מבצע “עופרת יצוקה” – עדכון מס’ 15

נמשך ירי הרקטות ממרכז העיר עזה

נמשך ירי הרקטות ממרכז העיר עזה

כוחות צנחנים בפעולה לילית בפאתי עזה

כוחות צנחנים בפעולה לילית בפאתי עזה

14 בינואר, אתר paldf

14 בינואר, אתר paldf

ירי רקטות לעבר ישראל מלב אזורי מגורים

ירי רקטות לעבר ישראל מלב אזורי מגורים

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה“

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה“

אזור רשיא אלפח'ר ממנו נורו הרקטות

אזור רשיא אלפח'ר ממנו נורו הרקטות

אמצעי לחימה שנחשפו בבתי פעילי חמאס

אמצעי לחימה שנחשפו בבתי פעילי חמאס

אמצעי לחימה שנחשפו בבתי פעילי חמאס

אמצעי לחימה שנחשפו בבתי פעילי חמאס


נמשך ירי הרקטות ממרכז העיר עזה

  כוחות צנחנים בפעולה לילית בפאתי עזה

נמשך ירי הרקטות ממרכז העיר עזה

(14 בינואר 2008, אתר paldf)

 

כוחות צנחנים בפעולה לילית בפאתי עזה

(דובר צה”ל, 14 בינואר, 2008)

מאפייני האירועים בשטח

כללי

  במהלך היממה האחרונה המשיכו כוחות צה"ל להרחיב את הפעילות הקרקעית בפאתי העיר עזה, תוך "נגיסה" באזורים שבשליטת המחבלים וביצוע פשיטות נקודתיות לעומק השטח הבנוי, שבשליטת חמאס. חיילי צה"ל נתקלו במהלך הפעילות בחוליות מחבלים ולהערכת הכוחות נהרגו ביממה האחרונה כמה עשרות מחבלים. במהלך הפעילות נפצעו 16 חיילים. חייל אחד נפצע באורח קשה, שניים באורח בינוי ו-13 באורח קל (דובר צה"ל, 15 בינואר).

  משעות הבוקר תקף חיל האוויר מעל ל-50 יעדים, ביניהם כ-15 מנהרות באזור רפיח, אשר שימשו להעברת רקטות, כולל רקטות ארוכות טווח. כמו כן הותקפו כעשר חוליות מחבלים (ביניהם מחבל אשר זוהה מניח מטען שנועד לפגע בכוחותינו), מחסן אמצעי לחימה, כעשרה משגרי רקטות (ביניהם משגר רקטות גראד מוכן לשיגור), וכן נקודות שיגור תת-קרקעיות, חלקן היו מוכנות לשיגור לעבר שטח ישראל.

  בליל 15-14 בינואר המשיכו כוחות צה"ל בפעילותם בשטח רצועת עזה. חיל האוויר, בסיוע כוחות הקרקע תקף, מעל ל-60 יעדים ביניהם יותר מ-13 חוליות מחבלים וחמישה מחסני אמצעי לחימה. במהלך שעות הלילה נהרגו למעלה מ-25 מחבלים. במהלך הלילה ליוו ספינות חיל הים את כוחות צה"ל ותקפו יעדים של חמאס מהים ובאכיפת הסגר הימי על רצועת עזה (דובר צה"ל, 15 בינואר).

  ב- 15 בינואר בסביבות 17.30 תקף חיל האוויר מבנה בו שהו מספר פעילי חמאס בכירים: סעיד ציאם, איאד ציאם וצלאח אבו שרח, ראש מנגנון ביטחון הפנים של חמאס. זוהתה פגיעה במבנה באתר האינטרנט של חמאס נמסר על מותו של סעיד ציאם ( Palestine-info , 15 בינואר). סעיד ציאם היה שר הפנים בממשל חמאס זהו הבכיר ביותר בחמאס שנהרג במהלך מבצע "עופרת יצוקה". בכיר נוסף נזאר ריאן נהרג בימים הראשונים של המבצע (פרטים אודות סעיד ציאם ראו נספח ב ).

מאפייני הלחימה הקרקעית

  להלן עיקרי האירועים:

•  כוח צה"ל חשף אמצעי לחימה שהיו מוסתרים בתוך מסגד הממוקם מערבית לעיר עזה בין אמצעי הלחימה שחשפו: מטענים, רימונים, אפודים ומכשירי קשר.

•  כוח צה"ל זיהה מחבל ששיגר פצצת מרגמה לעבר שטח ישראל וביצע ירי לעברו .

•  אש נפתחה לעבר כוחות צה"ל מתוך בית מזרחית לעיר עזה. כוח צה"ל הרס את המבנה ופגע במחבל, שביצע לעברם ירי.

•  כוח צה"ל חשף וניטרל רקטה, שהייתה מוכנה לשיגור לעבר אשקלון.

לצפייה בסרטון חשיפת הרקטה לחצו כאן

תקיפות חיל האוויר

  להלן עיקרי האירועים:

•  חיל האוויר תקף חוליית המחבלים. זאת, זמן קצר לאחר שהחוליה שיגרה טיל נגד טנקים לעבר כוחות צה"ל, שכתוצאה ממנו נפצעו שבעה חיילי צה"ל.

•  חיל-האוויר תקף באזור זייתון שני פעילים מבצעיים, מפקדי פלוגות בחמאס. השניים היו מעורבים בלחימה נגד כוחות צה"ל ובשיגור רקטות לעבר שטח ישראל.

•  חיל האוויר תקף מסגד באזור רפיח, אשר שימש מחסן רקטות ומקום מפגש לבכירי הזרוע הצבאית של חמאס.

14 בינואר, אתר paldf
מנהרות אשר פוצצו ע”י כוחות צה”ל ברפיח (14 בינואר, אתר paldf)

ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל

  נמשכת מגמה של ירידה איטית בהיקף ירי הרקטות לעבר ישראל, הגם שרקטות ממשיכות ליפול בטווחים מרוחקים כגון באר שבע ואשדוד . במהלך 15 בינואר אותרו בשטח ישראל 14 נפילות של רקטות ו-2 נפילות פצצות מרגמה. אירוע בולט היה בסביבות 1300 כאשר מטח של שש רקטות ארוכות טווח 122 מ"מ נורו לעבר ישראל. הנפילות אותרו באזור אשדוד ובאר שבע. חלק מהרקטות שוגרו בעת "חלון הזמן ההומניטארי". לא היו נפגעים. סה"כ נפלו בשטח מתחילת מבצע "עופרת יצוקה" 485 רקטות ו-183 פצצות מרגמה .

ירי רקטות לעבר ישראל מלב אזורי מגורים
ירי רקטות לעבר ישראל מלב אזורי מגורים (14 בינואר, פורום paldf)

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה”

אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה“

העברת סיוע הומאניטארי לרצועת עזה

  במהלך 14 בינואר כמו במהלך הימים האחרונים, נפתח "מסדרון הומניטארי", בין השעות 13:00 -16:00, במטרה לאפשר לתושבי רצועת עזה להצטייד ולתקן מערכות תשתית. משעות הבוקר הועברו לרצועה דרך מעבר כרם שלום 108 משאיות מתוכן שלוש משאיות דלק המיועדות לתחנת הכוח. מעבר ארז היה פתוח למקרים הומניטאריים דחופים. מתחילת המבצע עברו לרצועת עזה מעל 1,133 משאיות ולמעלה מ- 25,322 טונות ציוד הומניטארי וסחורות.

  מנהל הפעולות של אונר"א ברצועת עזה הביע הערכתו על שיתוף הפעולה הישראלי בכל הקשור להעברת הסיוע ההומניטארי מטעם האו"ם לרצועה. עם זאת מסר כי המצב התברואתי ברצועה רע ומעלה חששות כבדים. לדבריו "המסדרון ההומניטארי" בן שלוש שעות בכל יום אינו מספיק לתיקון תשתית המים ברצועה (14 בינואר, Relief Web).

סיוע הומניטארי דרך מצרים ומעבר רפיח 

  כ-33 פצועים פלסטינים מרצועת עזה הגיעו לטיפול במצרים דרך מעבר רפיח. הפצועים הועברו באמצעות 25 אמבולנסים נכנסו ממצרים לרצועת עזה (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 14 בינואר). בנוסף לפינוי הפצועים :

•  14 רופאים סודאניים הגיעו למעבר בדרכם לרצועת עזה על מנת לעבוד כמתנדבים בבתי חולים ברצועה (אסלאם און ליין, 14 בינואר).

•  11 מטוסי סיוע הנושאים כ-450 טון של תרופות ומוצרי מזון הגיעו לנמל התעופה אלעריש ביניהם ארבעה מטוסים ממרוקו, מטוס מסעודיה מטוס מסודאן ומטוס מצרי (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 14 בינואר).

•  ארבעה מטוסי סיוע של חיל האוויר הירדני יצאו לנמל התעופה אלעריש. המטוסים נושאים מנות מזון (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 14 בינואר).

•  כ-80 טונות של תרופות שנשלחו מקטר ומאיש עסקים מצרי הוכנסו לרצועה .

•  במקביל נמסר כי ספינת הסיוע Spirit of Humanity יצאה בבוקר 14 בינואר מנמל לרנקה לעבר רצועת עזה. על גבי הספינה 21 נוסעים ואנשי צוות. בין הנוסעים רופאים, עיתונאים ופעילי שמאל ומשלוח של ציוד רפואי (אתר Free Gaza , 14 בינואר).

גבול הלבנון

  בשעה 0830 בבוקר אותרו שלוש נפילות רקטות, שנורו מאזור ראשיא אלפח’ר (כפר נוצרי בגזרה המזרחית) בדרום לבנון. שתי נפילות אותרו בשטח לבנון נפילה שלישית לא אותרה. תושבי אזור קריית שמונה נכנסו למקלטים. שלושה אזרחים נפגעו כתוצאה מחרדה. אף ארגון לא נטל על עצמו אחריות לירי. צה"ל השיב בירי ארטילרי לעבר מקום השיגור.

  אזור רשיא אלפח'ר ממנו נורו הרקטות
אזור רשיא אלפח’ר ממנו נורו הרקטות (אלג’זירה, 14 בינואר)

  דוברת יוניפי"ל מסרה כי בסריקה שערכו בשטח כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון נמצאו שלוש רקטות נוספות מוכנות לשיגור לשטח ישראל. עוד מסרה כי כוחות יוניפי"ל נמצאים בכוננות (סוכנות הידיעות הצרפתית, 14 בינואר).

  נואף אלמוסוי , הממונה על היחסים הבינלאומיים בחזבאללה, האשים את יוניפי"ל באי מילוי תפקידיו והדגיש כי האחריות מוטלת על ממשלת לבנון. במקביל, תקף את ישראל על שהגיבה לאירוע וקרא לכל הלבנונים "לעמוד בתקיפות נוכח פגיעה זו" (ערוץ OTV , 14 בינואר). דובר החזית העממית-המפקדה הכללית, ארגון טרור פרו-סורי ששמו נקשר לירי הקודם של הרקטות במהלך מבצע "עופרת יצוקה", סירב לומר אם ארגונו עמד מאחורי ירי הרקטות. דובר החזית העממית הביע תמיכה בכל פעולה צבאית שתצא משטח לבנון בתגובה על פעילות צה"ל ברצועת עזה (קדס פרס, 14 בינואר).

  זוהי הפעם השנייה שבמהלך מבצע "עופרת יצוקה" משוגרות רקטות מלבנון לשטח ישראל. בבוקר 8 בינואר בסביבות 07:45, נורו 3-2 רקטות מהגזרה המערבית של דרום לבנון לעבר הגליל המערבי. רקטה אחת פגעה בבית אבות בנהרייה נזק נגרם למבנה ומספר אנשים נפצעו קל. רקטה נוספת נפלה בישוב בגליל המערבי. 1בשני המקרים התנער חזבאללה מאחריות לירי.

היוזמה המצרית- תמונת מצב

  משלחת חמאס שבה ונועדה ב-14 בינואר בקהיר לשיחות אודות היוזמה המצרית. מקורות בחמאס ומקור מצרי מסרו לכלי התקשורת הערביים והמצריים כי חמאס נענתה ליוזמה המצרית. בהמשך הבהירו חברים במשלחת ובכירים בחמאס כי יש לחמאס הסתייגויות ועדיין נותרו נקודות במחלוקת. ב-15 בינואר צפוי עמוס גלעד, ראש המטה המדיני-בטחוני במשרד הביטחון, לצאת לקהיר על מנת להתעדכן בתגובת חמאס ולהעביר למצרים את דרישות ישראל בעניין הברחת אמצעי הלחימה לרצועה ( סוגיה מרכזית בהידברות סביב סיום הלחימה).

עיקרי התבטאויות בכירי בחמאס

  להלן עיקרי התבטאויות בכירי חמאס בעניין היוזמה המצרית:

•  צלאח אלברדויל , חבר משלחת חמאס לשיחות עם המצרים, ציין במסיבת עיתונאים כי היוזמה המצרית הינה היחידה, שהוצעה לחמאס. לדבריו חמאס אינה מתנגדת לנוסח היוזמה ואינה מדברת על שינוייה. חמאס הציגה הסתייגויות בפני מצרים, שתעביר אותן לישראל (ערוץ אלג’זירה, 14 בינואר).

•  מחמד נצר , חבר משלחת חמאס לשיחות, ציין כי היענות חמאס למאמצים המצריים אין פירושה שחמאס מסכימה ליוזמה המצרית. לדבריו עדיין קיימות נקודות מחלוקת וחמאס תמשיך לבחון את העניין (סוכנות הידיעות ראמתאן, 14 בינואר).

•  מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית, ציין כי יש כמה הערות עקרוניות, שחמאס העלתה בנוגע לטיוטה המצרית. הערות אלו נוגעות לאורכה של תקופת ההרגעה, נסיגת כוחות צה"ל, הפסקת האש והפיקוח בגבולות ובמעברים. באשר לאורכה של תקופת ההרגעה אבו מרזוק הדגיש כי היא חייבת להיות קצרה ואסור שתהיה בלתי מוגבלת בזמן ותמנע מה"התנגדות" (הטרור) את "זכותה" להמשיך ולפעול. הוא הוסיף כי חמאס היא זאת המנהלת כיום את הרצועה והדבר חייב לבוא לידי ביטוי בהסכם חדש אודות ניהול מעבר רפיח (לטענתו התוקף החוקי של הסכם המעברים מ-2005 הסתיים) (ערוץ אלעאלם, 14 ינואר).

•  מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי חמאס לא הסכימה ליוזמה המצרית, אך גם לא סירבה לה. משלחת חמאס דרשה תיקונים על סעיפי היוזמה ואם הם יאושרו, חמאס תסכים ליוזמה ותתחייב לה. הוא הבהיר כי הכדור נמצא כעת במגרשה של ישראל, הצפויה לשלוח נציג לקהיר ב-15 בינואר (קרי, עמוס גלעד), שבפניו יוצגו דרישות חמאס (ערוץ אלג’זירה, 14 ינואר).

  באשר לתגובה המצרית , העיתון אלאהראם (14 ינואר) כתב כי השיחות שקיים ראש המודיעין עמר סלימאן עם משלחת חמאס בקהיר היו "חיוביות ומעודדות", וקיימת אצלה השתכנעות מלאה בקשר ליוזמה המצרית. אולם נראה כי קיים פילוג בין הנהגת חמאס ברצועה להנהגת חמאס ב"חוץ", בעיקר בסוריה, עליה מופעלים לחצים מצד איראן וסוריה לדחות את היוזמה המצרית, או לנסות להפעיל לחצים עליה. על פי המאמר, המנהיגים בתוך עזה "מגלים רצון עז להיענות ליוזמה המצרית… מתוך שקידה לשמור על חיי האזרחים". המאמר קורא לחמאס לאחד שורותיה "ולהפטר מהלחצים, שאינם משרתים את עניינה, אלא משרתים את האינטרסים של גורמים אזוריים אחרים (קרי, איראן וסוריה), שאינם רוצים פיתרון…"

בניית "מיתוס הניצחון" ע"י חמאס (עדכון)

  במנותק מהמכה שספגה, מההרס הרב שנגרם ברצועת עזה ומהאבידות הרבות – ועוד לפני שהסתיימה הלחימה – ממשיכה חמאס בניסיונותיה לבנות "מיתוס ניצחון". את הניסיונות הללו מובילה הנהגת חמאס בדמשק אולם כלי התקשורת של חמאס ברצועה משתלבים עימם היטב. מוסא אבו מרזוק , סגן ראש הלשכה המדינית טען כי בפועל " הניצחון כבר הושג ", ועל כן הוא צופה שה"תוקפנות" הישראלית תפסק בקרוב (ראיון לערוץ האיראני אלעאלם, 14 בינואר).

  בימים האחרונים ניתן להבחין בהמשך המאמץ לקבע בתודעה את מיתוס הניצחון על בסיס כמה מרכיבים:

•  דה-לגיטימציה של פעולות צה"ל בעזה: חמאס ממשיכה במאמציה לפגוע בלגיטימיות של הפעולה האזרחית ע"י הדגשת אבדות האזרחים. מוסא אבו מרזוק : לישראל יש עליונות צבאית "רק כשהיא רוצחת נשים וילדים" (ערוץ אלעאלם, 14 בינואר). ח’אלד משעל , ציין כי הצופים בחדשות המגיעות מעזה רואים תמונה טראגית של "מעשי טבח ציוניים, רצח הילדים והנשים, הפצצת בתי הספר, המסגדים, בתי החולים והאמבולנסים"; "אנו רואים תמונות של ילדים הרוגים ושל חלקי גופות" (פגיעה במחבלים ובתשתיות טרור?- הס מלהזכיר) (אלוטן, 14 בינואר).

•  ישראל נוחלת כישלונות צבאיים לעומת "הצלחות" צבאיות (מדומות) של החמאס : מוסא אבו מרזוק : כוחות צה"ל מתקדמים רק "מטרים בודדים" בכל נקודות העימות. צה"ל נכשל בהשגת מטרותיו ועל כן העביר כישלון זה לדרג המדיני; פעילי ה"התנגדות" הסבו לישראל אבדות רבות (ערוץ אלעאלם, 14 בינואר). מחמוד נזאל, חבר הלשכה המדינית, טען כי ביממה האחרונה פעילי הטרור (ה"התנגדות") הצליחו להרוג 17 חיילי צה"ל ובהם מפקד בכיר (ערוץ אלג’זירה 14 ינואר). כלי התקשורת של חמאס העלו טענה שקרית כאילו השריפה שפרצה במפעל כימיקלים באשדוד ( 14 בינואר) נגרמה כתוצאה מנפילת רקטה. ערוץ אלאקצא שידר סרטון "המתעד" פריצת פעילי חמאס לבית בו התבצרו כוחות צה"ל במערב בית לאהיא וטוען כי במהלכו נהרגו חמישה חיילים (בבדיקה שעשינו אירוע שכזה אינו מוכר לכוחות צה"ל) (ערוץ אלאקצא, 14 בינואר).

•  במישור האידיאולוגי-עקרוני : חמאס מדגישה כי היא לא תיכנע ללחצים לזנוח את אסטרטגיית ה"התנגדות" (הטרור).

•  ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית , התבטא כי הציונים רצו שחמאס תפסיק את ההתנגדות (הטרור) והשוו בינו לבין הכיבוש, אולם "תושבי עזה לא ייכנעו לעוול של המשוואה המקפחת הזאת" (ראיון ליומון אלוטן, בחרין, 14 ינואר). מוסא אבו מרזוק , סגן ראש הלשכה המדינית, הדגיש, כי במסגרת מגעיה עם מצרים חמאס לא תסכים ל"הרגעה" לתקופת זמן ארוכה. זאת על מנת שה"הרגעה" שתושג לא תמנע מה"התנגדות" את "זכותה" להמשיך ולפעול בשטח ולהשיג מטרותיה (ערוץ אלעאלם, 14 ינואר). ח’אלד משעל התבטא כי "הצבא הציוני" עומד עדיין בפאתי הרצועה, הוא לא נכנס לרובעי המגורים, ונפלו בקרבו יותר מ-20 חיילים וקצינים. (היומון הבחריני, אלוטן, 14 ינואר).

אסאמה בן לאדן קורא לג’האד על מנת להפסיק את ה"תוקפנות" נגד רצועת עזה

  ב-14 בינואר פורסמה קלטת שמע חדשה מטעמו של אסאמה בן לאדן. הקלטת נערכה ע"י מוסד אלסחאב , מוסד ההפקות של אלקאעדה. כותרה של הקלטת "קריאה לג’האד על מנת להפסיק את התוקפנות נגד עזה" ואורכה 22 דקות. בקלטת קורא בן לאדן לצעירים מוסלמים "לבצע את חובת הג’האד נגד הברית הציונית-צלבנית ונגד סוכניה באזור [קרי-המשטרים הפרו-מערביים] …" הג’האד, לדבריו, הינו הדרך היחידה להשבת מסגד אלאקצא ופלסטין. קריאה זו של בן לאדן ובכירים נוספים באלקאעדה עלולה להערכתנו לעודד גורמי טרור עולמי לבצע פיגועים נגד יעדים ישראליים, יהודיים ומערביים.

נספח א

שימוש במסגדים כעמדות ירי ומחסני אמצעי לחימה 

  במהלך פעילות כוחות צה"ל (14 בינואר) נחשף מסגד שבו היו מאוחסנים אמצעי לחימה רבים. חלק מאמצעי הלחימה היו מוסתרים במחסן שנבנה מתחת לדוכן האמאם.

אמצעי לחימה שנחשפו בבתי פעילי חמאס
אמצעי לחימה שנחשפו במסגד (דובר צה”ל, 15 בינואר)

אמצעי לחימה שנתפסו בתוך בתים של פעילי חמאס ברצועת עזה

  בתי פעילי חמאס ושאר ארגוני הטרור משמשים לעיתים גם לצורך אחסון אמצעי לחימה. כוחות צה"ל חשפו אמצעי לחימה רבים בתוך בתי משפחות פעילי טרור בהם מתגוררים גם אזרחים שאינם מעורבים בטרור.

אמצעי לחימה שנחשפו בבתי פעילי חמאס
אמצעי לחימה שנחשפו בבתי פעילי חמאס (דובר צה"ל, 15 בינואר)

נספח ב

פרטים ביוגראפיים ראשוניים אודות סעיד ציאם: חבר הנהגת חמאס
ושר הפנים והביטחון הלאומי בממשל חמאס

  שם מלא : שיח’ סעיד מחמד שעבאן ציאם ("אבו מצעב")

  מוצא/מקום מגורים : יליד מחנה הפליטים אלשאטי, עזה, שנת 1959. תושב שכונת שיח’ רדואן בעזה. מוצא משפחתו מהכפר אלג’ורה שליד אשקלון (מקום מוצאם של אחמד יאסין ואסמאעיל הניה).

  מצב משפחתי : נשוי ואב לשישה ילדים.

  השכלה : למד בסמינר למורים בראמאללה והוכשר כמורה ללימודי המדעים והמתימטיקה. השלים לימודיו ב"אוניברסיטת אלקדס הפתוחה" בעל תואר ראשון בתרבות אסלאמית.

  מאפייני פעילות : עבד באחד מבתי הספר של אונר"א בעזה. עזב משרתו על רקע סכסוכים עם מעסיקיו בשל השתייכותו הפוליטית. עסק בפעילות בפעילות חברתית במנגנון ה"דעוה" של חמאס. עבד כדרשן וכאמאם מתנדב במסגדים ברצועת עזה.

  מעמדו ופעילותו בחמאס : היה חבר הנהגת חמאס ושותף בפורומים חשובים של התנועה. בין דצמבר 2001 לאפריל 2002 שימש כדובר התנועה. היה אחראי על הקמת תחנת רדיו אלאקצא של החמא"ס המופעלת מרצועת עזה. נבחר בבחירות למועצה המחוקקת וזכה בקולות רבים. כשר הפנים בממשל חמאס היה אחד הגורמים הבכירים והמשפיעים. ציאם היה זה שהקים את הכוח המבצע של חמאס ששימש מוקד עיקרי לחיכוך בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית ושימש גם כוח שדיכא את פתח ושאר יריבי חמאס ברצועה. היה אחד המובילים בהשתלטות חמאס על הרצועה. לאחר השתלטות חמאס על הרצועה היה למעשה זה ששלט על על המשטרה ומנגנוני ביטחון הפנים. עם פרוץ העימות האלים (אנתיפאדת אלאקצא) התחזק מעמדו הפוליטי בחמאס. ב-2003 הפך לאחר מדובריה הבולטים של חמאס והחבר בהנהגה הפוליטית שלה ברצועה.

  מעצרים ע"י ישראל והרשות הפלסטינית : נעצר ארבע פעמים בין השנים 1992-1989. היה בין מגורשי חמא"ס ללבנון (1992). נעצר פעמיים על ידי מנגנוני הביטחון של "הרשות הפלסטינית" (1995).

  התבטאות לאחר בחירתו : עם בחירתו הצהיר כי לא יעצור את אנשי "ההתנגדות" (קרי, את אלו המבצעים פעילות טרור נגד ישראל) שכן לדעתו "ההתנגדות היא זכות לגיטימית של בני העם הפלסטיני" (סוכנות הידיעות "מעא", 24 מרץ). להצהרתו זאת משמעות רבה שכן בתוקף היותו שר הפנים הוא אמור להיות ממונה על חלק ממנגנוני הביטחון הפלסטינים.


1 ראו לקט: "ירי רקטות לעבר הגליל המערבי"– תמונת מצב ראשונית (8 בינואר)

 

 

לראש העמוד