מבצע “עופרת יצוקה” – עדכון מס’ 17

רויטרס, 18 בינואר, צלם: ג'רי למפן

רויטרס, 18 בינואר, צלם: ג'רי למפן

אלערביה, 18 בינואר שעה 14:00

אלערביה, 18 בינואר שעה 14:00

דובר צה“ל, 18 בינואר

דובר צה“ל, 18 בינואר

פגיעת רקטה בבית באשדוד

פגיעת רקטה בבית באשדוד

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה“

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה“

לע“מ, 18 בינואר

לע“מ, 18 בינואר


רויטרס, 18 בינואר, צלם: ג'רי למפן
חיילי צה"ל החלו לצאת מרצועת עזה לאחר ההכרזה על נצירת האש
(רויטרס, 18 בינואר, צלם: ג’רי למפן) .

אלערביה, 18 בינואר שעה 14:00
הודעת חמאס על הסכמתה להפסקת אש (אלערביה, 18 בינואר שעה 14:00)

המצב בשטח

כללי

  ב- 18 בינואר בשעה 2:00 נכנסה לתוקפה הפסקת אש חד-צדדית, במסגרתה צה"ל נוצר את נשקו. במהלך ה- 19 בינואר החלו כוחות צה"ל לצאת מרצועת עזה. חלק מהכוחות נשארו בעמדות שולטות בעיקר סביב אזורי שיגור הרקטות בצפון רצועת עזה.

  בשעות הצהריים, של ה- 18 בינואר, הודיעו חמאס ושאר הפלגים הפלסטיניים על קבלת הסכם הפסקת האש ברצועת עזה. בהודעה דרשה חמאס נסיגת כוחות צה"ל מהרצועה בתוך שבוע , ובמקביל פתיחת המעברים להכנסת ציוד הומניטארי לתושבי הרצועה. גם לאחר הכרזת חמאס וארגוני הטרור נמשך במהלך ה- 18 בינואר ירי הרקטות. ב- 19 בינואר, נכון לשעה 17:00, נשמר השקט , לראשונה מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה".

המצב בשטח מאז תחילת נצירת האש

  כוחות צה"ל שנערכו מחדש לאחר נצירת האש, נמנעו מכל פעילות התקפית. חלק מהכוחות החל ביציאה מהרצועה במהלך ה- 18 בינואר. חיל האוויר נמנע מתקיפות בעלות אופי התקפי ותקף נקודות מהן שוגרו רקטות לעבר ישראל, גם לאחר הפסקת האש. להלן האירועים העיקריים ב- 18 בינואר:

•  חיל האוויר תקף נקודת השיגור ממנה נורתה רקטה מסוג גראד לעבר אזור קריית גת. זוהתה פגיעה בנקודת השיגור.

•  חיל האוויר תקף חוליית המחבלים ששגרה רקטה לעבר שדרות. זוהתה פגיעה בחוליה.

•  אש נפתחה בשעות הבוקר לעבר כוח צה"ל בצפון רצועת עזה. הכוח זיהה את מקור האש ואכוון כוח שריון וכלי טיס של חיל האוויר, אשר תקפו את המחבלים החמושים. לא היו נפגעים לכוחותינו במהלך הפעולה.

  באחד מאירועי הירי, לאחר הפסקת האש, זוהה ע"י חיל האוויר משגר ממנו נורו רקטות לעבר ישראל. המשגר הוצב בין שני בתי ספר בשכונת אל שג’אעיה מזרחית לעיר עזה. חיל האוויר לא תקף את המשגר בגלל קרבתו לבתי הספר.

לצפייה בסרטון לחצו כאן .

דובר צה“ל, 18 בינואר
משגר ממנו נורו רקטות לעבר ישראל, ואשר הוצב בין שני בתי ספר בשכונת אל שג’אעיה שבמזרח עזה
(דובר צה”ל, 18 בינואר)

ירי רקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל

  למרות ההכרזה של ישראל על נצירת האש נמשך במהלך 18 בינואר ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. סה"כ נפלו במהלך היום 16 רקטות ו- 2 פצצות מרגמה. שש רקטות ופצצת מרגמה אחת נפלו לאחר שבצהרי ה- 18 בינואר הכריזה חמאס על הסכמתה להפסקת האש בשמה ובשם ארגוני הטרור הנוספים.

  ב- 18 בינואר, סמוך לשעה 09:15 בבוקר נורה מטח של שש רקטות לעבר שדרות . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בשעה 14:04 נפלה רקטה ארוכת טווח על בית באשדוד . שני אזרחים נפצעו אחד באורח בינוני והשני באורח קל שלושה אזרחים לקו בחרדה. נזק כבד נגרם לבית. במהלך ה-19 בינואר (נכון לשעה 17:00) שרר שקט, לראשונה מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה".

פגיעת רקטה בבית באשדוד
פגיעת רקטה בבית באשדוד ( צילום: אדי ישראל, 18 בינואר, באדיבות nrg)

ירי הרקטות ופצצות המרגמה

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה“

העברת סיוע הומאניטארי לרצועת עזה

ישראל

  ב- 18 בינואר נמשכה העברת סיוע הומאניטארי מישראל לרצועת עזה, בהיקף נרחב יותר מהימים הקודמים. במעבר קרני עברו 40 משאיות ובמעבר כרם שלום עברו 92 משאיות כמו כן הועברו 60,000 ליטר סולר לתחנת הכוח. מתחילת המבצע עברו לרצועת עזה כ-1,500 משאיות. מעבר ארז היה פתוח למקרים הומניטאריים דחופים. כמו כן עברו דרכו 8 עיתונאים לרצועת עזה.

הסיוע ממצרים ומדינות נוספות

  ב- 18 בינואר נמשך מעבר פצועים פלסטינים מרצועת עזה למצרים וכן כניסה של רופאים ממדינות שונות לסיוע בבתי החולים ברצועה. סה"כ, מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה", עברו כמה מאות פצועים וחולים מהרצועה למצרים דרך מעבר רפיח. חלקם הועברו לטיפול רפואי במדינות ערביות ומערביות אחרות (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 18 בינואר).

  נמשכה הגעת סיוע הומאניטארי ממדינות ערביות לסיני, והעברתו לרצועה דרך מעבר רפיח. בין השאר, נכנסו ב- 18 בינואר עשרות טונות של ציוד רפואי ו- 13 אמבולנסים. בערוץ אלג’זירה דווח כי שלטונות מצרים מסרבים להקים בית חולים שדה לטיפול בפצועים הפלסטינים ברפיח או באלעריש, למרות שמדינות שונות שלחו ציוד מתאים למצרים (אלג’זירה, 18 בינואר).

  במקביל לסיוע המגיע לרצועת עזה דרך ישראל ומצרים, נמשכות תרומות של מדינות שונות עבור סיוע ושיקום רצועת עזה. השר הבריטי לפיתוח בינלאומי הודיעה כי בריטניה תעניק 20 מליון ליש"ט, בנוסף לסיוע שכבר ניתן לעזה. הוא הוסיף כי הפסקת האש החד-צדדית מאפשרת לעשות שימוש בכסף זה לשם הענקת מזון, מים ומגורים לפלסטינים (סוכנות מען, 18 בינואר).

  ספינת הסיוע האיראנית, אשר נמנעה הגעתה לחופי עזה על ידי ספינות חיל הים הישראלי, עוגנת במים טריטוריאליים בינלאומיים סמוך למצרים. מפקד הספינה הביע את תקוותו כי באמצעות מו"מ בין הקונסוליה האיראנית במצרים לבכירים מצרים תתאפשר העברת הסיוע דרך אחד מנמלי מצרים או עזה (18 בינואר, אתר Press TV).

המצב ההומניטארי ברצועה

  ב- 18 בינואר החלו כוחות צה"ל בנסיגה הדרגתית מרצועת עזה. במקביל החלו האזרחים ברצועה להפגין סימנים ראשוניים של חזרה לשגרה. חלק מהתושבים שעזבו את בתיהם במהלך הלחימה החלו לשוב אליהם. כתבה בערוץ אלערביה תארה תושבים מעזה יוצאים מבתיהם על מנת לעמוד על מצבה של העיר. כמו כן, הגיעו תושבים לבתי החולים לביקור פצועים (אלערביה, 28 בינואר). לאחר שלשה שבועות של לחימה בעזה צפויים הבנקים ברצועה להיפתח ב- 19 בינואר (סוכנות ראמתאן, 18 בינואר).

  מקורות פלסטינים ברצועת עזה מדווחים על כ-1,300 הרוגים ומעל ל-5,400 פצועים . כמו כן דווח על פינוין של עשרות גופות שנמצאו לאחר הפסקת האש. בדיווחים הפלסטיניים לא מאוזכרים מאות פעילי חמאס או ארגוני טרור אחרים שנהרגו . זאת כחלק מתעמולת חמאס המנסה לבסס דימוי שקרי כאילו הרגה ישראל אזרחים בלבד במהלך המבצע.

היוזמה המצרית להסדר

כינוס שרם אלשיח’

  בנאום הפתיחה, שנשא נשיא מצרים חסני מבראכ בפסגת שרם אלשיח’, הוא הדגיש, כי המטרה הראשונה במעלה של מצרים היא להבטיח קיומה של הפסקת אש, להסיג את כוחות צה"ל מהרצועה, לכונן הרגעה מחודשת ולפתוח את המעברים. בפנותו אל הקהילה הבינלאומית ביקש מהם שיתוף פעולה ותמיכה במאמציה של מצרים להבטיח יעדים אלו, ומעבר לכך- להניע את תהליך השלום (ערוץ אלערביה, 18 בינואר). מבארכ גם חזר על עמדתו כי מצרים לא תסכים להצבת כוח בינלאומי בשטחה.

  מנהיגי העולם שנטלו חלק בוועידה (ובתוכם, קנצלרית גרמניה, ראש ממשלת צ’כיה, מזכ"ל האו"ם ומלך ירדן נשיאי מצרים וצרפת וראש ממשלת בריטניה), הביעו תמיכה ביישום הפסקת האש בעזה. הם גם קראו להפסקת הירי של חמאס לעבר שטח ישראל והביעו תקווה כי השלבים הבאים של ההסדר יכללו את נסיגת כוחות צה"ל ופתיחת המעברים. בלט בדבריו נשיא צרפת סרקוזי, שהביע את תמיכת ארצו בישראל ואמר, כי יש לה את הזכות להגן על עצמה. ראש ממשלת בריטניה הודיע כי בריטניה, צרפת וגרמניה יפעלו בשיתוף פעולה על מנת למנוע הברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה. ראש ממשלת איטליה הציע לשגר כוחות איטלקיים לרצועה על מנת לפקח על מעברי הגבול.

  לע“מ, 18 בינואר
מימין: מסיבת העיתונאים בסיומו של כינוס שארם אלשיח’ (אלג’זירה באנגלית, 18 בינואר). משמאל: לאחר הפסגה

בשארם אלשיח’ הגיעו המנהיגים האירופים לביקור בירושלים (לע”מ, 18 בינואר).

שיחות עם נציגי חמאס

  משלחת חמאס עזבה את קהיר בדרכה לדמשק בתום ביקור בן יומיים סביב היוזמה המצרית. המשלחת, שכללה חמישה חברים בראשות מחמד נצר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, דנה עם הבכירים המצריים בנוגע להתפתחויות בעקבות ההכרזה הישראלית על הפסקת אש חד-צדדית. הדיונים עסקו גם בהשלכות של ההתקפות הישראליות ואופן ביצוע הנסיגה הישראלית מרצועת עזה (סוכנות הידיעות הכוויתית, 18 בינואר).

  דובר משרד החוץ המצרי אמר כי מצרים שלחה הזמנה לישראל ולארגונים הפלסטינים להגיע לקהיר ולקיים שיחות נפרדות עם הצד המצרי. לדבריו, מטרת השיחות עם משלחת חמאס הייתה לדון בצעדים הדרושים לחזק את הפסקת האש ברצועת עזה ולהסכים על שורת צעדים ליישום היוזמה המצרית, ובכלל זה הסרת המצור ופתיחת המעברים (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 18 בינואר).

הפסגה הכלכלית בכווית

  בנאום הפתיחה של הפסגה ערבית הכלכלית בכווית שב ופירט נשיא מצרים חסני מבארכ את פרטי היוזמה המצרית להפסקת אש. כמו כן הדגיש חסני מבארכ כי מטרתה הראשונה במעלה של מצרים היא הנעת תהליך שלום באופן מיידי ובצורה רצינית (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 18 בינואר).

  משתתפי הפסגה דנו בהצעת החלטה התומכת ביוזמה המצרית להסדר ברצועת עזה. המשתתפים הודיעו כי הם רואים בהצעה את אחד האמצעים להשלים את יישום החלטה 1860 של מועצת הביטחון. הצעת ההחלטה אמורה להדגיש את הצורך לפעול למען פתיחת כל המעברים בהתאם להסכם 2005. כמו כן קוראת ההצעה לבחינה מחודשת של הקשרים עם ישראל ואת יישום ההחלטה להטיל חרם כלכלי על ישראל, באופן שיממש את האינטרסים של העם הפלסטיני "כל עוד ישראל ממשיכה בתוקפנות שלה ברצועה" (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 18 בינואר).

חמאס מערערת על הלגיטימיות של אבו מאזן

  מיד לאחר ההכרזה על הפסקת האש הזדרזה חמאס לשוב למריבותיה בזירה הפנים-פלסטינית ע"י העלאה לסדר היום את נושא הלגיטימיות של אבו מאזן כנשיא. בראיית חמאס, תוקף כהונתו של אבו מאזן פג ב-9 בינואר 2009 אולם, בגלל התמקדותה בלחימה בעזה, היא העדיפה עד כה שלא לעסוק בנושא. שר המשפטים בממשל חמאס פרג’ אלע’ול הצהיר כי כל הפעולות שעושה הנשיא לשעבר מחמוד עבאס וההתחייבויות שהוא נוטל על עצמו אינן מחייבות את העם הפלסטיני. אלע’ול גם דרש להביא את אבו מאזן לחקירה ולמשפט על "פשעיו" (אתר מרכז אלביאן, 18 בינואר).

נאום מתלהם של בשאר אסד

  נשיא סוריה, בשאר אסד נשא נאום מתלהם בעל מוטיבים אנטי-ישראליים ואנטישמיים, בפני באי הפסגה הערבית בדוחה, ב- 16 בינואר. להלן עיקרי הנאום (אלג’זירה, 16 בינואר):

•  ישראל ביססה את קיומה על מעשי טבח גזל והרס והתוותה את עתידה על בסיס של השמדת עם. ישראל היא אויב המבין רק שפה של שפיכות דמים. התוקפנות הישראלית בעזה אינה רק תגובה לירי הרקטות אלא היא חולייה בשרשרת של מהלכים לקראת הקמת מדינה יהודית טהורה, שממנה יגורש ובה יושמד כל מי שאינו יהודי .

•  על מדינות ערב להתייצב לצד תושבי עזה ו"ההתנגדות" (קרי, ארגוני הטרור) בכל האמצעים. על תושבי עזה לקבל את ההחלטות שלהם יחד עם אנשי ה"התנגדות". יש להעמיד לדין את המנהיגים הישראליים על מנת שבדפי ההיסטוריה ירשם שהם "גזעניים ומסוכנים יותר מהנאצים בהיסטוריה המודרנית".

•  ישראל לעולם לא תשיב את האדמות ואת "הזכויות" לערבים, אלא אם היא תיאלץ לעשות כן באמצעות הפעלת כוח. על כן "החזרת השטחים והזכויות" היא מהות ה"התנגדות" והיא הדרך להשגת השלום.

•  ישראל לא למדה מלקחי ההיסטוריה שכן "מי שאין לו אדמה אין לו היסטוריה". על כן לא יהיו שום פשרה, שום ויתור ושום נסיגה, והשלום בסופו של דבר יושג בכוח הזרוע.

•  יוזמת השלום הערבית מתה . על כל מדינות ערב לנתק את יחסיהן עם ישראל לרבות סגירת שגרירויות ישראל והכרזת חרם עליה.

•  "פשעי המלחמה" של ישראל יצמיחו איבה עזה יותר לישראל בקרב דורות נוספים. במקום כל ילד ערבי שנהרג ברצועת עזה ייוולדו עשרות אנשי "התנגדות", שירחשו איבה כלפי ישראל.

 

לראש העמוד