זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

אחמדינז'אד

אחמדינז'אד

דאנשג'ו באתר האוניברסיטה למדע ולטכנולוגיה

דאנשג'ו באתר האוניברסיטה למדע ולטכנולוגיה

האם תעשיית התה האיראנית על סף חיסול

האם תעשיית התה האיראנית על סף חיסול

מנקים את מגדל אזאדי בטהראן

מנקים את מגדל אזאדי בטהראן


במוקד אירועי השבוע באיראן:

  1. המג’לס אישר 18 מבין 21 מועמדי הנשיא לתפקידי שרים בממשלתו החדשה. מועמדותן של שתי נשים: שרת החינוך ושרת הרווחה וכן מועמדותו של שר האנרגיה – לא אושרה.

  2.   תגובות מעורבות באיראן לדו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית: גורמים רשמיים מבליטים את הצדדים החיוביים בדו"ח, חלק מאמצעי התקשורת השמרנים מותחים ביקורת על הדו"ח ועל מחברו.

  3. סערה בעקבות תחקיר עיתונאי באיראן המטיל ספק ביחס לתואר הדוקטור של שר המדעים וההשכלה הגבוהה המיועד.

  4. צפי להחלפת כ-30 שגרירים איראנים בחו"ל, ייתכן על רקע עמדה מסויגת בה נקטו ביחס לממשלה במהלך המהומות לאחר הבחירות לנשיאות.

  5. משבר חריף מאיים על עתיד תעשיית התה באיראן.

המג’לס אישר 18 מבין 21 מועמדי הנשיא לתפקידי שרים

בתום ארבעה ימי דיונים אישר המג’לס בבוקר יום חמישי 18 מבין מועמדי הנשיא אחמדינז’אד לשרים בממשלתו. מועמדותם של פאטמה אג’רלו (Fatemeh Ajorloo ) לתפקיד שרת הרווחה והעניינים החברתיים, סוסן כשאורז (Sousan Keshavarz ) לתפקיד שרת החינוך ומחמד עלי אבאדי (Mohammad Ali Abadi ) לתפקיד שר האנרגיה לא אושרו. יתר מועמדי הנשיא, ובהם מועמדותה של מרזיה וחיד דסתג’רדי (Marzieh Vahid Dastjerdi ) לתפקיד שרת הבריאות, אחמד וחידי (Ahmad Vahidi ) לתפקיד שר ההגנה, מנוש’הר מתכי (Manouchehr Mottaki ) לתפקיד שר החוץ, חידר מצלחי (Haydar Moslehi ) לתפקיד שר המודיעין, מצטפא נג’אר (Mostafa Najjar ) לתפקיד שר הפנים, כמראן דאנשג’ו (Kamran Daneshjou ) לתפקיד שר המדע וההשכלה הגבוהה ומסעוד מיר-כאט’מי (Masoud Mir Kazemi ) לתפקיד שר הנפט אושרו.

בפתח הדיון, שהחל ביום ראשון, הציג הנשיא את שריו המוצעים ואת קווי היסוד של ממשלתו וביקש מחברי המג’לס לאשר את שרי ממשלתו. הנשיא ציין, כי ניצחונו בבחירות מהווה אישור לכך, שהעם האיראני מעוניין שממשלתו תמשיך בדרך בה הלכה בתקופת כהונתה הראשונה.

הנשיא הצהיר, כי ממשלתו תהיה מחויבת להפצת הצדק, לשימור הכבוד הלאומי, להשגת קידמה ולהמשך המאבק נגד "ההתנשאות העולמית". הוא הוסיף, כי ממשלתו תשתף פעולה עם כל מדינות העולם, למעט "המשטר הציוני", ותמשיך בתמיכתה בעמים המדוכאים ברחבי העולם. בתחום הכלכלי הכריז הנשיא, כי ממשלתו תפעל להגברת התעסוקה, להפחתת התלות בהכנסות הנפט, ליישום רפורמות במודל הצריכה, לתמיכה בייצור המקומי, לפתרון בעיות הדיור, לחיזוק המגזר החקלאי ולקידום רפורמות במערכות הבנקים, המיסוי והביטוח.

בהמשך נאומו שיבח אחמדינז’אד את שריו המוצעים, אותם הגדיר כאנשי מקצוע ראויים, משכילים ומוכשרים המסוגלים לבצע את תפקידם כראוי ולפתור משימות קשות. בין היתר הגן הנשיא על כוונתו למנות שלוש נשים לתפקידי שרים בממשלתו ואמר, כי נוכחותן של נשים בממשלה תחזק את ביטחונן העצמי של הנשים באיראן. הוא ציין, כי שלוש מועמדותיו לתפקידי שרים הן נשים מוכשרות ומומחיות בתחומן, מסורות ומהפכניות (סוכנויות הידיעות, 30 אוגוסט).

בהמשך השבוע הציגו 21 מועמדי הנשיא לתפקידי שרים את עצמם בפני המג’לס ופירטו את יעדיהם ותוכניותיהם לשנים הקרובות ואילו חברי המג’לס קיימו דיון בכישוריהם של כל אחד מהם ובהתאמתם לתפקיד.

אחמדינז'אד

כצפוי, הביעו במהלך הדיון יריביו הפוליטיים של הנשיא, גם מקרב המחנה השמרני, התנגדות למינויים של חלק משריו המוצעים. יו"ר המרכז למחקרים של המג’לס, אחמד תוכלי (Ahmad Tavakkoli ), הביע הסתייגות מהכוונה למנות את כמראן דאנשג’ו (Kamran Daneshjou ) לתפקיד שר המדעים, כיוון ששימש כראש מטה הבחירות של הנשיא במהלך מערכת הבחירות האחרונה לנשיאות. לדבריו, עלול הדבר לעורר נגדו התנגדות מצד חלקים נרחבים בציבור, ובכלל זה גם מצד הסטודנטים, עליהם מופקד משרד המדעים וההשכלה הגבוהה. תוכלי הביע את התנגדותו גם למינויו של שר ההגנה לשעבר, מצטפא נג’אר (Mostafa Najjar ), לתפקיד שר הפנים על רקע היותו איש צבא לשעבר וכן למינוין של נשים חסרות ניסיון כדבריו לתפקידי שרות בממשלה. תוכלי ציין, כי לשרים המוצעים אין ניסיון כלכלי מספק וכי 11 מבין השרים המוצעים על-ידי הנשיא הינם נעדרי כל ניסיון במשרדים אליהם הם מיועדים או לכל היותר בעלי ניסיון מועט בלבד. תוכלי גם מתח ביקורת על התנהלותה של הממשלה היוצאת והאשים את הנשיא, כי ממשלתו הקודמת פעלה בניגוד לחוק בהתעלמותה מתקציב המדינה, ביבוא בלתי-חוקי של דלק ובהפחתת שעות העבודה בחודש הרמצ’אן (אלף, 30 אוגוסט).

גם חבר המג’לס מטעם טהראן, עלי מטהרי (Ali Motahhari ), מתח ביקורת על הממשלה המוצעת והגדיר אותה כחלשה. לדבריו, חולשתה המרכזית של הממשלה נובעת מכך, שהנשיא העדיף למנות שרים צייתנים, שלא יבטאו עצמאות ויהיו נאמנים כלפיו, על פני שרים יעילים ומוסריים. הוא הוסיף, כי חלק מהשרים המוצעים, ובהם שרי הנפט, האנרגיה והפנים, נעדרי כל ניסיון (אפתאב, 30 אוגוסט).

בעת הדיון במועמדותו של אחמד וחידי לתפקיד שר ההגנה נשמעו במג’לס קריאות "מוות לישראל". וחידי, החשוד במעורבות בפיגוע במרכז הקהילה היהודית בבואנוס-איירס בשנת 1994, זכה לתמיכה גורפת מצד חברי המג’לס (איסנ"א, 1 ספטמבר).

תגובות מעורבות באיראן לדו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה
אטומית בנוגע לתוכנית הגרעין של איראן

באיראן נשמעו השבוע תגובות מעורבות לדו"ח, שפרסם בסוף השבוע שעבר מחמד אלבראדעי, המנכ"ל היוצא של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית.
גורמים איראנים רשמיים העדיפו להבליט את הצדדים החיוביים בדו"ח וציינו, כי הוא שב ומאשר, כי תוכניתה הגרעינית של איראן נועדה לצרכי שלום. נציג איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, עלי אצע’ר סלטאניה (Ali Asghar Soltanieh) , אמר בראיון לסוכנות הידיעות פארס, כי הדו"ח ממחיש, כי איראן ממשיכה לשתף פעולה עם הסוכנות בהתאם להתחייבויותיה, אף על-פי שהיא אינה מוכנה להיכנע ללחצים הפוליטיים, שנועדו לחייבה לנקוט בצעדים החורגים ממחויבויותיה החוקיות. סלטאניה ציין, כי אלבראדעי הודה לאיראן על הסכמתה לאפשר לפקחי הסוכנות לבקר בכור המים הכבדים באראכ והביע הערכתו לנכונות איראן לשתף פעולה עם פקחי הסוכנות בנוגע למתקן הגרעיני בנטנז. הוא הוסיף, כי איראן לעולם לא תהיה מוכנה להקפאת הפעילות בכור באראכ, כיוון שהוא נועד לצרכים אזרחיים רפואיים. מתן אפשרות לביקור הפקחים בכור מעידה לדבריו על השקיפות, בה נוקטת איראן בפעילותה הגרעינית שנועדה לצרכי שלום, ועל נכונותה להמשיך בפעילותה הגרעינית במקביל לשיתוף פעולה מצידה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. סלטאניה אמר, כי איראן מבקשת להביע את תודתה והערכתה ליו"ר סבא"א היוצא, שעל אף הלחצים הפוליטיים שהופעלו עליו, שב וקבע בכל הדו"חות שפירסם בשנים האחרונות, כי אין כל עדות לכך, שתוכניתה הגרעינית של איראן נועדה לצרכים צבאיים. איראן מצפה מהמזכ"ל הבא לשים קץ לטענות ארה"ב בנוגע לתוכניתה הגרעינית, המרעילות את האווירה בה פועלת הסוכנות כארגון טכני-מקצועי (פארס, 28 אוגוסט).

גם יו"ר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי-אכבר צאלחי (Ali Akbar Salehi ), ציין, כי הדו"ח משקף תגובה הגיונית באופן יחסי מצד סבא"א לדרישותיהן של מספר מדינות עוינות ודחייה של טענותיהן הבלתי-מבוססות בנוגע לתוכנית הגרעין של איראן (איראן דיילי, 31 אוגוסט).

היומון השמרני ג’מהורי-י אסלאמי, לעומת זאת, מתח ביקורת על הדו"ח ועל מזכ"ל סבא"א היוצא וטען, כי אלבראדעי נקט בשנים האחרונות בעמדה דו-ערכית וכי הוא מותיר ליורשו מורשת מבישה. אלבראדעי, נטען במאמר מערכת, שהתפרסם בראשית השבוע, הפך את סבא"א מגוף מקצועי לגוף פוליטי הנתון בלחצים מצד מדינות המערב. הדו"ח האחרון שפורסם מכיר אומנם בכך, שפעילות הגרעין של איראן נועדה לצרכי שלום, ומצביע על צעדים חיוביים, בהם נקטה איראן, אך במקביל שב ונוקט בלשון המאפשרת למערב להמשיך ולהפעיל לחצים נגד איראן. הדו"ח שב וקובע, כי לא ניתן לקבוע את אמיתות טענותיה של איראן בנוגע לתוכניתה הגרעינית, מדגיש את העדר היענותה לדרישות מועצת הביטחון וקובע, כי היא אינה מוכנה למימוש "הפרוטוקול הנוסף" של האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני. לשון כפולה זו, שבאה לידי ביטוי בעשרים הדו"חות, שפרסם אלבראדעי בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית, הפכה אותו לטענת ג’מהורי-י אסלאמי מגורם מקצועי למקור משפטי החורג מתחומי אחריותו. הדו"ח שלו מאפשר להמשיך בהפעלת הלחצים הפוליטיים כנגד איראן ומספק למחליפו את הדלק הנדרש להמשך לחצים אלה בהתאם לתכתיב האמריקאי (ג’מהורי-י אסלאמי, 30 אוגוסט).

גם האתר תאבנאכ טען, כי אין כל סיבה להציג את הדו"ח באופן חיובי. במאמר, שהתפרסם השבוע באתר, נטען, כי על אף הנקודות החיוביות המופיעות בדו"ח, הרי שעיון מדוקדק בו מעלה, כי הוא מזיק לאיראן. הדו"ח קובע, בין היתר, כי איראן פעלה בניגוד לדרישות מועצת הנגידים של סבא"א ומועצת הביטחון, לא מימשה את הפרוטוקול הנוסף ולא שיתפה פעולה עם הסוכנות בנוגע להסרת הדאגות ביחס להיבטיה הצבאיים של תוכניתה הגרעינית.

זאת ועוד, הדו"ח דן גם בתוכנית הטילים של איראן ודורש ממנה לדון עם הסוכנות בעניין התכנון ההנדסי של טילי ה"שהאב-3" על מנת להבהיר, שאין קשר בין תוכנית הטילים של איראן לבין תוכניתה הגרעינית. הדו"ח גם דורש לדון עם איראן בנוגע לביקורו באיראן של אזרח זר בעל מומחיות בתחום מערכות נשק. העיסוק בסוגיות אלה מהווה לדברי תאבנאכ פגיעה חמורה בריבונותה הלאומית של איראן. לפיכך, על שלטונות איראן להימנע מהבעת שביעות רצון בעקבות פרסום הדו"ח ולהגיב בחומרה על התעקשותה הנמשכת של הסוכנות בנוגע לסוגיות חסרות בסיס, שצפויה להמשיך את העיסוק בתוכנית הגרעין האיראנית לאורך שנים (תאבנאכ, 30 אוגוסט).
גם היומון כיהאן הקדיש השבוע מאמר מערכת לניתוח משמעויותיו של הדו"ח. לטענת כיהאן, מאשר הדו"ח, כי איראן הצליחה לפתור את כל הבעיות הטכניות שלה בדרך להרחבת יכולת העשרת האורניום וכי יש בידיה כעת את היכולת הטכנית הדרושה לכל החלטה פוליטית שתתקבל על-ידה. הגדלת מספר הצנטריפוגות בנטנז גם מצביעה על כך, שלמשבר הפוליטי הפנימי באיראן לא היתה כל השפעה על מהירות צמיחתה של תוכנית הגרעין.

לדברי כיהאן, הפעילו מדינות המערב בחודשים האחרונים לחצים כבדים על סבא"א על מנת שזו תגיש דו"ח שלילי, שיאפשר את מימוש האסטרטגיה המערבית ביחס לאיראן. המערב נחוש כיום לנהל משא ומתן עם איראן, אך מבין, כי איראן אינה חשה כל צורך או דחיפות לנהל משא ומתן וכי ממשלת איראן החדשה נהנית ממעמד טוב יותר המאפשר לה להתנגד לדרישות המערב. לפיכך מעוניין המערב לאלץ את איראן להסכים למשא ומתן באמצעות איומים בנוגע להחרפת הסנקציות נגדה. מדינות המערב מודעות, עם זאת, כי הן לנוכח התנגדות סין ורוסיה והן מסיבות אחרות, אין כל סיכוי לסבב נוסף של סנקציות נגד איראן. לכן החליט המערב ללחוץ על סבא"א לכלול בדו"ח האחרון התייחסות ל"מסמכים המזויפים" בנוגע להיבטים הצבאיים כביכול של תוכנית הגרעין האיראנית. לחצים אלה, שנועדו לחזק את יכולת המיקוח של אירופה ביחס למתנגדי הסנקציות נגד איראן, כשלו, והדו"ח האחרון שפרסמה הסוכנות מצביע על כך, שאף היא אינה מייחסת כל ערך לטענות המערב בנוגע לתוכנית הגרעין של איראן (כיהאן, 1 ספטמבר).

האם שר ההשכלה הגבוהה המיועד שיקר בנוגע לתואר הדוקטור שלו?

האתר הרפורמיסטי מוג’-י סבז-י אזאדי עורר השבוע סערה, לאחר שטען, כי שר המדעים וההשכלה הגבוהה המיועד, כמראן דאנשג’ו, שיקר בנוגע לתואר הדוקטור שלו וכי הוא אינו מחזיק בתואר שכזה. האתר התייחס לטענת דאנשג’ו, כי הוא נושא בתואר דוקטור בהנדסת חלל מאוניברסיטה בריטית. בדיקה, שבוצעה על-ידי האתר, העלתה, כי דאנשג’ו מעולם לא קיבל תואר דוקטור מאוניברסיטה בריטית או אף מאוניברסיטה כלשהי באיראן.

בין היתר נטען בדיווח האתר, כי בדיקת מאמרים, שפירסם דאנשג’ו בכתבי עת ובאתרי אינטרנט שונים, העלתה, כי אף אחד מהם לא נכתב באוניברסיטה בריטית כלשהי. שמו גם אינו מופיע ברשימת מחברי הפרסומים בספריית הקולג’ המלכותי של לונדון או בזו של המכון המלכותי למדע ולטכנולוגיה במנצ’סטר, שני מוסדות להשכלה גבוהה המוזכרים באתר הבית של האוניברסיטה למדע ולטכנולוגיה בטהראן, בה לימד דאנשג’ו, כמקומות בהם למד לכאורה השר המיועד. שמו אינו מופיע גם בארכיון התיזות של בוגרי הדוקטורט של אף אוניברסיטה בריטית או ברשימת הסטודנטים בוגרי דוקטורט בבריטניה. לטענת האתר העלתה הבדיקה, כי דאנשג’ו לא קיבל תואר דוקטור גם מטעם האוניברסיטה למדע ולטכנולוגיה או אוניברסיטת "שריף" בטהראן.

האתר בדק ומצא, כי בשנת 1989 גורש דאנשג’ו מבריטניה בשל השתתפותו בפעילות מחאה נגד הסופר סלמאן רשדי, מחבר "פסוקי השטן", בעקבות פסק ההלכה, שהוציא נגדו מנהיג איראן, איתאללה ח’מיני. כתוצאה מכך נשללה מדאנשג’ו הזכות לשוב לבריטניה והוא לא יכול היה לפיכך לקבל תואר דוקטור מטעם אוניברסיטה בריטית כלשהי (מוג’-י סבז-י אזאדי, 28 אוגוסט).
בעקבות פרסום הפרשה הבהיר יו"ר ועדת החינוך של המג’לס, עלי עבאספ’ור תהראני (Ali Abbaspour Tehrani ), כי דאנשג’ו אכן אינו מחזיק בתואר דוקטורט רשמי מטעם אוניברסיטה כלשהי, אך משרד המדעים וההשכלה הגבוהה של איראן הכיר בו כבעל תואר דוקטור על סמך הרקורד האקדמי שלו. לטענת תהראני, ועדת החינוך של המג’לס בחנה את הפרשה ומצאה, כי דאנשג’ו השלים את לימודי הדוקטורט שלו בקולג’ המלכותי בלונדון, אך מאחר שגורש מבריטניה הוא לא קיבל את תעודת התואר. עם זאת, ניתנה לו ההזדמנות להגן על התיזה שלו באוניברסיטת "אמיר כביר" בטהראן ובעקבות כך אישר לו משרד המדעים תואר דוקטור, אף על-פי שאין בידיו תעודת דוקטורט רשמית (פרדא, 28 אוגוסט).

דאנשג'ו באתר האוניברסיטה למדע ולטכנולוגיה
דאנשג’ו באתר האוניברסיטה למדע ולטכנולוגיה, http://www.iust.ac.ir

יוזכר, כי בחודש אוגוסט שעבר פרצה באיראן סערה דומה, לאחר שהתברר, כי עלי כרדאן (Ali Kordan ), שמונה על-ידי הנשיא אחמדינז’אד לתפקיד שר הפנים, שיקר בנוגע לתואר הדוקטור למשפטים שלו מטעם אוניברסיטת "אוקספורד" הבריטית וכי תעודת הדוקטור בה החזיק היתה מזוייפת. בעקבות חשיפת הפרשה על-ידי אמצעי תקשורת איראנים הכחישה אוניברסיטת "אוקספורד", כי העניקה לכרדאן תואר שכזה. התרחבות הביקורת הציבורית והפוליטית הביאה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבירור העניין. בספטמבר 2008 נאלץ כרדאן להודות, כי התעודה שבידיו אכן מזויפת, אם כי טען להגנתו, כי קיבל את התעודה מידי אדם, שהציג עצמו בפניו כנציג אוניברסיטת אוקספורד בטהראן, וכי הוא עצמו לא ידע, שמדובר בזיוף. בעקבות פרשה זו הודח כרדאן מתפקידו בהצבעת אי-אמון במג’לס בנובמבר 2008.

סבב מינויים צפוי בשגרירויות איראן בחו"ל

מקורות איראנים דיווחו בימים האחרונים על כוונת הנשיא אחמדינז’אד להעביר 40 שגרירים איראנים, המכהנים כיום בנציגויות שונות בחו"ל, מתפקידם. על-פי דיווח זה מתכוון הנשיא לסיים את כהונתם של שגרירים איראנים, שנקטו בחודשים האחרונים גישה אוהדת כלפי המהומות, שפרצו במדינה בעקבות הבחירות האחרונות לנשיאות, ולמנות במקומם "מומחים הנאמנים לעקרונות המהפכה". דיפלומט איראני המשרת בארה"ב מסר לאתר הרפורמיסטי רוז, כי לאחר הבחירות האחרונות לנשיאות הביעו כמה דיפלומטים איראנים הסתייגות מהנחיית משרד החוץ האיראני לצלם הפגנות של איראנים, שהתקיימו מחוץ לנציגויות איראן בחו"ל, וכן מדרישת משרד החוץ לבטא תמיכה בממשלת אחמדינז’אד באמצעות כתיבת מאמרים בעיתונות בחו"ל וראיונות לתקשורת הזרה.

סוכנות הידיעות פארס דיווחה, כי סבב המינויים נועד להחזיר לאיראן דיפלומטים איראנים, ששירתו בחו"ל תקופות ארוכות במיוחד. בעת הצגת מועמדותו של שר החוץ, מנוש’הר מתכי, לאישור המג’לס התייחס השבוע הנשיא אחמדינז’אד לצורך ביישום רפורמות במשרד החוץ (פארס, 1 ספטמבר; רוז אונליין, 2 ספטמבר). בהתייחסות דובר משרד החוץ, חסן קשקאוי (Hassan Qashqavi ), לדיווחים נאמר, כי החלפת שגרירים וראשי נציגויות בתום שליחות בת שלוש שנים היא נוהג רגיל ומקובל (פארס, 2 ספטמבר).

בתוך כך דווח בימים האחרונים, כי בכוונת הנשיא למנות לתפקידי שגרירים בחו"ל כמה ממקורביו, ששירתו כשרים בממשלתו הקודמת. בין היתר דווח על כוונת אחמדינז’אד למנות את כאמראן באקרי לנכראני (Kamran Bagheri Lankarani ), שר הבריאות היוצא, לתפקיד שגריר איראן בסין; את מחמד מהדי זאהדי (Mohammad Mehdi Zahedi ), שר המדעים היוצא, לתפקיד שגריר באיחוד האמירויות הערביות; ואת צאדק מחצולי (Sadegh Mahsouli ), שר הפנים היוצא, לתפקיד שגריר איראן באו"ם.

יצוין, כי גם לאחר בחירתו של אחמדינז’אד לנשיאות לפני ארבע שנים הועברו מתפקידם כמה עשרות שגרירים איראנים ששירתו בחו"ל, ובהם גם השגרירים בלונדון, בפאריס ובברלין.

האם תעשיית התה האיראנית על סף חיסול?

התה נחשב עדיין לאחד המשקאות הפופולאריים ביותר באיראן, אך סוכנות הידיעות אילנא דיווחה השבוע, כי תעשיית התה האיראנית עומדת ככל הנראה על סף חיסול.

גידול התה באיראן מרוכז במחוזות גילאן ומאזנדראן שבצפון המדינה. בראשית העשור הנוכחי התפרנסו קרוב ל-75 אלף משפחות איראניות מגידול תה, רובן בחלקות קטנות ששטחן פחות מעשרה דונמים, ומספרן של משפחות מגדלות התה מוערך כיום בכ-55 אלף.

בשנים האחרונות פקד את תעשיית התה האיראנית משבר חריף. לטענת מגדלי התה המקומיים, הובילה מדיניות הממשלה את התעשייה אל סף פשיטת רגל. הממשלה עודדה, בין היתר, יבוא תה זול מחו"ל, לא נאבקה כראוי בהברחות תה לאיראן ולא עשתה די כדי להגן על ייצור התה המקומי ולתמוך במשפחות מגדלות התה. בשנת 2004 אף הוחלט לסגור את ארגון התה האיראני. בשנים האחרונות גם סגרה הממשלה חלק גדול ממפעלי התה והותירה מגדלי תה רבים מחוסרי עבודה. הברחת תה לאיראן (בעיקר מסרי-לנקה ומהודו) פגעה פגיעה אנושה בתעשיית התה המקומית. סוכנות אילנא דיווחה, כי בשנים האחרונות עמד שיעור התה, שהוברח לאיראן, על כ-90 אחוזים מכלל תוצרת התה שיובאה למדינה.

האם תעשיית התה האיראנית על סף חיסול

גורם הקשור לתעשיית התה הזהיר השבוע, כי המשבר בתעשיית התה צפוי עלול להביא לפשיטת רגל של 50 מבין 156 מפעלי התה הפועלים במדינה. ראש הועד המנהל של מגדלי התה בצפון-איראן אמר בראיון לאילנא, כי על אף פניות מצד מגדלי התה לממשלה, לא נעשה בשנים האחרונות דבר לפתרון המשבר. הוא ציין, כי בביקור הנשיא אחמדינז’אד במחוז גילאן בשנה שעברה הוא הנחה לפתור את משבר התה, אך הישיבות הרבות, שהתקיימו בשנה החולפת בעניין זה, לא הניבו כל תוצאה. לטענתו, מכלל הישיבות, שהתקיימו בנוגע למשבר תעשיית התה עם בכירי משרד החקלאות, נראה, כי המשרד מבקש להביא לחיסול תעשיית התה המקומית. בשנה הנוכחית סבלו לדבריו מפעלי תה רבים ממחסור חמור בהון ומהפסדים כספיים נמשכים. הוא גם ציין, כי אף מדינה כבר אינה קונה תה מתוצרת איראן וכי לנוכח האמברגו על יצוא תה איראני לחו"ל נמנעת אפילו שכנתה של איראן, עיראק, מלרכוש תה איראני (אילנ"א, 31 אוגוסט).

תמונת השבוע: לאחר 20 שנה – מנקים את מגדל אזאדי1 בטהראן

מנקים את מגדל אזאדי בטהראן

 


1 מגדל אזאדי הוא סמל של טהראן המוצג בכניסה לעיר . המגדל נבנה ב-1971 ע"י השאה לרגל חגיגות 2,500 שנים לאימפריה הפרסית. 

 

לראש העמוד