פיצוץ מחסן נשק של חזבאללה בכפר ח’רבת סלם שב וחשף את קיומה של תשתית צבאית פעילה של חזבאללה במרחב שמדרום לליטאני.

מחסן הנשק של חזבאללה לאחר הפיצוץ

מחסן הנשק של חזבאללה לאחר הפיצוץ

המבנה בפאתי הכפר ח'רבת סלם, ששימש מחסן נשק של חזבאללה

המבנה בפאתי הכפר ח'רבת סלם, ששימש מחסן נשק של חזבאללה

29 ביולי, google earth

29 ביולי, google earth

הבית בו התפוצץ מחסן הנשק של חזבאללה

הבית בו התפוצץ מחסן הנשק של חזבאללה

תצלום אוויר של האזור והבית בו

תצלום אוויר של האזור והבית בו

האשם קאסם חבר פרלמנט מטעם תנועת אמל

האשם קאסם חבר פרלמנט מטעם תנועת אמל

המפגינים הלבנוניים

המפגינים הלבנוניים

כוח יוניפי”ל

כוח יוניפי”ל

אזרחים לבנונים מניפים דגלים בשטח שבשליטת ישראל באזור שובא

אזרחים לבנונים מניפים דגלים בשטח שבשליטת ישראל באזור שובא


מחסן הנשק של חזבאללה לאחר הפיצוץ   המבנה בפאתי הכפר ח'רבת סלם, ששימש מחסן נשק של חזבאללה
המבנה בפאתי הכפר ח’רבת סלם, ששימש מחסן נשק של חזבאללה.
בצילום נראה המבנה לפני הפיצוץ (מימין) ולאחריו (משמאל).

כללי

1. בסמיכות זמנים ליום השנה השלישי למלחמת לבנון השנייה אירעו שלושה אירועים בגזרה המרכזית והמזרחית של דרום לבנון: ב-14 ביולי 2009 התפוצץ מחסן נשק של חזבאללה בפאתי הכפר ח’רבת סלם, שמדרום לליטאני; ב-18 ביוני התנהל עימות בין תושבים לבנונים לבין כוח יוניפי"ל (מהגדוד הצרפתי), שניסה לערוך חיפוש אחר אמצעי לחימה, בכפר בא’ר אלסנאסל, בקרבת ח’רבת סלם; ב-17 ביוני חדרו מפגינים לבנונים לשטח שבשליטת ישראל במורדות הר דב (באזור כפר שובא שבגזרה המזרחית) והניפו בצעד פרובוקטיבי את דגלי לבנון וחזבאללה.

2. שלושת האירועים הללו שבו והמחישו את שבריריות הרגיעה השוררת בדרום לבנון מאז מלחמת לבנון השנייה ואת הפוטנציאל הקיים באזור להתלקחות מחודשת. משמעות מיוחדת יש לפיצוץ מחסן הנשק בח’רבת סלם , אשר חשף בפומבי, לראשונה מאז המלחמה, את המצאות מצבורי הנשק של חזבאללה בדרום לבנון. חשיפה זאת מוכיחה את טענות ישראל כי חזבאללה מפר באופן בסיסי ושיטתי, מאז סיום המלחמה, את החלטת מועצת הביטחון 1701 , בהחזיקו מאות מחסני נשק בדרום לבנון, שרובם מוסווים בתוך בתי תושבים 1.

3. האירועים האחרונים חשפו גם שתי תופעות נוספות :

א. מגבלות הפעולה של יוניפי"ל , אשר אינו מונע את תהליך ההתעצמות של חזבאללה, המתבצע בתמיכת איראן וסוריה. יוניפי"ל מפרש באופן מצומצם את מנדט החלטת מועצת הביטחון 1701, נזהר שלא להיקלע לעימותים עם חזבאללה, הגם שבאירועים של ח’רבת סלם הפגין יוניפי"ל קצת יותר אסרטיביות ונחישות. וכוחותיו נמנעים מפעילות אפקטיבית בתוך הכפרים השיעים, שם ממקם חזבאללה את תשתיותיו הצבאיות. חזבאללה מצידו ניצל את האירועים האחרונים על מנת לשגר מסרים מאיימים, שנועדו להצר עוד יותר את חופש הפעולה של יוניפי"ל בעתיד, תוך מתן פרשנות חסרת יסוד להחלטת 1701.

ב. שיתוף הפעולה המעשי המתקיים בין חזבאללה לבין צבא לבנון (והממשל הלבנוני), אשר נמנעים (מסיבות פנים-לבנוניות) מאכיפה אפקטיבית של ריבונות הממשל בדרום. צבא לבנון – שחקן חשוב בדרום לבנון מאז מלחמת לבנון השנייה – סייע לחזבאללה להכיל ולטשטש את מקום הפיצוץ בח’רבת סלם. הממשל הלבנוני העניק סיוע מדיני והסברתי לחזבאללה בדיון שהתקיים במועצת הביטחון בהעבירו איגרת ובה גרסא מסולפת ושקרית של האירועים (סיוע זה לא הועיל ותגובת הזירה הבינלאומית ומועצת הביטחון הייתה הפעם חריפה מבעבר).

4. להלן סיכום שלושת האירועים בדרום לבנון ועיקרי התגובות של חזבאללה וגורמים נוספים בעקבותיהם.

29 ביולי, google earth
אזור האירועים בדרום לבנון (29 ביולי, google earth)

אירוע מספר 1: פיצוץ מחסן נשק בכפר ח’רבת סלם

עיקרי האירוע

5. בבוקר ה-14 ביולי אירע פיצוץ במבנה נטוש בפאתי הכפר ח’רבת סלם, שמצפון לבנת ג’ביל (כ- 15 ק"מ מגבול ישראל). גורם הפיצוץ אינו ידוע אולם קולות הנפץ , גודל הפיצוץ וההרס שהשאיר אחריו מעידים על כך שהמבנה שימש כמחסן של אמצעי לחימה . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק כתוצאה מהפיצוץ. נראה כי במבנה היו, בין השאר, רקטות, תחמושת למקלעים, פצצות מרגמה ופגזי ארטילריה.

6. חזבאללה פעל להכיל את האירוע ולטשטש את העובדה, שהוא מאחסן אמצעי לחימה בשטחים מאוכלסים. בעקבות הפיצוץ הגיעו עשרות פעילי חזבאללה לבית בו ארע הפיצוץ, כיתרו אותו ומנעו מיוניפי"ל – תוך הסייעות בצבא לבנון – מלהתקרב למקום. לאחר מכן הביאו פעילי חזבאללה למקום שתי משאיות והחלו לפנות באמצעותן את שאריות הנשק, במיוחד את הרקטות והפגזים (לבנון עכשיו, 25 ביולי; אילאף, 16 ביולי). כוחות יוניפי"ל, שהצליחו יחד עם צבא לבנון להיכנס לכפר רק ביום שלמחרת, גילו במקום את מחסן הנשק הנטוש של חזבאללה ואמצעי לחימה שהארגון לא הספיק לפנות.

הבית בו התפוצץ מחסן הנשק של חזבאללה   תצלום אוויר של האזור והבית בו

הבית בו התפוצץ מחסן הנשק של חזבאללה

 

תצלום אוויר של האזור והבית בו
התפוצץ מחסן הנשק של חזבאללה

תגובות חזבאללה

7. למרות ה"אצבע המאשימה" של יוניפי"ל ושל הקהילה הבינלאומית, דוברים מטעם חזבאללה נמנעו מלהודות , כי מחסן נשק שלהם התפוצץ בח’רבת סלם והעלו שורה של הסברים אפשריים לפיצוץ. סגן מזכ"ל הארגון שיח’ נעים קאסם יצא בהודעה שקרית לפיה המדובר בשאריות תחמושת שהותיר אחריו צה"ל במלחמת לבנון השנייה, אשר אוחסנו בח’רבת סלם בתאום עם צבא לבנון. לפיכך, לטענתו, מדובר באירוע, אשר "נופח" ע"י ישראל ולא בהפרה של החלטת מועצת הביטחון 1701 (אלנשרה, 22 ביולי 2009). כלי תקשורת לבנוניים חזרו וציטטו טעון שקרי זה (אתר אילאף, 23 ביולי; נהאר אלשבאב, 30 ביולי).

8. למרות המבוכה שנגרמה לחזבאללה, ניסה הארגון לנצל האירוע על מנת לנסות ולקבע את הימצאות מחסני נשק בדרום כעובדה בשטח, שאינה סותרת את החלטת 1701. כך למשל, חסן חבאללה , ציר חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, טען בראיון לערוץ האיראני אלעאלם (24 ביולי), כי מאז החלטת מועצת הביטחון 1701, ואפילו לפניה, לא נראה נשק מדרום לליטאני בפומבי. הוא העלה טענה ( שאין לה על מה להסתמך ), כי החלטת מועצת הביטחון 1701 אוסרת רק על המצאות נשק בפומבי מדרום לליטאני ולא על המצאות נשק בכלל, "שהרי הנשק מצוי ברחבי לבנון וכל הלבנוניים מחזיקים בנשק".גם שיח’ נעים קאסם , סגן מזכ"ל חזבאללה, חזר על הטיעון כי כוונת החלטת 1701 היא, שלא יהיה נשק גלוי מדרום לליטאני, בהזכירו בהקשר לכך החלטה שקבלה ממשלת לבנון מספר ימים לפני פרסום החלטת מועצת הביטחון 2 (נהאר אלשבאב, 30 ביולי).

תגובות יוניפי"ל והאו"ם

9. דוברים מטעם יוניפי"ל שבו והאשימו באופן בוטה את חזבאללה בהפרת החלטת מועצת הביטחון 1701: בהודעה מטעם יוניפי"ל נמסר כי פיצוץ מחסן הנשק [בח’רבת סלם] היווה "הפרה חמורה" ( "serious violation" ) של החלטת מועצת הביטחון [1701] (איי.פי, 15 ביולי). דוברת יוניפי"ל בוזיאן ציינה כי סידרת הפיצוצים נגרמה קרוב לוודאי כתוצאה מהתפוצצות מצבור תחמושת, שהיה מאוחסן בבניין (סוכנות הידיעות הצרפתית, 15 ביולי). בהודעה נוספת מטעם יוניפי"ל נמסר כי הכוח רואה את הפיצוצים כהפרה בוטה של החלטת 1701 (איי.פי, 15 ביולי). ראש אגף כוחות שמירת השלום באו"ם דיווח למועצת הביטחון (23 ביולי), כי קיימות עדויות הקושרות את חזבאללה למחסן הנשק, שהתפוצץ בח’רבת סלם ב-14 ביולי אך ציין, כי לא ברור האם אמצעי הלחימה הועברו לאזור אחרי מלחמת לבנון השנייה. לדבריו חזבאללה אחראי על האלימות שהופגנה כלפי יוניפי"ל בעת התקרית ב-18 ביולי (ראו להלן).

10. בדיון במועצת הביטחון תקף מזכ"ל האו"ם לכוחות השלום אלן להרואה את חזבאללה וציין כי הארגון אחראי לסיכול פעילות יוניפי"ל בדרום לבנון. בדיון גינו חברי המועצה (לבד מלוב) את "ההפרה החמורה" של החלטת 1701 ע"י חזבאללה . לדברי גורמים דיפלומטיים במרכז האו"ם הדבר מעיד על שינוי ביחס הקהילה הבינלאומית לתלונות החוזרות ונשנות של ישראל אודות הפרות 1701 (כתבתם של שלמה שמיר וברק רביד, הארץ, 24 ביולי 2009).

11. הממשל הלבנוני הציג גרסא מסולפת של האירוע בהגישו בכך סיוע מדיני והסברתי לחזבאללה. באיגרת שנשלחה למזכיר האו"מ באן קי מון ע"י משרד החוץ הלבנוני הועלתה הטענה השקרית , כי הפיצוץ ארע במבנה נטוש, שהכיל בקרבו תחמושת ישראלית שלא התפוצצה במהלך מלחמת לבנון השנייה. האיגרת שללה את טענת ישראל שחזבאללה מסכן את חיי האזרחים ע"י אחסון אמצעי לחימה בקרבם והעלתה את הטענה, כי ישראל מנסה בכך להצדיק התקפות עתידיות, שהיא מתכננת נגד אזרחים לבנונים (דיילי סטאר, 29 ביולי 2009).

גינוי מצד תושבי ח’רבת סלם

12. גוף המתקרא "ועדת תושבי ח’רבת סלם" פרסם הודעה לנשיא לבנון ולבכירי הממשל הלבנוני בה נכתב, בין השאר: "פיצוץ מחסן הנשק בעיירתנו, ח’רבת סלם, הוא דבר מסוכן ומדאיג ביותר. [הוא] הוציא לאוויר העולם את מה שכולם מנסים להטיל על איפול, לטשטש את סימניו ולהעלים ממנו עין, הוא – הנשק הבלתי חוקי, ואחסונו בתוך האזורים שלנו , בידי ארגון אשר החל להוות איום עבור האינטרסים שלנו, ועבור חיי השלווה שלנו…". בהודעה פונים התושבים לבכירי חזבאללה ודורשים מהארגון "לרוקן את אזורי המגורים מכלי נשק ותחמושת ומכל מה שמהווה איום לחיינו…" (אלמסתקבל, 16 ביולי 2009).

אירוע מספר 2: תקרית בין תושבים לבנונים לכוח הצרפתי ביוניפי"ל
בכפר בא’ר אלסנאסל, שבקרבת ח’רבת סלם

13. ב-18 ביולי , ארבעה ימים לאחר הפיצוץ בח’רבת סלם, ניסו חיילי יוניפי"ל מהגדוד הצרפתי לבצע חיפוש בכפר בא’ר אלסנאסל (כק"מ דרומית מערבית לח’רבת סלם). זאת על רקע חשד, שלהערכתנו היה לו על מה לסמוך, כי לכפר הועברו שרידים של אמצעי לחימה ממחסן הנשק של חזבאללה, שהתפוצץ בכפר ח’רבת סלם.

14. חיילי יוניפי"ל, שניסו לבצע את החיפוש, נתקלו בהתנגדות של עשרות רבות מתושבי המקום (לפי כמה גרסאות כ-100 תושבים), שיתכן והופעלו ע"י חזבאללה (הנוהג לעודד את התושבים המקומיים להתעמת עם כל גורם המנסה לפגוע בכלי נשקו). התושבים ניסו להפריע לפעילות כוח יוניפי"ל, חסמו את הדרך, הבעירו צמיגים, יידו אבנים וניהלו עימותים עם החיילים. צבא לבנון התערב בתקרית והרגיע את הרוחות אולם לא סייע לכוח הצרפתי למלא משימתו ולחשוף אמצעי לחימה בכפר בא’ר אלסנאסל.

15. יוניפי"ל הודיע כי בעימותים שהתנהלו בין יוניפי"ל לתושבים המקומיים נפצעו 14 חיילי כוח יוניפי"ל באורח קל . כמו כן ניזוקו מספר כלי רכב של יוניפי"ל, לרבות אמבולנס של הצוות שחקר את הפיצוץ בח’רבת סלם.

תגובות

צבא לבנון

16. צבא לבנון פרסם הודעה בה הביע צער על פציעתם של 14 חיילי יוניפי"ל. בהודעה נאמר כי צבא לבנון פתח בחקירת האירוע. ההודעה ציינה שצבא לבנון ויוניפי"ל ימשיכו לעבוד בשיתוף פעולה על מנת ליישם את החלטת מועצת הביטחון [1701] (אתר לבנון עכשיו, 19 ביולי).

חזבאללה

17. בתגובה לאירוע בבא’ר אלסנאסל העלה חזבאללה את הטענה, כי יוניפי"ל חרג מסמכותו , בנתנו פרשנות חדשה משלו, מופרכת בעליל, להחלטת מועצת הביטחון 1701. להלן כמה מהתבטאויות דוברי חזבאללה:

א. שיח’ נעים קאסם , סגן מזכ"ל חזבאללה, ציין כי יוניפי"ל טעה כאשר ביצע פשיטה [ב-18 ביולי] על בית, מבלי לתאם זאת עם צבא לבנון. לדברי שיח’ נעים קאסם על פי החלטת מועצת הביטחון חייב היה צבא לבנון לפעול קודם (אלנשרה, 22 ביולי 2009). בראיון אחר ציין שיח’ נעים קאסם כי אסור ליוניפי"ל ל"פשוט" על בתים מבלי לתאם זאת עם צבא לבנון משום שהדבר מנוגד להחלטה מועב"יט 1701. לדבריו תגובתם של התושבים הייתה "תגובה טבעית", "ואם אירוע כזה יתרחש שוב, התגובה [העממית] תתרחש שוב" (נהאר אלשבאב, 30 ביולי).

ב. חסין אלחאג’ חסן , ציר חזבאללה בפרלמנט, ציין כי פעילות יוניפי"ל הייתה "מעשה התגרות". לדבריו התפקיד הברור של יוניפי"ל הינו סיוע לצבא לבנון אף ורק כאשר צבא לבנון מבקש זאת (21 ביולי, LBC).

ג. נואף אלמוסוי , ציר חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, ציין, כי אין זו זכותם של כוחות יוניפי"ל לערוך פשיטות או לבצע חקירות. הוא הוסיף כי אין זה מעניינו של אף אחד לנתח ולבדוק את מה שקרה בח’רבת סלם למעט צבא לבנון, המקיים חקירה בעניין זה (ראיון לערוץ NTV , אתר לבנון עכשיו, 25 ביולי).

18. חזבאללה ניצל את התקרית על מנת לשגר, באמצעות צד שלישי, מסרים בעלי אופי מאיים ליוניפי"ל . כך למשל, "אישים המקורבים לחזבאללה" ציינו, כי לחזבאללה אין עניין לגרום למתיחות עם יוניפי"ל. אולם בו בזמן הם הבהירו כי התקרית באזור ח’רבת סלם היוותה אזהרה ברורה ליוניפי"ל, לפיו אל ליוניפי"ל בשום מצב, לנסות ולשנות את כללי המשחק. לדברי אותם מקורות יוניפי"ל ניסה לבצע "משימות מפוקפקות כגון פשיטה וקיום תצפיות, שהחלטת 1701 אינה מחייבת אותו" (לבנון עכשיו, 22 ביולי).

19. מסר מאיים דומה שוגר ליוניפי"ל באמצעות העיתונאי אבראהים אלאמין , המשמש כאמצעי לפרסום מידע ומסרים מטעם חזבאללה. במאמר בעיתון אלאח’באר המזוהה עם חזבאללה (20 ביולי) מובעת הבנה להתנגדות התושבים, שנטען כי רובם תומכים בחזבאללה, לניסיון החיפוש של יוניפי"ל. המאמר מזהיר, כי החלופה לתגובת התושבים יכולה הייתה להיות "עימות אלים יותר" (כדבריו אלאמין: "למזלם של הצרפתים, התגובה של האנשים הייתה רק יידוי אבנים"). המאמר קבע כי בפני יוניפי"ל עומדות שתי חלופות בסיסיות: להיות ניטראליים ולסייע ללבנון [קרי, לחזבאללה] או להיענות לדרישת ישראל, שיוניפי"ל יבצע פעולות ריגול ואיבה נגד ה"התנגדות" (חזבאללה). משמעות החלופה השנייה, לדברי המאמר, היא שחיילי יוניפי"ל "יהפכו תוך דקה אחת לכוח אויב".

מחנה ה-14 במרץ (מחנה מתנגדי חזבאללה)

20. פארס סעיד, מתאם מזכירות מחנה ה-14 במרץ, ציין כי האירוע באזור ח’רבת סלם קרה בהשפעת חזבאללה. לדבריו לא יתכן שהתושבים המקומיים פעלו על דעת עצמם, "שכן זה בלתי אפשרי שההתקפה על יוניפי"ל התבצעה בלי הוראה ממנו [מחזבאללה]". הוא הדגיש כי האחריות ליישום החלטת מועצת הביטחון 1701 מוטלת על ממשלת לבנון וצבא לבנון ותהה "האם תושבי לבנון מוכנים בפועל לשאת בנטל כמו זה, אותו הם נשאו בשנת 2006" (אלמסתקבל, 20 ביולי).

אירוע מספר 3: חדירת תושבים לבנונים לאזור שבשליטת ישראל באזור
כפר שובא (שבגזרה המזרחית), כנראה בעידוד חזבאללה ואמל.

21. ב-17 ביולי קיימו אזרחים לבנונים (בעיקר נערים וילדים) הפגנה באזור כפר שובא במחאה על סוללת עפר שהקים צה"ל במורדות הר דוב. הסוללה הוקמה באזור שבשליטת ישראל, מדרום ל"קו הכחול", שהתווה האו"מ בשנת 2000 ולגדר, שהקים יוניפי"ל באזור הכפר. לטענת המפגינים היווה הדבר "הפרה ישראלית" של החלטת מועצת הביטחון 1701. יתכן וברקע להפגנה עמד רצונם של חזבאללה ואמל להסיט את תשומת הלב מהאירוע המביך (בראיית חזבאללה) של פיצוץ מחסן התחמושת בח’רבת סלם שלושה ימים קודם לכן, ולהעביר את הכדור למגרשה של ישראל.

22. חלק מהמפגינים, כצעד פרובוקטיבי, הסירו את גדר תיל שבמקום, חצו את קו הגבול לשטח שבשליטת ישראל, הניפו דגלי לבנון וחזבאללה, ושבו לשטח לבנון. הוביל את ההפגנה קאסם האשם , חבר הפרלמנט מטעם אמל (שהוא עצמו נמנע מלחדור לשטח ישראל). קאסם האשם טען, כי האירוע תואם מראש עם כוחות יוניפי"ל ואיים כי אם לא תוסר הגדר שהוצבה במקום תושבי האזור יסירו אותה בעצמם. לדבריו הפגנה זו הייתה רק בבחינת אזהרה לישראל ובמידה והמאחז הישראלי לא יוסר יבוצע תוך שבוע "צעד חשוב" (אלנשרה, 18 יולי). צה"ל נמנע מלפעול כנגד המפגינים. גורמי יוניפי"ל (כנראה מהגדוד ההודי), ששהו בסמוך למקום, פעלו להכלת האירוע.

האשם קאסם חבר פרלמנט מטעם תנועת אמל   המפגינים הלבנוניים

מימין: המפגינים הלבנוניים משמאל: האשם קאסם חבר פרלמנט מטעם תנועת אמל מארגן ההפגנה
(ערוץ אלעאלם, 18 ביולי)

כוח יוניפי”ל   אזרחים לבנונים מניפים דגלים בשטח שבשליטת ישראל באזור שובא

כוח יוניפי”ל שהגיע לאזור ההפגנה באזור כפר שובא (ערוץ אלעאלם, 18 ביולי)

 

אזרחים לבנונים מניפים דגלים בשטח שבשליטת ישראל באזור שובא

תגובות לאירוע

23. דוברים מטעם חזבאללה ואמל הציגו את האירוע כתגובה להפרה ישראלית של החלטת מועצת הביטחון 1701 ואיימו (ישירות ובאמצעות התושבים המקומיים), בנקיטת צעדים נוספים בתקופה הקרובה:

א. שיח’ נביל קאווק, האחראי על אזור דרום לבנון בחזבאללה, טען כי ההפרה הישראלית החדשה בחוות שבעא מוכיחה כי "החלטה 1701 אינה מסוגלת להגן על לבנון". הוא גינה את מה שכינה "ההפרות הישראליות" באזור חוות שבעא והבטיח כי ה"התנגדות" (קרי, חזבאללה) תמלא את כל חובותיה – "יבוא היום בו תשוחרר האדמה ויונפו הדגלים מעל חוות שבעא וגבעות כפר שובא" (אתר ערוץ אלמנאר, 16 ביולי).

ב. קאסם האשם, ציר פרלמנט מטעם אמל, ציין כי הוא הופתע מהצהרת דוברת יוניפי"ל לפיה אזור כפר שובא אינו תחת סמכותו של יוניפי"ל. הוא הוסיף (בנימת איום) כי האירוע מה-17 ביוני "היה רק אזהרה" בהוסיפו כי "אנחנו הסכמנו עם יוניפי"ל להעניק תקופה של שבוע כדי להסיר את החריגה הישראלית…" (18 ביולי, אלנשרה, המצטטת את ראיון קאסם האשם לערוץ ANB).

24. בעקבות האירוע נפגש מפקד צבא לבנון עמאד ז’אן קהוג’י ב-20 ביולי עם מפקד יוניפי"ל קלאודיו גרציאנו. בפגישה ביניהם נדונו אירועי כפר שובא וח’רבת סלם. "מקורות לבנונים" מסרו כי מפקד צבא לבנון דרש מיוניפי"ל "לעצור את החדירות הישראליות", וטען כי לדבר תהיינה השפעות חיוביות על פעילות יוניפי"ל בדרום לבנון (העיתון אלאח’באר המזוהה עם חזבאללה, 22 ביולי). כמו כן נפגשה משלחת של יוניפי"ל עם יו"ר הפרלמנט ומנהיג תנועת אמל נביה ברי ודנה עימו על האירוע בכפר שובא. נביה ברי האשים את ישראל בניסיונות לספח אדמות באזור כפר שובא ובהמשך ה"כיבוש" של הכפר ע’ג’אר (לבנון עכשיו, 18 ביולי).


1 תהליך שיקום התשתית הצבאית של חזבאללה בסיוע איראן וסוריה, והבעייתיות שבהתנהלות הממשל הלבנוני ויוניפי"ל, הסתמנו בברור כבר בשנה הראשונה שלאחר מלחמת לבנון השנייה. ראו לקט מידע מה-12 באוגוסט 2007: "שנה למלחמת לבנון בשנייה: האם ובאיזו מידה יושמה החלטת מועצת הביטחון 1701, שהביאה לסיום המלחמה (מאזן ביניים). מנהיג חזבאללה חסן נצראללה שב והדגיש לאחרונה, בנאום מה-17 ביולי, כי אין בכוונת חזבאללה לוותר על נשקו ["נשק ההתנגדות"] וכי נושא זה כלל אינו נתון לדיון או מו"מ בזירה הפנים-לבנונית (רדיו נור, 17 ביולי 2009)

2 חזבאללה מנסה לתת פרשנות משלו להחלטת מועבי"ט 1701 החלטת מועצת הביטחון 1701 קובעת כי באזור שבין הגבול הבינלאומי ("הקו הכחול") לבין נהר הליטאני יפעלו אך ורק ממשלת לבנון ויוניפי"ל, ותיאסר הימצאותם של "גורמים חמושים" (קרי, חזבאללה וארגוני טרור אחרים) ושל אמצעי לחימה ו"נכסים" (קרי – מוצבים, מיצורים, מחסני נשק וכו’). ההחלטה קוראת גם לפרוק כל "הקבוצות המזוינות" בלבנון כנדרש בהחלטות מועבי"ט 1559 וב"הסכת טאיף" (1989). "פרשנות" דוברי חזבאללה כאילו מדובר בהחלטת מועבי"ט רק על המצאות נשק בפומבי הינה חסרת בסיס עובדתי ומשפטי.

לראש העמוד