ישראל בראי התקשורת האיראנית (אוגוסט 2009)

אחמדינזא'ד מקבל את פני הוגו צ'אבז

אחמדינזא'ד מקבל את פני הוגו צ'אבז

שר ההגנה אחמד וחידי

שר ההגנה אחמד וחידי

המנהיג ח'אמנהאי (מימין) מקבל את פני בשאר אסד בנוכחות הנשיא אחמדינז'אד

המנהיג ח'אמנהאי (מימין) מקבל את פני בשאר אסד בנוכחות הנשיא אחמדינז'אד

ח'אמנהאי

ח'אמנהאי

(המקור: פארס)

(המקור: פארס)

ספרון בשם מפקדי

ספרון בשם מפקדי

המקור: האתר ג'ואן

המקור: האתר ג'ואן

מחמד עלי ג'עפרי

מחמד עלי ג'עפרי

מכנסי ג'ניס ועליהם הכתובת אללה

מכנסי ג'ניס ועליהם הכתובת אללה


כללי

1. העיסוק הגובר בזירה האזורית והבינלאומית בחידוש התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים, אותו אמור נשיא ארצות הברית להתניע בקרוב, גרר פרץ התייחסויות איראניות בגנות כל הסדר מדיני עם ישראל והדגשת דרך ההתנגדות, קרי המאבק המזוין, "עד למחיקתה של ישראל והסרת הגידול הסרטני מהאזור". יום ירושלים החל באמצע החודש (18 ספטמבר) צפוי, כבעבר, לגרור התייחסויות איראניות מתלהמות ברוח דומה. איראן אף מתחה ביקורת נוקבת על שכנותיה במפרץ הפרסי, שנקטו לשון רכה מול ישראל ובמיוחד נקטה לשון מעליבה ובוטה במיוחד נגד יורש העצר הבחרייני "הטיפש", על שהדגיש את חשיבות השיח עם העם בישראל ובכך שחק לידיה.

2. החודש הגיעה ההתרסה האיראנית מול ישראל והמערב לשיאים חדשים עם החלטת נשיא איראן למנות את אחמד וחידי לשר ההגנה בממשלתו החדשה, שזכתה לרוב גורף של המג’לס. אחמד וחידי שימש בעבר מפקד כוח אלקדס, האמון על הגשת סיוע לארגוני טרור מחוץ לאיראן. הוא מבוקש על ידי האינטרפול על חלקו המרכזי בפיגוע הטרור בבניין AMIA בארגנטינה, בו נהרגו 85 אנשים ונפצעו מאות, אשר בוצע ע"י מחבל מתאבד מחזבאללה. בהתבטאות ראשונה לאחר הבעת האמון מצד המג’לס התייחס וחידי (בתשובה לשאלה) לאיומים המושמעים מצד ישראל. הוא ציין כי "התשובה טמונה במלחמת לבנון השנייה ובעופרת יצוקה" בהוסיפו כי כוחה ועוצמתה של איראן עומדים לרשות האומה המוסלמית וכי בחירתו הסוחפת מהווה מהלומה חזקה בפרצופם של אלה הפועלים נגד איראן.

3. איראן מאותתת כי בכוונתה לקדם מדיניות חוץ נוקשה ובלתי מתפשרת בתקופת נשיאותו השנייה של אחמדינז’אד. הדבר מצא ביטויו בהדגשת בריתה עם סוריה במהלך ביקור אסד בטהראן על מנת לברך את אחמדינז’אד על "נצחונו" בבחירות ובמהלך ביקור נוסף של נשיא ונצואלה באיראן (5 בספטמבר). מול הזירה הבינלאומית מציבה איראן חלופה אידיאולוגית-רעיונית אזורית ברוח "ערכי ההתנגדות" לתוכניות השלום האמריקנית ב-מזה"ת, תוך התעלמות מאיתותי הדיאלוג מוושינגטון (הנתפסים באיראן כחולשה אמריקנית, המקרינה גם על ישראל). בשימוע בפני המג’לס אמר וחידי כי השיקול הראשון במעלה של איראן הינו מעמדה האסטרטגי וכי איראן תתמודד עם האינטרסים של "המעצמות המתנשאות" (ארה"ב) תוך הצבת חלופה משלה המתבססת על האידיאלים של המהפכה האסלאמית, על האינטרסים שלה ועל בטחונה הלאומי (מרדום סלרי, 2 ספטמבר).

4. הנהגת איראן הנוכחית, הנתונה יותר ויותר לשליטת "משמרות המהפכה", סבורה כי ביכולתה – הן הצבאית והן האידיאולוגית-דתית – להפיח רוח חיים מחודשת במאוויים המקוריים של העמים הערבים והמוסלמים : השנאה לציונות ולעצם הקמתה של מדינת ישראל ("גידול סרטני") ולמערב שעמד מאחוריה לאחר השואה ("אירוע דמיוני") . איראן מבינה היטב כי רעיונות אלה אינם זרים ל-מזה"ת אך עברו תהליך שחיקה והדחקה על ידי "שליטים ערביים בוגדים" דוגמת סאדאת, מבארכ המלך חסין והמלך עבדאללה, שחתמו על הסכמי שלום עם ישראל. לפיכך היא פועלת להחיותם באמצעות מסרים מוכרים וערבים לאוזן הערבית , תוך  הצגת מודל "חזבאללה" ומודל החמאס  – בני טיפוחיה – המתמודדים בהצלחה, בזכותה, עם העוצמה הישראלית.

6. ברוח זאת ציינה החודש איראן בשביעות רצון מופגנת מלאת שלוש שנים למלחמת לבנון השנייה, בהעלותה על נס את פועלו של חזבאללה מאז ואת חולשתן של ישראל ושל ארצות הברית. ההתייחסות האיראנית למלחמת לבנון השנייה משקפת אל נכון את הלך הרוח המנשב מטהראן ובמוקדו – הצלחת איראן וחזבאללה – יציר כפיו – לשנות את המשוואות האזוריות ולהטות את הכף בהדרגה לטובתן, על חשבונן של ארצות הברית וישראל. ההתייחסות למלחמת לבנון השנייה היוותה עבור איראן הזדמנות לשלוף מן המחסן את תפיסות היסוד האיראניות בכל הקשור ל"תפקידה של ישראל במרחב כדחליל וסוכן מעצמתי", תוך הבלטת חלקן של מדינות ערב ובראשן מצרים בבגידה בעניין הפלסטיני, כשמנגד ניצב המופת של חזבאללה בן טיפוחיה.

6. אישים בכירים באיראן וכלי התקשורת האיראנים המשיכו במלחמת התעמולה נגד ישראל תוך היאחזות בכל עילה לשם הכפשתה. כך למשל, התייחס הדרשן החדש של תפילות יום השישי בטהראן, חג’ת אלאסלאם כאט’ם, למה שכינה "פשעי ישראל" ע"י גניבת איברים מגופן של פלסטינים (בהשפעת הכתבה בעיתון השבדי). הוא קבע כי "העולם המערבי המתנשא מתייחס טוב יותר לזכויות של חיות מאשר לזכויות אדם, וכי המהדי ינקום בהם בקרוב" (רדיו איראן, דרשת יום השישי, 28 באוגוסט).

7. בסוגיית הגרעין ממשיכה איראן לטעון כי ארצות הברית כבר השלימה למעשה עם איראן גרעינית וכי רק ישראל טרם הבינה מסר זה הבוקע מוושינגטון והיא נותרה למעשה הגורם היחיד הממשיך לקרוא לתקיפה צבאית של איראן ("אין תומך אחר לרעיון מחוץ לבית המשוגעים המכונה תל-אביב"). במקביל, מחדדת איראן את מסרי ההרתעה שלה וטוענת כי הצליחה לשפר את דיוק ה-טק"ק שברשותה. במקביל מדגישה איראן כי ללא מעורבותם בסוגיות מפתח – מאפגניסטן ועד לבנון – לא ניתן יהיה לפתור שום בעיה באזור.

8. לסיכום: משטרו של אחמדינז’אד, שהשלים מבית את הדיכוי האכזרי של המחאה העממית על זיוף הבחירות, מפגין כוונתו לנקוט במדיניות חוץ בלתי מתפשרת כלפי ארה"ב, המערב וישראל. איראן מנצלת עד תום את "העוצמה הרכה", שמנסה הממשל האמריקני להקרין באזור, ואת גישתו החדשה של ממשל אובמה לעולם המוסלמי. היא מקרינה כוח במרחב, מציגה עצמה כמי שמוכנה להעמיד את עוצמתה הצבאית לרשות האומה המוסלמית ומציגה עצמה כ"דבר הבא" במזה"ת ואינה מהססת לשוב ולהשתמש ברטוריקה של השמדת ישראל ולהתריס בבוטות כלפי המערב.

איראן מבהירה כי בכוונתה לנקוט מדיניות חוץ אגרסיבית וקוראת לסיכול כוונת
הנשיא אובמה להתניע את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים

9. העיסוק במערכת הבינלאומית ביוזמתו המדינית הצפויה של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, להתניע מחדש את התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים, ורצונו של הנשיא האמריקני להשיג מחוות ערביות כלפי ישראל במסגרת תהליך זה, גררו ביקורת נוקבת בתוך איראן. האיראנים טוענים כי ארצות הברית אינה כנה בכוונותיה וממשיכה להתייצב לצידה של ישראל. הם מאשימים מספר מדינות ערביות "מטומטמות", שהלכו שבי אחרי ארצות הברית ופועלות לטובת "המשטר הציוני תוך הדגשה כי ה"פיתרון האמיתי" היחיד האפשרי הינו השמדת ישראל.

אחמדינזא'ד מקבל את פני הוגו צ'אבז  10. נשיא איראן, שכבר הבהיר במספר הזדמנויות, כי בכוונתו לנקוט מדיניות חוץ אגרסיבית שתכליתה בין היתר, להציב את איראן בראש מחנה המתנגדים ליוזמות השלום האמריקניות במזרח התיכון, מתח ביקורת נוקבת על "מספר מדינות שכנות" המאמצות עמדות מדיניות המשחקות לידי ישראל. לדבריו "אנו מצטערים על עמדותיהן המדיניות של מספר מדינות (בכוונו דבריו להתבטאויות בכירים מעומאן, קטר ובחריין בזכות הקשרים עם ישראל), המשמשות בשם האסלאם ככלי בשרותו של המשטר הציוני להשגת הגמוניה ברחבי העולם…הם אינן מבינות זאת ומעמידות לרשות הציונים את משאביהן..אנו מקווים שתופעה זו תפסק"1.

11.  אחמדינז’אד ניצל את ביקורו של הוגו צ’אבז, נשיא ונצואלה בטהראן, על מנת הדגיש את משנתו האנטי-אמריקנית ולהציב חלופה משלו. לדבריו, "תם העידן בו המעצמות המתנשאות משפיעות על עמי העולם… סיוע לעמים מדוכאים ומהפכניים והרחבת החזית האנטי-אפריאליסטית הן שתי משימות קריטיות בפניהן ניצבות איראן וונצואלה.2 (תמונה מתוך אתר הנשיא).

12. להלן מספר התייחסויות בולטות בכלי התקשורת האיראניים המובילים לסוגיית יוזמתו של אובמה ועמדות המדינות הערביות. כבעבר בלטו כיהאן האולטרא-שמרני, המשקף אל נכון את עמדת מנהיג איראן ומסמן את כיווני פעולתו של המשטר הנוכחי, וג’מהורי אסלאמי האידיאולוגי-לאומי בעמדותיהם הקיצוניות הקוראות לחיסולה של מדינת ישראל ושוללות כל פשרה עימה :

א. "הדרך היחידה היא מחיקתה של ישראל". בעיתון כיהאן ( 9 אוגוסט) התפרסם מאמר מערכת פרי עטו של חסאמאלדין ברומנד, תחת הכותרת "הדרך היחידה היא מחיקתה של ישראל":

    1. המאמר קובע כי יוזמת השלום של ממשלת אובמה הינה תמרון תעמולתי בלבד ואין כל כוונה אמיתית ליישמה ומדגיש כי במקביל לדיבורים על השקתה הצפויה, "הציונים ממשיכים את פיתוח ההתנחלויות, למרות שוושינגטון מנסה לכאורה לעצור את התהליך הזה". מעבר לזאת – ממשל אובמה מנסה לנרמל את היחסים בין המשטר הציוני למדינות ערב, ו"מה שמעניין הוא התנאים החצופים והחד-צדדים שהציבו ראשי הציונים לצורך כך…. הכרה במדינה ישראל כמדינה יהודית ואי-מימוש זכות השיבה. אישור תוכנית הרפורמה בקרקעות [בישראל] היוותה את הקש האחרון ששבר את תוכניות השלום במזרח התיכון". תוכנית זו שבה והציגה את "התעודה השחורה משחור של המשטר הציוני ב-60 שנות קיומו ומעידה כי המשטר המזויף הזה מעולם לא האמין בשלום והדבר היחיד שעשה בתמיכת ארה”ב היה (ועודנו) כיבוש בלתי חוקי של אדמות ערביות וטבח ורצח של פלסטינים חפים מפשע….ההחלטה האחרונה של הפרלמנט הציוני מצביעה על הכוונה לבצע פשע נוסף והוא הורדתה מסדר יום של סוגיית פלסטין".

    2. כיהאן מוסיף על רקע זה, כי אין ספק שערנות עולם האסלאם והעמידה האיתנה של ההתנגדות (ארגוני הטרור) , ימנעו מזימה זו וינטרלו אותה המזימה… הפשעים הבלתי אנושיים של המשטר הציוני במלחמה האחרונה הוכיחו לעולם כי הציונים מעוניינים רק במלחמה ובהרג כאמצעי לממש את דרישותיהם המוגזמות ואת רעיון ישראל הגדולה! מהנילוס עד הפרת.." כיהאן מסכם וקובע, כי לאור המצב שנוצר , העולם המוסלמי חייב להכריז על כוננות מדינית ולנצל את הפוטנציאל של המדינות האסלאמיות ,בייחוד בכל הקשור לאופציית ההתנגדות (טרור), ולהתרכז בפתרון היחיד מול המשטר הציוני שהוא למעשה הסרתו של הגידול הסרטני הזה ממפת העולם. יש צורך שארגון הוועידה האסלאמית יקיים כינוס חירום על מנת לקיים התייעצות כיצד להסיר את הגידול הסרטני הזה אחת ולתמיד3.

ב. אובמה מנסה לקנות זמן נוסף עבור המשטר הציוני באמצעות השקת יוזמתו המדינית החדשה. מאמר מערכת של ג’המורי אסלאמי קובע כי יוזמת הפיוס החדשה, שבכוונת אובמה להציג בקרוב, נועדה למעשה "לקנות זמן נוסף עבור המשטר הציוני כדי שיוכל להינצל מהמצב הקטלני בו הוא שרוי בתוך פלסטין, באזור ובזירה הבינלאומית". ג’מהורי אסלאמי טוען כי במקביל נועדה היוזמה להציג את ממשל אובמה כממשל שוחר שלום וכמתווך הוגן. אך למען האמת, קובע העיתון, הדרך לכונן שלום במזרח התיכון הינה פשוטה וברורה מאוד: "המשטר שכבש בכוח את האדמות וגירש עם שלם ממולדתו, חייב לצאת מהשטחים הכבושים ללא כל תנאי (הכוונה לכל שטח מדינת ישראל). …כל עוד הפלסטינים לא יקבלו את זכויותיהם שנרמסו, גם אם הגורמים המדיניים יחתמו על הסכמים שונים ומגוונים, לא יהיה להם כל ערך אמיתי ולעולם לא תהיה כל ערבות לשלום יציב ואמיתי".4

ג. התקפה בוטה על יורש העצר הבחריני, ומעבר לכך – על "הנסיכים הערבים המטומטמים וחסרי היכולות", אשר נוקטים בעמדות מבישות לטובת האינטרסים של ישראל. העיתון ג’מהורי אסלאמי (1 ספטמבר) תוקף את יורש העצר הבחריני על שטען כי "זכותם של הכובשים הציוניים לשנוא את המוסלמים כי המוסלמים תמיד פגעו בהם לאורך ההיסטוריה וכי אין לציונים כל כוונה להשמיד ולדכא את הפלסטינים!"5 ג’מהורי אסלאמי מדגיש כי אין זו הפעם הראשונה ש"ממלכות ערביות חסרות כבוד נרתמות לשרת את האינטרסים של הכובשים הציונים. לדבריו נקודה חמורה במאמר של יורש העצר הבחריני היא העובדה שהוא "כינה את העם הישראלי כצד החשוב ביותר בסכסוך". העיתון כותב עוד כי אין ספק שממלכות ערביות לא רק שלא ניסו מעולם לסייע לעם הפלסטיני, אלא תמיד עשו הכול כדי להכשיל את ההתנגדות (טרור) ולעודד כניעה מול הכובשים. "דבריו (של יורש העצר הבחרייני) זכו כצפוי להתלהבות רבה בחוגים הציוניים והאמריקנים. בעת שהאסונות היומיומיים של הפלסטינים מעוררים זעם גם בקרב תומכיו המובהקים של המשטר הציוני, הנסיכים הערביים המטומטמים וחסרי היכולת נוקטים בעמדות מבישות לטובת האינטרסים הבלתי חוקיים של הציוניים וממשיכים במעשים הבוגדניים. אפילו האמריקנים דורשים את הפסקת ההתנחלויות, אבל אותו יורש עצר טיפש מכנה את הערבים כגורם לשנאת הציוניים!"6.

ד. ציפיה לפגיעה בקשרי ארה"ב עם ישראל: מאמר חדש שפורסם באתר "איראן דיפלומסי" המפרסם מאמרי פרשנות ומנוהל על ידי סגן שר החוץ האיראני לשעבר מתייחס לשאלה מדוע ישראל משיכה לאיים על איראן. זאת למרות הדרישה של ממשל אובמה להימנע מכך והערכת הממשל האמריקני כי איראן לא תצליח להשיג נשק גרעיני בשנים הקרובות. המאמר תוהה האם נפגעו התיאום והאמון ששררו בין ישראל לארה"ב?7.

התרסה איראנית מול ישראל והמערב: אחמד וחידי, המבוקש ע"י האינטרפול בשל מעורבותו

בטרור, מונה ברוב גורף של המג’לס לשר ההגנה בממשלה החדשה

שר ההגנה אחמד וחידי 13. אחמד וחידי, לשעבר מפקד כוח אלקדס של משמרות המהפכה, המבוקש בשל מעורבותו בטרור בינלאומי, נכלל בממשלה החדשה, בתפקיד המפתח של שר הגנה. הממשלה החדשה אושרה ברוב גורף ע"י המג’לס (227 קולות מתוך 295 חברי מג’לס).

14. מינויו של וחידי מהווה עדות נוספת כי בכוונת איראן לקדם סדר יום מהפכני ומתריס, בו יושם דגש מיוחד על סיוע לארגוני טרור וארגונים אסלאמיים ברחבי העולם בדגש על המזרח התיכון. מעבר לכך, במינוי יש גם משום התרסה ברורה כלפי המערב והוא מעיד כי אחמדינז’אד מפגין ביטחון עצמי, זלזול וחוסר רגישות והתחשבות בנורמות בינלאומית וכי בכוונתו לקדם במרץ את מדיניות חוץ אגרסיבית ואסרטיבית, שתכליתה למצב את איראן כגורם השפעה אזורי ובינלאומי מרכזי, מול מה שהגדיר: "ההגמוניה והתוכניות (מזימות) של המעצמות המתנשאות והיהירות במזרח התיכון"8.

15. בהתבטאות ראשונה לאחר הבעת האמון מצד המג’לס התייחס וחידי (בתגובה לשאלה) לאיומים הנשמעים מצד ישראל ואמר, כי "התשובה טמונה במלחמת לבנון השנייה ובעופרת יצוקה והוסיף, כי כוחה ועוצמתה של איראן עומדים לרשות האומה המוסלמית 9 וכי בחירתו ברוב סוחף מהווה מהלומה עזה בפניהם של אוייביה של איראן10.

16.  איראן הזדרזה להגיב לביקורת שהושמעה בישראל ובארגנטינה על בחירתו של וחידי (דומה כי במדינות המערב עברה בשקט יחסי התופעה החריגה של מינוי טרוריסט המבוקש ע"י האינטרפול לתפקיד הרגיש של שר ההגנה). דוברים שונים מטעמה הדגישו כי "השפעתם של הציונים על מערכת המשפט בארגנטינה מוכרת וידועה" וכי מחאותיה של ישראל וטענותיה אך יתרמו לאישור המינוי על ידי המג’לס.  ואכן, בדיונים שהתקיימו במג’לס לאישור השרים ובחינת כישוריהם הדגישו מספר חברי מג’לס ובהם האדי קוַאמי, שתחילה נרשם לנאום נגד מינויו של וחידי, כי בעקבות התגובה הישראלית המתלהמת בכוונתו להצביע בעד המינוי. לדבריו "עמדתה השטנית והמתערבת של ישראל בנושא המינוי שכנע אותי לא רק שלא לדבר בגנותו של וחידי אלא גם לתת בו אמון מלא". דעות ברוח זו השמיעו גם חברי מג’לס נוספים שליוו את הדיון בקריאות "מוות לישראל" 11 12.

ביקור נשיא סוריה באיראן

המנהיג ח'אמנהאי (מימין) מקבל את פני בשאר אסד בנוכחות הנשיא אחמדינז'אד 17. הנשיא בשאר אסד, הממשיך להעדיף את איראן על פני ארה"ב והמערב, ביקר ב-19 באוגוסט באיראן כדי לברך אישית את אחמדינז’אד על ניצחונו בבחירות. ביקורו חזק ותקף את הברית המשולשת איראן-סוריה-חזבאללה.

18. אסד זכה להיפגש עם מנהיג איראן (בהשתתפות אחמדינז’אד). המנהיג ח’אמנהאי הגדיר את "האחדות השוררת בין איראן לבין סוריה" כביטוי למגמת ה"התנגדות" באזור. לדבריו התנאים הנוכחיים במזרח התיכון "נוטים לטובת כוחות ההתנגדות" ולרעת ארצות הברית ובעלות בריתה ולפיכך על איראן וסוריה לחזק את יסודות שיתוף הפעולה ביניהן.

19. ח’אמנהאי הדגיש גם כי "השפעות הברית בין איראן לבין סוריה ניכרות היטב בכל ענייני האזור פלסטין, לבנון, עיראק והן הקהו את חרבה ח'אמנהאישל ארצות הברית באזור…לא משנה מי יישב בבית הלבן הוא לא יצליח לקדם את מטרותיו באזור…גם המשטר הציוני ניצב בפני אין ספור בעיות מבית ונחלש מיום ליום למרות התעמולה שהוא מנהל…13. אסד מצידו הגדיר את הברית עם איראן כ"אסטרטגית" באומרו כי "התנאים באזור פועלים לטובת ההתנגדות…ממשלות המערב נתונות בבעיות כלכליות מבית לצד בעיות באזור ובכלל זה בלבנון. בסוף אוגוסט הגיע שר החוץ האיראני לביקור פתע בסוריה ונפגש עם נשיא סוריה אסד14.

 20. בכירים באיראן הזדרזו לנצל את הביקור להדגשת כוחה האזורי של איראן ולהבליט את חשיבות ה"התנגדות" (קרי, ארגוני הטרור). נציג מנהיג איראן במשמרות המהפכה, עלי סעידי, אמר בהקשר זה כי לאיראן שמורה זכות המילה האחרונה בנעשה במזרח התיכון וכי המערב וישראל מכירים בעובדה כי הבעיות באפגניסטן, לבנון ועיראק לא יוכלו להיפתר ללא מעורבותה של איראן. סעידי מדגיש, כי המערב מכיר בכך שעליו להתפשר עם עוצמתה של איראן וכי כל "תעלוליו ואיומיו, ובכלל זה להחזיר את שגריריו מאיראן, לא מותירים על [איראן] כל רושם"15.

(המקור: פארס)21. התובע הכללי של איראן קרבאן עלי-נג’פאבאדי הגדיר את ההתנגדות האסלאמית כ"חובה המונעת מהמשטר הציוני להתפשט מהפרת ועד הנילוס". לדבריו, ה"התנגדות" היא שהנחילה אכזבות אין ספור לאויביה של איראן. "כיום, איראן איננה עומדת לבדה, גם סוריה וגורמים אחרים במזרח התיכון תומכים בהתנגדות…האסטרטגיה של ההתנגדות חדרה גם לאזורים המרוחקים ביותר"16.

 

 

איראן מציינת בשביעות רצון את יום השנה השלישי למלחמת לבנון השנייה

22. ככלל, טהראן רואה בתוצאות מלחמה לבנון את ההישג הגדול ביותר עד כה להשקעתה המתמשכת בלבנון. עד לפרוץ המלחמה, סימלה יציאת צה"ל מלבנון (מאי 2000) בעיני שליטי איראן את הניצחון הראשון של המהפכה האסלאמית מחוץ לאיראן. ניצחון זה פתח, לטענת עלי אכבר ולאיתי יועץ המנהיג לעניינים בינלאומיים, "דף חדש בהיסטוריית המאבקים של האומה המוסלמית הפלסטינית" ובישר את פרוץ האנתפאצ’ה השנייה. מלחמת לבנון השנייה ("מלחמת 33 הימים") הוגדרה כבר על ידי מנהיג איראן ונציגו בלבנון, נצראללה, כ"אירוע שמימי".

23.  מלחמת לבנון השנייה והישגיו של חזבאללה במהלכה נתפסים ע"י איראן כ"מודל" למאבק בישראל. המלחמה חיזקה באיראן את התחושה, כי ניתן ליישם את ה"מודל האסלאמי השיעי" גם בזירות אחרות, בעיתוי המתאים. לבנון משמשת אפוא כר ייחודי להתנגשות רעיונית וכוחנית בין שתי תפיסות העל העתידות להשפיע על עיצוב פני הזירה הלבנונית בפרט ועל פני המזה"ת בכלל: מחד, תומכי המערכת הדמוקרטית, הרב עדתית והפרו-מערבית הנתמכים ע"י המערב ומדינות ערב הפרו-מערביות; ומנגד – האסלאם המהפכני בהובלת איראן וחזבאללה העושה שימוש בזירה הלבנונית כמאחז קדמי מול ישראל. לסוריה, הערוץ המרכזי לחימוש חזבאללה שמור תפקיד מיוחד בהקשר זה, כפי שהומחש במהלך ביקור בשאר אסד בטהראן.

24.  ביטוי חשוב וחריג לחשיבות שממשיכה איראן לייחס בחזבאללה, ניתן היה למצוא בראיון נרחב ונדיר שהעניק לאחרונה עלי אכבר ולאיתי לערוץ הלוויין הפופולארי אלג’זירה. בראיון הודה (ולא בפעם הראשונה) יועצו של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, כי איראן מגישה סיוע נרחב ומקיף לחזבאללה ולחמאס וכי לולא סיוע זה לא היו השתיים "מנצחות במהלך מלחמת לבנון השנייה ובמבצע עופרת יצוקה". ולאיתי : "תמכנו באופן מלא בחזבאללה…אני אומר בכנות שאיראן הגישה לחזבאללה סיוע מלא ומקיף והארגון חש, כי הוא חייב להנהגת איראן". במקביל, שיח’ נעים קאסם, סגנו של נצראללה, הדגיש לאחרונה, כי האמאם ח’אמנהאי, מנהיג איראן הוא אשר "קובע עבורנו [עבור חזבאללה] את הקווים הכלליים שמשחררים אותנו מאשמה ומעניקים לנו לגיטימיות…חזבאללה אינו יכול לצאת למבצע נגד ישראל ללא הצדקה דתית מהוַלי פקיה (איש הדת הבכיר, קרי ח’אמנהאי), אולם ניהול המבצע עצמו נותר בידי הארגון".

ספרון בשם מפקדי 25.  במהלך מלחמת לבנון השנייה נתפס אצל לוחמי חזבאללה בלבנון ספרון הדרכה בשם מפקדי ובו מסרים והנחיות של מנהיג איראן לפעילי חזבאללה, ברוח האידיאולוגיה של ח’מיני, המותאמים לזירה הלבנונית. בספרון מודגשים המהפכה בשיעה ואיראן כמי שחוללה אותה, תוך הצבת הרגש המהפכני והנכונות להקרבה כשני מרכיבים מרכזיים בשדרה הקרב הפיזי והרוחני. הספרון מסתיים בהדגשת המסר האוניברסאלי באסלאם ופונה בגוף ראשון ל"מאמין הלוחם המנהל מלחמת קודש בכופרים…המהווה חלק מהאסלאם המהפכני הדוגל בביטול הקיפוח ומעודד את העמים השונים להסיר מעליהם את עול ההתנשאות". מסרים ברוח זו השמיע נשיא איראן אחמדינז’אד מאז נבחר לקדנציה שנייה כנשיא איראן.

26. "מלחמת 33 הימים ושינוי המשוואות האזוריות": מבין כל המאמרים שנכתבו באיראן בולט מאמר המערכת בעיתון השמרני (הביקורתי למשטר) ג’מהורי אסלאמי המבטא עמדות לאומיות קיצוניות ואנטי-ערביות בוטות במיוחד. המאמר תחת הכותרת "מלחמת 33 הימים ושינוי המשוואות האזוריות"17 מבליט המאמר את דברי נצראללה לרגל ציון שלוש שנים למלחמה וטוען, כי עד המלחמה בלבנון "המשטר הציוני ראה רק ניצחונות וכל עימות עם מדינה ערבית הסתיים בכיבוש קרקע ערבית, הרג מוסלמים וויתורים רבים מהצד הערבי". בהקשר זה כתב העיתון מוסיף כי אפילו מלחמת יום הכיפורים (בה מתהדרת מצרים) הסתיימה בניצחון פוליטי ישראלי גדול – הכרה מצרית בישראל. "צעדו הבוגדני של סאדאת שחתם על חוזה שלום עם ישראל הביא ל’שבירת גבם’ של הפלסטינים שנמחצו תחת העול הישראלי עד כדי כך שאפילו ערפאת נאלץ להכיר בקיומה של ישראל". על רקע עמדה ערבית רופסת זו מאדיר ג’מהורי אסלאמי את מלחמת לבנון השנייה ש"ניפצה אחת ולתמיד את המיתוס (שנִטע בלב שליטי מדינות ערב) של האויב הציוני הבלתי מנוצח" ולראשונה ישראל, המצויידת מכף רגל ועד ראש באמצעי לחימה מערביים, "הובסה על ידי 10,000 לוחמים וספגה את ההשפלה הגדולה ביותר בתולדותיה".

27. מאמר מערכת זה מקפל בתוכו את מרבית תפיסות היסוד האידיאולוגיות של ח’מיני ושל המשטר האיראני הנוכחי בכל הקשור לישראל ותפקידה באזור. כך נטען בהמשך המאמר, כי "המעצמות היהירות" (ארה"ב והמערב) "המשתמשות בישראל (המשטר הציוני) כדחליל וכסוכן באזור כדי לקדם את מטרותיהן הקולוניאליסטיות במזרח התיכון וכאמצעי לדכא את האומות (הערביות) ולאיים על מנהיגים אזוריים, איבדו באחת את מנוף ההשפעה העיקרי שלהן לאחר ההשפלה שחוותה ישראל מידי לוחמי חזבאללה. נקודה חשובה נוספת שמעלה מאמר המערכת הינה הבלטת הכבוד וההערצה לחזבאללה, שיצרה מלחמת לבנון השנייה בקרב האומות הערביות באזור לאור ניצחון המעטים על ישראל החמושה היטב. "המלחמה גרמה לאומות הערביות להאמין, כי המשטר הציוני בניגוד לתעמולה שהוא מנהל חלול ופגיע…אף אחד באזור לא יאמין עוד לעליונותו של צבא זה".

המשך האשמת ישראל בפעילות בתוך איראן ובמדינות הגובלות בה

 28. התקשורת ובכירי המשטר באיראן המשיכו גם החודש לעסוק בסוגיית המעורבות הזרה, כולל זו הישראלית בענייניה הפנימיים של איראן בכלל ובניסיון לחולל באיראן "מהפכת קטיפה" לאחר הבחירות. העיתון כיהאן קבע כי לארגוני המודיעין של ישראל, בריטניה וארה”ב היו תוכניות רבות סביב תפילת יום השישי בה היה אמור הנשיא לשעבר רפסנג’אני לנאום אך בסופו של דבר לא נאם והם הביעו תסכול ואכזבה רבה מכך כי שרפסנג’אני החליט לוותר על תורו ולא להשתתף כדרשן תפילת יום השישי. זאת, שכן היו להם תוכניות רבות לעורר הפרות סדר ומתיחות במהלך תפילות יום השישי18. יצוין, כי בדרשה שנשא רפסנג’אני באמצע יולי הוא מתח ביקורת על המשטר האיראני והניע גל מחאה והתבטאויות תקיפות מצד ראשי המחנה הרפורמיסטי נגד הנהגת איראן.

29.  עלי אכבר ולאיתי, יועצו העליון של המנהיג לעניינים בינלאומיים טען כי "כאשר אובמה ושמעון פרס מביעים תמיכה במועמד מסוים, קרי מוסוי, עליו לקום ולהתנער מתמיכתם זו בפומבי. הוא הוסיף כי המערב נכשל בלבנון ולתמיכה האיראנית בחזבאללה הייתה השפעה גדולה על כשלון המערב. לכן המערב ניסה להתערב בענייני הפנים של איראן בבחירות האחרונות. לכן כל מי שמעוניין להחזיק בתפקיד רשמי וממשלתי, יהיה עליו להבהיר את מהות הקשר שלו עם המדינות העוינות. "מאוד תמוה ומפתיע שמועמד שזוכה לתמיכה מצד המנאפקין (הפוסחים על שתי הסעפים, כינוי גנאי לארגון האופוזיציה המג’האדין ח’לק) , ארה”ב וישראל, אינו מנסה להגיב ולטהר את עצמו מתמיכה זו"19. העיתון כיהאן המשיך במתקפותיו הפרועות ובהסתה נגד מיר-חסין מוסוי וציין כי התנועה הפוליטית החדשה שהקים (התנועה הירוקה) "אינה אלא שטיח אדום לרגליה של ארצות הברית וישראל. "הביטו מיט הם תומכיה של תנועה זו:ארצות הברית, ישראל המלוכנים (ארגון אופוזיציה למשטר האיראני), גורמי מושחתים, בהאים, מרקסיסטים…כל מי שהאסלאם סטר על פניו…20

המקור: האתר ג'ואן30.  איראן ממשיכה זה מספר חודשים לעסוק במה שהיא מכנה הפעילות הישראלית בחבל הכורדי. במסגרת זו נכתב באתר ג’ואן המזוהה עם מיניסטריון המודיעין האיראני כי לאחרונה יוצא לאור בכורדיסטאן העיראקי ירחון בשפה הכורדית בשם ”הישראלים הכורדים” הקורא ליהודים ממוצא כורדי המתגוררים בישראל לשוב למולדתם, קרי לצפון עיראק. על פי הכתבה MOHAMMAD REZA ALI ZAMANI , העצור באיראן, הודה בקיום קשר עם DAVOUD BAQESTANI וכן עם קצין צבא אמריקני בעיראק. לדברי הכתבה הם שיתפו פעולה לצורך הוצאה לאור של ירחון במטרה להחזיר לצפון עיראק את היהודים ממוצא כורדי21.

 

סוגיית הגרעין וטילי קרקע קרקע

מחמד עלי ג'עפרי 31. איראן ממשיכה בגיבוש מדיניות ההרתעה מול המערב כחלק בלתי נפרד מבניית מעמדה האזורי. היא מדגישה כי יכולותיה בתחום טילי קרקע קרקע וההגנה האווירית משתפרות כל העת ומקרינה עוצמה גם בכל הקשור לתוכנית הגרעין שלה איראן שבה וקובעת בעקביות כי ארצות ברית כבר למעשה השלימה עם תוכנית הגרעין שלה ועתה חותרת באין ברירה לכינון ערוצי הדברות מולה.

32.  מחמד עלי ג’עפרי, מפקד משמרות המהפכה, הדגיש לאחרונה כי משמרות המהפכה הצליחו להגביר את הדיוק של טילי הקרקע-קרקע שברשותם באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. זאת, במקביל למוכנות המבצעית של יחידות הטילים. בנוסף ציין חלה התקדמות רבה גם בהגנה האווירית והערנות המודיעינית22.

33. מאמר בכיהאן טוען כי רק ישראל עודנה סבורה כי עומדות בפניה שתי ברירות בלבד: חיים תחת איום מתמיד של איראן גרעינית או התקפה צבאית נגדה. מאמר המערכת של כיהאן המשקף את דעת הנהגת איראן, מגדיר את הדו"ח האחרון של סבא"א בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית "מסמך שחוזר על עצמו". נכתב, כי מבחינה טכנית ישנם שינויים קטנים בדו”ח. אולם בהשוואה להיבט המדיני, ההיבטים המשפטיים והטכניים שבו מתגמדים והופכים לזניחים. כיהאן מפנה את תשומת הלב להשפעת הדו”ח על הנסיבות המדיניות הקשורות לתיק הגרעין והביטחון הלאומי של איראן וטוען, כי על פי ההתבטאויות של האמריקנים, האירופים והציונים, היה ברור לחלוטין שהם סבורים כי פרסום דו”ח שלילי חיוני ונחוץ ביותר עבור האסטרטגיה של קבוצת 6 מול איראן. למען האמת, כותב כיהאן, למרות כל הירידות והעליות בתהליך התווית המדיניות של ממשל אובמה מול איראן, עיקרון הצורך בקיום דיאלוג עימה נשאר קבוע ולא השתנה שכן ארה”ב מסובכת באזור יותר מכדי שתוכל לוותר על דיאלוג זה .

34.  כיהאן מוסיף, כי הבעיה היא שהמערב חש שאיראן אינה מרגישה צורך דחוף בדיאלוג עימו ותחושה זו מדאיגה אותו במיוחד. המערב חושש מפני הפתעה איראנית ולכן מעדיף להתמקד כרגע בהתנעת התהליך מאשר בתוצאותיו. כפועל יוצא מכך, ובניגוד לעבר, המערב הפסיק להשתמש הטקטיקה של השעיה בהבינו שעליו לעשות את "הבחירה הגדולה" שלו. מנגד, הישראלים סבורים כי קיימות רק שתי חלופות: חיים תחת איום מתמיד של איראן גרעינית או התקפה צבאית נגד איראן. להשקפה זו כנראה אין תומך אחר "מחוץ לבית המשוגעים המכונה תל-אביב". גם האמריקנים הבהירו כי יש רק אלטרנטיבה אחת והיא קבלתה של איראן למועדון מדינות הגרעין23.

35. שגריר איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) עלי אצע’ר סלטניא קרא לאסור התקפה צבאית כלשהי על מתקנים גרעיניים. בתשובה לשאלה לגבי עיתוי ההצעה בסמיכות לאיומים ישראלים על מתקני הגרעין של איראן השיב סלטניא כי "איראן איננה מוטרדת מישראל וכי אף אחד לא יעז לעשות שום דבר נגד איראן"24

עוד "מזימות" של היהודים

מכנסי ג'ניס ועליהם הכתובת אללההאיתאללה הבכיר ג’עפר סבחאני טען כי היהודים אחראים על "המזימה" של ייצור מכנסי ג’ינס שעל כיסם האחורי רקומה המילה לא אלה אלא אללה (אין אלוהים בלעדי אללה). מכנסיים אלה נמכרו לאחרונה במספר חנויות בטהראן. האיתאללה הכריז על איסור הלכתי על מכירה וקניית ג’ינסים כאלה25 .

 

 

 


1 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8805251405

2 http://www.islamidavet.com/english/tag/iran-and-venezuela/

3 http://www.kayhannews.ir/880518/2.HTM#other200

4 http://www.jomhourieslami.com/1388/13880609/index.html

5 כנראה הכוונה למאמר שפורסם בוושינגטון פוסט ע"י יורש העצר הבחרייני יולי תחת הכותרת "הערבים צריכים לדבר עם הישראלים" ( http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/07/16/AR2009071602737_pf.html ).

6 http://www.jomhourieslami.com/1388/13880611/index.html

7 http://bit.ly/8zhLf

8 http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/pdf/iran_017.pdf

9 http://www.irna.ir/En/View/FullStory/?NewsId=665341&IdLanguage=3

10  http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=83150

11 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8806101401

12 http://alef.ir/1388/content/view/52732/

13 http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=81621

14 http://www.ilna.ir/fullStory.aspx?ID=74335

15 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8805271165

16 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8805240747

17 http://www.jomhourieslami.com/1388/13880527/index.html

18 http://www.kayhannews.ir/880524/2.htm#other200

19 http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=59957

20 http://www.kayhannews.ir/880526/2.htm

21 http://www.jahannews.com/vdcgtq93.ak9qn4prra.html

22 http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8806070900

23 http://www.kayhannews.ir/880610/2.htm#other200

24 http://www.irna.ir/En/View/FullStory/?NewsId=632768&IdLanguage=3

25 http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=61823

לראש העמוד