חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (9- 15 ביוני 2009)

ראש הממשלה נתניהו בנאום בר-אילן

ראש הממשלה נתניהו בנאום בר-אילן

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

הטלוויזיה הפלסטינית, 14 ביוני

הטלוויזיה הפלסטינית, 14 ביוני


  ראש הממשלה נתניהו בנאום בר-אילן

מימין: ראש הממשלה נתניהו בנאום בר-אילן (לע”מ, 14 ביוני. צילום: אבי אוחיון). משמאל: נאום נתניהו מוצג בקריקטורה בעיתון פלסטיני כסטירת לחי לאובמה (אלאיאם, 15 ביוני)

עיקרי הדו"ח

  השקט היחסי בנגב המערבי נשמר גם השבוע. דוברי חמאס ממשיכים לסנגר בפומבי על הפסקת ירי הרקטות בנימוק שמדיניות זאת זוכה ל"קונצנזוס לאומי" ומשרתת את האינטרס הפלסטיני העליון (קרי מסייעת לתהליכי השיקום, שמנסה חמאס לקדם ברצועת עזה).

  במוקד הפעילות המדינית עמד נאום בר-אילן של ראש ממשלת ישראל נתניהו (14 ביוני). בנאום הביע נתניהו נכונות להקמת מדינה פלסטינית לצד מדינה יהודית בתנאי שזו תהיה מפורזת ושהפלסטינים יכירו במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. דוברים מטעם הרשות הפלסטינית וחמאס גינו את הנאום, לעיתים בלשון חריפה. הממשל האמריקאי קידם אותו בברכה וכינה אותו "צעד חשוב" (דיווח על הנאום והתגובות יצא בלקט מידע נפרד).

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות פצצות מרגמה

  במהלך השבוע החולף אותרה נפילת רקטה בנגב המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. זוהי נפילת רקטה ראשונה מזה כחודש (רקטה אחרונה נפלה בשדרות ב-19 במאי). שום ארגון לא נטל אחריות לביצוע הירי.

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה

תקיפות חיל האוויר

  בתגובה לשיגור הרקטה תקפו מטוסי חיל האוויר (ליל 14 ביוני) שתי מנהרות באזור רפיח (דרום רצועת עזה ), ששימשו להברחת אמצעי לחימה לרצועה.

יהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכה גם השבוע מגמת ידוי האבנים. ב- 10 ביוני נפצע אזרח ישראלי באורח בינוני מאבנים אשר יודו לעבר רכבו, דרומית לחברון. האזרח קיבל טיפול רפואי ראשוני במקום ופונה לקבלת המשך טיפול בבית חולים (אתר דובר צה"ל, 10 ביוני).

  כוחות הביטחון המשיכו גם השבוע בפעילות סיכול ומנע. בפעילות ב- 11 ביוני בכפר קליל, דרומית לשכם, חשף כוח צה"ל שני רובים מסוג M-16 , רובה מסוג קלאצ’ניקוב, אקדח, תחמושת וציוד צבאי נוסף. אמצעי הלחימה והציוד הצבאי הוחרמו (אתר דובר צה"ל, 11 ביוני) .

הקלות נוספות לפלסטינים ביהודה ושומרון

  חיבור לרשת החשמל : לראשונה אישר צה"ל ב- 8 ביוני את חיבורו של הכפר קדום, הסמוך לקלקיליה, לרשת החשמל הישראלית. המהלך מהווה נדבך נוסף במסגרת ההקלות לאוכלוסייה הפלסטינית. כפרים פלסטינים שעד כה השתמשו בגנראטורים וסבלו עקב כך מניתוקים חוזרים ונשנים במערכת החשמל, חוברו לרשת החשמל הישראלית. עבודות התשתית והחיבור לחשמל נעשו בתיאום בין המנהל האזרחי , הרשות המקומית והקישור האזרחי הפלסטיני (אתר דובר צה"ל, 11 ביוני).

  הקלות בכניסה לישראל : ב- 7 ביוני הותר לפלסטינים בעלי אישורים מיוחדים להיכנס לישראל דרך מעברים, שעד כה היו מיועדים לכניסת ישראלים בלבד. את האישורים הללו קיבלו בשנה האחרונה סוחרים ואנשי עסקים בכירים, לאחר בירור כי אינם מהווים איום ביטחוני. "זו הקלה של ממש עבורם", הסביר ראש מנהלת התיאום והקישור בראמאללה, סא"ל יוסי שטרן. "אנשי העסקים האלה מעודדים את הכלכלה ביהודה ושומרון ולכן חשוב לאפשר להם תנועה נוחה יותר" (אתר דובר צה"ל, 11 ביוני).

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

המעברים בין ישראל לרצועת עזה

  במהלך השבוע החולף נמשכה העברת סיוע הומאניטארי במעברים שבין ישראל לרצועת עזה, בממוצע של כ- 100 משאיות ליום. ב- 11 ביוני נסגר לתנועה מעבר כרם שלום לצורך הנחת צינור חדש להעברת סולר וגז בישול לרצועת עזה. בניית הקו יצאה לפועל לאחר תיאום עם הרשות הפלסטינית ונעשתה ע"י צוותים ישראלים ופלסטינים (דובר צה"ל, 11 ביוני).

המשך הפעילות המצרית למניעת הברחות

  כוחות הביטחון המצריים ממשיכים בפעילות למניעת הברחות לרצועת עזה. בשבוע החולף נחשפו ונהרסו מעל לעשר מנהרות. בעלי מנהרות מסרו, כי רבים מהם נאלצים להקפיא את העבודה במנהרות מחשש שכוחות הביטחון יחשפו ויפוצצו אותן. מספר בעלי מנהרות אמרו, כי החלו להשתמש בדרכים מאולתרות נוכח פעולותיהם של שלטונות מצרים (אלאיאם, 11 ביוני). במקביל לפעילות חשיפת המנהרות ופיצוצן, החלו שלטונות מצרים להטות קווי ביוב לתוך המנהרות על מנת להציפן (פאל טודיי, 13 ביוני).

  "תעשיית המנהרות" ממשיכה לגבות קורבנות בנפש. ב- 10 ביוני נהרג צעיר לאחר קריסת מנהרה ברפיח (סוכנות ופא, 10 ביוני). ב- 11 ביוני נהרג פלסטיני נוסף כתוצאה מחנק באחת המנהרות (אתר צות אלאקצא, 11 ביוני). ב- 12 ביוני התמוטטה מנהרה באזור רפיח, ללא נפגעים, אך ב- 13 ביוני נהרג פלסטיני נוסף, בן 18, כתוצאה מהתחשמלות במנהרה (סוכנות ופא, 13 ביוני).

הזירה המדינית

עיקרי נאום בר-אילן של ראש ממשלת ישראל
(פירוט התגובות עליו ראו לקט מידע נפרד)

  ב- 14 ביוני נשא ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נאום מדיני באוניברסיטת בר-אילן. הנאום, שנמשך 25 דקות, התמקד בסכסוך הישראלי- פלסטיני (נושא האיום האיראני והסכנה שהוא מהווה לאזור ולעולם הוזכר בתחילתו רק בקצרה). בנאום שטח ראש הממשלה את עיקרי משנתו המדינית בכל הנוגע לפתרון הסכסוך בהביעו נכונות להקמת מדינה פלסטינית לצד המדינה היהודית, בתנאי שזו תהיה מפורזת, שהפלסטינים יכירו במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

  בנאומו פנה ראש הממשלה למנהיגי מדינות ערב וקרא להם לדבר שלום ולעשות שלום. הוא גם קרא לפלסטינים להתחיל מייד במשא ומתן ללא תנאים מוקדמים בהדגישו את מחויבותה של ישראל להסכמים הבינלאומיים ואת שאיפתה לחיות עם הפלסטינים בשלום, בשכנות טובה ובביטחון. הוא הדגיש, כי שורש הסכסוך היה ונשאר הסירוב הערבי להכיר "בזכותו של העם היהודי למדינה משלו במולדתו ההיסטורית" אולם הזכיר כי מצרים וירדן יצאו ממעגל האיבה כשחתמו על חוזי שלום.

  ראש הממשלה ציין, כי הפלסטינים חוזרים ומעלים תביעות,שאינן מתיישבות עם רצון לסיים את הסכסוך. ישראל ניסתה לקדם את השלום באמצעות נסיגות, הן בהסכם והן בלי הסכם, הן בנסיגות חלקיות והן בנסיגה מלאה מרצועת עזה. בתמורה נענתה ישראל בגל של טרור מתאבדים, בירי אלפי טילים לשטחה ובהמשך האיבה כלפיה. נתניהו הזכיר, כי החמאס שבה ומצהירה על כוונתה "לשחרר" את שטח מדינת ישראל ("את אשקלון ובאר שבע את עכו וחיפה") בהוסיפו כי גם המתונים שבקרב הפלסטינים אינם מוכנים להכיר במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

  בהמשך הציב נתניהו שני תנאי יסוד לסיום הסכסוך עם הפלסטינים: תנאי היסוד הראשון הינו "הכרה פלסטינית פומבית, מחייבת וכנה בישראל, כמדינת הלאום של העם היהודי". תנאי היסוד השני : "השטח שבידי הפלסטינים חייב להיות מפורז, עם סידורי ביטחון מוצקים לישראל… אנחנו לא רוצים קסאמים על פתח תקווה, גראדים על תל אביב וטילים על שדה התעופה בן גוריון". הפלסטינים לא יורשו להכניס לשטחם רקטות וטילים, להקים צבא, לסגור בפני ישראל את המרחב האווירי או לכרות בריתות עם מדינות וגורמים כמו איראן וחזבאללה. בתמורה ליישום שני תנאי יסוד אלו תהייה מוכנה ישראל, במסגרת הסדר שלום עתידי, להגיע לפתרון של מדינה פלסטינית מפורזת שתתקיים לצד המדינה היהודית.

  נתניהו הוסיף שהנושא הטריטוריאלי התלוי ועומד בין ישראל לפלסטינים יידון בהסדר הקבע ועד אז "אין לנו כוונה לבנות יישובים חדשים או להפקיע קרקע להרחבת יישובים קיימים", "אבל יש צורך לאפשר לתושבים לחיות חיים נורמאלים". "ירושלים בירת ישראל תישאר מאוחדת, תוך המשך קיום חופש הפולחן לכל הדתות". ישראל גם תעשה כל מאמץ להקל על חופש התנועה של הפלסטינים "כדי שחייהם יוקלו ורווחתם תגדל". אולם, מעל הכל, הוסיף נתניהו, "הפלסטינים צריכים להכריע בין דרך השלום לדרך החמאס". על הרשות הפלסטינית להשליט חוק וסדר ברצועת עזה ולגבור על חמאס, שכן:"ישראל לא תשב סביב שולחן המשא ומתן עם טרוריסטים שמבקשים להשמידה". נתניהו סיים נאומו בקריאה למנהיגי העולם הערבי ולפלסטינים להמשיך בדרכם של מנחם בגין ואנואר סאדאת, של יצחק רבין והמלך חסין.

הזירה הפנים-פלסטינית

נמשכת פעילות הסיכול של הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון

   מנגנוני הביטחון של הרשות המשיכו בפעילות סיכול אינטנסיבית ביהודה ושומרון, ובגזרת קלקיליה בפרט, המכוונת כלפי תשתית חמאס. ב- 12 ביוני הסגיר עצמו פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, פאזע צואפטה. על פי דיווח בסוכנות מען, צואפטה הסגיר עצמו, בטובאס שבצפון השומרון, לאחר שהושגו הבנות בין חמאס לראש המודיעין המצרי לפיהן התחייבה הרשות הפלסטינית לערוב לחייו (סוכנות מען, 12 ביוני).

   ב- 8 ביוני החרימו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בקלקיליה כשני טונות של חומרים כימיים מהם ניתן לייצר חומרי נפץ. סוכנות מען דיווחה, כי החומרים נתגלו בהסתמך על מידע מודיעיני והודאות של פעילי חמאס שהעצורים בידי מנגנוני הביטחון (סוכנות מען, 8 ביוני). על פי דיווח סוכנות מען (8 ביוני), באותו יום עצר הביטחון המסכל של הרשות בשכם פלסטיני המזוהה עם חמאס שברשותו מליון יורו ותכניות לחפירת מנהרות מתחת למטות מנגנוני הביטחון בעיר.

   עמיד (תא"ל) עדנאן אלצ’מירי, אמר בראיון, כי חמאס אינה תנועה פוליטית אסורה והוסיף כי "הפעילים שנרדפים בידי כוחות הביטחון הפלסטיניים, מבלי להתחשב בשיוכם הפוליטי ובעבודתם, הם כאלו שנמצא ברשותם נשק לא חוקי, שעובדים בהלבנת כספים או שמסיתים למלחמת אחים פנימית". אלצ’מירי הבהיר שמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית תפסו מסמכים, במקומות שונים בגדה, המעידים על כוונתם של פעילי חמאס לפגוע במנגנוני הביטחון ובמוסדות הרשות. במרבית המסמכים ישנה קריאה לפעילי התנועה להיאבק באנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים אם הם ינסו לעצור אותם (אלקדס אלערבי, 13 ביוני).

התפתחויות בדיאלוג הפנים-פלסטיני

   ב- 9 ביוני נפגש ראש המודיעין המצרי, עמר סלימאן עם משלחת חמאס בראשותו של יו"ר הלשכה המדינית, ח’אלד משעל, במסגרת שיחות הפיוס בין חמאס לפתח (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 9 ביוני). ח’לאד משעל הודיע, כי במהלך הפגישה הסכימה חמאס להקים ועדה לשחרור העצורים ברצועה ובגדה בחסות מצרית (פלסטין, 10 ביוני).

   ב- 14 ביוני התקיימו פגישות של ועדת הפיוס בעזה ובראמאללה במקביל, בהשתתפות נציגי חמאס ופתח. הפגישה הראשונה נסבה בעיקר סביב מה שמכונה "סוגיית המעצרים הפוליטיים". שני הצדדים הסכימו ביניהן על סיום המעצרים הפוליטיים והחלפת רשימות העצורים, כהכנה לשחרורם (סוכנות מען, 14 ביוני). במסיבת עיתונאים משותפת הודיעו אבראהים אבו אלנג’א מפתח ואימן טה מחמאס, כי התנועות הסכימו להמשיך בישיבות ועדת הפיוס, על מנת להגיע להסכמה בכל העניינים, וכהכנה לחתימה על הסכם פיוס ב-7 ביולי.

הטלוויזיה הפלסטינית, 14 ביוני
משתתפי ועדת הפיוס בראמאללה נכנסים לישיבה (הטלוויזיה הפלסטינית, 14 ביוני).

   בזמן פגישתה של ועדת הפיוס בראמאללה, עוכבו חמישה צירים מטעם חמאס במועצה המחוקקת ע"י כוח של הביטחון המסכל בבית לחם. התקרית הסתיימה לאחר פנייתם של אלו לוועדה שהתכנסה בראמאללה אשר פעלה לשחרורם (ערוץ אלאקצא, 14 ביוני). האירוע גרר גל של גינויים מטעם חמאס. כך למשל, אמר פוזי ברהום, דובר חמאס, כי הדבר מהווה ניסיון בכוונה תחילה להכשיל את המאמצים למען הדיאלוג (14 ביוני, Palestine-info).

תגובות פלסטיניות לניצחונו של נשיא איראן בבחירות

  ב- 12 ביוני ניצח נשיא איראן המכהן, מחמוד אחמדינז’אד, בבחירות, שיריביו טענו כי זויפו, ונבחר לכהונה נוספת. חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, שני ארגונים הנתמכים על ידי איראן, ברכו על נצחונו של אחמדינז’אד, והביעו תקווה להמשך תמיכה איראנית בפלסטינים. תגובה אוהדת נשמעה גם מצידה של הרשות הפלסטינית. להלן תגובות נבחרות:

•  חמאס : דובר חמאס, פוזי ברהום , אמר, כי התוצאות מהוות ביטוי לדמוקרטיה האיראנית. הוא הוסיף כי על תוצאות הבחירות לגרום לגורמים רבים לשנות את מדיניותם כלפי המשטר האיראני. הוא הביע תקווה שאיראן תמשיך לתמוך בפלסטינים "נוכח כל האתגרים", בטענה ש"חמאס שואפת לקשר טוב עם כולם כדי להשיב את העומק הערבי והאסלאמי של הסוגיה הפלסטינית" (13 ביוני, Palestine-info). מוחמד אלמדהון , ראש לשכתו של אסמאעיל הניה, אמר שבעזה קראו את מסר הבחירות והוא "שגם לעמים יש דעות והדעות האלה ברורות, ומסרבות לשתלטנות וקיפוח, בכל מקום בעולם, ובפרט לקיפוח העם הפלסטיני" (ערוץ אלעאלם, 13 ביוני).

•  הג’האד האסלאמי בפלסטין : בראיון לערוץ אלעאלם האיראני, ברך ח’אלד אלבטש , בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, על תוצאות הבחירות. לדבריו הביע העם האיראני את אמונו בדרך המהפכה האסלאמית ואת תמיכתו באחמדינז’אד ובמדיניותו כלפי כלל הנושאים, בהם הגרעין האיראני והסכסוך הפלסטיני-ישראלי. אלבטש הוסיף, כי העם הפלסטיני סבור שאיראן הינה עמוד התווך העיקרי של המאבק והג’האד הפלסטיני ולכן מעניין אותו מה מתרחש באיראן מבחינת יציבותה והתפתחותה (ערוץ אלעאלם, 13 ביוני).

•  הרשות הפלסטינית : צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, הביע תקווה שהנשיא האיראני הנבחר וממשלת איראן, אשר תורכב תמשיך לתרום במטרה הפלסטינית להקמת מדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים כבירתה ופיוס לאומי פלסטיני. הוא הוסיף, כי הפלסטינים מעוניינים שאיראן תהיה לצד העם הפלסטיני ולא לצד פלג כזה או אחר.

התבטאויות ח’אלד משעל

  ח’אלד משעל, בעת שהותו לאחרונה בקהיר, הרבה להתבטא סביב מכלול נושאים העומדים על סדר היום המדיני תוך שהוא מנסה- כדרכו לאחרונה- להעביר מסרים מדיניים "מרוככים" למצרים ולארה"ב (אך ללא ויתור כלשהו על עמדות היסוד של חמאס). להלן עיקרי דבריו:

•  תגובות לנאום אובמה והיחס של חמאס לממשל האמריקאי החדש:

  1. ח’אלד משעל ציין, כי הנשיא אובמה נקט בנאומו בלשון חדשה ומשופרת בהשוואה לממשל הקודם. אולם המבחן של נאומו יהיה בשינוי המדיניות האמריקאית בשטח. הוא ביקר את נשיא ארה"ב על שנמנע מלהגדיר את המדינה הפלסטינית במונחים של שטח, גבולות, בירה, "זכות שיבה" ולוח זמנים להקמתה כל אלה הינם, לדבריו, "נקודות מהותיות", שהנשיא האמריקאי חייב להתייחס אליהן (אלשרק אלאוסט, 11 ביוני).
  2. לדברי ח’אלד משעל הדגישה חמאס בפני עמר סלימאן, כי היא נכונה לשתף פעולה עם כל הזדמנות אמיתית שתביא לסיום הכיבוש הישראלי והשבת מכלול "הזכויות" הלאומיות הפלסטיניות, ובתוכם שיבת הפליטים (אלשרק אלאוסט, 11 ביוני). בראיון אחר ציין ח’אלד משעל, כי "חמאס לא תהיה אבן נגף מול תהליך מדיני כלשהו להנעת תהליך שלום אמיתי, על בסיס הדרישות הפלסטיניות לחירות, לעצמאות, להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 ולשיבת הפליטים הפלסטינים…" (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 10 ביוני).
  3. בתשובה לשאלת עיתונאי ציין ח’אלד משעל, כי מתקיימים מגעים עם אישים אמריקאים לא רשמיים, דוגמת נשיא ארה"ב ג’יימי קרטר 1. לדבריו "אף אחד לא מסוגל להשיג דבר בנושא הסכסוך הישראלי-ערבי בלי שיתופה של חמאס" (ערוץ אלאקצא, 9 ביוני).

•  המפגש עם עמר סלימאן ויחסי חמאס עם הרשות הפלסטינית : ח’אלד משעל הגדיר את הפגישה עם עמר סלימאן "מצוינת" (אוקטובר, 12 ביוני). הוא גינה בחריפות את "צעדי הדיכוי הנתעבים", שמנהלים מנגנוני הביטחון של הרשות בגדה נגד ה"התנגדות" ו"נשק ההתנגדות". הוא האשים את הרשות הפלסטינית כי היא מנצלת מתקפה נגד המוסדות החברתיים, הפוליטיים של חמאס בניסיון לעקור אותה מהשורש. לדבריו הבטיח עמר סלימאן לטפל בנושא (אלשרק אלאוסט, 11 ביוני). ח’אלד משעל טען, כי ניתן לגשר על הפערים, שבין חמאס לרשות הפלסטינית, וגם חמאס תהייה מוכנה להתגמש, אבל ראשית כל חייבות להיפסק "הרדיפות הביטחוניות" בגדה (אתר חמאס, סימז"ת, 10 ביוני).

•  ירי הרקטות מהרצועה: בתשובה לאשמות פתח, כי חמאס מונעת את ירי הרקטות לימד ח’אלד משעל סנגוריה על מדיניות הריסון של חמאס: "איננו מפקיעים את זכותו של איש להתנגד לכיבוש בגדה המערבית ובעזה, אבל אנו חותרים להסכמה לאומית על [אופן] ניהול ההתנגדות, בעיקר אחרי המערכה הקשה בעזה … יש מי שרצה להיראות צדיק יותר מאיתנו ולהגן על קדושת ההתנגדות כדי להשיג מטרות אחרות ולסבך את המצב בעזה…" (אלשרק אלאוסט, 11 ביוני) 2.

•  ההתפתחויות בעניין עסקת גלעד שליט : ח’אלד משעל ציין כי המצרים שקיעו מאמץ רב על מנת להביא לסיום את עסקת החילופין. אולם, לטענתו, ישראל הכשילה את המאמצים הללו בשלהי עידן ממשלת אולמרט. הוא ציין, כי חמאס ממשיכה לעמוד על דרישותיה והאשים את נתניהו כי הוא מנסה להתחמק מהעסקה (אוקטובר, 12 ביוני).

•  קשרי חמאס עם איראן : בנימה אפולוגטית ברורה סינגר ח’אלד משעל על הקשרים הללו באומרו שלחמאס יש החלטה עצמית משל עצמה הנובעת מהאינטרס הלאומי הפלסטיני (קרי, אין היא מקבלת תכתיבים מאיראן). הוא הודה, כי חמאס הייתה נתונה להאשמות וללחצים בגין קשרים אלו [מצד מצרים?] אולם הסביר ש זוהי זכותם של חמאס והפלסטינים לבקש סיוע נגד ה"כיבוש" (אוקטובר, 12 ביוני).

הזירה הלבנונית

הפסד לחזבאללה בבחירות לפרלמנט הלבנוני (השלמה)

   שאלת לגיטימיות נשקו של חזבאללה , שהועלתה ע"י חסן נצראללה מיד לאחר הבחירות (8 ביוני), המשיכה לעמוד על סדר היום של הזירה הפנים-לבנונית. להלן מספר התייחסויות, שהופיעו בתקשורת הלבנונית:

•  במאמר בעיתון הלבנוני אלאח’באר, התומך בחזבאללה, הועלתה הסברה, כי השמירה על נשקו של הארגון ("נשק ההתנגדות"), בקווי היסוד של הממשלה הבאה תהייה דרישת מינימום של חזבאללה. על פי המאמר הענות לדרישה זאת עשויה לגרום לחזבאללה לוותר על תביעתה ל"שליש חוסם" בממשלה הבאה ( אלאח’באר, 13 ביוני).

•  מישל סלימאן, נשיא לבנון, התבטא כי נשיא לבנון הוא זה אשר ערב בפועל ל"נשק ההתנגדות", הן כלפי הקואליציה והן כלפי האופוזיציה (קרי, אל לחזבאללה לחשוש בסוגיה זאת). הנשיא הוסיף כי הוא פועל לקדם הבנה הדדית בנושא זה, החייבת להיקבע בהסכמה ולא בהצבעה (אלאח’באר, 12 ביוני).

•  מקור המקורב לסעד חרירי, ראש המחנה המנצח בבחירות, ציין כי חרירי מצפה שיישמר הדו-קיום, שבין ה"התנגדות" (חזבאללה) למדינה. לדברי אותו מקור חרירי מוכן לתת לחסן נצראללה כל ערבות שבה הוא מעוניין ולהסכים לכל ניסוח בקווי היסוד של הממשלה בעניין "נשק ההתנגדות". (אלוטן, קטר, 11 ביוני).

תגובות ראשוניות באיראן ובסוריה להפסד חזבאללה

איראן

   תוצאות הבחירות לפרלמנט הלבנוני לא זכו לסיקור נרחב בכלי התקשורת האיראנים. לנוכח כישלון חזבאללה, ועל רקע העיסוק התקשורתי הנרחב בבחירות באיראן, העדיפו כלי התקשורת האיראנים להצניע את הדיווחים מלבנון ולהימנע מפרשנויות נרחבות בעניין זה.

   הדבר בלט בעיקר בדיווחים, שהתפרסמו בכלי התקשורת המזוהים עם המחנה השמרני באיראן. הללו הסתפקו בדרך כלל בדיווחים אינפורמטיביים על תוצאות הבחירות וביקשו להמעיט בחשיבותן . התקשורת השמרנית טענה, כי תוצאות הבחירות משקפות במידה רבה את הצלחת המאמצים הרבים, שהושקעו ע"י מדינות המערב ומדינות ערב הפרו-מערביות במניעת ניצחון חזבאללה בלבנון. סוכנות הידיעות (פארס, 8 ביוני) האשימה את סעודיה בקניית קולות רבים במחיר של אלף דולרים לכל קול והעברת למעלה מ-40 אלף לבנונים המתגוררים בחו"ל ללבנון, כדי שיצביעו וישפיעו על תוצאות הבחירות. גם היומון כיהאן (9 ביוני) הסתפק בדיווח אינפורמטיבי קצר תוך האשמת ארה"ב וסעודיה בקניית ניצחון מחנה ה-14 במרץ. 

סוריה

   כלי התקשורת הסורים ניסו גם הם להמעיט במשמעות הבחירות בלבנון תוך הצגתן כעניין לבנוני פנימי ותו לא (תשרין, 10 ביוני). עורך העיתון אלת’ורה, בניסיון להפיק את המרב מכישלון חזבאללה ושאר תומכיה של סוריה בלבנון, טען, כי סוריה שבה והוכיחה שהיא אינה מתערבת בלבנון. הוא גם קרא להרכיב ממשלה על בסיס דיאלוג לאומי ולהפנות את האנרגיות של לבנון כלפי ישראל (אלת’ורה, 10 ביוני).

   מאמר בעיתון הסורי אלוטן (10 ביוני) הזהיר, כי כל ניסיון לנצל את הבחירות להגבלת נשקו של חזבאללה נדון לכישלון . לדברי המאמר בעניין הנשק של חזבאללה לא יחול כל שינוי, שכן נשקו ימשיך להיות נשקו של הרוב בלבנון. המאמר מזהיר את כל אלו המנסים ללכת בנתיב של "הרפתקאות חדשות" במטרה להטיל אמברגו על "נשק ההתנגדות", "בתאום עם גורמים חיצוניים" המאמר מסתיים בקביעה כי ניסיון שכזה יוביל בהכרח לפשיטת רגל והעתיד יוכיח זאת.


1 ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש ב-11 ביוני עם נשיא ארה"ב לשעבר ג’יימי קרטר. על פי כלי התקשורת הערביים והפלסטיניים נדונו בפגישה יחסי חמאס עם וושינגטון, הדיאלוג הפנים-פלסטיני, סוגיית גלעד שליט וההתפתחויות בישראל. טרם הפגישה נפגש אביו של גלעד שליט עם ג’ימי קרטר ומסר לו מכתב, שבכוונת קרטר לנסות ולהעבירו לחייל החטוף (12 ביוני, ynet).

2 מחמוד אל זהאר מבכירי חמאס ברצועה היה מפורש יותר כאשר בראיון לכתב העיתון אלקדס ציין: "חמאס תקיים את ההרגעה הנוכחית כל עוד הכיבוש הישראלי יקיים אותה ולא ישיג גבול בצורה כלשהי, שתצריך תגובה מצד ההתנגדות". אולם הוא הוסיף: "למרות זאת, לא מנענו מאף אחד לירות רקטות, אבל כל מה שנדרש הוא שה"התנגדות" תהיה במסגרת הקונצנזוס הלאומי ובאופן המשרת את האינטרס העליון" (העיתון אלקדס, 12 ביוני).

לראש העמוד