מבצע “עופרת יצוקה” – עדכון מס’ 16

ראש הממשלה אהוד אולמרט

ראש הממשלה אהוד אולמרט

דובר צה“ל, 17 בינואר

דובר צה“ל, 17 בינואר

עמדת קשר

עמדת קשר

דובר צה“ל, 17 בינואר

דובר צה“ל, 17 בינואר

פגיעת רקטה בחצר בית בשדרות

פגיעת רקטה בחצר בית בשדרות

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה“

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה“

ישיבת הקבינט

ישיבת הקבינט

כינוס הפסגה בדוחה

כינוס הפסגה בדוחה


ראש הממשלה אהוד אולמרט

ראש הממשלה אהוד אולמרט מודיע על החלטת הקבינט שצה”ל ינצור את נשקו ברצועת
עזה כהיענות לפניית נשיא מצרים (צילום: רענן כהן, באדיבות nrg)

יישום הנחיית הקבינט לנצור את האש

כללי

  במוקד האירועים עמדה הכרזת ראש הממשלה (ליל 17 בינואר), בתום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, כי החליט להורות לצה"ל להפסק את המתקפה ולנצור את נשקו החל מהשעה 02:00. זאת, כהיענות לפניית נשיא מצרים, לאחר שיעדי מבצע "עופרת יצוקה" הושגו במלואם ובראשם פגיעה קשה בתשתיות הטרור, במחסני אמצעי הלחימה, במערך שיגור ירי הרקטות ובפעילים של חמאס וארגוני הטרור הפועלים ברצועה (דובר צה"ל, 18 בינואר) (נוסח הודעות ראש הממשלה ושר הביטחון ראו נספחים).

  ובינתיים נשיא מצרים מארח ב-18 בינואר כינוס בשרם אלשיח’, בהשתתפות מנהיגים מהזירה האזורית והבינלאומית שנועד לתת גיבוי ליוזמה (שעודנה נמצאת בשלבי גיבוש) ולהוות מעין משקל נגד לועידת מדינות הסירוב, שבמרכזן הציר האיראני-סורי, שהתכנסה בדוחה שבקטר ב-16 בינואר.

  בהמשך להחלטת הקבינט המדיני-הביטחוני בדבר קבלת היוזמה המצרית והפסקת האש ברצועת עזה, ננקטו בצה"ל הפעולות הנדרשות ליישום החלטה זו . על פי הודעת דובר צה"ל, עם כניסתה של ההחלטה לתוקפה, ב- 18 בינואר בשעה 02:00, הונחו כוחות צה"ל בתוך הרצועה להיערך מחדש , תוך שינוי הוראות הפתיחה באש. הקו המנחה הינו השבת ירי לכל מי שיירה לעבר כוחות צה"ל ולעבר ישראל, תוך הבהרה שכל ירי לעבר מדינת ישראל וכוחות צה"ל יתקל בתגובה קשה . על פי הנחיית הרמטכ"ל ואלוף פיקוד הדרום, המבצע טרם הסתיים. כוחות צה"ל הונחו לשמור על מלוא המוכנות על מנת לקדם כל אפשרות. ההנחיות להתגוננות המחמירה ביישובי הדרום נותרו, בשלב זה, בעינן לאור האפשרות להמשך ירי הרקטות (דובר צה"ל, 18 בינואר).

  חמאס הגיבה תחילה בהכרזות לוחמניות ובירי לעבר ישראל מיד לאחר ההכרזה וב- 18 בינואר. אולם בהמשך בשעות הצהרים הודיע סגן יו"ר הלשכה המדינית מוסא אבו מרזוק, בשם חמאס ושאר ארגוני הטרור כי הם מכריזים על הפסקת אש ומדגישים דרישתם לפתוח את כל המעברים ולהסיג את כוחות צה"ל מהרצועה תוך שבוע.

מאפייני המצב בשטח מאז ההודעה על הפסקת האש

  בשעות הבוקר של ה- 18 בינואר, כמה שעות אחרי כניסה לתוקפה של הודעת הקבינט על נצירת האש פתחו חמושים בירי לעבר כוחות צה"ל סמוך לשכונת שג’אעיה בעזה. כוח צה"ל השיב באש לעבר מקורות הירי. שניים מהמחבלים היורים זוהו על ידי כוח קרקעי והותקפו מהאוויר. כמו כן, מאז תחילת נצירת האש המשיכו חמאס וארגוני הטרור בירי רקטות לעבר ישראל (הירי נמשך במהלך ה- 18 בינואר, נכון לשעה 18:00).

מאפייני הלחימה הקרקעית עד להודעה על נצירת האש

  עד לכניסה לתוקף של נצירת האש החד צדדית עליה הכריזה ישראל, המשיכו כוחות צה"ל שפעלו קרקעית ברצועה במגמה של הרחבת הפשיטות ו"הנגיסה" במרחב העיר עזה תוך כדי הרס תשתיות טרור והיתקלויות עם חוליות מחבלים. להלן מספר אירועים עיקריים:

•  16 בינואר : במהלך הפעילות הקרקעית זיהה כוח צה"ל ל חוליית מחבלים חמושים, אשר שיגרה פצצת מרגמה לעבר שטח ישראל. הכוח הסתייע באופן מיידי בחיל האוויר אשר תקף את הנקודה בה הוצב המשגר ופגע בחולייה.

•  17 בינואר : במהלך פעילות כוחות צה"ל בצפון הרצועה, זיהו הכוחות שני מחבלים חמושים מסתתרים בתוך בית וביצעו לעברם ירי. בסריקות שנעשו לאחר מכן חשפו הכוחות בבית אמצעי לחימה רבים הכוללים, בין היתר, חגורות נפץ, מטענים ורימונים.

•  17 בינואר : אש נפתחה לעבר כוח צה"ל בצפון רצועת עזה, בסריקות שנעשו באזור זוהה המחבל בתוך בית, והכוח בשיתוף כוח הנדסי תקף את הבית וזיהה פגיעה . במקרה אחר זיהה כוח צה"ל בצפון רצועת עזה, מחבל חמוש בטיל נגד טנקים בסמוך אליו. כלי טייס של חיל האוויר פגע במחבל.

דובר צה“ל, 17 בינואר
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה ב- 17 בינואר (דובר צה"ל, 17 בינואר)

עמדת קשר
עמדת קשר שנתגלתה על ידי כוחות צה”ל ברצועת עזה
(דובר צה”ל, 17 בינואר)

  דובר צה“ל, 17 בינואר

 

 

נפגעי כוחותינו בסוף השבוע

  במהלך סוף השבוע, עד לתחילת הפסקת האש נפצעו חמישה חיילים באורח קשה ועוד כמה חיילים נוספים נפצעו באורח קל עד בינוני, במספר תקריות:

•  טיל נגד טנקים נורה לעבר כוח גבעתי שפעל במרכז הרצועה. חייל אחד נפצע באורח קשה, חייל נוסף באורח בינוני ושלושה באורח קל.

•  במקרה אחר, שני קצינים ושני חיילים מחטיבת הצנחנים נפצעו באורח קשה מירי מרגמות בצפון רצועת עזה. מדובר בירי בשוגג של חיילי צה"ל.

תקיפות חיל האוויר

  במהלך סוף השבוע תקף חיל האוויר עשרות רבות של יעדים ביניהם:

•  עשרות מנהרות לאורך "ציר פילדלפי" שבדרום רצועת עזה.

•  נקודות שיגור, בחלקן נמצאו משגרים ערוכים ומוכנים לשיגור. כמו כן הותקפה נקודת שיגור שהייתה ממוקמת במסגד.

•  שני המשגרים ששיגרו רקטות לעבר אשדוד וקריית גת הותקפו זמן קצר לאחר השיגור.

•  חוליות מחבלים חמושים.

•  מוצבי חמאס.

•  בונקרים ומחסנים בהם אמצעי לחימה כולל רקטות.

•  מסגד בעיר עזה אשר שימש לאחסון אמצעי לחימה ותחתיו מנהרה.

•  זירות מטענים.

ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל 

  היקף ירי הרקטות לעבר ישראל בסוף השבוע עמד על כ-20 רקטות ליום וכ- 5 פצצות מרגמה:

•  ב-15 ינואר אותרו 15 נפילות רקטות ו- 8 פצצות מרגמה. בשעות הבוקר נורה מטח של ארבע רקטות לעבר שדרות. אחת הרקטות נפלה בחצר בית, אזרחית לקתה בחרדה. בסביבות 1700 נפלה רקטה ארוכת טווח בבאר שבע סמוך למכונית. כתוצאה מהנפילה נפצעו שני אזרחים ביניהם ילד בן שבע באורח קשה מאד. שישה אזרחים נוספים נפצעו באורח קל.

•  ב-16 בינואר אותרו 22 נפילות של רקטות ו- 5 פצצות מרגמה. בסביבות 1400 נפלה רקטה בקרית גת. שני אזרחים נפצעו באורח קל ושניים נוספים לקו בחרדה. בסביבות 1500 נפלה רקטה באשדוד ופגעה בבית. שני אזרחים נפצעו אחד באורח בינוני והשני באורח קל. 15 אזרחים נוספים לקו בחרדה.

•  ב-17 בינואר אותרו 19 נפילות רקטות ו- 5 פצצות מרגמה. מספר רב יחסית של רקטות כוון לאזור באר שבע. כמה אזרחים לקו בחרדה. שמונה נפילות רקטות אותרו לאחר ההכרזה החד-צדדית של ישראל על נצירת אש.

•  ב-18 בינואר, (נכון לשעות אחר הצהרים), נמשך "טפטוף" של ירי רקטות, כולל ארוכות טווח, ופצצות מרגמה לעבר ישראל.

  סה"כ נפלו בשטח מתחילת מבצע "עופרת יצוקה" 555 רקטות ו-203 פצצות מרגמה .

פגיעת רקטה בחצר בית בשדרות
פגיעת רקטה בחצר בית בשדרות (16 בינואר, צילום: חמוטל בן שטרית www.sderotmedia.com )

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה”

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה“

העברת סיוע הומאניטארי לרצועת עזה

ישראל

  בסוף השבוע נמשך מעבר הסיוע ההומאניטארי מישראל לרצועת עזה. מתחילת המבצע עברו לרצועת עזה כ-1,400 משאיות. להלן סיכום הסיוע שעבר מישראל:

•  18 בינואר : צפויות לעבור 176 משאיות וארבע מיכליות סולר לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום ומעבר קרני.

•  17 בינואר : מעבר כרם שלום נפתח (בצעד חריג, למרות יום השבת) לצורך העברת סיוע הומאניטארי לרצועה. סה"כ עברו מעל ל- 50 משאיות, חלקן עבור אונר"א והשאר עבור הסקטור הפרטי ברצועת עזה. כמו כן, הועברו 115,000 ליטרים של סולר עבור תחנת הכוח בעזה. בנוסף לכך התקיים "מסדרון הומאניטארי" בין השעות 12:00 – 15:00.

•  16 בינואר : ה"מסדרון הומניטארי", הוארך והתקיים בין השעות 14:00-10:00, במטרה לאפשר לתושבי רצועת עזה להצטייד ולתקן מערכות תשתית. כמו כן, עברו באותו יום 76 משאיות.

מעבר רפיח

  בימים האחרונים נרשמה תעבורה רחבה במעבר רפיח. בין השאר נכנסו עשרות רבות של אזרחים זרים לתוך רצועת עזה, חלקם רופאים וצוותי רפואה ממדינות ערביות. כמו כן, נכנסו לרצועה עשרות עיתונאים זרים מאירופה, ארצות הברית ומדינות נוספות. נמשכת יציאת פצועים וחולים מרצועת עזה, לקבלת טיפול רפואי במצרים. הסיוע הרב ממדינות ערב ומדינות מוסלמיות נוספות ממשיך להגיע לסיני דרך הים או במטוסים, ומשם מועבר לרצועה דרך מעבר רפיח.

  ספינת ארגון Free Gaza , " Spirit of Humanity ", אשר יצאה ב- 14 בינואר לעבר ישראל מקפריסין, שבה על עקבותיה ב- 15 בינואר לאחר שחיל הים הישראלי עצר את הספינה ומנע ממנה להמשיך להתקדם לחופי עזה. זאת בעקבות הסגר הימי שמטיל צה"ל על הרצועה. משרד החוץ היווני, אשר הספינה נשאה את דיגלו, הביע את מחאתו על אי כניסת הספינה לעזה, וקרא לישראל לשמור על ביטחונם של נוסעי הספינה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 15 בינואר).

המצב ההומאניטארי ברצועה

  בריאות : בתי החולים ברצועה נמצאים בתפוסה מלאה. ראש לשכת ארגון הבריאות העולמי אמר כי אין צורך ברופאים נוספים ברצועה, בעיקר רופאים כלליים וכן לא קיים מחסור בתרופות. לדבריו, הארגון זקוק לכסף בלבד ( AP , 16 בינואר). ב- 18 בינואר נפתח במעבר ארז חדר מיון קדמי שהוקם על ידי ישראל. מטרת חדר המיון לטפל באזרחים מרצועת עזה. חדר המיון הוקם בתיאום עם משרד הבריאות באמצעות מגן דוד אדום בתיאום עם שר הרווחה מר יצחק הרצוג, יפעילו את המרכז שהוקם כחלק מהמאמצים ההומניטאריים של ממשלת ישראל לסייע לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה (משרד החוץ, 18 בינואר).

  מזון : מרבית החנויות ברצועה ריקות ממוצרים יסוד כגון, בשר פירות וירקות ומוצרי חלב. הבעיה העיקרית ברצועה הינה הנגישות לנקודות החלוקה והחנויות. התושבים פוחדים לצאת מהבתים אפילו בזמן "המסדרון ההומאניטארי", מחשש לפגיעה. ישראל תאמה עם אונר"א טיפול בדרכי הגישה למוסדות הארגון במטרה לשפר את יכולות ההעברה של מזון וסיוע הומאניטארי נוסף.

  פליטים : במהלך ימי הלחימה עזבו אלפים רבים את בתיהם באזורי הלחימה ועברו לבתי מחסה ולמרכזים בתוך העיר עזה. פליטים אלו עדיין לא החלו לשוב לבתיהם.

  תשתיות : ישראל תאמה בימים האחרונים טיפול בתשתיות עיקריות ברצועה. בתחומי חשמל, ביוב ועוד. בין השאר תיקון תקלה בצד הפלסטיני של מסוף הדלקים בנחל עוז שמנעה מהפלסטינים למשוך דלקים וסולר שהועברו על ידי ישראל ונאגרו בצד הפלסטיני במשך כמה ימים. תיקון התקלה יאפשר משיכת סולר לתחנת הכוח ברצועה. הסיוע שאפשרה ישראל לשיקום התשתיות האזרחיות שנפגעו הביא בין השאר לכך ש 85% מתשתיות החשמל ברצועה חזרו לפעול.

  במהלך השבוע החולף ניסו גורמי התאום באמצעות חמ"ל הסיוע ההומאניטארי שהוקם על ידי מתאם הפעולות בשטחים ומשרד החוץ, לתאם מול גורמים ברצועה את תיקון המתקן המרכזי של מערכת הביוב בעזה, הנמצא בשכונת בית לאהיא. אולם עקב חוסר ארגון בצד הפלסטיני, ולמרות ערבויות צה"ל לאפשר את התיקון, נתקל ביצוע התאום בקשיים והתיקון בוצע רק לאחר 6 ימים. ב- 15 בינואר , יצאו צוותים פלסטיניים לתקן את המתקן, על מנת לאפשר חידוש פעילות מערכת הביוב ברצועה. בשעות פעילות התיקון עברו כוחות צה"ל שפעלו באזור, לעמדות הגנה, והפסיקו את הפעילות ההתקפית.

טענות על השתלטות חמאס על הסיוע ההומאניטארי

  נמשכות הטענות על כך שחמאס ממשיכה להשתלט על סיוע הומאניטארי שמגיע לרצועה. על פי הדיווחים הסיוע נמכר לאזרחים, ובעיקר לתומכי חמאס. גולש בפורום של פתח (הפורום הפתחאוי): "הסיוע נכנס לקופות של חמאס. הם מוכרים אותו לאזרח העני.. שנאלץ לחבוש כומתה ירוקה כדי שיוכל לקנות (קרי, להזדהות עם חמאס). אם אתה לא חובש את הכומתה הירוקה – אין לך אוכל ושתייה בעזה". גולש אחר הוסיף כי "מיליציות חמאס לוקחות את הסיוע שמגיע ונותנות אותו לפעילים של התנועה… חמאס מוכרת את הסיוע.. ובמחירים מופקעים". הוא הלין על כך שהסיוע לא מחולק על ידי ארגונים כמו אונר"א עצמו, הצלב האדום אלא על ידי חמאס (הפורום הפתחאוי, 15 בינואר).

פגיעה בשוגג במתקנים אזרחיים שמקרבתם נורתה אש לעבר כוחות צה"ל

  בימים האחרונים אירעו מספר אירועים בהם נפגעו בשוגג ע"י צה"ל, בעת הלחימה, מספר אתרים אזרחיים כגון בתי חולים ומתקני אונר"א ברצועת עזה. בין השאר נפגע בית החולים אלאקדס בשכונת תל אלהוא, ב- 15 בינואר. במקרה אחר, נפגע המתחם הראשי של אונר"א ונשרף מחסן מזון מרכזי של הארגון.

  אירועים אלו גררו גל נרחב של גינויים כלפי ישראל ופעילותה בעזה. דובר צה"ל הגיב לאירועים השונים ואמר כי בסמוך למתקנים הללו או מתוכם נורתה אש לעבר כוחות צה"ל וכמו כן משוגרות רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. כוחות צה"ל משיבים אש לעבר מקורות הירי תוך מאמץ להימנע מפגיעה באזרחים. אולם בחלק מהאירועים נפגעו בשוגג מתקנים אזרחיים. כוחות צה"ל מגיבים לכל ניסיון פגיעה בהם מתוך הגנה עצמית (דובר צה"ל, 16 בינואר).

הזירה המדינית: פעילות לקראת הפסקת הלחימה

ישראל הכריזה על נצירת אש חד-צדדית כהיענות לבקשת מצרים

  ב-17 בינואר החליט הקבינט המדיני-ביטחוני להורות לצה"ל לנצור את האש באופן חד- צדדי ולהפסיק את המתקפה על עזה החל מ-18 בינואר שעה 02:00. זאת, כהיענות לפניות נשיא מצרים חסני מבארכ. לדברי ראש הממשלה אהוד אולמרט יעדי המבצע הושגו במלואם: פגיעה קשה בתשתיות חמאס, באמצעי הלחימה שלו, במערך שיגור הרקטות ובפעילי הטרור. על פי ההחלטה, יישארו כוחות צה"ל ברצועה בעמדות מגננה עד שיתברר שחמאס אכן מכבדת את הפסקת האש. החלטה על נצירת האש החד-צדדית התקבלה לאחר שהתברר, שמצרים לא הצליחה להגיע להבנות כלשהן עם חמאס שיאפשרו גיבושו של הסדר מוסכם על הצדדים. (פירוט הודעות ראש הממשלה ושר הביטחון בתום ישיבת הקבינט ראו נספח ב’ וג’).

  ישיבת הקבינט
ישיבת הקבינט (17 בינואר צילום: לע”מ)

חתימה על מזכר הבנות בין ישראל לארה"ב

  קדמה להכרזה החד-צדדית על נצירת האש, חתימה (16 בינואר) על מזכר הבנות ביטחוני–מודיעיני בין ישראל וארה"ב לטיפול ולמעקב משותף על נתיבי הברחות הנשק לרצועת עזה . מזכר ההבנות, האמור להפוך כבר בימים הקרובים לתכניות מבצעיות, קבע באופן תקדימי כי איראן היא המקור להברחות לעזה . 1 ההסכם כולל התחייבות אמריקאית באמצעות זרועות המודיעין, הצבא, הים ונאט"ו לטפל בהברחות דרך מפרץ ים סוף ומזרח אפריקה (נוסח ההסכם ראו נספח א).

כינוס שרם אלשיח’

  מצרים צפויה היום (18 בינואר) לארח כינוס בשרם אלשיח’ בהשתתפות מנהיגים מהזירה האזורית והבינלאומית, שיעסוק במצב ברצועת עזה, ייתן גיבוי ליוזמה המצרית ויהווה מעין משקל נגד לפסגת מדינות הסירוב בהובלת איראן וסוריה שהתקיימה לאחרונה בדוחה (16 בינואר). בין המשתתפים מזכ"ל האו"מ, ראש ממשלת בריטניה, קנצלרית גרמניה, נשיא צרפת, ראש ממשלת איטליה נשיא צ’כיה ועוד. ארה"ב וישראל אינן משתתפות בוועידה.

כינוס מדינות הסירוב בדוחה

  כינוס פסגת עזה בדרג מנהיגים (רדיקאליים) בלתי פורמאלי נערך בקטר (16 בינואר), בעקבות הצלחתן של מצרים וסעודיה לסכל את מאמצי הרדיקאליות לכנס פסגת חירום של הליגה הערבית בדרג מנהיגים. בכנס, אשר הוחרם ע"י המדינות המתונות ואבו מאזן, השתתפו באופן חריג ראשי ארגוני הטרור אחמד ג’בריל ורמצ’אן שלח (ערוץ אלקדס, 16 בינואר). הודעת הסיכום החריפה של הכנס עמדה בסימן הכרזה של קטר ומאוריטניה על הקפאת יחסיהן עם ישראל, קריאה להקפיא את "יוזמת השלום הערבית" ובקשה להפנות את כספי השיקום ישירות לרצועת עזה. בכנס השתתפו כמחצית חברות הליגה הערבית (12 מתוך 22 הבולטות שבהן סוריה ולבנון) כמו גם נשיא איראן.

כינוס הפסגה בדוחה
כינוס הפסגה בדוחה . משמאל: ח’אלד משעל נואם בועידה (אלג’זירה, 16 בינואר).

תגובות (ראשונות) של חמאס לגבי נצירת האש החד-צדדית

כללי

  למרות הצהרות לוחמניות והמשך הירי לעבר ישראל במחצית הראשונה של 18 בינואר, הכריזה חמאס בצהרי ה-18 בינואר על הסכמתה להפסקת אש. סגן יו"ר הלשכה המדינית מוסא אבו מרזוק במסיבת עיתונאים בדמשק, הודיע " אנו פלגי ההתנגדות הפלסטינית, מכריזים על הפסקת אש מצידנו ברצועת עזה . [אנו] חוזרים ומדגישים את עמדתנו ואת דרישתנו להסיג את כוחות האויב מרצועת עזה תוך שבוע , וזאת לצד פתיחת כל המעברים… להכנסת הצרכים הנדרשים לבני עמנו ברצועת עזה…" (הטלוויזיה הסורית, 18 בינואר). בכיר חמאס אימן טה , הודיע כי חמאס הכריזה על הפסקה מיידית של פעילותה ופעילות שאר הארגונים ברצועה. הוא הוסיף כי חמאס נתנה לישראל ארכה של שבוע להסיג כוחותיה מהרצועה (רויטרס, 18 בינואר).

  קודם לכן מיהרו דוברי חמאס להודיע כי ההכרזה הישראלית על נצירת האש מהווה ניצחון עבור חמאס ומוכיחה את אוזלת ידו של צה"ל מולה הדוברים גם איימו כי חמאס תמשיך לפעול נגד כוחות צה"ל שנשארו בשטח עד ליציאתם המלאה. במקביל, נתקבלו איתותים מצד חמאס כי בכוונתה להמשיך במאמצים המדיניים להגיע להסדר תוך שראשיה מדגישים כי יבחנו כל יוזמה, רעיון או הצעה שעשויים להביא ל"הסרת המצור" ופתיחת המעברים.

  בתגובה ראשונית להכרזתו של אולמרט שיגרו חמאס וארגוני טרור נוספים מספר רקטות ובהם רקטות ארוכות טווח בערב ה- 17 בינואר וב-18 בינואר. הם הבהירו כי הירי מתבצע בתגובה על ההכרזה על הפסקת האש וכי הירי נועד להדגיש את כישלון אולמרט בשבירת חמאס. אולם בהמשך (בשעות הצהרים) הודיעה חמאס על הסכמתה והסכמת שאר הארגונים להפסקת אש כמפורט לעיל.

  להלן עיקרי תגובות הראשוניות להודעת ראש ממשלת ישראל על הפסקת האש:

•  מוסא אבו מרזוק , ראש הלשכה המדינית של חמאס אמר כי דבריו של אולמרט מוכיחים שהעומד בראש ישראל נכשל. לדבריו צדק אהוד ברק כאשר אמר כי ישראל החלישה את חמאס אבל חמאס לא נשברה כפי שניסה להציג זאת אולמרט. עוד הוסיף כי חמאס ממשיכה את דיוניה עם מצרים ותקבל כל הסכם שיענה על צרכיה (ערוץ אלערביה, 18 בינואר).

•  אסאמה חמדאן , נציג חמאס בלבנון, אמר כי נאום אולמרט הוא שקרי וכי חמאס לא נפגעה בצורה שהוא הציג אותה. לדבריו, דברי אולמרט הם בעצם הכרזה על העמידה האיתנה של ה"התנגדות". עוד הוסיף כי חמאס שולטת על המצב בשטח והמשך נוכחות צה"ל ברצועה יביא להרחבת ה"התנגדות" נגדו (אלג’זירה, 17 בינואר) .

•  פוזי ברהום אמר כי ישראל היא זו שפתחה במלחמה, אולם לא היא זו שתחליט על סיומה (ערוץ אלאקצא, 17 בינואר). הוא גינה את ישראל על אימוץ הפסקת אש חד- צדדית במקום לאשר את ההסכם בתיווך מצרי ותיאר את ההחלטה הישראלית כניסיון להקדים את המאמצים המצריים ואת כל המאמצים האחרים. לדבריו, אין משמעותה של הפסקת אש חד-צדדית הפסקת התוקפנות הישראלית והיא גם איננה מהווה "סיום המצור" (רויטרס, 18 בינואר).

תגובות נוספות להודעה הישראלית על הפסקת האש

מצרים

  חסאם זכי , דובר משרד החוץ המצרי, אמר כי הפסקת האש החד צדדית עשויה לשרת את המשך מאמצי מצרים שמטרתם למנוע הישנות פעולה צבאית נרחבת ברצועה ולהגיע להסדר לפתיחת המעברים. לדבריו אבו מאזן לא ייקח חלק בפסגה בשרם אלשיח’ משום שייפגש עם הנשיא מבראכ קודם לכן (17 בינואר, ערוץ FTV) .

  בהתייחסו למזכר ההבנות שעליו חתמו ישראל וארה"ב טען שר החוץ המצרי אבו אלע’יט כי ההסכם אינו נוגע למצרים ואינו מחייב אותה. אלע’יט הבהיר כי כל הסכם בין ארה"ב לבין ישראל המתייחס לשטח מצרים אינו מחייב את מצרים.

ארה"ב

  שרת החוץ האמריקאית, קונדולסה רייס , ברכה על הפסקת האש ואמרה כי ארה"ב מצפה מכל הצדדים לחדול מפעילות עוינת באופן מיידי. היא קראה גם לנקיטה בפעולה בינלאומית מתואמת ומיידית במטרה להגביר את אספקת הסיוע לרצועת עזה. רייס שבה והדגישה, כי מטרתה של ארה"ב נותרה כינון הפסקת אש ממושכת ואיתנה שתביא לייצוב האזור. רייס הביעה הערכתה למצרים על המאמצים שהשקיעה ואת דאגת ארה"ב מסבלם של האזרחים הפלסטינים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 18 בינואר) .

האו"ם

  באן קי-מון מזכ"ל האו"ם, אמר במסיבת עיתונאים שערך במהלך שהותו בלבנון, כי יחד עם ההכרזה על הפסקת אש חד-צדדית על ישראל להציג לוח זמנים לגבי נסיגת הכוחות מרצועת עזה.

בריטניה

  שר החוץ הבריטי מיליבנד אמר כי הודעת הפסקת האש של ישראל היא "הקלה עצומה" וטען כי הכרחי עתה שחמאס תפסיק את ירי הטילים לעבר ישראל. שר החוץ גם השמיע קריאה לאפשר לארגוני הסיוע גישה מיידית לרצועת עזה וביקש כי יערבו לביטחונם.

נספח א’  

מזכר ההבנות למניעת הברחות בין ישראל וארה"ב

Memorandum of Understanding

Between

Israel and the United States Regarding

Prevention of the Supply of Arms and Related Materiel to Terrorist Groups

Israel and the United States (the "Parties”),

Recalling the steadfast commitment of the United States to Israel’s security, including secure, defensible borders, and to preserve and strengthen Israel’s capability to deter and defend itself, by itself, against any threat or possible combination of threats;

Reaffirming that such commitment is reflected in the security, military and intelligence cooperation between the United States and Israel, the Strategic Dialogue between them, and the level and kind of assistance provided by the United States to Israel;

Taking note of the efforts of Egyptian President Mubarak, particularly the recognition that securing Gaza ‘s border is indispensable to realizing a durable and sustainable end to fighting in Gaza ;

Unequivocally condemning all acts, methods, and practices of terrorism as unjustifiable, wherever and by whomever committed and whatever the motivation, in particular, the recent rocket and mortar attacks and other hostile activity perpetrated against Israel from Gaza by terrorist organizations;

Recognizing that suppression of acts of international terrorism, including denying the provision of arms and related materiel to terrorist organizations, is an essential element for the maintenance of international peace and security;

Recognizing that the acquisition and use of arms and related materiel by terrorists against Israel were the direct causes of recent hostilities;

Recognizing the threat to Israel of hostile and terrorist activity from Gaza, including weapons smuggling and the build-up of terrorist capabilities, weapons and infrastructure; and understanding that Israel, like all nations, enjoys the inherent right of self defense, including the right to defend itself against terrorism through appropriate action ;

Desiring to improve bilateral, regional and multilateral efforts to prevent the provision of arms and related materiel to terrorist organizations, particularly those currently operating in the Gaza Strip, such as Hamas;

Recognizing that achieving and maintaining a durable and sustainable cessation of hostilities is dependent upon prevention of smuggling and re-supply of weapons into Gaza for Hamas, a terrorist organization, and other terrorist groups, and affirming that Gaza should not be used as a base from which Israel may be attacked;

Recognizing also that combating weapons and explosives supply to Gaza is a multi-dimensional, results-oriented effort with a regional focus and international components working in parallel, and that this is a priority of the United States’ and Israel’s efforts, independently and with each other, to ensure a durable and sustainable end to hostilities;

Recognizing further the crucial need for the unimpeded, safe and secure provision of humanitarian assistance to the residents of Gaza ;

Intending to work with international partners to ensure the enforcement of relevant United Nations Security Council Resolutions on counterterrorism in relation to terrorist activity in Gaza ;

Have reached the following understandings:

1. The Parties will work cooperatively with neighbors and in parallel with others in the international community to prevent the supply of arms and related materiel to terrorist organizations that threaten either party, with a particular focus on the supply of arms, related materiel and explosives into Gaza to Hamas and other terrorist organizations.

2. The United States will work with regional and NATO partners to address the problem of the supply of arms and related materiel and weapons transfers and shipments to Hamas and other terrorist organizations in Gaza, including through the Mediterranean, Gulf of Aden, Red Sea and eastern Africa, through improvements in existing arrangements or the launching of new initiatives to increase the effectiveness of those arrangements as they relate to the prevention of weapons smuggling to Gaza. Among the tools that will be pursued are:

•  Enhanced U.S. security and intelligence cooperation with regional governments on actions to prevent weapons and explosives flows to Gaza that originate in or transit their territories; including through the involvement of relevant components of the U.S. Government, such as U.S. Central Command, U.S. European Command, U.S. Africa Command, and U.S. Special Operations Command.

•  Enhanced intelligence fusion with key international and coalition naval forces and other appropriate entities to address weapons supply to Gaza ;

•  Enhancement of the existing international sanctions and enforcement mechanisms against provision of material support to Hamas and other terrorist organizations, including through an international response to those states, such as Iran, who are determined to be sources of weapons and explosives supply to Gaza.

3. The United States and Israel will assist each other in these efforts through enhanced sharing of information and intelligence that would assist in identifying the origin and routing of weapons being supplied to terrorist organizations in Gaza .

4. The United States will accelerate its efforts to provide logistical and technical assistance and to train and equip regional security forces in counter-smuggling tactics, working towards augmenting its existing assistance programs.

5. The United States will consult and work with its regional partners on expanding international assistance programs to affected communities in order to provide an alternative income/employment to those formerly involved in smuggling.

6. The Parties will establish mechanisms as appropriate for military and intelligence cooperation to share intelligence information and to monitor implementation of the steps undertaken in the context of this Memorandum of Understanding and to recommend additional measures to advance the goals of this Memorandum of Understanding. In so far as military cooperation is concerned, the relevant mechanism will be the United States-Israel Joint Counterterrorism Group, the annual Military to Military discussion, and the Joint Political Military Group.

7. This Memorandum of Understanding of ongoing political commitments between the Parties will be subject to the laws and regulations of the respective parties, as applicable, including those governing the availability of funds and the sharing of information and intelligence.

This Memorandum of Understanding was signed on 16 January, 2009 at Washington , in duplicate, in the English language.

FOR ISRAEL :        FOR THE UNITED STATES:

נספח ב’

דברי ראש הממשלה אהוד אולמרט בדבר הפסקת האש ע"י צה"ל

אזרחי ישראל, ערב טוב,

במוצאי שבת לפני שלושה שבועות בדיוק, התייצבנו כאן בפניכם, ידידי שר הביטחון אהוד ברק וממלאת מקום ראש הממשלה, שרת החוץ ציפי לבני ואנוכי ופירטנו את השיקולים והמטרות שהנחו אותנו לצאת למבצע צבאי ברצועת עזה.

היום, אנו ניצבים מולכם שוב ויכולים לומר כי נוצרו התנאים לפיהם יעדינו, כפי שהוגדרו ביציאה למבצע, הושגו במלואם, ואף מעבר לכך:

• החמאס הוכה קשות, הן במערכיו הצבאיים והן בתשתיות שלטונו. מנהיגיו מסתתרים. רבים מאנשיו נהרגו. מפעלי ייצור הרקטות נהרסו. נתיבי ההברחה באמצעות עשרות המנהרות הופצצו. יכולות השינוע של הנשק בתוך רצועת עזה נפגעו. צומצם היקף השיגורים למדינת ישראל, מרחבי השיגור, מהם נורו רוב הטילים, נמצאים בשליטת כוחות צה"ל. הערכת כל גופי הביטחון היא שיכולות החמאס ספגו מכה קשה שתפגע ביכולותיו השלטוניות והצבאיות לאורך זמן.

• צה"ל ושירות הביטחון הכללי השכילו לנהל מבצע מזהיר, תוך שימוש בכל מרכיבי העוצמה של ישראל – ביבשה, בים ובאוויר. המערכה הצבאית אופיינה בנחישות, תחכום, אומץ ויכולת מודיעינית ומבצעית יוצאת דופן שהביאה להישגים משמעותיים ורבים. המערכה הנוכחית הוכיחה שוב את עוצמתה של ישראל וחיזקה את כוח ההרתעה שלה מול אלו המאיימים עליה.

• אנשי המילואים, שהם בסיס עוצמתו של צה"ל, הוכיחו כי רוח ההתנדבות ונכונותם להקריב קיימת ופועמת. הכוחות הוכנו בצורה יסודית, צוידו בכל מה שהם זקוקים לו וכך יכלו להפגין את מקצועיותם ועוז רוחם.

• במשך כל ימי הלחימה, העורף הישראלי הפגין את חוסנו, חרף מאות הרקטות ופצצות המרגמה שנורו ללא אבחנה, לעבר אוכלוסייה המונה כמיליון תושבים, היה זה דווקא העורף שידע ליצור בסיס איתן שחיזק אותנו ונתן לנו את היכולת להמשיך בלחימה. שנתיים של הכנת העורף הוכיחו כי ידענו להפיק את הלקחים ולהיערך בצורה נאותה. הממשלה וראשי השלטון המקומי באזורים המותקפים ידעו לייצר סובלנות, כושר עמידה ואת אותה רוח איתנה, שאיפשרו לדרג המדיני לקבל את ההחלטות הנכונות, בידיעה שהעורף יוכל לעמוד בהשלכות שלהן.

• ממשלת ישראל כגוף קבלת החלטות, גילתה אחדות מטרה, ופעלה באופן מקצועי ומתואם להשגת יעדיה. ההחלטות התקבלו כולן באופן אחראי ומושכל, לאחר ליבון ודיונים מעמיקים. הממשלה כזרוע מבצעת ידעה לעמוד בדרישות ובצרכים של האוכלוסייה והכוחות הלוחמים.

• בצד ההצלחות יש לזכור בשעה זו גם את הנופלים ואת מי שהקריבו את חייהם למען השגת מציאות טובה יותר בדרום. המבצע גבה את חייהם של שלושה מתושבי הדרום ועשרה מחיילנו. ליבנו, בערב הזה, עם בני משפחותיהם. אנו שולחים איחולי החלמה לתושבי הדרום וחיילי צה"ל שנפצעו במהלך המבצע.

• היום, ובעיקר בשל הישגי הפעולה הצבאית, הקהילה הבינלאומית כולה מוכנה להתגייס על מנת להביא ליציבות מירבית, ויודעת כי לשם כך תהליך התעצמות החמאס חייב להיפסק. לשם כך הגענו לשורה של הבנות – חשובות מאין כמותן – שיבטיחו כי התעצמות החמאס תלך ותקטן. גיבשנו הבנות עם ממשלת מצרים בשורה של נושאים מרכזיים שמימושם יביא לצמצום משמעותי בהברחת הנשק והגעתו מאיראן ומסוריה לרצועת עזה.

• במהלך יום שישי האחרון, חתמנו על מזכר הבנות עם הממשל האמריקאי, במסגרתו נרתמת ארצות הברית לנקיטת הצעדים הדרושים, יחד עם יתר חברות הקהילה הבינלאומית, למנוע הברחות נשק לגורמי הטרור בעזה. אני מבקש להודות ולהביע הערכה רבה לשרת החוץ וממלאת מקום ראש הממשלה על מאמציה בהשגת מסמך זה, על תרומתה למהלכים מדיניים ועל המאמץ הדיפלומטי רחב ההיקף שניהלה בשבועות האחרונים, אשר תרם, תרומה חשובה לגיבוי הבינלאומי שניתן למאמץ הישראלי נגד ארגוני הטרור בראשות החמאס.

• היום קיבלתי מכתב מראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, קאנצלר גרמניה, אנגלה מרקל ונשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, בו מביעים הארבעה מחויבות עמוקה לסייע בכל דרך על מנת שנשק לא יצליח להגיע לארגוני המרצחים בעזה.

אין ספק כי ללא הפעולה הצבאית הנחושה, והמוצלחת, לא יכולנו להגיע להבנות המדיניות, שיחד יוצרות תמונה מלאה של הישג מרשים.

אזרחי ישראל,

הממשלה החליטה על המבצע בעזה בתום מחשבה ארוכה ושיקול דעת, ורק לאחר שכשלו הניסיונות להפסיק בדרכים אחרות את הירי ופעולות הטרור האחרות של החמאס. ישראל, שעזבה את רצועת עזה עד המילימטר האחרון בשלהי שנת 2005 – שלא על מנת לשוב, מצאה עצמה תחת מטר טילים. החמאס השתלט בכוח על רצועת עזה והחל להתקיף את יישובי הדרום ביתר שאת. השיטות שהחמאס משתמש בהן – מקומן לא יכירן בעולמנו. הוא הציב את מערכיו הצבאיים בשכונות מגורים צפופות, פעל תוך שהאוכלוסייה האזרחית משמשת עבורו כמגן אנושי, ופעל בחסות מסגדים, בתי ספר ובתי חולים, תוך שהוא הופך את האוכלוסייה הפלסטינית לבת ערובה לפעילותו הטרוריסטית מתוך הבנה, שישראל כמדינה בעלת ערכים עליונים – לא תפעל. הנהגת החוץ של החמאס החיה בצורה נוחה ושלווה, המשיכה לקבוע מדיניות קיצונית , תוך התעלמות מן הסבל המתמשך של האוכלוסיה ומתוך אי רצון בולט להביא להקלה במצבה.

החמאס בעזה נבנה כבסיס כוח של איראן, גובה על ידה – הן במימון, הן באימונים והן באספקת אמצעי לחימה מתקדמים. איראן, שמנסה לחתור להגמוניה אזורית, ניסתה לשכפל את שיטותיה עם החיזבאללה בלבנון גם לרצועת עזה. איראן והחמאס פירשו את האיפוק שבו נהגה ישראל כחולשה. הם שגו! , הם הופתעו!

מדינת ישראל הוכיחה להם שאיפוק הוא ביטוי לעוצמה וזו הופעלה בצורה נחושה ומתוחכמת כאשר הנמנע הפך לבלתי נמנע.

במהלך המבצע גילתה מדינת ישראל רגישות רבה בהפעלת כוחה כדי להימנע עד כמה שניתן מפגיעה באוכלוסייה אזרחית שאינה מעורבת בטרור. במקרים שבהם התעורר ספק, שמא פגיעה באנשי הטרור תגרום לפגיעה באוכלוסייה אזרחית תמימה – נמנענו מלפעול. אין הרבה מדינות שהיו נוהגות כמונו.

אין לנו סכסוך עם תושבי עזה. אנו רואים ברצועת עזה חלק מהמדינה הפלסטינית העתידית עימה אנו מקווים לחיות חיי שכנות טובה ומייחלים ליום של מימוש חזון שתי המדינות.

במהלך ימי המבצע נקטנו פעילות עניפה ומאומצת על מנת לדאוג לצרכים הומניטאריים של האוכלוסייה הפלסטינית. אפשרנו מעבר ציוד, אוכל ותרופות על מנת למנוע משבר הומניטרי. בנוסף, החלטתי על מינוי השר יצחק הרצוג, שר הרווחה והשירותים החברתיים, לעמוד בראש המאמץ הזה, והקבינט הנחה אותו הערב להשקיע את כל המאמצים ולהכין תוכנית מקיפה, על מנת שבימים הקרובים ניתן יהיה לתת מענה הולם ומקיף לצרכי האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. ברצוני להביע הערכה רבה לארגונים הבינלאומיים שפעלו ופועלים ללא לאות ומסייעים לנו לאפשר לאוכלוסייה הפלסטינית תנאי מחייה הולמים. ישראל תמשיך לפעול בשיתוף פעולה עימם, במיוחד בימים ובשבועות הקרובים, למען אוכלוסיית עזה.

אזרחי ישראל,

היום, לפני ישיבת הממשלה, שוחחתי עם נשיא מצרים, חוסני מובארק, שהציג בפניי את היוזמה של מצרים ואת הבקשה שלו לנצירת האש. הודיתי לנשיא על מחויבותה של מצרים להביא לפיתרון המשבר ועל התפקיד החשוב אותו היא ממלאת במזרח התיכון. הבאתי את דבריו של הנשיא לידיעת הקבינט, עם מכלול ההישגים שלנו במבצע, והשגת המטרות. הקבינט החליט להיענות להצעתי ולהכריז על נצירת אש.

החל מן השעה 2:00 הלילה תנצור ישראל את פעילותה ההתקפית ברצועת עזה ותמשיך בהיערכות בתוך רצועת עזה ובסביבתה.

יש לזכור שהחמאס איננו חלק מן ההסדרה אליה הגענו. מדובר בהסכמות רב לאומיות שלארגון טרור כמו חמאס אין ולא צריך להיות חלק בהן.

אם יחליטו אויבינו שלא די להם במכות שכבר ספגו והם מעוניינים בהמשך הלחימה, תהיה ישראל ערוכה לכך ותרגיש חופשית להמשיך ולהגיב בעוצמה.

החמאס הופתע מספר פעמים במהלך השבועות האחרונים. הוא לא הצליח לחזות את נחישותה של מדינת ישראל ואת רצינות כוונותיה להביא לשינוי המציאות באזור.

מנהיגי החמאס לא האמינו כי מדינת ישראל תצא למבצע צבאי בהיקף כזה ערב בחירות; חמאס לא חזה את עוצמת המתקפה הצבאית ומעל לכל – לא חזה את תוצאותיה.

החמאס עדיין לא מעריך נכוחה את המכה הקשה שספג, אם יחליט החמאס להמשיך את התקפות הטרור הפרועות, הוא יופתע שוב מנחישותה של מדינת ישראל. אני לא מציע לו או לארגוני הטרור האחרים לנסות אותנו !

דבריי הערב הזה לא יהיו שלמים ללא איזכורו של החייל החטוף גלעד שליט. כמאה מטרים מכאן מתקיימת הפגנה למען שחרורו ואני מכבד כל אחד ואחת ממשתתפיה. המאמצים האינטנסיביים לשחרורו של גלעד החלו הרבה לפני המבצע, נמשכו במהלכו ויימשכו גם אחריו.

ממשלת ישראל פועלת בדרכים רבות להביאו הביתה, ובמהלך ימי המבצע עשינו פעולות שונות שקירבו אותנו למטרה זו. מפאת רגישות העניין – לא אפרט. אומר רק שגלעד נמצא בראש מעיינינו ואיננו זקוקים לכל דרבון או תזכורת בנושא זה. כולי תקווה גם הערב שנזכה לראותו בקרוב בחיק משפחתו.

ולבסוף, משהו אישי:

במשך שבועות אני עוקב בימים ובלילות אחר עם ישראל הנתון במאמץ חסר תקדים כדי להיאבק ולממש את זכותו להגנה עצמית.

ראיתי את החיילים האמיצים, בנינו היקרים והאהובים, ראיתי את מפקדיהם ואת הרוח שהפיחו בהם, ראיתי את תושבי הדרום, את עוז רוחם ואת מנהיגות ראשי הערים שדאגו לספק את צורכי תושביהם, ראיתי גם את פעילות פיקוד העורף שבשקט וביעילות תיאם את כל מערך הסיוע לאזור הדרום, ושמעתי את בני המשפחות השכולות.

משפחות יקרות: הדברים שאמרתם, הכאב שביטאתם, עוז הרוח שהקרנתם הם הם בסיס הכוח של עם ישראל. בשם העם כולו, בשם ממשלת ישראל, אני משתתף בכאבכן העמוק ומודה לכן על העידוד, החיזוק וההשראה שעמידותכם האיתנה מעניקה לעם כולו.

אני מבקש לומר משהו לתושבי עזה: עוד טרם החל המבצע הצבאי ובמהלכו פניתי אליכם. איננו שונאים אתכם, לא רצינו ואיננו רוצים לפגוע בכם. רצינו להגן על ילדינו שלנו, על הוריהם, על משפחותיהם.

אנו כואבים את הפגיעה בכל ילד פלסטיני ובני משפחתו שנפלו קורבן למציאות אכזרית שיצר החמאס והפך אתכם לקורבנותיה.

הסבל שלכם- נורא. זעקות הכאב שלכם- נוגעות ללב כולנו. בשם ממשלת ישראל, אני מבקש להביע את צערי על הפגיעה באזרחים לא מעורבים, על הכאב שגרמנו להם, על הסבל שהם ובני משפחותיהם סבלו כתוצאה מהמצב הבלתי נסבל שיצר החמאס.

הסכם ההבנות שהגענו אליו עם מצרים, הגיבוי הבינלאומי של ארצות הברית ומדינות אירופה – כל אלה אינם מבטיחים שהירי של החמאס – יפסק. אם יפסק לחלוטין – ישקול צה"ל יציאה מעזה במועד שיהא מתאים לנו – אם לאו- צה"ל ימשיך לפעול כדי להגן על תושבינו.

כאן המקום להביע הערכה והוקרה, בראש ובראשונה לך, ידידי שר הביטחון על העבודה שלך, על המאמץ האדיר שהשקעת, על המיומנות, המקצועיות וההבנה שגילית לכל אורך הדרך. תודה רבה לך. אני רוצה להודות לחיילי צה"ל, למפקדיהם, לאלוף פיקוד הדרום, יואב גלנט, לרמטכ"ל גבי אשכנזי. לשירות הביטחון הכללי, ללוחמיו ולעומד בראשו יובל דיסקין. למוסד ולוחמיו העלומים בראשותו של מאיר דגן. למשטרת ישראל ולשירותי ההצלה מד"א וכיבוי אש.

אשרי העם שיש לו צבא ושירותי ביטחון והצלה כאלה.

אני רוצה להביע תקווה שהערב נעשה צעד ראשון לקראת מציאות אחרת של ביטחון ושקט לתושבי הארץ. מעומק הלב אני מודה לעם ישראל, ללוחמיו ומפקדיהם על עוז הרוח ועל הסולידריות החברתית שהופגנה בשבועות האלה.

זה סוד כוחנו – זה הבסיס לעוצמתנו, זוהי התקווה לעתידנו.

נספח ג’

דברי שר הביטחון אהוד ברק בדבר הפסקת האש ע"י צה"ל

"מהלילה בשעה 2:000 אנחנו נוצרים אש ברצועת עזה. בשלושה שבועות של לחימה השגנו היעדים שהצבנו כשיצאנו למבצע "עופרת יצוקה".

נוכח התוצאות המבצעיות יוצאות הדופן והשגת היעדים של צה"ל. לאור ההבנות מרחיקות הלכת שהושגו עם המצרים לגבי המאבק בהברחות, בהתחשב בצרכים ההומניטאריים המחריפים ברצועת עזה ומתוך כוונה לאפשר מיצוי מהלכים נוספים להעמקת ההישגים, מקבלת ישראל את הבקשה המצרית לכונן הפסקת אש, אך נמשיך לשמור על מוכנות כוחותינו לכל התפתחות.

אני יכול להודיע כאן באופן ברור: השגנו את יעדי הלחימה. אבל אינני רוצה להשלות איש. אנחנו אמנם נוצרים אש, אבל אין ביטחון מוחלט החמאס עלול להמשיך לירות אל כוחותינו ואל העורף. הנחיתי את צה"ל להיות ערוך ומוכן לכל התפתחות כזאת. צה"ל יישאר פרוס בעזה על פי שיקולים מבצעיים. אם החמאס ימשיך לירות יגיב צה"ל בחומרה, ויהיה מוכן להמשך והחרפת הפעולה על פי הצורך. גם על האזרחים בעורף להיות מוכנים וזהירים עד שניווכח אם הפסקת האש אכן מתבצעת.

לא יצאנו לקרב בצהלות- גיל ולא בהצהרות יומרניות. מי שידע יום קרב יודע שהאחריות מחייבת. השתתפתי בלא-מעט מלחמות, הובלתי רבים מפקודי אל-שדה הקרב, קברתי רבים מרעיי- לנשק. ואני יודע את האמת של חיינו ומאבקינו כאן. לקרב יוצאים כשמוכרחים. מציבים מטרות ריאליות ומתכוננים בקפדנות, ונלחמים בכל העוצמה הנדרשת. בנחישות אבל גם באחריות ובשיקול דעת. זה מה שאנחנו עושים, זה מה שעשינו בעזה.

כזה הוא המבצע הזה. בהיקף המתוחם שלו זוהי מלחמת ברירה צודקת. יש גבול לסבלנות. שמונה שנים של אש על מטרות אזרחיות, אש שמכוונת למטרה אחת ויחידה להרוג ילדים, נשים וגברים. פעולות עוינות שנועדו להרוג או לחטוף חיילים.

לא הועיל האיפוק. לא נשאה פרי גם ההתנתקות וכל המשמעויות הקשות שלה למרקם הפנימי שלנו.

בסופו של דבר החמאס השתלט על חצי העם הפלשתיני – ברצועת עזה והשתמש בו בציניות, לעיתים באכזריות.

הפך אותם לבני ערובה, לכַּן – שילוח של טילים ורקטות אל לב ערינו וכפרינו.

הכנו את הצבא וכוחות הביטחון במשך חודשים ארוכים. לא דילגנו על פרט כשיצאנו לפעולה עשינו את מה שאנו חייבים לעשות. אזרחי ישראל קיבלו את צה"ל שלנו במלוא עוצמתו: חיל האוויר במכת הפתיחה, ומאז כוחות המודיעין והביטחון, עשו את עבודתם במקצועיות ובדייקנות שאין כמותה. אחר כך, עברנו לתקיפה קרקעית בתאום יוצא דופן של כוחות רגלים, שריון, ים ואוויר ויחידות המיוחדות וכל זרועות הביטחון. צה"ל במיטבו.

כוחות צה"ל בשילוב שירות הביטחון הכללי הנחיתו על החמאס מכה קשה וכואבת. ההישגים טובים ממה שהערכנו ערב היציאה למבצע. והם הושגו במהירות. כל מערכי צה"ל נערכו והתאמנו היטב לפעולה, ובמהלכה גילו נחישות והפגינו יכולת מבצעית גבוהה. במהלך הלחימה ביתרו כוחות צה"ל את הרצועה, כיתרו את העיר עזה ונכנסו לכמה שכונות שבהן הסתתרו אנשי חמאס. כאלף ומאתיים פלסטינים נהרגו, בהם מאות אנשי חמאס וכמה ממנהיגיו הבכירים ביותר.

אנחנו מלאי-הערכה לחיילי צה"ל ולמפקדיו, בכל הרמות – מלוחמי השדה בשטח ועד אלוף פיקוד הדרום, יואב גלנט, ומלאי הערכה לראש השב"כ יובל דיסקין ואנשיו.

ואילו לרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי אומר בפשטות רק זאת: אני רב אלוף במילואים, אהוד ברק , מצדיע לך.

בלחימה איבדנו עשרה מפקדים ולוחמים:

רב סמ"ל לוטפי נאסר אל- דין

סמ"ר דביר עמנואלוף

רב"ט יוסף מועדי

סמ"ר איתי שטרן

רב סרן דגן ורטמן

סרן יונתן נתנאל

סמ"ר אלכסנדר משביסקי

סרן רועי רוזנר

סמל עמית רובינזון

סרן עומר רבינוביץ’

שלושה אזרחים נהרגו:

בבר וקנין מנתיבות,

עירית שטרית מאשדוד

והאני אל מהדי מערוער.

בשפה צבאית יבשה אפשר לומר כי זה היה מבצע שהתנהל ברמת נפגעים נמוכה יחסית וקטנה ממה שהוערך מראש.

אבל אין דבר כזה מחיר נמוך יחסית, ועל הנופלים אין מדברים במונחים של מחיר. כל אחד הוא עולם ומלואו, לכל אחד משפחה שעולמה חרב.

אנו שותפים ליגונן של המשפחות השכולות, ומכאן אני שולח להן תנחומים מעומק לבי ומעומק הבנתי את גודל החלל והאובדן.

לפצועים אני מבקש לשלוח מכאן איחולי החלמה, חיזוק וחיבוק.

זה היה מבצע שבו נפגעו אזרחים פלשתינים רבים ונגרם נזק רב לרקמת החיים ולרכוש של תושבי עזה. עשינו הכל להקטין את הפגיעה באוכלוסיה האזרחית. לא באנו להלחם בעזתים, באנו להנחית מכה קשה על החמאס.

אילו היה החמאס רגיש לבני עמו, אילו לא היה נוהג בציניות רצחנית ומתכסה בילדים נשים וגברים כמגן אנושי אפשר היה למנוע חלק גדול מהפגיעה באזרחים.

איננו אדישים לפגיעה ההומניטארית. במהלך הקרבות שיגרנו רבע מיליון שיחות טלפון והפצנו כרוזים לתושבים, כדי שיתפנו ממוקדי האש. אינני מכיר צבא בעולם שנוהג באמות המידה של צה"ל. הקפדנו להזרים אספקה וסיוע לאזרחים הפלשתינאים. הקמנו צוות מיוחד שמטפל בסיוע ההומניטארי ונעשה עכשיו כל מה שביכולתנו לרכז מאמץ, להגיש סיוע רפואי, וכל סיוע אחר שנדרש לשיקום התושבים.

זוהי שעתה היפה של ישראל. זו הייתה שעת מבחן שבה התגלתה החברה שלנו דרוכה ומוכנה עם גוף איתן שיודע להתמודד ולהפיק מקרבו כוחות עצומים שטמונים בו.

במבחן הזה עמדה החברה הישראלית באופן מרשים, והיא יוצאת ממנו כשהיא מחוזקת ומועצמת בכל החזיתות:

בחזית הצבאית שבנו כאמור לצה"ל במיטבו: חיילים שיודעים להילחם ועושים זאת באומץ מתוך שכנוע פנימי עמוק בצדקת הדרך ובטעמה ובמיומנות גבוהה.

מפקדים בכל הרמות שיודעים לתת את הפקודה הפשוטה כל כך, והקשה כל כך "אחרי", וגם אחרי שהם נפצעים, הם שבים לשדה הקרב, כדי לשוב ולהוביל את הלוחמים ולהיות להם דוגמה אישית.

משפחות החיילים אשר נשכו שפתיים ושנתם נדדה בלילות, אבל דאגתם לא גרמה להם לרגע להחליש את רוח הלוחמים, אלא להיפך, הם עודדו והפיחו כוח.

וזו הייתה שעתו היפה של העורף. העורף היה מוכן למבחן הקשה ועמד בו בצורה מחממת את הלב ונוסכת ביטחון. המנהיגות המקומית לקחה אחריות והנהיגה את הציבור בעריי וביישובי הדרום באופן מעורר כבוד. זה היה עורף נחוש שסבלנותו ואומץ ליבו חיזקו כל הזמן את חיילי צה"ל ואותנו מקבלי ההחלטות. נשים, גברים וילדים, קשישים וצעירים, גילו עמידה יוצאת דופן נוכח הקשיים והסכנות שהיו חלק בלתי נפרד מהמבצע, ורוחם הטובה החזירה אותנו לימים הטובים של איתנות, לכידות וכושר עמידה. העוצמות האלה תהיינה איתנו גם מול המבחנים שעוד נכונו לנו בעתיד.

משרד הביטחון, פיקוד העורף, משרדי הממשלה, כל רשויות השלטון וכוחות ההצלה, פעלו באופן יעיל למזער את הסבל והדאגה של התושבים הנתונים למתקפה של עשרות טילים ורקטות ביום. והאזרחים נתנו לנו כוח. כושר העמידה, המוראל הגבוה, ההתמודדות עם הקושי והיכולת לתפקד תחת אש החזירו אותנו לערכים הישנים והטובים, לארץ ישראל היפה והטובה, שהתגעגענו אליה.

כוחות צה"ל נמצאים ברצועת עזה בהיערכות שמטרתה להבטיח שהפסקת האש לא תופר ושנפעל נכון ומיידית- אם תופר.

אנחנו נחושים להגיע להגשמת כל היעדים שהצבנו לפנינו בתחילת הלחימה.

וצריך לומר עוד דבר ובכל התוקף: גלעד שליט.

אנו עושים הכל כדי שנוכל לראות גם את גלעד בבית.

אין לי עדיין בשורות, אבל אני מבטיח – זהו מאמץ עליון לא יהיה רגע אחד שלא נהיה ממוקדים בו. יש לצה"ל ברית לא כתובה עם ההורים ששולחים את בניהם למערכה, ואת הברית הזאת לא נפר. כל מה שניתן וראוי יעשה בזמן כדי שנראה את גלעד שליט בריא ושלם בבית.

אני רוצה להודות מקרב לב, לך אדוני, ראש הממשלה, לממלאת מקומך, שרת החוץ, ציפי לבני ולכל שותפינו בהנהגת המדינה, על הניהול המתואם והמוצלח של מבצע קשה. מגיעה לך תודה, אהוד, אני בטוח שאני מבטא כאן את רחשי ליבם של רבים מאוד בעם.

אם למישהו היה ספק, שוב אין ספק, לא נוותר לחמאס, לא ניתן לו להשתולל. הייתי שמח לבשר כאן "לא עוד מלחמה". אבל החמאס, החיזבאללה, סוריה, איראן, וגורמי הטרור בעולם, גורמים קנאים וקיצוניים,עדין חורשים רע. אנחנו חייבים להמשיך להיות ערוכים ועוד נכונו לנו מבחנים אל מולם. אנחנו עושים מאמץ לסיים את הסבב הזה וכרגיל עושים הכל כדי לשלב יכולת צבאית עם מאמץ משלים מדיני. ככה נעשה גם בעתיד. נעשה הכל כדי שכל אזרח בישראל יקבל את מה שכל תושב בעולם ראוי לו, שקט ושלווה".


1 פירוט ראו לקט: "הסיוע האיראני לחמאס" , (16 בינואר 2008)

לראש העמוד