חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (4 – 11 באוגוסט 2009)

אבו מאזן לאחר בחירתו כיו”ר תנועת פתח

אבו מאזן לאחר בחירתו כיו”ר תנועת פתח

יו”ר הרשות אבו מאזן בוחר למוסדות פתח

יו”ר הרשות אבו מאזן בוחר למוסדות פתח

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

צירי ועדת פתח מריעים לאבו מאזן אחרי בחירתו

צירי ועדת פתח מריעים לאבו מאזן אחרי בחירתו

מאבקים בין הדורות בראי הקריקטורה

מאבקים בין הדורות בראי הקריקטורה

צירי תנועת פתח עומדים בתור להצבעה בקלפיות

צירי תנועת פתח עומדים בתור להצבעה בקלפיות


אבו מאזן לאחר בחירתו כיו”ר תנועת פתח   יו”ר הרשות אבו מאזן בוחר למוסדות פתח
מימין: יו”ר הרשות אבו מאזן בוחר למוסדות פתח (אתר פתח, 11 באוגוסט) משמאל: אבו מאזן לאחר בחירתו כיו”ר תנועת פתח (סוכנות ופא, 10 באוגוסט)

עיקרי הדו"ח

  במשך השבוע אותרה נפילת רקטה בשטח פתוח סמוך לקיבוץ בנגב מערבי, בפעם הראשונה מזה כשלושה שבועות. כמו כן בוצע ירי פצצות מרגמה וירי נק"ל לעבר ישראלים בסמוך לגדר הביטחון. מטוסי חיל האוויר תקפו בתגובה מנהרה באזור רפיח, ששימשה להברחת אמצעי הלחימה.

  וועידת פתח שנפתחה ב-4 באוגוסט הסתיימה ב-9 באוגוסט, בהצבעה למוסדות התנועה (הוועד המרכזי, המועצה המהפכנית). לבחירות קדמו מאבקים אישיים בין הדור הוותיק לבין אנשי דור הביניים והדור הצעיר. תוצאות ההצבעה עדיין אינן ברורות. אבו מאזן עצמו נבחר מחדש ליו"ר התנועה כמועמד יחיד.

  בנאומו של אבו מאזן, בהודעת הוועידה ובהתבטאויות של בכירים בפתח שבה ועלתה ההתייחסות לסוגיית ה"התנגדות" ובמקומה בתהליך המדיני. אבו מאזן הביע תמיכה בהמשך המו"מ עם ישראל (על בסיס התנאים והעקרונות הפלסטיניים) אולם ציין, כי העם הפלסטיני שומר על זכותו ל"התנגדות לגיטימית" (בהבהירו שהמדובר במחאה עממית בלתי חמושה, כדוגמת זו המתבצעת בבלעין ובנעלין). דוברים אחרים של פתח הבהירו כי התנועה אינה שוללת שום אופציה, גם זו של המאבק המזוין, ושבו וקבעו, כי ה"התנגדות" על כל צורותיה הנה "זכות לגיטימית" של העמים הכבושים, אשר בה דבקה פתח מראשית דרכה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע אותרה נפילת רקטה סמוך לאחד הקיבוצים בנגב המערבי. כמו כן נורו שתי פצצות מרגמה ובוצע ירי מנשק קל לעבר פועלים ישראלים, שביצעו עבודות אזרחיות, סמוך לגדר המערכת. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  להלן פירוט האירועים:

  • ב-10 באוגוסט אותרה נפילת רקטה בשטח פתוח סמוך לקיבוץ בנגב המערבי . זהו ירי רקטות ראשון מזה כשלושה שבועות (ב-16 ביולי אותרה נפילת רקטה). אף ארגון לא נטל אחריות לירי.

  • ב-10 באוגוסט בוצע ירי לעבר פועלים ישראליים שביצעו עבודות סמוך למעבר קרני . את האחריות לביצוע הירי נטלה על עצמה הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (אתר גדודי אבו עלי מצטפא, 10 באוגוסט)

  • ב-9 באוגוסט – נפלו שתי פצצות מרגמה סמוך למעבר ארז בשטח הרצועה. הירי בוצע במהלך העברת חולה לב פלסטיני לאמבולנס ישראלי בדרכו לטיפול רפואי בישראל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 9 באוגוסט). את האחריות לביצוע הירי נטלה על התארגנות המכנה עצמה גדודי חללי אלאקצא, חוליות עמאד מע’ניה (אתר גדודי חללי אלאקצא , 10 באוגוסט).

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  בתגובה לירי הרקטה וירי פצצות המרגמה לעבר מחסום ארז, תקפו מטוסי חיל האוויר הישראלי מנהרה באזור רפיח, ששימשה להברחת אמצעי לחימה (דובר צה"ל, 10 באוגוסט).

יהודה ושומרון

נתפס מטען בכליו של נער באזור שכם

  ארגוני הטרור ממשיכים בניסיונות לביצוע פיגועים. כך למשל, ב- 9 באוגוסט, חשף כוח צה"ל מטען מאולתר בכליו של נער פלסטיני בנקודת הביקורת עוורתא, מדרום לשכם. המטען פוצץ באופן מבוקר על-ידי חבלני משמר הגבול והפלסטינים הועבר לטיפול כוחות הביטחון (דובר צה"ל, 9 באוגוסט).

טרור עולמי

עיתון מצרי דיווח, כי נחשפה חולית טרור שביקשה לפגוע בשגריר ישראל במצרים

  העיתון אלמצרי אליום פרסם (8 באוגוסט), כי לפני כארבעה חודשים נעצרה במצרים חולית פעילי ג’האד עולמי, בעקבות פיגוע בשוק בקהיר בו נהרגה תיירת צרפתייה. העיתון מסר, כי החקירה קיבלה לאחרונה תפנית משמעותית, כאשר עלה כי אחת מהפעולות שתכננה החוליה הייתה התנקשות בחייו של שגריר ישראל בקהיר, שלום כהן. זאת על ידי תקיפת רכבו, השלכת מטעני חבלה לעבר מעונו או ירי לעברו כאשר הוא יוצא מרכבו. לדברי חברי החוליה שנעצרו, הפעולה המתוכננת סוכלה בזכות אמצעי הביטחון החמורים שננקטו סביב השגריר (ידיעות אחרונות, 9 באוגוסט).

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

מדיניות ירי הרקטות

  במאמר שהתפרסם בביטאון חמאס תחת הכותרת " הרקטות של ההתנגדות והאסטרטגיה של השיגור " נכתב כי על פי תפיסת חמאס והארגונים האחרים ה"הרגעה" הינה נושא טקטי, שנועד לשרת את תוכנית הלחימה של הארגונים נגד ישראל. ה"הרגעה" הינה לגיטימית אם היא מתקיימת בתוך מסגרת כללית של ה"התנגדות" והיא מאפשרת את קיומם של אימונים אינטנסיביים. בסיום המאמר מופנית קריאה לחמאס ליצירת מנגנון לתיאום צבאי בין כלל הארגונים הפועלים ברצועה. חשיבות מיוחדת, על פי המאמר, יש לתיאום ירי הרקטות כך "שבמקום שפלג אחד ישגר 10 רקטות ישגרו ארבעה פלגים 40 רקטות" (פלסטין, 2 באוגוסט) .

מעבר רפיח נפתח לתנועה למשך חמישה ימים

  מעבר רפיח נפתח ע"י מצריים לתנועה ב-3 באוגוסט למשך חמישה ימים. במהלך פתיחת המעבר עברו דרכו 7,530 אנשים, 4,274 מהם הגיעו למצריים והיתר שבו לרצועה (אתר המפלגה הלאומית הדמוקרטית, מפלגת השלטון המצרית, 8 באוגוסט, 2009). במהלך שלושת הימים הראשונים נכנסו לרפיח שלושה אמבולנסים מטעם וועדת הסעד של איגוד הרופאים במצריים ואמבולנס נוסף מטעם איגוד המהנדסים הירדניים (אלחיאת, 8 באוגוסט, 2009). 

תגובות לדו"ח Human Rights Watch המאשים את חמאס בביצוע פשעי מלחמה

  ארגון זכויות האדם Human Rights Watch פרסם לאחרונה דו"ח הקובע שחמאס ביצעה פשעי מלחמה בכך שהיא שגרה רקטות מתוך אזורים מאוכלסים (אתר הארגון, 6 באוגוסט, 2009). דוברי חמאס הגיבו על הדו"ח בהאשימם את הארגון בנטייה פרו-ישראלית ובהגנם על "זכות" החמאס לירות רקטות לעבר אזרחים במסגרת ה"התנגדות":

  • פוזי ברהום, דובר חמאס , הצהיר ש"ההתנגדות לישראל היא חלק מהגנה עצמית". הוא קרא לארגון Human Rights Watch להצטרף לארגונים, אשר אוספים ראיות על מנת להעמיד למשפט את ישראל ( אלביאן, באוגוסט, 2009).

  • משרד ההסברה בממשל הניה , קבע כי הדו"ח הוא "דו"ח פוליטי מובהק ואינו אובייקטיבי" ושירי רקטות לעבר ישראל הוא "תגובה טבעית על המשך ההתקפות של ישראל". כמו כן נמסר בהודעת משרד ההסברה ש"ההתנגדות הפלסטינית על כל צורותיה היא זכות לגיטימית של הפלסטינים".

  • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס בעזה, טען בראיון לערוץ טלוויזיה רוסי בערבית, כי הדו"ח מוטה לטובתה של ישראל. כמו כן הוא שלל את הטענה בדבר השימוש שעושה חמאס באזרחים כמגנים אנושיים וירי רקטות מתוך אזורים מאוכלסים ( רוסיה אליום 6 באוגוסט, 2009).

תעשיית המנהרות

  נמשכת פעילות מנהרות ההברחה ברצועת עזה. המרכז הפלסטיני לדמוקרטיה ולפתרון סכסוכים ( PCDCR ) פרסם דו"ח הקובע, שבתעשיית המנהרות מועסקים 16,000 איש העובדים בכ-800 מנהרות . כמו כן, מוסר הדו"ח שבתעשיית המנהרות מועסקים אלפי קטינים המהווים כ-25 אחוז מקורבנות התאונות במנהרות (סוכנות הידיעות הצרפתית, 12 ביולי 2009).

  בתקופה האחרונה גבתה תעשיית המנהרות קורבנות רבים במהלך כריית המנהרות והשימוש בהן. העלייה במספר הקורבנות גרמה לביקורת ציבורית על ממשל חמאס בשל אי נקיטת אמצעים על מנת לשים קץ לתאונות אלה. כמו כן הואשמה ישראל באחריות לקורבנות בגלל המשך ה"מצור". על ממשל הניה נמתחה ביקורת על שהיא מפעילה מנהרות וגובה מסים מבעליהן בעוד הוא אינו דואג לבטיחות העובדים בהן (סוכנות הידיעות הסינית, 30 ביולי, 2009)

  מצריים ממשיכה לפעול נגד ההברחות לרצועה: כוחות הביטחון המצריים החרימו משאית השייכת לחברת תובלה, שנשאה 1,000 מכשירים אלחוטיים בשווי של 5 מיליון לירות מצריות. זאת בשל החשד כי המכשירים מיועדים לחמאס (אליום אלסאבע 10 באוגוסט, 2009). כמו כן דווח כי הרשויות המצריות סיכלו הברחת 20 שקים של חומר נפץ TNT וכלי נשק (אתר מצראוי, 6 באוגוסט 2009).

הזירה הפנים-פלסטינית

הוועידה השישית של פתח

צירי ועדת פתח מריעים לאבו מאזן אחרי בחירתו
צירי ועדת פתח מריעים לאבו מאזן אחרי בחירתו כיו”ר התנועה (סוכנות ופא, 10 באוגוסט)

מאפיינים כלליים

   וועידת פתח, שנפתחה ב-4 באוגוסט, אמורה לבחור את הנהגת התנועה למוסדותיה השונים ולאשר את המצע המדיני שלה, בו מצויה גם התייחסות נרחבת לסכסוך עם ישראל. בפועל התאפיינו דיוני הוועידה יותר במאבקי כוח בינאישיים, בעיקר בין הדור הצעיר להנהגה הוותיקה, ופחות בדיונים בעלי אופי אידיאולוגי. טיוטת המצע המדיני שפורסמה ערב כינוס הוועידה 1 לא זכתה לעיסוק נרחב במהלך הוועידה. עצם כינוסה של הוועידה מהווה הישג מרשים לאבו מאזן, שנבחר מחדש לתפקיד יו"ר התנועה (כמועמד יחיד) 2. אבו מאזן הציג את האירוע כאירוע היסטורי מכונן והשמיע מסרים של אחדות בתנועת פתח.

   בוועידה נטלו חלק 2,355 נציגים. הוועידה בחרה 18 וועדות נושאיות, שקיימו דיונים והציגו את מסקנותיהן בפני מליאת הוועידה. סיום הוועידה נדחה ל-11 באוגוסט על מנת לאפשר לחברי פתח תושבי הרצועה להציג מועמדות ולקחת חלק בתהליך ההצבעה. 3 לדברי נביל עמרו, דובר הוועידה, במהלך ימי הוועידה נעשו שינויים רבים בתקנון פתח כמו למשל שינוי במספר חברי הוועד המרכזי והמועצה המהפכנית ובתהליך הבחירות (אלג’זירה, 8 באוגוסט). בטיוטת המצע המדיני של פתח חלו שינויי נוסח. חלקם אושרו ע"י מליאת הועידה וחלקם הועברו לאישור המועצה המהפכנית החדשה.

   ככלל התנהלו הדיונים על מי מנוחות למעט מספר מחלוקות אישיות בין מועמדים ותומכיהם למוסדות השונים. למשל מחלוקת שפרצה בין המחנות של ג’בריל רג’וב, אבו עלאא’ ומרואן אלברע’ותי נגד המחנה של מחמד דחלאן מרצועת עזה על רקע קביעת ה"מכסות" של חברי הוועידה מעזה בוועד המרכזי ובמועצה המהפכנית (אלחיאת, 6 באוגוסט). פרשת אי-השתתפותם של נציגי פתח מהרצועה, שליוותה את ההכנות לוועידה ואת מהלך הדיונים המחישו את הבידול העמוק שבין יהודה ושומרון לבין רצועת עזה (שעל נציגיה אסר ממשל חמאס להגיע) ואת הניכור הרב השורר שבין הרשות הפלסטינית ופתח לבין חמאס.

האשמת כזב נגד ישראל כי היא עומדת מאחורי מותו של ערפאת

   במהלך ימי הוועידה התקבלה פה אחד ההחלטה לפיה ישראל היא זו שעומדת מאחורי מותו של יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר יאסר ערפאת 4. בעקבות החלטה זו הוחלט להקים "ועדת חקירה" בראשות נאצר אלקדוה, אחיינו של ערפאת. נביל עמרו, דובר הוועידה, אמר כי נושא מותו של ערפאת יישאר "פתוח" וכי ראשות התנועה נמצאת בקשר עם גורמים במדינות בהן טופל ערפאת בימי חוליו על מנת לקבל מהם מידע בנושא (טלוויזיה פלסטינית, 6 באוגוסט).

תהליך ההצבעה

מאבקים בין הדורות בראי הקריקטורה

מאבקים בין הדורות בראי הקריקטורה

   הנושא השנוי ביותר במחלוקת במהלך ימי הוועידה היה הבחירות למוסדות התנועה ועקב כך הוארכה הוועידה במספר ימים נוספים. במהלך הדיונים ניכרה המתיחות בין הדור הוותיק בתנועה לבין אנשי דור הביניים והדור הצעיר. סוגיה מרכזית שבמחלוקת הייתה שאלת ייצוגה של רצועת עזה במוסדות פתח וסוגיית מעמדו האישי של מחמד דחלאן (שרוב תומכיו נותרו ברצועה ושהואשם באחריות להשתלטות חמאס על הרצועה). בסופו של דבר הוחלט על הוספת 25 חברים למועצה המהפכנית ו-5 חברים לוועד המרכזי על מנת ששליש מהחברים שייבחרו יהיו מרצועת עזה (אלאיאם, 5 באוגוסט).

  ב-9 באוגוסט נפתחו רשמית הקלפיות ומשתתפי הוועידה, בראשם אבו מאזן, החלו בתהליך בחירת המועמדים לוועידה המרכזית. הבחירות נערכו ל- 96 מועמדים לוועדה המרכזית ול-617 מועמדים למועצה המהפכנית. הבחירות התקיימו ברצועת עזה וביהודה ושומרון במקביל, כאשר ברצועה החלו הבחירות שעה קודם לכן. חברי פתח תושבי הרצועה הצביעו טלפונית. ב-10 באוגוסט הסתיים הליך הבחירות ללא אירועים חריגים והחלה ספירת הקולות. תוצאות הספירה עדיין אינן ברורות לנו.

צירי תנועת פתח עומדים בתור להצבעה בקלפיות
צירי תנועת פתח עומדים בתור להצבעה בקלפיות
(סוכנות ופא, 10 באוגוסט)

דו”חות הוועדות הנושאיות

  במהלך ימי הוועידה התקיימו דיונים של 18 וועדות נושאיות, שהגישו את המלצותיהן לאישור המליאה. להלן עיקרי ההמלצות של כמה וועדות נושאיות:

  • ועדת ירושלים והאתרים הקדושים והדתיים – הוועדה קבעה ש"ירושלים הכבושה" (קרי, כל שטח ירושלים ולא רק ירושלים המזרחית) היא חלק בלתי נפרד מה"מולדת הפלסטינית ". תנועת פתח מתנגדת לכל הסכם או משא ומתן בשלבים בנושא ירושלים המתעלמים מ"הזכויות הלאומיות הקבועות ומהלגיטימיות הבינלאומית". השבת ירושלים במלואה הינה קו אדום מבחינת פתח, ששורטט ע"י יאסר ערפאת, ואיש אינו יכול לחצותו. הוועדה גינתה את "פשעי ישראל בעיר הכבושה ואת הניסיונות לייהדה או לבודדה" [משאר שטחי יהודה ושומרון]. הוועדה קוראת לתמוך ב"עמידה האיתנה" של הפלסטינים בירושלים לשם שמירה על זהותה הערבית פלסטינית. הוועדה גיבשה מנגנון לקידום תפקיד פתח בירושלים באמצעות שיקום וחיזוק מרקם תומכי פתח בעיר (האתר הרשמי של הוועידה, 8 באוגוסט).

  • הוועדה המדינית – וועדה זו, שבראשה עמד נביל שעת’, אישרה 14 סעיפים, המטילים מגבלות על צוות המו"מ הפלסטיני, במקרה ויחודש המו"מ עם ישראל. בין השאר הוזכרו הפסקת הבנייה וסיום ה"מצור" ברצועת עזה (אתר פאל-טודיי, 6 באוגוסט).

  • הוועדה לענייני התנחלויות והגדר [גדר הביטחון שבנתה ישראל] – הוועדה קראה להתנגד באופן מוחלט להשארת ההתנחלויות הישראליות כולל בירושלים. הוועדה קבעה, כי לא תהיה חזרה למשא ומתן ללא הפסקה מלאה של הבניה בהתנחלויות . הוועדה קראה למאבק נגד ההתנחלויות והגדר, אשר יתבצע באמצעות "מקאומה ג’מאהיריה" ("התנגדות של ההמונים ") – מונח שמשמעותו (כפי שפורש ע"י אבו מאזן) אמצעי מחאה בלתי חמושים הננקטים נגד ישראל, דוגמת המאבק נגד הגדר 5. (האתר הרשמי של הוועידה, 8 באוגוסט).

  • וועדת ההסברה – הוועדה קראה לשפר את מערך ההסברה של פתח. היא המליצה להרכיב מועצת הסברה תנועתית, שתורכב מאנשי תקשורת, שתהנה מסמכויות נרחבות. כמו כן הוחלט על הקמת מוסד תקשורת שיכלול את אמצעי התקשורת הבאים: ערוץ טלוויזיה לוויני, ערוץ קרקעי, רדיו מקומי, עיתון יומי ואתר אינטרנט מרכזי שיהיה תחת פיקוחה של מחלקת ההסברה המרכזית של פתח.

סוגיית ה"התנגדות" כפי שמצאה ביטוייה בוועידת פתח

  בוועידה השישית של פתח שבה ועלתה סוגית השימוש באלימות ובטרור (ה"התנגדות") במסגרת התהליך המדיני. זוהי סוגיה רגישה מבחינת פתח שכן מחד גיסא, פתח רוצה לבדל עצמה מחמאס 6 ומהשימוש בטרור נגד אזרחים ואין הוא מעוניין לסבך יחסיו עם ארה"ב והקהילה הבינלאומית ולסתום את הגולל על התהליך המדיני. מאידך גיסא, הלך הרוח בקרב משתתפי הוועידה (כפי שניתן ללמוד מהצהרות חוזרות ונשנות של פעילי פתח) היה שאין לזנוח את עקרון ה"מאבק המזוין", שבו דבקה פתח מאז הקמתה. הפיתרון שנמצא לפרובלמטיקה זאת הינו בשימת הדגש על פעילות מחאה בלתי חמושה ("ההתנגדות של ההמונים") מונח שטבע אבו מאזן בנאומו בפתח הועידה, אולם מבלי לזנוח את העיקרון של המאבק המזוין כזכות לגיטימית של העם הפלסטיני, וכחלופה אותה ניתן יהיה לאמץ בעתיד.

  להלן מספר דוגמאות לאופן בו הועלתה סוגיית ה"התנגדות" ולאופן פירושה:

  • ערב כינוס הועידה השישית פרסמה תנועת פתח את טיוטת המצע המדיני שלה, (שבינתיים עברה שינויים, שמהותם עדיין אינה ברורה לנו). בנושא ה"התנגדות" ניסתה טיוטת המצע לעשות אבחנה בין דרכה של פתח לבין דרך חמאס, ע"י הצגת פתח כמי שנמנעת מלפגוע באזרחים 7. אולם המצע קובע כי "אין מנוס מלהבחין בין טרור אשר הורג אזרחים למטרות פוליטיות ובין ההתנגדות הלגיטימית לכיבוש זר ומאבק העמים למען חירותם ועצמאותם והגדרתם העצמית…" (המצע נמנע מלפרט מהי ה"התנגדות הלגיטימית" ומה הם גבולותיה).

  • בהודעה רשמית שפורסמה מטעם הועידה, כחלק בלתי נפרד מהמצע המדיני, נאמר כי למרות הדבקות באופציית השלום הצודק והחתירה להגשמתו, הרי שהתנועה איננה פוסלת שום אופציה העומדת בפניה ומאמינה, כי ה"התנגדות" על כל צורותיה היא זכות לגיטימית של העמים הכבושים נגד כובשיהם (סוכנות ופא, 8 באוגוסט) .

  • בנאומו במושב בפתיחה (4 באוגוסט) הביע אבו מאזן תמיכה בהמשך המו"מ עם ישראל , למרות כל הקשיים, ואת דבקות העם הפלסטיני באופציית השלום . עם זאת, הוא ציין כי העם הפלסטיני שומר על זכותו ל"התנגדות לגיטימית" , המעוגנת, לדבריו, במשפט הבינלאומי, כדוגמת ההפגנות המתבצעות בנעלין. אבו מאזן הסביר בהרחבה מה משמעותה של ה"התנגדות לגיטימית" אליה מכוונים דבריו תוך שהוא עושה שימוש במונח מקאומה ג’מאהיריה (התנגדות של ההמונים) בבואו לתאר את אמצעי המחאה העממית הבלתי חמושה נגד ישראל. הוא ציין כי " ההתנגדות של ההמונים, אותם מבצעים המוני בני עמנו נגד ההתנחלות, גדר ההפרדה והרס בתים והפקעתם , מהווה דוגמא ליכולתו של עמנו להמציא צורות מאבק שונות המסוגלות להבקיע את מצפון העולם ולהשיג את תמיכת העמים. אני מפנה ברכה ודברי הערכה להמונינו בירושלים, בבלעין, נעלין אלמעצרה ובכל המקומות בהם יוצאים מפגינים בלתי חמושים זולת נשק התקווה הנחישות והאמונה בניצחון להפגנות המביעות את ההתנגדות לפעולות הכיבוש" (האתר הרשמי של הוועידה, 4 באוגוסט).

  • בכירים בפתח שנדרשו להגיב לביקורת שהושמעה בישראל סביב ההתבטאויות בוועידה בסוגיית ה"התנגדות", ציינו כי פתח דבק בתהליך השלום ובפיתרון שתי המדינות בהבהירם את מהותה של "ההתנגדות" ומקומה בתהליך השלום:

    • נביל עמרו , דובר הוועידה, אמר במסיבת עיתונאים שכינס, כי סוג ה"התנגדות" אליה התכוון אבו מאזן בנאומו היא אלימות מוגבלת או התנגדות לא אלימה דוגמת ההתנגדות עממית המתקיימת מידי יום בנעלין בבלעין ובמקומות אחרים נגד הגדר [גדר הביטחון שהוקמה ע"י ישראל], ההתנחלויות, ייהוד ירושלים, או פינוי אזרחים מבתיהם. כל אלה לדבריו, הם התנגדות לגיטימית. עוד הוסיף, כי ההתנגדות הצבאית היא לגיטימית אולם אם הפעילות בהתנחלויות תיפסק לחלוטין ותהיה נכונות להיכנס לתהליך שלום שיתמקד במדינה פלסטינית ידבק פתח בתהליך השלום (טלוויזיה מצרית, 4 באוגוסט).

    • עזאם אלאחמד, ראש סיעת פתח במועצה המחוקקת, בתשובה לשאלה מהו "התרגום המעשי" לסעיף בנאומו של אבו מאזן שעסק במאבק המזוין השיב כי בדברים אלו אין כל חדש. לדבריו תנועת פתח לא תוותר על אפשרויות המאבק שלה על כל צורותיו וביניהן גם המאבק המזוין. עוד הוסיף, כי על הנושא הזה הושתתה התנועה מראשית ימיה דבר שעליו לא וויתרו ולא יוותרו ( FTV News , 5 באוגוסט) . לדבריו, זכותו של העם הפלסטיני להיאבק בכל הצורות והאמצעים בהתאם לנסיבות ולאפשרויות למען הזכות להגדרה עצמית (האתר הרשמי של הוועידה, 5 באוגוסט).

    • מרואן ברע’ותי , בכיר בפתח, חבר המועצה המחוקקת מטעם פת"ח הכלוא בישראל, הדגיש כי התנגדות לכיבוש הישראלי היא חובה לאומית "זוהי זכות לגיטימית המעוגנת בחוקים השמימיים". לדבריו, ה"התנגדות" שתסתיים רק עם "סיום הכיבוש", זוכה ללגיטימיות בינלאומית ומעוגנת בחוק הבינלאומי (האתר של וועידת פתח, 6 באוגוסט). פדוא אלברע’ותי , אשתו של מרואן אלברע’ותי אמרה כי בעלה קורא להסתמך במצע הוועידה על שילוב בין ההתנגדות למשא ובין מתן מדיני (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית 7 באוגוסט).

    • נביל שעת’ חבר הוועד המרכזי של פתח, הבהיר שמצע פתח מאשר את זכות העם הפלסטיני לקיים את כל סוגי המאבק וההתנגדות להשבת זכויותיו (אתר הוועידה, 7 באוגוסט). עוד אמר כי המצע מפרט עשר צורות מאבק שונות נגד ישראל כמו למשל מאבק באבנים, החרמת מוצרים ישראליים, מרד אזרחי, קמפיין בינלאומי ועוד (אלאיאם, 10 באוגוסט).

  • נושא עקרון ה"התנגדות" עלה גם במאמרי פרשנות של העיתונות, המזוהה עם הרשות הפלסטינית. אלאיאם (10 באוגוסט) ציין, כי המצע הפוליטי החדש קבע את זהותה של פתח כגוף הממשיך להיאבק 8, שאינו פוסל שום אופציה, הן זו של ההידברות עם ישראל והן את אופציית ה"התנגדות". במאמר פרשנות אחר באלאיאם (8 באוגוסט) נאמר כי פתח לא תוותר על עקרון ה"התנגדות" וכי היא לא תהפוך למפלגה הפוליטית של הרשות. אלקדס (9 באוגוסט) קובע כי ביום שאחרי הועידה יצטרכו פתח והפלסטינים לעמוד בפני האתגרים השונים ובתוכם "גבולות ההתנגדות הפלסטינית".

הדיאלוג הפנים- פלסטיני

  על פי דיווח בעיתון אלשרק אלאוסט (9 באוגוסט) נוטה תנועת פתח שלא "להעניש" ולבצע פעולת תגמול נגד חמאס שלא אפשרה לאנשי התנועה לצאת מהרצועה לוועידה הכללית. זאת על מנת לאפשר המשך הדיאלוג בין חמאס לפתח הצפוי להתחדש ב- 25 באוגוסט. בהקשר לכך, אמר ח’אלד משעל, בנאום טלפוני בטקס לתלמידים מצטיינים בח’אן יונס, כי חמאס מעוניינת בפיוס, אולם כזה המבוסס על "הדבקות בדרך ההתנגדות והג’האד…" (8 באוגוסט, Palestine-info).

נמשכת פעילות הרשות הפלסטינית נגד מוסדות שבשליטה או השפעה של חמאס

  נמשכת פעילותה האינטנסיבית של הרשות הפלסטינית נגד התשתית האזרחית של חמאס בדגש על מסגדים ואגודות צדקה. לאחרונה פרסם משרד ההקדשים של הרשות החלטה הקובעת שהמסגדים הנמצאים בשטחי הרשות יהיו כפופים למשרד ההקדשים. על סמך ההחלטה, רק האמאמים והדרשנים שימונו מטעם הרשות יהיו רשאים לשאת דרשות יום שישי במסגדים (5 באוגוסט 2009, PNN).

  בנוסף לכך נמשכת הפעילות של מנגנוני הביטחון נגד אגודות הצדקה, שבשליטת או השפעת חמאס. לטענת חמאס, החלו מנגנוני הביטחון ליישם בראמאללה ובחברון תוכנית הכוללת: הסדרת מעמדם של בתי הספר השייכים לאגודות צדקה; העסקת עובדים מטעם הרשות בבתי הספר הללו; פיקוח על תכניות הלימודים בבתי הספר ושינויים (בהשתמע, בתי ספר שבשליטת חמאס) ; פיטורי עובדים באגודות הצדקה והחלפתם בעובדים הממונים על ידי מנגנוני הביטחון (פלסטין אלאן, 19 ביולי, 2009). עוד נמסר כי במחוז ג’נין פוטרו חמישה מורים ממשרותיהם במשרד החינוך בשל השתייכותם לחמאס (8 באוגוסט, 2009 Palestine-info).

  במקביל קיימו מנגנוני הביטחון מבצע מעצרים נרחב נגד פעילי חמאס לאחר אתנחתא, ככל הנראה בשל הוועידה השישית של פתח. המבצע התמקד במחוזות חברון וראמאללה ובמהלכו נעצרו 42 פעילי חמאס ( Palestine-info , 8 באוגוסט, 2009). בנוסף לכך, ב-5 באוגוסט קיימו מנגנוני הביטחון בקלקיליה מבצע מעצרים נרחב נגד בכירי חמאס. בין העצורים סגן ראש המועצה העירונית השאם אלמצרי והעיתונאי עצאם שאור (6 באוגוסט, 2009 Palestine-info).

הזירה המדינית

משלחת חמאס מהרצועה יצאה לסיור מדיני

   ב- 8 ביולי יצאה מרצועת עזה משלחת של חמאס בראשות מחמוד אלזהאר. את תחילת הסיור המדיני עשתה המשלחת במצרים, שם נפגשה עם בכירים מצריים. על פי דיווחי התקשרות הפלסטינית והערבית, נסבו הפגישות סביב סוגיית החייל החטוף גלעד שליט והדיאלוג הפנים-פלסטיני (אלשרק אלאוסט, אלביאן, מען, 10 באוגוסט).

   במסיבת עיתונאים, הכחיש בכיר חמאס, מחמוד אלזהאר, כי יש התקדמות בנושא גלעד שליט. בנוגע לדיאלוג אמר אלזהאר כי יש צורך להגיע לפיוס שעל בסיסו תתקיימנה בחירות למוסדות הרשות הפלסטינית "הדרך היחידה היא בחירות… אם הבחירות לא תערכנה, דם רב יישפך בשטחים הפלסטיניים, דבר אשר יוביל לסכסוכים נוספים…" (ערוץ אלאקצא, 10 באוגוסט). ממצרים צפויה משלחת חמאס להמשיך לסוריה, שם תיפגש עם הנהגת הארגון ותקיים התייעצויות בנושא הדיאלוג הפנים-פלסטיני, לקראת חידוש הדיאלוג ב- 25 באוגוסט, וכן לסיור במדינות ערביות נוספות (8 באוגוסט, PNN).


1 ראו : "חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני 28 ביולי – 4 באוגוסט ".

2 בתגובה לבחירתו של אבו מאזן אמר סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, כי לדעת חמאס בחירתו של אבו מאזן לא תציב את פתח במצב טוב יותר באשר היא מקבעת את המצב של "התמוטטות פוליטית והכפיפות לזרים" (סוכנות הידיעות הגרמנית, 8 באוגוסט).

3 במהלך ימי קיום הוועידה המשיכו מנגנוני ביטחון של חמאס להתנכל לחברי פתח תושבי הרצועה (לאחר שמנעו יציאתם לוועידה). לטענת פתח ביצעה חמאס מעצרים והחרימה מחשבים וטלפונים ניידים על מנת למנוע מהם להצביע (סוכנות ופא, 7 באוגוסט).

4 יאסר ערפאת מת ב-12 בנובמבר 2004 בבית חולים בפריס. שבועיים לפני כן הועבר לשם באישור ישראל בעקבות הרעה שחלה במצבו. בעבר הואשמה ישראל ברצח ע"י גורמים מפתח ומחוצה לו . פרוק אלקדומי, חבר הוועד המרכזי של פתח ומתנגד מר של אבו מאזן, שלא נטל חלק בוועידה, האשים ערב הועידה את אבו מאזן ומחמד דחלאן בקשירת קשר יחד עם ישראל וארה"ב לחיסולו של יאסר ערפאת (אלג’זירה 15 ביולי).

5 "מקאומה ג’מאהירייה " או התנגדות של ההמונים, הינה מטבע לשון בה השתמש אבו מאזן בנאומו במושב בפתיחה של הוועידה. השימוש בו ע"י אבו מאזן נועד לתאר את אמצעי המחאה הבלתי חמושים הננקטים נגד ישראל, דוגמת המחאה נגד גדר הביטחון המתקיימת במקומות כגון בלעין. זהו מונח מוכר בעולם הערבי ובזירה הפלסטינית אם כי השימוש בו אינו נפוץ. אפשר והבחירה לעשות שימוש במונח זה נובעת מהרצון לרצות גם את אלה בפתח הדוגלים במאבק מזוין אך גם להוסיף לו את המימד הספונטאני של השתתפות ההמונים. שלא בתרגום מילולי ניתן לייחס למונח גם משמעות של מרי עממי ולפיכך, בהקשרים מסוימים, השימוש בו יכול לדרבן ולהקנות לגיטימציה גם לפעילות אלימה.

6 מוסא אבו מרזוק , סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, קרא לפתח להפוך את "דרך ההתנגדות" לגולת הכותרת של הועידה שלה (ערוץ אלג’זירה, 5 באוגוסט).

7 ראו : "חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני 28 ביולי – 4 באוגוסט" .

8 במקור: הוית פתח אלכפאחיה ואלנצאליה.

לראש העמוד