חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (3 – 9 במרץ 2009)

באדיבות זק”א, צילום: גרשון קלצקין ואנשיל בק

באדיבות זק”א, צילום: גרשון קלצקין ואנשיל בק

פיגוע דריסה בירושלים

פיגוע דריסה בירושלים

זירת הפיגוע בירושלים

זירת הפיגוע בירושלים

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע ”עופרת יצוקה“

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע ”עופרת יצוקה“

תקיפה של מנהרות ברפיח

תקיפה של מנהרות ברפיח

מכוניתו של ח'אלד שעלאן לאחר ההתנקשות

מכוניתו של ח'אלד שעלאן לאחר ההתנקשות

שיירת סיוע בריטית לרצועת עזה עוברת במעבר רפיח

שיירת סיוע בריטית לרצועת עזה עוברת במעבר רפיח

עצרת שארגנה הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח

עצרת שארגנה הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח

5 במרץ, paldf

5 במרץ, paldf

העצרת בדיר אלבלח (6 במרץ, paldf)

העצרת בדיר אלבלח (6 במרץ, paldf)

ראיון חסין אבו עאד'רה לאלרסאלה

ראיון חסין אבו עאד'רה לאלרסאלה

נשיא איראן

נשיא איראן

הוועידה הבינלאומית לתמיכה בפלסטינים באיראן

הוועידה הבינלאומית לתמיכה בפלסטינים באיראן

הפגנות תמיכה בנשיא סודאן בעזה כשדגלי חמאס ברקע

הפגנות תמיכה בנשיא סודאן בעזה כשדגלי חמאס ברקע


באדיבות זק”א, צילום: גרשון קלצקין ואנשיל בק

פיגוע דריסה נוסף בירושלים (באדיבות זק”א, צילום: גרשון קלצקין ואנשיל בק)

עיקרי הדו"ח

  במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע דריסה בירושלים , הרביעי שבוצע בשנה החולפת. שני שוטרים, שהיו בניידת אותה ניסה המפגע למחוץ, נפצעו באורח קל. המפגע, תושב בית חנינא שבצפון ירושלים, נורה ע"י שוטרים ואזרח ומת בדרכו לבית החולים. מרצועת עזה נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה, עם ירידה קלה בהיקף ירי הרקטות, יחסית לשבוע שעבר (17 נפילות לעומת 25 בשבוע שעבר). בירי פצצות המרגמה חלה עלייה. סה"כ נפלו בשטח ישראל 81 רקטות ונורו 49 פצצות מרגמה מאז תום מבצע "עופרת יצוקה".

  ב-7 במרץ הודיע סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, על התפטרותו והתפטרות ממשלתו. ההתפטרות אמורה להיכנס לתוקפה לא יאוחר מסוף חודש מרץ. ההתפטרות הוצגה על ידו ועל ידי אבו מאזן כמהלך שנועד להקל על דיוני הפיוס בין פתח לחמאס, הצפויים להתחדש בקהיר. חמאס מנגד, טענה כי להתפטרות אין כל קשר לשיחות הפיוס וכי ממשלת סלאם פיאצ’ הייתה מלכתחילה בלתי לגיטימית.

אירועים בולטים בשטח

פיגוע דריסה בירושלים

  ב-5 במרץ, בשעת הצהרים, פגע נהג טרקטור סמוך לאצטדיון טדי בירושלים במתכוון בניידת משטרה. נהג הטרקטור הוריד את כף הטרקטור על הניידת, שהוזעקה לטפל בתאונת דרכים וחנתה בצד הדרך. הטרקטור חצה את הצומת, חבט בניידת מספר פעמים, וגלגל אותה לרוחב הכביש. הניידת נמחצה אל עמוד תאורה ואוטובוס שעמד בנתיב הנגדי. שני השוטרים שהיו בניידת נפצעו באורח קל. נהג הטרקטור החל נוסע לאחור כדי להמשיך במסע ההרס שלו אולם הוא נורה ע"י שלושה שוטרים ונהג מונית. נהג הטרקטור נפצע אנושות ומת בדרך לבית החולים.

פיגוע דריסה בירושלים
מקום האירוע סמוך לאצטדיון טדי וקניון מלחה בירושלים

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים (באדיבות זק"א, צילום: גרשון קלצקין ואנשיל בק)

  המדובר בפיגוע דריסה מכוון שבוצע ע"י מרעי אלרדידה , בן 24 מבית חנינא בצפון ירושלים. מבצע הפיגוע, לטענת קרובי משפחתו, לא השתייך לארגון כלשהו ולא נחשב לדתי במיוחד. על הפיגוע נטל אחריות גוף המכנה עצמו גדודי חופשיי הגליל, שנטל על עצמו אחריות לביצוע כל הפיגועים בירושלים בשנה האחרונה. בהודעה נאמר כי הפיגוע בוצע להנצחת שמו של עלאא’ אבו דהים מבצע הפיגוע בישיבת מרכז הרב בירושלים (אתר קדסנט, 5 במרץ) המדובר כנראה בנטילת אחריות פיקטיבית 1.

  זהו פיגוע הדריסה הרביעי בירושלים בשנה החולפת . שניים מהפיגועים הקודמים בוצעו באמצעות טרקטור והשלישי באמצעות מכונית BMW . בכל המקרים בוצעו הפיגועים, ככל הנראה, על רקע של יוזמה אישית של תושבים ערביים המתגוררים בשכונות המזרחיות של ירושלים. 2 להלן תיאור קצר של הפיגועים הקודמים:

•  2 ביולי 2008 –תושב צור באהר , שבמזרח ירושלים, פתח בנסיעה בטרקטור לאורך רחוב שרי ישראל, כשהוא פוגע בכל מה שנקרה בדרכו. משם פנה לרחוב יפו והמשיך לפגוע בעוברים ושבים. לאחר זמן מה הצליחו שוטר, מאבטח וחייל בחופשה להפסיק את ההרג ולהרוג את המחבל. שלושה בני אדם נהרגו וכ-40 נפצעו, רובם באורח קל .

•  22 ביולי 2008- מחבל תושב אום טובא , שבדרום מזרח ירושלים, יצא כשהוא נוהג בטרקטור מאתר בנייה סמוך לשכונת ימין משה בירושלים והחל לנסוע במהירות גבוהה ברחוב הראשי. בדרכו פגע במספר כלי רכב. אזרח, שהבחין בנסיעתו, ירה בו אולם הוא המשיך לנסוע תוך שהוא פוגע במכוניות נוספות ובאוטובוס. לאחר שנסע כ- 250 מטרים , ירה בו אחד מאנשי משמר הגבול, שהיו במקום, והרגו. 28 בני אדם נפצעו, אחד מהם באורח בינוני-קשה .

•  2 בספטמבר 2008 – סמוך לשעה 23:00 בלילה, הגיע מחבל תושב ג’בל מכבר למרכז העיר כשהוא נוהג במכונית מסוג BMW ברחוב שבטי ישראל, סטה מהכביש לעבר המדרכה במהירות גבוהה ופגע בעוצמה רבה בהולכי הרגל בכיכר צה"ל ואחר כך התנגש בקיר. 17 בני אדם נפצעו בפיגוע, מהם קבוצה של 14 חיילים. שלושה נפצעו באורח בינוני והשאר נפצעו קל. קצין צה"ל, אשר חייליו נפצעו בפיגוע, ירה במחבל והרגו.

רצועת עזה

נמשך ירי יום-יומי של הרקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע שחלף נמשך ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. סה"כ נפלו השבוע 17 רקטות (לעומת 25 רקטות בשבוע הקודם). רקטה אחת נפלה בעיר נתיבות . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. במהלך השבוע נורו 9 פצצות מרגמה (לעומת 0 בשבוע שעבר).

  ב-5 במרץ נורה טיל נ"ט לעבר סיור צה"ל שנע לאורך גדר הגבול. בתגובה תקף חיל האוויר את חולית הירי. ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין נטל על עצמו את האחריות לירי.

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע ”עופרת יצוקה“

נטילות אחריות

  בכמה מקרים המשיך ליטול אחריות לירי גוף המכנה עצמו "גדודי חזבאללה בפלסטין", ארגון פיקטיבי הנוהג ליטול אחריות למקרי ירי רבים (סוכנות מען, 5 במרץ) 3. גם הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר פלוגות ירושלים, 5 במרץ) והחזית הדמוקרטית נטלו באופן חריג אחריות למספר אירועי ירי (אתר קדסנט, 5 במרץ), בתגובה לתקיפת חיל האוויר במהלכה נהרגו פעילי הארגונים.

תגובת צה"ל

  בתגובה לאירועי הירי תקף חיל האוויר מספר פעמים. בין היתר תקף חיל האוויר , לראשונה מאז תום מבצע "עופרת יצוקה" פעיל בכיר של הג’האד האסלאמי בפלסטין. הפעיל, ח’אלד חרב ח’אלד שעלאן היה מעורב בירי רקטות ארוכות טווח כולל הירי שבוצע לאחרונה לעבר העיר אשקלון (דובר צה"ל, 4 במרץ). כמו כן, תקף חיל האוויר מנהרות הברחה ברפיח ועל ציר פילדלפי (7,5,4,3 מרץ), מחסן אמצעי לחימה בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 7 מרץ).

תקיפה של מנהרות ברפיח

  מכוניתו של ח'אלד שעלאן לאחר ההתנקשות

מימין: מכוניתו של ח’אלד שעלאן לאחר ההתנקשות ( ערוץ אלג’זירה, 7 במרץ).
משמאל: תקיפה של מנהרות ברפיח (5 במרץ, youtube)

עמדת חמאס לגבי המשך ירי הרקטות

  בהתייחסו לירי הרקטות המתמשך אמר ראש אמ"ן, האלוף עמוס ידלין, בישיבת הממשלה כי חמאס אינה מבצעת את ירי הרקטות אלא ארגונים אחרים . לדבריו מעדיפה חמאס להוביל להסכם "הרגעה", שיביא לפתיחת המעברים ויאפשר שיקום רצועת עזה. הוא הוסיף, כי חמאס מנסה לאכוף את מניעת הירי באמצעות מעצרים והחרמות אמצעי לחימה, אך עם זאת היא אינה יוצאת מגדרה לבצע פעילות זו. לדבריו, מעוניינת חמאס לשמור על רמה מסוימת של ירי, שבראייתה יקדם את ה"הרגעה" (הארץ, 9 במרץ).

  גורמים פלסטינים מסרו כי חמאס פנתה לג’האד האסלאמי בפלסטין וביקשה מהם להפסיק את ירי הרקטות בטענה שכל עוד נמשכים המגעים סביב ה"הרגעה" ונמשך הדיאלוג הפנים-פלסטיני יש למנוע מישראל "תירוצים להסלמה מחודשת" ולמנוע הידרדרות המצב. עם זאת, הדגישו גורמי חמאס כי לג’האד האסלאמי בפלסטין "זכות מלאה" להגיב בירי הרקטות על הריגת פעיליו (5 במרץ, ynet). מכל מקום, המשך הירי השיטתי של רקטות ופצצות מרגמה מצביע כי חמאס אינה אוכפת באפקטיביות את הפסקת האש.

יהודה ושומרון

נמשכים הפיגועים הקרים ביהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכו גם השבוע אירועי יידוי אבנים ובקבוקי תבערה, אולם בהיקף נמוך יחסית לשבוע שקדם לו. להלן האירועים העיקריים :

•  7 במרץ : אזרח נפצע קל מאבנים שיודו לעברו סמוך לחברון . בהמשך היום הושלכו אבנים לעבר רכב ישראלי סמוך ליישוב היהודי שבחברון ולעבר רכב ישראלי, דרומית מזרחית לקלקיליה. בשני המקרים לא היו נפגעים אך נזק נגרם לכלי הרכב .

•  6 במרץ : סמוך לגדר הביטחון ליד הכפר ג’יוס (צפונית מזרחית לקלקיליה), הפגינו כ-40 פלסטינים, אשר יידו אבנים לעבר כוח צה"ל. הכוח פיזר את המפגינים והמקום הוכרז כשטח צבאי סגור .

•  3 במרץ: בקבוק תבערה הושלך לעבר רכב ישראלי סמוך לנעלין (צפונית מערבית לראמאללה), המשמש מוקד נוסף להפגנות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

המצב במעברים בין ישראל לרצועה

  בשבוע החולף נמשך מעבר יומיומי של סיוע הומאניטארי במעברים שבין ישראל לרצועת עזה, בהיקף של מעל למאה משאיות ליום . כמו כן, נמשך מעבר פלסטינים בעלי צרכים הומאניטאריים דרך מעבר ארז.

שיירת סיוע בריטית לרצועת עזה עוברת במעבר רפיח
שיירת סיוע בריטית לרצועת עזה עוברת במעבר רפיח (ערוץ אלעאלם, 9 במרץ)

פעילות מצרים נגד ההברחות

  מצרים ממשיכה בפעילות אינטנסיבית לסיכול הברחות על גבולה עם רצועת עזה. ב- 5 במרץ חשפו וסתמו כוחות הביטחון המצרים שש מנהרות באזור מעבר רפיח (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 5 במרץ).

תלונות נוספות על אופן חלוקת סיוע הומאניטארי ע"י חמאס

  נמשכות הטענות כי חמאס מחלקת את הסיוע ההומניטארי לאנשיה בלבד. גולש בפורום של פתח העלה טענות על כך שחמאס מחלקת גז לבישול ביתי לאנשיה בלבד:"היום ראיתי במו עיני את הג’יפים הצבאיים [של חמאס] מעבירים מיכלי גז אל הבתים. בדקתי וגיליתי שהם מחלקים גז רק לאנשי חמאס, קבל עם ועדה ובלי בושה". הוא הוסיף כי האזרחים מודעים לכך שבכל יום נכנסים לרצועה בערך מאה טון של גז בישול ושאל "האם יכול להיות שאין לנו ולו חצי מיכל גז?" (הפורום הפתחאוי, 5 במרץ).

חמאס הציגה כי פניה להמשך הטרור

  ב- 5 במרץ קיימה הזרוע הצבאית של חמאס עצרת רבת משתתפים ברפיח תחת הכותרת "נאמנות למשפחות השהידים". במהלך העצרת הופיעו נערים לבושים במדי חמאס, ונציגי חמאס נשאו נאומים לוחמניים. מחמד צקר, דובר חמאס, אמר כי "גלעד שליט חש בודד והוא רוצה להימצא בחברת אנשים שאוהבים אותו. לא ייקח זמן רב עד ש [גדודי] אלקסאם יביאו לו אנשים, במקרה של כל תוקפנות נגד רצועת עזה" (אתר אלקסאם, 6 במרץ).

עצרת שארגנה הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח

5 במרץ, paldf
עצרת שארגנה הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח (5 במרץ, paldf)

  ב- 6 במרץ נערכו עצרות נוספות ברצועת עזה. במהלך עצרת בדיר אלבלח, בהשתתפות אלפי בני אדם, דיבר פתחי חמאד , ציר חמאס, על חשיבות ה"התנגדות" במאבק עם ישראל "ועל הצורך לדבוק בזכויות ולא להתכופף בפני הלחצים החיצוניים". בסיום העצרת נערך טקס הוקרה ל- 33 מהרוגי דיר אלבלח בעת מבצע "עופרת יצוקה" (פאל-מדיה, 6 במרץ).

העצרת בדיר אלבלח (6 במרץ, paldf)
העצרת בדיר אלבלח (6 במרץ, paldf)

   בראיון שהעניק חסין אבו עאד’רה, מפקד הביטחון הלאומי ברצועה, הוא פירט את פעילותו של המנגנון במהלך מבצע "עופרת יצוקה". בסיום דבריו הדגיש חסין אבו עאד’רה כי כוחותיו יהיו חלק מההתנגדות לכל "מעשה תוקפנות נגד הרצועה" וכי הם יגנו על האזרחים בכל הדרכים האפשריות (אלרסאלה, 3 במרץ). בדבריו אלו יש משום אישר על שילוב כוחות ביטחון פלסטיניים בפעולות הזרוע הצבאית /מבצעית של חמאס בעת פעילות צה"ל ברצועה.

ראיון חסין אבו עאד'רה לאלרסאלה
ראיון חסין אבו עאד’רה לאלרסאלה ( 3 במרץ)

הזירה המדינית

הוועידה הבינלאומית לתמיכה בפלסטינים באיראן 

   ב- 4- 5 במרץ קיימה איראן ועידה בינלאומית לתמיכה בפלסטינים, כמשקל נגד לוועידת המדינות התורמות בשרם אלשיח’. לדברי יו"ר המג’לס האיראני, עלי לאריג’אני , עסקה הוועידה בשני נושאים עיקריים: המצב ברצועת עזה לאחר המתקפה של ישראל ומציאת דרכים אפקטיביות לסייע לתושבי הרצועה (3 במרץ, IRNA). בוועדה נטלו חלק נציגים מסוריה, לבנון ממדינות מוסלמיות שונות, וכמו כן משלחות של בכירים מארגוני הטרור השונים כולל: חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין וחזבאללה.

נשיא איראן

  הוועידה הבינלאומית לתמיכה בפלסטינים באיראן

מימין: כינוס הועידה באיראן. משמאל: נשיא איראן נושא דברים (5 במרץ, פארס)

   בכירים איראניים תקפו בהתבטאויותיהם את ועידת שרם אלשיח’:

•  ערב הועידה אמר יו"ר ראש הרשות השופטת שאהרודי , כי איראן לקחה על עצמה את האחריות להגן על הפלסטינים מפני ישראל. הוא התייחס לוועידת המדינות התורמות וטען כי היא מנסה לפגוע בהישגי חמאס:"ההתנשאות העולמית החרימה את הישגי ההתנגדות" (5 במרץ, IRNA).

•  מזכ"ל הועדה הבינ"ל לתמיכה בפלסטין מחתשמי-פ’ור כינה את ועידת המדינות התורמות בשארם אלשייח כ"מאמץ מזויף". לדבריו, אותן מדינות שארגנו את הועידה תמכו ב"פשעים" של ישראל בעזה. הוא הוסיף כי במהלך ימי הוועידה פעלו 50 מומחים למשפט בינלאומי לגלות היבטים שונים של "פשעים ישראלים" שבוצעו בעשורים האחרונים, ובמיוחד במהלך המבצע בעזה (8 במרץ, IRNA).

  מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, שנאם בועידה, התייחס למלחמת לבנון והשנייה ולמבצע בעזה. הוא לעג לישראל על שלמרות שזכתה לגיבוי אמריקני והשתמשה בנשק אמריקני, "נחלה תבוסה כפולה" בשתי המלחמות. הוא ביקר את מועצת הביטחון בטענה שהיא אינה מסייעת לשמירה על בטחון העולם ואמר כי "שחרור פלסטין יעשה באמצעות התנגדות [קרי, הטרור והאלימות]… ולא באמצעות תחנונים לאו"ם ולמעצמות העולם". הוא כינה את ישראל "גידול סרטני" ובהתייחסו לשואה אמר כי היא היוותה תירוץ ל"כיבוש אדמות פלסטין". עלי ח’אמנהאי מתח ביקורת על ארה"ב באומרו כי ממשל אובמה בתמיכתו בישראל, תומך בטרור ובטבח בעם הפלסטיני (8 במרץ, IRNA).

  בשולי הוועידה קיים עלי לאריג’אני יו"ר המג’לס, מספר פגישות במסגרת זאת נועד עם עמיתו הסורי, מחמוד אלבארש . בפגישה אמר לאריג’אני כי "יש לנקוט בצעדים משותפים לסיוע לעם הפלסטיני" (סוכנות הידיעות פארס, 6 במרץ). ניתן להניח כי איראן וסוריה תנסנה לתרגם את ההצהרות הללו לסיוע מעשי לחמאס ולארגוני טרור נוספים הפועלים ברצועה.

נקבע שם רחוב בטהראן על שם עמאד מע’ניה

  במהלך ימי וועידת התמיכה בפלסטינים החליטה איראן לקרוא רחוב בבירה, טהראן על שמו של בכיר חזבאללה שנהרג בדמשק, עמאד מע’ניה 4. רחוב זה ממוקם בגבול הרחובות אחמד קציר וח’אלד אסלאמבולי 5.

איראן וארגוני הטרור מביעות תמיכה בנשיא סודאן המבוקש בחשד לרצח עם

  בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיע ב- 4 במרץ על החלטתו להוציא צו מעצר נגד נשיא סודאן, עומר חסן אלבאשיר, בגין פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה שביצע בסכסוך הדמים בחבל דארפור.

  איראן וארגוני הטרור הפלסטינים הזדרזו להתייצב לימינו של נשיא סודאן . משלחת איראנית ומשלחות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הגיעו לסודאן להביע סולידאריות עם נשיאה (6 במרץ, פלסטין אלא’ן, AP). במסיבת עיתונאים שערך עלי לאריג’אני , יו"ר המג’לס האיראני, גינה את ההחלטה, וכינה אותה בלתי חוקית, המפרה את התקנים הבינלאומיים (7 במרץ, IRNA). ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח בטלפון עם נשיא סודאן, עמר אלבאשיר, והביע בפניו את התנגדותו לצו המעצר שהוציא בין הדין הפלילי הבינלאומי (5 במרץ, Palestine-info).

הפגנות תמיכה בנשיא סודאן בעזה כשדגלי חמאס ברקע
הפגנות תמיכה בנשיא סודאן בעזה כשדגלי חמאס ברקע (ערוץ אלאקצא, 6 במרץ)

הזירה הפנים-פלסטינית

התפטרות סלאם פיאצ’ וממשלתו

   ב-7 במרץ הודיע סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, על התפטרותו והתפטרות ממשלתו. הוא הציג זאת כתמיכה במאמצים להרכבת "ממשלת הסכמה לאומית", שתביא לאיחוד מחדש של המולדת הפלסטינית (סוכנות ופא, 8 במרץ). סלאם פיאצ’ ציין כי התפטרותו תיכנס לתוקף עם הקמת ממשלת האחדות הפלסטינית, אך לא יאוחר מסוף מרץ.

   בתגובה להתפטרותו של סלאם פיאצ’ ציין אבו מאזן כי ההודעה קשורה למאמצי הפיוס, והודה לו על פועלו. הוא ביקש מסלאם פיאצ’ להמשיך בתפקידו עד שיתבררו תוצאות שיחות הפיוס. הועד הפועל של אש"פ הביע גם הוא הוקרה לצעדו של פיאצ’ וציין כי הדבר נועד לשרת את תהליך הפיוס הפנים-פלסטיני והקמת ממשלת אחדות. עזאם אלאחמד, ראש סיעת פתח במועצה המחוקקת, ציין כי אם לא יושג הסכם על הקמת ממשלת אחדות, ימשיך סלאם פיאצ’ להחזיק בתוארו בראש ממשלת המעבר (אלשרק אלאוסט, 8 במרץ).

   למרות הצגת דברים זאת, טענו גורמים פלסטינים כי סלאם פיאצ’ התפטר בשל מחלוקות בין ממשלתו לבין הנהגת פתח. סברה נוספת שהועלתה היא כי המדובר בניסיון של הרשות הפלסטינית להביך את ממשלת חמאס, במטרה להכריח אותה לנקוט צעד דומה (של התפטרות ממשלת הניה) ובמידת הצורך להטיל עליה את האחריות במקרה של כישלון הדיאלוג (פלסטין אליום, 7 במרץ).

   בחמאס הביעו שביעות רצון על התפטרות סלאם פיאצ’. פוזי ברהום דובר חמאס טען, כי להתפטרות אין קשר לשיחות הפיוס ולכוונה להקים ממשלת אחדות, אלא לחילוקי דעות עם אבו מאזן. הוא הוסיף שהמדובר בסיום צפוי לממשלה שלא הייתה חוקית מלכתחילה. טאהר אלנונו , דובר ממשל הניה, הדגיש כי בראיית חמאס אין בנמצא ממשלה לגיטימי בראמאללה, ולפיכך התפטרות ממשלת פיאצ’ הייתה תרגיל תקשורתי גרידא (ערוץ אלקדס, 7 במרץ).

הדיאלוג בין פתח לחמאס

   המאמצים להשגת פיוס פנים-פלסטיני צפויים להתחדש עם התכנסות בקהיר של וועדות הפיוס ב- 10 במרץ. ב- 8 במרץ הגיעה לקהיר משלחת חמאס ברשות מחמוד אלזהאר . משלחות של פתח וארגונים פלסטינים נוספים צפויות להגיע עד למועד חידוש הדיאלוג (סוכנות הידיעות הגרמנית, 8 במרץ, DPA). בינתיים נמשכת מלחמת התעמולה בין פתח לחמאס ומנגנוני המודיעין של הרשות הפלסטינית ממשיכים לעצור פעילים של חמאס (ראו להלן).

   תנועת חמאס, הביעה נכונותה להתגמש בעניינים הקשורים לתיקים בממשלה ולאופן ניהול משרדי הממשלה. בכיר חמאס אימן טה אמר כי התנועה מוכנה לוויתורים כדי להבטיח את הצלחת הדיאלוג (אלג’רידה, 3 במרץ). מאידך, דרישה להכרה בישראל צפויה להיתקל בהתנגדות חמאס. מחמוד אלזהאר הכריז כי הממשלה העתידית (של הפלסטינים) לא תכיר בישראל וכי "ההכרה בה לא עמדה ולא תעמוד על סדר היום של הממשלה החדשה". אלזהאר הוסיף כי " חמאס לא תכיר בהסכמים שנחתמו בין אש"ף לישראל " (אלוטן, 5 במרץ). יצוין כי בפגישת יו"ר הרשות אבו מאזן עם מזכירת המדינה האמריקנית הילארי קלינטון, הבהירה קלינטון כי ארה"ב לא תקיים קשרים עם ממשלה פלסטינית בהשתתפות חמאס, אשר לא תכיר בתנאי ה"רביעייה", ובכללם הכרה בישראל (אלשרק אלאוסט, 5 במרץ).

נמשכת פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ביהודה ובשומרון

   למרות קיומו של הדיאלוג הפנים-פלסטיני, נמשכת הפעילות האינטנסיבית של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד פעילי חמאס וארגוני הטרור ביהודה ושומרון. במהלך השבוע החולף עצרו מנגנוני הביטחון פעילי חמאס בשכם, טולכרם וערים נוספות. במקביל, נמשכת פעילות להשבת הסדר הציבורי ביהודה ושומרון. בעיירה סלפית שממזרח לקלקיליה ובכפרים שסביבתה, נערך מבצע במהלכו הורדו מהכביש עשרות כלי רכב לא חוקיים ונעצרו מספר פלסטינים על רקע פלילי (סוכנות מען, 6 במרץ).

   על רקע הדיאלוג הפנים-פלסטיני והמשך פעילות מנגנוני הביטחון ביהודה ושומרון פרסם אתר המזוהה עם חמאס רשימת מעודכנת של עצורי חמאס. לגרסת האתר, בידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית עצורים כיום 339 אנשי חמאס (אלכאשף, 8 במרץ).

חמאס ממשיכה לטעון לבכורה על שיקום הרצועה

   לאחר פרסום סיכום ועידת המדינות התורמות שהתקיימה בקהיר ב- 2 במרץ, מתחו ראשי חמאס ביקורת על הועידה והחלטותיה. עיקר הביקורת נסב על כך שנציגי חמאס לא הוזמנו לקחת חלק בתוכניות לשיקום הרצועה ועל עירוב של שיקולים פוליטיים באופן העברת הכספים לשיקום. בעת ביקורו באיראן, אמר מחמוד אלזהאר , בכיר חמאס ברצועה, כי למדינות המערב אין זכות להתנות את הסיוע לשיקומה של רצועת עזה בכך שהכספים לא יועברו לחמאס. זאת, "משום שלא ניתן להפריד את חמאס מרצועת עזה" (ערוץ אלעאלם, 3 במרץ). התבטאויות חמאס משקפות את מדיניותה להפוך את הסיוע הבינלאומי לשיקום הרצועה למנוף להגדלת השפעתה הפוליטית ברצועה וברשות הפלסטינית בכלל.


1 ארגון "גדודי חופשיי הגליל" נטל אחריות לביצוע הפיגועים בירושלים בתקופה האחרונה. ביוני 2004 הוגשו כתבי אישום חמורים נגד חמשת חברי חוליית "גדודי חופשיי הגליל" תושבי כפר כנא וכפר מנדא שבגליל. החמישה הואשמו בקשירת קשר לביצוע פשע בנסיבות מחמירות פעילות בארגון טרור והתאחדות בלתי מותרת ניסיון לחטיפה בנסיבות מחמירות ועוד. החוליה נתפסה בעת שביצעה ירי לעבר ניידת משמר הגבול בצומת רימון שבגליל התחתון. ראש החוליה, מחמד ח’טיב נהרג מאש כוחות הביטחון (אפריל 2004). מאוחר יותר נודע כי מחמד ח’טיב גם עמד מאחורי רצח החייל אולג שייחט (יולי 2003). ביולי 2004 נדקר חייל בצומת גולני. מאחורי התקרית עמד אחיו של מחמד ח’טיב שטען כי ביצע את המעשה כנקמה על הריגתו (יולי 2004, ynet). להערכתנו, המדובר בנטילות אחריות פיקטיביות ולא בגוף מאורגן העומד מאחורי כל הפיגועים בירושלים.

2 ראו לקט: "ירושלים כמוקד לטרור: עליה בהיקף פעולות הטרור בירושלים ובמעורבות תושבי מזרח העיר" (5 באוקטובר, 2008).

3 מקורות בחמאס מסרו לאחרונה כי חוליות "גדודי חזבאללה בפלסטין" כוללות פורשים מפלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ופעילים מחטיבות צלאח אלדין של וועדות ההתנגדות העממית. אנשי החוליות מגדירים עצמם כ"הולכים בדרכו של מצעב אלזרקאוי",(פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין העולמי שנהרג ע"י האמריקאים בעיראק). על פי אותם מקורות חמאס הבהירה לאנשי הארגון כי עליהם להפסיק את ירי הרקטות ואם לא יהיו נתונים למעקב ומעצרים (אלשרק אלאוסט, 8 במרץ).

4 לפרטים נוספים ראו: "עמאד פאיז מע’ניה "מספר שניים" בחזבאללה, ששימש כאחראי על הפעילות הצבאית והטרוריסטית של חזבאללה בלבנון ובחו"ל, מצא מותו בפיצוץ מכונית תופת בדמשק. מע’ניה היה מעורב בביצוע פיגועים רבים נגד יעדים ישראליים, יהודים ומערביים והיה בצמרת הטרוריסטים המבוקשים ע"י שלטונות ארה"ב "

5 אחמד קציר , מחבל, מתאבד שפוצץ עצמו בבניין הממשל הצבאי הישראלי בצור ב- 11 בנובמבר 1982. קציר היה המחבל המתאבד הראשון. ח’אלד אסלאמבולי , היה רוצח סאדאת. קריאת הרחוב על שמו גררה בעבר מחאות מצריות ותרמה ליחסים המתוחים בין איראן למצרים.

לראש העמוד