חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (26 במאי – 2 ביוני 2009)

יו”ר הרשות אבו מאזן בפגישתו עם נשיא ארה”ב ברק אובמה

יו”ר הרשות אבו מאזן בפגישתו עם נשיא ארה”ב ברק אובמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

כרזה של חמאס לזכר מחמד אלסמאן ועוזרו מחמד יאסין

כרזה של חמאס לזכר מחמד אלסמאן ועוזרו מחמד יאסין

אבו עבידה במסיבת עיתונאים

אבו עבידה במסיבת עיתונאים


יו”ר הרשות אבו מאזן בפגישתו עם נשיא ארה”ב ברק אובמה

יו”ר הרשות אבו מאזן בפגישתו עם נשיא ארה”ב ברק אובמה (אלג’זירה, 29 במאי)

עיקרי הדו"ח

  נמשכת מדיניות הריסון של חמאס. במהלך השבוע החולף לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל. באזור הר חברון בלט אירוע במהלכו הרגו כוחות הביטחון הישראליים מחבל מבוקש מחמאס שהיה מעורב בשנות התשעים בפיגועי התאבדות בערי ישראל. בקלקיליה הרגו כוחות הביטחון הפלסטינים שני מבוקשים בכירים של חמאס, לאחר עימות קשה ביניהם. חמאס בתגובה הודיעה, כי היא "בוחנת" את המשך השתתפותה בדיאלוג הפנים-פלסטיני.

  ב-28 במאי נפגש אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. במסיבת העיתונאים, שהתקיימה לאחר מכן, הדגיש אבו מאזן את מחויבות הפלסטינים ל"מפת הדרכים" וליוזמת השלום הערבית. הנשיא אובמה הביע תמיכה ב"פיתרון שתי המדינות" וב"מפת הדרכים" וקרא לשני הצדדים ליישם התחייבויותיהם, הכוללות מצידה של ישראל את הפסקת ההתנחלויות. הוא חזר על כך שישראל הינה בת ברית חשובה של ארה"ב והשמירה על שלומה וביטחונה מהווה אינטרס אמריקאי.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות פצצות מרגמה

  במהלך השבוע החולף לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

סיכול פעילות טרור בחו"ל

דיווח על סיכול פיגוע בשגרירות ישראל באזרבייג’אן באמצעות מכוניות תופת

   העיתון האמריקני לוס אנג’לס טיימס דיווח, כי במאי 2008 עצרה משטרת אזרבייג’אן שני אנשים החשודים כפעילי חזבאללה בלבנון. השניים עמדו בראש תא, שתכנן לבצע פיגוע בשגרירות ישראל בבירה באקו ובאתרים נוספים בעיר כנקמה על מותו של עמאד מע’ניה 1. על פי הכתבה, במכוניתם של החשודים נמצאו חומרי נפץ, משקפות, מצלמות, אקדחים עם משתיקי קול וצילומים מפורטים של אזור השגרירות. המידע אודות סיכול הפיגוע נשמר בסוד במשך כשנה. הפרשה נחשפה עתה לראשונה עם בעת פתיחת משפטם של שני העצורים הלבנונים וארבעה אזרים המואשמים בטרור, ריגול ופשעים נוספים (לוס אנג’לס טיימס, 30 במאי).

   על פי הכתבה בלוס אנג’לס טיימס, שני העצורים הינם עלי כרכי , פעיל יחידת פיגועי חוץ של חזבאללה ועלי נג’ם אלדין , מומחה בהכנת מטעני נפץ. בתקופה שטרם מעצרם נעו השניים בין באקו לאיראן תוך שימוש בדרכונים איראניים. הם הקימו באזרבייג’אן תא פעילים, שהכין את התשתית המבצעית לפעולה. בחקירת השניים עלו שמות בכירים במשמרות המהפכה האיראניים שהיו מעורבים בפעילות . חברי התא ערכו תצפיות על אזור השגרירות והתכוונו להציב בסמוך לה מספר מכוניות תופת ולפוצצן מרחוק. ברשותם נמצאו מאות ק"ג של חומרי נפץ.

   מקורות איראניים הגדירו את הידיעה כבלתי מציאותית וחסרת ביסוס. לדבריהם לידיעות "שורשים ישראליים" והן נועדו להסית את תשומת הלב של המוסלמים מ"פשעיה של ישראל" כלפי איראן (איסנ"א, 31 במאי).

   חזבאללה עדיין לא הגיב באופן רשמי על הפרסום בלוס אנג’לס טיימס. העיתון הלבנוני אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, תאר את האירוע כחלק מ"מתקפה משפטית" בינלאומית נגד חזבאללה שהחלה באמריקה הלטינית, נמשכה באפריקה (עם חשיפת ההתארגנות במצרים) ובאירופה (הכתבה בעיתון הגרמני דר שפיגל בעניין אחריות חזבאללה לרצח ח’רירי) ועתה עברה לאסיה. לדעת העיתון נועדו כל נועדה התקפה זו להציג את חזבאללה כארגון טרור, שיש לנדותו ולהעמיד לדין את מנהיגיו (אלאח’באר, 1 ביוני).

ראש הזרוע הצבאית של חמאס באזור חברון נהרג במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראלים

   ראש הזרוע הצבאית של חמאס באזור חברון, עבד אלמג’יד דודין , נהרג ב- 28 במאי, במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראלים סמוך לכפר דיר אלעסל אלתחתא (דרומית מזרחית לחברון). במהלך הפעילות, כיתרו כוחות הביטחון מבנה בו הסתתר המחבל וקראו לו לצאת מספר פעמים. המחבל פתח באש לעבר הכוח, שהשיב בירי והרגו (אתר דובר צה"ל, 30 במאי).

   עבד אלמג’יד דודין, כבן 45, תושב הכפר אלברג’ בדרום הר חברון, מבוקש מאז שנת 1995 בעקבות מעורבותו בביצוע פיגועי הרג קשים, כולל בפיגועי התאבדות בערי ישראל . חוליות טרור של חמאס ביצעו בהנחייתו פיגועי ירי בכבישים. בשנת 1995 הוא גייס את סופיאן צביח, שביצע פיגוע התאבדות בקו 26 ב-21 באוגוסט 1995, סמוך לבית הספר רנה קסין ברמת אשכול. בפיגוע נהרגו ארבעה אזרחים ונפצעו למעלה ממאה. בנוסף, היה עבד אלמג’יד דודין מעורב בהוצאתו לפועל של פיגוע ההתאבדות בקו 20 ברמת גן, ב- 24 ביולי 1995. בפיגוע זה נהרגו שישה אזרחים ונפצעו 31. מספר ימים לאחר הפיגוע בירושלים נעצר עבד אלמג’יד דודין על-ידי כוחות הביטחון הפלסטינים והיה כלוא בכלא ביריחו במשך מספר שנים. עם פרוץ מערכת הטרור הפלסטינית (אנתיפאדת אלאקצא). שוחרר מהכלא של הרשות הפלסטינית, חזר לפעול בשורות הזרוע הצבאית של חמאס, והפך לאחד ממפקדיה (אתר דובר צה"ל, 30 במאי).

   ב- 29 במאי התקיימה הלווייתו של עבד אלמג’יד דודין בכפר אלברג’, בהשתתפות בכירי חמאס באזור חברון (ערוץ אלאקצא, 29 במאי). חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, משיר אלמצרי, בנאום טלפוני מעזה, ציין כי "זוהי זכותה של ההתנגדות להתעמת עם ישראל, והתגובה תהיה בדרך ובזמן המתאימים". הוא בירך את דודין "שגרם לפגיעות רבות בקרב האויב ולא וויתר על זכותו לקיים את ההתנגדות עד לרגע האחרון". בהודעה של הזרוע הצבאית של חמאס, נאמר כי לזרוע הצבאית של חמאס בגדה המערבית "חירות מוחלטת להגיב על פשע זה ופשעים נוספים באופן המתאים… וכל ציוני על אדמת פלסטין מהווה עבורה מטרה לגיטימית". בהודעת הופנתה אצבע מאשימה גם לעבר הרשות הפלסטינית, שלטענת חמאס שיתפה פעולה עם ישראל (אתר אלקסאם, 28 במאי).

ראשי ארגון צדקה אסלאמי בארה"ב נידונו לתקופות מאסר ממושכות בשל העברת כספים לחמאס

   עוזר התובע הכללי לביטחון לאומי בארה"ב דן את שני ראשי ארגון הצדקה האסלאמי Holy Land Foundation 2 בארה"ב, ע’סאן אלאשי ושוקרי אבו באכר, ל-65 שנות מאסר כל אחד. השניים נמצאו אשמים במימון פעילי טרור פלסטינים, הלבנת כספים, העלמת מס ושימוש בסיוע הומניטארי לקידום תנועת חמאס. שלושה פעילים נוספים בארגון נדונו לתקופות מאסר של 20-15 שנים (רויטרס, 28 במאי). עוזר התובע דחה את הטענה, כי המדובר בארגון צדקה וקבע כי הארגון העביר כספים, שנועדו למימון פעילות טרור .

   זוהי הכרעת דין תקדימית בארה"ב המהווה הישג חשוב במאבק המתנהל ע"י ארה"ב ומדינות נוספות בעולם נגד מימון הטרור באמצעות מוסדות אסלאמיים ואגודות צדקה. בתגובה לפסיקת בית המשפט האמריקאי אמר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי הפסיקה מונעת משיקולים פוליטיים אין לה כל קשר לחוק והיא מופנית נגד כל הפלסטינים החיים בארה"ב (אי.פי, 28 במאי).

תגובות פלסטיניות לתרגיל העורף "נקודת מפנה 3"

   לקראת תחילת תרגיל העורף "נקודת מפנה 3" נמסר ע"י מקורות פתח ברצועה, כי הוצאו הנחיות לכל מפקדי מנגנוני הביטחון והמשטרה ומפקדי הזרוע הצבאית לנקוט באמצעי זהירות ולפנות את התחנות והעמדות ברחבי הרצועה. במקביל הופצו הוראות שלא להתכנס במקומות ציבוריים (אתר פארס, סקיי פרס, 31 במאי).

   הציבור הפלסטיני והתקשורת הפלסטינית הביעו התעניינות מועטה יחסית בתרגיל העורף שערכה ישראל. להלן מספר התייחסויות פלסטיניות:

•  אסמאעיל רצ’ואן , דובר חמאס, אמר, כי מטרת התרגיל היא הרמת המוראל של צה"ל לאחר ההפסדים במלחמת לבנון ובמבצע "עופרת יצוקה". לדבריו, הממשלה החדשה בישראל החליטה על תוכנית צבאית הכוללת את תקיפת איראן ו"מחיקת" חמאס אולם עד כה לא הצליחה לעשות זאת. עוד הוסיף, כי מטרת התרגיל היא "להפחיד" את איראן, סוריה, חזבאללה וחמאס ובמקביל ללחוץ על דעת הקהל האמריקאית (פאל טודיי, 30 במאי).

•  אבו עבידה , דובר הזרוע הצבאית של חמאס אמר, כי התרגיל מהווה איום מרומז לכל המדינות הערביות והאסלאמיות כמו גם "סטירת לחי" לכל המדינות התומכות ביוזמת השלום הערבית (30 במאי, Palestine-info).

•  עלי בראכה , נציג חמאס בסוריה, אמר שהתרגיל הינו "מסר של תוקפנות" ומוכיח, כי ישראל מתכננת לתקוף את מדינות האזור. עוד הוסיף, כי קיום התרגיל מוכיח את חששה של ישראל מ"ההתנגדות" (קרי, ארגוני הטרור) במיוחד לאחר מלחמת לבנון השנייה ומבצע "עופרת יצוקה" (ערוץ אלעאלם, 30 במאי).

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

המעברים שבין ישראל לרצועת עזה ובין מצרים לרצועה

  בשבוע החולף נמשך מעבר סיוע הומאניטארי במעברים שבין ישראל לרצועת עזה בממוצע של כ- 100 משאיות ליום.

  במעבר רפיח נמשך מעברם של סיוע הומאניטארי ומשלחות הומאניטאריות. ב- 30 במאי נכנסה לרצועה, באישור שלטונות מצרים, קבוצה של קרוב למאה פעילי שלום אמריקניים (אליום אלסאבע, 30 במאי). המשלחת הגיעה כדי לעמוד על המצב ההומאניטארי ברצועה והעבירה איתה ציוד ספורט (אלאהראם, 29 במאי).

"תעשיית המנהרות"

  מצרים ממשיכה בפעילות מנע נגד ההברחות לרצועת עזה. ב- 29 במאי החרימו כוחות הביטחון המצריים מחסן סחורות ובו 200 טון מלט, שהיו מיועדים להברחה לרצועה. כמו כן, נתפסו באותו יום שלשה כלי רכב ובהם כ- 3,000 ליטרים של דלק, שהיו מיועדים הברחה. לטענת מקורות ביטחוניים מצריים, הפעילות הביאה לירידה בכ- 90% בהיקף ההברחות (אליום אלסאבע, 30 במאי). ב- 29 במאי נתגלתה מנהרה בבית ספר תיכון ברפיח המצרית. פתח המנהרה היה ממוקם במחסן נעול בבית הספר. תת שר החינוך בצפון סיני טען, כי לא ידוע לו על קיום מנהרות בבית הספר וכי זהו אחד מבתי הספר שנפגעו מההפצצות הישראליות שנערכו לאחרונה בגבול (אליום אלסאבע, 29 במאי).

  כתבה ברדיו הולנדי, המתארת את השווקים ברצועת עזה, מצביעה על כך שמרבית המוצרים נושאים תוויות מצריות, מכיוון שהם הוברחו ממצרים דרך המנהרות. בפתחי המנהרות מופיעים שלטים של חברות העוסקות בהברחה, ולעיתים גם של בעלי המנהרות. חלק מהמנהרות משמשות גם להברחת סמים ומשככי כאבים הנפוצים בקרב בני הנוער. כמו כן, קיימות מנהרות המופעלות ע"י "כנופיות חמושות" לשם הברחת נשק ותחמושת לרצועה. לאחרונה, החלה חמאס ביישום מדיניות מיסוי על המנהרות, ע"י הטלת "דמי מנוי" לשנתיים להפעלת מנהרה בסך 10,000 ₪. עיריית רפיח מצידה, מקבלת 20% מההכנסות (רדיו הולנד הבינלאומי, 28 במאי).

משלחת האו"ם לבדיקת אירועי "עופרת יצוקה" הגיעה לרצועה

  ב- 1 ביוני הגיעה לרצועת עזה דרך מעבר רפיח משלחת מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם לחקירת אירועי מבצע "עופרת יצוקה". בראש הוועדה עומד התובע הכללי לשעבר של בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה ביוגוסלביה ורואנדה. הוועדה, המונה 15 חברים, נפגשה עם ראש רשות המעברים בממשל חמאס, ע’אזי חמאד ועם נציגים של סוכנויות הסיוע הפועלות ברצועה (אלג’זירה, 1 ביוני).

  חמאס הודיעה, כי תשתף פעולה באופן מלא עם הוועדה. פוזי ברהום, דובר חמאס ברצועה, אמר שחמאס מוכנה להעמיד לרשותה את כל העדויות וההוכחות שיש בידיה (1 ביוני, BBC). משיר אלמצרי, מזכיר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, אמר כי חמאס מברכת את הוועדה למרות שהיא מגיעה באיחור. הוא דרש מהוועדה שלא להשוות בין "הקורבן לתליין" והוסיף כי "מה שדרוש הוא להוכיח את האמת, ולעמוד לצד העם הפלסטיני, שעבר שואה של ממש במהלך המלחמה…" (אלקדס אלערבי, 30 במאי).

  דובר משרד החוץ הישראלי הודיע, כי ישראל לא תשתף פעולה עם מועצת זכויות האדם. לדבריו, זהו גוף שאיבד מזמן את אמינותו בעיני הממשלות והארגונים העוסקים בתום לב בקידום זכויות האדם בעולם. לדבריו ההחלטה, שמתוקפה קמה ועדת החקירה, הייתה כה קיצונית עד שכל המדינות הדמוקרטיות הביעו בפומבי את הסתייגויותיהן ממנה. המנדט שניתן לה קובע מראש את אשמתה של ישראל ומונע ממנה לחקור כל דבר הנוגע לחמאס או לפלסטינים. מסיבות אלה אין כל סיבה שישאל תשתף פעולה עם ועדה זאת.

הזירה המדינית

פגישת אבו מאזן עם נשיא ארה”ב

  ב-28 במאי נפגש אבו מאזן , יו"ר הרשות הפלסטינית, עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. למחרת, ב-29 במאי, עזב אבו מאזן את וושינגטון וטס למצרים שם נפגש (30 במאי) עם הנשיא מבארכ על מנת לעדכן אותו על שיחתו עם הנשיא האמריקאי ופגישותיו האחרות בוושינגטון (כשברקע ביקורו הצפוי של אובמה בקהיר ונאומו לעולם הערבימוסלמי ב-4 ביוני).

  פגישת אבו מאזן עם הנשיא אובמה נמשכה קרוב לשעתיים. היא החלה בשיחה בארבע עיניים ובהמשך הפכה לפגישה בין משלחות שני הצדדים. אבו מאזן הגיש לנשיא מסמך ובו רעיונות כיצד לקדם את תהליך השלום (סוכנות הידיעות הצרפתית, 29 במאי). אבו מאזן תאר את הפגישה כ"רצינית וכנה" וציין, כי נראה שהנשיא האמריקאי נחוש לבצע את "מפת הדרכים" על התחייבויותיה המתבקשות משני הצדדים. הפסקת הבנייה בהתנחלויות הינה לדבריו התחייבות של ישראל מתוקף הסעיף הראשון ב"מפת הדרכים" (ראיון אבו מאזן לשליח אלח’יאת בוושינגטון, 30 במאי).

  בתום הפגישה קיימו נשיא ארה"ב ואבו מאזן מסיבת עיתונאים משותפת. להלן כמה נושאים שעלו בדברי אבו מאזן במסיבת עיתונאים עם נשיא ארה"ב (29 במאי, BBC ואלגז’ירה אינטרנשיונל):

•  הדגשת מחויבותם של הפלסטינים ל"מפת הדרכים" שהינה, לדבריו, הדרך היחידה להשגת שלום כולל, צודק ובר קיימא במזרח התיכון. יישום "מפת הדרכים" יתבצע באמצעות ה"רביעייה", חלק ממדינות ערב, הוועדה הערבית למעקב וכמה מדינות אסלאמיות.

•  כל מדינות ערב מחויבות ליוזמת השלום הערבית המתבססת על "אדמה תמורת שלום" 3. אם ישראל תיסוג מכל השטחים הפלסטיניים, הסורים והלבנונים תהיינה המדינות הללו מוכנות לכונן יחסים נורמאליים עם ישראל.

•  הרשות הפלסטינית תדאג להשליט ביטחון בגדה המערבית לשם קידום האינטרסים הפלסטינים ולשם היציבות באזור. אבו מאזן הודה לגנרל האמריקאי קית’ דייטון ולעוזריו על סיועם (בתחום הביטחוני) לפלסטינים.

•  הנשיא אובמה הדגיש בפגישה ביניהם את ההתחייבויות הבינלאומיות ל"מפת הדרכים", את הצורך בשתי מדינות, את הפסקת בניית ההתנחלויות ואת חשיבות השגת השלום תוך דיון בסוגיות הנוגעות להסדר הקבע.

  להלן כמה נושאים, שעלו בדברים שנשא נשיא ארה"ב בפני העיתונאים, ובתשובותיו לאחר מכן (אתר הבית הלבן, סוכנות הידיעות הצרפתית, 29 במאי):

•  הבעת תמיכה ב "פתרון שתי המדינות" שיעניק לישראל ולפלסטינים שלום ובטחון. קריאה למדינות ערב לתמוך בפתרון זה ולהגיש סיוע כלכלי ומדיני.

•  "מפת הדרכים" הינה המסגרת אשר יכולה לקדם את האינטרסים של ישראל, העם הפלסטיני וארה"ב.

•  קריאה לישראל ולפלסטינים ליישם את התחייבויותיהם במסגרת "מפת הדרכים". לדבריו התחייבויות אלה מצידה של ישראל כוללות את הפסקת ההתנחלויות ("stopping settlements") ויצירת התנאים להקמת מדינה פלסטינית ברת קיימא. מהפלסטינים נדרש המשך המהלכים הביטחוניים בגדה (שבהם חלה לדבריו התקדמות רבה) והפחתת ההסתה האנטי-ישראלית בבתי ספר, מסגדים ומקומות ציבוריים.

•  קביעה, כי ישראל הינה בעלת ברית חשובה של ארה"ב והשמירה על שלומה ובטחונה מהווה אינטרס אמריקאי. ארה"ב מאמינה שהדרך הטובה ביותר למימוש אינטרס זה הינה להכשיר את הקרקע להקמת מדינה פלסטינית לצידה של ישראל.

•  ארה"ב תנהל מאמץ תיווך "אגרסיבי" בין ישראל לפלסטינים. עם זאת סרב אובמה לנקוב בתאריך יעד להקמת המדינה הפלסטינית באומרו "איני רוצה להציב לוח זמנים מלאכותי" .

  ערב צאתו של נשיא ארה"ב למצרים ונאומו הצפוי בקהיר, מסרו "גורמי ממשל אמריקאים", כי הממשל בוחן עתה הפעלת אמצעי לחץ על ישראל אם זו תתמיד בסירובה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות. אמצעים אלו, שתוארו כסמלים בעיקרם (largely symbolic) , כוללים כרסום בתמונה האמריקאית הבלתי מסויגת באו"מ ובמועצת הביטחון (ניו יורק טיימס, 1 ביוני).

תגובות חמאס ושאר ארגוני הטרור

  כצפוי תקפו חמאס ושאר ארגוני הטרור את פגישת אבו מאזן עם נשיא ארה"ב:

•  אסמאעיל הניה , ראש ממשל חמאס ציין, כי המידע אודות תוצאות פגישות אבו מאזן עם אנשי הממשל האמריקאי "אינו מבשר טובות". לדבריו ממשלת ישראל נוקטת "טקטיקה מגונה" שמטרתה להרוויח זמן, להנציח את ההתנחלויות ואת יהודי ירושלים ולכרסם בדרישות הפלסטינים (ערוץ אלקדס, ערוץ אלג’זירה, 29 במאי).

•  משיר אלמצרי , אחד מדוברי חמאס ברצועה, טען כי פגישת אבו מאזן עם נשיא ארה"ב הייתה "פגישה של כניעה". לדבריו דורשים האמריקאים מהרשות הפלסטינית לרדוף אחר אנשי ה"התנגדות" (קרי- חמאס ושאר ארגוני הטרור) בגדה בעוד שמישראל הם אינם דורשים לקיים את התחייבויותיה במסגרת "מפת הדרכים" (ערוץ אלאקצא, 29 במאי).

•  חמאס ושאר ארגוני הטרור הפועלים בדמשק פרסמו הודעה בה הם מזהירים מהסכנות הטמונות במהלכים האמריקאים לפתרון שתי המדינות ומביעים התנגדות לכל מסמך שיוצג בפני גורמים אזוריים ובינלאומיים בשם העם הפלסטיני (אתר אלקדס, 30 במאי).

הזירה הפנים-פלסטינית

פעילות נחושה של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד פעילי חמאס בקלקיליה

  בשבוע החולף התקיים בקלקיליה עימות קשה בין כוחות הביטחון הפלסטינים לבין מבוקשים בכירים של חמאס (ליל 31-30 במאי). במהלך העימות נהרגו שני המבוקשים, שלושה פעילי כוחות הביטחון ובעל הבית, שבו התבצרו הפעילים. כמו כן, נעצרו כמה עשרות פעילי חמאס בקלקיליה (כלי התקשורת הפלסטינים, 31 במאי).

  כוחות הביטחון הפלסטינים כיתרו ב-30 במאי בלילה בית בו התבצר בכיר חמאס בקלקיליה, מחמד אלסמאן , לאחר שהוא ומחמד יאסין , פעיל נוסף ששהה עימו בבית, סרבו להסגיר עצמם לידי כוחות הביטחון של הרשות. כלי התקשורת של חמאס קראו לתושבים לצאת לרחובות ולצעוד לעבר הבית בו התבצרו פעילי התנועה ואף דיווחו, כי לקריאה הייתה היענות, בעיקר של נשים 4. הזרוע הצבאית של חמאס, פרסמה הודעה לפיה אם יאונה רע לאלסמאן, "התגובה תהיה קשה" (כלי התקשורת של חמאס, 30 במאי). על פי דיווחי כלי התקשורת הפלסטינים, מחמד יאסין, הפעיל הנוסף שהתבצר עם אלסמאן, יצא לאחר כמה שעות מהבית ופוצץ עצמו בעזרת רימון תוך קריאות "אללה הוא אכבר". לאחר מכן נערכו כוחות הביטחון של הרשות לפריצה לבית. הכוחות פרצו לבית והשתלטו עליו תוך חילופי ירי.

כרזה של חמאס לזכר מחמד אלסמאן ועוזרו מחמד יאסין
מימין: הבית בו התבצר מחמד אלסמאן ועוזרו (אלג’זירה, 1 ביוני).

משמאל: כרזה של חמאס לזכר מחמד אלסמאן ועוזרו מחמד יאסין (ערוץ אלאקצא, 1 ביוני).

  חמאס האשימה את פתח בשיתוף פעולה עם ישראל בטענה כי כוחות צה"ל סייעו לכוחות הביטחון של הרשות בפעילות בקלקיליה (פורום חמאס, 31 במאי). בהודעה של חמאס, נמסר, כי במהלך הפעילות נעצרו יותר מ- 40 מפעיליה בקלקיליה ( Palestine-info , 31 במאי). ב- 31 במאי ארגנה חמאס תהלוכות ברצועת עזה במחאה על פעילות הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון (פאל טודיי, 31 במאי). במקביל פתחה חמאס במתקפה תקשורתית נרחבת וארסית נגד הרשות הפלסטינית ואף נגד אבו מאזן אישית, שאותו היא הציגה כאחראי לאירועים:

•  אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס , אמר, כי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית "שברו את שיא ההתרחקות מיסודות המולדת" והפתיעו אף את ישראל בהיקף שיתוף הפעולה שלהם עימה. הוא הוסיף, כי אבו מאזן נושא באחריות ישירה "לפשע זה ולהשלכות שינבעו ממנו". אבו עבידה קרא לפלסטינים בגדה לגלות התנגדות למנגנוני הביטחון של הרשות ולמנוע מעצרם של פעילים נוספים. כמו כן, קרא לפעילי המנגנונים לפרוש מהם "ולסייע לאנשי ההתנגדות ולוחמי הג’האד במאבקם בבוגדנות הזו…" (ערוץ אלאקצא, 31 במאי).

אבו עבידה במסיבת עיתונאים
אבו עבידה במסיבת עיתונאים תוקף את הרשות הפלסטינית
בעקבות העימותים בקלקיליה (אלג’זירה, 1 ביוני)

•  דובר חמאס בעזה, פוזי ברהום , הטיל את האחריות לעימות על אבו מאזן והנהגת פתח והוסיף, כי הדיאלוג עמם הפך ל"חסר משמעות" לנוכח הצעדים אותם הם נוקטים נגד חמאס. כשנשאל לגבי תגובה מעשית של חמאס, הסתפק באמירה כללית לפיה חמאס תגיב לכל פגיעה בפעיליה בגדה (31 במאי, BBC בערבית).

•  בכיר חמאס, משיר אלמצרי , פנה לאבו מאזן ואמר "אתה יותר ציוני מהציונים ויותר אמריקני מהאמריקנים" (קדס פרס, 1 ביוני).

  בפתח האשימו את חמאס באחריות לפרוץ העימותים בקלקיליה. דובר מנגנוני הביטחון, עמיד עדנאן אלצ’ימרי, אמר, כי המבנה בו התבצרו פעילי חמאס, הוכן מראש להתקפה נגד כוחות הביטחון הפלסטינים. הוא האשים את הנהגת חמאס בעזה כי ארגנה את קבוצת פעילי חמאס בקלקיליה כדי שזו תסייע להפיכה חדשה בגדה המערבית. הוא גם דיווח על החבאת נשק במסגדים והזכיר שכוחות הביטחון מצאו כמויות גדולות של אמצעי לחימה בתקופה האחרונה (הטלוויזיה הפלסטינית, 31 במאי). בראיון נוסף ציין, כי קבוצת פעילי חמאס אשר היו יעד לפעילות היו מעורבים באחסנת הנשק שנתגלה לפני מספר חודשים במסגד אבו איוב אלאנצארי ובבתי אזרחים בקלקיליה (31 במאי, BBC בערבית) 5. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן , שיבח את מנגנוני הביטחון ואת פעילותם וקרא לפלסטינים להתאחד סביב "הנהגתם החוקית והלאומית" (סוכנות ופא, 31 במאי).

  חמאס בתגובה, פתחה בגל מעצרים כנגד פעילי פתח ברצועת עזה, זאת במסגרת הטלת מרותה על הרצועה ומניעת פעילות של פתח ברצועה. גורמי מחמאס אמרו שהתנועה לא תתיר לתנועת פתח לעמוד על רגליה פעם נוספת ברצועה (סוכנות ופא, 31 במאי).

השפעת האירועים בקלקיליה על הדיאלוג הפנים-פלסטיני

  בעקבות האירועים בקלקיליה מסרו דוברי חמאס ברצועה שהתנועה "בוחנת" את המשך השתתפותה בדיאלוג הפנים-פלסטיני בעקבות האירועים (ערוץ אלקדס, ערוץ אלאקצא, 31 במאי). באתר המזוהה עם חמאס דווח, כי התנועה הודיעה רשמית למצרים על כך שהיא מקפיאה את השתתפותה בדיאלוג ומכריזה על כישלונו, בשל הפעילות בגדה (אתר אלעלה, 31 במאי). סוכנות הידיעות קדס פרס דווחה (31 במאי) שמצרים מצידה יצרה קשר עם שני הצדדים על מנת למזער את השלכות העימות על הדיאלוג הפנים פלסטיני, אולם לדברי מקור פלסטיני, הדבר נעשה מאוחר מדי.

הזירה הלבנונית

חסן נצראללה קורא לחימושו של צבא לבנון ע”י איראן

  ב-29 במאי נשא מנהיג חזבאללה חסן נצראללה נאום בבעל בכ, במסגרת מערכת הבחירות לפרלמנט, בו קרא לחימושו של צבא לבנון ע"י איראן. עיקרי דבריו בסוגיה זאת (ערוץ אלמנאר, 29 במאי, 2009):

•  לבנון, נמצאת על הכוונת הישראלית ולפיכך היא צריכה להקים צבא חזק. הוא ביקר את הממשל הלבנוני הנוכחי על שלא פנה לאיראן בבקשה לרכוש נשק, שיסייע ללבנון לעמוד מול ישראל.

•  אף מדינה אינה מסכימה לחמש את צבא לבנון, גם לא ארה"ב. לטענתו אין תועלת במספר טנקים, תותחים ומשאיות, שהציע סגן נשיא ארה"ב ג’ו ביידן ללבנון. לעומת זאת, כשתפנה לבנון לאיראן היא תענה בחיוב, שכן: "הרפובליקה האיראנית, ובפרט האמאם ח’אמנהאי, לא יחסכו מלבנון כל דבר העשוי לחזק אותה, ללא כל תנאי או סייג".

•  הוא התחייב כי אם האופוזיציה , שחזבאללה משתייך אליה, תנצח בבחירות לפרלמנט ותצליח להקים "ממשלה לאומית", היא תפעל לקמת צבא לבנוני לאומי חזק (במשתמע, צבא שיתבסס גם על נשק איראני 6). צבא לבנון, שפעל בצד חזבאללה – ה"התנגדות העממית" – ויהיה מסוגל להגן על לבנון.

  דבריו אלו של נצראללה, המבטאים את עניינו המובהק לחיזוק אחיזתה של טהראן בלבנון , נתקלו בביקורת חריפה של מתנגדיו הרואים בכך סיכון חמור לעצמאותה ולביטחונה של לבנון . העיתון אלנהאר דיווח (31 במאי) כי כוחות ה-14 במרץ– מחנה מתנגדיו של חזבאללה – טענו שהמדובר בהכשרת הקרקע להפיכת לבנון לבסיס קדמי של איראן וכי ניצחון חזבאללה בבחירות יהווה סכנה לרפובליקה הלבנונית. העיתון אלנהאר פרט כמה מהתגובות על דברי נצראללה: אנטואן זהרא , חבר הכוחות הלבנונים (הנוצרים), ציין כי אם איראן תחליט לחמש את צבא לבנון תתלווה לכך גם אג’נדה פוליטית (איראנית). אחמד פתפת , חבר זרם אלמסתקבל, תהה "האם איראן היא ארגון צדקה הנחוש להעביר נשק ללא תנאים או תמורה?". קרלוס אדה , ראש הגוש הלאומי, הביע חששו מכך שחימוש צבא לבנון ע"י איראן יוביל להגעת מדריכים איראנים ללבנון, שיהפכו את כוחות הביטחון הלבנונים לכוח צבאי איראני, ושיופעל לסייע למלחמות איראן על חשבון העם הלבנוני. העיתון אלמסתקבל , המזוהה עם הזרם של ח’רירי כתב (1 ביוני), שבלבנון קיים קונצנזוס וכי רכישת נשק מאיראן, כפי שהתבטא נצראללה, מסוכנת ללבנון.

  טארק אלחמיד , העורך הראשי של העיתון הערבי אלשרק אלאוסט היוצא לאור בלונדון, טען כי דברי נצראללה ממחישים את "כפיפותו של חזבאללה לאיראן" ומהווים הודעה שאם חזבאללה ותומכיו יזכו בבחירות "משמעות הדבר היא סיום הקשר בין לבנון לקהילה הבינלאומית". הוא גם עמד על משמעות נוספת של סיוע צבאי איראני ללבנון: "אם יתרחש עימות מזוין עם איראן, אזי חזבאללה יימצא עצמו בעמדה, שבה לא יקנא אף אחד. שכן, כיצד ישכנע אז נצראללה את הלבנונים כי על לבנון לבוא לעזרתה של איראן?" (אלשרק אלאוסט, 31 במאי).


1 חאג’ עמאד פאיז מע’ניה היה סגנו הצבאי של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ונחשב ל"מספר שניים" בארגון. הוא מצא מותו בדמשק ב-12 בפברואר 2008. ראו לקט : "עמאד פאיז מע’ניה "מספר שניים" בחזבאללה, ששימש כאחראי על הפעילות הצבאית והטרוריסטית של חזבאללה בלבנון ובחו"ל, מצא מותו בפיצוץ מכונית תופת בדמשק. מע’ניה היה מעורב בביצוע פיגועים רבים נגד יעדים ישראליים, יהודים ומערביים והיה בצמרת הטרוריסטים המבוקשים ע"י שלטונות ארה"ב" (13 בפברואר 2008).

2 Holy Land Foundation , שבסיסו בדאלאס טקסס, הוא ארגון הצדקה האסלאמי הגדול ביותר בארה"ב. הארגון נסגר בהוראת הנשיא בוש לאחר אירועי 11 בספטמבר 2001 לאחר שנחשד בגיוס כספים עבור קיצוניים מוסלמים. מידע על העברת כספים לחמאס ע"י ארגוני צדקה אסלאמיים ראו, למשל: " קואליציית הצדקה" כמקרה מבחן של התארגנות בינלאומית למימון הטרור הפלסטיני: ארגון גג של למעלה מ-50 קרנות אסלאמיות ברחבי העולם המנתב כספים למוסדות "חמא"ס" ב"שטחים" " (דצמבר 2004).

3 הנציגות הפלסטינית בוושינגטון פרסמה מודעות ענק בעיתונים האמריקאים המובילים (ובתוכם הוושינגטון פוסט) אודות היוזמה הערבית בסמיכות זמנים לביקור אבו מאזן בוושינגטון. כזכור בנובמבר 2008 ביצעה הרשות הפלסטינית מהלך דומה גם בעיתונות הישראלית.

4 טקטיקה זאת של החמאס העושה שימוש באזרחים, ובעיקר נשים, כ"מגן אנושי" לפעילי טרור מוכרת מהעבר. ב-3 בנובמבר 2006, במהלך פעולת צה"ל בצפון הרצועה, כיתר צה"ל כמה עשרות מחבלים שהתבצרו במסגד אלנצר שבבית חאנון. חילוץ המחבלים התבצע באמצעות תהלוכה מתוקשרת של כ-200 נשים, שהגיעו למקום בעקבות קריאות ארגוני המחבלים ודרשני המסגדים. פירוט ראו: "השימוש שעושה חמאס באזרחים כב"מגן אנושי" (7 בינואר 2009).

5 על שימוש שחמאס עושה במסגדים למטרות צבאיות ראו לקט : "שימוש במסגדים לצרכים צבאיים ופוליטיים ע"י חמאס וארגוני טרור אחרים. שימוש זה, שמצא ביטוי במבצע "עופרת יצוקה", רווח בעולם הערבי והמוסלמי. על-פי דיני הלחימה הבינלאומיים, מסגדים המשמשים לצרכים צבאיים מאבדים את ההגנה המיוחדת הניתנת להם, ובכך הם עשויים להפוך ליעד לגיטימי לתקיפה"

http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/html/hamas_065.htm

6 חסן נצראללה לא אמר במפורש שהממשלה שהוא יהיה חבר בה תפנה לאיראן בבקשה לרכש נשק בהיותו מודע להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1749 האוסרת על העברת נשק מאיראן לכל מדינה שהיא.

לראש העמוד