ישראל בראי התקשורת האיראנית (יולי – תחילת אוגוסט 2009)

ישראל בראי התקשורת האיראנית

ישראל בראי התקשורת האיראנית

כותרת העיתון כיהאן

כותרת העיתון כיהאן

המקור: סוכנות איסנא

המקור: סוכנות איסנא

טיל נ”מ מדגם שאהין

טיל נ”מ מדגם שאהין

המקור: פארס ניוז

המקור: פארס ניוז

המקור: פארס ניוז

המקור: פארס ניוז

עילאם חסין אלז'אא'י (המקור: Press tv)

עילאם חסין אלז'אא'י (המקור: Press tv)

המוסד הישראלי מגביר פעילותו בעיראק (פארס ניוז)

המוסד הישראלי מגביר פעילותו בעיראק (פארס ניוז)

שר החוץ הישראלי אביגדור ליברמן

שר החוץ הישראלי אביגדור ליברמן


כללי

1. במהלך חודש יולי ותחילת אוגוסט המשיכה ישראל לתפוס מקום בולט בסדר היום האיראני , למרות היותו של המשטר נתון עדיין בעיצומו של מאבק פנימי מהותי ומחאה עממית מתמשכת. שמה של ישראל נקשר ע"י המשטר והתקשורת לשתי סוגיות מרכזיות הקשורות לענייני הפנים והחוץ של איראן:

א. מבית – " נחשפה", לטענת איראן, מעורבותה של ישראל ב"מזימה" לחולל "מהפכת קטיפה" באיראן. שמה שורבב גם לאחת המבוכות הגדולות שנגרמו לאחמדינז’אד מאז הבחירות – פרשת סגנו, משאא’י , שקרא לפני כשנה "לידידות עם העם הישראלי", ואולץ להתפטר רק לאחר התערבות המנהיג ח’מאנהאי.

ב. מחוץ- עוררה התבטאותה של מזכירת המדינה האמריקנית קלינטון על פריסת "מטריית הגנה" אמריקנית על המזרח התיכון עיסוק נרחב במעמדה האסטרטגי של איראן במזרח התיכון מול ארצות הברית. ישראל זכתה, בהקשר זה, לפרץ של התבטאויות מצד בכירי משמרות המהפכה וצבא איראן, שאיימו לפגוע בטילים בכל שטחה של ישראל, כולל מתקניה הגרעיניים, במקרה ואיראן תותקף ע"י ישראל

2. המחאה המתמשכת, הלובשת צורות חדשות, לה נתון משטרו של אחמדינז’אד מאז הבחירות, הניעה אותו להבליט את האיומים בפניהם ניצב המשטר האסלאמי ובהם "הקשר המזימתי" של תומכי הרפורמה, עם גורמים זרים ובכלל זה עם ישראל ( קשר שהוצג בהבלטה בפתיחת משפטיהם). בכירי הצבא והמשטר האיראני הדגישו את עליית מידת חומרתו של איום "המתקפה התרבותית" והכוונה לחולל "מהפכת קטיפה" באיראן, במקביל לאיום הצבאי הנשקף לאיראן מצידן של ישראל וארה"ב. השתיים, אשר לטענת איראן "מתוסכלות מעליית קרנה והשפעתה של איראן במרחב", שבו והואשמו בניסיונות לערער את יציבות המשטר האסלאמי .

3. כחלק מהתגבשות דוקטרינת ההרתעה האיראנית מול ארצות הברית וישראל, כולל בהקשריה הגרעיניים, ובניסיון לשדר כלפי פנים וחוץ מסרים של עוצמה והתרעה , מפקדי "משמרות המהפכה" והצבא שבו ואיימו בתגובה איראנית "הרסנית", במקרה ואיראן ותותקף על ידי ישראל . זאת, ככל הנראה, על רקע ריבוי הדיווחים התקשורתיים על פעילות צבאית ישראלית בים ובאוויר, שפורשו כמכוונים נגד איראן (כגון מעבר ספינות טילים בתעלת סואץ, אמונים משותפים לארה"ב וישראל וניסוי טיל החץ בארה"ב). כך למשל, מפקד משמרות המהפכה, ג’עפרי, ציין, כי לאיראן אין מחסור בטילי קרקע-קרקע המכסים את כל שטח ישראל כולל את מתקניה הגרעיניים ו"גם אם תצליח [ישראל] לפגוע בכמה טילים היא לא תוכל לעשות דבר נגד מתקפת טילים מאסיבית ". במקביל, נרמז כי לצד אופציה צבאית יכולה איראן גם להגיב באמצעים אחרים [פיגועי טרור] וכי ישראל מודעת מניסיון העבר ליכולותיה של איראן בתחום זה.

4. סוגיית הגרעין תפסה, בהקשר זה, מקום מרכזי בשיח האיראני בעקבות דברי שרת החוץ האמריקאית על "פריסת מטריית ביטחון על האזור". דבריה אלו גררו גל של תגובות איראניות המדגישות כי ה"מטרייה" צריכה להגן על המזרח התיכון מפני הנשק הגרעיני הישראלי (דובר משרד החוץ האיראני). עוד נטען כי התבטאות זאת משמעותה למעשה השלמה של ארצות הברית עם איראן גרעינית וכי והתנהלותה המאיימת של ארה"ב מול איראן ("התוכנית להשמדת איראן") דוחפת את איראן לעבור מתוכנית גרעינית אזרחית לתוכנית צבאית (העיתון כיהאן השמרני המבטא את עמדות המשטר).

5. תמיכתה של איראן בארגוני הטרור הפלסטינים ובחזבאללה מצאה ביטויה בראיון של עלי אכבר ולאיתי 1 ולאלג’זירה, שבו הדגיש את מחויבותו של מנהיג איראן לסייע לחזבאללה ולארגוני ה"התנגדות" (קרי, הטרור) הפלסטינים. מעבר לכך, במישור המעשי הטלוויזיה האיראנית באנגלית דיווחה כי קרן החללים האיראנית מעניקה סיוע כספי למשפחות חללים ברצועת עזה באמצעות אגודת צדקה ברצועה (אלאנצאר) המוכרת כקשורה לחזבאללה. מעבר לכך, נשיא איראן הדגיש מספר פעמים מאז נבחר, כי בכוונתו לנקוט בתקופת כהונתו במדיניות חוץ אקטיבית בזירה הבינלאומית ש"תשים קץ לבריונותן ושליטתן של מספר מעצמות על סדר היום האזורי" ותציב את איראן בחזית המאבק מולן. העיתון כיהאן מיהר לצקת תוכן קונקרטי לדברים אלה כאשר קבע כי איראן ניצבת "בפסגת המזרח התיכון" וכי היא " תטהר את המזרח התיכון משרידי ההשפעה המערבית ". על פי העיתון כיהאן הבנתן של ישראל וארצות הברית למדיניותה זו של איראן היא שהניעה אותן להתערב בבחירות באיראן.

נמשכות האשמות כלפי ישראל כי היא מעודדת (יחד עם ארה"ב) את המחאה הפנימית באיראן 2

6. ישראל תפסה במהלך החודש החולף מקום בולט בשיח הפנימי האיראני בהקשרים רחבים. המחנה השמרני באיראן המשיך, בניסיונו להחצין את בעיות מבית, לייחס לישראל (ולמדינות זרות אחרות) מעורבות בארגון הפגנות המחאה באיראן ובניסיון לחולל "מהפכת קטיפה"; ואילו גורמי הרפורמה השתמשו בישראל כדי לנגח את משטרו של אחמדינז’אד בהשוותם את אופן התנהלותו מול תנועת המחאה להתנהלות ישראל מול הפלסטינים.

7. בעקבות דרשת יום השישי של רפסנג’אני (17 יולי), שהיוותה אבן דרך חשובה בפעילות תנועת המחאה באיראן, מתח העיתון כיהאן , שופרו של מנהיג איראן, ביקורת על "הדרשה הפלגנית". מאמר שהתפרסם בעיתון ציין כי " המתפללים האמיתיים פשוט התעלמו מקריאות התמיכה ברפסנג’אני במהלך הדרשה והוכיחו "למפרי הסדר" (הכינוי שהדביק המשטר האיראני לתנועת המחאה), כי הם יגנו על המהפכה ויבטאו זאת באמצעות קריאות "מוות לישראל" ו"מוות לארצות הברית" . המאמר הוסיף כי קריאות אלו הוכיחו לעולם מי באמת עומד מאחורי "המזימות" הללו (ארגון המחאה לאחר הבחירות) 3.

8. עלי לריג’אני, יו"ר בית הנבחרים האיראני , העלה גם הוא את הטענה בדבר התערבות של ישראל וארצות הברית בענייניה הפנימיים של איראן. הוא אמר כי איראן הולכת ומבססת את מעמדה האזורי, שידע בשנים האחרונות עליות ומורדות, גם בכל הקשור להתנגדות לישראל ולארצות הברית. לריג’אני ציין, כי איראן הצליחה להתמודד בהצלחה נגד דוקטרינת המכה המקדימה ( preemptive doctrine ) של הנשיא בוש. הוא הוסיף כי "הצלחותיה של איראן ניכרות לא רק בכל הקשור לתיק הגרעין אלא גם בסוגיות הנוגעות לנעשה בלבנון עיראק, אפגניסטן ופלסטין". על רקע זה הבהיר לריג’אני כי לאחר הבחירות ב-12 יוני לא היה מוזר לראות את אויביה של איראן, ובמיוחד את ארצות הברית וישראל, ממקדים את מאמציהן בניסיון לערער את יציבותה של איראן. 4

9. האשמה קונקרטית, על מעורבותה של ישראל בניסיון לחולל "מהפכת קטיפה" באיראן, הועלתה בפתיחת משפטם של העצורים הרפורמיסטים, שהחל ביום ב-1 אוגוסט, בבית הדין המהפכני בטהראן. ראשי המחנה הרפורמיסטי הואשמו, בין היתר, כי תכננו זה זמן רב לחולל "מהפכת קטיפה" באיראן באמצעות קשרים שקיימו לאור זמם עם גורמים חיצוניים (בעיקר מכוני מחקר), וגורמים הקשורים לישראל. לטענת סגן התובע באיראן אחד העצורים הינו אדם, שבקר בישראל, ונפגש עם ראשי MEMRI "גוף הקשור למלחמה בתופעות אנטי-ציוניות", שבראשו עומד קצין לשעבר במודיעין הישראלי 5.

10. אזכור נוסף של ישראל בויכוח הפנימי באיראן, היה במכתב ששגר מהדי כרובי, לשעבר יו"ר המג’לס האיראני לשר המודיעין (המודח) , שהיווה את אחד משיאי התעוזה של בכירי המחנה הרפורמיסטי נגד התנהלותם האלימה של מנגנוני הביטחון של המשטר. כרובי כתב, בין היתר, כי "מה שקורה כיום באיראן, בעיקר לנשים, הוא מצער מאד…רבים היו עדים לכך שנשים הוכו באלות והושלכו אל ביבים… הדבר מצער יותר אפילו מפשעי הציונים נגד הפלסטינים , שכן על פי מה שניתן להתרשם מהתקשורת, הציונים מגלים זהירות כאשר הם מטפלים בנשים, מחששם כיצד יצטיירו בעיני דעת הקהל מחוץ למדינה. למרבה הצער לכוחות הביטחון של איראן אין בעיה להכות נשים לעין כל כאילו שהם נציגי של אללה עלי אדמות ומבלי לחשוש כיצד ייתפסו מעשיהם בדעת הקהל העולמית" 6. גם אתרים רפורמיסטים המובילים את המחאה עשו השוואה בין התנהגות המשטר האיראני להתנהגות ישראל כלפי הפלסטינים.

11. שמה של ישראל שורבב גם לאחד מכישלונותיו הצורבים של אחמדינז’אד לאחר בחירתו לתקופת כהונה שנייה. מינויו את אספנדיאר רחים משאא’י לסגן נשיא ראשון נתקל בביקורת יוצאת דופן באיראן, מצד כלל גווני הקשת הפוליטית, ולמרות זאת הנשיא המשיך לדבוק במינוי עד שהמנהיג ח’מאנהאי אישית הורה לו לפטרו. ההתנגדות העזה גם מצד חוגים שמרנים למינויו של משאא’י, ששימש כסגן נשיא האחראי לענייני מורשת ותיירות בממשלתו היוצאת של אחמדינז’אד, נבעה במידה רבה מדבריו, לפני כשנה, לפיהם "איראן היא ידידה של כל העמים בעולם, ובהם גם של העם בישראל".

ישראל בראי התקשורת האיראנית

12. דבריו של משאא’י, שעוררו סערה כשאמר אותם לראשונה 7, צפו ועלו ביתר שאת על פני השטח לנוכח מינויו לסגן נשיא ראשון. לא הועילו הסבריו של משאא’י כי הוא אינו מכיר כלל בקיומה של מדינת ישראל וכי דבריו התייחסו רק לתושביה של פלסטין המקוריים ולא ל"ציונים". גורמים שונים כולל מקרב מקורביו של אחמדינז’אד, התקשו להבין את דבקותו במינוי. העיתון כיהאן גינה את אחמדינז’אד בגין סירובו המתמשך לפטר את משאא’י, שלדבריו אינו אלא כלי שרת ביד אלה המעוניינים לחולל "מהפכת קטיפה" באיראן (בריטניה, ארה"ב ישראל). כיהאן אף פרסם בעמודו הראשון את הוראת המנהיג לאחמדינז’אד לפטר את משאא’י 8.

כותרת העיתון כיהאן

כותרת העיתון כיהאן

איומים מצד ראשי משמרות המהפכה והצבא כי איראן תגיב באופן "הרסני" על כל התקפה ישראלית נגדה 

13. בחודש האחרון בלטו הצהרות של ראשי משמרות המהפכה והצבא האיראני בהם איימו להגיב באופן "הרסני" על כל התקפה ישראלית נגד איראן . ברקע לאיומים אלה ניתן, לדעתנו, למנות שורה של גורמים חיצוניים ופנימיים. בהיבט החיצוני ניתן לציין פעילויות ישראליות צבאיות, בים ובאוויר, שהתפרשו בהקשר אנטי-איראני (למשל, מעבר ספינות חיל הים בתעלת סואץ, אמונים ישראלי-אמריקאים משותפים, הניסוי בטיל חץ בארה"ב). לכך נוספה התבטאותה של שרת החוץ האמריקנית על "מטריית הגנה" על אזור המזרח התיכון (ראו להלן) והמגעים בדרג גבוה בין ישראל וארצות הברית לגבי גיבוש מדיניות כלפי איראן. מבית חשו ראשי הצבא והמשטר צורך לתרץ את היד הקשה שננקטה נגד תנועת המחאה ולהסביר כי המשטר נוקט למעשה צעדי מנע מפני איומים חיצוניים למיניהם.

המקור: סוכנות איסנא
המקור: סוכנות איסנא

14. מחמד עלי ג’עפרי , מפקד משמרות המהפכה , ניסה להמעיט בערכם של מה שהגדיר "התמרונים המדיניים הפרובוקטיביים שמבצעת ישראל". הוא העריך, כי "לא צפויה פעילות צבאית של האויב נגד איראן שכן הוא מבין את ההשלכות החמורות של פעולה טיפשית שכזאת…סוגיית מימוש איומיהם מהווה סוגיה קשה עבורם מאחר והם מכירים ביכולותיה של איראן ויש להם ניסיון בכל הקשור לתגובת איראן לגבי איומים נגדה …תגובות אלה מהוות את ההרתעה הטובה ביותר..איראן אינה אחראית לטיפשותה של ישראל". מפקד משמרות המהפכה לא פרט מהו "הניסיון" שרכשה ישראל לגבי התגובה האיראנית. במשתמע, ניתן להבין מדבריו אלו כי הכוונה ליכולתו של המשטר האיראני להפעיל את חזבאללה נגד ישראל הן בחו"ל (שני הפיגועים בארגנטינה) והן בירי מאסיבי של רקטות לעבר האוכלוסייה הישראלית (במלחמת לבנון השנייה).

15. מחמד עלי ג’עפרי התייחס גם לניסוי טיל החץ בארצות הברית, שעל פי דיווחים עיתונאיים נכשל, ואמר כי "במקרה של פעולה צבאית נגד איראן כל שטחה של ישראל יהיה בטווח הטילים של טילינו . על משמרות המהפכה לא מוטלת כל מגבלה בכל הקשור לייצור טילי קרקע-קרקע בטווח הנדרש לפגוע בישראל…התגובה נגדה תהיה קשה". ג’עפרי התייחס ליכולותיה של ישראל ליירט טילים איראנים ואמר כי "יתכן שישראל תצליח לפגוע בכמה מטילינו אך היא לא תוכל לעשות דבר נגד מתקפת (טילים) מאסיבית של טילים" . ג’עפרי רמז, בתשובה על שאלה, כי ביכולתה של איראן לפגוע גם במתקניה הגרעיניים של ישראל: "כן. אנחנו בהחלט נפעל כך, אם נותקף ונתבסס על ההתקדמות הרבה שהשגנו במהלך שנים האחרונות בכל הקשור לדיוק של הטילים וביכולתנו לעשות זאת".

16. סוכנות הידיעות פארס העריכה, בהקשר זה, כי כישלון הניסוי של החץ מהווה מכה ליכולתה של ישראל להגן על עצמה מפני התקפת טילים איראנית על ישראל. 9העיתון הרפורמיסטי אעתמאד ציטט מדבריו של ג’עפרי ואמר כי התייחסות ישירה של מפקד משמרות המהפכה לאיומים הנשקפים לאיראן אינו דבר שבשגרה. נראה כי האירועים שלאחר הבחירות וחרדותיה של איראן היוו את הרקע לדבריו של ג’עפרי שחש כי נדרש להציף את האיומים החיצוניים בפניהם ניצבת איראן 10.

17. איום דומה הושמע ע"י חסין סלאמי, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפיכה . לדבריו מרכז הכובד של יכולת חיל האויר של משמרות המהפיכה הינו יכולת הפעלת טילי הקרקע-קרקע שלהם. הטילים הללו מהווים את כוח ההרתעה האסטרטגי של המשטר שכן ביכולתן של יחידות הטילים של משמרות המהפכה לפגוע בכל מקור איום נגד איראן . לדבריו, כל טילי הקרקע-קרקע, הן הבליסטיים והן טילי השיוט, הינם מתוצרת איראנית מקומית וכל חלקיהם ומערכותיהם נבנו על ידי משרד ההגנה. לטענתו, יכולת ייצור הטילים של איראן התקדמה כל כך עד כי בעתוי הנוכחי במשמרות המהפכה קיים מחסור במקומות איחסון עבור כל הטילים המיוצרים . הוא הוסיף כי איראן החלה בייצור המוני של טילי קרקע-אוויר מסוג שאהין , שביכולתם לפגוע במטוסי האוייב. לדבריו איראן ניסתה בהצלחה את הדור הבא של טילי קרקע קרקע סג’יל (טיל דו-שלבי בעל שני מנועים המשלבים דלק מוצק ונוזלי) 11 12.

טיל נ”מ מדגם שאהין

טיל נ"מ מדגם שאהין, גירסא איראנית של ההוק האמריקאי (המקור: איסנא).

18. סיד מחמד ח’גאזי , סגן מפקד משמרות המהפכה, אמר כי במקרה וישראל תבצע טעות (ותתקוף את איראן) תגובתה של איראן תהיה ההרסנית . הוא העריך כי ישראל חלשה מדי מכדי "לצאת להרפתקה שכזאת" 13. סגן מפקד כוחות היבשה של צבא איראן, כיומרת’ חידרי ( Kioumars Heidari ) אמר כי לצבא איראן יכולות להגיב ולהתמודד עם כל איום בצור הטובה ביותר וכי הוא אינו צופה התקפה ישראלית על איראן. הוא הוסיף כי אם מנהיגי ישראל מתכננים לתקוף את שטח איראן ולו גם באופן מוגבל, עליהם לדעת כי כוחותיה של איראן יהיו ערוכים להגיב באופן נחרץ בו שום מקום לא יהיה בטוח עבורה ובצורה שתשים קץ לחייו המלוכלכים של "המשטר הכובש את ירושלים" 14 15.

המקור: פארס ניוז

המקור: פארס ניוז

שרבוב ישראל לתגובות האיראניות על התבטאות מזכירת המדינה האמריקאית 

19. סוגיה מרכזית, שהעסיקה רבות את כלי התקשורת באיראן, הייתה התבטאותה של מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון לגבי פרישת מטריית הגנה אמריקנית על מדינות המזרח התיכון כחלק מהתמודדות עם איראן גרעינית 16. זו הולידה שלל הערכות ופרשנויות לגבי התחזקות מעמדה של איראן באזור אל מול היחלשותה של ארה"ב והשלמתה עם איראן גרעינית וההשלכות על ישראל. להלן כמה התייחסויות בולטות לדברי קלינטון בהן שורבבה ישראל:

א. ארצות הברית וישראל דוחפות את איראן להפוך את תוכנית הגרעין האזרחית שלה לתוכנית (גרעין) צבאית". מאמר מערכת בעיתון כיהאן מאת סעדאללה זרעי תחת הכותרת "הפרוייקט להשמדת איראן" בוחן מקרוב את ההתפתחויות האחרונות ביחסי ישראל וארצות הברית ומגיע למסקנה, ששתי המדינות פועלות לקידום תוכנית להרוס את איראן. הוא טוען כי יחד עם קבוצה עמה נמנים "בכירים איראנים לשעבר" ארצות הברית חותרת לבודד את איראן ומזהיר כי כל צעד שיפגע בביטחונה הלאומי ידחוף אותה לנקוט בצעד תגובתי תאלץ להפוך את תוכנית הגרעין האזרחית שלה לתוכנית צבאית. 17

ב. "על ארצות הברית להשלים עם איראן גרעינית ולהכיר במעמדה האזורי ויהיה עליה להרכין ראש מול איראן גרעינית, לשנות את הטון המכתיב והמתנשא ולפקוח עיניה אל מול המציאות החדשה" . במאמר מערכת נוסף בעיתון כיהאן תחת הכותרת "מטריה כדי לצנוח" מנתח חמיד אומידי את "מטריית ההגנה" עליה דיברה שרת החוץ קלינטון. הוא מעריך כי במוקדם או במאוחר תצטרך ארצות הברית להשלים עם עובדת היותה של איראן מדינה גרעינית, עובדה שאינה רצויה לארה"ב ולמשטר הציוני 18. לפיכך, לטענת המאמר, ארה"ב נוקטת טקטיקה של יצירת פחד מפני איראן, באמצעותו היא מנסה להמשיך לשמור על מעמדה ועל מעמד ישראל במזרח התיכון. מטרה נוספת של "מטריית ההגנה", על פי המאמר, היא הכשרת הקרקע להתקרבות נוספת בין מדינות ערב לבין ישראל . לטענת המאמר, אם רעיון זה יתממש, הרי שוושינגטון תצליח בצורה ערמומית להביא לפיחות במעמדן בסכסוך הערבי ישראלי. בסיום המאמר נכתב כי אם ארה"ב לא תבין את תפקידה של איראן כמעצמה בעלת השפעה באזור, "היא לא תוכל להשיג דבר במזרח התיכון. יהיה עליה להוריד ראשה אל מול איראן גרעינית, לשנות את הטון המכתיב ולפקוח את עיניה מול המציאות" 19.

ג. "הציונים הם אלה שעומדים מאחורי המדיניות האנטי-איראנית של ארה”ב": במאמר המערכת של ג’מהורי אסלאמי, שכותרתו ”הפיתויים החדשים של אובמה", נכתב כי ברק אובמה ואנשיו מרגישים בהדרגה כי הקרקע הולכת ומבשילה לקראת הסרת ”מסכת השינוי" מעל ארה"ב. ג’מהורי אסלאמי מעריך כי למרות שדברי מזכירת המדינה קלינטון נאמרו בטון מאיים הרי שניתן לראות בהם הודאה ברורה ונחרצת בכישלון מלא של "המדיניות התוקפנית" של ארה”ב בעשור האחרון נגד איראן שמאחוריה עומדים הציונים . על פי המאמר נראה כי וושינגטון השלימה בעקיפין עם הכישלון, והיא נוקטת לשון מאיימת רק כדי לעודד את הציונים . לבסוף קובע ג’מהורי אסלאמי כי "גירעון בעלות בריתה המפגרות של ארה”ב באזור", "בהן שולטים משטרים לא יציבים", תהיה טיפשות גמורה מצדה 20.

ד. התבטאות קלינטון הינה בלתי נחוצה. נדרשת "מטריית הגנה" מפני ארסנל הנשק הגרעיני של ישראל . דובר משרד החוץ האיראני חסן קשקאוִי, העלה את הטיעון כי "מטריית ההגנה", שבכוונת ארצות הברית לפרוס, נחוצה כדי להגן על האזור מפני ארסנל הנשק הגרעיני המצוי בידי ישראל 21 [ולא מפני איראן]. בהקשר זה ציין (20 יולי) דובר משרד החוץ האיראני בהתייחסו ל"חבילה" שמגבשת איראן בניסיון להתניע את המשא ומתן בנושא הגרעין, כי "בכל מקרה לא ניתן לדבר על סוגיית הגרעין ללא פרוק נשק ולא ניתן לדבר על פרוז המזה"ת מנשק גרעיני מבלי להתייחס ל-200 ראשי הנפץ הגרעיניים שבידי ישראל". 22עלי אכבר וילאתי , יועץ המנהיג לעניינים בינלאומיים, הגדיר את התבטאות קליטון כ"לא נחוצה", שכן לטענתו תוכנית הגרעין של איראן מתנהלת תחת פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולאיראן אין כל כוונה להשתמש בטכנולוגיה גרעינית לצרכים צבאיים (אלג’זירה, 25 ביולי). 

מסר לארה"ב ולישראל: בכוונת איראן לנקוט מדיניות חוץ פעילה ואסרטיבית במזרח התיכון 

20. סוגיה נוספת , שצברה תאוצה, היא מדיניות החוץ בה ינקוט אחמדינז’אד בתקופת כהונתו השנייה. במספר הזדמנויות מאז נבחר הבהיר אחמדינז’אד כי בכוונתו לנקוט מדיניות חוץ פעילה ואגרסיבית . בטקס מיניו לנשיא (3 אוגוסט) על ידי המנהיג אמר אחמדינז’אד כי תקופת כהונתו השנייה תתאפיין בפעילות אקטיבית בזירה הבינלאומית אותה הגדיר "חובה לאומית". הוא הבהיר כי נוכחות כזאת חיונית לבניית איראן והיא מסמנת את הקץ העידן בו מספר "מעצמות בריוניות הכתיבו את חוקיהן לשאר המדינות" 23.

21. מאמר המערכת של כיהאן , שופר המנהיג, שהתפרסם יום לאחר טקס אישורו של אחמדינז’אד על ידי המנהיג, מהר להתייחס למדיניותו הצפויה של אחמדינז’אד וחשף אולי טפח ממה שמתכנת איראן עבור האזור. במאמר שכותרתו " המזרח התיכון לאחר הבחירות באיראן " נאמר כי ארה”ב, ישראל ואירופה הבינו היטב כי ב-4-5 שנים הבאות, איראן תטהר לחלוטין את המזרח התיכון משרידי השליטה וההשפעה המערבית . תפיסה זו התקבעה בפרשנויות ובהערכות האקדמאיות והמודיעיניות שלהם, שהזהירו מפני הסכנה הגדולה בהשתלטות הכוחות התומכים באיראן על המזרח התיכון ומעבר לו" .

22. עלי אכבר וילאתי , יועצו של המנהיג לעניינים בינלאומיים, העניק ראיון לאלג’זירה (25 ביולי) בו שב והדגיש את מחויבותו של מנהיג איראן לחזבאללה ולארגוני הטרור הפלסטינים : "תמכנו באופן מלא בחזבאללה ונשאנו באחריות גם בהתקפה [עופרת יצוקה] ברצועת עזה בתמיכתנו בחמאס . אני אומר בכנות שאיראן סייעה לחזבאללה סיוע מלא ומקיף וחזבאללה מרגיש כי הוא חייב להנהגה [האיראנית] . כמובן שהנהגת סייד חסן נצראללה [הינה] יוצאת דופן. הוא תמיד אמר, שללא הסיוע האיראני הם לא היו מנצחים [במלחמת לבנון השנייה]. ההתנגדות של העם הפלסטיני בעזה חלק ממנה הינו הודות לסיוע ולעזרה האיראניים . גם ההתנגדות בבוסניה הסתייעה בתמיכה איראנית וכל זה קרה בזמן הנהגתו של האמאם ח’אמנהאי. איראן בהנהגת המפקד [ח’אמנהאי], באמצעות עמדתו הנחרצת, עומדת לצד כל הפלגים הללו, פלגי ההתנגדות, אשר תומכים בפלסטינים."

23. בשטח ממשיכה איראן להגיש סיוע לפלסטינים ברצועת עזה. הטלוויזיה האיראנית באנגלית (PRESS TV) דיווחה (19 ביולי) כי "קרן החללים" האיראנית פועלת יחד עם מוסד אלאנצאר הפלסטיני 24לשיקום הרצועה ואף העניקה 8,000 דולר למשפחות הרוגים פלסטינים ומשפחות שאבדו את ביתן ורכושן. 25. בהקשר זה קרא ראש קרן הצדקה והתרומות באיראן למדינות ולארגונים מוסלמיים וערביים (כגון ארגון הועידה האסלאמית, הליגה הערבית) לנקוט צעדים מעשיים לבנייתם מחדש של "המקומות הקדושים בפלסטין". זאת, לטענת איראן, בעקבות פניה של שר הדתות וההקדשים [בממשל חמאס], טאלב אבו שער, לסייע לשיקומם של העיר העתיקה בירושלים, מסגדים ואתרים דתיים. בהודעה נטען כי "ישראל הורסת את המקומות הקדושים מאז כבשה את פלסטין בניסיון להכחיד כל סממנים אסלאמיים דתיים ולנכר את הנוער הפלסטיני מדתו וממורשתו . 26

מלחמת התעמולה האיראנית נגד ישראל

24. כלי התקשורת האיראנים המשיכו במתקפה התעמולתית השגרתית נגד ישראל והתנועה הציונית, תוך העלאת האשמות כזב כלפיה, במגוון נושאים. ישראל הואשמה, בין השאר, כמי שעומדת מאחורי המאבק באסלאם, כמי שניסתה להתנקש בחייו של נשיא איראן וכמי שפועלת בשיתוף עם ה- CIA – להפיץ את הנצרות בחבל הכורדי בצפון עיראק.

25. בעקבות רצח אישה מצרייה בבית משפט בגרמניה נהלה איראן – המפרה באופן שיטתי את זכויות האדם – קמפיין מחאה סביב מצב זכויות האדם בגרמניה. לטענת איראן מעודדות מדינות אירופה "אסלאמופוביה" בהשראת הציונות . בהפגנה יזומה של גוף הקרוי "הנשים המוסלמיות" מול שגרירות גרמניה בטהראן פורסמה הצהרה בה נכתב כי "גל המאבק באסלאם ששורשיו טמונים בפעילות הציונית, מתרחב מדי יום ביומו. אם לא נמנע זאת, סביר להניח שאסונות כגון זה יחזרו על עצמם עוד פעמים רבות" 27. בהפגנה הונפו בין השאר השלטים המסורתיים "מוות לישראל".

המקור: פארס ניוז
המקור: פארס ניוז

26. ע’לאם חסין אז’אא’י , שר המודיעין האיראני, שהודח בינתיים מתפקידו, האשים את ישראל בתכנון התנקשות בחייו של אחמדינז’אד . לדבריו המשטר הציוני נפגש בשולי כינוס שרם אלשיח וכן בפריס עם גורמים במג’האדין ח’לק (אחד מארגוני האופוזיציה למשטר באיראן) ותכנן להתנקש באחמדינז’אד. לדבריו, המג’האדין ח’לק בקשו בתמורה כי שמם יוסר מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור. שר המודיעין האיראני טען כי ישראל פנתה גם גם לארגון ג’נדאללה הסוני , הפועל נגד כוחות הביטחון האיראנים בגבולה הדרום מזרחי, כדי שיסייע לה לפעול נגד איראן 28.

עילאם חסין אלז'אא'י (המקור: Press tv)

עילאם חסין אלז’אא’י (המקור: Press tv )

27. בהקשר זה טען כיהאן, כי המוסד הישראלי משתמש בשירותיהם של אנשי מנאפקין בעיראק (פירוש מילולי, "אלה הפוסחים על שתי הסעפים", כינוי גנאי לארגון המג’אהדין ח’לק). זאת לצורך האזנה וריגול בשלוחות המודיעין של "המשטר הציוני" בעיראק. לטענת העיתון, המוסד אמור להגדיל את מספר העובדים שלו מקרב המג’אהדין ח’לק 29. בתוך כך דיווח כתב סוכנות הידיעות פארס בחבל הכורדי על מאמצי מוסד וה- CIA להפיץ את הנצרות בצפון עיראק . כתב סוכנות הידיעות פארס מאזור כורדיסטאן העיראקי דווח כי על פי מידע שהגיע לידיו שני הארגונים הקצו לכך סכומי כסף גדולים . 30

המוסד הישראלי מגביר פעילותו בעיראק (פארס ניוז)
המוסד הישראלי מגביר פעילותו בעיראק (פארס ניוז)

28. ביטויים נוספים למלחמת התעמולה האיראנית:

א. שביעות רצון לנוכח חשיפת פרשת השחיתות בניו ג’רסי, ארה"ב: ג’מהורי אסלאמי (26 ביולי) התייחס בשביעות רצון מופגנת לחשיפת מעורבותם של יהודים רבים בפרשת השחיתות. הוא ציין כי הדבר משקף אל נכון את "תפקידם של הציונים בארצות הברית". הוא העריך כי "הלובי הציוני רב העוצמה בארה"ב יפעל לשחרור העצורים" והביע תקווה כי הפרשה תפגע ביחסי ישראל-ארה"ב.

ב. סרט הסברה פרו-פלסטיני: הבמאי האיראני מחמד חסין לטיפי עומד להפיק סרט פרו-פלסטיני אודות ילדה פלסטינית הנהרגת לפני שחלומה מוגשם. הסרט, שעלילתו תוסרט בלבנון, מבוסס על סיפורה של ילדה פלסטינית בת 13 שנהרגה בעימותים [עם ישראל] לפני שהגשימה חלומה לפגוש את כוכב הכדורגל שהיא מעריצה (רונלדו, שחקן נבחרת ברזיל). לדברי הבמאי רונלדו כבר הביע נכונותו להשתתף בסרט 31.

תגובות בתקשורת האיראנית לביקור שר החוץ הישראלי באמריקה הלטינית

29. ביקורו של שר החוץ הישראלי אביגדור ליברמן בדרום אמריקה זכה לליווי צמוד של כלי התקשורת באיראן, שראו בו מהלך שנועד להכיל את השפעתה הגוברת, כהגדרתם, של איראן באמריקה הלטינית 32.

שר החוץ הישראלי אביגדור ליברמן

30. אתר האינטרנט האיראני TABNAK 33 צטט כתבה בעיתון הארץ על הביקור וכתב כי שר החוץ הישראלי "בחר בעורמה רבה את מועד נסיעתו החל ביום השנה לאירוע אמיה (פיגוע טרור של חזבאללה בהכוונת איראן נגד בניין הקהילה היהודית בארגנטינה), שר החוץ והכריז כי מטרת נסיעתו הינה מאבק בהשפעה וחדירה של איראן באמריקה הלטינית". " TABNAK העריך, כי "שר החוץ הציוני ינסה לנצל את הטענה בדבר מעורבותה של איראן בפיצוץ אמיה ולמנוע את המשך היחסים הטובים בין איראן למדינות אמריקה הלטינית" וכן את דריסת רגלה של איראן באזור זה" 34.

31. אתר האינטרנט האיראני עצר איראן , דווח על הגעתו של אביגדור ליברמן לארגנטינה במסגרת ביקורו בן עשרה ימים באמריקה הלטינית. האתר מדווח כי בפגישותיו גם גורמים בכירים באזור, ביקש מהם שר החוץ הישראלי לפקוח עין ולהשגיח יותר על הפעילות הדיפלומטית האיראנית במדינות אמריקה הלטינית. ליברמן גם ביקש מהארגנטינים לבחון באופן מדויק את תיק הפיצוץ בבנין אמיה ולחשוף את המעורבות של איראן וחזבאללה בתיק זה 35.

32. סוכנות הידיעות הרשמית של איראן אירנא טענה כי שר החוץ הישראלי נכשל בנסיוני לרתום מדינות באמריקה הלטינית ל"טובת האינטרסים של ישראל". היא וציינה כי בביקורו בברזיל קרא ליברמן לעצור את איראן לפני שתהפוך לגרעינית. לטענתה פתחה ישראל במאמץ דיפלומטי נרחב כדי לרתום את היכולות של מדינות אחרות לטובת האינטרסים שלה, בעקבות כשלון איומיה החוזרים ונשנים לתקוף את איראן. סוכנות אירנא טענה כי ברזיל, המדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, אמרה את ה"לא" הראשון להצעתו של ליברמן לבלום את איראן 36.

 


1 עלי אכבר וילאיתי, לשעבר שר החוץ של איראן, משמש כיום כיועצו של המנהיג ח’אמנהאי לעיניים בינלאומיים.

2 השימוש בטיעון זה גבר עם התפרצות המחאה לאחר שנודעו תוצאות הבחירות. ראו לקט מידע: "ישראל בראי התקשורת האיראנית,(סיכום חודש יוני והמחצית הראשונה של יולי 2009)".

3 http://www.kayhannews.ir/880427/2.htm#other200

4 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8805041368

5 http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8805100074

6 http://www.etemademelli.ir/published/0/00/56/5685/

7 דובר משה"ח האיראני קשקאוי נזעק בזמנו להבהיר לאחר דבריו של משאא’י כי "באיראן שוררת הסכמה רחבה כי ישראל אינה משטר לגיטימי" ( http://www.tehrantimes.com/Index_view.asp?code=175282 ). גם יו"ר המג’לס, עלי לריג’אני, הבהיר אז כי "איראן אינה חברה של העם בישראל"( Fars News Agency , August 12 2008 ) .

8 http://www.kayhannews.ir/880503/2.htm#other200

9 http://www.alalam.ir/newspage.asp?newsid=116170120090725141233

10 "אעתמאד", 26 יולי

11 http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8805100389

12 http://is.gd/22bRR סרטון על שיגור השאהין

13 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8805071178

14 http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8805040296

15 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8805090722

16 "We want Iran to calculate what I think is a fair assessment that if the United States extends a defense umbrella over the region, if we do even more to support the military capacity of those in the Gulf, it’s unlikely that Iran will be any stronger or safer because they won’t be able to intimidate and dominate as they apparently believe they can once they have a nuclear weapon," Fox News , July 22.

17 http://kayhannews.ir/880506/2.htm#other200

18 על פי מאמר מערכת נוסף בכיהאן טוען מהדי מחמדי כי ארה"ב כבר השלימה עם איראן גרעינית ועם כך שאין מנוס אלא לדבר עם טהראן. ( http://kayhannews.ir/880505/2.htm#other200 )

19 http://www.kayhannews.ir/880508/2.htm#other200

20 http://www.jomhourieslami.com/1388/13880503/index.html

21 http://www.mehrnews.com/en/NewsDetail.aspx?NewsID=919447

22 http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=101149&sectionid=351020101

23 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8805121306

24 מוסד אלאנצאר, הכוונה לאגודת אלאנצאר, אגודת צדקה אסלאמית שנוסדה ב-2001 והוכרזה בישראל כהתאחדות בלתי מותרת בשנת 2003. האגודה פועלת ברצועת עזה, מקיימת קשר הדוק עם איראן ומהווה שלוחה פלסטינית של "קרן החללים" האיראנית. האגודה פועלת בכפוף למוסד החלל בלבנון, השייך לחזבאללה, שהינו השלוחה הלבנונית של קרן החללים האיראנית. עיקר עיסוקה של אגודת אלאנצאר הינו הגשת סיוע כספי למשפחות מחבלים שהידים ולמשפחות מחבלים אסירים של כל ארגוני הטרור . בראשה עמד בזמנו נאפט’ עת’מאן אלאערג’, איש הג’האד האסלאמי בפלסטין , שהמופעל על ידי חזבאללה בלבנון. ככל הידוע לנו אלאערג’ עמד בקשר עם פעילי טרור בשטחים, סייע בהכוונת תשתיות טרור ברצועת עזה והיה מעורב בתאום הברחת אמצעי לחימה ותחמושת לתשתיות טרור ברצועה. פירוט ראו לקט מידע: "אבו מאזן נתן חסותו לטקס חלוקת כספים שנערך על ידי "אגודת הצדקה אלאנצאר", הממומנת על ידי איראן (במסגרת סיוע איראן לפעילות "מעטפת הטרור" של הארגונים), אשר העומד בראשה מופעל על ידי ה"חזבאללה" (23 באוקטובר, 2005).

25 http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=101900&sectionid=351020101

26 http://www.irna.ir/En/View/FullStory/?NewsId=618968&IdLanguage=3

27 http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8804231392

28 http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8804260389

29 http://www.kayhannews.ir/880513/2.htm#top

30 http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8805130646

31 http://irna.ir/View/FullStory/?NewsId=599719

32 על ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית ראו לקט מידע מה-7 באפריל: "איראן מעמיקה את נוכחותה המדינית והכלכלית באמריקה הלטינית, ‘החצר האחורית’ של ארה"ב…".

33 אתר שמרני המזוהה ככל הנראה עם מחסן רצ’אא’י לשעבר מפקד משה"מ, מזכיר המועצה לקביעת האינטרס, שנכשל בבחירות לנשיאות איראן.

34 http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=56473

35 http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=78940

3 6http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=607190

לראש העמוד