חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7 – 14 באפריל 2009)

מצרים וסעודיה מאוימות ע”י חתרנות איראנית

מצרים וסעודיה מאוימות ע”י חתרנות איראנית

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

רויטרס, 7 באפריל. צילום: עמר עוואד

רויטרס, 7 באפריל. צילום: עמר עוואד

תעשיית המנהרות

תעשיית המנהרות

מצרים חשפה התארגנות של חזבאללה שפעלה בשטחה

מצרים חשפה התארגנות של חזבאללה שפעלה בשטחה


מצרים וסעודיה מאוימות ע”י חתרנות איראנית

מצרים וסעודיה מאוימות ע”י חתרנות איראנית: איראן מפעילה טרוריסטים-מריונטות
נגד מצרים וסעודיה

(אלוטן, סעודיה, 12 באפריל 2009)

עיקרי הדו"ח

  במוקד אירועי השבוע עמד סיכול ניסיון פיגוע ימי נגד ספינת חיל הים מול חופי עזה. בירושלים בוצע בשכונה צור באהר ניסיון נוסף של פיגוע דריסה. בנגב המערבי שרר שקט מוחלט ולראשונה מאז מבצע "עופרת יצוקה" לא בוצע ירי רקטות ופצצות מרגמה מהרצועה.

  במצרים נחשפה התארגנות של חזבאללה. ההתארגנות עסקה בהברחת אמצעי לחימה ופעילים עבור חמאס ברצועת עזה וניסתה לבצע פיגועים באתרי תיירות בחצי האי סיני (בהם שוהים ישראלים) ובקהיר. מצרים מנהלת עתה מתקפה מדינית והסברתית נגד איראן וחזבאללה. חסן נצראללה הודה כי פעילי ארגונו היו מעורבים בהברחת אמצעי לחימה ופעילי טרור לרצועה אך הכחיש את שאר ההאשמות המצריות.

 

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

סוכל ניסיון פיגוע ימי מרצועת עזה

  ב- 13 באפריל, בשעות הבוקר, זיהו ספינות של חיל הים, שפעלו מול חופי עזה, סירה לא מאוישת. כשהתקרב כלי שייט של חיל הים לאזור התפוצצה הסירה. לכלי השיט לא נגרם נזק. עד כה לא פורסמה נטילת אחריות רשמית לפיגוע.

  הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, העריך כי על סירת הדיג שזוהתה על ידי ספינות של חיל הים היו מאות ק"ג של חומר נפץ, וציין: "אנחנו מעריכים שמדובר בניסיון לפיגוע באחת מספינות חיל הים" (אתר דובר צה"ל, 13 באפריל).

ירי רקטות ופצצות המרגמה

  השבוע, לראשונה מאז מבצע "עופרת יצוקה", שרר שקט מוחלט בנגב המערבי. במהלך השבוע החולף לא בוצע ירי רקטות וירי פצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב. הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי ציין: "אני חושב שחמאס נרתע ולא במקרה אין ירי", אולם הבהיר: "אנחנו יודעים שפעילות חבלנית עוינת או פיגועים לאורך הגדר, דרך הים או דרך רצועת עזה וסיני עדיין נמצאים על הפרק ולכן אנחנו נערכים ונוקטים בכל האמצעים" (אתר דובר צה"ל, 13 באפריל).

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

ישראל

ניסיון פיגוע דריסה בירושלים

  ב- 7 באפריל נפצעו שלשה שוטרים באורח קל לאחר שמחבל תושב ג’בל מוכאבר שבמזרח ירושלים, ביצע פיגוע דריסה בשוטרים, שעמדו במחסום שהוקם בכיכר בשכונת צור באהר. השוטרים הצליחו לירות במחבל, איאד עוויסאת, ולהורגו (הארץ, 8 באפריל). הפיגוע נעשה בעת שבסמוך למקום הרסה המשטרה קומה בבית המשפחה בה התגורר המחבל חוסאם דוויאת, אשר ביצע פיגוע דריסה באמצעות טרקטור בירושלים, ב- 2 ביולי 2008 1.

  אבו עבידה, דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, הביע תמיכה בפיגועים, שמבצעים "תושבי שטחי 48 (קרי ערביי ישראל) ואמר כי "פעולות ההקרבה (הטרור) שמבצעים הפלסטינים נגד מטרות ישראליות ימשיכו ויתרבו במקביל לפעולות ‘חסרות תקדים’ של ישראל…" (אתר אלקסאם, 8 באפריל).

רויטרס, 7 באפריל. צילום: עמר עוואד
חבלנים בודקים את הרכב של המחבל ואת גופתו (רויטרס, 7 באפריל. צילום: עמר עוואד)

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

מצרים החרימה סכומי כסף גדולים שאותם ניסתה חמאס להבריח

  מנגנוני הביטחון המצריים החרימו בשני אירועים שונים סכומי גדולים אותם ניסתה חמאס להבריח לרצועת עזה. ביטאון חמאס, העיתון פלסטין, דיווח (9 באפריל) כי ב- 8 באפריל החרימו כוחות הביטחון המצריים שישה מליון יורו מחברי משלחת חמאס, שהיו בדרכם חזרה לרצועת עזה לאחר סבב שיחות במסגרת הדיאלוג הפנים-פלסטיני. במקרה אחר דווח כי כוחות הביטחון המצריים תפסו חמישה מצרים שברשותם ארבעה מליון לירות מצריות שנועדו להברחה לרצועת עזה עבור חמאס (אליום אלסאבע, 11 באפריל).

  אימן טה, בכיר חמאס ברצועת עזה , שהתייחס לעניין הברחת הכספים לרצועת עזה, טען כי מדובר בצעד לגיטימי ובאמצעים שנועדו "לרכך" את המצור על רצועת עזה. לדבריו, כספים אלו ונועדו לסייע למשפחות אסירים ופצועים וכן לתשלום משכורות העובדים. הוא הוסיף כי בהיעדר מנגנון אחר להכנסת כספים לרצועה תמוה בעניו כי מצרים מחרימה כספים ועוצרת את המעורבים (11 באפריל, BBC בערבית).

  יוסף אלמנסי, שר העבודות הציבוריות בממשל חמאס , אמר כי במסגרת תוכניות חמאס לשיקום רצועת עזה, ימומן הציוד הדרוש לשיקום תשתיות הרצועה "באמצעות הכספים שהשיגו חברי המועצה המחוקקת של חמאס ולא הצליחו להכניסם לרצועה". לדבריו, כספים אלו הופקדו בבנקים מצריים (אלאיאם, 9 באפריל).

שביעות רצון בחמאס מביצועי הרקטות המוברחות לרצועה 

  גורמים בגדודי עז אלדין אלקסאם הביעו שביעות רצונם מהביצועים שהפגינו רקטות BM-21 , הדגם הסיני של רקטות גראד 122 מ"מ . לדעת אותם מקורות הדגימו הרקטות טווח ואפקט פיצוץ גדולים יותר מאלה של הרקטות מייצור עצמי כמו גם של רקטות הגראד המקוריות מתוצרת רוסיה. אחד ממפקדי הזרוע הצבאית של חמאס אמר כי לאחר מבצע "עופרת יצוקה" הגיעו בחמאס למסקנה כי עדיף לעשות שימוש ברקטות תקניות על רקטות מתוצרת עצמית (7 באפריל, world Tribune).

פעילות מצרית אינטנסיבית נגד "תעשיית המנהרות"

  לאחרונה הרחיבה מצרים את פעילותה נגד "תעשיית המנהרות" באזור הגבול שבין מצרים לרצועת עזה, יתכן בעקבות חשיפת ההתארגנות של חזבאללה בשטחה (ראו להלן). "מקורות יודעי דבר" מסרו לעיתון אלחיאת אלג’דידה (9 באפריל) כי פעילות ההברחות הצטמצמה בצורה ניכרת, וכי כוחות הביטחון המצריים סתמו מנהרות רבות להברחת דלק וסחורות. בעלי המנהרות ופעילים ב"תעשיית המנהרות" טענו כי המבצע המתמשך נגד ההברחות הגיע לשיאו בתקופה האחרונה. אחד מבעלי המנהרות ציין, כי מרבית המנהרות הושבתו לחלוטין גם אם לא נהרסו והוסיף: "אנו כרגע בתקופה של שפל עד שיירגעו העניינים" (אלאיאם, 9 באפריל).

תעשיית המנהרות
פעיל מנהרות בעזה מודה שפעילות מצרים למניעת הברחות מקשה על פעילות ההברחות
(באדיבות ערוץ 10, 12 באפריל)

   ב- 10 באפריל עצרו כוחות הביטחון המצריים 15 אנשים החשודים במעורבות בייצור חלקי רקטות והברחתם לרצועת עזה . על פי הדיווח מדובר בבעלי מחרטות ונהגים . במהלך פשיטה על המחרטות החרימו כוחות הביטחון צינורות, שהיו מיועדים ככל הנראה לצורך ייצור רקטות (רויטרס, 10 באפריל). באירוע אחר, ב- 11 באפריל, נהרג מבריח נשק בדואי בעימות עם כוחות הביטחון המצריים. הבדואי נהרג במהלך חילופי אש לאחר שהמשאית בו נסעה סירבה לעצור במחסום של כוחות הביטחון המצריים. שלשה אנשים נוספים, שהיו במשאית, הצליחו לברוח. במשאית התגלו אמצעי לחימה רבים (רויטרס, 11 באפריל).

חמאס ממשיכה לבסס שליטתה ברצועת עזה

   חמאס ממשיכה לבסס את שליטתה ברצועת עזה בכל תחומי החיים. כך למשל, הוחלפו לאחרונה מעל שלושים עובדים במשרד החינוך ברצועת עזה, אשר היו מזוהים עם פתח, וביניהם מפקחים ומנהלי בתי ספר, באנשי חמאס. עובדי הרשות, אשר פוטרו, גינו את שרת החינוך של הרשות הפלסטינית על שהיא ממשיכה בתיאום עם משרד החינוך בעזה שבשליטת חמאס, למרות השינויים שבוצעו במשרד (אתר אלעהד, 8 באפריל). במקרה אחר, דווח כי פעילי חמאס השתלטו על בניין התאחדות בעלי המתפרות ומפעלי הטקסטיל בעיר עזה (הפורום הפתחאוי, 10 באפריל).

   מקור בחמאס אמר בעילום שם כי חמאס אמורה להכניס שינויים נרחבים בהנהגת מנגנוני הביטחון והמשטרה ברצועת עזה. לדבריו, ממשלת הניה סיימה לגבש רשימה הכוללת עשרות אישים. המדובר בצעד שנועד "להילחם בחריגות שאירעו מצד מנגנוני הביטחון בחודשים האחרונים וגרמו למותם של תושבים פלסטינים רבים בידי אנשי הביטחון" (אלחקיקה אלדוליה, 7 באפריל).

חמאס מתווכת בסכסוך בוועדות ההתנגדות העממית

   לאחרונה דווח על סכסוך בהתארגנות זכריא דע’מש – חטיבות צלאח אלדין, של וועדות ההתנגדות העממית, בין דע’מש לסגנו אשר הוביל לאחרונה לפילוג בארגון. מקור בוועדות ההתנגדות העממית מסר כי חמאס, התומכת בחטיבות צלאח אלדין באמצעות כסף ונשק, מתווכת בין השניים כדי להשלים ביניהם ולאחד מחדש את חטיבות צלאח אלדין, לאחר שדע’מש עצמו התפלג עם מאות חמושים מחטיבות צלאח אלדין לפני שלוש שנים (אלחקיקה אלדוליה, 8 באפריל).

שתי שיירות סיוע נוספות צפויות להגיע מאירופה לרצועת עזה

   עאדל זע’וב , דובר "הוועדה האירופית להסרת המצור", מסר כי שתי שיירות צפויות להגיע לרצועת עזה בשבועות הקרובים. האחת, בראשות חבר פרלמנט סקוטי, פאולין מקניל, צפויה להגיע למעבר רפיח ב- 14 באפריל. שיירה שנייה, מכונה "התקווה" וכוללת מאה משאיות, תצא ממילאנו לנמל אלכסנדריה במטרה להגיע לרצועה ב- 3 במאי. אל שיירה זו צפויים להתלוות עשרות חברי פרלמנט אירופאים, ופעילים פרו-פלסטיניים (אתר "הוועדה האירופית להסרת המצור", 12 באפריל).

מצרים חשפה התארגנות של חזבאללה שפעלה בשטחה (השלמות2)

  שרותי הביטחון המצרים חשפו התארגנות של חזבאללה, אשר פעלה במשך כמה שנים במצרים. העיתון אלחיאת היוצא לאור בלונדון חשף לאחרונה פרטים נוספים על ההתארגנות, שמקורם בממצאי החקירה של סאמי שהאב (בכיר אנשי ההתארגנות במצרים, שחסן נצראללה הודה שהוא השתייך לחזבאללה וכי הוא עסק בהברחת פעילים ואמצעי לחימה לרצועה).

  להלן עיקרי הדיווחים של כתב אלחיאת בקהיר (13 באפריל):

•  התארגנות חזבאללה כללה 49 אנשים, שפעלו תחת הנהגתו של הלבנוני סאמי שהאב. "מס’ 2" בהתארגנות היה פלסטיני בשם נאצר אלעמרה . נכללו בה 35 מצרים, שבעה פלסטינים ביניהם שני ערבים ישראליים, שני סוחרי נשק סודאנים, שני סורים ושני לבנונים. הלבנונים נכנסו למצרים באמצעות דרכונים מזויפים. פעילים אחרים הוברחו למצרים בסיוע אפריקנים דרך אריתריאה וסודאן.

•  פעילות התארגנות חזבאללה החלה בקהיר בשנת 2005. פעיל חזבאללה בכיר בלבנון בשם מחמד קבלאן פיקח על הקמתה ולשם כך הוא הגיע מספר פעמים לקהיר והעביר כספים לגורמים פלסטינים ומצרים. ההתארגנות הצליחה במשך למעלה משלוש שנים להבריח אמצעי לחימה ופעילים לרצועת עזה בסיוע מבריחים מצרים מסיני.

•  אחת ממטרות ההתארגנות הייתה לפגוע ביעדים ישראלים במצרים בעיקר בחצי האי סיני. פעילי ההתארגנות קיימו תצפיות על אתרי תיירות בטאבה, שרם אלשיח’, נויבע ודהב במטרה לפגוע בתיירים ישראליים הנוהגים לנפוש במקומות אלה. כמו כן אספו פעילי חזבאללה מידע על ספינות ישראליות העוברות בתעלת סואץ במטרה לפגוע בהן. לאחר הריגת עמאד מע’ניה הורתה הנהגת חזבאללה לפעילי ההתארגנות שלא לבצע פיגועים בתוך מצרים אלא למקד פעילותם בישראל דרך רצועת עזה (סאמי שהאב טען בחקירתו כי "אכן בוצעו פעולות, והישראלים קיבלו את המסר").

מצרים חשפה התארגנות של חזבאללה שפעלה בשטחה
תמונות חלק מעצורי החזבאללה במצרים: בקרב העצורים ישנם פלסטינים, מצרים, סודאנים, סורים ולבנונים

(אלערביה, 12 באפריל 2009, כפי שהופיע בערוץ 10 באותו היום)

  מעורבות אנשי תקשורת של חזבאללה ואיראן: העיתון המצרי אלאח’באר דיווח כי פעילי ההתארגנות הסתייעו באחד מעובדי ערוץ אלמנאר של חזבאללה. הם ניצלו את בקיאותו בשפה הערבית והטילו עליו ליצור קשר באמצעות האינטרנט עם פעילים בתוך ישראל על מנת לאסף מידע על התיירות הישראלית במצרים. בנוסף לכך, עובדים בערוץ הלווייני האיראני בקהיר היו מעורבים בגיוס קבוצת המצרים להתארגנות (אלאח’באר, 13 אפריל) 3.

  חיפושים בסיני: כוחות הביטחון המצרים מקיימים עתה חיפושים באזור אלנח’ל וואדי פיראן, שבמרכז האי סיני, אחר חוליית מחבלים הקשורה להתארגנות חזבאללה. בחיפושים משתתפים כ500-600 חיילים (אלג’זירה 13 אפריל). "מקור בטחוני בכיר" מסר כי המדובר ב- 13 אנשים, ביניהם 10 לבנונים ושלושה פלסטינים (סוכונות הידיעות הצרפתית מאלעריש, 13 אפריל). "מקורות ביטחוניים" מסרו כי במהלך החיפושים אירעו ב-13 באפריל חלופי אש בין כוח משטרה מצרי לבין בדואים במרכז חצי האי סיני בעת ביצוע סריקות בבתיהם (רויטרס, 13 אפריל).

תגובות בינערביות

  עבד אלרחמאן אלראשד, מנהל ערוץ אלערביה כתב במאמר באלשרק אלאוסט (12 אפריל) כי אין לבוא בטענות רק אל חסן נצראללה, באשר הוא כלי שרת בידי איראן, וארגונו היה מעורב בעשרות פיגועי טרור שאינם קשורים לסכסוך הישראלי- פלסטיני. לדבריו "הפושע הראוי לגינוי כאן הוא ארגון חמאס …", אשר שיתף פעולה עם איראן וחזבאללה . כותב המאמר שואל "מהו התפקיד של חמאס המשתף פעולה בצורה נאיבית או קונספירטיבית עם הציר האיראני?". הוא משיב כי "למרבה הצער" חמאס מעורבת מבחינה פוליטית בהתקפה על מצרים והיא גם מהווה כלי שרת נגד מדינות ערביות מרכזיות בידי גורמים שיש להם "אג’נדה פוליטית עוינת". בסיום המאמר נאמר כי "איראן באמצעות הזרוע של חזבאללה, ובתירוץ היחסים עם חמאס, שמה לה למטרה את מצרים. היא רוצה לערער את המשטר ועל כן היא עודדה הפיכה נגדה מבפנים"

  טארק חמיד , העורך הראשי של אלשרק אלאוסט , כתב מאמר (12 אפריל) שכותרתו: "בן נצראללה" (על משקל בן לאדן) בו הוא משווה בין חסן נצראללה לאסאמה בן לאדן. שניהם, לדבריו, אינם מאמינים במדינות, בגבולות ובחוקים בין לאומיים. מנהיג חזבאללה מתגאה בכך שהוא הפר את ריבונותה של מצרים "בתירוץ של תמיכה בפלסטינים". נאומו של נצראללה מה- 11 באפריל הינו חלק מ"סדרה מתמשכת של שיכרון הכוח, שעיוור את [עיניו של] מנהיג חזבאללה". המאמר מציין כי דברי נצראללה לפיהם הוא אינו מתערב בענייניי מדינות אחרות אינם נכונים ולראייה הוא מזכיר פעיל בחזבאללה שנעצר בעיראק , ועתה הוא נכלל במשא ומתן המתנהל עתה עם בריטניה בעניין בני ערובה שנתפסו בעיראק . 4

הזירה המדינית

התהליך המדיני

  בעקבות השבעת הממשלה החדשה בישראל בראשות בנימין נתניהו המשיכו דוברים המזוהים עם הרשות הפלסטינית בהתבטאויות פסימיות לגבי עתיד המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. "מקורות פלסטינים רשמיים" מסרו, כי בעקבות השבעת הממשלה החדשה בישראל, החלה הרשות הפלסטינית בקמפיין דיפלומטי בינלאומי רחב היקף על מנת לנסות להפעיל לחץ על ממשלת ישראל ולהניע אותה לקבל את סעיפי מפת הדרכים ולהסכים להחלטות ועידת אנאפוליס. במסגרת הקמפיין, בכוונת הרשות הפלסטינית להדגיש את העמדה הפלסטינית לפיה על מנת לחזור למשא ומתן על ישראל להתחייב לעקרון פיתרון שתי מדינות לשני עמים (אלחליג’, 8 באפריל).

  להלן מספר התבטאויות של בכירים ברשות הפלסטינית:

•  אבו מאזן אמר, כי טרם שמע מישראל התבטאות, שיכולה לקדם את המשא ומתן. לדבריו, על מנת לשוב למשא ומתן על ישראל להכיר בפיתרון שתי מדינות לשני עמים ובהחלטות הבינלאומיות (סוכנות ופא, 9 באפריל).

•  אבו עלאא’ , ראש צוות המו"מ הפלסטיני , אמר כי קווי היסוד של ממשלת נתניהו אינם קבילים. לדבריו המשא ומתן הישראלי פלסטיני הגיע למבוי סתום וכי על הפלסטינים לפנות עתה לקהילה הבינלאומית על מנת להגדיר את מקורות הסמכות למשא ומתן. אבו עלאא’ הבהיר כי הפלסטינים לא יוותרו על עקרונותיהם וכי מבחינת פתח דרך ה"התנגדות" (קרי, דרך האלימות והטרור) על צורותיה השונות היא עדיין אופציה (סוכנות מען, 9 באפריל).

•  צאא’ב עריקאת , ראש מחלקת המו"מ באש"פ, קרא לקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל למלא את התחייבויותיה לתהליך השלום. לדבריו, אם ישראל תמשיך לסרב להסכמים שנחתמו עימה בעבר לא יתנהל עימה משא ומתן מדיני (סוכנות ופא, 10 באפריל).

  ב-12 באפריל שוחח אבו מאזן טלפונית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואיחל לו חג פסח שמח. ראש הממשלה נתניהו הזכיר את שיתוף פעולה והשיחות שקיימו ביניהם בעבר וציין, כי הוא מתכוון לחדשם (אתר משרד החוץ, 12 באפריל). בחמאס תקפו את אבו מאזן על שיחת הטלפון שיזם משיר אלמצרי, מבכירי חמאס ברצועת עזה, כינה זאת "דבר מאוס" ואמר כי התעקשותו של אבו מאזן לדבר עם ישראל "בלשון חנופה" סותרות הצהרות קודמות שלו בדבר הפסקת המשא ומתן עם ישראל. משיר אלמצרי קרא לגבש אסטרטגיה פלסטינית מאוחדת לפעולה מול ממשלת ישראל (12 באפריל, Palestine-info).

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג הפנים פלסטיני

   סבב השיחות הבא במצרים בין נציגי פתח וחמאס נקבע ל-26 באפריל (סוכנות ראמתאן, 9 באפריל) לקראתו מכינים הצדדים תוכניות חלופיות. אבו מאזן הגיע לקהיר (8 באפריל) במהלך ביקורו נועד עם נשיא מצרים חסני מבראכ. דווח כי נשיא מצרים שכנע אותו שלא להכריז לפי שעה על הקמת ממשלה חדשה ולהמתין עד לסיום הסבב הבא של השיחות במהלכו יציגו הצדדים את עמדתם לגבי ההצעה שהעלתה מצרים בנוגע להרכבת הממשלה (אלחיאת, 10 באפריל).

   מקורות פלסטינים בדמשק הדליפו את פרטי ההצעה המצרית , שנועדה לעקוף את הקשיים שבהקמת ממשלה. על פי ההצעה תוקם ועדה זמנית משותפת של פתח וחמאס אשר תקדם את הדיאלוג הפנים-פלסטיני ובמקביל תפקח על שיקום רצועת עזה (אלחיאת, 14 באפריל). אבו מאזן הביע הסתייגותו מנוסח ההצעה המצרית וביקש לבצע בה תיקונים. אסמאעיל רצ’ואן , בכיר חמאס, אמר כי חמאס בוחנת את ההצעה ותציג את עמדתה הרשמית במהלך סבב השיחות הבא בקהיר (אלחיאת, 14 באפריל). עלי ברכה , נציג חמאס בסוריה, ציין כי ההצעה עודנה מעורפלת ודורשת הבהרות נוספות. בכל מקרה אמר כי על כל ממשלה פלסטינית חדשה להישען על החוקה וליהנות מאמון המועצה המחוקקת. לדבריו מתנגדת חמאס להרכבת ממשלה בגדה בראשות סלאם פיאצ’ או אבו מאזן שכן ממשלה שכזו רק תנציח את הפילוג (12 באפריל, Palestine-info).

   טרם יציאת אבו מאזן לקהיר הגיעו נציגיו עבדאללה אלפראנג’י ומרואן עבד אלחמיד לרצועת עזה ונועדו עם נציגי חמאס. הנציגים קיבלו מאבו מאזן סמכות לדון עם חמאס בנושאים המרכזיים השנויים במחלוקת כמו קווי היסוד של הממשלה, סוגיית ההכרה בישראל והכרה בהסכמים קודמים (8 באפריל, רדיו BBC). בתום הפגישה אמר עבדאללה אלפראנג’י כי הפגישה הייתה חיובית ונוצרה אווירה שנועדה להפיג המתח בין הצדדים (סוכנות מען, 9 באפריל). אסמאעיל הניה אמר כי הגעתה של המשלחת מעיד על כך שהשיחות בקהיר עדיין לא נכשלו (7 באפריל, אלקדס).

גדוד שלישי של הביטחון הלאומי עובר הכשרה בירדן

•  בימים אלו עובר גדוד שלישי של אנשי הביטחון הלאומי של הרשות הפלסטינית הכשרה בירדן, בהדרכה ירדנית ובפיקוח אמריקני. כמו כן, מקיימת הרשות הפלסטינית קורס קצינים בכירים בראמאללה, אף הוא בפיקוח אמריקני. בין המרצים בקורס היו קצינים ירדנים בכירים, שליח "הרביעייה" טוני בלייר והגנרל האמריקני דייטון (הארץ, 8 באפריל).

התגלה אתר ייצור אמצעי לחימה מתחת למסגד בקלקיליה

   ב- 9 באפריל פשטו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית על בית מלאכה לייצור אמצעי לחימה תחת מסגד בעיר קלקיליה 5. במקום נמצאו מטענים וחומרי נפץ מוכנים לשימוש (אתר טלוויזיית שכם, 9 באפריל). קצין פלסטיני, אמר בעילום שם, כי מדובר ככל הנראה במעבדת נפץ של חמאס וכי מדובר ב"מעבדה גדולה מאוד". הוא הוסיף כי נעצרו ארבעה בני אדם, חלקם פעילי חמאס ( nrg , 9 באפריל).


1 לפרטים נוספים אודות פיגוע הדריסה באמצעות טרקטור, אותו ביצע חסאם דוויאת, ראו לקט מידע: "פיגוע הרג ברחוב יפו בירושלים בוצע באמצעות טרקטור ע"י תושב מזרח ירושלים בעל תעודת זהות ישראלית"
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/html/ct_030708.htm

2 בהמשך ללקט המידע מה-13 באפריל 2009: "מצרים חשפה התארגנות של חזבאללה, שפעלה בשטח. המצרים טוענים כי ההתארגנות עסקה לא רק בהברחת אמצעי לחימה לחמאס ברצועה אלא גם בתכנון פיגועים (כולל נגד יעדים ישראלים) ובחתרנות נגד המשטר המצרי. חסן נצראללה (באופן חריג) הודה כי פעיל חזבאללה שנעצר במצרים עסק בהעברת אמצעי לחימה ו"לוחמים" לחמאס, אך התנער משאר ההאשמות בהעלתו טענה שקרית כי אין לחזבאללה שלוחות במדינות ערב".

3 אין זו הפעם הראשונה בה מעורבים עובדי ערוץ אלמנאר בפעילות טרור. כך למשל, ב-8 באפריל 2004 הוגש כתב אישום נגד דיב אבו זיד, כתב אלמנאר אשר העביר כספים מלבנון לפעילי פתח ביהודה ושומרון, סייע בהשגת אמצעי לחימה ונתן מקלט בביתו לפעילים שהיו מבוקשים ע"י כוחות הביטחון ביניהם זכריא זבידי, פעיל פתח בכיר בג’נין (8 באפריל, 2004, ynet).

4 גם עבד אלרחמן ראשד במאמרו באלשרק אלאוסט (12 באפריל) מפרט דוגמאות מההיסטוריה של פעילות הטרור של חזבאללה שבוצעו מחוץ ללבנון, ללא קשר לסכסוך הפלסטיני-ישראלי. המאמר מזכיר את חטיפת המטוס הכוויתי ואת הפיגוע באלח’בר בסעודיה (1996), ומציין כי חזבאללה ביצע עשרות פעולות נוספות בהנחיות מאיראן.

5 על השימוש במסגדים למטרות צבאיות ראו לקט מידע:" שימוש במסגדים לצרכים צבאיים ופוליטיים ע"י חמאס וארגוני טרור אחרים " (1 במרץ, 2009)

לראש העמוד