חזבאללה מקדם בברכה הודעת בריטניה על פתיחת ערוץ הידברות ישיר עימו, אולם מבהיר לבריטניה ולארה”ב, כי הוא אינו מוכן לשום התגמשות מדינית בתמורה.

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה


מנהיג חזבאללה חסן נצראללה
מסר פומבי של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה לארה"ב: חזבאללה לעולם לא יכיר רשמית

בישראל ולא יוותר על דרך ה"התנגדות" (קרי, הטרור והאלימות) (אלמנאר, 13 במרץ)

כללי

1. לאחרונה התפרסמו בתקשורת ידיעות על איתותים של מדינות מערביות אודות אפשרות פתיחת דיאלוג עם חזבאללה, בתנאים מסוימים: דובר משרד החוץ הבריטי הודיע כי בכוונת ארצו לשקול מחדש את עמדתה כלפי חזבאללה ולפתוח ערוץ הידברות ישיר עם הזרוע המדינית של הארגון. "מקורות דיפלומטיים" צרפתיים מסרו כי אם תזכה חזבאללה בבחירות לא תחרים צרפת את ממשלת לבנון. דובר גרמני מסר כי מתקיימים מגעים עם ממשלת לבנון בה שותף גם חזבאללה. הממשל האמריקאי , לעומת זאת, הבהיר כי ארה"ב אינה עושה אבחנה בין הזרוע הצבאית והמדינית של חזבאללה ועמדתה כלפי הארגון שונה מזו של בריטניה (בעיתון ניו יורק טיימס התפרסם לאחרונה מאמר שקרא לממשל אובמה ללכת אחר הדוגמא הבריטית ולפתוח במגעים עם חזבאללה).

2. חסן נצראללה ובכירים נוספים בארגון, בכמה התבטאויות פומביות, ברכו את החלטתה של בריטניה לפתוח בדיאלוג עם חזבאללה, אולם הם שבו והדגישו כי אין בכוונת הארגון לזנוח את עמדות היסוד המוכרות שלו ולשלם עבור הדיאלוג במטבע מדינית כלשהי. חסן נצראללה בנאומו האחרון (13 במרץ) הבהיר באופן חד-משמעי כי חזבאללה לעולם לא יכיר בישראל וכי הוא לא יזנח את דרך הטרור והאלימות ("ההתנגדות") כל עוד לא קיימת ישראל כישות מדינית. דובר אחר מטעם חזבאללה (עמאר אלמוסוי) התבטא כי אין ממש באבחנה שעושים הבריטים בין הזרוע הצבאית והמדינית של הארגון משום שחזבאללה הינו "גוף אחד" . זאת ועוד, בתגובה להתבטאות של הנשיא באשר אסד, כי יפעל לשלב את חזבאללה וחמאס במו"מ עתידי של סוריה עם ישראל הבהירו דוברים של חזבאללה כי ארגונם שולל מו"מ עם ישראל מכל וכל משום ש"הישות הציונית" אינה לגיטימית ואין לנהל עימה הליך כלשהו של מו"מ.

3. תגובות חסן נצראללה ודוברים אחרים של חזבאללה כלפי אפשרות דיאלוג עם ארה"ב ובריטניה משדרות באופן ברור תחושה של ביטחון עצמי (פועל יוצא מביטחון עצמי איראני?!). חזבאללה קיבל אמנם בברכה את העמדה הבריטית אולם התבטאויותיו כלפי בריטניה ועוד יותר כלפי ארה"ב מתאפיינות בהתרסה ובהעדר נכונות להתגמשות מדינית , ולו גם במישור בטקטי, אשר יש בה כדי להקל על התנעת דיאלוג עם מדינות המערב. לעומת זאת, חסן נצראללה בנאומו האחרון ( 13 במרץ) מפנה את ארה"ב לאיראן ולסוריה כשתי ה"כתובות" האזוריות, שכלפיהן יש לנקוט במדיניות של הידברות.

4. להלן סיכום תגובות של דוברי חזבאללה כלפי אפשרות של הידברות עם בריטניה וארה"ב וכלפי אפשרות שילוב הארגון במו"מ מדיני עתידי של סוריה עם ישראל (אפשרות שהועלתה בראיון של בשאר אסד לעיתון יפני).

עמדת בריטניה

5. ביל מארסטון , דובר משרד החוץ של בריטניה, הודיע לאחרונה על כוונתה של בריטניה לשקול מחדש את עמדתה לגבי ארגון חזבאללה ולפתוח ערוץ הידברות ישיר עם הזרוע המדינית של הארגון . לדבריו, על בריטניה להכיר בעובדה שחזבאללה הוא חלק בלתי נפרד מהמארג הפוליטי של לבנון בעיקר לאור הבחירות הצפויות להתקיים בלבנון (לפרלמנט הלבנוני) בעקבותיהן תקום ממשלה לאומית רחבה, שבה ייקח חלק חזבאללה (ערוץ אלג’זירה, כמצוטט ע"י הניו יורק טיימס, 6 במרץ).

6. לדברי "פקידי ממשל בריטיים", תנהל בריטניה מגעים זהירים וסלקטיביים עם הזרוע המדינית של חזבאללה אולם היא תמשיך להימנע ממגעים עם הזרוע הצבאית של הארגון. המטרה המוצהרת של המגעים הללו היא לעודד את חזבאללה להתנער מדרך האלימות ולעבור לשחק תפקיד "קונסטרוקטיבי, דמוקרטי ושוחר שלום" (6 במרץ, New York Times).

7. דובר משרד החוץ הבריטי אמר כי במסגרת חידוש היחסים יקוימו פגישות הדרגתיות עם נציגי חזבאללה בפרלמנט על מנת לדון בסוגיות שונות ביניהן: היחסים הפנימיים [בלבנון], ההרגעה עם ישראל והקשרים עם איראן. לדבריו, לפני כחודש נערכה פגישה ראשונה בלבנון בה נכחו בכירים בחזבאללה, מספר חברי פרלמנט בריטיים ושגרירת בריטניה (ערוץ אלערביה, 13 במרץ). בהקשר זה הבהיר שר החוץ הבריטי דיוויד מליבנד כי ממשלת בריטניה מאפשרת ניהול מגעים עם חזבאללה בדרגים נמוכים על מנת להבהיר נחישותה למימוש החלטת מועצת הביטחון 1701 אך עם זאת הוא שב והבהיר כי הזרוע הצבאית של חזבאללה מוחרמת בבריטניה (אתר משרד החוץ הבריטי, 6 במרץ).

8. מיקל אנקרם , חבר פרלמנט בריטי, מסר כי במהלך השנתיים האחרונות קיים, יחד עם חבר פרלמנט נוסף וחבר בבית הלורדים, פגישות לא רשמיות עם בכירים בחזבאללה ובחמאס. לדבריו, ביוני 2008 היה חבר במשלחת בריטית, שנועדה בדמשק עם יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ח’אלד משעל. הוא הוסיף כי בסוף ינואר 2009 נועדו שני חברי פרלמנט בריטיים בבירות עם האחראי על הקשרים הבינלאומיים במועצה המדינית של חזבאללה ועם נציג חמאס בלבנון. פגישות אלה הבהירו, לטענתו, כי קיים בסיס להמשך הדיאלוג. עוד הוסיף כי לדעתו לא יהיה מנוס מלנהל שיחות עם חמאס וחזבאללה על מנת להגיע להסדר במזרח התיכון (6 במרץ, ערוץ CNN).

9. לעומת זאת, במקביל להצהרות בריטניה על הכוונה לפתוח ערוץ הידברות עם חזבאללה, נמסר, כי שרת הפנים של בריטניה סירבה להעניק אשרת כניסה לאבראהים אלמוסוי 1, עורך ביטאון חזבאללה אלאנתיקאד. זאת, לאחר ששרת הפנים קיבלה פנייה ממספר גורמים שלא לאפשר את כניסתו של העיתונאי לבריטניה (מפלגת השמרנים, ארגון CSC – המרכז הבריטי לאחדות חברתית). הדחייה נומקה בכך שנוכחותו של אלמוסוי בבריטניה "לא תתרום לטובת הציבור" (דיילי טלגרף, 8 במרץ).

תגובת חזבאללה

10. שיח’ נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, התייחס בראיון לאלנהאר (11 במרץ) ל"פתיחות הבריטית" כלפי חזבאללה. לדבריו "העמידה האיתנה" של הארגון מול ההתקפות הפוליטיות והמדיניות עליו, ותפקידו ה"אפקטיבי" וה"חיובי" בלבנון, הם העומדים ביסוד העמדה הבריטית. הוא הוסיף כי לחזבאללה "אין התנגדות" ליחסים עם בריטניה והמגבלות היחידות הקיימות הן אלו האוסרות על קיום יחסים עם ישראל וארה"ב. לדבריו ההחלטה הבריטית אינה חריגה באשר "יחסינו עם רוב מדינות אירופה קיימים כבר מזמן" ופגישות עם הצרפתים, הספרדים, האיטלקים ומדינות נוספות התקיימו ומתקיימים.

11. שר העבודה מחמד פניש , נציגו של חזבאללה בממשלת לבנון, בירך על החלטתה של בריטניה לפתוח בהדברות עם חזבאללה. בתשובה לשאלה האם הארגון יענה להחלטה זו של בריטניה אמר השר כי אינו סבור שחזבאללה יתנגד לתחילת המגעים, אולם ישנן שיטות ארגוניות כיצד לקיים מגעים אלו, שכן לחזבאללה יש ממונה מטעם הארגון על היחסים הבינלאומיים (אתר אלנשרה, 6 במרץ).

12. עוד הגיבו דוברי הארגון:

א. עמאר אלמוסוי , חבר הפרלמנט לשעבר, אמר בראיון לסוכנות הידיעות הלבנונית LBC (11 במרץ) כי לא ניתן לומר שחזבאללה מקיים מגעים באמצעות הזרוע המדינית או הצבאית כיוון שחזבאללה הוא "גוף אחד". הוא הוסיף כי חידוש הדיאלוג עם הבריטים מהווה שינוי בעמדת בריטניה ולא שינוי בעמדת חזבאללה . לדבריו, העולם יגלה פתיחות כלפי כל מי שיקבל את השלטון בלבנון בשלב הבא "בין אם יהיה בקואליציה או באופוזיציה" (אלמסתקבל, 12 במרץ).

ב. מחמוד קמאטי, סגן יו"ר המועצה המדינית של חזבאללה, אמר כי ניסיונות בריטניה אינם חדשים. לדבריו, הבריטים מנסים מזה כשנה לקיים דיאלוג עם חזבאללה אולם הם רצו דיאלוג חשאי. אולם, חזבאללה עמד על כך שהמגעים יהיו גלויים מכיוון שבריטניה תיארה בעבר את חזבאללה ארגון טרור. הוא הוסיף כי הבריטים רוצים לסגת מהקביעה כי חזבאללה הוא ארגון טרור אולם בדעתם לעשות זאת בשלבים (סוכנות הידיעות הלבנונית, 6 במרץ) .

עמדת ארה"ב

13. סגן דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מסר כי ממשלת בריטניה עדכנה בכירים אמריקאים בכך שהיא שוקלת לנהל מגעים עם הזרוע המדינית של חזבאללה. עם זאת, לדבריו, במדיניות ארה"ב לא חל שינוי והיא אינה מנהלת מגעים עם חזבאללה או עם חמאס (אתר מחלקת המדינה, 7 במרץ). שגרירת ארה"ב בלבנון מישל סיסון הדגישה כי גישתה של ארה"ב כלפי חזבאללה שונה מזו של בריטניה וכי ארה"ב אינה עושה אבחנה בין הזרוע הצבאית והמדינית של חזבאללה . לדבריה, הכללת חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור האמריקאית עדיין תקפה (אלחיאת, 12 במרץ).

14. "גורם בכיר" בממשל האמריקאי מסר בעילום שם כי הוא אינו מרוצה מהחלטת בריטניה לנהל מגעים עם הזרוע המדינית של חזבאללה והדגיש כי ארה"ב איננה מבדילה בין הנהגת הזרוע המדינית והזרוע הצבאית של הארגון. לדבריו עדכנה בריטניה את ארה"ב על המהלך שלה (בעניין ההידברות עם חזבאללה) (סוכנות הידיעות הצרפתית, 13 המרץ).

15. עמדה שונה באה לידי ביטוי במאמר בניו יורק טיימס בו קרא העיתונאי רוג’ר כהן 2 לממשל האמריקאי ללכת אחר הדוגמא הבריטית ולפתוח במגעים עם חזבאללה, כפי שהחליטה לעשות בריטניה. במקביל קרא גם לבחון כיצד יוכל ממשל ארה"ב להידבר גם עם "גורמים מתונים" בחמאס על מנת לקדם פיוס בין פתח לחמאס. לדבריו, התייחסות ארה"ב כלפי הארגונים הללו כאל "ארגוני טרור" הינה לטענתו גישה צרה המתעלמת מהעובדה שהן הפכו לתנועות חברתיות ופוליטיות, שאי אפשר להתעלם מקיומן בכל שיחות שלום אזוריות. עוד הוסיף כי הגיע הזמן לאמץ את העמדה הבריטית החדשה וכי המגעים עשויים לעודד את חזבאללה לחדול מהאלימות ולהתחיל לשחק תפקיד "קונסטרוקטיבי, דמוקרטי ושוחר שלום" (ניו יורק טיימס, 9 במרץ).

תגובת חזבאללה

16. בנאומו בבירות התייחס חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, למה שהוא כינה עמדה אמריקאית חדשה המדברת על אפשרות דיאלוג עם חזבאללה וחמאס, בשני תנאים: הכרה בישראל ונטישת האלימות 3. נצראללה טען כי מקורה של העמדה, אותה הוא מייחס לארה"ב , הינו בכישלון מדיניותה האזורית של ארה"ב ודחה באופן מוחלט את התנאים המוקדמים שלכאורה נדרשו מחיזבאללה ע"י ארה"ב לפתיחת הדיאלוג. הוא הבהיר כי חזבאללה הנמצא בעמדת כוח לעולם לא יכיר רשמית בישראל ולא יוותר על דרך ה"התנגדות" (קרי, הטרור והאלימות) . הוא הוסיף: "מה פירוש נטישת האלימות? פירושה נטישת ההתנגדות [קרי, הטרור]. כלומר הכרו בישראל וותרו על ההתנגדות…" ( אלמנאר, 13 במרץ).

17. בהמשך דבריו שב והדגיש נצראללה כי הוא שולל על הסף את התנאים האמריקאיים, שלכאורה הוצבו בפניו: "מחר בעוד שנה, מאה שנה, אלף שנה…אנו, ילדינו, נכדינו…לא יתכן שנכיר בישראל…ישראל היא ישות גזענית, ישראל היא מדינה בלתי חוקית, בלתי לגיטימית… אלה הם בני בלי שם שהובאו מכל רחבי העולם". ובאשר לנטישת האלימות והטרור ציין נצראללה בנאומו: "…כל עוד קיימת ישות טרוריסטית, חמדנית ותוקפנית…ההתנגדות מהווה עבורנו כבוד, תפארת, חיים…" הוא התפאר כי "תנועות ההתנגדות" (במשתמע חזבאללה וחמאס) הינם חזקים.

18. חסן עז אלדין , הממונה על היחסים הבינערביים בחזבאללה, ואמר כי לחזבאללה עיקרון בסיסי לפיו אין הוא מנהל שיחות עם ארה"ב וזאת על בסיס המדיניות הממשלים הקודמים ועל סמך היותה של ארה"ב "אם כל הטרור". לדבריו כל עוד המדיניות של ארה"ב לא השתנתה אין סיכוי לדיאלוג עם ארה"ב (ערוץ אלמנאר, 13 במרץ).

19. לעומת הדחייה על הסף של אפשרות ההידברות בין חזבאללה לבין ארה"ב, חסן נצראללה, קרא לארה"ב לקיים דיאלוג עם איראן וסוריה, שהן לדבריו " שתי המדינות "בעלות ההשפעה" במזרח התיכון . הוא טען, כי הוכח שכל הניסיונות לבודד את סוריה ולנסות לשנות בה את המשטר לא הועילו. זאת, משום ש"סוריה היא עובדה קיימת וממשית ובעלת השפעה על המשוואות באזור…" איראן, לדבריו, הולכת ומתחזקת מבחינת כוחה [הצבאי], היא טסה לחלל, מייצרת את צרכיה החומריים האזרחיים והצבאיים "ויש חשש מפני יכולותיה הגרעיניות". לדבריו, בידודה של איראן והלחץ עליה "אינם מועילים". "אם אתם רוצים לדבר", פנה נצראללה לממשל האמריקאי, "יש לעשות זאת בהיגיון".

עמדת מדינות אירופה

20. "מקורות דיפלומטיים צרפתיים" מסרו כי אם חזבאללה תזכה בבחירות (לפרלמנט) לא תחרים צרפת את ממשלת לבנון (שבה במשתמע תשתתף חזבאללה). עוד ציינו גורמים אלו כי מזה זמן מתקיימים מגעים בין צרפת ובכירים בחזבאללה במסגרתם נועד שר החוץ הצרפתי ברנרד קושנר עם נציגי חזבאללה בצרפת. כמו כן נועד עימם שגריר צרפת בלבנון. לדבריהם, חזבאללה הוא עתה חבר בממשלה וצרפת פועלת מולו ככזה. גורמים אלה הדגישו כי הם אינם עושים השוואה כלשהי בין חמאס לחזבאללה והבהירו כי חמאס כלולה ברשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופאי בעוד שחזבאללה אינו כלול בה (15 במרץ, AKI).

21. העיתון הלבנוני אלספיר (16 במרץ) המצטט את העיתון הגרמני " Frankfurter Algemeine Zeitung " מסר כי דובר משרד החוץ הגרמני הכחיש דיווחים על ניסיונות גרמניה לנהל מגעים עם חזבאללה. הדובר ציין כי בעיתוי הנוכחי אין סיבה ליזום ניהול מגעים מדיניים עם חזבאללה. הוא הוסיף כי כל קשר שנוצר עם הארגון הינו "מקצועי" גרידא, ומתבצע במסגרת שיתוף הפעולה הגרמני עם ממשלת לבנון בה נוטל חזבאללה חלק באמצעות שר העבודה מחמד פניש.

הכרזת נשיא סוריה כי יפעל לשלב את חזבאללה וחמאס במו"מ עתידי ותגובת חזבאללה

22. בראיון לעיתון יפני ASAHI SHIMBUN , ציין נשיא סוריה בשאר אסד כי למען השגת שלום באזור נחוצה השתתפותם של כל הגורמים החזקים בתהליך השלום. בהקשר לכך הוא הדגיש כי יפעל לשלב את חזבאללה וחמאס במו"מ עתידי של סוריה עם ישראל (סוכנות הידיעות הצרפתית, 11 במרץ)

23. דוברי חזבאללה הזדרזו להגיב בשלילה על דברי בשאר אסד. חסן עז אלדין, הממונה על היחסים הערביים בחזבאללה אמר, כי סוריה היא מדינה עצמאית בעלת דעות משל עצמה וכי עמדתו של חזבאללה ברורה. שכן, לדבריו, "הישות הציונית היא ישות בלתי חוקית, טרוריסטית, שהוקמה מתוך אינטרס לשלוט באזור". בנוגע למו"מ הסביר כי חזבאללה אינו מעוניין בהליך כזה או אחר של מו"מ ואף מוסיף כי מתחילת ועידת מדריד הדגיש חזבאללה כי הוא נגד המו"מ. עוד הדגיש כי ישראל לא עומדת בהתחייבויותיה במו"מ וכי הערבים לא הפיקו שום תועלת מהמו"מ הזה. חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני חסין חאג’ חסן , אמר כי הארגון אינו מוכן להיכנס למו"מ עם ישראל: "אנחנו לא חסידיהם של סוריה ולא של איראן אלא בני ברית ויש זכות לכל קבוצה לקבוע את עמדתה" (אלנשרה, 13 במרץ).


1 אבראהים אלמוסוי עיתונאי לבנוני, אשר עמד בעבר בראש ערוץ הטלוויזיה אלמנאר של חזבאללה, היה אמור להרצות באוניברסיטת לונדון. חברי המפלגה השמרנית פנו לשרת הפנים ודרשו ממנה שלא להיענות לבקשתו מכיוון שלדבריהם הוא ידוע כגורם קיצוני, אשר העיר בעבר הערות אנטישמיות. בעבר נאסרה כניסתו לאירלנד (2007). מאמר שהתפרסם לאחרונה בעיתון ניו יורקר האמריקאי מצטט את מוסוי באומרו שהיהודים הם "פצע במצחה של ההיסטוריה". למרות זאת, הוא הורשה בעבר להיכנס לבריטניה ב-2007 ואף קיבל תואר ד"ר מאוניברסיטת ברמינגהם (טלגרף, 13 במרץ).

2 עיתונאי בעל טור בניו יורק טיימס ובהראלד טרביון. הכתבות שלו מתמקדות בעיקר בתחום הפוליטיקה והיחסים הבינלאומיים. כתב סדרת מאמרים (פברואר 2009 ) אודות סיור שערך באיראן. בסדרת מאמרים זו הוא מעודד פתיחת ערוץ הידברות אמריקאי עם איראן.

3 זהו סילוף העמדה האמריקאית של מדיניותה המוצהרת של ארה"ב כלפי חזבאללה לא השתנתה, וככל הידוע לנו ארה"ב לא הציבה תנאים בפני חזבאללה, ולמרות זאת מכוון חסן נצראללה דבריו אליה ולא אל בריטניה, שדובר משרד החוץ שלה הצהיר על אפשרות פתיחת דיאלוג עם הזרוע המדינית של חזבאללה.

לראש העמוד