הרשות הפלסטינית ופתח השיקו ערוץ טלוויזיה לוויני ואתר אינטרנט בעברית המשפרים את יכולותיהם בתחום המאבק התקשורתי

עמוד הבית של אתר סוכנות ופא בשפה העברית

עמוד הבית של אתר סוכנות ופא בשפה העברית

אתר סוכנות ופא

אתר סוכנות ופא

משרדי סוכנות הידיעות ופא בראמאללה

משרדי סוכנות הידיעות ופא בראמאללה

מחמוד עבאס באיגרת לקוראי האתר בעברית

מחמוד עבאס באיגרת לקוראי האתר בעברית

הלוגו של הערוץ הלוויני אלפלסטינה

הלוגו של הערוץ הלוויני אלפלסטינה


עמוד הבית של אתר סוכנות ופא בשפה העברית

אתר סוכנות ופא

למעלה: עמוד הבית של אתר סוכנות ופא בשפה העברית מ-2 ביולי. למטה:עמוד הבית מ-5 ביולי

כללי

1. לאחרונה השיקו הרשות הפלסטינית ופתח שני אמצעי תקשורת חדשים מול שני קהלי יעד שונים:

א. מול קהל היעד הישראלי – סוכנות ופא, סוכנות הידיעות הרשמית של הרשות הפלסטינית , הכפופה לאבו מאזן, השיקה ב-15 ביוני גרסה עברית לאתר הסוכנות , שהופיע עד כה בשפות ערבית, אנגלית וצרפתית. זוהי מהדורה עברית עצמאית, שבכוונתה להתמקד בעיקר בתחומי ההתעניינות של אישי ממשל, קוראים וכלי התקשורת הישראליים. תוצריה יישלחו בדיוור ישיר באינטרנט לגורמים בעלי השפעה בישראל.

ב. מול קהל היעד הפלסטיני והערבי – ב-6 ליוני החלו שידורי ניסיון של ערוץ לווייני חדש של פתח בשם אלפלסטיניה . השידורים לדברי מנהל הערוץ, ישקפו את מדיניות פתח ואשף.

2. אתר האינטרנט וערוץ הטלוויזיה הללו מצטרפים לאמצעי התקשורת הקיימים של הרשות הפלסטינית, שהבולטים בהם הם העיתונים היומיים אלחיאת אלג’דידה, אלאיאם ואלקדס, ערוץ הטלוויזיה הרשמי של הרשות הפלסטינית, אתרי האינטרנט של הרשות הפלסטינית וסוכנויות הידיעות שלה (בעיקר סוכנות ופא וסוכנות מען, הבלתי רשמית, שגם לה אתר בשפה העברית). השקת אתר האינטרנט של סוכנות ופא בשפה העברית, תשפר במידה כלשהי את יכולת ההתמודדות של הרשות הפלסטינית על דעת הקהל הישראלית. בעוד שערוץ הטלוויזיה החדש יוכל לשפר היכולות התקשורתיות מול קהל היעד הפלסטיני והערבי (בהנחה שיצליח להתרומם ולתפוס את מקומו בקרב הערוצים הפלסטינים והערביים הקיימים).

3. ערוצי הטלוויזיה אלאקצא ואלקדס של חמאס, המגובים מהבחינה ההסברתית ע"י הערוץ הקטרי הפופולארי אלג’זירה, גוברים עדיין ללא קושי על ערוצי התקשורת של פתח והרשות הפלסטינית ונותנים לחמאס עדיפות במלחמה על התודעה מול קהלי היעד הפלסטינים, הערביים ואף (בדרכים ישירות ועקיפות) המערביים . ובאשר לקהל היעד הישראלי, כאן יש לפתח ולרשות הפלסטינית יתרון על חמאס, שאתרי האינטרנט שלה מתפרסמים בשמונה שפות אך לא בשפה העברית (משום שקהל היעד הישראלי אינו נמצא בעדיפות של חמאס במלחמה על התודעה).

אתר ופא בשפה העברית

4. סוכנות הידיעות ופא של הרשות הפלסטינית 1, השיקה ב-15 ביוני גרסה עברית לאתר האינטרנט שלה שהופיע עד כה בשפות ערבית, אנגלית וצרפתית. לדברי ריאצ’ אלחסן, יו"ר מועצת המנהלים של הסוכנות, אתר ופא בעברית אינו נוסח מתורגם של אתר ופא בשפה הערבית, אלא אתר עצמאי . אתר זה יתמקד בעיקר תחומי ההתעניינות של הקוראים וכלי התקשורת הישראליים ובכלל זה ידיעות, כתבות וסיפורים עיתונאיים, הנוגעים לכלל היבטי החיים הפלסטינים: ההיבט הפוליטי, הכלכלי, החברתי והתרבותי. האתר יפנה גם אל המגזר הערבי בישראל משום שהמגזר הזה "ממלא כעת תפקיד בעל חשיבות הולכת וגוברת בעיצוב עתיד הסכסוך באזור". עוד הוסיף ריאצ’ אלחסן, כי המידע שבאתר יהיה מדויק ואמין והוא ישקף את התפישה והעמדות של הממשל הפלסטיני.

משרדי סוכנות הידיעות ופא בראמאללה
משרדי סוכנות הידיעות ופא בראמאללה (אתר סוכנות ופא בעברית, 2 ביולי)

5. האתר בשפה העברית מנוהל על ידי צוות עיתונאים פלסטינים דוברי עברית רהוטה (ייתכן שחלקם ערבים ישראלים). האתר אמור לספק מידע אמין על הנעשה בשטחי הרשות הפלסטינית והמשא ומתן לשלום בין הפלסטינים לישראלים מנקודת המבט של הרשות הפלסטינית. באתר יושם דגש מיוחד על עריכת ראיונות עם אישים פלסטינים בכל הקשור לתהליך המדיני והבאת סיפורים אישיים. האתר בשפה העברית יפרסם, לטענת מנהליו, מאמרים של אישים פלסטינים, שידברו ישירות אל הציבור הישראלי ללא תיווך וללא צנזורה.

6. מטרת הקמת האתר , כפי שהוגדרה עם פתיחתו, היא להשפיע על דעת הקהל הישראלית באופן ישיר באמצעות סיקור אובייקטיבי של האירועים. בכוונת מקימי האתר להפיץ בדואר האלקטרוני לקט עיתונות יומי לכל חברי הכנסת, למשרדי הממשלה ולאמצעי התקשורת הישראליים. מנהלי האתר הודיעו, כי יעשו מאמצים לנקוט במקצועיות ואמינות ללא הסתה וללא דמגוגיה. עוד הוסיפו כי הם סומכים על האינטליגנציה של הקורא הישראלי ונכונותו לקרוא את המהדורה העברית ולקבל את החדשות ממקור ראשון. האתר מזמין גם תגובות של הקוראים בעברית ומבקש מהם להקפיד במידת האפשר על מקצועיות, ענייניות ואמינות ולהימנע מהסתה. לדברי המנהלי האתר הם סמוכים ובטוחים שקוראיהם בשפה העברית בשלים ומוכנים "לאינטראקציה עניינית".

7. המאמר הראשון המופיע בעמוד הדעות הוא מאמרו של ריאצ’ אלחסן, יו"ר מועצת המנהלים של הסוכנות, הנושא את הכותרת " ופא בעברית למה ?". לדברי המאמר השאלה צריכה להיות מדוע התעכבה ופא עד כה בהשקת האתר העברי שלה ומדוע חלף זמן רב כל כך עד להשקתו של אתר ופא בשפה העברית. לדבריו, סוכנות ופא הייתה צריכה לשים לב לפני זמן רב לכך שיש לפנות לקורא הישראלי, לבוא במגע עימו ולבחון את יכולתו להבין וללמוד את יריבו הפלסטיני ולהתוודע אליו "כשם שהפלסטיני נחוש בשאיפתו ללמוד את יריבו הישראלי".

8. מעיון באתר עולה, כי מדורי האתר כוללים :

א. מבזקי חדשות – מבזקים קצרים המתעדכנים online . הדיווחים עוסקים בעיקר בנעשה ביהודה ושומרון ודיווחים על פעילות צה"ל .

ב. חדשות היום – חדשות מפורטות יותר המתעדכנות online על המתרחש ביהודה ושומרון.

ג. ראיון השבוע – בו אמור להתפרסם מידי שבוע ראיון עם בכיר ברשות הפלסטינית. לפי שעה לא מופיעים באתר ראיונות.

ד. נשים – לפי שעה לא מופיעות במדור זה ידיעות.

ה. כלכלה – ידיעות בנושא הכלכלי .

ו. תרבות ואומנות – ידיעות בתחום התרבות והאומנות ביהודה ושומרון.

ז. ספורט – ידיעות מתחום הספורט.

ח. דעות – במדור זה מתפרסמות דעות של כותבים בנושאים שונים, כולל כותבים ישראליים . בין המאמרים: פרשנות על סבב השיחות בין פתח לחמאס, נאום סלאם פיאצ’, דעות לגבי תופעות חברתיות כמו יריות בחתונות ועוד.

מחמוד עבאס באיגרת לקוראי האתר בעברית
מחמוד עבאס באיגרת לקוראי האתר בעברית פונה לעם הישראלי ומביע תקוות לשלום בין העמים

(אתר ופא בעברית, 5 ביולי)

אלפלסטיניה, ערוץ לווייני של פתח

הלוגו של הערוץ הלוויני אלפלסטינה
הלוגו של הערוץ הלוויני אלפלסטינה

9. ב-18 בפברואר החליטה המועצה המהפכנית של פתח להקים ערוץ לווייני, שבראשו יעמוד נביל עמרו 2. ב-6 ביוני החלה התחנה החדשה שנקראת אלפלסטיניה לשדר לראשונה בערוץ שידורי ניסיון. הערוץ משדר כיום שלוש שעות מידי יום בין 2200-1900. על פי נביל עמרו, המפקח הכללי על הערוץ, נמצא הערוץ עתה בתקופת שידורים ניסיונית ראשונית ובעוד מספר שבועות יחלו שידורי הניסיון של הערוץ וימשכו כשלושה חודשים. לאחר מכן יעבור הערוץ לשדר תוכניות רגילות. לדבריו ישדר הערוץ עבור "האחדות ועבור מדיניות פתח ואשפ" תוך שמירה על מקצועיות. עוד הוסיף, כי הערוץ יגייס בוגרי מכללות תקשורת פלסטיניות ומומחים פלסטינים מקומיים ולא יתבסס על מומחים מחו"ל.

10. הערוץ משדר מראמאללה והוא הקים שלושה משרדים בקהיר, עמאן ובבירות . הערוץ רשום על פי חוק ברשות הפלסטינית והוא משדר באמצעות לווין התקשורת Nilesat הנמצא בבעלות מצרית. לדברי נביל עמרו, המפקח על הערוץ, הוא ממומן ע"י פתח ללא מקורות מימון חיצוניים.

11. מצפייה ראשונית בתכני הערוץ הניסיוני עולה, כי בערוץ משודרות תוכניות אירוח ואקטואליה העוסקות בנושאים פוליטיים העומדים על הפרק כגון: נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו, הדיאלוג הפנים-פלסטיני והמצב בירושלים. הערוץ גם משדר מידי יום תוכנית סקירת עיתונות שנקראת "העיתונות המקומית". על אף שהתחנה מתיימרת להציג עצמה כאובייקטיבית ניתן לראות בתכנים השונים המופיעים בה שהיא מייצגת את פלגי אשפ ובעיקר את פתח . התחנה מציגה באור חיובי את בכירי הרשות הפלסטינית ובפרט את ראש הממשלה סלאם פיאצ’. בערוץ משודרים גם שירים ומעברונים המוקדשים לירושלים ומסגד אלאקצא ולערים ערביות מעורבות כמו יפו ועכו. בשלב זה לא אותרו על ידנו שידורי הסתה מובהקים , להבדיל משידורים המציגים באופן שלילי את ישראל וצה"ל.


1 סוכנות ופא נוסדה בשנת 1972 והיא סוכנות הידיעות הרשמית של הרשות הפלסטינית, הכפופה לנשיאות. משרדיה נמצאים בראמאללה.

2 נביל עמרו. שר ההסברה לשעבר ויועצו של יו"ר הרשות הפלסטינית, מונה במרץ 2008 כנציג הרשות הפלסטינית במצרים .

 

לראש העמוד