חמאס תוקפת בחריפות את ראש סוכנות אונר”א ברצועת עזה

ראש סוכנות אונר”א ברצועה ג'ון גינג

ראש סוכנות אונר”א ברצועה ג'ון גינג

אזורי שיגור רקטות הסמוכים לבתי ספר של אונר”א

אזורי שיגור רקטות הסמוכים לבתי ספר של אונר”א

שיגור פצצות מרגמה ממוקמת בסמוך למבנה מרכזי בקומפלקס של מוסדות חינוך

שיגור פצצות מרגמה ממוקמת בסמוך למבנה מרכזי בקומפלקס של מוסדות חינוך

השתלטות חמאס על מחסני ציוד ומזון של אונר”א

השתלטות חמאס על מחסני ציוד ומזון של אונר”א


כללי

1. לאחרונה פורסם ביומון חמאס פלסטין (16 באפריל) מאמר מערכת פרי עטו של העורך הראשי מצטפא צואף ובו השתלחות חסרת רסן בראש סוכנות אונר"א ברצועה, ג’ון גינג . במאמר המערכת, שכותרתו "ג’ון גינג והרס סוכנות הסיוע [אונר"א]", נטען כי ראש הסוכנות ברצועה פועל על פי סדר יום פוליטי משלו המתנגד לזה של ה"התנגדות" (קרי, חמאס ושאר ארגוני הטרור). מצטפא צואף מאשים את ראש סוכנות אונר"א בשיתוף פעולה עם ישראל וארה"ב ובהשחתת מידותיו של העם הפלסטיני באמצעות חינוך לערכים מערביים בבתי הספר של הסוכנות (למשל, עירוב מינים במוסדות החינוך). מה שהגדיש את הסאה, על פי המאמר, הינו האיום בפיטורים כלפי פקידי אונר"א בשל השתייכותם לחמאס או לארגוני טרור אחרים (הגם שאיום זה אינו מקוים בפועל) 1 המאמר קורא להסתלקותו של ג’ון גינג ויש בו נימה של איום (המאמר בערבית ותרגומו לעברית ראו נספח).

ראש סוכנות אונר”א ברצועה ג'ון גינג
ראש סוכנות אונר”א ברצועה ג’ון גינג (אתר אונר”א, 23 באפריל).
גינג מואשם ע”י חמאס כי הוא “פועל לזהם חברה שמרנית ונקייה…”

2. השתלחות זאת של ביטאון חמאס באונר"א באה לאחר תקופה ארוכה של מתיחות בין שני הצדדים בעיקר על רקע חלוקת הסיוע לאוכלוסייה במהלך ולאחר מבצע "עופרת יצוקה". מקורה של השתלחות זאת הינו במדיניות חמאס , החותרת לשלטון מוחלט ברצועת עזה ולהחלת הקוד האסלאמי על החברה הפלסטינית ברצועה, ורואה באונר"א מוקד כוח פוליטי בעל אופי מערבי המפריע למגמות הללו. לפיכך חותרת חמאס לרוקן תפקידה של אונר"א מתוכן ממשי ולשלוט על הפעילות החינוכית, החברתית וההומניטארית של אונר"א על מנת להפיק ממנו רווחים פוליטיים וכספיים ולהותיר לאונר"א תפקידי ביצוע בעלי אופי טכני בלבד .

3. יוזכר, כי במהלך מבצע "עופרת יצוקה" לא היססו חמאס וארגוני הטרור האחרים ברצועה לנצל את המוסדות החינוכיים והחברתיים של אונר"א לצרכים צבאיים הגם שאונר"א נמנעה מלהודות בכך במפורש ולהפנות אצבע מאשימה כלפי חמאס. לא אחת מיקמו ארגוני הטרור עמדות צבאיות, מחנות אימונים ומשגרי רקטות ופצצות מרגמה בסמוך למבנים השייכים לאונר"א , בעיקר בתי ספר. כמו כן התעוררו במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ולאחריה חילוקי דעות קשים בין חמאס לאונר"א בכל הנוגע לחלוקת המזון לתושבי הרצועה , שמצאו ביטויים בהחרמת רכוש ומזון ע"י חמאס ממחסני אונר"א ובחילופי האשמות בין שני הצדדים (פירוט ראו נספח ב’).

נספח א’

ג’ון ג’ינג והרס סוכנות הסיוע [של האו"מ – אונר"א]
(מאת מצטפא אלצואף, פלסטין, 16 באפריל 2009)

נראה שג’ון גינג, האירי העומד בראש פעילויות סוכנות הסיוע הבינלאומית [אונר"א] ואיש הצבא ששרת כקצין באפגניסטן – דבר שלבדו מספיק כדי לקבוע עשרות סימני שאלה לגביו – נושא עימו אג’נדה פוליטית . הוא החל ליישם אג’נדה זו, תוך כדי כך ששכח שהוא נמצא בפלסטין המתנגדת [פלסטין אלמקאומה – במקור], פלסטין של הכוחות [השונים] והמפלגות [השונות], פלסטין של ההשתייכות הפוליטית.

אין פלא בכך, שכן מישרה זו, אשר אותה הוא ממלא, אינה מאוישת, אלא לאחר בדיקה שנעשתה ע"י גורמים אמריקאים וישראלים [לגבי המועמד לתפקיד]. נראה, כי הוא עבר בדיקה זו והוטלה עליו אג’נדה פוליטית זו, אשר אותה החל ליישם. איש זה מתערב בנושאים שאינם בתחום התמחותו והוא פועל לריכוז נושאים רבים תחת אחריותו, אשר חורגים מתחום אחריותה של הסוכנות ומהמטרה לשמה היא הוקמה.

דבר שמעורר תשומת לב [מיוחדת], הוא שאיש זה רוצה להשחית את הערכים של מוסד זה. בהשחתה זו, אותה הוא מקדם, הוא פועל לזהם חברה שמרנית ונקייה . עדות לכך היא מאמציו הנמהרים להפיץ את תרבות העירוב [בין המינים] בבתי-הספר . הפילוסופיה המסוכנת ביותר שלו היא לגבי מחנות הקיץ המעורבים, אשר העיר כבר לגביהם הערות רבות, זאת לצד מסיבות מוסיקה ושעשועים [אותם מקדם] בחברה כבושה ומותקפת, וזאת במסגרת מה שמכונה "יום המשפחה". ביום זה מוטל על פקידי הסוכנות להגיע עם משפחותיהם ולארגן מסיבות הוללות מעורבות, דבר שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי החברה מוסלמית, מזרחית, שמרנית שחיה באווירה של מלחמה והרס.

איננו רוצים לדון כאן בפילוסופית החינוך שלו ובתוכניות [הלימוד] שאותן הוא הביא ואופן יישום הבחינות [בבתי-הספר של אונר"א] שבהן החל, ללא התחשבות באופי החברה ובלי תאום מראש עם הגורמים האחראים במשרד התרבות והחינוך ברצועת עזה. מה שעורר תשומת לב מיוחדת הוא איום הפיטורין בשל השתייכות פוליטית שהשמיע כלפי פקידי הסוכנות בעקבות הבחירות האחרונות שנערכו בה, [אשר התקיימו] כפי שהתקיימו במשך עשרות שנים, דבר מוזר ביותר שיש לבחון אותו לעומק.

על פקיד זה [ג’ון גינג] של סוכנות הסיוע, לדעת, כי פיטורי הפקידים בסוכנות הסיוע בשל השתייכותם הפוליטית, פירושה פיטוריהם של כל העובדים בסוכנות הסיוע, מאחר שכולם משתייכים [לארגון פוליטי כלשהו] – אם הם אינם חברים במפלגות וארגונים, הם משתייכים למולדת "מתנגדת" זו, כלומר – כולם אנשי ה"התנגדות, על צורותיה השונות. לא רק הפקידים בלבד, גינג, משתייכים [לארגונים ומפלגות], אלא גם התלמידים בבתי הספר. לו שאלת או ערכת ביניהם משאל, היית מגלה שהרוב המכריע משתייך לארגונים פוליטיים ומפלגות בעלות שיוך [פוליטי כלשהו]. האם גם את אלה תפטר [ותשלול] את זכותם לקבל חינוך בבתי-הספר של הסוכנות. עליך לעמוד [קרי: לפעול] בגבולות [סמכויותיך]. הינך יודע שאתה בסך הכל פקיד בסוכנות של האומות המאוחדות. הגעת לכאן כדי לשרת את הפליטים הללו אשר סולקו [מאדמתם] והיגרו בשל סיבות פוליטיות ולא מסיבה אחרת. איך אתה שולל את עיסוקם בפוליטיקה? הפוליטיקה היא העניין הראשון והאחרון [הנוגע להם], כל עוד הם פליטים שסולקו מבתיהם ומולדתם. הם כולם פועלים כדי לשוב אליהם [קרי: לממש את זכות השיבה] ואין שיבה ללא "התנגדות" ואין שיבה ללא פוליטיקה.

עליך לדעת, ואני חושב שאתה יודע, שכן אינך חסר דעת או טיפש. אתה [נמצא] בפלסטין הכבושה הגזולה והמתנגדת לכיבוש. זהו המאפיין הבסיסי של העם הפלסטיני. אם הדבר אינו לטעמך, או אינו עולה בקנה אחד עם מי שמינה אותך מקרב הגורמים האחראים עליך, לנו בפלסטין אין עניין בענייניך או באג’נדה שלך, שכן יש לנו אג’נדה משלנו. אנו מייעצים לך שלא להמר על מוסד בינלאומי זה. עליך לפעול בתחום סמכויותיך, אין לך תפקיד פוליטי. אם אתה כזה, אין זה מקומך, לך חפש לך מקום אחר. אתה משחק באש ומסכן את עתידך [קרי, נימה של איום]. תעסוק במה שקיים [בפועל] ובמה שכופות הגיאוגרפיה והפוליטיקה או שתשוב לארצך, וייתכן שירדפו אותך כקצין מבין הקצינים שכירי החרב שמשתתפים בפשעים באפגניסטן, דארפור ועיראק.

עליך להבין כי אתה – באמצעות האג’נדה שלך- טועה, שכן אנו עם ששואף לשחרור. אם אינך רוצה בכך, זהו עניינך. עזוב אותנו לנפשנו. אם אתה נחוש ומתעקש לבצע את האג’נדה שלך, ייפתחו בפניך שערים שלא תוכל לנעול, לא משנה באילו כלים או עמדות תצטייד. אנו מייעצים לך לפעול למען העם הפלסטיני על-פי האג’נדה של העם הפלסטיני. אם אינך יכול, תתנתק מאיתנו וייוותר בינינו לבינך שלום.


מאמר המערכת בעיתון פלסטין 16 באפריל

נספח ב’

ירי מקרבת מוסדות אונר"א במהלך מבצע "עופרת יצוקה"

4. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ניצלו גורמי חמאס וארגוני הטרור האחרים ברצועה את מוסדות אונר"א לצרכים צבאיים. לא אחת מיקמו גורמים אלו עמדות צבאיות, מחנות אימונים ומשגרי רקטות ופצצות מרגמה בסמוך למבנים השייכים לאו"ם , בעיקר בתי ספר. על פי דו"ח שהוציאה הנציגות המיוחדת של מועצת הביטחון של האו"ם לענייני ילדים באזורי עימות, נפגעו במהלך מבצע "עופרת יצוקה" 36 בתי ספר השייכים לאונר"א 2.

אזורי שיגור רקטות הסמוכים לבתי ספר של אונר”א
אזורי שיגור רקטות הסמוכים לבתי ספר של אונר”א באזור ג’באליא בצפון רצועת עזה.

הספר רווי בביטויי שינאה נגד מדינת ישראל והעם היהודי.

3. יצוין, כי שיגור רקטות מבתי ספר של אונר"א התבצע גם לפני מבצע "עופרת יצוקה". כך למשל בסרט שצולם על ידי חיל האוויר (29 באוקטובר 2007 בשעות הבוקר) צולמה חולייה המונה שלושה מחבלים משגרת פצצות מרגמה מחצר מבנה מרכזי בקומפלקס של מוסדות חינוך בעיירה בית חאנון , שבצפון רצועת עזה (אזור ממנו מרבים המחבלים לשגר רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישובים בישראל). בסרט ניתן לראות כיצד מכינים אנשי החוליה את עמדת הירי ומשגרים את הפצצות בסמוך מאד למבנה. לאחר השיגור נראים חברי החוליה תופסים מחסה בתוך המבנה 3.

שיגור פצצות מרגמה ממוקמת בסמוך למבנה מרכזי בקומפלקס של מוסדות חינוך
חוליית שיגור פצצות מרגמה ממוקמת בסמוך למבנה מרכזי בקומפלקס של מוסדות חינוך בבית חאנון המנוהל ע"י אונר"א

(מתוך סרט שצולם ע"י חיל האוויר והופץ ע"י ובר צה"ל, 31 באוקטובר, 2007)

השתלטות חמאס על מחסני ציוד ומזון של אונר"א 

6. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ולאחריה אירעו מקרים של השתלטות פעילי חמאס על מחסני ציוד ומזון של הסוכנות שהיו מיועדים לחלוקה לאוכלוסייה. כך למשל, ב-3 וב-5 בפברואר אירעו שתי תקריות במהלכן החרימו פעילי חמאס ציוד ומזון ממחסנים ומשיירה של אונר"א שהיו מיועדים לתושבי הרצועה. מזכ"ל האו"ם ואונר"א גינו בתוקף את החרמת הסיוע ודרשו מחמאס להחזירו באופן מיידי ולהימנע מלהתערב בחלוקת הסיוע ההומניטארי. בתגובה השעתה אונר"א את העברת הסיוע ההומניטארי לרצועת עזה. ב-9 בפברואר השיבה חמאס לאונר"א את המזון והמצרכים שנגנבו על ידה ואונר"א חידשה את פעילותה הסדירה ברצועה.

השתלטות חמאס על מחסני ציוד ומזון של אונר”א
סיוע של אונר”א שהועבר לרצועת עזה (אתר אונר”א, 17 בינואר).

7. החרמת הסיוע ע"י חמאס יצרה מתחים קשים בינה לבין אונר"א, שבאו לידי ביטוי בהתנצחויות פומביות :

א. האשם אחמד אלכרד , שר הרווחה בממשל חמאס האשים את אונר"א בהשתלטות על כל הסיוע המיועד לנפגעי הלחימה ובחלוקתו באופן בלתי צודק. לדבריו, גם נמנעת הכנסת סיוע הומניטארי בהיקף גדול שנשלח לידי ממשל חמאס ועדיין נמצא במצרים (פאל-מדיה, 4 בפברואר, 2009).

ב. מנהל הפעולה של אונר"א ברצועת עזה, ג’ון ג’ינג אמר כי המצב הפך לבלתי נסבל. לדבריו, מנהלת חמאס מסע תעמולה שלילי נגד פעילות הסוכנות ברצועה. הוא הפנה קריאה להנהגת חמאס להחזיר לידה את השליטה על פעילי התנועה בשטח משום שהם מסכנים את פעולות אונר"א. עוד אמר כי אונר"א לא תתייחס ברצינות להתחייבויות מצד התנועה בטרם יסופקו ערבויות לאי הישנות תקריות כדוגמת התקרית האחרונה בה הוחרמו משאיות האספקה וישיבו את הסיוע שנגנב (6 בפברואר 2009, Relief Web).


1 יוזכר, כי ב-25 במרץ 2009 התקיימו בחירות להתאחדות עובדי אונר"א ברצועת עזה. למרות האיסור בתקנון אונר"א, לרוץ בבחירות תחת שמות ארגונים, הצליחה חמאס לשווק את רעיונותיה האסלאמיים ועל פי מקורות פלסטינים ניצחה ח ברוב של 17 מתוך 27 מושבים בהתאחדות. (אתר מרכז אלביאן, 25 במרץ). דובר חמאס, פוזי ברהום, הצהיר כי ניצחון חמאס בבחירות הללו מראה "שכל בני העם הפלסטיני הולכים אחר ההתנגדות ודרכה המוצלחת הדבר מעיד על הפופולאריות של חמאס…" (אלביאן, 25 במרץ).

2 על פי דו"ח שהוכן על ידי Special Representative of the Security-General on Children in Armed Conflict for the Human Rights Council Special Report on Gaza and southern Israel

3 ראו בהקשר לקט: "חוליית מחבלים ירתה פצצות מרגמה מחצר מבנה בקומפלקס של מוסדות חינוך הנמצא בעיירה בית חאנון שבצפון רצועת עזה. לאחר הירי תפסו אנשי החוליה מחסה בתוך המבנה. זוהי דוגמא נוספת לשימוש שעושים ארגוני הטרור באוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה כב’מגן אנושי’" (1 נובמבר, 2007).

 

לראש העמוד