חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (30 ביוני- 7 ביולי 2009)

טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס

טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

באדיבות שירות ביטחון כללי, 5 ביולי

באדיבות שירות ביטחון כללי, 5 ביולי

טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס

טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס

דף הבית של אתר סוכנות הידיעות החדשה צפא

דף הבית של אתר סוכנות הידיעות החדשה צפא


חינוך הדור הצעיר…
טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס
טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס, המהווים ברצועה מוקד מסורתי של
אינדוקטרינאציה בקרב בני הנוער (ערוץ אלאקצא, 4 ביולי)

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע לא נורו רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי. השבוע גברו אירועי פתיחת אש לעבר סיורי צה"ל סמוך לגדר הגבול עם הרצועה. בכירים בחמאס מודים בפומבי, כי קיימת הסכמה בין הארגונים השונים להימנע מביצוע ירי אך מעדיפים להכחיש שחמאס כופה בכוח את מדיניותה על ארגונים "סוררים". השבוע פורסם, כי ב- 1 ביוני נעצר בישראל מחבל שהוחדר מהרצועה ע"י ועדות ההתנגדות העממית במטרה להקים תשתית טרור בישראל ולבצע פיגועים במתווים שונים.

  במישור הפנים-פלסטיני הסתיים סבב שיחות נוסף בקהיר ללא התקדמות בדיאלוג שבין פתח לחמאס. שני הצדדים ממשיכים במעצרים הדדיים, חמאס ברצועה והרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון. הרשות מנהלת גם פעילות נגד כספי חמאס ופועלת להעמקת הפיקוח במסגדים המהווים מוקד השפעה של חמאס.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות פצצות מרגמה

  במהלך השבוע החולף לא אותרו נפילות רקטות ולא נורו פצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי.

  במהלך השבוע נורו מספר פעמים פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל שערכו סיורים שגרתיים לאורך גדר הגבול. להלן אירועים בולטים:

•  ב-2 ביולי נפתחה אש לעבר סיור צה"ל דרומית למעבר קרני. חיילי הסיור השיבו באש. מדיווחי כלי התקשורת הפלסטינים עולה, כי מאש כוחותינו נהרגה נערה וכמה אזרחים נוספים נפצעו (אתר קדסנט, סוכנות מען, 2 ביולי ).

•  ב- 5 ביולי נורו שלוש פצצות מרגמה לעבר סיור צה"ל סמוך למעבר סופה. הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית נטלה אחריות לירי (אתר קאום, 5 ביולי).

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ניסוי ברקטה חדשה

  גולש בפורום פתח פרסם הודעה לפיה גורמי חמאס ערכו ניסוי ירי של רקטה חדשה ששוגרה מאזור שכונת זייתון לעבר הים. לדבריו הרקטה, אותה טוען כי ראה במו עיניו, אינה דומה לרקטת קסאם או גראד (פורום פתח, 5 יולי).

מדיניות הירי של חמאס

  בראיון טלוויזיוני התייחס מוסא אבו מרזוק , סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, למדיניות ירי הרקטות של חמאס. לדבריו הגם שלא הושג הסכם "הרגעה", קיימת הסכמה בין הארגונים השונים להימנע מביצוע ירי. עם זאת הוא מודה שקיימים ארגונים "החורגים מההסכמה" ומבצעים ירי לעבר ישראל. לטענתו חמאס לא פועלת נגד אותם "סוררים" ולא מבצעת מעצרים והחרמות נשק על רקע זה, שכן חמאס עומדת לצידם של הארגונים בכל הקשור למדיניות הירי (ערוץ אלג’זירה, 5 ביולי). 1

כוחות הביטחון בישראל עצרו פעיל טרור אשר הוחדר לישראל מהרצועה לשם הקמת תשתית טרור

  בפעילות משותפת של שירות ביטחון כללי ומשטרת ישראל נעצר ב-1 יוני 2009 עבד אלרחמן בן ח’ליל טלאלקה , יליד 1984, תושב מחנה הפליטים נוציראת שבמרכז רצועת עזה. הוא חדר לישראל מרצועת עזה דרך סיני ב-1 ביוני במטרה להקים תשתית פעילי טרור בישראל ולבצע פיגועים במתווים שונים. ב-5 יולי 2009 הוגש נגד עבד אלרחמן טלאלקה כתב אישום, בבית משפט השלום בבאר שבע.

  במסגרת חקירתו סיפר עבד אלרחמן על הכשרות צבאיות, אימונים והכנות שעבר בידי פעילי וועדות ההתנגדות העממית בדרום רצועת עזה. האימונים כללו, בין השאר: אימוני ירי בכלי נשק שונים, ייצור חומרים כימיים (המשמשים לייצור חומרי נפץ ואמצעי לחימה מאולתרים), הכנת מכוניות תופת, הכנת חגורות ותיקי נפץ, פיצוץ והפעלת מטענים, שימוש במכשיר GPS , קריאת מפות והתמצאות במרחב הגיאוגרפי לשם איסוף מידע 2.

באדיבות שירות ביטחון כללי, 5 ביולי
עבד אלרחמן בן ח’ליל טלאלקה (באדיבות שירות ביטחון כללי, 5 ביולי)

השלכת בקבוקי תבערה וזריקות אבנים ביהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכים הפיגועים במתווה של השלכת בקבוקי תבערה וידוי אבנים. להלן האירועים העיקריים:

•  4 ביולי – חייל נפצע באורח קל מאבנים, שיודו לעברו במהלך סיור שגרתי, דרומית לבית לחם.

•  2 ביולי – בקבוק תבערה הושלך לעבר רכב ישראלי סמוך לעזון, מזרחית לקלקיליה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

•  1 ביולי – שני אזרחים ישראלים נפצעו באורח קל לאחר שאיבדו שליטה על הרכב בו נסעו, בשל ידויי אבנים לעברם סמוך ליישוב היהודי בחברון . אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל מאבנים אשר יודו לעבר רכבה סמוך לחרס, דרומית מזרחית לקלקיליה . שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר רכב ישראלי סמוך לצוריף, דרומית מערבית לבית לחם .

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

נעצרה ספינת הארגון Free Gaza ע”י חיל הים הישראלי

  חיל הים השתלט ב- 30 ביוני על ספינת הארגון Free Gaza , שהייתה בדרכה מקפריסין לרצועת עזה. ספינת חיל הים פנתה אל כלי השייט ולאחר שהתברר, כי בכוונתו להגיע אל חופי הרצועה, העבירה מסר ברור לפיו על רצועת עזה מוטל סגר ימי, וכי בשל כך ובשל הסיכונים הביטחוניים באזור לא תתאפשר כניסתה לחופי עזה. חרף האזהרות המשיכה הספינה במסלולה לעבר חופי רצועת עזה. עקב כך ולאור אי היענותה לאזהרות, השתלט חיל הים על הספינה והוביל אותה לנמל אשדוד, שם נפרק הסיוע ההומאניטארי והועבר דרך היבשה לרצועת עזה (דובר צה"ל, 30 ביוני).

  ב- 5 ביולי הגיעה למצרים משלחת של כ- 100 פעילים אמריקאים פרו-פלסטיניים של ארגון Viva Palestina , בראשותו של חבר הפרלמנט הבריטי ג’ורג’ גלאוי. לדברי גלאוי, המשלחת ממתינה לפעילים נוספים, אשר יתארגנו יחד לכניסה משותפת לרצועת עזה. הוא הוסיף, כי הפעילים הביאו עימם כמיליון דולר וכי הסיוע מיועד "למוסדות בלתי ממשלתיים" (אלג’זירה, 5 ביולי). יש להניח שחמאס, המקפידה לשלוט על כספי הסיוע, תנתב את הכספים למוסדות הנמצאים תחת שליטתה .

העמקת שליטתה של חמאס ברצועת עזה 

חמאס מחזקת את פעילותה במעברים

  ממשל חמאס הקים גוף בשם "מועצת המנהלים", שיהווה גוף מנהלי הכפוף למנהלת המעברים במשרד הפנים של חמאס. הגוף החדש יופקד על ניהול כל המעברים ברצועה מן הצד הפלסטיני (אתר צות אלאקצא, 6 ביולי).

תהליך האסלאמיזציה

  נמשך תהליך האסלאמיזציה ברצועת עזה בהובלת חמאס ולאחרונה נמצאו לו ביטויים רבים נוספים. יונס אלאסטל, נציג חמאס במועצה המחוקקת, הודה, כי חמאס מתרגמת את ההלכה האסלאמית לחוקים ולתקנות אולם טען שהדבר מתבצע באופן הדרגתי (אתר חמאס בח’אן יונס, 28 ביוני).

  ב- 4 ביולי נפתחה עונת מחנות הקיץ של חמאס תחת הכותרת "ניצחון לעזה-כבוד לירושלים". בטקס הפתיחה תקף חבר המועצה המחוקקת, יונס אלאסטל, את מחנות הקיץ של אונר"א ברצועה, ואמר, כי הם נועדו להשפיע על ערכי המוסר של הדור החדש, "במסגרת תוכנית שמטרתה להשפיע על ערכי המוסר של הדור ולהכשיר אותו להסכים לנורמליזציה עם האויב". אלאסטל הוסיף, כי "מחנות אלו מתקיימים בהמשך למחנות גרועים מהם שהתקיימו בעבר, אשר בהם לימדו ריקוד והיה עירוב בין המינים, ואף כאלה אשר בהם יצאו נערים ונערות לטיול משותף עם נוער יהודי לארצות העולם המערבי" (אתר חמאס בח’אן יונס, סוכנות צפא, 4 ביולי).

טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס
טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס (ערוץ אלאקצא, 4 ביולי)

  חמאס ממשיכה באכיפה מוגברת של הקוד האסלאמי ברצועה. במסגרת זאת פתח משרד ההקדשים של חמאס במבצע שכינויו "כן למידות הטובות, לא לתועבה". תכלית המבצע "למגר את התופעות הבלתי מוסריות ברצועה". בהגדרת ה"תופעות הבלתי מוסריות" נמנים בילויים ליליים, קיום אירועים מעורבים, שחיתויות, בתי קפה אינטרנט, לבוש חשוף של נשים ועוד. אכיפת המבצע הוטלה על משטרת חמאס (פאל-פרס, 4 ביולי). כך למשל, עוכבה העיתונאית הפלסטינית אסמה אלע’ול, של העיתון אלאיאם, על ידי כוחות הביטחון של חמאס, בעת שבילתה בחוף הים בעזה, מאחר שלא כיסתה את ראשה (אלערביה, 3 ביולי). במסגרת אכיפת הקוד האסלאמי מחפשים אנשי כוחות הביטחון של חמאס בחופי עזה אחר זוגות המפרים את חוקי הצניעות, וכן בבתי מלון אחר זוגות לא נשואים המבלים שם. כמו כן, מחרימים אנשי כוחות הביטחון אלכוהול המוברח לרצועה דרך המעברים (כתבתו של אבי יששכרוף, הארץ, 6 ביולי).

  משרד המשפטים של חמאס הכשיר קרוב ל- 30 עורכי דין ושופטים בתחום השריעה, ההלכה האסלאמית (פלסטין, 30 ביוני). במקביל ממשיכות ועדות הפיוס מטעם חמאס (בעלות הגוון האסלאמי) לפתור סכסוכים בין-חמולתיים שהיו נפתרים בעבר במסגרת ועדות פיוס עצמאיות של החמולות (מען, 30 ביוני).

הקמת סוכנות ידיעות חדשה המזוהה עם חמאס 

  ב-5 ביולי החלה לפעול רשמית בעזה סוכנות ידיעות פלסטינית חדשה בשם צפא (שם בעל צליל דומה לזה של סוכנות ופא של הרשות הפלסטינית). משרד הסוכנות ממוקם בשכונת רימאל בעיר עזה. לטענת מנהליה ברשות הסוכנות עשרות כתבים הפזורים ברצועת עזה, ביהודה ושומרון, בירושלים, בישראל ובמחנות הפליטים שבסוריה ובלבנון. בראש הסוכנות עומד יאסר אבו הין , המזוהה עם חמאס, שניהל בעבר את אתר החדשות פאל-מדיה .

  הקמת סוכנות ידיעות חדשה בעזה הינה חלק מפעילות אינטנסיבית אותה מנהלת חמאס לשיקום, חיזוק והרחבה של מערך ההסברה שלה , אשר שניזוק במבצע "עופרת יצוקה". הקצאת משאבים ומתן עדיפות לשיקום מערך ההסברה מעידים על החשיבות הרבה שמייחסת חמאס למלחמה על התודעה הן כלפי האוכלוסייה הפלסטינית ברצועה וביהודה ושומרון והן מול גורמי חוץ.

דף הבית של אתר סוכנות הידיעות החדשה צפא
דף הבית של אתר סוכנות הידיעות החדשה צפא (7 ביולי, safa.sp)

הזירה המדינית

התבטאויות בנושא המו”מ בין ישראל לפלסטינים

  בפתח ישיבת ממשלת ישראל ב- 5 ביולי התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למשא ומתן ואמר, כי על הפלסטינים להכיר במדינת ישראל כמדינת העם היהודי. לדבריו בעיית הפליטים תיפתר מחוץ למדינת ישראל, וישראל תקבל גבולות בני הגנה, כולל פירוז השטח הפלסטיני (משרד ראש הממשלה, 5 ביולי).

  בראיון לאלפלסטיניה (ערוץ טלוויזיה חדש של פתח3), ציין אבו מאזן, כי קבלת עיקרון שתי המדינות וכן הפסקת הבנייה בהתנחלויות אינם מהווים תנאים מוקדמים למו"מ מצד הפלסטינים, אלא דרישות של הקהילה הבינלאומית ובראשה ארה"ב. הוא הוסיף, כי נתניהו אינו מתכוון לשאת ולתת בנושא ירושלים, גבולות 67 והפליטים, ותהה אם כך על מה יהיה המשא ומתן (אלפלסטיניה, 6 ביולי).

  חמאס מצידה , ממשיכה להבהיר, כי גם אם תוקם מדינה פלסטינית לא תכיר בישראל. דובר ממשל חמאס, טאהר אלנונו אמר כי חמאס לא תכיר בישראל גם בגבולות 67, משום שלדבריו "ישראל מטילה כיבוש בשטחים הפלסטינים בתוך הקו הירוק", קרי – כל שטח מדינת ישראל נמצא תחת "כיבוש". לדבריו המשך ה"כיבוש" מחייב "התנגדות" (קרי, טרור) ולא נורמליזציה (אלמשהאד אלסיאסי, 6 ביולי). מוסא אבו מרזוק , סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס מעוניינת להקים מדינה פלסטינית, אולם הבהיר כי הדבר אינו מאפשר הכרה "בישות הציונית", וכי היחסים עימה יתבססו על הפסקת אש ולא על הכרה הדדית (אלקדס, 29 ביוני)

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

   ב- 30 ביולי הסתיים סבב שיחות נוספות בקהיר בין פתח לחמאס ללא התקדמות . ראש ממשל חמאס, ברצועת עזה, אסמאעיל הניה, אמר, כי סבב השיחות היה קשה ומתוח בגלל התעקשותה של פתח בעניין העצורים, שחמאס דורשת לשחרר, וכן על רקע המשך "מעשי האיבה" של הרשות כלפי חמאס בגדה (1 ביולי, Palestine-info). דובר חמאס, סאמי אבו זהרי הוסיף, כי חמאס אינה מתכוונת לוותר בנושא העצורים (קדספרס, 1 ביולי). בדרשת יום השישי ב- 3 ביולי הוסיף הניה כי "ההתערבויות החיצוניות" בדיאלוג והיענות פתח להן מהוות מכשול עיקרי בפני אפשרות הגעה להסכם (ערוץ אלאקצא, 3 ביולי).

   ברצועת עזה, כמו גם ביהודה ושומרון נמשכים המעצרים ההדדיים . חמאס פרסמה נתונים על מעצרים שביצעה הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון בקרב פעיליה בחודש יוני. סה"כ נעצרו לטענת חמאס מעל ל- 470 פעילים ושלושה נהרגו (אתר אמאמה, אתר חאמס בגדה, 2 ביולי). במקביל פרסם פתח רשימת עצורים מקרב פעיליו ברצועת עזה. סה"כ נעצרו ונחקרו לדבריה מעל ל- 190 פעילי פתח (סוכנות ופא, 2 ביולי). גורמים בכוחות הביטחון של הרשות, מסרו לעיתון הארץ, כי נעצרה חולייה המזוהה עם חמאס, אשר תכננה לפגוע בגורמים בכירים ברשות וכי בין השאר עקבה אחר תנועותיו של יו"ר הרשות אבו מאזן. על פי המקורות, החוליה נתפסה כשברשותה כלי נשק, מפות ותצלומים של בכירים פלסטינים. החוליה פעלה באזור ראמאללה, בהכוונת חמאס בעזה ובחו"ל (כתבתו של אבי יששכרוף, הארץ, 3 ביולי).

   הרשות מנהלת גם פעילות נגד כספי חמאס . ב- 4 ביולי עצרו כוחות הביטחון של הרשות בראמאללה, פלסטיני שברשותו שלושה מיליון יורו, אשר לטענת גורמים ביטחוניים ברשות, הגיעו לידיו מחמאס. לדבריהם הפלסטיני העצור קשור לכוונת חמאס להתנקש באישים מהרשות, אשר נחשפה במהלך חקירה ב- 2 ביולי (ראמתאן, 4 ביולי). דובר מנגנוני הביטחון של הרשות, עמיד (תא"ל) עדנאן אלצ’מירי, אמר כי כוחות הביטחון החרימו בחודשים האחרונים 8.5 מליון דולר, שנועדו להתעצמות חמאס בגדה (מען, 5 ביולי). היומון הכוויתי אלג’רידה דיווח (6 ביולי) כי בנוסף לכ- 8.5 מליון יורו נתפסו במהלך החודשים האחרונים כ- 23 מליון דולר שהגיעו לידי חמאס מבירות . הכספים הללו הועברו ע"י סוחרים וחלפני כספים תמורת עמלות גדולות. בחמאס דחו את ההאשמות כי סכומי הכסף שהוחרמו נועדו לרכישת אמצעי לחימה וטענו כי מדובר בכספים פרטיים, ולא בכספי חמאס, השייכים לאגודות ומוסדות צדקה (פאל-טודיי, 5 ביולי).

   במקביל לפעילות הביטחונית של מנגנוני הביטחון של הרשות. ממשיך משרד ההקדשים בממשלת סלאם פיאצ’ בפעילות שנועדה להגביר את פיקוח הרשות על תכני הדרשות במסגדים בגדה. בין השאר יחובר נוסח אחיד לדרשות יום השישי, וכן יוסדרו משרותיהם של האימאמים והמואזינים במסגדים על מנת למנוע התערבות והשפעה על מסריהם (סוכנות ופא, 3 ביוני). בחמאס האשימו את משרד ההקדשים בממשלת פיאצ’ כי הוא משתמש במסגדים לצרכים פוליטיים (6 ביוני, PALDF). בנוסף לכך האשימה חמאס את ממשלת הרשות הפלסטינית בפיטורי מורים בשל נטייתם הפוליטית (פלסטין, 1 ביולי)

הרשות הפלסטינית מנעה כינוס של מפלגת השחרור 

   כמידי שנה ב- 4 ביולי היה אמור להיערך בראמאללה כינוס של מפלגת השחרור האסלאמית-רדיקלית, לציון יום השנה להתפרקות מדינת הח’ליפות האסלאמית (אלחיאת אלג’דידה, 30 ביוני). כוחות הביטחון של הרשות התפרסו בראמאללה סמוך למועד קיום הכינוס ומנעו את קיומו. דובר כוחות הביטחון, עדנאן אלצ’מירי, אמר כי מפלגת השחרור ביקשה אישור לערוך את הכינוס, אולם אנשיה התעקשו לערוך את הכינוס היכן שירצו, ולא במקום סגור שאושר להם (מען, 4 ביולי) 4.


1 בפועל מנסה חמאס לאכוף מדיניות הירי שלה על ארגוני הטרור האחרים אולם היא נמנעת מלהודות בכך בפומבי משום שאינה רוצה להצטייר כמי שיוצאת נגד עקרון ה"התנגדות".

2 ראו לקט: "כוחות הביטחון עצרו את עבד אלרחמן טלאלקה, חבר בוועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה אשר חדר לישראל מהרצועה דרך סיני במטרה להקים תשתית טרור בישראל אשר תבצע פיגועים (6 ביולי, 2009).

3 לפרטים נוספים אודות ערוץ אלפלסטיניה ראו לקט מידע: "הרשות הפלסטינית ופתח השיקו ערוץ טלוויזיה לוויני ואתר אינטרנט בעברית המשפרים את יכולותיהם בתחום המאבק התקשורתי ".

4 לפני שנה מנעו מנגנוני הביטחון הפלסטינים ביהודה ושומרון במועד זה שורה של כינוסים של מפלגת השחרור האסלאמית. מפלגת השחרור האסלאמית היא תנועה אסלאמית שהוקמה ב-1953 במזרח ירושלים תחת שלטון ירדן. מאז כינונה שמה לה המפלגה למטרה להקים מחדש את הח’ליפות האסלאמית ולהחיל את החוק האסלאמי על תושביה.

לראש העמוד