מבצע “עופרת יצוקה” – עדכון מס’ 7

3 בינואר. צילום: באז רטנר, Reuters

3 בינואר. צילום: באז רטנר, Reuters

צילום: זאב טרכטמן, 4 בינואר

צילום: זאב טרכטמן, 4 בינואר

חיילי מילואים מתארגנים לקראת כניסה לעזה

חיילי מילואים מתארגנים לקראת כניסה לעזה

דביר עמנואלוף ז”ל (דובר צה”ל, 4 בינואר)

דביר עמנואלוף ז”ל (דובר צה”ל, 4 בינואר)

פינוי רקטה שנפלה במרכז העיר שדרות

פינוי רקטה שנפלה במרכז העיר שדרות

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע ”עופרת יצוקה”

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע ”עופרת יצוקה”

שרת החוץ ציפי לבני ונציגי ארגוני הסיוע הפועלים ברצועה

שרת החוץ ציפי לבני ונציגי ארגוני הסיוע הפועלים ברצועה

מנהיג הג'האד האסלאמי בפלסטין רמצ'אן שלח

מנהיג הג'האד האסלאמי בפלסטין רמצ'אן שלח

הופעה נדירה של מחמוד אלזהאר בערוץ אלאקצא

הופעה נדירה של מחמוד אלזהאר בערוץ אלאקצא

פוסטרים ובהם קריאה לתלות את הנשיא מבארכ

פוסטרים ובהם קריאה לתלות את הנשיא מבארכ

ערוץ אלמנאר, 5 בינואר

ערוץ אלמנאר, 5 בינואר


3 בינואר. צילום: באז רטנר, Reuters

  צילום: זאב טרכטמן, 4 בינואר

חיילי צה"ל יוצאים לפעילות קרקעית ברצועת עזה
(3 בינואר. צילום: באז רטנר, Reuters)

 

פגיעה ישירה בבית בשדרות
(צילום: זאב טרכטמן, 4 בינואר)

עיקרי תמונת המצב

  כוחות צה"ל ממשיכים לפעול במוקדים שונים ברצועת עזה. לפי הודעת שר הביטחון העיר עזה מכותרת חלקית. ארגוני הטרור עדיין נמנעים מעימות ישיר עם צה"ל אך רמת החיכוך עימם עולה. פעילותם מתבצעת במאפיינים של ירי נק"ל, צלפים, הנחת מטענים, שימוש בנשק נ"ט, שימוש במנהרות. במקביל נמשכת תקיפת מטרות טרור מהאוויר ומהים.

  מאז תחילת המערכה הקרקעית נהרג חייל צה"ל אחד, חמישה חיילים נפצעו באורח קשה וכ- 40 חיילים באורח קל. במהלך הפעילות הקרקעית נהרגו עד כה עשרות רבות של מחבלים. מערכת התעמולה של חמאס וערוץ אלג’זירה התומך בה, ממשיכים להציג את ההרוגים במהלך מבצע "עופרת יצוקה" כאזרחים.

  גם לאחר כניסת צה"ל לרצועה נמשך ירי הרקטות לעבר ישראל. במהלך ה- 4 בינואר נפלו בשטח ישראל 30 רקטות, כמה מהן נפלו באשדוד, אשקלון ושדרות. ארגוני הטרור ממשיכים לירות בימים האחרונים רקטות לשטח ישראל בהיקף של כמה עשרות ליום, גם לאחר תחילת השלב הקרקעי של המבצע.

  במישור המדיני צפויים להתחיל מגעים בין מצרים לחמאס (לבקשת מצרים) ועומדת על הפרק יוזמה תורכית לסיום הלחימה. עד כה הצעות ורעיונות להסדר עדיין לא התגבשו ולא הבשילו לתוכנית של ממש.

 

מאפייני פעילות צה”ל ביממה האחרונה

הפעילות הקרקעית

  ביממה האחרונה נמשכה הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה, שהחלה ב- 3 בינואר. המהלך הקרקעי נועד להשלים את המתקפה האווירית ע"י השתלטות על מרחבי שיגור הרקטות, המשך פגיעה ביעדי חמאס ומניעת המשך התעצמותו. כל זאת לשם השגת מטרת המבצע שעיקרה שינוי המציאות הביטחונית וחיזוק ההרתעה של ישראל.

  שר הביטחון אהוד ברק הודיע בפתח ישיבת ועדת חוץ וביטחון ב- 5 בינואר בבוקר כי "המבצע מתנהל כמתוכנן, העיר עזה מכותרת חלקית והכוחות הגיעו אל היעדים הקרקעיים שנקבעו להם" (5 בינואר, ynet). חיילי צה"ל ממשיכים בלחימה נגד פעילי חמאס ושאר ארגוני הטרור הפועלים ברצועה, לאחר שתפסו עמדות ברחבי הרצועה (נכון ל- 5 בינואר בשעות הצהריים).

  במהלך הפעילות הקרקעית זיהו חיילי צה"ל מטען חשוד, אשר פוצץ על ידם, וחשפו שלושה משגרי רקטות בשכונת זיתון, שבצפון רצועת עזה. הפעילות מלווה בהיתקלויות מטווח קצר בין חיילי צה"ל לפעילי חמאס ופעילי הטרור. מתחילת המערכה הקרקעית של מבצע "עופרת יצוקה", פגעו כוחות צה"ל בעשרות רבות של מחבלים חמושים (דובר צה"ל, 4 בינואר).

  על פי דיווח בעיתון הארץ, כוחות צה"ל הפועלים במזרח העיר עזה נתקלו בהתנגדות חריפה. כוח שנכנס לבית פעיל חמאס גילה שלוש מנהרות, היוצאות מהבית. החיילים לחמו בחמושים ששהו בבית וניסו לברוח דרך המנהרות. במהלך הלחימה, ניסו המחבלים למשוך באש את החיילים למנהרה, ולבצע ככל הנראה חטיפה של חייל, אולם הניסיון סוכל (כתבתם של עמוס הראל ואבי יששכרוף, הארץ, 5 בינואר). על רקע זה הפיצו חמאס וכלי התקשורת הפלסטיניים והערביים ידיעה שקרית אודות חטיפת חיילים ישראלים (שהוכחשה ע"י דובר צה"ל).

המשך גיוס המילואים

  ב- 4 בינואר, לאחר אישורו של הקבינט המדיני בטחוני, הורחב גיוס אנשי המילואים. אלפי חיילי מילואים הגיעו לקליטה בבסיסים והם נערכים לקראת פעילות קרקעית ברצועת עזה. החיילים המשיכו לבסיסי אימונים בדרום הארץ, שם יתאמנו עד אשר יקראו להיכנס לרצועה (דובר צה"ל, 4 בינואר).

חיילי מילואים מתארגנים לקראת כניסה לעזה
חיילי מילואים מתארגנים לקראת כניסה לעזה (דובר צה"ל, 4 בינואר)

פעילות חיל האוויר וחיל הים

  במקביל לפעילות הקרקעית נמשכו התקיפות האוויריות והימיות. חיל האוויר תקף ביממה האחרונה מעל ל- 45 יעדים ובהם מנהרה, כלי רכב, ריכוזי פעילי חמאס ונקודות שיגור של רקטות. כמו כן הותקפו חוליות משגרי פצצות מרגמה וחמושים שזוהו סמוך לכוחות צה"ל הפועלים ברצועה . במהלך הלילה שבין ה-4 ל-5 בינואר תקף צה"ל למעלה משלושים יעדים ברצועת עזה, ביניהם בונקר של חמאס. כמו כן תקפו ספינות חיל הים מספר יעדים ובהם בונקר, ששימש לאחסון אמצעי לחימה, עמדות של הכוח הימי של חמאס ומוקדי שיגור מהם נורו רקטות גראד לעבר אשקלון.

  להלן פירוט היעדים העיקריים שהותקפו, לפי הודעות דובר צה"ל:

•  פעילי טרור : חיל האוויר פגע בח’אן יונס בחסאם חמדאן , פעיל חמאס בכיר במערך הרקטות. חסאם חמדאן היה  אחראי לירי רקטות גראד לעבר באר-שבע ואופקים. יחד עימו נפגע בתקיפה מחמד חלו, אשר היה אחראי על הכוחות המיוחדים של חמאס בח’אן יונס ועל ירי ארטילרי ארוך טווח לעבר שטח ישראל .

•  בונקר של חמאס באזור העיר עזה. במהלך תקיפת הבונקר זוהו פיצוצי משנה רבים וקריסת מנהרות באזור התקיפה . כמו כן הותקפו מספר מנהרות בציר פילדלפי אשר שימשו את חמאס, ארבעה בתי פעילי חמאס בהם מוקמו מחסני אמצעי לחימה, משגר רקטות וכלי החשוד כמקלע נגד מטוסים.

  על פי דיווחי הפלסטינים נפגע משרד חלפנות בעיר עזה; כמו כן נהרגו שני פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין בתקיפה בשכונת אלצברה בעזה; מפקד בגדודי ההתנגדות העממית; פעילים של גדודי עז אלדין אלקסאם.

נפגעי צה"ל ונפגעים אזרחיים במהלך מבצע "עופרת יצוקה" 1

  מאז תחילת המערכה הקרקעית ב- 3 בינואר, בשעות הערב, נהרג חייל אחד ונפצעו חמישה חיילים באורח קשה. כ- 40 חיילים נוספים נפצעו באורח קל. החייל ההרוג הינו סמל ראשון דביר עמנואלוף ז"ל, בן 22 מגבעת זאב. דביר נהרג בלחימה הקרקעית באזור ג’באליא שבצפון רצועת עזה.

דביר עמנואלוף ז”ל (דובר צה”ל, 4 בינואר)
דביר עמנואלוף ז"ל (דובר צה"ל, 4 בינואר)

  במהלך ימי מבצע "עופרת יצוקה" נהרגו, כתוצאה מירי רקטות ופצצות מרגמה, שלושה אזרחים ישראלים וחייל ונפצעו כ- 100, מהם עשרה באורח בינוני וקשה והשאר קל.

נפגעים פלסטינים

  במהלך הפעילות הקרקעית נהרגו עשרות רבות של פעילי חמאס וארגוני הטרור האחרים. מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה" נהרגו כ- 550 פלסטינים, מרביתם פעילי טרור, ולמעלה מ- 2,400 נפצעו. התעמולה השקרית של חמאס נוהגת להציג את ההרוגים כאזרחים ומתעלמת ממספרם הרב של פעילי הטרור שנהרגו.

תגובות חמאס לפעילות הקרקעית

  אבו עבידה , דובר הזרוע הצבאית של חמאס, דיווח כי מתנהלים קרבות בין פעילי חמאס לצה"ל. הוא ציין כי פעילי חמאס פוצצו מספר מטעני חבלה בכל הצירים עליהם נע צה"ל וטען כי לצה"ל נפגעים רבים בעוד שלחמאס מספר קטן של הרוגים. הוא איים כי לצה"ל צפויות "הפתעות" כגון חטיפת חיילים (ערוץ אלאקצא, 4 בינואר).

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך היממה האחרונה נפלו בשטח ישראל 30 רקטות , מהן שלוש רקטות 122 מ"מ גראד כמו כן נפלו שבע פצצות מרגמה. מספר רקטות נפלו באשקלון, באשדוד ובשדרות וסביבתה. כשלושה אזרחים נפצעו ו-11 לקו בהלם. כמו כן נגרם נזק לרכוש. בנוסף נורו מספר רב של פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל הפועלים ברצועה. סה"כ נפלו מתחילת מבצע "עופרת יצוקה" 325 רקטות ו-122 פצצות מרגמה .

פינוי רקטה שנפלה במרכז העיר שדרות
פינוי רקטה שנפלה במרכז העיר שדרות
(צילום: זאב טרכטמן, 4 בינואר)

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע "עופרת יצוקה"

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע ”עופרת יצוקה”

העברת סיוע הומאניטארי לתושבי רצועת עזה

ישראל

נמשכת העברת סיוע הומאניטארי מישראל לרצועה

  במהלך ה-4 בינואר לא נפתחו המעברים בין ישראל לרצועת עזה, כחלק משיקולים מבצעיים של צה"ל בעקבות פתיחת המערכה הקרקעית. אולם, ב-5 בינואר חודש מעבר סיוע הומאניטארי בכרם שלום. סה"כ צפויות היו לעבור כ-80 משאיות אספקה במהלך יום זה. מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה" עברו מעל ל- 400 משאיות אספקה וכ- 10 אמבולנסים. עובדת של הצלב האדום ברצועה הודתה בראיון לרשת BBC (5 בינואר) כי קיימת כניסה של מצרכים לרצועה וציינה כי הבעיה העיקרית היא קשיי החלוקה של המצרכים.

פגישת שרת החוץ ציפי לבני עם נציגי ארגוני הסיוע

  שרת החוץ ציפי לבני, נפגשה ב-4 בינואר עם נציגי הארגונים ההומניטאריים הפועלים ברצועת עזה. בפגישה אמרה השרה כי ישראל מסייעת מידי יום להעברת סיוע הומאניטארי לתושבי רצועת עזה. היא ציינה כי: "לצערנו, בתי החולים ברצועה משמשים את חמאס כבסיסים מבצעיים לכל דבר ועניין. חמאס פועל מתוך האוכלוסייה האזרחית, מנצל אותה לצרכיו הנפשעים ובכך אחראי למצב האוכלוסייה. חמאס הוא הכתובת האחראית למצב ברצועה" (משרד החוץ, 4 בינואר).

  השרה עדכנה במפגש את ראשי הארגונים על פתיחת חמ"ל הומניטארי חדש של משרד החוץ ומתאם הפעולות בשטחים, שתפקידו לטפל בבקשות ההומניטאריות של הארגונים השונים ולסייע לפתרון בעיות. נציגי ארגוני הסיוע ברכו על היוזמה וקראו להרחיב את שיתוף הפעולה והסיוע במהלך ימי המבצע.

שרת החוץ ציפי לבני ונציגי ארגוני הסיוע הפועלים ברצועה

שרת החוץ ציפי לבני ונציגי ארגוני הסיוע הפועלים ברצועה (משרד החוץ, 4 בינואר)

מעבר סיוע הומאניטארי דרך מעבר רפיח

  מדינות ערביות ומוסלמיות ממשיכות באיסוף והעברת סיוע הומאניטארי לרצועת עזה. מרביתו מועבר דרך מעבר רפיח. סעודיה צפויה להעביר סיוע בסך שלושה מליון דולר לרצועת עזה. ספינת הסיוע הלובית "אלמרוה" הגיעה ב- 4 בינואר לנמל אלעריש כשעליה 450 טון סיוע הומאניטרי. ספינה נוספת עושה את דרכה מלוב. האיחוד האירופי יעביר סיוע הומניטארי בסך 4.6 מליון דולר לרצועת עזה באמצעות מנגנוני הסיוע של האו"ם (4 בינואר, AP).

  מושל מחוז צפון סיני מסר כי מעבר רפיח יפתח בבוקר ה- 5 בינואר. זאת לאחר שהמעבר נסגר באופן זמני לאחר המשך תקיפות צה"ל באזור רפיח (אלג’זירה, 4 בינואר). 

מגעים ויוזמות להפסקת אש בעולם הערבי/ אסלאמי

מגעים בין מצרים לחמאס

  על פי העיתון אלחיאת פנה עוזרו הבכיר של השר לענייני מודיעין עמר סלימאן אל ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, על מנת לדחוק בו למצוא נוסחה, שתביא לסיום מיידי של המשבר הנוכחי (אלחיאת, 4 ינואר). חמאס נענתה. משלחת מטעם הנהגתה בדמשק, הכוללת את עמאד אלעלמי ו מחמד נצר , צפויה לצאת לקהיר ב- 5 בינואר לשיחות עם מצרים (טלוויזיית אלאקצא, רויטרס, 5 בינואר 2009).

תוכנית תורכית לסיום הלחימה

  ראש ממשלת תורכיה רג’ב ארדיאן , סיים סבב ביקורים במדינות המזרח התיכון. במהלך פגישותיו הוא נועד עם ראשי ירדן, סעודיה, הרשות הפלסטינית ומצרים והציג בפניהם תוכנית תורכית בת שני שלבים לסיום הלחימה ("מפת דרכים תורכית"). התוכנית מתבססת על חידוש הסדר ה"הרגעה" בין חמאס לישראל באמצעות מצרים למשך שנה והיא כוללת פתיחת המעברים, בדגש על מעבר רפיח. על פי התוכנית התורכית יתפרסו ברצועת עזה כוחות בינלאומיים דוגמת יוניפי"ל בלבנון, שיכללו כוחות מתורכיה וממדינות אסלאמיות נוספות, על מנת לפקח על ה"הרגעה" ולמנוע ירי רקטות לעבר ישראל (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 4 ינואר) רעיון הצבת כוחות בינלאומיים ברצועת עזה זכה לתגובה שלילית מיידית מצדו של רמצ’אן שלח , מנהיג הג’האד האסלאמי בפלסטין, שאיים כי שיגור כוחות בינלאומיים לרצועת עזה יביא לפגיעה בהם.

מנהיג הג'האד האסלאמי בפלסטין רמצ'אן שלח

מנהיג הג’האד האסלאמי בפלסטין רמצ’אן שלח: שליחת כוחות
בינלאומיים לעזה תביא לפגיעה בכוחות אלה (אלג’זירה, 5 בינואר 2009)

קשיי תפקוד מערך ההסברה של חמאס (תמונת מצב נכונה ל-5 בינואר)

  העיתונים פלסטין ואלרסאלה של חמאס, היוצאים לאור ברצועת עזה, הפסיקו לפעול (העיתון פלסטין הפסיק לפעול ב-4 בינואר). ערוץ הטלוויזיה אלאקצא ממשיך לפעול אך באיכות נמוכה. ערוץ אלקדס , שתשתיותיו נמצאות מחוץ לרצועה, פועל כרגיל. רוב אתרי האינטרנט של חמאס פועלים כרגיל, אך האתר החשוב המשמש את גדודי עז אלדין אלקסאם אינו פועל מאז ה- 4 ביוני. לסיכום: מערכת הסברה של חמאס נפגעה (עד כה) חלקית, ולמרות זאת המסרים שלה מממשיכים להגיע לקהלי יעד רבים ע"י שדורי הערוץ הקטרי אלג’זירה, שנרתם (כהרגלו) לשרות מערכת התעמולה של חמאס.

  הופעה נדירה של מחמוד אלזהאר בערוץ אלאקצא
הופעה נדירה של מחמוד אלזהאר בערוץ אלאקצא (5 בינואר 2009). הצילום הינו באיכות גרועה

(ככל הנראה אלזהאר נמצא בבונקר) וללא תנאים לשידור (שולחן לבן ורקע לבן ומספר דפים מהם הקריא).

מחמוד אלזהאר טען כי "הרקטות של ‘ההתנגדות’ המיוצרות בידינו הפילו את תיאוריית הביטחון הישראלי".

  ביטוי לקשיי התפקוד של מערך ההסברה של חמאס ניתן למצוא בשיבושים בנטילות האחריות על ירי ובדיווחים על לחימה נגד צה"ל, שמבצעים גדודי עז אלדין אלקסאם. מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה", וביתר שאת מאז תחילת המבצע הקרקעי, הודעות האחריות אינן מתפרסמות בצורה מהירה ואחודה, כפי שהיה נהוג בעבר. הדיווחים על הפעולות של גדודי עז אלדין אלקסאם מובאים בתחנות הטלוויזיה והרדיו הערביות והמקומיות, הם אינם מפורטים, והחומר הוויזואלי המלווה אותם מועט.

  ערוץ אלג’זירה הפופולארי ממשיך לסקר בצורה מגמתית ומסולפת את האירועים ברצועת עזה, תוך מתן במה נרחבת למחאות נגד ישראל ברחבי העולם ולשידורים מתלהמים של דוברים אסלאמים/רדיקאליים. שידוריו כוללים מסרי תעמולה של חמאס וצילומי תקריב של הרוגים מבתי חולים בעזה. ההרוגים מוצגים כאזרחים ואין אזכור של פעילי טרור שנהרגו. בשידורים גם מועלית הטענה (השקרית) כי ישראל מסתירה הרוגיה מקרב חיילי צה"ל (גם כ לי התקשורת של חמאס מציגים את ההרוגים כאזרחים חפים מפשע שישראל מבצעת בהם טבח, ללא אזכור היותם פעילי טרור)

  המנהיגות המקומית של חמאס ברצועה עודנה נמנעת מהופעות פומביות, למעט הופעות בודדות של מחמוד אלזהאר ואימן טה. את החלל ממשיכים למלא דוברי חמאס (משיר אלמצרי ופוזי ברהום), דובר ממשל חמאס (טאהר אלנונו) והנהגת חמאס בדמשק. דובר הזרוע הצבאית של חמאס אבו עבידה מרבה בראיונות אך לא ברור האם ובאיזו מידה הודעותיו מבטאות את פעילות גדודי עז אלדין אלקסאם בשטח.

מבחר תגובות בעולם הערבי והמוסלמי

איראן

  אישים בכירים איראנים הזהירו את ישראל מפני תוצאות המהלך הקרקעי. כך למשל יו"ר הפרלמנט (המג’לס) האיראני עלי לאריג’אני הצהיר כי עזה תיהפך לבית הקברות של כוחות צה"ל ("כוחות המשטר הציוני"). הוא גם שיבח את כושר עמידתם של ארגוני הטרור ("ההתנגדות") מול צה"ל (סוכנות הידיעות מהר, 4 בינואר). שר החוץ מנוצ’ר מתכי , קרא למדינות ערב ולקהילה הבינלאומית לנקוט צעדים משמעותיים יותר נוכח הכניסה הקרקעית של ישראל לרצועת עזה (איסנא, 4 בינואר).

  מסרים נוספים שהופיעו בדבריהם של בכירים איראנים ושל ההסברה האיראנית:

•  האשמות ישראל בפשעים נגד פלסטינים. התקשורת האיראנית הרבתה להציג תמונות של ילדים פלסטינים בוכים, "שהידים" שנהרגו (כולל נזאר ריאן, בכיר החמאס, שהוצג כ"שהיד") ובתים הרוסים. בו בזמן מתעלמת התקשורת האיראנית מהרקטות שנורו ע"י החמאס, למעט תיאורים מוגזמים על פאניקה האוחזת כביכול בעורף הישראלי.

•  ההתקפות קשות נגד מצרים והנשיא מבארכ. ארגון סטודנטים איראני המתקרא "ארגון שוחרי הצדק האיראנים" 2 הציע פרס בן מליון דולר לכל אדם ברחבי העולם שירצח את "הנשיא המצרי הפושע" חסני מבארכ (פארס, 4 בינואר). סטודנטים איראנים, שהתבצרו בשדה התעופה משהד, דרשו מממשלת איראן לסגור את מיצרי הורמוז "עד שהמשטר המצרי הבוגד יפתח את מעבר רפיח" (סוכנות הידיעות פארס, 4 בינואר).

פוסטרים ובהם קריאה לתלות את הנשיא מבארכ
פוסטרים ובהם קריאה לתלות את הנשיא מבארכ (5 בינואר, Iran press news)

  בצד ההתלהמות נגד ישראל וביטויי התמיכה בפלסטינים נמנעים דוברים איראנים בכירים מלהתחייב לסייע לפלסטינים, וכמה מהם אף טרחו לשלול ידיעות לפיהן איראן מסייעת לחמאס. כך למשל, מחמד עלי ג’עפארי , מפקד המשמרות המהפכה האיראנים, ציין כי תושבי עזה אינם זקוקים לסיוע צבאי ממדינות אחרות, משום שהגיאוגרפיה של הרצועה מאפשרת להם להמשיך ב"התנגדות". לדבריו ברשותם מספיק כלי נשק על מנת להגן על העיר (עזה) והרקטות שלהם הינן מתוצרת בית, ולפיכך הם אינם זקוקים לסיוע ממדינות אחרות (איסנא, 4 בינואר). כאט’ם ג’לאלי , דובר ועדת החוץ והביטחון של המג’לס, הכחיש פרסומים במערב לפיהם איראן שולחת אמצעי לחימה לרצועה (סוכנות הידיעות פארס, 4 בינואר). דאוד אחמדי-נז’אד , מזכיר הוועדה להגנה סבילה, פנה לסטודנטים שהתבצרו בשדה התעופה מהר-אבאד ודחה בקשתם להישלח לעזה 3 (סוכנות הידיעות פארס, 4 בינואר).

ירדן

  נמשכות המחאות ברחבי ירדן הכוללות הפגנות ועצרות מחאה. עצרת מחאה מרכזית התקיימה בקרית הספורט בעמאן בה השתתפו כמה עשרות אלפי מפגינים מרחבי ירדן וחברי פרלמנט, בעיקר מסיעות האופוזיציה (סוכנות הידיעות עמון, 2 בינואר). בתום העצרת ניסו מפגינים להגיע לאזור שגרירות ישראל אולם כוחות הביטחון פיזרו אותם (סוכנות הידיעות עמון, 2 בינואר). הכניסה הקרקעית של ישראל הגבירה עוד יותר את גל המחאות. על רקע זה תגברו כוחות הביטחון הירדנים את נוכחותם סביב השגרירות הישראלית בעמאן והדרכים המובילות אליה (פורטל סראיא, 4 בינואר).

  במקביל לפעילות המחאה העממית מתחו ראשי המדינה ביקורת קשה על פעילות ישראל אותה הם מציגים כ"תוקפנות נגד חפים מפשע". במסגרת זאת עבדאללה מלך ירדן הדגיש כי הממלכה, על כל משאביה, עומדת לצד וכי ירדן תמשיך להשקיע כל מאמץ אפשרי על מנת לעצור את "התוקפנות הישראלית" ברצועת עזה. הוא גם דרש ממועצת הביטחון של האו"ם לקבל באופן מיידי החלטה שתעצור את הפעולה הישראלית (סוכנות הידיעות הירדנית, 4 בינואר) .

  נושא היחסים הדיפלומטיים עם ישראל שב ועולה במסגרת גילויי המחאה בירדן. נאדר ד’האבי, ראש ממשלת ירדן, הודיע כי ירדן תשקול את כל האופציות כולל שינוי ביחסיה עם ישראל אם לא יפסק המבצע הצבאי. קבוצת חברי פרלמנט הגישו מזכר בו דרשו לנתק את היחסים עם ישראל, לגרש את השגריר הישראלי ולצאת במסע תעמולה נרחב נגד המבצע בעזה (סוכנות הידיעות עמון, 4 בינואר).

סוריה

  הסורים ממשיכים במגעים מדיניים עם בעלת בריתם איראן. במסגרת זאת יו"ר המג’לס האיראני לרג’יאני אמור להגיע לסוריה וללבנון על מנת לדון האירועים בעזה. זאת לאחר שמזכיר המועצה האיראנית העליונה ג’לילי ביקר בסוריה ונועד עם ראשיה (איסנא, 3 בינואר). כלי התקשורת הסורים ממשיכים בשידורי הסתה אינטנסיביים סביבי פעולות צה"ל ברצועה תוך הצגת תמונות פצועים והרוגים מהרצועה.

  ערוץ אלמנאר, 5 בינואר
מעברון בערוץ אלמנאר של חזבאללה המביע ביטחונו בניצחון ארגוני הטרור ברצועה
(ערוץ אלמנאר, 5 בינואר)


1 נכון ל- 5 בינואר בשעות הבוקר.

2 The Iranian Justice-Seeking Students Organization

3 בתקשורת האיראנית התפרסמה ידיעה כי מחמוד מט’פר , יו"ר ארגון הצעירים של אגודת הסהר האדום, הודיע כי 100,000 צעירים הודיעו על נכונותם להישלח לעזה (סוכנות הידיעות פארס, 4 בינואר).

לראש העמוד