חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (21 – 27 באפריל 2009)

הפיגוע הקטלני בישוב בת עין שבגוש עציון

הפיגוע הקטלני בישוב בת עין שבגוש עציון

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

שירות ביטחון כללי, 26 באפריל

שירות ביטחון כללי, 26 באפריל

המצרים מזרימים גז למנהרות

המצרים מזרימים גז למנהרות

משלחת סקוטית ביקרה ברצועת עזה

משלחת סקוטית ביקרה ברצועת עזה


הפיגוע הקטלני בישוב בת עין שבגוש עציון

מימין: המחבל שנעצר כחשוד בביצוע פיגוע הדקירה בו נהרג הנער בבת עין (שירות ביטחון כללי, 26 באפריל) משמאל: זירת הפיגוע הקטלני בישוב בת עין שבגוש עציון (באדיבות זק”א, 2 באפריל)

עיקרי הדו"ח

  מגמת ההרגעה בירי הרקטות ופצצות המרגמה המתבצע מרצועת עזה נמשכת. בפעילות הסיכול בלט מעצרו של מחבל תושב חרבת צפא שבהר חברון החשוד בביצוע פיגוע הדקירה בבת עין, שבו נהרג ילד תושב המקום. מחקירתו עולה כי מאחוריו לא עמד ארגון טרור כלשהו וכי הוא ביצע את הפיגוע ביוזמתו שלו, ממניעים דתיים אסלאמיים, מתוך רצון למות כשהיד.

  גם השבוע נמשכה פעילות מצרית נמרצת לסיכול הברחות לרצועת עזה ומנגד – בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק הבהיר, כי זוהי "זכותה" של חמאס להמשיך ולהבריח אמצעי לחימה לרצועה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות המרגמה

   מגמת הרגעה בפעילות הירי מרצועת עזה נמשכת. במהלך השבוע החולף לא בוצע ירי רקטות וירי פצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי.

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

יהודה ושומרון

מעצר מחבל החשוד כי ביצע את פיגוע ההרג בבת עין 1

   כוחות הביטחון עצרו (14 באפריל) את מוסא אברהים מוסא טיט, פלסטיני, בן 26 תושב חרבת צפא (כ- 2 ק"מ דרומית לבת עין) כחשוד שביצע את פיגוע ההרג בבת עין (2 באפריל) בו נהרג הילד שלמה נתיב ז"ל. המחבל הצליח להימלט מהמקום ביום הפיגוע. לאחר מאמץ מודיעיני נרחב לאיתור המחבל הצליחו כוחות הביטחון לעצור את החשוד. בחקירתו בשירות ביטחון כללי הודה מוסא טיט בביצוע הפיגוע, שחזר אותו, ואף הסגיר את כלי הרצח (סכין וגרזן) באמצעותם רצח את הילד.

   מחקירתו עולה, כי מאחוריו לא עמד ארגון כלשהו וכי ביצע את הפיגוע אותו תכנן מראש, " מסיבות דתיות " מתוך רצון למות כשהיד (להערכתנו, מניע זה, שמקורו בהסתה נרחבת ומתמשכת בעלת מאפיינים דתיים אסלאמיים, עמד גם ביסוד פיגועים שביצעו מחבלים בודדים נוספים). את כלי הרצח ששימשו אותו לביצוע הפיגוע רכש מוסא טיט כשבועיים לפני מועד הרצח והסתיר אותם בוואדי סמוך לבת עין. כשבוע וחצי לפני הפיגוע הוא כתב צוואה. בבוקר הפיגוע אסף את כלי הרצח וחדר לישוב בת עין. עם הגיעו לישוב דקר בסכין את שלמה נתיב ז"ל, לאחר מכן תקף באמצעות גרזן את יאיר גמליאל ומשם פנה לתקוף ילד שלישי שהצליח להימלט. לאחר שתושבי המקום החלו להיאבק עימו נמלט לכפרו. לאחר שהשמיד חלק מהראיות הקושרות אותו לפיגוע, המשיך באורח חייו הרגיל מתוך אמונה כי לא ייתפס .

שירות ביטחון כללי, 26 באפריל
מימין: החשוד ובידו הצוואה שכתב. משמאל: הסכין שהושלכה בשטח לאחר ביצוע הפיגוע
(שירות ביטחון כללי, 26 באפריל)

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון ממשיכים בפעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון. במהלך פעילות ב- 22 באפריל בכפר מרייכה, דרומית מערבית לג’נין, נתגלו שני רובי ציד, אקדח מאולתר ומספר כדורים. אמצעי הלחימה והציוד הוחרמו והועברו לידי משטרת ישראל. מאוחר יותר באותו יום הושלכו אבנים לעבר רכב ישראלי סמוך לכפר מרייכה.

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

דיווח שבועון מצרי לפיו הוטבעה ספינה איראנית נושאת אמצעי לחימה מול חופי סודאן

  השבועון המצרי אלאסבוע המצטט "מקורות מהימנים בסודאן" מסר, כי לפני כשבועיים הוטבעה מול חופי סודאן ספינה איראנית. לדברי המקורות טבעה הספינה לאחר שנורו לעברה טילים מספינת קרב לא מזוהה ("יתכן ישראלית או אמריקאית"). ההערכה היא, כי הספינה, שנשאה אמצעי לחימה, הייתה אמורה לפרוק את מטענה בסודאן ומשם הוא היה אמור לעבור, דרך מצרים, לרצועת עזה (אלאסבוע, 26 באפריל).

  יוזכר כי בסוף חודש מרץ 2009 דווחו כלי התקשורת האמריקאים (והערביים), כי ישראל תקפה בסודאן שיירה ובה אמצעי לחימה שהיו בדרכם לרצועת עזה 2.

חמאס מאשרת כי יש בדעתה להמשיך בהברחות הנשק לרצועת עזה 

  בראיון שקיים מוסא אבו מרזוק , סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, נשאל לגבי הידוק הפיקוח המצרי על הגבול שבין רצועת עזה למצרים. הוא השיב, כי חמאס היא "תנועת התנגדות" (קרי, ארגון טרור) ותנועות מסוג זה אינן מקבלות את כלי הנשק שלהן באמצעות עסקאות רשמיות בין מדינות: "אנו מייבאים את כלי הנשק שלנו בדרכים שאנו סבורים שיבטיחו זאת, וזוהי זכותנו לחמש את אנשינו…". הוא הוסיף כי זוהי "עמדה טבעית" לסייע לעמים כבושים באמצעות כסף, כלי נשק וכל דרכי הסיוע האפשריות (23 באפריל, Palestine-info).

המשך פעילות מצרית לסיכול ההברחות

  כוחות הביטחון המצריים ממשיכים בפעילות נמרצת לסיכול הברחות בגבול שבין מצרים לרצועת עזה. במהלך השבוע החולף נתפסו עשרות אלפי ליטרים של דלק שהיו מיועדים להברחה. כמו כן, נתפסו מספר משאיות ובהם מכונות כביסה ומסכי פלזמה שהיו בדרכן לרפיח.

  כוחות הביטחון המצרים נוקטים באמצעים שונים ביניהם שימוש בגז, על מנת לפגוע בפעילות המנהרות. בכתבתו של שלומי אלדר בערוץ 10 נראה מבריח פלסטיני שהוצא ממנהרה לאחר שהוזרם גז לתוכה, צעד שגרם למותם של מספר פלסטינים שלא הצליחו לצאת בזמן. לדברי המבריחים, שצולמו בכתבה, צעדי המצרים גורמים נזק גדול יותר ממה שנגרם במהלך מבצע "עופרת יצוקה" (ערוץ 10, 21 באפריל).

המצרים מזרימים גז למנהרות
המצרים מזרימים גז למנהרות (ערוץ 10 21 במרץ)

משלחת סקוטית ביקרה ברצועת עזה

  ב- 24 באפריל ביקרה משלחת סקוטית בראשות חברת פרלמנט פאולין מקלין , ונציגים של מוסדות צדקה סקוטים ברצועת עזה. המשלחת נכנסה לרצועה יחד עם תשע משאיות הנושאות תרופות וציוד רפואי וכן מענק כספי ממשלת סקוטלנד למוסדות צדקה פלסטיניים. המשלחת נפגשה ברצועה עם חברי המועצה המחוקקת הפלסטינית ואישים מארגונים פלסטיניים שונים. כמו כן, סיירה המשלחת באתרים שנפגעו במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ונפגשה עם משפחות אסירים פלסטיניים (ערוץ אלקדס, 24 באפריל).

משלחת סקוטית ביקרה ברצועת עזה
משלחת מסקוטלנד נפגשת עם משפחות האסירים בעזה (ערוץ אלאקצא, 24 באפריל)

חמאס מגיבה לדו"ח Human Rights Watch המותח ביקורת על דיכוי מתנגדיה

  ב-20 באפריל פרסם ארגון Human Right Watch דו"ח בן 26 עמודים אודות האלימות הפוליטית אותה השליטה חמאס ברצועת עזה. הדו"ח מבקר בחריפות את מדיניות חמאס במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ולאחריו. על פי הדו"ח במהלך מבצע "עופרת יצוקה" הוצאו להורג על ידי חמאס 18 בני אדם שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל . הדו"ח מציין כי בנוסף נורו בידי רעולי פנים מתנגדים רבים לחמאס בעיקר פעילי פתח. הדו"ח מוסיף כי ההוצאות להורג נמשכו גם לאחר תום מבצע "עופרת יצוקה" וכמו כן עונו עשרות אנשים. למרות ההבטחות רשויות חמאס, למעט במקרה אחד, לא נחקרו מעשי ההרג והמבצעים לא נענשו 3 (על פי נוסח הדו"ח, 27 באפריל, אתר Human Right Watch).

  פוזי ברהום , מדוברי חמאס ברצועה מתח ביקורת על הממצאים שפרסם הארגון בדו"ח בהדגישו שהפרת זכויות האדם אינה מהווה חלק ממדיניות חמאס. לדבריו, הדו"ח נכתב בפזיזות, אינו מדויק לוקה בחסר ומתעלם ממדיניות התנועה והממשלה המבוססת על אכיפת החוק. עוד הוסיף, כי הדו"ח מתעלם "מהגורם לאנרכיה ולהרס ברצועת עזה שהוא האויב הציוני" (ערוץ אלאקצא, 19 באפריל).

הזירה המדינית

החייל החטוף גלעד שליט

  דוברי חמאס התייחסו לדיווח בכלי התקשורת הישראליים לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון לסיים את כהונתו של עופר דקל כמתאם המשא ומתן להשבת החייל החטוף גלעד שליט (20 באפריל). בכיר חמאס ברצועת עזה, מחמוד אלזהאר , אמר כי המו"מ בנושא "תקוע" כרגע, אולם הוסיף, כי לסיום תפקידו של עופר דקל אין השפעה על התהליך באשר ממשלת ישראל ממשיכה את הטיפול של ממשלתה הקודמת (סוכנות מען, 22 באפריל). יו"ר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, משיר אלמצרי , אמר: "מה שמעניין את חמאס הוא ההיענות לתנאיה מבלי להתחשב באדם העומד בראשות הממשלה או המשא ומתן (אלג’רידה, 21 באפריל). בכיר חמאס, שהתראיין בעילום שם, אמר כי לא מן הנמנע שראש הממשלה נתניהו מעוניין להתחיל את המו"מ מנקודת ההתחלה ואף מביא בחשבון ניסיון צבאי ישראלי לשחרור גלעד שליט (אלשרק אלאוסט, 21 באפריל).

  בכיר חמאס בדמשק , עלי ברכה , התראיין במהלך אירועים לציון "יום האסיר הפלסטיני" ופנה לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומרו, כי חמאס לא תשנה את תנאיה. הוא חזר על דרישת חמאס לשחרור 450 אסירים "שנידונו לתקופות מאסר ממושכות" נוסף על הנשים, הילדים, השרים וחברי הפרלמנט. הוא הוסיף, כי חמאס מצפה להמשיך את המשא ומתן במהלך חודש מאי לאחר הרכבת צוות מו"מ חדש בישראל (ערוץ אלאקצא, 18 באפריל).

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

  ב- 26 באפריל התחדש הדיאלוג הפנים פלסטיני בקהיר לאחר שב- 25 וב- 26 באפריל הגיעו משלחות פתח וחמאס לקהיר.

  דובר חמאס, פוזי ברהום טען, כי הסבב הנוכחי צפוי להיות הקשה ביותר ויתבהרו בו מאפייני היחסים הפלסטיניים העתידיים (ראמתאן, 25 באפריל). אסמאעיל רצ’ואן , בכיר חמאס, הביע תקווה כי הסבב הנוכחי יהיה מכריע והביע תקווה שתושג אחדות. הוא הוסיף, כי חמאס מייחסת חשיבות רבה להרכבת ממשלת הסכמה לאומית כחלק מעסקת חבילה וכי אם לא תושג, יש לחמאס דרכי מענה להשקפה המצרית ומספר דרכי מוצא שאולי באמצעותן תושג אחדות. בכיר חמאס ברצועה, איימן טה אמר כי לא ניתן להגדיר את סבב השיחות הנוכחי כמכריע, ואין זה הכרחי שבסבב זה יגיעו להסכמות כלשהן (ערוץ אלקדס, 25 באפריל).

מעצרים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון ופעילי פתח ברצועה

  במקביל לשיחות הפיוס הלאומי ממשיכים מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בביצוע מעצרים בקרב פעילי חמאס ביהודה ושומרון. מנגד, ביצעו כוחות הביטחון של חמאס מעצרים בקרב אישים. המזוהים עם פתח (סוכנות ופא, 25 באפריל). ב- 23 באפריל נמסר על עימותים אלימים בין פעילי חמאס לפעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין סמוך לבנק פלסטין בדיר אלבלח (הפורום הפתחאוי, 23 באפריל).


1 על פי מידע שהתקבל משירות ביטחון כללי.

2 פירוט ראו: "חדשות הטרור הפלסטיני ישראלי 31-24 במרץ, 2009" .

3 דו"ח זה מצטרף לדו"ח אמנסטי שפורסם ב -10 בפברואר, 2009 ובו מועלית הטענה כי חמאס עורכת מסע חיסול של חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל. ראו: "דיכוי מתנגדי חמאס ברצועה: דו"ח חדש שפרסם ארגון אמנסטי קובע, כי בעת מבצע "עופרת יצוקה" ולאחריו ניהלה חמאס מסע רציחות ( Deadly Campaign ) נגד מתנגדיה (בעיקר פתח) בהאשימם אותם בשיתוף פעולה עם ישראל (12 בפברואר, 2009).

לראש העמוד