זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

מחמוד אחמדינז'אד הושבע לקדנציה שנייה כנשיא איראן

מחמוד אחמדינז'אד הושבע לקדנציה שנייה כנשיא איראן

משפט הראווה של עצורי המהומות ובכירי הזרם הרפורמיסטי

משפט הראווה של עצורי המהומות ובכירי הזרם הרפורמיסטי

אבטחי

אבטחי

מתכוננים ליום הולדתו של ”האמאם הנעלם“

מתכוננים ליום הולדתו של ”האמאם הנעלם“


1. מחמוד אחמדינז’אד הושבע השבוע לקדנציה שנייה כנשיא איראן. בטקס חגיגי, שנערך ביום שני, קיבל אחמדינז’אד את כתב המינוי הרשמי מידי המנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי. ביום רביעי התקיים טקס השבעתו של הנשיא בפני המג’לס. בטקס במעמד המנהיג נטלו חלק יו"ר המג’לס, ראש הרשות השופטת, מזכיר מועצת שומרי החוקה, בכירים במערכת הפוליטית ובכוחות המזוינים וכן כמה שגרירים זרים. בלט בהעדרו מטקס ההשבעה יו"ר מועצת המומחים והמועצה לקביעת האינטרס של המשטר, עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני. ערב טקס ההשבעה דיווחו אמצעי תקשורת באיראן, כי רפסנג’אני, מיריביו הקשים של הנשיא אחמדינז’אד, עזב את טהראן ולא ישתתף בטקס. גם הנשיא לשעבר, מחמד ח’אתמי ושני המועמדים הרפורמיסטים בבחירות האחרונות לנשיאות איראן, מיר-חסין מוסוי ומהדי כרובי, נעדרו מטקס ההשבעה. קודם לכן נמסר, כי גם חסן ח’מיני, נכדו של מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח’מיני, ייעדר מהטקס.

מחמוד אחמדינז'אד הושבע לקדנציה שנייה כנשיא איראן

2. בעקבות פרשת מינוי רחים משאא’י כסגן הנשיא נאלץ השבוע הנשיא אחמדינז’אד להכחיש טענות בנוגע להתערערות היחסים בינו לבין המנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי. בנאום, שנשא הנשיא בועידת מרצים בעיר משהד אמר אחמדינז’אד, כי אלה הטוענים בדבר פגיעה ביחסים בינו לבין המנהיג העליון אינם מכירים את הרפובליקה האסלאמית ואינם מבינים, כי מערכת היחסים ביניהם נמצאת מעל למסגרת פוליטית או מנהלתית ומבוססת על אהבה, אמונה וקשר בין אב לבנו. הם חשבו שיוכלו ליצור בינינו פילוג, אך שאיפותיהם ילכו עימם לקבר, אמר הנשיא (סוכנויות הידיעות, 1 אוגוסט).

החל משפט הראווה של עצורי המהומות ובכירי הזרם הרפורמיסטי

3. בבית הדין המהפכני בטהראן החל בשבת שעברה משפטם של כמה עשרות מבין עצורי המהומות, שפרצו במדינה בעקבות פרסום תוצאות הבחירות לנשיאות בחודש יוני. העצורים הואשמו על-ידי המדינה, בין היתר, בהשתתפות במהומות, בפגיעה בביטחון הלאומי, בהפרעה לסדר הציבורי, בפגיעה ברכוש ציבורי וממשלתי, ביצירת קשרים עם ארגונים חתרניים הפועלים נגד המשטר, ובהם ארגון המג’אהדין ח’לק, וכן עם גורמים אמריקאים בעיראק, בנשיאת נשק, בתקיפת כוחות משטרה ובסיג’, בפשיטה על אוניברסיטאות ועל מרכזים צבאיים, בחלוקת פרסומים נגד המשטר ובהעברת תמונות ודיווחים לכלי תקשורת זרים.

4. בין העצורים, שמשפטם החל השבוע, גם בכירים במחנה הרפורמיסטי, ובהם: מחסן מירדאמאדי, מזכ"ל חזית השותפות האסלאמית; בהזאד נבוי, בכיר בארגון המג’אהדין של המהפכה האסלאמית; מחמד-עלי אבטחי, סגנו לשעבר של הנשיא מחמד ח’אתמי; ומחמד עטריאנפר, בכיר במפלגת משרתי השיקום וממקורביו של עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני.

משפט הראווה של עצורי המהומות ובכירי הזרם הרפורמיסטי

5. בפתח המשפט טען סגן התובע הכללי, כי בהתאם למסמכים המצויים ברשות התביעה הכללית ולהודאותיהם של הנאשמים, תוכננו המהומות, שפרצו בעקבות הבחירות לנשיאות, מראש במסגרת ניסיונות מצד גורמים זרים לחולל באיראן "מהפכת קטיפה". בכתב האישום נטען, כי לשם כך הוקמו שישה "ענפים": נשים, מיעוטים אתניים, זכויות אדם, פועלים, ארגונים בלתי-ממשלתיים וסטודנטים. במסגרת רשימת האישים, שצוינו בכתב האישום כמנהיגי "מהפכת הקטיפה", הועלה גם שמה של עו"ד שירין עבאדי, זוכת פרס נובל לשלום. הפילוסוף האיראני הרפורמיסטי הנודע, פרופ’ עבד אלכרים סורוש, צוין כ"מנהיגה האינטלקטואלי" של "מהפכת הקטיפה". בנוסף צוינה במסגרת כתב האישום מעורבותן לכאורה של מספר רשתות זרות בהסתה בעקבות הבחירות לנשיאות, ובהן: רשת ה- BBC בשפה הפרסית, "קול אמריקה" בפרסית ורשת הטלויזיה אלערביה. כמו כן הואשמו שלוש מפלגות רפורמיסטיות באופן ישיר במעורבות ישירה בקידום "מהפכת הקטיפה": חזית השותפות האסלאמית, ארגון המג’אהדין של המהפכה האסלאמית ומפלגת משרתי השיקום. בין היתר נטען, כי מפלגות אלה קיבלו החלטות חשאיות בנוגע לשינוי המשטר באיראן, קיימו קשרים מתמשכים ומשמעותיים עם קרנות ומוסדות שפעלו במסגרת "מהפכת הקטיפה", פעלו לקבלת סיוע כספי מחו"ל לקידום מטרותיהן ותכננו לנצל את הבחירות לנשיאות למימוש "מהפכת הקטיפה" ולשינוי המשטר.

6. ביומו הראשון של המשפט השמיע אבטחי, סגנו לשעבר של הנשיא ח’אתמי וחבר מועצת אנשי הדת הלוחמים הרפורמיסטית, את דבריו, בהם הביע חרטה על מעשיו וטען, כי לא הייתה הונאה בבחירות לנשיאות. הוא ציין, כי בישיבת מועצת אנשי הדת הלוחמים, שהתקיימה לאחר הבחירות, הוצגו מסמכים המצביעים לכאורה על זיופים בבחירות, אך שר הפנים לשעבר בממשלת ח’אתמי הודה, כי אף אם מסמכים אלה נכונים, הם מצביעים לכל היותר על זיופים ביחס ל-700 אלף קולות, ולפיכך אין בהם כדי להשפיע על תוצאות הבחירות. הטענות בדבר הונאה בבחירות, אמר אבטחי, הן שקר ונועדו לעורר מהומות ולערער את היציבות באיראן, כך שאיראן תהפוך להיות כדוגמת עיראק ואפגניסטאן ולא יישאר זכר למהפכה.

7. אבטחי גם טען, כי מעורבותו של רפסנג’אני באירועים שלאחר הבחירות נבעה מרצונו לנקום באחמדינז’אד ובמנהיג העליון. הוא הביע חרטה על השתתפותו בהפגנות הבלתי-חוקיות, שהתקיימו לאחר פרסום תוצאות הבחירות, ומתח ביקורת חריפה על מיר-חסין מוסוי, שסיכן לדבריו בהתנהלותו את המשטר.

אבטחי

8. בגילוי דעת, שפירסמה חזית השותפות האסלאמית, בתגובה לפתיחת משפטם של עצורי המהומות, נכתב, כי ההאשמות נגד העצורים הינן חסרות בסיס ומעוררות גיחוך וכי מטרתן היא להצדיק את המשך דיכוי המפלגות והקבוצות הרפורמיסטיות והארגונים הבלתי-ממשלתיים. בנוגע ל"הודאתו" של אבטחי נטען בגילוי הדעת, כי דבריו מנוגדים לחלוטין לדברים, שפורסמו על-ידו טרם מעצרו, והם משקפים את הלחצים והבידוד, שבהם היה נתון מאז מעצרו לפני כחמישים יום (נורוז, 1 אוגוסט). גם הנשיא לשעבר, מחמד ח’אתמי, התייחס ל"הודאות" העצורים בביטול וטען, כי אין להן כל תוקף חוקי וכי הן מהוות הפרה של זכויות האדם ושל חוקת איראן.

9. יצוין, כי ב-21 ביולי, 2007, התייחס אבטחי בבלוג האישי שלו להודאותיהם הטלוויזיוניות של שני אזרחים אמריקאים, שנעצרו באיראן באשמת פעילות שנועדה לערער את יציבות המשטר בטהראן, וכתב את הדברים הבאים: "כולם שמחים. הממשלה סבורה, שהאזרחים שוכנעו והיא שמחה. האסירים שמחים, שהוכשרה הקרקע לשחרורם וגם כיוון שהם יודעים, שלאחר שחרורם הם יוכלו לומר דברים אחרים. האזרחים יודעים, שהודאות אלה ניתנו בכלא וכמובן בכפיה. כך שכולם שמחים. גם זו דרך חיובית להתבונן על התופעה השלילית של הודאות, שניתנו בכלא".

בצל התערערות יציבות הפנים: חילופי גברי בצמרת גופי המודיעין והביטחון

10. היומון אעתמאד והאתר הרפורמיסטי רוז אונליין דיווחו השבוע על חילופי גברי בצמרת גופי המודיעין והביטחון באיראן. על-פי דיווח זה, העביר הנשיא אחמדינז’אד בימים האחרונים מתפקידם שני בכירים במשרד המודיעין. זאת שבוע בלבד לאחר שפיטר את שר המודיעין, ע’לאם-חסין מחסני אז’הא’י. יו"ר ועדת הביטחון הלאומי ומדיניות החוץ של המג’לס, עלאא’ אלדין ברוג’רדי, אישר את הדיווח ומסר, כי שני הבכירים שפוטרו הם סגן שר המודיעין לעניינים מיוחדים וסגן שר המודיעין לריגול נגדי. לדבריו, השניים הועסקו במשרד המודיעין במשך שני עשורים ופוטרו על-ידי הנשיא ללא התייעצות עם המג’לס. ברוג’רדי ציין, כי נודע לו על פיטורי שני הבכירים מאמצעי התקשורת.

11. עוד דיווח האתר רוז אונליין, כי לאחרונה בוצעו חילופי גברי גם בצבא הסדיר. במסגרת זו החליף המנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי, את נציגו בצבא המשמש גם כראש הארגון האידיאולוגי-פוליטי בצבא. את מקומו של חג’ת אלאסלאם מחמוד עלוי החליף חג’ת אלאסלאם מחמד עלי אאל האשם. בטקס החלפת נציג המנהיג בצבא רמז ראש לשכת המנהיג, מחמד מחמדי גלפ’איגאני, כי המנהיג לא היה שבע רצון מתפקודו של עלוי ואמר, כי העבודה שנעשתה בארגון האידיאולוגי-פוליטי של הצבא אינה מספיקה. ימים ספורים לאחר מכן הועברו מתפקידם שני מפקדים בכירים נוספים בצבא: מפקדי הצבא בדרום איראן ובמערבה. במקביל הועברו מתפקידם לאחרונה גם כמה מפקדים בכוחות ביטחון הפנים במספר מחוזות ברחבי המדינה (אעתמאד, 3 אוגוסט; רוז אונליין, 4 אוגוסט).

בעיצומו של משבר כלכלי: לאן זורם ההון האיראני?

12. בישיבת המג’לס, שהתקיימה בראשית השבוע, מתחו שני חברי מג’לס ביקורת חריפה על החלטת הממשלה להלוות 280 מיליון דולר לממשלת בוליביה. לטענת מצטפא כואכביאן ודאריוש קנברי, מנוגדת החלטת הממשלה לאשר הלוואה בריבית נמוכה לבוליביה לסעיף 80 בחוקת איראן, כיוון שהענקת הלוואות לגורמים בחו"ל מחייבת את אישור המג’לס (אילנ"א, 2 אוגוסט).

13. דיפלומט איראני בבוליביה אישר השבוע, כי הממשלה החליטה להעניק לבוליביה את ההלוואה לצורך חיפושי גז ונפט. החלטת איראן להעניק את ההלוואה התקבלה במסגרת מאמציה של איראן בשנים האחרונות להרחיב את קשריה עם מדינות אמריקה הלטינית. איראן כוננה קשרים דיפלומטיים עם בוליביה בסוף 2007 והנשיא אחמדינז’אד ביקר במדינה זו בשנה שעברה. עד כה העניקה איראן לבוליביה סיוע בציוד חקלאי ובהקמת מפעלים (איראן דיילי, 2 אוגוסט).

14. יצוין, כי אין זו הפעם הראשונה שהידוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין איראן לבין מדינות אמריקה הלטינית מעורר ביקורת פנימית באיראן. בראשית 2007 מתחו גורמים באיראן ביקורת חריפה על הסכם, שנחתם במהלך ביקור הנשיא אחמדינז’אד בונצואלה בינו לבין הנשיא הוגו צ’אבס, להקמת קרן על סך שני מיליארד דולר לסיוע ל"מדינות אנטי-אימפריאליסטיות". במאמר, שהתפרסם אז באחד היומונים הרפורמיסטים, נכתב, כי יש לתהות, האם נכון להקים קרן כזו בשעה שמשרדי הממשלה באיראן סובלים מגרעון תקציבי חמור.

15. בתוך כך עסקה השבוע התקשורת האיראנית בפרשה חדשה עליה דיווחו בימים האחרונים אמצעי תקשורת בתורכיה. בדיווחים אלה נמסר, כי שלטונות המכס התורכיים החרימו לאחרונה מזומנים וזהב בשווי כולל של 18.5 מיליארד דולרים, שהועברו מאיראן לתורכיה על-ידי סוחר איראני. הסוחר, אסמאעיל צפאריאן נסב, נשא עימו כסף מזומן בשווי 7.5 מיליארד דולרים וכן מכולה ובה 20 טון זהב. לטענת עורך-דינו של הסוחר נועד ההון להשקעה בתורכיה. האתר החדשותי תאבנאכ דרש בעקבות פרסום הפרשה, כי משרדי החוץ, הכלכלה והמודיעין יחקרו את הפרשה לנוכח ההשלכות המשמעותיות של הוצאת סכום כסף כה גדול מאיראן (תאבנאכ, 29 יולי).

16. האתר פרארו תהה אף הוא כיצד הועבר סכום כסף כה גדול מאיראן לתורכיה דווקא בתנאים הקשים הנוכחיים בהם נתונה כלכלת איראן. האתר גם תהה, כיצד הצליח הסוחר האיראני להוציא סכום כסף כזה ללא ידיעת רשויות המכס האיראנים על אף סידורי האבטחה הקיימים במעברי הגבול בין איראן לבין תורכיה. עוד נטען באתר, כי יש לשאול, מדוע מעדיף בעל הון איראני להשקיע את הונו בתורכיה ולא באיראן. האתר דיווח, כי בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית בהיקף "בריחת ההון" מאיראן לחו"ל וזאת בשעה שהיקף ההשקעות באיראן דווקא יורד. על-פי דיווח פרארו" המתבסס על נתונים, שנמסרו בשנה שעברה על-ידי אחמד תוכלי, ראש המרכז למחקרים של המג’לס, הגיע היקף ההון, שיצא מאיראן לחו"ל בשנה שעברה, ל-3 מיליארד דולר, ולהערכת מומחים שונים מדובר בסכום גבוה עוד יותר. האתר החדשותי קרא לשלטונות איראן לפעול למניעת הוצאה בלתי-חוקית של הון מאיראן וליצור במקביל תנאים, שיעודדו משקיעים להשקיע את הונם באיראן ולא במקומות אחרים.

17. מנהל המכס האיראני, שהתייחס אף הוא השבוע לפרשה, ציין בראיון ליומון הכלכלי סרמאיה, כי למכס האיראני לא היה כל מידע בעניין זה וכי בעקבות פרסום הפרשה הוקמה ועדה מיוחדת על מנת לבחון, כיצד התאפשרה הוצאת המכולה על-ידי הסוחר האיראני לתורכיה ללא ידיעת המכס (פרארו, 2 אוגוסט).

איראן ממשיכה להיערך לאפשרות הטלת אמברגו דלק

18. בצל הדיווחים, שהתפרסמו השבוע, לפיהם שוקלת ארה"ב להחריף את הסנקציות הכלכליות על איראן ולהטיל הגבלות על ייצוא דלק ותזקיקי נפט לאיראן, דיווחו השבוע אמצעי תקשורת איראנים על הערכות גוברת מצד שלטונות איראן לנוכח אפשרות זו.

19. משרד הנפט הודיע השבוע, כי החל במימוש השלב הראשון במסגרת תוכנית לאומית, שנועדה לאפשר התבססות מוחלטת על דלק מתוצרת איראנית בתוך 48 שעות בתרחישי חירום (אפתאב, 4 אוגוסט). תוכנית זו כוללת, בין היתר, העלאת כושר הייצור בבתי הזיקוק ברחבי המדינה, קיצוץ צריכת הדלק במדינה והצעות שונות לייצור דלק ממקורות חלופיים. יצוין, כי פרסום התוכנית בחודש מאי האחרון עורר ביקורת מצד מומחים איראנים, שטענו, בין היתר, כי התוכנית נועדה בעיקר לצרכי הסברה וכי הדרכים המוצעות במסגרתה אינן כלכליות ואינן הגיוניות.

20. שר הנפט האיראני, ע’לאם-חסין נוד’רי, שב והצהיר השבוע, כי הטלת סנקציות על יצוא דלק לאיראן לא תהיה יעילה וכי משרד הנפט אינו מוטרד מאפשרות זו וערוך להתמודד עם תרחישי חירום (אפתאב, 4 אוגוסט). גם בכיר בחברת הנפט האיראנית, סיפאללה ג’שן-סאז, אמר השבוע, כי אין כל סיבה לדאגה מהאפשרות להטלת אמברגו דלק על איראן, כיוון שבידי איראן יכולת מספקת להתגבר על המחסור באמצעות התבססות על מקורות דלק עצמיים, על מאגרי הדלק העומדים לרשותה ועל חברות זרות, שיהיו מוכנות להמשיך ולייצא דלק לאיראן גם במקרה של הטלת סנקציות נגדה. הוא ציין, כי נכון להיום קיימות תשע תוכניות להרחבת בתי הזיקוק, שנועדו להגדיל את כושר ייצור הדלק באופן משמעותי (פארס, 2 אוגוסט).

21. הפרשן הכלכלי, ג’משיד פאז’ויאן, לעומת זאת, הזהיר בראיון לאתר "דיפלומטיה איראנית" (4 אוגוסט) מפני השלכות הטלת אמברגו דלק על כלכלת איראן. לדבריו, מדיניות הקצבת הדלק, עליה החליטה הממשלה לפני כשנתיים, לא הצליחה להביא לצמצום משמעותי בצריכת הדלק במדינה, ולפיכך גם אם יהיו חברות וגורמים זרים, שיהיו מוכנים להמשיך ולייצא דלק לאיראן לאחר הטלת אמברגו, צפוי מחיר הדלק לעלות. הוא קרא לממשלה לגבש בהקדם מדיניות, שתאפשר להתמודד עם אפשרות זו. יוזכר, כי איראן מייבאת מדי שנה כ-40 אחוזים מצריכת הדלק שלה.

בהלת "שפעת החזירים" גם באיראן

22. אמצעי תקשורת איראנים עסקו השבוע בהרחבה בעליה המשמעותית במספר האיראנים, שנדבקו לאחרונה ב"שפעת החזירים". השבוע דווח, כי לפחות 150 בני אדם נדבקו במחלה מאז התפרצותה וכי בשבוע החולף נוספו למעלה מ-80 מקרים חדשים של הידבקות במחלה. המחלה גבתה עד כה קורבן אחד לפחות באיראן: אישה הרה.

23. שר הבריאות האיראני, כמראן באקרי-לנכראני, ייחס את העלייה המשמעותית בהיקף ההידבקויות במחלה לנסיעותיהם של אזרחים איראנים לחו"ל וכן לזיהום האוויר במדינה. השר עדכן, כי בשבוע הקרוב יוחלט האם לבטל את משחקי "אליפות הסולידריות המוסלמית", שתוכננו להתקיים באיראן בחודש אוקטובר, בשל החשש להתפשטות המחלה (איסנ"א, 2 אוגוסט).

24. סגן יו"ר ועדת הבריאות של המג’לס הזהיר בשבוע שעבר, כי לפחות 10 מיליון בני אדם עלולים להידבק ב"שפעת החזירים" באיראן במהלך השנתיים-שלוש הקרובות (פרדא, 29 יולי). לנוכח התפשטות "שפעת החזירים" גם בערב הסעודית נדרשו השבוע גם בכירי אנשי הדת באיראן לעסוק במחלה בהקשר לסוגיית עלייתם לרגל של אזרחים איראנים למקומות הקדושים לאסלאם בממלכה. בתשובה לשאלה הלכתית, שהופנתה אליו על-ידי סוכנות הידיעות הממלכתית אירנא, השיב איתאללה מכארם-שיראזי, כי מוקדם עדיין להכריע בעניין זה וכי יש להמתין עד לעונת העליה לרגל הצפויה בחודש נובמבר. איש הדת הבכיר, איתאללה יוסף צאנעי, פסק, כי על מנת לסייע בהתמודדות עם התפשטות המחלה קיים היתר למנוע את מימוש מצוות העליה לרגל (אירנ"א, 2 אוגוסט).

25. יוזכר, כי עם התפרצותה הראשונית של "שפעת החזירים" בעולם, דיווחו אמצעי תקשורת שמרנים באיראן על מאמר, שפירסם ב-27 באפריל הכלכלן הקנדי, מישל צ’וסודובסקי, בעיתון " San Francisco Business Times ", בו נטען, כי היה קשר בין הפרסום הרב לו זכתה "שפעת החזירים" לבין אינטרסים כלכליים של תעשיית התרופות האמריקאית ובמרכזה חברת הביו-טכנולוגיה האמריקאית "גלעד סיינס". סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה על המאמר תחת הכותרת: "מאחורי הקלעים של שפעת פוליטית: הרווח השופע של שפעת החזירים עבור רמספלד וגלעד סיינס" והדגישה את "הקשר היהודי" שמאחורי החברה האמריקאית. "גלעד", נכתב בדיווח, "הוא שם עברי הקשור בהר יהודי קדוש במזרח התיכון" (פארס, 3 מאי).

תמונת השבוע: מתכוננים ליום הולדתו של "האמאם הנעלם"

26. בעולם המוסלמי מציינים השבוע את ה-15 בחודש שעבאן, הנחשב על-פי האמונה השיעית כיום הולדתו של "האמאם הנעלם", שלפי אמונה זו נעלם בשנת 874 ועתיד לשוב לעולם, להביא עימו את בשורת הגאולה ולהוביל לעידן של צדק אסלאמי בעולם.

27. על-פי מסורות שיעיות שהה "האמאם הנעלם" בזמן היעלמותו בג’מכראן, הנמצאת כ-6 ק"מ מזרחית לעיר קם באיראן, הכריז עליה כעל מקום קדוש וציווה על הקמת מסגד במקום. על-פי האמונה השיעית למקום זה עתיד "האמאם הנעלם" גם לשוב ולפיכך הפך המסגד למקום עלייה לרגל עבור שיעים רבים. השבוע עסקו עובדי המסגד בניקויו היסודי לקראת ה-15 בשעבאן.

מתכוננים ליום הולדתו של ”האמאם הנעלם“

 

לראש העמוד