיעוד (הפועלת מטעם המשרד) לסטודנטים ולסטודנטיות שיגלו בקיאות בשינון הקוראן. באסם נעים, שר הבריאות ציין, כי צעד זה "יתרום ליצירת חברה אסלאמית ויחזק את העמידה האיתנה מול המזימות הנרקמות נגד העם הפלסטיני" (מען, 14 בספטמבר, 2009).

   העיתון  אלאיאם דיווח, כי קבוצה המונה כמה עשרות צעירים וצעירות בעזה פועלת להקמת תנועה חברתית חילונית בשם אלאצחא, ששמה לה למטרה להגן על זכויות האדם תוך הדגשת ההתנגדות לתהליך הכפייה הדתית בהובלת חמאס ברצועה. אחד מחברי הקבוצה ציין, כי הרעיון להקמת תנועה עלה בעקבות שורה של הפרות זכויות האדם בתקופה האחרונה שהתבטאו, בין היתר, בכפייה דתית על חופי הים, וכפיית לבוש אסלאמי בבתי הספר ועל עורכות הדין (אלאיאם, 15 בספטמבר, 2009).

התהליך המדיני

צפי למפגש משולש בין נשיא ארצות הברית אובמה לבין ראש ממשלת ישראל נתניהו וליו"ר

הרשות הפלסטינית אבו מאזן
 בשולי עצרת האו"ם בניו-יורק

  לאחר מגעים ממושכים בין ישראל והפלסטינים, באמצעות השליח ג’ורג’ מיטשל, הודיעה ארצות הברית על קיומה של פגישה משולשת בשולי עצרת האו"מ. כל הצדדים-ארצות הברית, ישראל והפלסטינים-מנמיכים ציפיות לקראת הפגישה.

  דובר הבית הלבן רוברט גיבס מסר, כי הנשיא אובמה, ראש ממשלת ישראל נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יערכו פגישה משולשת בארצות הברית ב-22 בספטמבר, בשולי העצרת הכללית של האו"ם. טרם הפגישה תתקיימנה שיחות דו-צדדיות בין הנשיא אובמה לשני המנהיגים. עם זאת, לא צפויה הודעה משותפת על חידוש המו"מ בין הצדדים בתום המפגש. גיבס גם הדגיש ש"לבית הלבן אין ציפיות גדולות מהמפגש" (סוכנות הידיעות הצרפתית AP , 20, 21 בספטמבר, 2009).

  מקור בכיר בלשכת ראש הממשלה הדגיש בפני כתב הארץ, כי הצד הפלסטיני הוא ששינה את עמדתו, לאחר שהתנגד קודם לכן לפגישה עם נתניהו. "הם יצאו בהצהרות מיליטנטיות אבל בסוף באו", אמר. בלשכת ראש הממשלה הוסיפו, כי לא צפוי, שהפגישה תוביל לחידוש המו"מ המדיני. "הפגישה לא תהיה השקה של המו"מ ולא ייכנסו במהלכה לפרטים משמעותיים", אמר המקור. "המחלוקות בעניין ההתנחלויות ומתווה השיחות עדיין עמוקות", הוסיף (הארץ, 21 בספטמבר, 2009).

  צאאב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף אמר בראיון טלפוני לערוץ אלג’זירה, כי אבו מאזן קיבל את הזמנת הנשיא אובמה להיפגש עימו ולאחר מכן לערוך פגישה משולשת. הוא ציין, כי השליח האמריקני למזרח התיכון מיטשל לא הצליח להגיע להסכם מכיוון שממשלת ישראל מסרבת לחדש את המו"מ על הסדר הקבע הכולל סוגיות ירושלים, פליטים וגבולות. כמו כן הוסיף שהפגישה איננה מהווה חידוש של המו"מ אלא היא "פגישה משולשת שתיערך לאחר שהנשיא אובמה קרא לקיימה " (אלג’זירה, 20 בספטמבר, 2009).

   פוזי ברהום, דובר חמאס, האשים את אבו מאזן בכך, שהוא עושה יד אחת עם נתניהו, מיטשל ואובמה כדי ש"העם הפלסטיני והעמים הערביים ישכחו את זכויות הפלסטינים". לדבריו, נחשפה התכנית הציונית-האמריקנית כמו גם זו של הרשות הפלסטינית שנועדה לגזול מהעם הפלסטיני את "זכויותיו". הוא הוסיף שחמאס סבורה שפגישה היא ניסיון נלעג של אובמה, נתניהו ואבו מאזן להטיל תכתיבים על העם הפלסטיני (רדיו צות אלאקצא, 20 בספטמבר, 2009).

הזירה הפנים-פלסטינית

חמאס הודיעה על שחרור 50 עצורי ג’נד אנצאר אללה לרגל עיד אלפטר

  בנאום שנשא אסמאעיל הניה במהלך ארוחת שבירת הצום (15 בספטמבר) התייחס, בין השאר, ל"מחלוקת" של חמאס עם ה"אחים" שלה ברפיח. הוא אמנם האשים אותם, כי "הושפעו מהבנה לא נכונה של האסלאם", "ביצעו מעשי כפירה, שפכו דם והכריזו על אמירות". אולם גילה כלפיהם גישה פייסנית בהביעו נכונות "למתוח קו" על האירועים שהתרחשו [הדיכוי האלים של ג’נד אנצאר אללה ידי כוחות חמאס במסגד אבן תימיה] ולשחרר כמה עשרות מהעצורים. את שחרור העצורים הציג הניה כ"מחווה לחכמי הדת לרגל עיד אלפטר ובמסגרת הפצת רעיון הוותרנות מבפנים" (פלסטין-אינפו, 15 בספטמבר; ערוץ אלקצא, 15 ספטמבר;פלסטין, 16 בספטמבר).

  בעקבות זאת, כינס שר המשפטים בממשל הניה מחמד פוזי אלע’ול מסיבת עיתונאים ב-17 בספטמבר במהלכה הודיע על שחרור 120 עצורים פליליים ו-50 עצירים ביטחוניים לרגל עיד אלפטר. "מקור בממשל חמאס" מסר, כי 50 העצורים הביטחוניים שהשתחררו הם חברי הארגון הסלפי גנ’ד אנצאר אללה שנעצרו בעקבות האירועים ברפיח (סוכנות רויטרס, סוכנות הידיעות הצרפתית, 17 בספטמבר; ערוץ אלאקצא, 18 בספטמבר, 17 בספטמבר).

שחרור אסירים על ידי חמאס לקראת עיד אלפטר
שחרור אסירים על ידי חמאס לקראת עיד אלפטר
(Palestine-info ,19 בספטמבר, 2009) 

שחרורי אסירים לרגל עיד אלפטר על ידי הרשות הפלסטינית

  עדנאן אלדמירי, דובר מנגנוני הביטחון מסר שאבו מאזן הורה לשחרר 250 עצורים המזוהים עם חמאס לרגל עיד אלפטר. שחרור האסירים אמור להתבצע ב-26 בספטמבר בכמה ערים בגדה. אלדמירי הוסיף שהאסירים שישוחררו אינם מהווים עוד איום לביטחון בגדה (סוכנות שינחואה, 17 בספטמבר, 2009).

חילופי גברי במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית

  ראש ממשלת הרשות הפלסטינית סלאם פיאצ’ ממשיך לקדם את הרפורמות במנגנוני הביטחון הפלסטיניים. זאת, במסגרת יישום מפת הדרכים ובמגמה להעמיק שליטתו במנגנוני הביטחון ולשפר את תפקודם. במסגרת זו, מונה מאג’ד פרג’, מפקד המודיעין הצבאי, כמפקד המודיעין הכללי. את מקומו של פרג’ בפיקוד על המודיעין הצבא ימלא נצ’אל אבו דח’אן, בן 41, בעל הכשרה צבאית שנרכשה באלג’יר, שם שימש כבכיר מנגנון כוח 17. כמו כן דווח על כוונתו של אבו מאזן להחליף את זיאד הב אלריח, מפקד הביטחון המסכל בזכריא מצלח (אלקדס אלערבי, 15 בספטמבר, 2009).

  מאג’ד פרג’ זוכה להערכה רבה מצד אבו מאזן, על רקע הצלחותיו הביטחוניות במהלך כהונתו כמפקד המודיעין הצבאי. לדברי מקורות פלסטיניים, מינויו של פרג’ הוא "צעד ראשון" לקראת מיזוג מנגנוני המודיעין הכללי והביטחון המסכל (אלקדס אלערבי, 16 בספטמבר, 2009).

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

  ב-9 בספטמבר שלחה מצרים לחמאס ולפתח טיוטת מסמך להצעת פשרה בנוגע לחידוש הדיאלוג הפנים-פלסטיני. לאחרונה התקבלו תגובות משני הצדדים להצעה המצרית:

אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הודיע שחמאס מקדמת בברכה את המסמך שהגישה מצריים לשני הצדדים שניתן להישען על הרבה ממנו כדי להגיע לפיוס לאומי, אולם יש לה הערות ש"תועברנה באופן רשמי באמצעות משלחת הנהגה רשמית שתבקר בקהיר לאחר חופשת החג על כדי להגיש את עמדת התנועה והממשלה" (רדיו אלצות, 20 בספטמבר, 2009).  אסמעיל רצ’ואן, מבכירי חמאס, אמר שהתנועה מדגישה את עמדתה החיובית כלפי יוזמת הפיוס המצרית כבסיס לדיאלוג, אולם לחמאס מספר הסתייגויות מהמסמך בנושאי הבחירות, הרפורמה במנגנוני הביטחון, המעצרים הפוליטיים והתיאום הביטחוני (פלסטין, 18 בספטמבר, 2009).

עזאם אלאחמד, יו"ר סיעת פתח במועצה המחוקקת מסר בראיון לרדיו פלסטין שפתח הגיבה באופן חיובי ליוזמה המצרית והסכימה לדחות את מועד הבחירות למוסדות הרשות  לכל המאוחר עד סוף יוני 2010,  בתנאי שהדבר יוסכם על כל הארגונים הפלסטיניים (רדיו פלסטין, 17 בספטמבר, 2009).  מנגד , דווח כי אבו מאזן צפוי לפרסם צו נשיאותי לפני ה-25 בינואר 2010 הקורא להתחיל בהכנות לבחירות לנשיאות למועצה המחוקקת. על פי המקורות, אבו מאזן ינקוט צעד זה במטרה לקיים את הבחירות במועד שנקבע דהיינו, 25 בינואר 2010 (מען, 15 בספטמבר, 2009).

ניסיון התנקשות במושל מחוז טול כרם

      לפי מספר דיווחים קבוצה של שמונה רעולי פנים ניסתה להתנקש ב-19 בספטמבר בחייו של טלאל דויכאת, מושל מחוז טול-כרם. ככל הנמסר, הקבוצה ארבה לדויכאת במארב מתוכנן בעיר שכם.  דויכאת ומלוויו השיבו אש. דויכאת עצמו ייחס את ניסיון ההתנקשות לפעילותו נגד פעילי פתח ותנזים בין השנים 2005-2004 במסגרת  פעילותו בשורות המודיעין הכללי (מען, 20 בספטמבר, 2009).

     


    1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

    2  במסגרת מדיניות ישראל, החותרת להקל על חיי האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון, ולאחר פגישות תיאום בין מפקדי צה"ל, ראשי מנגנון הביטחון ובכירים נוספים ברשות הפלסטינית, הוחלט  החל מסוף פברואר 2009, על מספר הקלות ובכלל זה: פינוי נקודות בידוק ומחסומים, פתיחת כבישים לתנועה, חיבור כפרים לרשת החשמל, מתן הקלות בכניסה לישראל ועוד.

    3 על פי דיווח שירות ביטחון כללי.

     

    לראש העמוד