חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (17- 24 בפברואר 2009)

צילום: שי וקנין, 21 בפברואר

צילום: שי וקנין, 21 בפברואר

צילום: זאב טרכטמן, 23 בפברואר

צילום: זאב טרכטמן, 23 בפברואר

פינוי רקטה שנפלה ב- 23 בפברואר סמוך לשדרות

פינוי רקטה שנפלה ב- 23 בפברואר סמוך לשדרות

פיגועים בחתך שבועי

פיגועים בחתך שבועי

ערוץ 10, 19 בפברואר

ערוץ 10, 19 בפברואר

אלג'זירה, 22 בפברואר

אלג'זירה, 22 בפברואר

אלג'זירה, 21 בפברואר

אלג'זירה, 21 בפברואר

ערוץ אלאקצא, 23 בפברואר

ערוץ אלאקצא, 23 בפברואר

צילום: שי וקנין, 21 בפברואר

צילום: שי וקנין, 21 בפברואר


ירי רקטות מדרום ומצפון

צילום: שי וקנין, 21 בפברואר

  צילום: זאב טרכטמן, 23 בפברואר

רקטה שנפלה בישוב מעיליא בגליל המערבי
(צילום: שי וקנין, 21 בפברואר)

 

רקטה שנפלה סמוך לשדרות בנגב המערבי
(צילום: זאב טרכטמן, 23 בפברואר)

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע נמשך ירי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי וכוחות צה"ל. כמו כן ניסו חוליות מחבלים להניח מטענים נגד כוחות צה"ל הפועלים בקרבת הגבול. בכל האירועים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  וועדת השרים לביטחון לאומי קיבלה פה אחד החלטה, שמשמעותה העמדת שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט בראש סדר העדיפויות, לפני הסכם ה"הרגעה". חמאס הציגה את ההחלטה הישראלית כפגיעה ביוזמה המצרית והדגישה כי אין לקשור בין ה"הרגעה" לבין עניינו של גלעד שליט ולכל אחת מהסוגיות יש "מחיר" משלה. דובר רשמי של משרד החוץ המצרי הודיע כי החלטת ישראל מטרפדת את ההזדמנות להשיג "הרגעה" אולם הוסיף ואמר כי מצרים ממתינה על מנת לראות כיצד ניתן יהיה לטפל במצב שנוצר בתקופה הקרובה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

נמשך ירי יום –יומי של רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע נמשך הירי היום-יומי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב ולעבר כוחות צה"ל הפועלים בסמוך לגדר הביטחון. השבוע חלה עליית מה במספר פצצות המרגמה. סה"כ במהלך השבוע נפלו בשטח ישראל 12 רקטות (לעומת 13 בשבוע שקדם לו). חלק מהרקטות נפלו בשטח רצועת עזה, דבר העשוי להעיד על הקושי היחסי שנתקלות בו חוליות הירי. כמו כן נורו במהלך השבוע 15 פצצות מרגמה (לעומת 6 בשבוע שקדם לו). פצצות המרגמה נורו בעיקר לעבר כוחות צה"ל, שפעלו בסמוך לגדר הביטחון. שתי חוליות ניסו להניח מטענים נגד כוחות צה"ל (20, 23 בפברואר). בכל האירועים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  להלן פירוט האירועים הבולטים:

•  19 בפברואר – במהלך היום אותרו ארבע נפילות של רקטות. אחת הרקטות נפלה באזור שדרות . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

•  20 בפברואר – שש פצצות מרגמה נורו במהלך היום לעבר כוחות צה"ל . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

•  20 בפברואר – חוליה המונה שלושה פלסטינים הניחה מטען כ- 4 ק"מ צפונית מזרחית למוצב כיסופים . השלושה נמלטו לעבר מבנה סמוך.

•  23 בפברואר – שתי נפילות רקטות אותרו בסמוך לשדרות לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

23 בפברואר – חוליית מחבלים ניסתה להניח מטענים כ- 3 ק"מ צפונית למוצב כיסופים. חיל האוויר תקף את החוליה.

פינוי רקטה שנפלה ב- 23 בפברואר סמוך לשדרות
פינוי רקטה שנפלה ב- 23 בפברואר סמוך לשדרות
(זאב טרכטמן, 23 בפברואר)

  ארגוני הטרור ממשיכים להימנע במרבית המקרים מנטילת אחריות פומבית לאירועים. ברוב המקרים נטל על עצמו אחריות לירי גוף פיקטיבי המתקרא "גדודי חזבאללה בפלסטין" (אתר קדסנט 18, 19, 22 בפברואר). במקרה אחד של ירי פצצות מרגמה נטל על עצמו גדודי חללי אלאקצא/חוליות אימן ג’ודא את האחריות (אתר אימן ג’ודה, 21 בפברואר). את האחריות להנחת המטענים נטל על עצמו הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר קדסנט, 23 בפברואר).

פיגועים בחתך שבועי מאז סיום מבצע “עופרת יצוקה”

פיגועים בחתך שבועי

מאפייני תגובת צה”ל

  בתגובה לאירועי הירי והנחת המטענים תקף חיל האוויר יעדי טרור ברצועה. במסגרת זאת הותקפו: מוצב של חמאס בח’אן יונס (17 בפברואר), מנהרות באזור רפיח (17 בפברואר, 19 בפברואר), בתקיפה ב-19 בפברואר נפצע באורח בינוני דובר מנהלת המעברים עאדל זערב (אתר פלסטין אלא’ן, 19 בפברואר). כמו כן תקף חיל האוויר חוליה, שהניחה מטענים 3 ק"מ צפונית למוצב כיסופים (23 בפברואר).

יהודה ושומרון

נמשכים הפיגועים ביהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכה השלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים:

•  19 בפברואר : בקבוק תבערה ואבנים הושלכו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לחברון. לא היו נפגעים. נזק נגרם לאוטובוס. במקרה אחר, הושלכו שלושה בקבוקי תבערה לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית אומר, שמדרום לבית לחם. מאוחר יותר הושלך בקבוק תבערה נוסף לעבר כלי רכב ישראליים סמוך בו אירע האירוע הקודם. בשני המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

•  18 בפברואר : אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל מאבנים, שנזרקו לעבר הרכב בו נסעה סמוך לבורקה, מזרחית לראמאללה. הפצועה קיבלה טיפול רפואי ראשוני במקום. כוחות צה"ל עורכים כעת סריקות באזור .

פעילות סיכול ומנע

  צה"ל ממשיך בפעילות סיכול ומנע, במהלכה נחשפו כלי נשק ותחמושת. להלן אירועים בולטים:

•  18 בפברואר : כוח צה"ל עצר שני פלסטינים חמושים ובידם שני כלי נשק מאולתרים ובקבוק תבערה מוכן להשלכה. תצפית צה"ל זיהתה את שני הפלסטינים סמוך לכפר בית דג’ן , דרומית מזרחית לשכם. כוח צה"ל שהגיע למקום זיהה חסם אבנים בכביש המוביל ליישוב אלון מורה. במקביל זיהה הכוח את שני הפלסטינים החמושים, פתח במרדף, עצר את שניהם והעבירם לחקירת כוחות הביטחון.

•  18 בפברואר : במהלך בדיקה ביטחונית בנקודת ביקורת בביר זית, צפונית לראמאללה, חשף כוח צה"ל בכלי רכב רובה מסוג M-16 . שלושת הפלסטינים שהיו ברכב נעצרו והועברו לחקירת כוחות הביטחון.

הקלות לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון

  לאחר מספר פגישות תיאום בין מפקדי צה"ל, ראשי מנגנוני הביטחון ובכירים נוספים ברשות הפלסטינית ובמסגרת מדיניות החותרת להקל על חיי האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון, הוחלט על מספר הקלות בתחומים שונים. חלקן יוצאו לפועל באופן מיידי וחלקן במהלך החודשים הקרובים. להלן הפעולות עליהן הוחלט (דובר צה"ל, 24 בפברואר):

•  צה"ל צפוי לפנות עד סוף חודש אוגוסט יותר ממחצית נקודות הבידוק הביטחוני ביהודה ושומרון ולאפשר לפלסטינים חופש תנועה נרחב יותר . המהלך, הנו ההקלה המשמעותית ביותר שנעשתה בשנים האחרונות כלפי הפלסטינים המתגוררים ביהודה ושומרון. היוזמה הינה חלק מתוכנית שגובשה בשנה שעברה בפיקוד המרכז, שבסיומה צפויות להישאר מעבר לקו הירוק כ-12 נקודות בידוק בלבד לעומת 41 נקודות הקיימות כיום. כמו כן הוחלט בצה"ל לבצע במעברים שיוותרו הליך בידוק סלקטיבי המבוסס על פרופילים של אנשים המועדים לבצע פעולות חבלניות .

•  כביש הגישה המחבר בין כביש 60 ובין הכפר בני-נעים, דרומית מזרחית לחברון, נפתח לתנועה לאחר שנחסם בשנת 2001 מטעמי ביטחון . כמו כן, הוגמשו תנאי המעבר בנקודת הביקורת חווארה באזור שכם ותוגברה הפעילות בחלק מנקודות הביקורת באזור טול-כרם. יצוין כי בשנה האחרונה הוסרו כ-135 חסמים הכוללים בין היתר את נקודת הביקורת המרכזית ברימונים (מזרחית לראמאללה) ובעצירה אלשמאליה (שמצפון לשכם).

•  תתאפשר פתיחתן של 12 תחנות משטרה פלסטיניות חדשות בשטח 1B ויוגדלו היקפי פעילות המנגנונים במסגרת התחנות הקיימות . התחנות החדשות מתווספות ל- 19 תחנות כבר נפתחו עד היום. כמו כן, נוספו 190 אנשי ציבור פלסטינים ובכירים במנגנוני הביטחון לרשימת מחזיקי תעודות המקנות להם חופש תנועה מרבי (המונה כיום כ-200 איש).

•  אושרה כניסה של ערביי ישראל בסופי שבוע לעיר שכם. צעד דומה יושם בעבר בעיר ג’נין הביא לגידול בהכנסה של העסקים באזור. כמו כן, הורחבו מכסות הפועלים הפלסטינים המורשים לעבוד בישראל והוארך תוקפם של היתרי הכניסה לישראל למטרות רפואיות משלושה חודשים לחצי שנה (לחולים כרוניים, למלוויהם וכן לסטודנטים המתמחים בבתי חולים בישראל) .

  מצה"ל נמסר כי מימוש התוכנית הינה תוצאה ישירה של צמצום הפעילות החבלנית העוינת באזור והצלחת פעילות הסיכול של כוחות הביטחון הישראליים והפלסטיניים. קצין ההנדסה של פיקוד מרכז, אל"ם בני שיק, המוביל את יישום התוכנית אמר כי "… הגענו למסקנה, שאפשר לשחרר קצת את החגורה. החלטנו לקחת סיכון מתוך הבנה כי ככל שיש פחות טרור אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לתת יותר חופש. אנחנו מעוניינים שגם הצד השני יבין שככל שהוא יבצע פחות פעולות חבלניות, הוא יהיה משוחרר יותר". הוא הוסיף כי "אנחנו לא פוגעים במהלך זה בחופש שלנו לבצע פעילות מסכלת" (אתר דובר צה"ל, 19 בפברואר).

ערוץ 10, 19 בפברואר
מפגש קציני המנהל האזרחי וקצינים פלסטיניים (ערוץ 10, 19 בפברואר).

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

המצב במעברים בין ישראל לרצועה

  במהלך השבוע החולף נמשך מעבר סיוע הומאניטארי במעברים כרם שלום וקרני, בממוצע של כ- 130 משאיות ליום . כמו כן, נמשך מעבר אזרחים בעלי צרכים הומאניטאריים ועובדי ארגונים בינלאומיים דרך מעבר ארז. סולר תעשייתי וגז בישול המשיכו לעבור דרך מסוף הדלקים בנחל עוז.

מעבר רפיח

  ב- 22 בפברואר פתחה מצרים את מעבר רפיח למשך שלשה ימים למעבר פלסטינים בעלי צרכים הומאניטאריים, חולים וסטודנטים. ב- 22 בפברואר עזבו כ- 770 איש מרצועת עזה למצרים. מעל ל- 250 פלסטינים שבו ממצרים לרצועת עזה. דובר משרד הפנים של חמאס, איהב אלע’צין, התלונן כי הפעילות במעבר "איטית מידי" וכי מצרים מנעה מעשרות פלסטינים את המעבר (אתר משרד הפנים של חמאס, 23 בפברואר).

  במקביל, ממשיכה מצרים בהקשחת צעדיה לאורך הגבול עם הרצועה, והיא מונעת כניסה של פעילים פרו-פלסטינים וסיוע לרצועת עזה (אליום אלסאבע, 23 בפברואר). ברקע עומד החשש המצרי מהתלקחותם של אירועים אלימים, שיביאו לניסיון נוסף של פריצת הגבול בין רצועת עזה למצרים. ב- 21 בפברואר תגברה מצרים את הגבול עם רצועת עזה במאות שוטרים נוספים. בכיר בטחוני מצרי מסר בעילום שם כי היה ברשותם מידע על כוונת מאות פלסטינים לקיים תהלוכות בדרישה לפתוח את מעבר רפיח (רויטרס, 21 בפברואר). ב- 19 בפברואר סיכלו כוחות הביטחון ניסיון הסתננות של 300 פלסטינים לרפיח המצרית לאחר תקיפה ישראלית באזור המנהרות שבין רצועת עזה למצרים (אליום אלסאבע, 20 בפברואר).

אלג'זירה, 22 בפברואר
מימין: יציאת פלסטינים מרצועת עזה. משמאל: שוטרים מצריים מאבטחים את

מעבר רפיח והגבול שבין מצרים לרצועת עזה (אלג’זירה, 22 בפברואר)

תרומות לשיקום רצועת עזה ולפיתוח הגדה המערבית

  שרי החוץ והאוצר של מדינות המפרץ החליטו ב- 22 בפברואר על הקמת קרן של מדינות ערב לשיקום עזה. במסגרת זאת הוחלט כי הכספים שגויסו ע"י סעודיה וקטר למטרת השיקום ישולבו במסגרת הקרן הזאת. הקרן תנוהל ע"י ועדה מטעם המדינות הערביות החברות בקרן. המהלך הינו חלק מתאום עמדות של מדינות המפרץ לקראת ועידת המדינות התורמות הצפויה להתכנס בתחילת חודש מרץ בקהיר (אלשרק אלאוסט, 23 בפברואר).

  ארצות הברית מגבשת חבילת סיוע בסך 900 מליון דולר שתחולק לשיקום רצועת עזה ולפיתוח הגדה המערבית. התוכנית תוצג במסגרת כינוס ועידת המדינות התורמות במצרים (רויטרס, 23 בפברואר). ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, הודיע כי בועידת ה- G8 בחודש יולי, תציג מדינתו תוכנית לתמיכה בכלכלת הגדה המערבית, אשר תכלול בין השאר הקמת שדה תעופה בינלאומי, בניית בית מלון וסיוע להקמת עסקים בינלאומיים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 23 בפברואר). 

נמשכים מאבקי הכוח בין חמאס לפתח סביב שיקום הרצועה 

  הרשות הפלסטינית הודיע כי הסתיימה הערכת הנזקים בעקבות מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. ראש ממשלת הרשות, סלאם פיאצ’, הודיע כי הוא חתם על הסכם למימון שיקום הבתים עם הבנקים הפועלים ברצועת עזה, וכי הסכם זה מאפשר לתושבים שבתיהם ניזוקו לקבל את כספם ישירות מהבנקים (אלאיאם, 20 בפברואר). בחמאס ביקרו את ההסכם בטענה כי הוא מבוסס על נתונים חלקיים בלבד של נזקי המלחמה, וכי מטרתו לעקוף את ממשל חמאס ולעכב את תוכניות השיקום (פלסטין, 21 בפברואר).

מצרים אישרה העברת כספי חמאס 

  ב- 5 בפברואר סיכלה מצרים העברת תשעה מליון דולר ושני מליון יורו במזומן על ידי משלחת חמאס שחזרה משיחות במצרים. עתה הסכימה מצרים למסור את הכסף לידי חמאס. הכסף הופקד בבנק מצרי על ידי בכיר חמאס אימן טה (אליום אלסאבע, 20 בפברואר). ב- 19 בפברואר עבר אימן טה למצרים דרך מעבר רפיח (אלבשאיר, 19 בפברואר), ככל הנראה על מנת לקבל את הכספים ולהעבירם לרצועת עזה.

איום ב"אינתיפאדה" של ספינות 

  בעקבות השתלטות חיל הים ב- 5 בפברואר על הספינה הלבנונית שיצאה לעבר רצועת עזה ביוזמת "ועדת היוזמה הלאומית לשבירת המצור על עזה", אמר מתאם ההפלגה, האני סלימאן, כי ארגונו נערך ל"אינתיפאדה" של ספינות. לדבריו, הכוונה לשגר ספינות שתצאנה במקביל מלבנון, מצרים, מרוקו, בחריין, תוניסיה, אלג’יריה ותימן, במהלך חודש מרץ (אלשרוק אליומי, 21 בפברואר).

פעילות אינטנסיבית של מצרים למניעת הברחות 

  העיתון לוס אנג’לס טיימס פרסם כתבה (16 בפברואר) בנושא המנהרות, השמה את הדגש על הפעילות המצרית נגד ההברחות. להלן עיקרי הכתבה:

•  קיימים סימנים שמצרים נוחלת הצלחות במאבק במנהרות, במקום שבו ישראל נכשלה. אולם קיימת גם העלמת עין של שלטונות מצרים מההברחות משום המצרים רואים במנהרות שסתום שנועד למנוע מהתדרדרות תנאי החיים ברצועת עזה למצב של ייאוש.

•  למרות מבצע "עופרת יצוקה" והתקיפות הישראליות הרבות של המנהרות בעזה, טענו בעלי המנהרות כי מצבם לא השתנה. זעמם מופנה כעת כלפי הממשלה המצרית, על פעילותה נגד המסחר המתבצע באמצעות המנהרות, והפסקת שטף המצרכים. לטענת אחד מבעלי המנהרות הדבר עלול להרוס את הכלכלה של רצועת עזה.

•  שוטר חמאס, המוצב בסמוך לגבול, אמר לכתב כי "נראה שהם (מצרים) לוקחים את הנושא הפעם ברצינות". לטענת בעלי המנהרות, נשיא מצרים, חסני מובארק, דחה את הקריאות להצבת כוחות בינלאומיים בגבול עם רצועת עזה, ומיהר להוכיח שמצרים מסוגלת לפקח על גבולותיה. בעלי המנהרות מקווים כי הצעדים המצריים הם "הצגה זמנית" בלבד כדי לרצות את הדרישות הבינלאומיות.

•  קיימת בקרב בעלי המנהרות אווירה של זהירות, בעקבות הפעילות המצרית. בימים הראשונים הציגו בעלי המנהרות את פעילות ההברחות הממשיכה להתבצע במנהרות. כיום הם ממשיכים להתראיין אולם נמנעים מלאפשר ביצוע צילומים.

•  בעלי המנהרות ממשיכים להכחיש העברת נשק ותחמושת על ידם, באומרם כי אלו מועברים ב"מנהרות סודיות", בבעלות חמאס. המנהרות הללו עמוקות יותר, מבוצרות יותר ומגיעות לעומק השטח הפלסטיני, הרחק מהגבול המצרי.

  גם כלי התקשורת הערביים דיווחו על פעילות נמרצת של כוחות הביטחון המצרים נגד ההברחות:

•  יומון כוויתי פרסם ידיעה, לפיה, ב- 18 בפברואר עצרו כוחות הביטחון המצרים שני תושבי אלעריש, שעבדו במעבר רפיח, בחשד שלקחו חלק בהברחת "צינורות ברזל לחמאס". על פי הדיווח, סבורים כוחות הביטחון המצריים כי צינורות אלו משמשים את "תעשיית הרקטות הפלסטינית המקומית" (אלג’רידה, 19 בפברואר). ב- 23 בפברואר חשפו כוחות הביטחון המצריים שתי מנהרות (אלבשאיר, 23 בפברואר). באותו יום, נפצע שוטר מצרי מירי לעברו בעת ששמר על מחסן סחורות שהיו מיועדות להברחה לרצועת עזה (אליום אלסאבע, 23 בפברואר).

•  ב- 19 בפברואר התגלעו עימותים אלימים בין תושבי רפיח המצרית לבין כוחות הביטחון המצריים, במהלך פעילות הריסת מנהרות באזור רפיח. הכוחות פשטו על מבני מגורים והחרימו סחורות רבות שהיו אמורות להיות מוברחות לרצועת עזה דרך המנהרות (אתר האחים המוסלמים, 19 בפברואר). הפלסטינים, הרואים בפעילות המצרית מכשול לתעשיית ההברחות, ביצעו בימים האחרונים ירי לעבר מצלמות שהציבה מצרים לאורך קו הגבול עם רצועת עזה (אתר טלוויזיית שכם, 21 בפברואר).

התגנב לרצועה צוות אלג’זירה שנמנעה כניסתו

  במסגרת התוכנית השבועית "דיאלוג פתוח" המשודרת בערוץ אלג’זירה, שודרה ב- 21 בפברואר, כתבה עם מנחה התוכנית, ע’סאן בן ג’דו, מרצועת עזה. בשבועות האחרונים נמנעה כניסתם של בן ג’דו וצוות הצילום שאיתו לרצועה במעבר רפיח, ע"י מצרים. וייתכן כי הם הצליחו להתגנב דרך המנהרות שבין מצרים לרצועת עזה. במהלך התוכנית ראיין בן ג’דו פעילים מהזרוע הצבאית של חמאס, שספרו על הצלחותיהם הצבאיות (השקריות) במהלך מבצע "עופרת יצוקה".

אלג'זירה, 21 בפברואר
ע’סאן בן ג’דו מסייר ברצועת עזה ומראיין פעילי חמאס (אלג’זירה, 21 בפברואר)

הזירה המדינית

יוזמת ה”הרגעה” המצרית והמו”מ להחזרת גלעד שליט- תמונת מצב 

  ב- 18 בפברואר 2009 התכנסה ועדת השרים לביטחון לאומי (הקבינט) וקיבלה פה אחד החלטה, שמשמעותה העמדת שחרורו של החיל החטוף גלעד שליט בראש סדר העדיפויות, לפני הסכם ה"הרגעה", עליו מנהלת מצרים מו"מ עם ישראל ועם החמאס (בנפרד). פרטי ההחלטה (על פי אתר משרד ראש הממשלה):

•  בראש סדר העדיפויות של ישראל, עומד וימשיך לעמוד, שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. ישראל תמשיך להשקיע כל מאמץ לשם כך. שחרורו של גלעד שליט יהיה כרוך בשחרור אסירים פלסטינים, על פי רשימה, שבהקדם האפשרי תוסכם ותאושר על ידי הגורמים המוסמכים בישראל .

•  ישראל אינה מנהלת כל מו"מ עם חמאס או ארגון טרור אחר במטרה להגיע להבנות או להסדרה עמו ביחס להפסקת אש .

•  ישראל מביעה הערכה עמוקה לניסיונות ולמאמצים שנוקטים השלטונות המצריים להביא לייצוב הפסקת האש . לאחר מבצע עופרת יצוקה, ולנכונותה של מצרים לתווך להחזרת גלעד שליט. בהקשרים אלה, יהיה תיאום מול מצרים .

•    ישראל תמשיך במאמץ הומניטארי נרחב , בתיאום עם הרשות הפלסטינים והגורמים הבינלאומיים הרלוונטיים, על מנת לספק את הצרכים המיידים והבסיסיים של האוכלוסייה הפלסטינית. לשם כך ישראל תאפשר פעילות המעברים באופן חלקי משטחה לרצועת עזה .

•    הרחבת הפעילות במעברים תידון עם שחרורו של גלעד שליט .

•    מעבר רפיח ייפתח , בתיאום עם מצרים והרשות הפלסטינית, רק על פי הפרמטרים שנקבעו בנובמבר 2005.

  עוד נאמר בהחלטת הועדה כי "ישראל תגיב במהירות ובעוצמה ובאופן מתמשך על המשך פעולות הטרור נגדה משטח רצועת עזה ובכלל זה, ירי רקטות, הברחות נשק ואמצעי לחימה והתעצמות ארגוני הטרור ברצועת עזה. בהקשר, זה ישראל רואה בארגון החמאס את הכתובת האחראית היחידה לכל הנעשה ברצועת עזה ותגבה ממנו את המחיר על המשך פעילות הטרור , לרבות בסוגיית ההברחות" .

  חמאס הגיבה בשלילה על ההחלטה הישראלית בהציגה אותה כפגיעה במאמצי ה"הרגעה" המצריים. דוברי חמאס הדגישו כי אין לקשור בין ה"הרגעה" לבין עניינו של גלעד שליט ולכל אחת מהסוגיות י "מחיר" משלה. להלן עיקרי ההתבטאויות של כמה דוברים מטעם חמאס:

•  מחמוד אלזהאר , מבכירי חמאס ברצועה, שב למצרים ב-21 בפברואר ונועד עם ראש המודיעין עמר סלימאן. ממצרים הוא המשיך לרצועת עזה. הוא ציין כי שיחותיו במצרים היו חיוביות ובמהלכן הופגה המתיחות בין חמאס למצרים. לדבריו חמאס הגיעה להסכם עם המצרים אודות ה"הרגעה" וכל שנותר עתה, לנוכח העמדה ה"מסוכנת" של ישראל, הוא להמתין. מחמוד אלזהאר הוסיף כי "בכל מקרה, לא נמסור נפשנו עבור ה’הרגעה’…". הוא ציין גם כי סביב עסקת האסירים לא קיימת "אווירה חיובית" (ראיון לעיתון הלבנוני אלאח’באר, 21 בפברואר).

•  בכיר חמאס, אסאמה אלמזיני, ציין כי לא ניתן לקשור בין סוגיית גלעד שליט לבין פתיחת המעברים. חמאס הגישה רשימה של 450 אסירים והיא לא תסכים לשום שינוי. לחמאס אין בעיה לדון בו זמנית הן בהרגעה והן בסוגיית שליט "אך לכל נושא יש את ההתחייבויות שלו" (ערוץ אלאקצא, 20 בפברואר). בראיון מחמוד אלזהאר לעיתון מצרי ציין כי התנאי לשחרורו של גלעד שליט הוא, שישראל תשחרר 450 אסירים, כולל את מרואן אלברע’ותי ואחמד סעדאת (אלמצרי אליום, 23 בפברואר).

•  פוזי ברהום , דובר חמאס, הודיע כי ישראל מכשילה באופן מכוון את המאמצים המצריים ומתחמקת מהתחייבות ה"הרגעה" (18 פברואר, Palestine-info). נציג חמאס בלבנון אסאמה חמדאן ציין כי חמאס לא תשנה עמדותיה וכי היא מקווה שמצרים תמשיך ללחוץ על ישראל כדי להגיע ל"הרגעה" (ערוץ אלמסתקבל, 18 פברואר). דובר ממשל חמאס, טאהר אלנונו , איים כי חמאס תשוב ל"התנגדות" (קרי, לטרור) אם ישראל תתנגד להסכם ה"הרגעה" (העיתון הסעודי אלמדינה, 19 פברואר).

תגובת מצרים

18 פברוארדובר רשמי של משרד החוץ המצרי מסר כי החלטת ישראל "…מטרפדת ללא ספק את ההזדמנות להשיג הרגעה, שתעצור את שפיכות הדמים, כמו שמצרים והעולם כולו מקווים ומייחלים". הוא הוסיף: "אנחנו מחכים על מנת לראות כיצד אפשר לטפל במצב הזה בתקופה הקרובה…" (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 19 פברואר).

ביקור משלחת אמריקנית ברצועת עזה

  ב- 19 בפברואר ביקרה משלחת אמריקנית בראשותו של יו"ר ועדת יחסי החוץ בסנאט, הסנאטור ג’ון קרי , ברצועת עזה. על פי דיווחי התקשורת, לא נפגשה המשלחת עם גורמי חמאס, אולם קיבלה באמצעות אונר"א ברצועה, אגרת הממוענת לנשיא ארה"ב ברק אובמה (20 בפברואר, BBC בערבית). העיתון אלשרק אלאוסט דווח (22 בפברואר) כי האיגרת נכתבה ע"י יועץ במשרד החוץ של חמאס אחמד יוסף, וככל הנראה אינה על דעת הנהגת חמאס בעזה.

  דובר חמאס, פוזי ברהום , התייחס לביקורו של ג’ון קרי ברצועת עזה. הוא אמר כי הדבר ישפיע על החלטות הממשל האמריקני "וכך יתחיל שלב חדש של עמידה לצד העם הפלסטיני". הוא הוסיף כי הביקור הינו דרך עקיפה להסרת החרם על חמאס ועל הממשל בעזה (אלביאן, 19 בפברואר).

תגובות ברשות הפלסטינית להטלת הנשיא פרס את הרכבת הממשלה על נתניהו

  דובר הנשיאות של הרשות הפלסטינית , נביל אבו רדינה , הודיע כי הרשות תשתף פעולה עם כל ממשלה ישראלית "שתדבק בפתרון שתי המדינות, תקיים את ההסכמים הקודמים ואת החלטות המוסדות הבינלאומיים, ותפסיק את הבנייה בהתנחלויות" (סוכנות ופא, 20 בפברואר). יועצו המדיני של אבו מאזן, נמר חמאד , הוסיף כי "תהיה חובה להטיל מצור וחרם על הממשלה הבאה בישראל, אם זו לא תדבק בהסכמים שנחתמו" (ראמתאן, 20 בפברואר).

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג בין פתח לחמאס

  כנס הדיאלוג הפנים-פלסטיני, שאמור היה להיפתח במצרים ב-22 בפברואר, נדחה במספר ימים, והוא צפוי להתקיים ככל הנראה ב-26 בפברואר. משלחת בראשות סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס צפויה הייתה להגיע לקהיר ולקיים פגישות דו-צדדיות עם משלחת פתח בראשות אבו עלאא’ (ערוץ אלג’זירה, 23 בפברואר).

  לקראת הכנס גברו לחצי חמאס לשחרר את עצוריה שבבתי הכלא של הרשות הפלסטינית. ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל , שוחח בטלפון עם סגן ראש המודיעין הכללי המצרי, עמר קינאוי , והודיע לו כי יש לפתור את בעיית העצורים, טרם קיום הדיאלוג. "מקורות מצריים" מסרו לכתב העיתון אלחיאת כי קהיר השקיעה מאמצים רבים על מנת לטפל בבעיה הזאת. לדבריהם הרשות כבר שחררה "עצורים רבים" וב-24 בפברואר צפויים להשתחרר עצורים נוספים על מנת להכשיר את הקרקע לפתיחת הדיאלוג בקהיר (אלחיאת, 23 בפברואר) 2.

  בינתיים נמשכות ההתכתשויות התעמולתיות בין חמאס לפתח. שני הצדדים מאשימים זה את זה בהתקפות בתקשורת, בניגוד להתחייבות בשיחות בקהיר. בלטה במיוחד מסיבת עיתונאים שכינס משרד הפנים בממשל הניה, ובמהלכה הציג "הודאות" מוקלטות של עצורים שבידי אש"פ המואשמים בשיתוף פעולה עם ישראל. דובר משרד הפנים האשים קצינים ופעילים במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית כי הורו לכפופים להם לעקוב אחר תנועות ה"התנגדות" (קרי, ארגוני הטרור) ברצועת עזה. לטענת חמאס מידע זה הועבר לראמאללה ולאחר מכן לישראל (ערוץ אלאקצא, אתר משרד הפנים של חמאס, 23 בפברואר).

ערוץ אלאקצא, 23 בפברואר
מסיבת עיתונאים שערכה חמאס בה שודרו "הודאותיהם" של פעילי פתח
(ערוץ אלאקצא, 23 בפברואר)

המשך תהליך האיסלאמיזציה של רצועת עזה

  חמאס מחזקת את לימודי הדת במסגרת תוכניות הלימודים בבתי הספר, כחלק מהמגמה להשליט שלטון אסלאמי-רדיקלי ברצועת עזה. ב- 22 בפברואר הכריזה אגודת "דאר אלקראן ואלסנה", בשיתוף עם משרד החינוך של חמאס, על תוכנית להוראת הלכות הקריאה הנכונה בקוראן ודקלום פסוקים. זאת במסגרת קורסים, שיתקיימו בבתי הספר התיכוניים לבנים ולבנות. התוכנית תצא לפועל בשלב ראשון במספר בתי ספר בכל מחוז ברצועת עזה. יו"ר האגודה, ד"ר עבד אלרחמאן אלג’מל, אמר כי המטרה היא שתוכנית זו "תהפוך לחובה כללית" על מנת ש"העם יידע על בוריין את הלכות הדקלום מהקוראן" (עיתון פלסטין, 23 בפברואר).

הזירה הצפונית

ירי נוסף מדרום לבנון לעבר ישראל

  ב- 21 בפברואר סמוך לשעה 8:00 בבוקר נורו שתי רקטות 122 מ"מ מדרום לבנון לעבר ישראל. אחת הרקטות נפלה בישוב מעיליא , שבגליל המערבי, בסמוך לאחד הבתים. כתוצאה מנפילת הרקטה נפצעו שלושה אזרחים ששהו בבית באורח קל ושניים נוספים לקו בחרדה. כמו כן, נגרם נזק לבית. הרקטה השנייה נפלה בשטח לבנון . צה"ל השיב בירי ארטילרי לעבר מקור הירי. עד כה לא נטל אף ארגון אחריות לירי 3.

  ארגון חזבאללה הכחיש קשר לירי (סוכנות הידיעות הצרפתית, 21 בפברואר). חבר הלשכה המדינית של ארגון החזית העממית-המפקדה הכללית, ראמז מצטפא, אמר כי למרות האשמות שהועלו בלבנון, לארגונו אין קשר לירי. הוא הוסיף כי כיוון שיש להם הערכה "לרגישות בלבנון", הם לא מגיבים לאירועים ברצועת עזה. לטענתו "אין גורם פלסטיני הקשור לשיגור הרקטות" (21 בפברואר, NTV).

צילום: שי וקנין, 21 בפברואר
הרקטה שנפלה בישוב מעיליא (צילום: שי וקנין, 21 בפברואר)


1 שטחי B הינם שטחים ביהודה ושומרון שהוגדרו בהסכמים בין ישראל לרשות הפלסטינית כשטחים בשליטה אזרחית פלסטינית ושליטה ביטחונית ישראלית

2 עזאם אל אחמד, יו"ר סיעת פתח במועצה המחוקקת , חבר משלחת פתח לדיאלוג, הודיע ב-22 בפברואר כי לפני מספר ימים שוחררו 21 עצורים כמחווה של רצון טוב (אלאיאם, 22 פברואר). יו"ר הרשות אבו מאזן הנחה את מנגנוני הביטחון לבחון את עניין שחרור העצורים, כך ששחרורם יתבצע במקביל להתנהלות הדיאלוג הפנים-פלסטיני (שם).

3 לפרטים נוספים אודות אירוע הירי, ואירועי הירי שקדמו לו, ראו לקט מידע: "ב-21 בפברואר נורו שתי רקטות מהגזרה המערבית בדרום לבנון לעבר ישראל. אחת הרקטות פגעה בבית בישוב מעיליא, שבגליל המערבי. שלושה בני אדם נפצעו באורח קל. זוהי הפעם הרביעית בה נורות רקטות משטח לבנון מאז מלחמת לבנון השנייה. גם הפעם הכחיש חזבאללה מעורבותו בירי"

לראש העמוד