חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (18 -26 במאי 2009)

פגיעת רקטה בבית בשדרות

פגיעת רקטה בבית בשדרות

צילום: נועם בדיןת sderot media center

צילום: נועם בדיןת sderot media center

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי


פגיעת רקטה בבית בשדרות

פגיעת רקטה בבית בשדרות (צילום: נועם בדין, 19 במאי, sderot media center)

עיקרי הדו"ח

  השבוע פגעה רקטה בבית מגורים בעיר שדרות. הייתה זו הפעם הראשונה מאז סוף מרץ בה אותרה נפילת רקטה בשדרות. בנוסף לכך הפעילו חוליות מחבלים מטען ופתחו באש נק"ל לעבר סיורים של צה"ל לאורך גדר הגבול עם הרצועה. בתגובה תקף חיל האוויר שני מתקנים לייצור אמצעי לחימה בעזה וארבע מנהרות סמוך למעבר רפיח. חמאס "אותתה" בהתבטאויותיה הפומביות ובהעדר תגובה בשטח כי אין פניה להסלמה.

  ב- 19 במאי הושבעה ממשלת מעבר ברשות הפלסטינית בראשות ראש הממשלה היוצא סלאם פיאצ’. ברקע השבעתה, כשלון סבב דיונים נוסף בקהיר סביב הפיוס הפנים-פלסטיני ופגישתו הקרובה של אבו מאזן בוושינגטון (ב- 28 במאי). חמאס גינתה בחריפות את הממשלה החדשה וקבעה כי היא בלתי חוקית וכי הממשלה החוקית היחידה הינה זו שבראשות אסמאעיל הניה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטה

  במהלך השבוע החולף ארע מקרה ירי אחד של רקטה. הרקטה, שנורתה ב-19 במאי, פגעה בבית מגורים בעיר שדרות. שני בני אדם לקו בחרדה ונגרם נזק לבית. יצוין כי מאז ה- 31 במרץ לא אותרה נפילת רקטה באזור שדרות.

צילום: נועם בדיןת sderot media center
פגיעת רקטה בבית בשדרות (19 במאי. צילום: נועם בדיןת sderot media center)

   לאחר ביצוע הירי פורסמה באתרי האינטרנט של חמאס ידיעה לפיה ביצעה חוליה המשתייכת לגדודי עז אלדין אלקסאם ירי רקטות לעבר ישראל. מאוחר יותר באותו יום הושמט מהאתרים שמם של הגדודים ונאמר, כי הירי בוצע על ידי "ההתנגדות הפלסטינית". אתר המזוהה עם פתח דיווח שהירי לעבר שדרות בוצע על רקע סכסוך בין שר הפנים של ממשל חמאס לבין מפקדים בגדודי עז אלדין אלקסאם (אתר אלעלאמיה, 25 במאי).

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

הנחת מטען נגד כוחות צה”ל

   ב-22 במאי הופעל מטען נגד סיור ממונע של צה"ל כשני ק"מ צפונית מזרחית למעבר קרני. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. גדודי אבו עלי מצטפא של החזית העממית נטלו אחריות לפיצוץ המטען (אתר אבו עלי מצטפא, 22 במאי).

   באותו ביום זוהו שני פלסטינים חמושים כשלושה ק"מ צפונית מזרחית למעבר כרם שלום. השנים פתחו באש מנשק קל לעבר כוח צה"ל. כוח צה"ל השיב באש. כתוצאה מכך נהרגו שני הפלסטינים. מקורות פלסטינית דיווחו, כי ההרוגים הם שני פעילי הג’אהד האסלאמי בפלסטין תושבי רפיח (אתר פלוגות ירושלים, 22 במאי).

תגובת חיל האוויר לירי הרקטה

   בתגובה לירי הרקטה לעבר שדרות תקף חיל האוויר (19 במאי) שני מתקנים לייצור אמצעי לחימה בשכונות זייתון ותפאח שבעיר בעזה. מקורות פלסטינים מסרו, כי שישה בני אדם נפצעו, אחד מהם באורח בינוני. בין הפצועים פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם (אתר פאל מדיה, 19 במאי). מאוחר יותר תקף חיל האוויר ארבע מנהרות סמוך למעבר רפיח. לא נמסר על נפגעים .

חמאס ממשיכה במדיניות הריסון בנושא ירי רקטות

   תקיפות חיל האוויר, בתגובה לירי הרקטה, עוררו תגובות בקרב גורמי חמאס וארגוני הטרור האחרים. הארגונים הללו הציגו את התקיפה כהסלמה מצד ישראל אך נמנעו מתגובה בשטח שעלולה הייתה להביא להידרדרות במצב. אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס (בהצדיקו את העדר התגובה) הצהיר, כי ירי הרקטות הוא אחת מהטקטיקות של ה"התנגדות" בהן נוקטת חמאס בהתאם לנסיבות ואין היא האמצעי היחיד העומד לרשות התנועה. לדבריו, שומרת ה"התנגדות" על זכותה להשתמש בכל האמצעים הלגיטימיים, באופן שישרת את העם הפלסטיני.

   ממאפייני הפעילות בשטח, ומההתבטאויות בתקשורת, עולה איפה כי חמאס ממשיכה איפה במדיניות ירי מרוסנת כלפי ישראל. גורמים בהתארגנות אסלאמיסטית המכונה "צבא האומה" האשימו את מנגנון ביטחון הפנים של חמאס, כי עצר ארבעה מפעילי הארגון בעת שעסקו בפעילות צבאית מזרחית לח’אן יונס ודרשו לשחררם. משרד הפנים של חמאס, לו כפוף המנגנון, הכחיש את הדיווח בטענה כי לא קיים ארגון שכזה 1 (מען, 21 במאי).

   דוברים מטעם ארגוני הטרור, שנדרשו לסוגיית המשך הירי לעבר ישראל, הצהירו כי לא יהססו להגיב על פעולות של ישראל אך נמנעו מלאיים בהסלמה יזומה. עיקרי דבריהם:

•  דובר וועדות ההתנגדות העממית אמר, כי "ההתנגדות" מוכנה למאבק בישראל וכל הסלמה מצידה תענה ב"ממטרי רקטות מכל רחבי הרצועה" (אתר מקאומה, 21 במאי).

•  אבו עוצ’, בכיר בגדודי חללי אלאקצא , אמר כי ירי הרקטות לעבר ישראל יימשך כל עוד ימשכו פעולותיה של ישראל נגד הרצועה. לדבריהם, נפח התגובה יקבע על פי היקף התקיפה (אתר קדסנט, 25 במאי).

•  דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין אמר כי ארגוני הטרור יגיבו על התקיפה ברגע שהתנאים יאפשרו זאת (אתר פאל טודיי, 20 במאי).

ריבוי ניסיונות דקירה ביהודה ושומרון

   במהלך השבוע החולף אירעו מספר ניסיונות דקירה וידוי אבנים. להלן האירועים העיקריים:

•  21 במאי – נערה פלסטינית הגיעה למערת המכפלה שבחברון עם סכין ככל הנראה במגמה לדקור חייל משמר גבול. בבידוק שערכה שוטרת מג"ב על נערה פלסטינית נוספת שהגיעה איתה נחשפה סכין דומה. הסכינים הוחרמו והפלסטיניות הועברו לטיפול משטרת ישראל.

•  21 במאי – פלסטינית הגיעה לנקודת ביקורת בביר זית, צפונית לראמאללה, עם סכין שלופה וניסתה לדקור חייל. הסכין הוחרמה, הפלסטינית נעצרה על-ידי החיילים במקום והועברה לטיפול כוחות הביטחון .

•  20 במאי – סכין נחשפה על גופו של פלסטיני בנקודת ביקורת סמוך למערת המכפלה והפלסטיני הועבר להמשך טיפול משטרת ישראל.

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

המעברים בין ישראל לרצועת עזה

  במהלך השבוע נמשך מעבר סיוע הומאניטארי במעברים שבין ישראל לרצועת עזה, בממוצע של למעלה מ- 100 משאיות ליום.

"תעשיית המנהרות"

  הפעילות במנהרות ממשיכה לגבות קורבנות מקרב הפלסטינים. ב- 23 במאי מסרה חמאס לכוחות הביטחון המצריים מידע לפיו שלשה פלסטינים נעדרים בצד המצרי של הגבול בין מצרים לרצועת עזה. השלשה חולצו ע"י כוחות הביטחון המצרים, ממנהרה בצד המצרי של הגבול, והובאו לחקירה במצרים (רויטרס, 23 במאי). כמו כן, נמצאו באותו יום גופות שני צעירים בהריסות מנהרה ברפיח המצרית (מען, 23 במאי). ב- 22 במאי דווח כי פלסטיני נהרג באחת המנהרות שבגבול עם מצרים כתוצאה מהתחשמלות (מען, 22 במאי). ב- 21 במאי נפצעו תשעה פלסטינים בדלקה שפרצה במנהרה להברחת דלק בגבול עם מצרים (ראמתאן, 21 במאי).

  כוחות הביטחון המצריים ממשיכים בפעילות מנע נגד ההברחות ממצרים לרצועת עזה. ב- 19 במאי חשפו כוחות הביטחון המצריים מחסן נשק באזור הררי שבמרכז סיני, בו נמצאו כ- 170 טילי נ"ט, 5 פצצות מרגמה מספר פגזים ומטעני חבלה (פורטל בר מצר, 20 במאי). ב- 22 במאי החרימו כוחות הביטחון המצריים כ- 400 ק"ג חומרי נפץ שהיו מיועדים להברחה לרצועת עזה, אשר התגלו בשני מקומות סמוך לגבול עם רצועת עזה (אלמצרי אליום, 23 במאי).

  העיתון האמריקאי וורלד טריביון (18 במאי) דיווח אודות עימותים המתקיימים בין שבטים בדואים ברחבי סיני בנושא השליטה על מנהרות ההברחה לרצועת עזה. מקור בכתבה אמר כי "תעשיית המנהרות" הביאה לעלייה משמעותית בערכה של האדמה הסמוכה לגבול עם רצועת עזה. על פי הכתבה באזור רפיח המצרית וסביבתה קיימות כ- 1200 מנהרות.

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

  סבב הדיאלוג החמישי הסתיים בקהיר ללא כל פריצת דרך. מצרים לחצה על הצדדים להגיע להסכם עד ראשית יולי. העיתון אלחיאת אלג’דידה דיווח (19 במאי) כי ראש המודיעין המצרי, עמר סלימאן, הביע תסכול לנוכח חוסר מוכנותם של שני הצדדים. לדברי מקור פלסטיני הודיע סלימאן לצדדים כי "העולם לא ימתין להם לנצח עד שישיגו אחדות". דובר משרד החוץ המצרי, חסאם זכי, רמז בראיון לסוכנות הידיעות המזרח תיכונית (21 במאי) כי מצרים אינה מרוצה מהסחבת שננקטה בדיאלוג הפנים-פלסטיני, ולכן נקבע תאריך היעד של תחילת יולי. לדבריו "הדיאלוג עצמו אינו המטרה, אלא אמצעי שמטרתו להשיג פיוס והבנה ".

  חמאס, בתגובה, שללה כפיית הסכם מצרי שיביא לוויתורים מצדה. עורך העיתון פלסטין, של חמאס הגיב לידיעות לפיהן עמר סלימאן הציב תאריך יעד באומרו כי הוא אינו ראוי לתת חסות לדיאלוג וכי לא יושג הסכם בכפייה. לדבריו, כל מי שרוצה להעניק חסותו לדיאלוג "עליו להיות בעל אורך רוח, לא נמהר, לא היסטרי ולא מלא חימה. כמו כן, עליו להיות נטרלי ולהעניק יחס שווה לכל הצדדים" (פלסטין, 18 במאי).

הקמת ממשלה חדשה ברשות הפלסטינית

  ב-19 במאי 2009 הושבעה ממשלה חדשה ברשות הפלסטינית בראשות ראש הממשלה היוצא סלאם פיאצ’ (הממשיך להחזיק גם בתיק האוצר). בממשלה חברים עשרים שרים מתוכם שמונה חברי פתח, ארבעה נציגי פלגים חילונים אחרים ושמונה אישים עצמאיים. יותר ממחצית השרים הינם חדשים. הממשלה החדשה נתפסת ע"י הציבור הפלסטיני כממשלה חיוורת, שלא יהיה בכוחה לחולל שינוי מהותי בזירה הפלסטינית, הגם שמעמדו האישי של סלאם פיאד מבית ומחוץ ממשיך להיות איתן 2. חמאס גינתה בחריפות את הקמת ממשלת המעבר וקבעה, כי המהלך שביצע אבו מאזן הינו בלתי חוקי , והוא מהווה כניעה ללחצי ארה"ב וישראל. חמאס קבעה גם, כי הממשלה הפלסטינית החוקית הינה זו, שבראשות אסמאעיל הניה.

הזירה הלבנונית

דיווח בעיתון הגרמני דר שפיגל לפיו חזבאללה הוא אשר עמד מאחורי רצח רפיק חרירי

  השבועון הגרמני דר שפיגל דיווח לאחרונה (23 במאי) כי ארגון חזבאללה הוא אשר עמד מאחורי רצח ראש ממשלת לבנון רפיק חרירי, לפני ארבע שנים (14 בפברואר 2005). מסקנה זאת מסתמכת על מידע המצוי בידי שופטי בית הדין הבינלאומי, שהוקם לשם חקירת ושפיטת האשמים ברצח. מידע זה מסתמך על ממצאי חקירת כוחות הביטחון הלבנונים בראשות קפטן וסאם עיד (שמצא מותו במתקפת טרור בשכונת חזמיה בבירות, ב-25 בינואר 2008, אשר לפי הכתבה בדר שפיגל נועדה לשבש את החקירה).

  הכתבה בדר שפיגל מונה שורה של הוכחות למעורבות חזבאללה ברצח: מספרי טלפון סלולאריים, אשר שימשו את חוליית מבצעי הרצח, היו שייכים לזרוע המבצעית של חזבאללה; פעיל של חזבאללה בשם עבד אלמג’יד ע’מלוש , מהעיירה רומין (שמצפון מערב לנבטיה), אשר סיים אימונים באיראן, זוהה כמי שרכש טלפונים סלולאריים עבור חוליית מבצעי הרצח (מאז הוא נעלם, ויתכן שאינו בחיים); משאית מיצובישי קטנה, שנעשה בה שימוש בביצוע הרצח, היתה שייכת לפעיל חזבאללה. חוקרי פרשת הרצח סבורים כי המוח המתכנן של הרצח היה חאג’ סלים , יורשו של עמאד מע’ניה, הכפוף למנהיג הארגון חסן נצראללה ומופעל ע"י קאסם סלימאני (מפקד כח קדס של משמרות המהפכה, המשמש מכשיר עיקרי בידי המשטר האיראני "ליצוא המהפכה" אל מעבר לגבולות איראן).

  חזבאללה ובכירים נוספים מהעדה השיעית בלבנון דחו בתוקף את הפרסום בדר שפיגל:

•  מנהיג חזבאללה חסן נצראללה טען כי המדובר בידיעות שפוברקו במסגרת "מזימה" נגד חזבאללה. לדבריו מטרתם של "הציונים" ושל העיתון דר שפיגל בהאשמת חזבאללה ברצח רפיק חרירי, הינה להצית מלחמת אחים בלבנון בין השיעים לסונים. זאת על רקע הבחירות הקרבות לפרלמנט הלבנוני (ערוץ אלמנאר, 25 במאי).

•  חזבאללה פרסם הודעה בה טען כי המדובר בפיברוק, ש נ ועד להשפיע על תוצאות הבחירות בלבנון ולהאפיל על הפרסומים העוסקים בחשיפת רשתות הריגול הישראליות. המאמר בדר שפיגל נועד גם לפגוע במעמדו ובהשפעתו של חזבאללה. ההודעה קוראת לבית הדין הבינלאומי "לפעול בתקיפות ובבחירות כלפי המפיצים של השקרים הזדוניים הללו" (אתר ערוץ אלמנאר, 24 במאי).

•  נואף אל מוסוי, האחראי על היחסים הבינלאומיים בחזבאללה, גינה את הפרסום וטען כי ההאשמות כלפי חיזבאללה נועדו ליצור מלחמת אחים בלבנון, בעיקר בין הסונים לשיעים (24 במאי, ראיון לערוץ BBC).

•  שר החוץ הלבנוני פוזי צלוח’ , לאחר פגישתו עם שר החוץ הסורי, טען כי המידע שפורסם בדר שפיגל הינו מזויף וחסר יסוד (סוכנות הידיעות הסורית, 24 במאי). נביה ברי יו"ר הפרלמנט ומנהיג אמל, טען כי המדובר בנסיון לעורר מלחמת אחים בין הלבנונים (אתר אלנשרה, 24 במאי).

התייחסות נרחבת של חזבאללה לתרגיל העורף "נקודת מפנה 3"

  בין ה-31 במאי ל-4 ביוני יתקיים בישראל תרגיל עורף לאומי, שכינויו "נקודת מפנה 3". התרגיל יכלול תסריט של ירי מטחי טילים מכיוונים שונים לעבר ישראל, שילוו בפיגועי טרור ברחבי הארץ. במסגרת התרגיל יתבקשו האזרחים, משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות ובתי הספר לתרגל כניסה למרחבים מוגנים והתנהגות במצב חירום (מידע נוסף על התרגיל ראו אתר דובר צה"ל).

  חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, ודוברים נוספים של הארגון, התייחסו בהרחבה לתרגיל המתוכנן תוך ניצולו לשם גריפת רווחים פוליטיים , במסגרת מערכת הבחירות לפרלמנט המתנהלת בלבנון (הבחירות תערכנה ב-7 ביוני). זאת ע"י יציקת תוכן אקטואלי למסרים אותם מוביל חזבאללה בזירה הפנים-לבנונית ובמרכזם הצגת ישראל כמי שמהווה "איום" ללבנון, הבלטת חזבאללה כ-"מגן לבנון" והאשמת הממשל הלבנוני באוזלת יד בהתנהלותו מול ישראל .

  חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה התייחס בהרחבה יתרה לתרגיל העורף בנאום שנשא ב-18 במאי כחלק מסדרת נאומים שהוא נושא לקראת הבחירות. נצראללה שב והתייחס לתרגיל בנאום בעצרת המונים ב25 במאי. להלן עיקרי דבריו (אלמנאר, 18 במאי):

•  אופיו של תרגיל "נקודת מפנה 3" : המדובר בתרגיל ברמה ארצית הגדול בתולדות ישראל ("הישות הציונית"), אשר מתבצע על רקע הקמת ממשלה חדשה בישראל. התרגיל, שבא בהמשך לשורה ארוכה של תרגילים קודמים, מדמה מתקפת טילים רחבה ובו זמנית מצד איראן, סוריה, לבנון [קרי, חזבאללה] ורצועת עזה.

•  מטרות התרגיל: נצראללה מונה מספר מטרות אפשריות: במישור המוראלי, שיקום האמון של צה"ל במפקדיו ושל העם בצבאו ובממשלתו; במישור ההגנתי שיפור יכולותיה ומוכנותה של ישראל להתמודד עם הסכנות האורבות לביטחונה הלאומי; במישור ההרתעתי העברת מסר הפחדה לפיו ישראל הינה חזקה ובעלת יכולות צבאיות, בעיקר לאיראן, לסוריה, לפלסטין וללבנון ("המסר לאיראן הוא שישראל לא תנהג בסלחנות בנושא הגרעין"); במישור ההתקפי טען חסן נצראללה כי אין לשלול את האפשרות שישראל נערכת למתקפת פתע חדשה, הגם שלדבריו אין זאת אפשרות סבירה ולחזבאללה אין מידע התומך בה.

•  ביקורת כלפי הממשל הלבנוני : נצראללה ציין (ברומזו למתנגדיו), שיש כאלו הטוענים כי התרגיל אינו מעניינה של לבנון וכי חזבאללה מעונין ליצור אווירה של עימות עם ישראל לפני הבחירות. כמענה לטעונים אלו נצראללה שב והדגיש כי התרגיל רלוונטי ללבנון וקרא לממשלתה להתוות "מדיניות לאומית" כלפיו. נצראללה טען כי הממשל הלבנוני לא למד את הנושא, לא התייחס אליו ולא הורה לצבא ולעם הלבנוני כיצד להתנהג לנוכח התרגיל.

•  מדיניות חזבאללה כלפי התרגיל : בסוף נאומו ציין נצראללה כי חזבאללה מתכוון "לנקוט שורה של צעדי מנע וזהירות במשך תקופת התרגיל כדי למנוע פעילות בטחונית או צבאית כלשהי נגד לבנון". מתקפה ישראלית אמנם אינה התסריט הסביר אולם "תפקיד חזבאללה [הינו] להיערך לאפשרות הגרועה ביותר ולמנוע אפשרות של הפתעה" 3. בנאומו ב-25 במאי ציין נצראללה כי חזבאללה יהיה בכוננות הגבוהה ביותר והזהיר את ישראל שלא לעשות "מעשה טפשי" ולהכנס ללבנון.

  ממשלת לבנון , מן הסתם ב"דרבון" חזבאללה וכמענה להאשמותיה, פרסמה הודעה לפיה היא פנתה ליוניפי"ל בעניין התרגיל הישראלי. בהודעה נאמר כי ממשלת לבנון העלתה את חששותיה ממטרות התרגיל ומהשלכותיו על היציבות בלבנון ובאזור וביקשה מיוניפי"ל לוודא שישראל לא תפגע בריבונות לבנון. ההודעה מוסיפה כי מפקדת יוניפי"ל מסרה שמטרת התרגיל הינה אימון הגנתי ואין הוא כולל כוונות התקפיות (ערוץ אלמנאר, 21 במאי).


1 "צבא האומה" הינה התארגנות שהוקמה רשמית ב-2006 המזוהה עם אלקאעדה והג’האד העולמי. לאחר השתלטות חמאס על רצועת עזה (יוני 2007) חלה עלייה בנפח הפעילות של הארגון.

2 לפרטים נוספים אודות הממשלה החדשה ראו לקט מידע: הקמת ממשלת חדשה ברשות הפלסטינית בראשות סלאם פיאצ’
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/html/pa_003.htm

3 העיתון הלבנוני אלאח’באר , שהינו בעל נגישות טובה לחזבאללה, מסר כי הנהגת הארגון פרסמה הנחיות לכל יחידותיה הצבאיות והלוגיסטיות לנקוט באמצעי כוננות (אלאח’באר, 19 במאי).

לראש העמוד