הסלמה מחודשת בשטח בצל הודעת חמאס על סיום ה”הרגעה”

הרס במרכז מסחרי בשדרות כתוצאה מפגיעת רקטה

הרס במרכז מסחרי בשדרות כתוצאה מפגיעת רקטה

ירי רקטה לעבר שדרות

ירי רקטה לעבר שדרות

נפילת רקטה במרכז המסחרי בשדרות

נפילת רקטה במרכז המסחרי בשדרות

הכנות לקראת ירי רקטה

הכנות לקראת ירי רקטה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך יומי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך יומי

כוננות לקראת הסלמה (אתר  גדודי עז אלדין אלקסאם, 18 בדצמבר 2008).

כוננות לקראת הסלמה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 18 בדצמבר 2008).

אבו עבידה

אבו עבידה


הרס במרכז מסחרי בשדרות כתוצאה מפגיעת רקטה

  ירי רקטה לעבר שדרות

הרס במרכז מסחרי בשדרות כתוצאה מפגיעת רקטה
(צילום: זאב טרכטמן, 17 בדצמבר)

 

ירי רקטה לעבר שדרות
(פאלטודיי, 18 בדצמבר 2008)

כללי

1. ב-19 בדצמבר אמור להסתיים, לטענת חמאס ושאר ארגוני הטרור הפלסטינים, תוקפו של הסדר ה"הרגעה" (ישראל מצידה לא הגדירה מועד לפקיעת ההסדר). דובר גדודי עז אלדין אלקסאם ואישים בכירים בחמאס הצהירו כי לא יחדשו את הסדר ה"הרגעה". בשטח דאגו ארגוני הטרור, ובעיקר הג'האד האסלאמי בפלסטין, לחמם את הגזרה באמצעות ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי.

מאפייני המצב בשטח

2. ביומיים האחרונים חלה עלייה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי ואזור אשקלון. סה"כ נורו בשלושת הימים האחרונים (18-16 בדצמבר 1) 32 רקטות ו- 6 פצצות מרגמה. רקטה אחת נחתה באזור התעשייה באשקלון וכתוצאה מכך פצעו שלושה אזרחים באורח קל. רקטה נוספת נחתה במרכז מסחרי בשדרות כתוצאה מכך נפצעו שלושה בני אדם באורח קל ונגרם נזק לרכוש. פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית/טרוריסטית של הג'האד האסלאמי בפלסטין נטל אחריות על רוב אירועי הירי לדברי חלק מההודעות בתגובה להריגתו (ליל 16-15 בדצמבר) של פעיל מבצעי בכיר של הארגון, ג'האד נואהדה, ע"י כוחות צה"ל בג'נין (קדסנט, 17 בדצמבר). החזית העממית לשחרור פלסטין וגוף פיקטיבי בשם חזבאללה פלסטין נטלו אחריות על מקצת מהאירועים.

נפילת רקטה במרכז המסחרי בשדרות
נפילת רקטה במרכז המסחרי בשדרות (צילום: חמוטל בן שטרית,18 בדצמבר, www.sderotmedia.com)

3. בתגובה תקפו כוחות צה"ל ארבע פעמים במהלך ה-17 בדצמבר יעדי מחבלים. במסגרת זאת הותקפו: חוליות משגרי רקטות בצפון הרצועה שהיו ערוכות לירי. בשעות הלילה תקפו מטוסי ומסוקי חיל האוויר שני יעדים, זו לראשונה מאז תחילת ה"הרגעה": מחסן אמצעי לחימה במחנה הפליטים ג'באליא בצפון הרצועה וסדנא לייצור אמצעי לחימה בעיר ח'אן יונס בדרום הרצועה (דובר צה"ל, 18 בדצמבר). בתקיפה בג'באליא נהרג צלאח אבו עכל, פעיל החזית העממית ושני בני אדם נפצעו (סוכנות מען, 17 בדצמבר). בח'אן יונס נהרס כליל המבנה שהותקף (אתר פארס, 18 בדצמבר). ב- 18 בדצמבר בשעות הצהרים, תקף חיל האוויר שני משגרי רקטות סמוך למחנה הפליטים ג'באליא.

הכנות לקראת ירי רקטה
הכנות לקראת ירי רקטה (פאלטודיי, 18 בדצמבר 2008)

4. ההסלמה בשטח מהווה המשך לרצף אירועי ירי שהחל מ-4 בנובמבר (סיכול פיגוע המנהרה) והביא לשחיקת משמעותית של הסדר ה"הרגעה. בחודש וחצי האחרונים נורו לעבר ישראל (נכון ל-18 בדצמבר לפנות בוקר) 213 רקטות ו- 126 פצצות מרגמה. ( סה"כ 339 רקטות ופצצות מרגמה) מעבר ארגוני הטרור למדיניות של ירי רצוף לעבר ישראל (שלווה בניסיונות לבצע פיגועי טרור במתווים אחרים – חטיפה, הנחת מטענים, ירי צלפים) שחק באופן משמעותי את הסדר ה"הרגעה", עד כי זה נותר "על הנייר" בלבד .

הסלמה לקראת סיום ה"הרגעה": ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך יומי (18-16 בדצמבר)

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך יומי

הכנות לקראת סיום ה"הרגעה"

5. על רקע סיום ה"הרגעה", וחששות ארגוני הטרור מפני פעולה נרחבת של צה"ל, מסרו "מקורות ביטחוניים פלסטינים" לכתב העיתון אלקדס אלערבי כי ארגוני הטרור הפלסטינים הקימו ברצועה תדר מבצעים משותף . על פי אותם מקורות כולל חדר המבצעים את הזרועות הצבאיות של חמאס, הג'האד האסלאמי בפלסטין, פתח, ועדות ההתנגדות העממיות וארגונים נוספים (אלקדס אלערבי, 17 בדצמבר).

כוננות לקראת הסלמה (אתר  גדודי עז אלדין אלקסאם, 18 בדצמבר 2008).
כוננות לקראת הסלמה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 18 בדצמבר 2008).

הודעת חמאס על סיום ה"הרגעה"

6. ב-17 בדצמבר בשעות הצהריים הודיע אבו עבידה , דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, של החמאס, כי ה"הרגעה" תסתיים באופן רשמי ב-19 בדצמבר 2008, בשעה 0600 (קרי, שישה חודשים לאחר כניסתה לתוקף). אבו עבידה הוסיף כי ה"הרגעה" לא תחודש במתכונתה הנוכחית והטיל על ישראל ("הכיבוש") את האחריות לכך. הוא ציין כי "… איננו יכולים להאריך את ההרגעה כאשר מוטל מצור על העם הפלסטיני". הוא הוסיף כי עד כה המתווך המצרי לא דיבר עם החמאס על שום תנאים חדשים, או על "הרגעה" חדשה (רדיו צות אלאקצא, 17 בדצמבר).

אבו עבידה
אבו עבידה: ה"הרגעה" לא תחודש
(אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 17 בדצמבר 2008 )

7. דוברים של הג'האד האסלאמי בפלסטין ופתח ברצועת עזה הודיעו גם הם כי אין בכוונתם להמשיך בהסדר ה"הרגעה":

א. זיאד אלנח'לה, סגן מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין היושב בדמשק הודיע כי אין הצדקה ממשית להמשיך ב"הרגעה" הוא הסיף כי כל עוד לא יפתחו המעברים וכל עוד לא תכבד ישראל את התחייבויותיה שומרים הפלסטינים זכות למצוא לעצמם חלופות לשבירת ה"מצור" במסגרת ה"התנגדות", קרי – הטרור (אתר פאל-טודיי, 16 בדצמבר).

ב. איהאב מקדאד, דובר חוליות פתח על שם אימן ג'ודה, מסר כי הזרוע הצבאית של פתח/גדודי חללי אלאקצא הדגישה את סירובה לחדש את ה"הרגעה". הוא הוסיף כי ה"הרגעה" הייתה כושלת והיא שרתה רק את האינטרסים של ה"כיבוש" (הישראלי) (אתר קדסנט, 16 דצמבר)

8. הודעות אלו נוספו להצהרת ח'אלד משעל , ראש הלשכה המדינית של חמאס, שציין כי ה"הרגעה" תסתיים ר ב-19 בדצמבר (ערוץ אלקדס של חמאס, 14 בדצמבר). בכיר נוסף ברצועה, ד"ר אסמאעיל רצ'ואן , הצהיר כי ה"הרגעה תגיע לידי "סיומה הטבעי" ב-19 בדצמבר משום שישראל לא עמדה בהתחייבויותיה (אתר פלסטין אלא'ן, 17 דצמבר).

9. להודעות על סיום ה"הרגעה" קדמו התייעצויות, שקיימה החמאס עם ארגוני טרור נוספים במהלך ה-16 בדצמבר ובליל ה-17-16 בדצמבר אודות עתיד ה"הרגעה". השתתפו בה הג'האד האסלאמי בפלסטין, החזית העממית, החזית הדמוקרטית וארגוני טרור נוספים. מקורות בארגונים הללו ציינו בפני כתב העיתון אלחיאת כי "ההרגעה לא תחודש לתקופה נוספת מבלי שהתנאים שלה ישופרו. חידוש ההרגעה בתנאים הנוכחים אינו מתקבל על הדעת". המקורות הוסיפו כי התנאי החשוב ביותר לחידוש ה"הרגעה" הינו פתיחת מעברי הגבול עם ישראל ומעבר רפיח וקבלת ערובות, שישראל לא תסגור את המעברים כפי שעשתה זאת בתקופת ה"הרגעה" (אלחיאת, רדיו ה- BBC , 17 בדצמבר).

תגובות ראשוניות להודעות בדבר סיום ה"הרגעה"

מצרים

10. בכיר מצרי רם דרג מסר כי מצרים לא תפעל לחידוש ה"הרגעה" בין ישראל לבין חמאס בלי שתושג הסכמה בין כל הצדדים הרלוונטיים. הוא ציין כי "איננו עומדים בדלת וממתינים לפלוני כדי שיודיע לנו לפעול על מנת לחדש את הסכם [ה"הרגעה"]. על כל צד לשאת באחריות. איננו ערבים ליחסים בין חמאס לבין ישראל". הוא הוסיף: "חמאס עולה על העצבים שלנו. אנו נתאזר בסבלנות למען העם הפלסטיני ועניינו הצודק" (העיתון אלח'ליג', מאע"מ, 17 בדצמבר).

הרשות הפלסטינית

11. במהלך מסיבת עיתונאים עם נשיא אוסטריה הינץ פישר, שהתקיימה במקאטעה בראמאללה (17 בדצמבר), קרא אבו מאזן להמשך ה"הרגעה". הוא ציין: "אנחנו דורשים להחיל שביתת נשק [הזנה] ברצועת עזה, ואנו מתנגדים לטענות על סיום שביתת הנשק הזו, משום שמי שיסבול מסיומה הוא העם הפלסטיני. על כן אנו דורשים מכל הצדדים לשמור על ה"הרגעה" הזו כדי שסבלו של העם הפלסטיני לא יגבר" (סוכנות ופא, 17 בדצמבר).


1 נכון ל-18 בדצמבר 1300 .