חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7 – 14 ביולי 2009)

אבו מאזן

אבו מאזן

ישיבת הממשלה בבאר שבע

ישיבת הממשלה בבאר שבע

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

יו”ר הרשות הפלסטינית בפגישתו עם המשלחת המצרית (אלג'זירה, 10 ביולי)

יו”ר הרשות הפלסטינית בפגישתו עם המשלחת המצרית (אלג'זירה, 10 ביולי)


אבו מאזן

  ישיבת הממשלה בבאר שבע

מימין: ישיבת הממשלה בבאר שבע, במהלכה קרא ראש הממשלה ליו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להיפגש עמו (באדיבות דוברות עיריית באר שבע, 12 ביולי). אבו מאזן מצידו ממשיך לטעון כי “הכדור נמצא במגרש הישראלי”.
משמאל: יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתו עם המשלחת המצרית (אלג’זירה, 10 ביולי).

עיקרי הדו"ח

  נמשך השקט בנגב המערבי. ראויה לציון התופעה של תקיפת סיורים שגרתיים של צה"ל לאורך גדר הגבול עם הרצועה, בין השאר באמצעות ירי פצצות מרגמה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי כוחות ביטחון הפנים של חמאס עצרו שני פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שירו פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל (11 ביולי).

  ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, במהלך ישיבת ממשלה בבאר שבע, קרא ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להיפגש עימו, על מנת לכונן "שלום מדיני ושלום כלכלי". הוא גם פירט את המהלכים שנקטה ישראל על מנת להקל על שגרת חייהם של הפלסטינים ביהודה ושומרון. אבו מאזן ממשיך לטעון, כי ישראל אינה רוצה שלום באשר היא לא הקפיאה את הבנייה בהתנחלויות, לא פינתה מאחזים ולא הכירה בפתרון שתי המדינות. לדבריו "הכדור נמצא במגרש הישראלי".

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע החולף לא אותרו נפילות רקטה בשטח ישראל. פצצת מרגמה אחת נורתה ב- 7 ביולי לעבר סיור צה"ל ונפלה בשטח ישראל בסמוך למעבר קרני.

  במהלך השבוע נמשך ירי פצצות המרגמה לעבר סיורים שגרתיים של כוחות צה"ל לאורך גדר הגבול . במהלך השבוע אירעו שני מקרים של ירי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק:

  • ב-7 ביולי נורתה פצצת מרגמה לעבר סיור צה"ל סמוך למעבר קרני. פצצת המרגמה נפלה בשטח ישראל. על ביצוע הירי נטלו אחריות משותפת פת"ח/גדודי חללי אלאקצא והזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (אתר אבו עלי מצטפא, 7 ביולי).

  • ב- 11 ביולי נורתה פצצת מרגמה סמוך למעבר קרני ונפלה בשטח רצועת עזה. מיד לאחר הירי עצר מנגנון ביטחון הפנים של ממשל חמאס שני פעילים מהזרוע הצבאית/טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, שירו פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל. השניים נלקחו לחקירה (אתר פאל-טודיי, 11 ביולי).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל מאז תום מבצע “עופרת יצוקה” 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

השלכת בקבוקי תבערה וזריקות אבנים ביהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכים הפיגועים וניסיונות הפיגוע במתווים של ירי, בקבוקי תבערה וניסיונות דקירה. להלן עיקרי האירועים:

  • 13 ביולי – פלסטיני שחדר דרך פרצה בגדר הביטחון, נעצר סמוך למחסום באזור מחנה הפליטים שועפאט, שמצפון לירושלים. ברשות הפלסטיני נמצא סכין. בחקירתו הודה, כי התכוון להגיע למחסום ולדקור שוטר, אשר מנע ממנו מוקדם יותר באותו יום לעבור במחסום מאחר שלא היו בידיו האישורים הדרושים (13 ביולי, ynet).

  • 9 ביולי – פלסטינית נעצרה במחסום עינב, שבצפון השומרון, כשעל גופה שני סכיני קומנדו. זאת לאחר שהתקבל מידע במערכת הביטחון על כוונתה להגיע למקום ולבצע פיגוע (13 ביולי, ynet)

  • 9 ביולי – אש נפתחה בשעות הבוקר לעבר רכב ישראלי סמוך לעין יברוד, צפונית לראמאללה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. צה"ל ערך סריקות באזור. גדודי חללי אלאקצא של פתח נטלו נטלו אחריות לביצוע הירי (קדסנט, 9 ביולי).

  • 7 ביולי – בקבוק תבערה הושלך לעבר רכב ישראלי סמוך לעזון, מזרחית לקלקיליה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

מצרים מנעה כניסת משלחת פרו פלסטינית לרצועת עזה

  ב- 12 ביולי, מנעה מצרים כניסתה של משלחת הארגון Viva Palestina , בראשותו של חבר הפרלמנט הבריטי ג’ורג’ גלאוי, לרצועת עזה. המשלחת, אשר הגיעה למצרים ב- 5 ביולי, מנתה כמה עשרות פעילים פרו-פלסטיניים מארה"ב. השיירה, שכללה ארבעה אוטובוסים ועליהם ציוד רפואי, נעצרה בנקודת ביקורת של שלטונות מצרים באזור סואץ. לאחר סירוב מצרים היא חזרה על עקבותיה לעבר קהיר (12 ביולי, Press TV).

  הוועדה לשבירת המצור של ממשל חמאס פרסמה הודעת גינוי להחלטת מצרים לאסור את כניסת המשלחת לרצועת עזה. בהודעה נאמר כי מדובר ב"תקדים מסוכן בהתמודדות עם שיירות הסיוע שמנסות להסיר את המצור". בהודעה הביע הוועדה תקווה כי מצרים תחזור בה מהחלטתה (12 ביולי, Palestine-info).

פעילות מצרית למניעת הברחות 

  כוחות הביטחון המצריים ממשיכים בפעילות למניעת הברחות בקרבת הגבול עם רצועת עזה. ב- 10 ביולי חשפו כוחות הביטחון המצריים באזור אלעריש מחסן אמצעי לחימה ובו כ- 700 ק"ג חומר נפץ מסוג TNT , שהיה מיועד להברחה לרצועת עזה (אלמצראוי, 10 ביולי). מקורות פלסטיניים ברצועה אמרו כי פעילות השווקים בעזה סובלת מאוד מפעילות מניעת הברחות דרך המנהרות (אלחיאת, 7 ביולי).

  פעילות ההברחות במנהרות ממשיכה לגרום לנפגעים. ב- 11 ביולי נפצעו חמישה פלסטינים, אחד מהם באורח קשה, כתוצאה מהתמוטטות מנהרה ברפיח (פאלטודיי, 11 ביולי).

הזירה המדינית

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא ליו”ר הרשות להיפגש עימו

  ב- 12 ביולי, במהלך ישיבת ממשלה, שהתקיימה בבאר שבע, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לנושא המו"מ עם הפלסטינים וקרא לאבו מאזן להיפגש עימו. להלן עיקרי דבריו:

  • "גם לאוכלוסיה הפלסטינית החיה לצידנו יש זכות בסיסית לחיות בביטחון, בשגשוג ובשלום. בשבועות האחרונים הממשלה עושה מאמצים גדולים להקל על שגרת חייהם , על חיי היומיום, על חופש התנועה של הפלסטינים ביהודה ושומרון. הסרנו מחסומים רבים וגם נקודות ביקורת… החלטתי להרחיב את שעות הפעילות של מעבר אלנבי לזרימת סחורות נוספות. הנחיתי לקדם שורת פרויקטים… על מנת לקדם את הכלכלה הפלסטינית… אבל אני רוצה להבהיר שכל המאמצים הללו שהם מאמצים חד צדדיים של ישראל… הם יכולים להתקדם ולפרוץ קדימה ולהכפיל את עצמם בעשרות מונים רק אם תהיה היענות ושיתוף פעולה מן הצד השני".

  • "על כן אני קורא שוב להנהגה הפלסטינית ביהודה ושומרון, למנהיגי הרשות הפלסטינית, בואו ניפגש, בואו נעשה שלום, שלום מדיני ושלום כלכלי . בואו נשתף פעולה בפרויקטים הללו. לכן, אין שום סיבה שלא ניפגש, יו"ר הרשות הפלסטינית ואנוכי בכל מקום בארץ… " (אתר משרד ראש הממשלה, 12 ביולי).

  נביל עמרו , נציג הרשות הפלסטינית בקהיר, התייחס לפניית נתניהו לאבו מאזן להיפגש עמו ואמר, כי להערכתו אבו מאזן יבחן את ההצעה וינסה למצוא נוסחה מתאימה שתוביל לפגישה עם נתניהו. יחד עם זאת הוא הוסיף, כי "חשוב להבהיר שהרשות הפלסטינית חייבת לקבל מנתניהו כיסוי או התחייבות כלשהי שתגיע לפתרון של שתי מדינות לשני עמים ולהפסקת הבנייה בהתנחלויות. ללא דברים ברורים בנושא הזה, יקשה לאבו מאזן לקיים פגישה עם ראש ממשלת ישראל". הוא סיים בהערה, כי זוהי דעתו האישית ואין מדובר בעמדת אבו מאזן (וואלה חדשות, 12 ביולי).

  עוד לפני ההזמנה הפומבית של נתניהו, השיב יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לשאלה האם ייפגש עם נתניהו ואמר "לשם מה? נניח שנתניהו יבוא, מה הוא כבר יאמר? הוא יאמר: "(נושא) הפליטים- יורד מהפרק, ירושלים- מאוחדת, גבולות 67- הם לא מקודשים". על מה נדבר?… הוא עדיין לא מפסיק את הבנייה בהתנחלויות". לעניין המו"מ עם ישראל הוא הוסיף, כי "הכל כבר נמצא על השולחן… אך אני חושש שהם (הישראלים) בכלל לא רוצים שלום. בנושא השלום הכלכלי, טען אבו מאזן, כי "הוא אומר זאת על מנת להתרחק מהשלום המדיני. נכון שאנשים מרוצים כעת בגדה… אך זהו לא פיתרון…" (אלערביה, 7 ביולי).

  בראיון נוסף, לאחר קריאת נתניהו לפגישה ביניהם, אמר אבו מאזן , כי ישראל לא הקפיאה את הבנייה בהתנחלויות, לא פינתה מאחזים, ולא קיבלה או הכירה בפתרון שתי המדינות. הוא הוסיף שהוא מקווה להגיע לשלום אולם "הכדור נמצא במגרש הישראלי" . בדברי ביקורת מרומזים כלפי ארה"ב אמר, כי נשיא ארה"ב "לא מפעיל לחץ על הצד הישראלי, אלא מבקש ממנו למלא את התחייבויותיו, לאחריהן נוכל לשבת לשולחן המו"מ" (8 ביולי, סוכנות הידיעות הסרבית BETA).

מגעים לשחרור גלעד שליט

  ב- 7 ביולי נפגש במצרים נשיא המדינה שמעון פרס עם נשיא מצרים חסני מבארכ. במהלך הפגישה התייחס הנשיא לעניין החייל החטוף גלעד שליט ואמר, כי "ישנם מגעים בעניין. החייל שליט במצב טוב" והביע תקווה שהנושא ייפתר בקרוב (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 7 ביולי). במקביל, הגיעה ב-7 ביולי, משלחת ביטחונית מצרית לדמשק וקיימה במשך יומיים פגישות עם בכירים בחמאס (אלאח’באר, 9 ביולי). גורם בכיר בחמאס אמר, בעילום שם, כי המשא ומתן בנושא גלעד שליט מוקפא וחמאס ממתינה לביקורו של חגי הדס במצרים, על מנת שיציג את העמדה הישראלית. הוא הוסיף כי חמאס "מוכנה לקיים מו"מ בלתי ישיר עם הישראלים ולהתחיל לדון בפועל בעניין על מנת להביא לסיומו" (אלחיאת, 12 ביולי). השליח המיוחד, חגי הדס, צפוי לצאת בימים הקרובים לקהיר על מנת להציג את עמדת ישראל (12 ביולי, ynet).

חמאס מבהירה את עמדותיה הבסיסיות בעניין הסכסוך עם ישראל

  בראיון שהעניק שר הפנים של חמאס, פתחי חמאד , לסוכנות הידיעות הסינית (13 ביולי), חזר על עמדותיה הבסיסיות והמסורתיות של חמאס. הוא ציין, כי "האויב הציוני" יעזוב את "פלסטין הכבושה" רק באמצעות ה"התנגדות" (קרי, הטרור). חמאס, לדבריו, "אינה יכולה לוותר על אף שעל של הארץ ההיסטורית של פלסטין בגלל שהיא הקדש מוסלמי". חמאד הוסיף שהארגונים ברצועה נערכים לסבב העימות הבא עם ישראל, על ידי אימונים בלוחמת גרילה, חפירת מנהרות והגברת קצב ייצור הרקטות. ראש ממשל חמאס, אסמאעיל הניה , אמר בראיון, כי הממשלה שומרת על אופציית ה"התנגדות" (קרי, דרך הטרור) כדי להביא להקמת מדינה פלסטינית. לדבריו הממשלה מנסה לנהל את חיי היום-יום של האזרחים בלי להסתכן בוויתור על ה"זכויות", ותוך המשך גיבוי מפעל ה"התנגדות" (העיתון אלראי של חמאס, 13 ביולי).

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

   לאחר כישלון סבב הדיאלוג בקהיר החליטה מצרים לשגר משלחת ביטחונית בכירה לפגישות עם בכירי הנהגת פתח וחמאס על מנת לנסות ולגשר על הפערים העמוקים, שהתגלעו בין שני הצדדים. המשלחת הגישה לצדדים מסמך שכלל הצעת פשרה, אולם לא עלה בידה לגשר על הפערים. שני הצדדים הביעו פסימיות לגבי סיכויי קיום סבב שיחות נוסף ב-25 ביולי (אחד מתאריכי היעד, שנקבעו על ידי המצרים). מהתבטאויות פעילי חמאס עולה, כי היא אינה רואה ב-25 ביולי מועד מחייב אולם היא אינה שוללת קביעת מועד אחר ובתנאי שתיפתר בעיית העצורים הפוליטיים המהווה, לטענת חמאס, מכשול עיקרי בדיאלוג.

יו”ר הרשות הפלסטינית בפגישתו עם המשלחת המצרית (אלג'זירה, 10 ביולי)
יו"ר הרשות הפלסטינית בפגישתו עם המשלחת המצרית (אלג’זירה, 10 ביולי)

   בתוך כך המשיכו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון בפעילות המעצרים. גורמים בארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין מסרו, כי מנגנוני הביטחון פתחו במבצע נגדם, המתמקד בעיקר בעיר חברון, במסגרתו נעצרו פעילים, כולל בכירים, אשר נחקרים בעיקר לגבי קשריהם עם רצועת עזה ונושא העברות הכספים (פאל טודיי, 10 ביולי).

 


1 בסטטיסטיקה זאת לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד