מבצע “עופרת יצוקה” – עדכון מס’ 10

חיילי צה”ל במנוחה בפאתי רצועת עזה

חיילי צה”ל במנוחה בפאתי רצועת עזה

חיילי צה”ל בפעילות לגילוי מנהרות ומצבורי נשק

חיילי צה”ל בפעילות לגילוי מנהרות ומצבורי נשק

גילוי מטענים וזירות מטענים

גילוי מטענים וזירות מטענים

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע ”עופרת יצוקה”

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע ”עופרת יצוקה”

העברת סיוע הומאניטארי ב- 6 בינואר (דובר צה”ל, 6 בינואר)

העברת סיוע הומאניטארי ב- 6 בינואר (דובר צה”ל, 6 בינואר)

אימו של אבו יוסף אלקוקא בכיר הארגון שנהרג

אימו של אבו יוסף אלקוקא בכיר הארגון שנהרג

הפעלת נשים ע“י ארגוני הטרור

הפעלת נשים ע“י ארגוני הטרור

תמונות ילדים פלסטינים ברצועה הכותבים מסרים על רקטות המשוגרות לישראל

תמונות ילדים פלסטינים ברצועה הכותבים מסרים על רקטות המשוגרות לישראל


חיילי צה”ל במנוחה בפאתי רצועת עזה

  חיילי צה”ל בפעילות לגילוי מנהרות ומצבורי נשק

חיילי צה”ל במנוחה בפאתי רצועת עזה

(7 בינואר, צילום: יוסי אלוני, באדיבות NRG)

 

חיילי צה”ל בפעילות לגילוי מנהרות ומצבורי נשק
(דובר צה”ל, 8 בינואר)

מאפייני פעילות צה”ל ביממה האחרונה

מאפייני הפעילות הקרקעית

  פעילי חמאס ממשיכים להימנע ממגע ישיר עם חיילי צה"ל ונוקטים בטקטיקות של ירי צלפים, ירי RPG , ירי פצצות מרגמה והטמעת מטענים. לחימתם מתנהלת מתאי שטח בהם מצויה אוכלוסיה אזרחית תוך חשיפתה לסכנת היפגעות.

  צה"ל מצידו המשיך בפעילות איטית והדרגתית תוך שחיילו פוגעים בתשתיות טרור באזורים בהם הם פועלים: חשיפת מצבורים של אמצעי לחימה; חשיפת מנהרות בתוך בתים; גילוי מטענים וזירות מטענים פגיעה בביצורים ומעצר פעילי טרור. כל זאת בסיוע חיל האוויר, ארטילריה וחיל הים המשתתפים במאמץ הלחימה (תקיפת חמושים השוהים סמוך לכוחות צה"ל, פגיעה בנקודות שיגור של רקטות ועוד).

  להלן שתי התרחשויות שאירעו במהלך הפעילות הקרקעית:

  8 בינואר : במהלך סריקות שביצע כוח צה"ל במרכז רצועת עזה, נורה לעברו טיל נגד טנקים. מפקד הפלוגה שביצעה את הסריקות, קצין צה"ל רס"ן רועי רוזנר , נהרג. כמו כן, נפצע חייל צה"ל באורח קל.

  8 בינואר : כוחות צה"ל, שפעלו בצפון רצועת עזה, הרגו שלושה פעילים מבצעיים של הג’יהאד האסלאמי בפלסטין, אשר שיגרו רקטות לעבר ישראל במהלך תקופת ה"הרגעה" ובימים האחרונים. כמו כן הותקפו בתיהם של פעילים מבצעיים בכירים נוספים (דובר צה"ל, 8 בינואר).

גילוי מטענים וזירות מטענים

גילוי מטענים וזירות מטענים
כוחות צה”ל גילו בימים האחרונים עשרות רבות של מטענים וזירות מטענים, כולל בובות ממולכדות. בתמונות ניתן להבחין, מימין לשמאל במערכת הפעלה חוטית למטעני חבלה, מטען חבלה מסווה ובובה גדולה ממולכדת (דובר צה”ל, 7 בינואר)

המשך תקיפות חיל האוויר

  חיל האוויר ממשיך בתקיפת יעדים וסיוע לכוחות בפעילות הקרקעית. חיל האוויר תקף ביממה האחרונה כ- 80 יעדים , ביניהם: מסגד ששימש כמחסן אמצעי לחימה ומקום מפגש של פעילי החמאס; מוצב של משטרת החמאס; מעל ל- 15 מנהרות. חלק מהמנהרות שהותקפו מצויות באזור רפיח בגבול רצועת עזה עם מצרים. חלקן מצויות בתוך רצועת עזה והן שימשו את פעילי חמאס בפעילותם נגד כוחות צה"ל; למעלה מ-15 מחסני אמצעי לחימה, חלקם בבתי פעילי החמאס; כ-15 נקודות שיגור ובונקרים מהם בוצע ירי לעבר כוחות צה"ל; רכב ועליו משגר רקטות; שני מוצבי חמאס וחמש חוליות חמושים, שחלקן ביצעו ירי לעבר כוחות צה"ל . 

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל 

  בימים האחרונים ניתן להבחין במגמת ירידה, מינורית והדרגתית בהיקף הירי הרקטות ופצצות המרגמה . ב- 7 בינואר נורו 17 רקטות ו- 5 פצצות מרגמה לעבר ישראל. סה"כ, מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה" נורו 389 רקטות ו- 140 פצצות מרגמה לעבר ישראל. להלן אירועי הירי הבולטים מהיממה האחרונה:

•  7 בינואר : רקטת גראד נפלה בחצר בית באשקלון. אדם אחד נפצע קל ו- 8 לקו בחרדה. נזק נגרם לבית וסביבתו.

•  7 בינואר : פחות מחצי שעה לאחר סיום ההפוגה בלחימה נורו 2 רקטות גראד לעבר העיר באר שבע. אחת הרקטות נפלה בשטח פתוח במרכז העיר והשנייה בשטח פתוח מחוץ לעיר.

•  8 בינואר : מטח של מספר רקטות נורו לעבר קיבוץ במועצה אזורית אשכול. 7 חייל צה"ל נפצעו, האחד באורח קשה, האחד בינוני והשאר קל.

•  8 בינואר : רקטה שנורתה לעבר העיר אשקלון פגעה באולם ספורט של בית ספר בעיר. בית הספר היה ריק מאדם ולא היו נפגעים באירוע.

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע "עופרת יצוקה"

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע ”עופרת יצוקה”

העברת סיוע הומאניטארי לתושבי רצועת עזה

ישראל

הפוגה נוספת לשם פתיחת “מסדרון הומאניטארי”

  ב- 8 בינואר הפסיקו כוחות צה"ל פעם נוספת את פעילותם ההתקפית לשם פתיחת "מסדרון הומאניטארי" שיאפשר כניסה של סיוע הומאניטארי לרצועת עזה ויציאת התושבים ברצועה להצטיידות במזון ומצרכים. ההפוגה הייתה בין השעות 13:00 – 16:00, שבהם אפשר צה"ל לתושבים להצטייד באספקה שהועברה ע"י הארגונים הבינלאומיים.

  במהלך היום הועברו 65 משאיות אספקה דרך מעבר כרם שלום ו- 315,000 ליטר , סולר ו- 95 טון גז דרך מעבר נחל עוז. כלי התקשורת הפלסטיניים והערביים המדווחים מהרצועה, מסרו על תנועה ערה של תושבים ברחובות העיר עזה. שעות ההפוגה נוצלו גם לפינוי פצועים ונפגעים, וכן לחילוץ וקבורה של גופות.

העברת סיוע הומאניטארי ב- 6 בינואר (דובר צה”ל, 6 בינואר)
משאיות סולר וסיוע הומאניטארי המועברות לרצועת עזה (דובר צה”ל, 7 בינואר)

תגובות לפתיחת “המסדרון ההומאניטארי” (7 בינואר)

  חמאס, המעוניינת להפגין כלפי חוץ את דאגתה לתושבי רצועת עזה, הודיעה כי תנצור את האש בזמן ה"מסדרון ההומאניטארי" ב- 7 בינואר. בהודעה שפרסם סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק , אמר כי "חמאס לא תירה אף רקטה לעבר מטרות ישראליות" (7 בינואר, Reuters). אולם בפועל נמנעו חמאס ושאר ארגוני הטרור מלנצור את נשקם בעת ההפוגה ב- 7 בינואר. במקרה אחד אף נורתה רקטה לעבר אשקלון בעת ההפוגה ההומאניטארית.

  ארגוני טרור האחרים הפועלים ברצועה הסתייגו בפומבי מההפוגה . דובר ועדות ההתנגדות העממית, אבו מג’הד , אמר כי מטרת הכרזתה של ישראל על הפסקת אש לשלוש שעות היא "להפיל את ההתנגדות למלכודת". לדבריו ההתנגדות תמשיך (כמשתמע, לבצע פעילות טרור) כל עוד ישראל "חונה על האדמה הפלסטיני" (סוכנות מען, 7 בינואר). ח’אלד אלבטש , בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הפסקת האש נועדה לטשטש את העקבות של ה"טבח" בבית הספר בג’באליא ב- 6 בינואר (סוכנות מען, 7 בינואר).

נמשכת הגעת סיוע ההומאניטארי בינ"ל

  להלן סיכום הדיווחים אודות סיוע הומאניטארי לרצועת עזה:

•  איראן : ספינת הסיוע האיראנית, הנושאת 2000 טון של סיוע לתושבי הרצועה, נמצאת בים סוף, בדרכה לתעלת סואץ. בעקבות המצב ברצועה, נשללה האפשרות להגיע לחופי עזה ונבדקת אפשרות להכניס את הסיוע דרך מצרים.

•  צרפת : משרד החוץ הצרפתי הודיע על תרומה של 3 מליון יורו לארגוני זכויות אדם אשר ישמשו למתן סיוע הומאניטארי לתושבי הרצועה.

•  בלגיה : תתרום חצי מליון יורו לטובת סיוע לתושבי רצועת עזה.

•  לוב : 3 משאיות המובילות סיוע הומאניטרי, שהגיע על ספינה לובית, עברו דרך מעבר רפיח מרצועת עזה. ספינה נוספת הגיע לנמל אלעריש כשעל סיפונה 4000 טון של מצרכי סיוע.

•  סוריה : ב- 7 בינואר יצאה שיירה של 15 משאיות מסוריה, הנושאות סיוע לרצועת עזה.

•  סעודיה : פתחה שני מרכזים למתן סיוע בתוך רצועת עזה, בג’באליא ובמחנה הפליטים אל שאטא’.

  הארגון Free Gaza , הודיע על כך כי הוא מתכוון לשלוח ספינת סיוע שתצא מקפריסין ותגיע לרצועת עזה, תוך "הימנעות מכניסה למים טריטוריאליים ישראלים". הודעה על מועד יציאת הספינה צפויה לצאת בימים הקרובים (אתר הארגון, 8 בינואר).

נמשכת העברת סיוע דרך מעבר רפיח

  מעבר רפיח ממשיך להיות פתוח ולשמש צינור להעברת פצועים מחוץ לרצועת עזה ולהכנסת סיוע הומאניטארי לתוכה. ב- 7 בינואר עברו כ- 30 פצועים פלסטינים עם מלוויהם למצרים, לצורך קבלת טיפול רפואי (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 7 בינואר).

  מצרים ממשיכה לבצע פעילות ביטחונית באזור הגבול עם רצועת עזה. ב- 7 בינואר נעצרו 7 פלסטינים שחצו את הגבול (אליום אלסאבע, 7 בינואר).

מגעים סביב הסכם לסיום הלחימה

היוזמה המצרית- תמונת מצב

  שר החוץ המצרי אחמד אבו אלע’יט העניק ראיון לעיתון אל חיאת (8 ינואר) בו ציין כי לוח הזמנים להתנעת היוזמה המצרית הינו 48 שעות עד 72 שעות לכל היותר . הוא הוסיף כי בדעת מצרים להניע את ישראל ואת הארגונים הפלסטינים לנהל מו"מ על מנת להגיע ולהגיע להפסקת אש בו -זמנית. במקביל מעוניינת מצרים להתניע מו"מ מחודש פנים-פלסטיני על מנת להגיע לפיוס.

  נקודות נוספות שעלו בדברי שר החוץ המצרי:

•  מטרת המגעים הנוכחיים של מצרים עם ישראל והפלסטינים הינה להשיג הפסקת אש מוסכמת בלוח זמנים מוגדר, שתוכל להוביל תוך זמן קצר להפסקת אש קבועה, לפתיחת כל המעברים ולשיבה ל"הרגעה".

•  שר החוץ שב והטיל את האשמה להסלמה הנוכחית על החמאס : "יש צד שהחליט שלא לחדש את ההרגעה, ולאחר מכן החל בירי הרקטות ". לדבריו חמאס היא גם זאת שהכשילה את הדיאלוג הפנים- פלסטיני בו בזמן הוא הדגיש כי חמאס היא חלק מהעם הפלסטיני ואין גם לשכוח שהיא זו המובילה את ההתנגדות הצבאית כנגד ישראל.

•  מצרים מתנגדת לפריסת כוחות בינלאומיים על אדמתה בקרבת הגבול: " לא יהיו על אדמת מצרים [שום כוחות] מלבד הכוחות המזוינים המצרים.. . הדבר אינו מקובל לחלוטין [והוא] לא יקרה- לא היום ולא בעוד אלף שנים".

•  המענה לטענות ישראל בדבר נשק וחומרי נפץ המגיעים לרצועת עזה הינו הצבת פקחים . שר החוץ העלה את הטענה (המופרכת) כי אמצעי הלחימה מגיעים לרצועה דרך הים או מישראל.

  לדברי שר החוץ הצרפתי ברנרד קשניר נשיא מצרים חסני מבארכ הזמין את ראש ממשלת ישראל לביקור בקהיר על מנת לדון אודות סוגיית הגבול בין מצרים לעזה ( סי"צ מהאו"מ, 7 בינואר), בינתיים, ב- 8 בינואר אמור לצאת לקהיר ראש המטה המדיני- בטחוני במשרד הביטחון האלוף (מיל) עמוס גלעד, כדי לברר פרטים נוספים אודות היוזמה המצרית.

  דוברי החמאס בבירות בדמשק מתייחסים בחשדנות ליוזמה המצרית. אסאמה חמדאן , נציג חמאס בלבנון ציין כי יש "רעיונות ותוכניות" נוספים שהועלו, כגון רעיונות אירופיים, ואל לה לחמאס להגביל עצמה ליוזמה המצרית בלבד. הוא גם הוסיף כי "מעל ליוזמה זו [היוזמה המצרית] מתנוססים סימני שאלה רבים…" (אלג’זירה, 7 בינואר). מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הביע מורת רוח על כי מצריים אינה עושה את המקסימום שביכולתה לסייע לעם הפלסטיני. משנשאל על היוזמה המצרית ציין כי חמאס אינה דוחה אותה אך חמאס הבהירה למצרים שהיא בעד יוזמה שתכלול שלושה עקרונות: הפסקת פעולת צה"ל, נסיגת צה"ל מרצועת עזה, הסרת המצור ופתיחת מעבר רפיח. לדבריו את היוזמה המצרית יש "לתקן ולשפר" כדי שזו תהפוך "ליוזמה חייובית, לפי האינטרס הפלסטיני" ( ערוץ אלאקצא, 7 ינואר).

מבחר תגובות למבצע "עופרת יצוקה"

הרשות הפלסטינית

  הרשות הפלסטינית (בניגוד מובהק לחמאס ) קידמה בברכה את היוזמה המצרית. אבו מאזן עומד לבקר בקהיר ב- 9 בינואר ולהיפגש עם הנשיא המצרי על מנת לגבש תוכנית ומכניזם לביצוע היוזמה המצרית (סוכנות ופא, 7 ינואר).

  אבו מאזן, בנאומו בפתח ישיבת החיים של מועצת הביטחון, פרט את סבל תושבי רצועת עזה ואת "מעשי הזוועה" של צה"ל וקרא להפסקה מוחלטת של "התוקפנות הישראלית" (תוך שהוא נמנע מלהתייחס לירי הרקטות ופעולות הטרור של חמאס.) לדבריו הערובה לכל פתרון הינו הקמת כוח בינלאומי, שיעזור לעם הפלסטיני לשקם את הביטחון והשלום, יביא לסיום המצור על הרצועה , ויבטיח ביסוס הפסקת אש כוללת וברת קיימא.

חמאס ושאר ארגוני הטרור הפועלים בעזה

הפעלת נשים ע"י ארגוני הטרור

  במסגרת הטקטיקות, שצפויים להפעיל ארגוני הטרור נגד חיילי צה"ל צה"ל מצויה גם הפעלת נשים. ב- 8 בינואר התקיימה תהלוכה של נשים חמושות, חברות "ועדות התנגדות העממית" להלן צילומים מהתהלוכה (8 בינואר, PLADF) .

אימו של אבו יוסף אלקוקא בכיר הארגון שנהרג

  הפעלת נשים ע“י ארגוני הטרור

בתמונה אימו של אבו יוסף אלקוקא בכיר הארגון שנהרג

 

 

תמונות ילדים פלסטינים ברצועה הכותבים מסרים על רקטות המשוגרות לישראל

  באחד הפורומים של פתח (הפורום הפתחאוי, 7 בינואר) פרסם אחד הגולשים הודעה כי "ילדי עזה מחליטים להיכנס למערכה נגד ישראל… ." לדבריו יעבירו ילדי עזה את המסרים שלהם באמצעות הרקטות הנשלחות לילדי ישראל. הגולש צרף מספר תמונות, הנראות אוטנטיות, בהן נראים ילד וילדה (רעולי פנים) כותבים מסרים על גבי רקטות

תמונות ילדים פלסטינים ברצועה הכותבים מסרים על רקטות המשוגרות לישראל 

ראיון פעיל מבצעי של חמאס לכתב של עיתוני בריטי

  כתב העיתון טיימס בעזה, עזמי קשאוי , ראיין מפקד מחלקה בחמאס, שעמד ברחוב עזה , בלתי חמוש ולבוש בגדים אזרחיים בעת חופשה. עיקרי דבריו של המפקד, המכונה אבו ג’נדל (טיימס, 7 בינואר):

•  חמאס מפעיל עד כה רק חלק קטן (10%) מכוחו הצבאי המונה 15,000 לוחמים.

•  חמאס מנהלם מול צה"ל מלחמת התשה, היכולה להמשך עוד שלושה חודשים.

•  פעילי חמאס הנוטלים חלק בלחימה מקיימים משמרות המתחילים ב 22:00 ומסתיימים ב- 05:00, על מנת לאגור כוחות להמשך.

•  המחלקה של פעיל הטרור שהתראיין עדיין לא הופעלה בקרב פנים אל פנים מול צה"ל. עד כה השתמשו אנשיה רק במטולי רקטות, מוקשים ואש מרגמות על מנת לעצור את האויב.

•  חמאס מכינה לצה"ל מספר "הפתעות" אותן הוא סרב לפרט. אולם הוא ציין כי בעדיפות ראשונה עבורו ועבור עמיתיו נמצאת חטיפת חיילים ישראליים על מנת להשתמש בהם כ"קלפי מיקוח".  

חזבאללה

  להלן שני נושאים שעלו בהתבטאויותיו של חסן נצראללה ביומיים האחרונים בערוץ אלמנאר (7 בינואר):

•  ביקורי ג’לילי, מזכ"ל המועצה לביטחון לאומי באיראן, בדמשק ובבירות: חסן נצראללה ניסה להדוף טענות כאילו חזבאללה והארגונים הפלסטינים מקבלים הנחיות מאיראן: "האחים האיראנים באים לכאן לא על מנת להכתיב החלטות: הילחמו [או] אל תילחמו; הפסיקו והבליגו; כפי שאחדים מנסים ליצור את הרושם". האיראנים, לדבריו, "באים לבקש עצה, להתייעץ ולשאול כיצד הם יכולים להגיש את העזרה הדרושה בתוקף מעמדם, אחריותם, ויכולתם ומשאביהם". נצראללה "גילה לשומעיו" בכל האחריות וגילוי הלב": "ההתנגדות הזאת הקיימת היום על אדמת לבנון, ההתנגדות הזאת הקיימת היום על אדמת פלסטין, אינה סרה למרותה של שום מדינה בעולם.." (שקר גס של מנהיג ארגון שהוקם ע"י איראן, ומופעל על ידה)-

•  שבחים לעמידתם האיחנה של פעילי הטרור ברצועת עזה : "אתמול הפגינו לוחמי הג’האד ואנשי ההתנגדות ברצועת עזה, בכמה אזורים, תפקיד קרבי נפלא, המבטא רצון ג’האדי ורצון למות קדושים… " נצראללה הפליג במידע שקרי על נפגעי צה"ל ועל גבורתם של הפלסטינים (דבריו שוסעו בקריאות "מוות לישראל").

•  הזהרה כלפי ישראל לבל תפלוש ללבנון: "אנו מוכנים לכל תוקפנות. אם [ישראל] תבוא לאדמתנו , לכפרינו, לעמנו, הציונים יגלו כי מלחמת לבנון השנייה היא פיקניק לעומת מה שהכנו להם, מול כל תוקפנות חדשה… ."

 

 

לראש העמוד