בקרב הממשלה שמינה נשיא איראן (המחייבת אישור הפרלמנט), בולט מינויו של אחמד וחידי לשר ההגנה.

אחמד וחידי, שר ההגנה האיראני המיועד המבוקש ע”י האינטרפול

אחמד וחידי, שר ההגנה האיראני המיועד המבוקש ע”י האינטרפול

אחמד וחידי

אחמד וחידי

רשימת מבוקשים, שפרסמה ארגנטינה

רשימת מבוקשים, שפרסמה ארגנטינה

המקור: סוכנות הידיעות פארס

המקור: סוכנות הידיעות פארס


אחמד וחידי, שר ההגנה האיראני המיועד המבוקש ע”י האינטרפול
אחמד וחידי, שר ההגנה האיראני המיועד המבוקש ע"י האינטרפול בשל חלקו בפעולת הטרור בבואנוס איירס, ארגנטינה (המקור: אתר האינטרנט של האינטרפול).

בחירת אחמד וחידי לתפקיד שר ההגנה

אחמד וחידי1. ב-19 באוגוסט הציג נשיא איראן אחמדינז'אד בראיון טלויזיוני את 21 שרי ממשלתו החדשה, בהם 3 נשים ו-7 שרים, שכיהנו בממשלת הקודמת. ברשימת השרים בלטה במיוחד בחירתו באחמד וחידי , מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה (מסוף שנות ה-80 עד תחילת שנות ה-90), לתפקיד שר ההגנה של איראן (במקומו של מצטפא מחמד נג'אר, שמונה לשר הפנים). רשימת השרים הועברה לאישור בית הנבחרים (המג'לס) וטרם אושרה עד כה. אחמד וחידי שימש גם כסגן שר ההגנה בתקופת כהונתה של ממשלתו הראשונה של אחמדינז'אד וכיו"ר הועדה המדינית-ביטחונית של המועצה לקביעת האינטרס.

2. אחמד וחידי שימש בסוף שנות השמונים ובתחילת שנות התשעים כמפקד כוח קדס של משמרות המהפכה. כוח קדס הינו הזרוע החשאית למבצעים מיוחדים של איראן, הפועלת מחוץ לגבולותיה, לשם "ייצוא המהפכה" ומתן סיוע פעיל לארגוני טרור וגורמים אחרים הפועלים נגד המשטרים הערבים הפרגמטים במזרח התיכון. היא עושה זאת במגוון דרכים ושיטות, ובכלל זה טרור וחתרנות 1.

3. אחמד וחידי נטל חלק מרכזי בתכנון ובאכוונת הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (ראה להלן). כמו כן היה מעורב בפיגוע בסעודיה ב"מגדלי ח'בר" (25 יוני 1996), שבוצע באמצעות משאית תופת, על יד גוף שכינה עצמו "חזבאללה חג'אז". בפיגוע זה, שבוצע במעורבות הישירה של "משמרות המהפכה", לשכת המנהיג ח'אמנהאי ומיניסטריון המודיעין האיראני, נהרגו 19 חיילים אמריקנים ואזרח סעודי ונפצעו כ-4002. שמו של אחמד וחידי נקשר גם לתוכנית הגרעין של איראן והוא נמצא מאז (24 יוני 2008) ברשימת האיחוד האירופי כאדם הקשור לפעילות הגרעין והטק"ק של איראן3 ואסור לקיים איתו קשר מסוג כלשהו.

חלקו המרכזי של אחמד וחידי בתכנון ואכוונת פיגוע אמי"א בבואנוס איירס

4. אחמד וחידי מבוקש עם עוד ארבעה בכירים איראניים ע"י שלטונות ארגנטינה וע"י האינטרפול (לבקשת ארגנטינה) בשל חלקו המרכזי בתכנון ובאכוונת פיגוע ההתאבדות נגד בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (בניין אמי"א). הפיגוע בוצע ע"י מחבל מתאבד מחזבאללה ב-18 ביולי 1994 לפנות בוקר ונהרגו בו 85 בני אדם, ששהו בבניין או בסמוך לו. כ-240 אנשים נפצעו בפיגוע. חלק גדול מהמבנה קרס וכמו כן נגרמו נזקים כבדים למבנים בסביבתו הקרובה.

5. השלטונות בארגנטינה מינו צוות מיוחד שחקר את הפיגוע בבניין אמי"א. בתום חקירה ממושכת ויסודית פרסם התובע הכללי של ארגנטינה דו"ח מפורט, המשתרע על יותר מ-800 עמודים (25 באוקטובר, 2006). דו"ח זה, שהוצג במסיבת עיתונאים ע"י התובע הכללי של ארגנטינה ד"ר אלברטו ניסמאן, קובע באופן חד-משמעי, על בסיס מידע רב שנאסף ע"י התביעה הארגנטינאית, כי ההחלטה לפוצץ את בניין אמי"א התקבלה ע"י הצמרת האיראנית. על פי הדו"ח, ביצוע הפיגוע הוטל על ידי האיראנים על חזבאללה המשמש מכשיר בידי האיראנים למימוש מדיניותם4.

6. על פי הדו"ח של התביעה הארגנטינאית מילא אחמד וחידי תפקיד מפתח בתכנון ואכוונת הפיגוע בבניין אמי"א. להלן קטע מתמצית דו"ח החקירה, בתרגום מספרדית לאנגלית:

"It has been established that the highest authorities of the Iranian government at the time of the attack namely Mssrs. Rafsanjani. Fallahijan, Velayati, Rezai and Vahidi, were the parties that planned and decided to carry out the AMIA attack , executed diagrams showing how the attack should be carried out, entrusted execution of the attack to the Lebanese terrorists organization Hezbollah (which acted in this case as a mere appendage of the wishes of the Iranian government) and took charge of the final phase of the operation which consisted of blowing AMIA on July 18, 1994."

7. ב-9 בנובמבר 2006 אימץ השופט הארגנטינאי רודולפו קניקולה קורל את המלצות התביעה והוצא צווי מעצר בינלאומיים נגד שבעה איראנים ופעיל חזבאללה, שהיו מעורבים בפיגוע בבואנוס איירס (שהוגדר על ידי התובע הכללי הארגנטינאי כ"פשע נגד האנושות"). בעקבות הפנייה הארגנטינאית החליט הוועד המנהל של האינטרפול להוציא בקשת הסגרה בינלאומית (" Red notice ") נגד חמישה בכירים איראניים (אחמד וחידי ביניהם) ונגד פעיל טרור בכיר של חזבאללה (עמאד מע'ניה, שמצא את מותו בדמשק), שהיו מעורבים בפיגוע. מהרשימה הוצאו רפסג'אני (נשיא איראן לשעבר), וליאתי (שר החוץ לשעבר) והאדי סולימאנפור (שגריר איראן בארגנטינה לשעבר), להערכתנו משיקולים פוליטיים. חמשת האיראניים שנגדם הוצאו צווי הסגרה ע"י האינטרפול הם:

א. אחמד וחידי, מפקד כוח קדס לשעבר, נכלל עתה בממשלה החדשה שהעביר אחמדינז'אד לאישור הפרלמנט.

ב. עלי פלחיאן, לשעבר שר המודיעין וכיום יועץ בלשכת המנהיג ח'אמנהאי.

ג. אחמד רזא עסע'רי, מזכיר שלישי בשגרירות האיראנית בבואנוס איירס בעת הפיגוע.

ד. מחסן רצ'אא'י, לשעבר מפקד משמרות המהפכה, כשל לאחרונה בבחירות לנשיאות.

ה. מחסין רבאני, כיהן כנספח התרבותי של איראן בבואנוס איירס בעת הפיגוע בבניין אמי"א.

רשימת מבוקשים, שפרסמה ארגנטינה
רשימת מבוקשים, שפרסמה ארגנטינה בעקבות החקירה (מקור: אתר האינטרנט של התובע הראשי בארגנטינה). נגד הבכירים שרשימה, עלי רפסנג'אני (הראשון משמאל) ועלי וילאתי (השלישי משמאל) לא הוצאו צווי הסגרה בינלאומיים ע"י האינטרפול, להערכתנו בשל שיקולים פוליטיים. מימין למטה: אחמד וחידי. (ההדגשה של מרכז המידע).

8. באוקטובר 2008 הודיע בית משפט באיראן לרשויות החוק בארגנטינה כי אין בכוונתו לעצור את הבכירים איראנים אותם האשימה ארגנטינה, כי הורו לבצע את הפיגוע בבניין הקהילה היהודית אמי"א. ההודעה האיראנית, בת תשעה עשר העמודים, הועברה למשרד החוץ בארגנטינה, שהעביר אותה לידי השופט הפדראלי רודולפו קניקובה קורל, שהוציא את צו המעצר נגד החשודים.

9. בעקבות פרסום מינויו של אחמד וחידי לשר ההגנה, התראיין התובע הכללי הארגנטיני רוברטו ניסמאן שחקר את הפרשה, לסוכנות אי.פי, שצוטטה ע"י הגרדיאן הבריטי (22 באוגוסט 2009). בראיון עימו שב ניסמאן והדגיש את מרכזיותו דמותו של אחמד וחידי אותה הגדיר כדמות מפתח בתכנון הפיגוע נגד אמי"א. להלן הקטע הרלוונטי מהגרדיאן:

"Argentinian prosecutor Alberto Nisman, who led the investigation into the 1994 bombing, yesterday said Vahidi is accused of being "a key participant in the planning" of the attack. "It has been demonstrated that Vahidi participated in and approved of the decision to attack AMIA during a meeting in Iran on August 14, 1993. Iran has always protected terrorists, giving them government posts, but I think never one as high as this one," he told the Associated Press."

ההיבט הפנים איראני, האזורי והבינלאומי של מינוי וחידי לתפקיד שר ההגנה

10. פרשת מינויו של וחידי איש משמרות המהפכה, והצהרותיו של אחמדינז'אד מאז נבחר לתקופת נשיאותו השנייה, עלולים להעיד כי איראן צפוייה להמשיך לקדם גם בקדנציה השנייה שלו סדר יום "מהפכני". בסדר יום זה יושם דגש מיוחד על סיוע לארגוני טרור ולארגונים אסלאמיים ברחבי העולם ובמיוחד במזרח התיכון וניסיון לסכל את סדר היום המדיני של ארצות הברית בכל הנוגע לקידום תהליך השלום. זאת, באמצעות הגברת הסיוע הצבאי, הכלכלי והמדיני למחנה המתנגדים לתהליך השלום אותו מובילה איראן, כולל תמיכה בארגוני טרור מזרח-תיכוניים (חזבאללה, חמאס, הג'האד האסלאמי בפלסטין).

11. מבית מינויו של וחידי, והרקע של שרים רבים נוספים, מהווים עדות לכך, שאחמדינז'אד ממשיך ליישם את "תוכנית העל" שלו להדק את אחיזת "משמרות המהפכה" (והבסיג') במוקדי הכוח השונים באיראן (ובכלל זה הממשלה, ראשי המחוזות והגופים הכלכלים באיראן). תהליך זה, אשר להערכתנו מתבצע על חשבון הממסד הדתי, מוביל למיליטריזציה של הזירה הפוליטית והכלכלית באיראן.

המקור: סוכנות הידיעות פארס
מימין: יחיא רחים צפוי, לשעבר מפקד משמרות המהפכה וכיום יועץ צבאי למנהיג ח'אמנהאי.
משמאל: אחמד וחידי (המקור: סוכנות הידיעות פארס)

12. מול הקהילה הבינלאומית יש במינוי וחידי משום התרסה ברורה של איראן כלפי המערב וסימן מעיד כי אחמדינז'אד מפגין ביטחון עצמי (מופרז?) לצד זלזול וחוסר רגישות והתחשבות בנורמות בינלאומית . המינוי מהווה תרגום הלכה למעשה של "הבטחותיו" של אחמדינז'אד במספר הזדמנויות מאז נבחר, לנהל מדיניות חוץ אסרטיבית יותר שתקדם את מעמדה הבינלאומי ועמדותיה של איראן על חשבון "המדינות המתנשאות" (קרי, ארצות הברית והמערב) בעיקר בכל הקשור לסוגיות להשפעה במפרץ הפרסי והמזרח התיכון.

תגובות באיראן

13. בחירתו של וחידי לתפקיד שר ההגנה עוררה תהודה בינלאומית וביקורת בישראל ובארגנטינה5. איראן מהרה להגיב לביקורת תוך הגדרתה כ"מזימה ציונית" והעלאת הטיעונים הבאים:

א. "מחאת ישראל רק תמריץ את המג'לס לאשר המינוי" – עלאא' אלדין בורוג'רדי, יו"ר ועדת לבטחון לאומי ולמדיניות חוץ של המג'לס, דחה מכל וכל את מה שהגדיר "האשמותיה המלאכותיות" של ישראל על מעורבות וחידי בטרור. הוא אמר כי השופט בארגנטינה שחקר את הפיגוע ב- AMIA הורשע בקבלת שוחד וכי "כל העניין מעיד על מעורבות בוטה של התקשורת הציונית והזרה המנסה להפיץ דיווחים מניפולטיביים נגד איראן…המאמצים הציוניים מעידים כי הם אינם נחים לרגע". בורוג'רדי ציין, כי "האשמות הישראליות לא ישפיעו על תהליך אישור השרים במג'לס וכי צעקותיה ובכייה של ישראל רק ימריצו את המג'לס לאשר את המינוי"6.

ב. "רשויות המשפט בארגנטינה פועלות בעצת הציונים" – חסן קשקאוִי, דובר ממשלת איראן, אמר כי הביקורת שמתחה ממשלת ארגנטינה על מינוי וחידי כמוה כהתערבות בענייניה הפנימיים של איראן. הוא הוסיף כי איראן מגנה בתוקף האשמות אלה. קשקאוי קבע, כי בטענותיה של ממשלת ארגנטינה "יש משום עלבון לאינטליגנציה של העם בארגנטינה, שרשויות המשפט שלו מעלות טענות משפטיות העולות בקנה אחד עם האינטרסים של הציונים". הוא קרא לממשלת ארגנטינה לפעול לגילוי האחראים האמיתיים לביצוע הפיגוע7.

ג. עמדת ארגנטינה מהווה התערבות בענייניה הפנימיים של איראן : ראש המחלקה לדרום אמריקה במשרד החוץ האיראני זימן את מיופה הכוח של ארגנטינה באיראן ונזף בו על עמדת ארגנטינה לסבי המינוי8. "ההודעה של ארגנטינה הייתה התערבות ברורה בענייניה הפנימיים של איראן, אנחנו מגנים זאת בתוקף" ציטטה התקשורת האיראנית את דברי ראש המחלקה לדרום אמריקה (הארץ, 25 באוגוסט).


1 פרוט ראו נספח ללקט מידע מה-22 במרץ 2007: "כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים כמכשיר עיקרי ליישום מבצעי של תפיסת "ייצוא המהפכה" מחוץ לגבולות איראן" .

2 http://rantburg.com/poparticle/php?ID=277126&D=2009-08-21&SO=&HC=2
http://the-case-against-iran.blogspot.com/2006/12/khobar-towers-bombing.html
http://www.mehr.org/Deeds_vs_Words.htm
http://www.securefreedomradio.org/2009/08/24/monologue-questions-for-obama

3 http://www.iranwatch.org/international/EU/eu-council-regulation4232007-062308.pdf

4 עיקרי הדו"ח הארגנטיני ראו נספח ללקט מידע: "ארגנטינה שבה ומצביעה על איראן כאחראית לביצוע פיגועי טרור בשטחה באמצעות חזבאללה: בתום חקירה ממושכת הכריזה המערכת המשפטית בארגנטינה על איראן כאחראית לפיצוץ בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (אמי"א) ב-1994. שופט חוקר ארגנטיני הוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד שבעה בכירים איראניים (כולל נשיא איראן לשעבר) ולבכיר חזבאללה (עמאד מע'ניה)" (12 בנובמבר 2006). ראו גם: "בעקבות פנייה של התובע הכללי של ארגנטינה הוציא האינטרפול צווי הסגרה בינלאומיים נגד חמישה בכירים איראניים ובכיר בחזבאהללה בשל מעורבותם הפיגוע בבניין הקהילה היהודית (אמי"א) בארגנטינה (1994)" (27 במרץ 2007).

5 שר הביטחון אהוד ברק פרסם הודעה לפיה מינויו של הטרוריסט וחידי לתפקיד שר ההגנה מוכיח פעם נוספת את טבעו של המשטר האיראני ואת כוונות מנהיגיו (משרד החוץ, 23 באוגוסט). משרד החוץ הארגנטיני פרסם הודעה לפיה "מינויו של וחידי לתפקיד מהווה עלבון למערכת הצדק בארגנטינה ולקורבנות מתקפת הטרור" (הארץ, כתבתו של צבי בראל, 23 באוגוסט).

6 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8806011310

7 http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=104306§ionid=35102010

8 http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=82098

לראש העמוד