חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (18 – 25 בנובמבר 2008)

קריקטורת תמיכה באבו מאזן

קריקטורת תמיכה באבו מאזן

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז סיכול פיגוע החטיפה באמצעות מנהרה

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז סיכול פיגוע החטיפה באמצעות מנהרה

תהלוכה לעבר מעבר ארז (ערוץ אלג'זירה, 18 בנובמבר)

תהלוכה לעבר מעבר ארז (ערוץ אלג'זירה, 18 בנובמבר)

פגישת ראש ממשלת חמאס אסמאעיל הניה עם נציגי הארגונים ברצועה

פגישת ראש ממשלת חמאס אסמאעיל הניה עם נציגי הארגונים ברצועה

מנהרת דלק דרכה מוברח דלק וסולר ממצרים לרצועת עזה

מנהרת דלק דרכה מוברח דלק וסולר ממצרים לרצועת עזה

אולמרט ואבו מאזן בירושלים ב- 17 בנובמבר

אולמרט ואבו מאזן בירושלים ב- 17 בנובמבר

הפגנה שקיימה חמאס בקריאה לפתיחת מעבר רפיח למעבר עלי רגל

הפגנה שקיימה חמאס בקריאה לפתיחת מעבר רפיח למעבר עלי רגל

עידת

עידת

ח'אלד משעל בנאומו בועידת

ח'אלד משעל בנאומו בועידת


קריקטורת תמיכה באבו מאזן

קריקטורת תמיכה באבו מאזן על רקע המאבק על רקע המאבק החריף
המתנהל בינו לבין חמאס
(אלאיאם, 25 בנובמבר 2008)

עיקרי הדו"ח

  השחיקה ב”הרגעה” עודנה נמשכת. גם בשבוע החולף נמשך “טפטוף” יום-יומי של ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. במישור הפומבי הצהירו דוברי חמאס על נכונותם להמשיך את ה”הרגעה” עד דצמבר אולם בשטח הם לא כפו על ארגוני הטרור האחרים את הפסקת הירי. בשל הירי היום-יומי נותרו המעברים סגורים. הדבר נוצל ע”י חמאס לקמפיין הסברתי שהציג באופן מוגזם ומסולף את הסבל שנגרם לתושבים במטרה להפעיל לחצים על ישראל לפתוח את המעברים גם ללא הפסקת הירי.

  ובזירה הפנים פלסטינית: השבוע נבחר אבו מאזן ל”נשיא מדינת פלסטין”, צעד סמלי שנועד לחזק את הלגיטימציה הפנימית להמשך שלטונו, לקראת תום כהונתו בינואר 2009. ובתוך כך הודיע אבו מאזן על כוונתו לקיים בחירות במקביל לנשיאות ולמועצה המחוקקת בתחילת 2009. אם ייכשל הדיאלוג עם חמאס. הודעתו (כצפוי) זכתה לתגובות חריפות של חמאס אשר שללה את זכותו של אבו מאזן להכריז על בחירות למועצה המחוקקת.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

נמשך “טפטוף” ירי רקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל

    בשבוע החולף נמשך "טפטוף" יום-יומי של ירי רקטות ופצצות ומרגמה לעבר ישראל. סה"כ נפלו במהלך השבוע החולף 14 רקטות בשטח ישראל , ונורו 10 פצצות מרגמה לעבר ישובים ישראלים וכוחות צה"ל, שפעלו סמוך לגדר הביטחון. ועדות ההתנגדות העממית, החזית העממית, החזית הדמוקרטית ופתח נטלו אחריות לירי בשבוע החולף. חמאס נמנעה מלהשתתף בירי אולם לא פעלה על מנת לשים קץ לירי, למרות שהיא שבה והצהירה בפומבי על נכונותה לקיים את ה"הרגעה". ראוי לציון מקרה אחד בו נפלה רקטה מדרום לאשקלון, ביום בו ישראל פתחה את המעברים בין ישראל לרצועת עזה (24 בנובמבר). בעקבות הירי נסגרו המעברים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז סיכול פיגוע החטיפה באמצעות מנהרה (נכון ל-25 בנובמבר)

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז סיכול פיגוע החטיפה באמצעות מנהרה

פעילות סיכול ומנע

יהודה ושומרון

מעצר מחבל פלסטיני

   ב- 20 בנובמבר הגיע מחבל פלסטיני לנקודת הביקורת בית איבא, צפונית מערבית לשכם, כשסכין שלופה בידו. כוח צה"ל השתלט על המחבל ומצא בכליו מטען מאולתר ומספר כדורי M-16 . המטען פוצץ באופן מבוקר והמחבל הועבר לחקירת כוחות הביטחון (אתר דובר צה"ל, 20 בנובמבר). ב- 18 בנובמבר נתגלה באותה נקודה מטען צינור בידי פלסטיני בעת ביקורת שגרתית (אתר דובר צה"ל, 18 בנובמבר).

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב

פתיחת המעברים וסגירתם לאחר חידוש הירי 

   גם בשבוע החולף נותרו המעברים לרצועת עזה סגורים בעקבות המשך ירי רקטות ופצצות מרגמה יום-יומיים. ב- 24 בנובמבר פתחה ישראל את מעברי כרם שלום ניצני עוז והמסוע שליד מעבר קרני למעבר סיוע הומניטארי וסחורות. סה"כ עברו ביום זה 30 משאיות חלקן הגדול עבור אונר"א, חלקן תרומות מצריות ומספר משאיות לסקטור הפרטי. המוצרים העיקריים שעברו היו בשר, מוצרי חלב ודגנים. כמו כן, העבירה ישראל 400,000 ליטר סולר תעשייתי לצורך פעילות תחנת הכוח בעזה. סגן יו"ר הרשות לאנרגיה ברצועת עזה, כנעאן עביד, אמר כי כמות הסולר התעשייתי שהכניסה ישראל תספיק ל- 30 שעות בלבד, אולם הבעיה העיקרית עימה הוא נאלץ להתמודד היא תקלות טכניות בהפעלת הטורבינות בתחנה (רדיו צות אלאקצא, 24 בנובמבר).

   על פי התקשורת הערבית (אלחיאת, 23 בנובמבר) התאפשרה פתיחת המעברים ב-24 בנובמבר בעקבות הבנה שהושגה בין ישראל לבין חמאס ושאר ארגוני הטרור בתיווך מצרים. עיקר ההצעה: הפסקת ירי הרקטות למשך יממה ובעקבותיה פתיחת המעברים . אולם כבר ב- 24 בנובמבר בשעות הערב נורתה רקטה לעבר ישראל, בעקבותיה נסגרו המעברים, שנותרו סגורים גם ב- 25 בנובמבר.

   בעוד נמשך הירי היום-יומי קיימה חמאס קמפיין תקשורתי, שנועד להעצים את מצוקות התושבים ברצועה ולהציגם כאסון הומאניטארי. ערוץ הטלוויזיה של חמאס שידר בימים האחרונים תוכנית בשם "זעקת החשכה" בו מתוארת שגרת החיים ברצועת עזה ללא חשמל. דיווחים נוספים תיארו סגירת מאפיות רבות ברצועה בגלל מחסור בחיטה וחשש מפני זיהום מי השתייה בגלל מחסור בציוד יעודי. כמו כן, הזהירו גורמים במערכת הבריאות בעזה מפני משבר בבתי החולים עקב הפסקות החשמל הרבות. הוועדה העממית למאבק במצור קיימה תהלוכה לעבר מעבר ארז, בהשתתפות חלק מהפעילים שהגיעו על ספינת המחאה DIGNITY (ערוץ אלג’זירה, 18 בנובמבר).

תהלוכה לעבר מעבר ארז (ערוץ אלג'זירה, 18 בנובמבר)
תהלוכה לעבר מעבר ארז (ערוץ אלג’זירה, 18 בנובמבר)

הצהרות בכירי חמאס בעניין ה"הרגעה"

   דוברי חמאס ודוברים מטעם שאר ארגוני הטרור ברצועה, המשיכו להביע בתקשורת נכונותם לקיים את הסדר ה"הרגעה" עד למועד סיומו המקורי. ראש ממשלת חמאס אסמאעיל הניה , הדגיש, לאחר פגישה עם נציגי הארגונים ברצועה, ב- 23 בנובמבר, את מחויבות חמאס וארגוני הטרור ל"הרגעה", בתנאי שישראל תקיים מחויבויותיה בשני מישורים: הסרת ה"מצור" והימנעות מכניסת צה"ל לרצועה זאת, לדבריו, עד ה- 19 בדצמבר 2008 (אתר פלסטין אלא’ן, 19 בנובמבר). בכיר חמאס איימן טה הצהיר כי הארגונים ברצועה הביעו מחויבותם ל"הרגעה" אולם אין מדובר על הארכת ה"הרגעה" (סוכנות מען, 23 בנובמבר). בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק מסר בראיון עיתונאי כי חמאס לא תחדש את הסדר ה"הרגעה" עם ישראל העומד בפני סיום "מפני שהיא הייתה ניסיון רע" (אלחיאת, 23 בנובמבר).

פגישת ראש ממשלת חמאס אסמאעיל הניה עם נציגי הארגונים ברצועה
פגישת ראש ממשלת חמאס אסמאעיל הניה עם נציגי הארגונים ברצועה
(ערוץ אלאקצא, 23 בנובמבר)

כוחות הביטחון המצריים ממשיכים לפעול באזור רפיח

   ב- 18 וב- 19 בנובמבר פתחה מצרים את מעבר רפיח לכניסתם של כמה עשרות חולים שהיו מעוכבים במצרים לרצועת עזה (סוכנות ופא, 18 בנובמבר). במקביל פועלים המצרים למנוע הברחות בגבול מצרים-רצועת עזה. בין השאר דווח כי המצרים פוצצו שתי מנהרות ב- 18 בנובמבר. כמון כן, תפסו כוחות הביטחון המצריים 140,000 ליטר סולר שהיו מיועדים להברחה לתוך רצועת עזה. פעילות זאת בוצעה לאחר שזוהה מחסור בסולר בתחנות הדלק ברחבי סיני (עיתון אלבשאיר, 20 בנובמבר). למרות המהלכים המצריים הללו לא חל שינוי משמעותי בפעילותה הענפה של "תעשיית המנהרות" בין הרצועה למצרים.  

מנהרת דלק דרכה מוברח דלק וסולר ממצרים לרצועת עזה
"מנהרת דלק" דרכה מוברח דלק וסולר ממצרים לרצועת עזה
(ערוץ אלקדס, 21 בנובמבר)

חשש בחמאס מפני התקפה ישראלית על רצועת עזה

  בפורום PALDF של חמאס עלו דיווחים על כך שאנשי המשטרה של חמאס נטשו עמדות ומפקדות מחשש לפגיעה ישראלית. כמו כן, נקראו כוחות הביטחון של חמאס להיות מוכנים לתקיפה ישראלית ( PALDF , 18 בנובמבר). דובר הזרוע הצבאית טרוריסטית של חמאס, אבו עבידה, אמר כי האיומים של ישראל נובעים מהפחד של ישראל מפני "מסרי ההתנגדות הפלסטינית שנישאו על גבי רקטות…". הוא ציין כי חמאס אינה להוטה להמשיך ב"הרגעה" ואיים כי היא מוכנה "להפוך את קערת ההרגעה על פיה מעל לראשי הציונים" (אתר אלקסאם, 18 בנובמבר).

נמשכים האימונים של ארגוני הטרור ברצועת עזה

  ארגוני הטרור ממשיכים לנצל את תקופת ה"הרגעה" לקיום אימונים אינטנסיביים של אנשיהם. ב- 18 בנובמבר הסתיים שלב ראשון של קורס הקצינים של מנגנון ביטחון הפנים של חמאס (18 בנובמבר, Palestine-info). ב- 21 בנובמבר הסתיים קורס פעילים של ועדות ההתנגדות העממית. בטקס הסיום נכחו נציגי ארגונים שונים. פעילי הארגון ביצעו מספר תרגילים בהם הדגימו פריצה לישוב ישראלי בעזרת רקטות RPG ומטענים, חטיפת חיילים ורדיפה אחר חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל (אתר מוקאומה, 21 בנובמבר).

תהליך אנאפוליס

ישראל צפויה לשחרר 250 אסירים פלסטיניים  

  ב- 17 בנובמבר נערכה פגישה בירושלים בין ראש הממשלה אהוד אולמרט ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בפגישה אמר ראש הממשלה כי ישראל צפויה לשחרר 250 אסירים פלסטיניים לקראת חג הקורבן המוסלמי שיתקיים בתחילת דצמבר. בפגישה הובהר כי מדובר באסירים מהמחנה הפלסטיני המתון ולא מחמאס או הג’האד האסלאמי בפלסטין (17 בנובמבר, ynet).

אולמרט ואבו מאזן בירושלים ב- 17 בנובמבר
אולמרט ואבו מאזן בירושלים ב- 17 בנובמבר
(צילום: משה מילנר לע"מ, 17 בנובמבר)

   בחמאס הגיבו בביטול על הצעד הישראלי ואמרו כי הוא נועד "לכסות על פשעי הכיבוש". אסאמה אלמזיני, האחראי על תיק גלעד שליט בחמאס, אמר כי הוא מברך על כל אסיר שמשוחרר אולם הוסיף כי "מצער שהנשיא הפלסטיני [אבו מאזן] מסכים לשחרור קבוצה קטנה ושאר בני עמנו נשארים בכלא" (ערוץ אלאקצא, 18 בנובמבר).

הזירה הפנים-פלסטינית

התפתחויות לקראת תום כהונת אבו מאזן בינואר 2009 

  אבו מאזן נבחר ל" נשיא מדינת פלסטין " ע"י המועצה המרכזית של אש"פ בישיבה שהתכנסה בראמאללה, על בסיס הצעת החלטה שהגישו 75 מחברי המועצה (מען, 24 בנובמבר). תפקיד זה, אותו מילא ערפאת מאז הכרזת העצמאות הפלסטינית (1988), לא אויש מאז מותו בשנת 2004, עקב חילוקי דעות פנימיים בפתח. המדובר בתפקיד סמלי בלבד, שאינו מחליף את תפקידיו הקיימים של אבו מאזן (יו"ר הרשות, יו"ר אש"פ, יו"ר פתח). המינוי נועד לחזק את הלגיטימציה הפנימית להמשך שלטונו של אבו מאזן, לקראת תום כהונתו בינואר 2009.

  ובתוך כך הודיע אבו מאזן על כוונתו לקיים בחירות במקביל לנשיאות ולמועצה המחוקקת בתחילת 2009 , אם ייכשל הדיאלוג עם חמאס (נאום אבו מאזן בכינוס המועצה המרכזית של אש"פ, סוכנות ופא, 23 בנובמבר). הצהרה זו זכתה לתגובות חריפות מצד ח’אלד משעל ובכירים נוספים בחמאס, אשר טענו כי היא מפרה את החוק הפלסטיני ושללו את זכותו של אבו מאזן להכריז על בחירות למועצה המחוקקת. בנוסף לכך, בעקבות בחירת אבו מאזן לנשיא מדינת פלסטין, הדגישו דוברים בחמאס את אי חוקיותן של ההחלטות המתקבלות ע"י המועצה המרכזית של אש"פ. כך למשל, הצהיר מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס: "נשיא מדינה נבחר על ידי העם, ולא על ידי מוסד חסר לגיטימיות כמו המועצה המרכזית" (ערוץ אלג’זירה, 24 בנובמבר).

דת ופוליטיקה: מאבק בין הרשות הפלסטינית לחמאס סביב יציאת עולי הרגל לסעודיה

  לאחרונה הפכה סוגית היוצאים מהרצועה לעלייה לרגל בסעודיה לסלע מחלוקת נוסף בהתמודדות המדינית-הסברתית, המתחוללת בין הרשות הפלסטינית לחמאס. הרשות מעוניינת להעניק אישורי יציאה מהרצועה ומיהודה ושומרון לאנשים המזוהים עמה, על בסיס מכסה שנמסרה לה ע"י סעודיה. מנגד, חמאס מעוניינת לקבוע את זהותם של עולי הרגל מהרצועה, ובכך לחזק את יוקרתה והשפעתה הפוליטית בקרב תושבי הרצועה.

  שני הצדדים האשימו זה את זה בהערמת קשיים בפני העלייה לרגל. טאלב אבו שער , שר ההקדשים בממשל חמאס ציין כי חמאס משקיעה מאמצים רבים מול סעודיה ומצרים על מנת לאפשר את העלייה לרגל (פלסטין אליום, 23 בנובמבר). הוא האשים את ממשלת סלאם פיאצ’ בהכשלת העלייה לרגל השנה בשל "פוליטיזציה של רשימת המורשים לעלות לרגל למכה" (פאל טודי, 18 בנובמבר). במקביל, קיימה חמאס סדרה של הפגנות מחאה מול מסוף רפיח במהלכן קראה למצרים ולמדינות ערב לפתוח לאלתר את המסוף על מנת לאפשר מעבר העולים לרגל מהרצועה. לדברי ברהאן אלסעדי , הממונה על משלחת עולי הרגל מטעם הרשות הפלסטינית, מרבית עולי הרגל מיהודה ושומרון כבר יצאו לסעודיה (סוכנות ופא, 24 בנובמבר).

הפגנה שקיימה חמאס בקריאה לפתיחת מעבר רפיח למעבר עלי רגל
הפגנה שקיימה חמאס בקריאה לפתיחת מעבר רפיח למעבר עלי רגל

(ערוץ אלאקצא, 19 בנובמבר).

הזירה הערבית והבינלאומית

ניצחון משפטי במאבק נגד קרן בארה”ב שהעבירה כספים לחמאס 

  ב- 24 בנובמבר 2008 הרשיע חבר המושבעים בדאלאס שבארה"ב את חמשת מנהלי קרן האדמה הקדושה ( HLF , Holy Land Foundation for relief and development ) בכל סעיפי האישום. זאת לאחר משפט שנמשך למעלה מ- 15 שנים נגד קרן זאת שסייעה לתשתית האזרחית (ה"דעווה") של חמאס בשטחים. הקרן הורשעה בהעברה בלתי חוקית של יותר מ- 12 מליון דולר לארגון הטרור חמאס ( Dallasnews , 24 בנובמבר).

  ההרשעה מהווה ניצחון משפטי לא רק לארה"ב אלא לקהילה הבינלאומית כולה , במאבק נגד מימון ארגוני טרור באמצעות קרנות אסלאמיות הפועלות ברחבי העולם. ניצחון זה מהווה תקדים חשוב במאבקים מדיניים ומשפטיים המתנהלים נגד קרנות דומות הפועלות ברחבי העולם, כמו קרן Interpal בבריטניה ועשרות קרנות וארגונים נוספים החברים ב"קואליציית הצדקה" 1.

מאמר בעיתון המצרי אלגמהוריה קורא לחמאס לשוב לדיאלוג לאומי ולהאריך
את ה"הרגעה" תוך הסתייעות בשירותיה הטובים של מצרים

  מחמד עלי אבראהים , העורך הראשי של העיתון המצרי אלגמהוריה פרסם לאחרונה מאמר בו פרט את עמדתה של מצרים כלפי הסכם ה"הרגעה". עיקרי המאמר (אלגמהוריה, 22 בנובמבר):

•  למצרים יש "מחויבות מוסרית" כלפי העניין הפלסטיני וכלפי הטיפול בסכסוך הערבי-ישראלי ואין היא נוטה לצד פתח או חמאס. "האינטרס של העם הפלסטיני הוא זה השולט על ההחלטה המצרית".

•  מסיבה זאת מנסה מצרים לקדם את הדיאלוג הפנים-פלסטיני למרות שהיא מודעת לכך שהסיכויים להצלחתו הם מועטים. לפיכך, "השערים יוסיפו ויהיו פתוחים בפני חמאס [וארגונים נוספים] לפתוח בסבב חדש של דיאלוג …" מצרים גם מודעת לגודל הלחצים שהופעלו על חמאס כדי שלא תשתתף בדיאלוג הלאומי "אנו יודעים מיהם הגורמים שהפעילו לחץ זה ומהם הקלפים שבהם הם משתמשים…" (רמז ללחצים חיצוניים שהופעלו על חמאס ע"י איראן?).

•  ובאשר ל"הרגעה" עם ישראל , המטרה שעמדה לנגד עיניה של מצרים הינה "יצירת אווירה חדשה ברצועת עזה שתאפשר לתושבים להשיג חשמל, גז, נפט ומי שתיה…" בנוסף לכך, ה"הרגעה" משרתת גם את תהליך השלום ומעניקה חופש פעולה לאבו מאזן במו"מ: "לא ניתן יהיה להשכין שלום יציב בין הרשות הפלסטינית לישראל כל עוד עזה תוסיף לשמש [מקום] ליצוא מחלוקות". יעד נוסף של מצרים באמצעות מימוש הסכם ה"הרגעה" הוא שחרור מספר גדול של פלסטינים בתמורה לשחרורו של גלעד שליט . על פי המאמר, מטרה זו משרתת את הפלסטינים ואת ישראל ו"מותחת גשר של הבנה ואולי גם אמון בין תל-אביב לבין עזה וראמאללה…"

•  על פי המאמר, בתום ה"הרגעה" ב-23 בדצמבר (כך במקור) תמצא עצמה חמאס עומדת בפני שני תסריטים : התסריט הראשון הינו חידוש ה"התנגדות" (קרי, הטרור) באופן שיוביל לפלישה ישראלית לעזה, סגירת המעברים, הרעבה ומצור (בתסריט זה, מציין המאמר, תנסה חמאס לפרוץ את מעבר רפיח ולהיכנס לסיני – "עניין שאיש לא יתיר והטיפול בו יהיה נחרץ "); התסריט השני – שיבה לשולחן הדיאלוג הלאומי (במשתמע הדיאלוג הלאומי כרוך בהארכת ה"הרגעה"). המאמר מציין כי קיים גם תסריט שלישי של משא ומתן חשאי בין חמאס לישראל, העלול לפגוע בדימוי של חמאס.

•  המאמר מסתיים בקביעה כי חמאס מודעת לכך כי מצרים והצוות הביטחוני שלה בראשות עמר סלימאן, הינה הגורם היחיד המסוגל לנהל את הדיאלוג הלאומי הפנים-פלסטיני ואת המגעים עם ישראל. מנהיגי חמאס יודעים כי רק מצרים תוכל לשים קץ לבידודם ולהביא להסרת המצור עליהם. " חמאס תזדקק לחידוש הפסקת האש עם ישראל לאחר סיום תוקפה, ומצרים היא היחידה שמסגולת לממש יעד זה . היא [חמאס] גם תזדקק לערוץ קבוע שתוכל לבטוח בו ליצירת קשר רצוף עם ישראל לצורך ניהול חיי היום-יום, ומצרים היא היחידה שיכולה לעשות זאת".

הזירה הצפונית

סוריה

ועדת "זכות השיבה" בדמשק בהשתתפות ארגוני הטרור

  ב- 23 בנובמבר נפתחה בדמשק ועידה של הפורום הבינערבי והבינלאומי העוסק ב"זכות השיבה" של הפלסטינים. השתתפו בכינוס, בין השאר , נציגים מסוריה, לבנון, ירדן, סודאן ותימן. מקרב ארגוני הטרור נטלו חלק בוועידה נציגים של חזבאללה, כמו גם של חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגוני טרור פלסטיניים נוספים. הועידה קיבלה כיסוי תקשורתי נרחב בערוצי הטלוויזיה של סוריה, חמאס ובערוץ אלג’זירה. בלטה במיוחד ההסתה האנטי-ישראלית החריפה ששידרה הטלוויזיה הסורית במהלך כינוס הוועידה.

עידת
ועידת "זכות השיבה" בדמשק
(ערוץ אלאקצא, 23 בנובמבר)

   ח’אלד משעל , ראש הלשכה המדינית של חמאס, נשא נאום בוועידה בו פרט, בין השאר, את "זכות השיבה" כפי שהיא נתפסת ע"י חמאס. הוא הדגיש כי משמעות "זכות" זאת הינה שיבת הפליטים לאותם ערים או כפרים מהם גורשו במולדת הפלסטינית . "זכות" זאת, לדבריו, יש ליישם בשטח ולהתנגד להצעות חלופיות כגון מתן פיצויים או יישוב הפליטים במדינות הערביות (ערוץ אלג’זירה, 23 בנובמבר). משמעות הדבר הינו שימוש ב"זכות השיבה" כאמצעי לחיסולה של מדינת ישראל .

ח'אלד משעל בנאומו בועידת
ח’אלד משעל בנאומו בועידת "זכות השיבה"בדמשק (ערוץ אלאקצא, 23 בנובמבר)

  מחמד סעיד בח’יתאן , סגן המזכיר הארצי של מפלגת הבעת’ הסורית, נשא נאום בטקס פתיחת הפורום (בו נכחו בכירים נוספים מהנהגת הבעת’). בנאומו ציין כי, "זכות השיבה" הינה "בלתי ניתנת לשינוי או למיקוח". הוא ציין כי התעקשותה של ישראל להפר את "זכות השיבה" מוכיחה כי פנייה של ישראל אינם לשלום והוסיף כי הציונות עודנה "תנועה קולוניאליסטית, התנחלותי, גזענית, המתעלמת מזכויות העמים ומרצונם…". הוא שב והדגיש את התנגדותה של סוריה לתוכניות של ישוב הפליטים הפלסטיניים במדינות ערב, "משום שיש בכך הפרה של זכות השיבה…". לדבריו, הדרך להשגת "הזכויות הגזולות- זכות השיבה וזכויות נוספות" הינה דרך ה"התנגדות" קרי, הטרור (אתר שאם פרס, סוריה, 23 בנובמבר).


1 פרטים נוספים אודות "קואליציית הצדקה" ומערך ה"דעווה" של חמאס ראו שני לקטי מידע שהוצאו לאחרונה:

"המלחמה בכספי טרור: שר הביטחון אהוד ברק חתם על צו המוציא אל מחוץ לחוק 36 קרנות אסלאמיות ברחבי העולם, המשתייכות ל"קואליציית הצדקה". הקרנות הללו הינן חלק ממערך עולמי המגייס ומעביר כספים עבור מוסדות חמא"ס בשטחים. כספים אלו מסייעים לחמא"ס לבנות עצמה כחלופה לרשות הפלסטינית ולקיים מערכת התומכת בטרור"

"חברה ופוליטיקה ברצועת עזה: מערך ה"דעוה", תשתית המוסדות האזרחיים של תנועת חמאס, מהווה מקור תמיכה חשוב לשליטתה הפוליטית של התנועה ברצועת עזה. פעילותם הענפה של מוסדות חמאס בחודש הרמצ’אן האחרון המחישה כי תחת ממשל חמאס הם הפכו לזרוע שלטונית המסייעת לחמאס לבסס שלטונה ברצועת עזה"

לראש העמוד