המאבק הבינלאומי נגד שידורי הטלוויזיה של חזבאללה

קדימון ששודר על ידי אלמנאר לפני המגבלות שהוטלו על שידוריו, 10 ביוני 2004

קדימון ששודר על ידי אלמנאר לפני המגבלות שהוטלו על שידוריו, 10 ביוני 2004


קדימון ששודר על ידי אלמנאר לפני המגבלות שהוטלו על שידוריו, 10 ביוני 2004
"עתה… ערוץ 'אלמנאר' מגיע אליכם… בכל רחבי תבל"
(קדימון ששודר ע"י אלמנאר לפני המגבלות שהוטלו על שידוריו, 10 ביוני 2004).

כללי 

1. לאחרונה הודיע משרד הפנים של גרמניה כי הוא אוסר על שידורי ערוץ הטלוויזיה של חזבאללה אלמנאר בגרמניה. דובר משרד הפנים, מרכוס באייר, מסר שתוקף האיסור יחל ב-11 בנובמבר. איסור השידורים מעוגן בסעיף 9 של החוקה הגרמנית לפיו ארגון אינו יכול לפעול במטרה להפר את "ההבנות הבינלאומיות". מעבר לכך, לא פורט מדוע הוחלט על האיסור בעיתוי הנוכחי (אי.פי, 21 בנובמבר). משמעות החרמת שיגורי אלמנאר היא שערוצי הלוויין הגרמניים אינם יכולים להציע את הערוץ כחלק מחבילת הערוצים שלהם ( yahoo.news , 21 בנובמבר).

תגובות חזבאללה

2. בתגובה לאיסור, פרסמה הנהלת ערוץ אלמנאר הודעה המגנה את "הצעד המוזר" של משרד הפנים הגרמני בטענה כי ההחלטה היא פוליטית וחסרת בסיס חוקי. לדברי ההודעה המדובר בהפרה בוטה של חופש הביטוי כפי שהדבר בא לידי ביטוי בחוקי זכויות האדם והחוקים הבינלאומיים. ההודעה הדגישה כי הערוץ התחייב בעבר ועודנו היותו של הערוץ בעל השפעה הוא משמש מטרה "למדיניות האמריקאית והציונית העושקת" (סוכנות הידיעות הלבנונית, 23 בנובמבר).

3. מנהל ערוץ אלמנאר, עבדאללה קציר אמר שההחרמה היא חלק ממסע תעמולה מאורגן נגד הערוץ שמתבצע על ידי "הלובי היהודי באירופה". הוא קרא לכל הדוגלים בחופש הביטוי ובכלל זה לאו"ם ולארגונים בינלאומיים להביע את עמדתם לנוכח ההחלטה. לדבריו ערוץ אלמנאר לא יחסוך במאמצים להעלות את הנושא בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת להתנגד להחרמה (אלמנאר, 23 בנובמבר).

משמעות ההחלטה

4. בהחלטה זו מצטרפת גרמניה למאבק שמנהלת הקהילה הבינלאומית נגד הפצת שידורי ערוץ אלמנאר הכוללים הסתה אנטישמית, אנטי-ישראלית ואנטי-מערבית, הטפה לטרור והפצת האסלאם הרדיקאלי של המשטר האיראני. הפסקת שידורי אלמנאר בגרמניה מהווה איפוא, הצלחה נוספת במאבק הבינלאומי נגד שידורי ההסתה של אלמנאר. במאבק זה נוטלים חלק ארה"ב (שאף הוציאה את ארגון חזבאללה, כולל תחנת אלמנאר, אל מחוץ לחוק), מדינות אירופה ודרום אמריקה 1. עד כה נחל המאבק הצלחה חלקית שצמצמה את יכולת קליטת שידורי הערוץ בארה"ב, מדינות אירופה, דרום אמריקה. 2בנוסף לכך, הופסקה באוגוסט 2005 פעילותו של לווין התקשורת Asiasat שהפיץ את שידורי הערוץ באמצעות לווייני תקשורת למדינות אסיה ובינואר 2008 הופסקה הפצת שידורי הערוץ באמצעות לוויין התקשורת התאילנדי. 3

5. בעיתוי הנוכחי מופצים שידורי הערוץ באמצעות לווייני התקשורת הערביים ( Arabsat , (Nilesat שבהם יש שליטה לסעודיה ולמצרים . שידורי לוויינים אלו נקלטים במדינות המזרח התיכון, צפון אפריקה ובדרום אירופה. בנוסף לפני כמה חודשים החל ערוץ אלמנאר של חזבאללה להפיץ שידוריו באמצעות לווין תקשורת אינדונזי בשם PALAPA-C2 אשר שידוריו מכסים, בין השאר, את אזורי סין, מזרח אסיה ואוסטרליה. המאבק הבינלאומי נגד שידורי ההסתה של אלמנאר רחוק איפוא מכדי סיום.


1 ראו לקט: "ה"חזבאללה" חש כי הוא מצוי עתה בלחץ בשל המערכה המדינית המתנהלת נגדו, שבמוקדה עומד הדיון בקהילה האירופאית על הכנסתו לרשימת ארגוני הטרור באירופה. מנהיגו חסן נצראללה פרט בנאומו את הנזקים שייגרמו לארגון ולמדינות התומכות בו אם הוא יוכנס לרשימה. בו בזמן קורא נצראללה בנאומיו להמשך הלחימה בישראל ולהפצת השנאה כלפיה תוך שהוא משלב, בנאומו כמקובל, נימות אנטישמיות ודברי הסתה נגד ארה"ב ("השטן הגדול")" (20 בפברואר, 2005)

2 מרכז המידע למודיעין ולטרור עוקב אחר תהליך זה מראשיתו ראו למשל לקט מידע: "נמשכות המגבלות על הפצת שידורי ערוץ הטלוויזיה של "אלמנאר": ספרד הורתה להפסיק את שידורי הטלוויזיה של "חזבאללה" לדרום אמריקה באמצעות חברת הלוויינים שבשליטתה Hispasat" (3 ביולי 2005). "נמשכים המאמצים של הקהילה הבינלאומית להפסקת הפצת שידורי ערוץ הטלוויזיה "אלמנאר" של "חזבאללה" (15 באוגוסט 2005).

3 ראו לקט מידע מה- 9 בינואר 2008 : "ערוץ אלמנאר של חזבאללה החל להפיץ שידוריו גם באמצעות לווין התקשורת THAICOM . זהו לוויין שידור תאילנדי, הנקלט ברוב מדינות אסיה, באוסטרליה, אפריקה ומרכז אירופה. הדבר פוגע במאמצי הקהילה הבינלאומית להגביל תפוצתם של שידורי ההסתה של חזבאללה" . וכן לקט המידע : "לוויין התקשורת התאילנדי Thaicom חדל מלהפיץ את שידורי ערוץ אלמנאר של חזבאללה, זמן קצר לאחר שהחל בשידורם, בעקבות החשיפה הפומבית שניתנה לשידורים הללו" (15 בינואר, 2008) .

לראש העמוד