שתי התבטאויות נדירות בעניין יחסי איראן חזבאללה:

שיח' נעים קאסם, סגן מזכ

שיח' נעים קאסם, סגן מזכ

המנהיג האיראני ח'אמנהאי כמקור הסמכות של חזבאללה

המנהיג האיראני ח'אמנהאי כמקור הסמכות של חזבאללה


שיח' נעים קאסם, סגן מזכ   המנהיג האיראני ח'אמנהאי כמקור הסמכות של חזבאללה

שיח’ נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה נואם בטקס שקיימה שגרירות איראן בלבנון ביום השנה למותו של ח’מיני (אלמנאר, 3 ביוני 2009). השיח’ שב והבהיר לאחרונה, בראיון לערוץ אלג’זירה, כי ההנהגה באיראן היא זאת הקובעת את מדיניות חזבאללה.

 

המנהיג האיראני ח’אמנהאי כמקור הסמכות של חזבאללה. עמוד השער של ספרון בשם "המנהיג שלי", שנתפס ע"י צה"ל במלחמת לבנון השנייה. ח’אמנהאי מוצג בו כדמות מופת עבור בני נוער, וכדוגמא ללוחם ג’האד מסור, שתרם רבות למהפיכה האסלאמית באיראן

כללי

1. לאחרונה התפרסמו שתי התבטאויות, האחת של בכיר איראני, והשנייה של בכיר בחזבאללה, העוסקות במערכת היחסים שבין איראן לחזבאללה: הבכיר האיראני, עלי אכבר ולאיתי, יועצו של המנהיג ח’אמנהאי לעניינים בינלאומיים, שב והבהיר כי איראן מגישה לחזבאללה (כמו גם לחמאס) סיוע מלא ומקיף 1, בעוד שלחזבאללה יש מחוייבות כלפי ההנהגה האיראנית. שיח’ נעים קאסם , סגן מזכ"ל חזבאללה, הודה כי המנהיג ח’אמנהאי מהווה את מקור הלגיטימיות של הארגון, המקבל ממנו הנחייה הלכתית בכל נושא עקרוני כולל הפעילות נגד ישראל. להלן פרוט.

ראיון של יועץ המנהיג עלי ולאיתי

2. עלי אכבר ולאיתי , יועצו של המנהיג ח’אמנהאי, העניק לאחרונה ראיון לערוץ אלג’זירה (25 ביולי) בו הודה באופן נדיר כי איראן מגישה סיוע כולל ומקיף לחזבאללה ולחמאס, וכי לולא סיוע זה השתיים לא היו "מנצחות" במלחמת לבנון השנייה ובמבצע "עופרת יצוקה": "תמכנו באופן מלא בחזבאללה ונשאנו באחריות גם בהתקפה [עופרת יצוקה] ברצועת עזה בתמיכתנו בחמאס . אני אומר בכנות, שאיראן סייעה לחזבאללה סיוע מלא ומקיף, וחזבאללה מרגיש כי הוא חייב להנהגה [האיראנית] . כמובן שהנהגת סייד חסן נצראללה [הינה] יוצאת דופן. הוא תמיד אמר, שללא הסיוע האיראני הם לא היו מנצחים [במלחמת לבנון השנייה]. ההתנגדות של העם הפלסטיני בעזה, חלק ממנה הינו הודות לסיוע ולעזרה האיראניים . גם ההתנגדות בבוסניה הסתייעה בתמיכה איראנית וכל זה קרה בזמן הנהגתו של האמאם ח’אמנהאי. איראן בהנהגת המפקד [ח’אמנהאי], באמצעות עמדתו הנחרצת, עומדת לצד כל הפלגים הללו, פלגי ההתנגדות, אשר תומכים בפלסטינים."

3. התבטאות זו של ולאיתי משקפת היטב את עניינה של איראן להגיש סיוע לחזבאללה ולחמאס, ובכלל זה סיוע צבאי, בשל החשיבות הרבה שהיא מייחסת לשני הארגונים הללו. איראן רואה בחזבאללה בלבנון ובחמאס ברצועה שני מוקדי כוח חשובים, שבאמצעותם ניתן לקדם את יעדיה האסטרטגיים, שבמרכזם החתירה להגמוניה אזורית. באמצעות חזבאללה וחמאס יכולה איראן לאיים על רכוזי אוכלוסיה בעורף הישראלי (מצפון ומדרום), להגביר השפעתה בעולם הערבי והמוסלמי, לפגוע בתהליך המו”מ בין ישראל לרשות הפלסטינית ולבצע פעילות חתרנית במדינות סוניות פרו-מערביות ובמרכזן מצרים (אשר חשפה התארגנות חתרנית של חזבאללה והרואה בשלטון חמאס ברצועה איום בטחוני נגדה ונגד האזור כולו). לא מן הנמנע, כי שחרור ההתבטאות הנדירה, נועד להעביר מסר של עוצמה כלפי ישראל, בעיתוי הנוכחי. זאת, על רקע המתיחות הנוכחית בין ישראל לבין חזבאללה כפי שהתבטאה בחילופי ה”מהלומות” התקשורתיות בין השתיים בשבועות האחרונים.

ראיון של סגן מזכ"ל חזבאללה שיח’ נעים קאסם

4. לאחרונה העניק שיח’ נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, ראיון מקיף לעיתון הלבנוני נהאר אלשבאב . בראיון (אשר התפרסם ב-30 ביולי) נשאל השיח’, בין השאר, אודות מערכת היחסים שבין ההנהגה האיראנית לבין חזבאללה. שיח’ נעים קאסם פתח והסביר כי חזבאללה הינו "מפלגה דתית-פוליטית", בעלת אופי שיעי, ולפיכך עליה להשיג לגיטימיות דתית ופוליטית מצד הנהגה, שבסמכותה להעניק לחזבאללה לגיטימיות שכזאת. לדבריו, חזבאללה כמפלגה, רואה את האמאם ח’מיני כשליט חכם ההלכה, המעניק לה לגיטימציה. אחריו, הבא בתור, הינו האמאם ח’אמנהאי , אשר "קובע עבורנו את הקווים הכלליים, שמשחררים אותנו מאשמה ומעניקים לנו לגיטימיות ".

5. בהמשך הראיון נותן שיח’ נעים קאסם דוגמא באשר למשמעותה של ההנחיה ההלכתית, שחזבאללה חייב לקבל מח’אמנהאי: אם, למשל, ח’אמנהאי יורה שלחימה בישראל הינה חובה הלכתית אזי "ההרוג בלחימה נגד ישראל יהפך לשהיד, למיטב הבנתנו". אולם, והיה והמנהיג ח’אמנהאי יקבע כי המלחמה אסורה "אז ההרוג ילך לגיהינום, מכיוון שלא היה לו מותר ללכת למלחמה הזאת". שיח’ נעים קאסם מדגיש כי חזבאללה אינו יכול לצאת למבצע נגד ישראל ללא הצדקה דתית מחכם הדת השליט באיראן 2, אולם, לדבריו, השליט חכם ההלכה אינו אמור להיכנס לפרטים אודות אופן ביצוע ההחלטה (העיתוי, אמצעי הלחימה הנחוצים וכו’) והדבר נותר בידי חזבאללה.

6. יוזכר כי בעבר נאמרו ע"י שיח’ נעים קאסם, דברים דומים . במהלך ראיון שנערך ב-16 באפריל 2007, לערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית אלכות’ר , הודה שיח’ נעים קאסם כי חזבאללה אינו קובע בעצמו את מדיניותו . הוא ציין כי חזבאללה סר למרותה של ההנהגה האיראנית, ומקבל ממנה הדרכה הלכתית בכל הנוגע לאופן הלחימה נגד ישראל (כדוגמא לכך הוא ציין כי ירי רקטות או ביצוע פעולות התאבדות מצריכים אישור הלכתי של ההנהגה האיראנית). במהלך הראיון הרבה שיח’ נעים קאסם, בבואו לתאר את מקור הסמכות של חזבאללה, להשתמש בתואר ולי אלפקיה (חכם הדת השליט), בהתייחסו לח’מיני ולממשיך דרכו ח’אמנהאי.

7. משמעות התבטאויות אלו של שיח’ נעים קאסם, סגנו של חסן נצראללה, הינה שההנחיות המדיניות של חזבאללה מגיעות מאיראן, למרות היותה של חזבאללה לא רק ארגון טרור אלא גם מפלגה המיוצגת בפרלמנט הלבנוני החותרת להשגת זכות וטו על החלטות ממשלת לבנון. שיח’ נעים קאסם שב ומבהיר כי בעניינים עקרוניים, ובתוכם יציאה למלחמה, ירי רקטות וביצוע פיגועי התאבדות – כל אלו מצריכים את אישור ההנהגה האיראנית. שיח’ נעים קאסם טוען כי ההנהגה האיראנית אינה נכנסת לפרטים באשר לאופן הביצוע אולם אין ספק שיש לה את היכולת ואת הכלים על מנת לשלוט על “גובה הלהבות” של התנהלות חזבאללה, הזרוע הארוכה של המשטר האיראני בגבולה הצפוני של ישראל.


1 סיוע מלא ומקיף, מטבע לשון שנועדה להבהיר כי איראן מגישה לחזבאללה גם סיוע צבאי, מבלי לומר זאת במפורש.

2 ולי אלפקיה , חכם הדת השליט, תוארו של האיאתאללה ח’מיני בעבר ושל ממשיך דרכו בהווה המנהיג עלי ח’אמנהאי.

לראש העמוד