חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (4-11 בנובמבר 2008)

צילום: זאב טרכטמן, 7 בנובמבר

צילום: זאב טרכטמן, 7 בנובמבר

רקטות אשר נפלו ב- 7 בנובמבר סמוך לעיר שדרות

רקטות אשר נפלו ב- 7 בנובמבר סמוך לעיר שדרות

רקטה אשר נפלה ב- 7 בנובמבר סמוך לעיר שדרות

רקטה אשר נפלה ב- 7 בנובמבר סמוך לעיר שדרות

ירי רקטות במהלך השבוע האחרון

ירי רקטות במהלך השבוע האחרון

ירי רקטות בחתך חודשי מאז התחיל הסדר ההרגעה

ירי רקטות בחתך חודשי מאז התחיל הסדר ההרגעה

הפסקת חשמל בעיר עזה (ערוץ אלג'זירה, 9 בנובמבר)

הפסקת חשמל בעיר עזה (ערוץ אלג'זירה, 9 בנובמבר)

משט המחאה השלישי

משט המחאה השלישי

ערוץ אלאקצא, 4 בנובמבר

ערוץ אלאקצא, 4 בנובמבר

תהלוכת מחאה שקיימה חמאס בג'באלייה

תהלוכת מחאה שקיימה חמאס בג'באלייה


צילום: זאב טרכטמן, 7 בנובמבר

  רקטות אשר נפלו ב- 7 בנובמבר סמוך לעיר שדרות

רקטות אשר נפלו ב- 7 בנובמבר סמוך לעיר שדרות
(צילום: זאב טרכטמן, 7 בנובמבר)

עיקרי הדו"ח

  במוקד אירועי השבוע עמדה פעילות צה"ל בתוך רצועת עזה, בקרבת גדר הגבול, לסיכול פיגוע חטיפה שתוכנן להתבצע בשטח ישראל ע"י חמאס באמצעות מנהרה. ארגוני הטרור הפלסטיניים ובראשם חמאס הגיבו בירי מיידי של עשרות רקטות ופצצות מרגמה. בימים שלאחר מכן נמשך ירי ספוראדי ובמספר מקרים הג’האד האסלאמי בפלסטין ופתח נטלו עליו אחריות. ישראל, בתגובה, סגרה את מעברי הגבול לרצועה. ההסלמה העמידה במבחן קשה, ראשון מסוגו, את המשך תוקפו הסדר ה"הרגעה".

  במישור הפנים-פלסטיני בלטה הודעת חמאס, ערב פתיחת הדיאלוג הלאומי בקהיר, כי לא תופיע לכינוס. היא נימקה זאת בהמשך פעילות המעצרים של הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון. הביטול ממחיש היטב את עומק הקרע בין חמאס לפת"ח ומהווה פגיעה ביוקרתה של מצרים, שקיימה בשבועות האחרונים פעילות תיווך אינטנסיבית על מנת לאחות את הקרע הפנים-פלסטיני.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות מאסיבי בתגובה לפעילות מנע של צה”ל

   בעקבות מידע מוקדם פעל בליל 5-4 נובמבר כוח משולב של צה"ל בתוך רצועת עזה לסיכול פיגוע חטיפה , שתוכנן להתבצע בשטח ישראל באמצעות מנהרה, ע"י חמאס. הפעילות התקיימה סמוך לגדר המערכת, כ- 250 מ’ בתוך שטח רצועת עזה (כ- 3 ק"מ צפונית מזרחית למוצב כיסופים). בתום הפעולה עזבו כוחות צה"ל את הרצועה. שישה חיילי צה"ל נפצעו, שניים מהם באורח בינוני. במהלך פעילות צה"ל נהרגו שבעה פעילים מבצעיים של חמאס ומספר פעילים נפצעו 1.

   ארגוני הטרור הפלסטינים ובראשם חמאס הגיבו בירי מיידי של כמה עשרות רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי, תוך הפרה בוטה של הסדר ה"הרגעה". הירי המאסיבי פסק בצהרי ה-5 בנובמבר, אולם במהלך כל השבוע נמשך ירי ספוראדי . סה"כ נורו במהלך השבוע 61 רקטות (16 מהן נפלו בשטח רצועת עזה). שלוש רקטות נחתו באזור אשקלון אחת מהן בלב שכונת מגורים, שלוש נשים לקו בהלם. אחת הרקטות נפלה בתוך קיבוץ וגרמה נזק לחממות. כמו כן נורו 18 פצצות מרגמה . חיל האוויר ביצע מספר תקיפות לעבר חוליות משגרי רקטות ולעבר חוליות שיגור רקטות ופצצות מרגמה. פירוט הירי בחתך יומי ראו להלן.

   ההסלמה שארעה השבוע הייתה החמורה ביותר מאז תחילת הסדר ה"הרגעה". סה"כ נורו מאז תחילת ה"הרגעה" 81 רקטות (19 מהן נפלו בשטח רצועת עזה) ו- 36 פצצות מרגמה. ההסלמה, שספיחיה עדיין נמשכים , העמידה במבחן קשה, ראשון מסוגו, את תקפות ה"הרגעה".

רקטה אשר נפלה ב- 7 בנובמבר סמוך לעיר שדרות
רקטה אשר נפלה ב- 7 בנובמבר סמוך לעיר שדרות

(צילום: זאב טרכטמן, 7 בנובמבר).

ירי רקטות במהלך השבוע האחרון

ירי רקטות במהלך השבוע האחרון

ירי רקטות בחתך חודשי מאז התחיל הסדר ה"הרגעה"

ירי רקטות בחתך חודשי מאז התחיל הסדר ההרגעה

   את האחריות לביצוע הירי נטלו על עצמם חמאס (בתגובה המיידית שלאחר האירוע). הג’האד האסלאמי בפלסטין ופתח שהמשיכו בביצוע הירי גם בימים שלאחר האירוע, גם לאחר שחמאס הבהירה בפומבי עניינה בהמשך ה"הרגעה". אולם בו בזמן חמאס לא מנעה את המשך ירי הרקטות של ארגוני הטרור האחרים, אשר לראשונה מאז תחילת ה"הרגעה" נטלו במספר מקרים אחריות פומבית לירי. בהקשר זה הכחיש זיאד אלנח’אלה, סגן מזכ"ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי ארגונו התבקש ע"י חמאס להפסיק את ירי הרקטות זיאד ואמר כי לדעתו פג תוקפה של ה"הרגעה" עם ישראל (פאל-פרס, 6 בנובמבר).

יהודה ושומרון 

   ביהודה ושומרון נמשכו אירועי השלכת בקבוקי תבערה וידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון ואזרחים ישראלים.

פעילות סיכול ומנע

  במהלך השבוע החולף המשיכו כוחות הביטחון בפעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון, במהלכה:

•  10 בנובמבר – מטען צינור נחשף בכליו של מחבל פלסטיני על-ידי כוח צה"ל במעבר תייסיר, דרומית מזרחית לג’נין. המטען פוצץ באופן מבוקר.

•  6 בנובמבר – במהלך פעילות כוחות הביטחון בעיר שכם, עצר כוח צה"ל פעיל בכיר של חמאס המבוקש בגין פעילויות טרור רבות בהן נטל חלק.

•  6 בנובמבר – במהלך פעילות כוחות הביטחון בקלקיליה, עצר כוח צה"ל פעיל פתח/תנזים, שעסק בהנחת מטענים.

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב

המצב במעברים 

   בעקבת הירי המאסיבי של רקטות ופצצות המרגמה והמשך "טפטוף" הירי החליט שר הביטחון על סגירת מעברי הגבול עם רצועת עזה. מאז ה-6 בנובמבר סגורים המעברים ולא מועברים דרכם סחורות ודלקים לתושבי הרצועה. יציאת אזרחים על רקע הומניטארי ואספקת החשמל נמשכו.

   כפועל יוצא מסגירת המעברים החלו לחוש תושבי הרצועה במצוקה במיוחד באספקת סולר לתעשייה, שאינו מוברח לרצועה באמצעות המנהרות (הסולר המוברח הינו בעל איכות ירודה יותר). גורמי חמאס ברצועה התלוננו כי לא נותר דלק להפעלתה של תחנת הכוח ברצועה וכבר ב-9 בנובמבר החלו הפסקות חשמל חלקיות ברחבי הרצועה. כמו כן, דווח כי חלק מבעלי טחנות הקמח והמאפיות הפסיקו את עבודתם (פלסטין אליום, 10 נובמבר).

הפסקת חשמל בעיר עזה (ערוץ אלג'זירה, 9 בנובמבר)
הפסקת חשמל בעיר עזה (ערוץ אלג’זירה, 9 בנובמבר)

  לנוכח הקושי בהפעלת תחנת הכוח, ובעקבות פניות בינלאומיות, אישר שר הביטחון אהוד ברק להעביר לרצועה כמות מוגבלת של דלק, בעיקר סולר, המיועד לתחנת הכוח, כדי לחדש את פעילות התחנה. החל מ-11 בנובמבר אפשרה ישראל הזרמה של כמות של כ-2 מיליון ליטר לשבוע . עם זאת החליט ברק כי מעברי הסחורות יישארו סגורים. על פי החלטת השר יערך דיון מידי יום והדברים יקבעו על פי המצב בשטח.

  בעוד "טפטוף" הרקטות לישראל נמשך, פתחה חמאס (כמנהגה) בקמפיין תקשורתי שנועד להניע את ישראל לפתוח את המעברים, גם ללא הפסקה מוחלטת של הירי לעברה . רשות האנרגיה הפלסטינית הודיעה כי תשבית את תחנת הכוח ברצועה החל מה-10 בנובמבר בשל מחסור בסולר, שנגרם לטענתה בעקבות סגירת המעברים. ב-10 בנובמבר הודע יו"ר הועדה העממית למאבק במצור, ג’מאל אלח’צ’רי כי תחנת הכוח אמורה להפסיק לפעול לחלוטין בשעה 1830 וכי יש סכנה ממשית לבתי החולים לגנראטורים ולחדרי המיון ולאספקת המים. לדבריו, התחנה נזקקת לכמות של 3.5 מיליון ליטר בשבוע על מנת שתפעל בצורה תקינה (אלג’זירה, 10 בנובמבר). בשעה 18:30 הופסקה עבודת תחנת הכוח בעזה, כמחצית מתושבי הרצועה נותרו ללא חשמל ומאות תושבים יצאו בתהלוכת נרות לגינוי ה"מצור", תוך יצרית האפקט התקשורתי של "החשכת" עזה.

מעבר רפיח 

  מעבר רפיח היה פתוח במשך שלושה ימים (8-6 בנובמבר) לשם מעברם של כמה מאות תושבים חולים סטודנטים ובעלי אשרות למצרים וממנה (רדיו צות אלקדס, 5 בנובמבר).

  המצרים ממשיכים בפעילות סיכול ומנע במסגרת זאת:

•  כוחות הביטחון המצרים עצרו משאית בה נמצא חצי טון חומר נפץ, אשר עשתה את דרכה לצפון סיני. שלושת נוסעי המכונית שנעצרו הודו בחקירתם כי היו בדרכם להבריח את חומר הנפץ לרצועת עזה (אלח’ליג’, 10 בנובמבר).

•  מנגנוני הביטחון המצרים בסיני חשפו חומרי נפץ במשקל טון, שהוחבאו במקום מסתור באזור הררי בסיני. ככל הנראה יועדו חומרי הנפץ להברחה לרצועה (רויטרס, 7 בנובמבר).

  פעילות מצרית זאת אינה אפקטיבית באשר תעשיית ההברחות בין מצרים לרצועה ממשיכה לפעול בהיקף נרחב.

משט מחאה שלישי הגיע לעזה

  ב- 8 בנובמבר בשעות הבוקר, הגיעה הספינה Dignity לחופי עזה, ועל סיפונה 13 חברי פרלמנט אירופאים ואנשי תקשורת אירופאים וערבים. לדברי הארגון Free Gaza המשט יצא לפועל בגלל סירובה של מצרים לאשר כניסתם של 53 חברי פרלמנט מכל העולם לוועידה, שהייתה אמורה להתקיים ברצועה ב-11-8 בנובמבר (4 בנובמבר, אתר Free Gaza). חברי המשלחת נשארו ברצועת עזה במשך שלושה ימים, במהלכם סיירו בה ונפגשו עם אישי ציבור בכירים ביניהם ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה (ערוץ אלג’זירה, ערוץ אלאקצא, 8 בנובמבר). ב- 10 בנובמבר הפליגה הספינה מעזה ועל סיפונה מספר סטודנטים, אזרחים שיציאתם עוכבה וחולים.

  ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה התבטא בפני חברי הפרלמנט האירופי שהגיעו בספינה כי בתשובה לתנאי ה"רביעייה", הכוללים גם הכרה בישראל, תהייה חמאס מוכנה לקבל מדינה ישראלית בגבולות 1967. "אם ישראל תכיר בזכויותינו כעם, נהייה מוכנים להודנה [שביתת נשק] לזמן ממושך" בתשובה לשאלת ראש המשלחת מבריטניה אודות קשרי חמאס עם איראן, ציין הניה כי "אין לנו סכסוך עם היהודים, בעייתנו היא הכיבוש" (עמירה הס, כתבת הארץ שהייתה בספינה, הארץ 9 בנובמבר). דברים אלו, המכוונים לאוזניים מערביות עומדים בניגוד למדיניות חמאס המסרבת להכיר בזכות קיומה של ישראל ורואה בדרך הטרור (ה"התנגדות") את המכשיר האסטרטגי לחיסולה של ישראל, ולו גם בהדרגה ובשלבים. יוזכר גם כי בניגוד לדברי נועם אלו, גינתה חמאס בחריפות את החלטות כינוס ה"רביעיה" בשרם אלשיח’ (ראה להלן).

  במסיבת עיתונאים שנערכה עם הגעת הספינה, אמר יו"ר "הוועדה העממית נגד המצור", ג’מאל אלחצ’רי כי בחודש הקרוב תגיע ספינה נוספת ועליה חברי פרלמנט ממדינות אסלאמיות וערביות, בליווי חברי פרלמנט אירופאים נוספים "על מנת להוות כוח שמפעיל לחץ למען הסרת המצור" (ערוץ אלאקצא, 8 בנובמבר). בראיון לעיתון אלאיאם ב- 10 בנובמבר, אמר אלחצ’רי כי הוועדה העממית להתמודדות עם המצור פתחה במגעים עם גורמים בקפריסין על מנת לאפשר הפלגת ספינות מסחריות שיובילו סחורות שונות, מוצרי צריכה וחומרי גלם לתעשייה (אלאיאם, 10 בנובמבר). נראה איפה כי חמאס פועלת למיסוד נתיב הפלגה הימי לרצועת עזה , במגמה לעקוף את תלותה במעברים עם ישראל ומצרים.

משט המחאה השלישי
משט המחאה השלישי. הספינה Dignity עוזבת את נמל עזה ב- 10 בנובמבר
(10 בנובמבר, פורום PALDF של חמאס)

הזירה הפנים-פלסטינית

חמאס ביטלה את השתתפותה בדיאלוג הלאומי  

  חמאס הודיעה ב-8 בנובמבר למצרים כי לא תשתתף בדיאלוג הלאומי שאמור היה להיפתח ב- 9 בנובמבר בקהיר (סוכנות הידיעות המצרית, 8 בנובמבר). בעקבות זאת ביטלו גם הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים את השתתפותם, בטענה כי אי השתתפות חמאס לא מאפשר את קיומו (עיתון פלסטין, 10 בנובמבר). לפי שעה לא ידוע מועד חדש לקיום הדיאלוג. הביטול ממחיש היטב את הקרע החריף הקיים בין חמאס לפתח ומהווה פגיעה ביוקרתה של מצרים, שקיימה בשבועות האחרונים פעילות תיווך אינטנסיבית מול כל הארגונים על מנת לאפשר כינוסו של הדיאלוג הלאומי.

תגובות לביטול השתתפות של חמאס בדיאלוג

חמאס

  תנועת חמאס התנתה את השתתפותה בכינוס בקהיר בהפסקת המעצרים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון. ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, התייחס לביטול השתתפות חמאס בדיאלוג: "אנו פועלים למען הצלחתו זה שנה וחצי ושואפים לפיוס… אולם למרבה הצער ישנם בעיות ומכשולים… בגדה מתבצע מבצע בטחוני נגד יותר מ-400 עצורים פוליטיים וכמו כן ישנה רדיפה של מוסדות ציבוריים, וכל זאת תחת פיקוחו של הגנרל דייטון ומנגנוני הביטחון הכפופים לו בגדה…" (ערוץ אלאקצא, 8 בדצמבר). בכיר אחר בחמאס משיר אלמצרי אמר כי "לא יהיה שום דיאלוג… כל עוד אבו מאזן ומנגנוני הביטחון שלו מבצעים טבח נגד אנשי ההתנגדות הפלסטינית ונגד חמאס" (ערוץ אלג’זירה, 7 בנובמבר).

ערוץ אלאקצא, 4 בנובמבר

  תהלוכת מחאה שקיימה חמאס בג'באלייה

מימין: תהלוכת מחאה שקיימה חמאס בג’באלייה נגד המשך המעצרים הפוליטיים של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון (ערוץ אלאקצא, 7 בנובמבר). משמאל: תמונה מתוך סרטון מערוץ הטלוויזיה של חמאס המגנה את פעילות המעצרים של פת”ח ביהודה ושומרון (ערוץ אלאקצא, 4 בנובמבר).

הרשות הפלסטינית ופת"ח

  במסיבת עיתונאים, שקיים יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם מזכירת המדינה האמריקנית קונדוליסה רייס לאחר פגישתם בראמאללה (7 בנובמבר), הכחיש אבו מאזן כי פתח עצרה אנשי חמאס על רקע פוליטי (טלוויזיה פלסטינית, 7 בנובמבר).

  הוועד המרכזי של פתח פרסם הודעה בה הדגיש כי פתח עשה כל שביכולתו כדי להגיע לדיאלוג "חרף הקשיים שהערימה חמאס". ההודעה נחתמה בהבטחה להמשיך לחתור לדיאלוג (סוכנות ופא, 10 בנובמבר).

  יו"ר סיעת פתח בפרלמנט, עזאם אלאחמד , אמר כי חמאס מחפשת נתיב מילוט מהדיאלוג. הוא הוסיף כי קיים משבר רציני בחמאס, בין ההנהגה בשטח בעזה, לבין הלשכה המדינית וההנהגה בגדה. לדבריו, חמאס מנסה "לייצא" את המשבר הפנימי בקרבה אל שולחן הדיאלוג כדי לברוח ממחויבויותיה (ערוץ אלערביה, 8 בנובמבר).

מצרים

  מקור מצרי בכיר אמר כי למרות החלטת חמאס להחרים את כינוס הדיאלוג, תמשיך מצרים לעשות מאמצים לחידוש הדיאלוג וכי מועד כינוס חדש יקבע בקרוב (פלסטין אליום, 9 בנובמבר). שר החוץ המצרי, אחמד אבו אלע’יט , הביע את דבקותה של מצרים במסמך הפיוס שגיבשה וציין כי היא תעשה מאמצים להתגבר על חילוקי הדעות שהתגלו בעניינו (פלסטין אליום, 10 בנובמבר).

  כלי התקשורת המצריים הטילו על חמאס (וישראל) את האשמה לאי כינוס הוועידה בקהיר. ג’לאל דוידאר , כותב טור בעיתון אלאח’באר , כתב כי "שני הצדדים, ישראל וחמאס, שואפים למנוע פיוס פנים פלסטיני, ומעידים על כך [הן] הפעולה הצבאית שביצעה ישראל נגד פעילי חמאס… והן ירי הרקטות ע"י חמאס נגד ישובים ישראלים… אנשי חמאס נימקו את עמדתם בכך שלא אומצו הערותיהם לגבי המסמך המצרי בנוגע לפיוס, אולם זהו עניין שניתן היה לדון בו בתוך הוועידה…" (אלאח’באר, 9 בנובמבר). העיתון הממסדי אלאהראם כתב כי "חמאס ניסתה לכפות את תנאיה על הדיאלוג… וכאשר היא נכשלה היא סירבה להיכנע להיגיון העומד ביסוד הדיאלוג. הדבר הביא לדחיית הדיאלוג הלאומי הפלסטיני, עניין המזיק לאינטרסים העליונים של העם הפלסטיני" (אלאהראם, 9 בנובמבר). 

נמשכת פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות בחברון 

  גם השבוע נמשכה הפעילות של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בגזרת חברון. על פי דיווחים של כלי התקשורת של חמאס נעצרו בשבוע האחרון אישי ציבור, מורים ומרצים בבתי ספר ובאוניברסיטאות ופעילים המזוהים עם אגודות הצדקה בעיר חברון (5-11 בנובמבר, ערוץ אלאקצא, Palestine-info).

תגובות נוספות לבחירתו של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב 2

הזירה הפלסטינית

  ח’אלד משעל , יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בירך על בחירתו של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב והוסיף כי הבחירות האחרונות בארה"ב מהוות שינוי גדול לאור בחירתו של נשיא אפרו-אמריקני. הוא אמר כי חמאס מוכנה "לקיים דיאלוג עם אובמה ועם הממשל האמריקני החדש בראש פתוח ובהתבסס על כיבוד זכויותינו". הוא הוסיף כי אם הממשל האמריקני רוצה להיות חלק מפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי, הוא חייב לפעול מול חמאס, שכן היא תנועה שזוכה לתמיכת הרוב בעם הפלסטיני (8 באוקטובר, Skynews).

לבנון

  בהודעה של ארגון חזבאללה בערוץ הטלוויזיה של הארגון נאמר: "ברק אובמה זכה, אולם אין משמעות הדבר שהמזרח התיכון ייחשף למדיניות חוץ אמריקנית שונה. הדמוקרטיה היא רק בנושאים הנוגעים לתוך ארה"ב, ובנוגע ליתר מדינות העולם המצב שונה, שכן בראש ובראשונה יילקחו בחשבון האינטרסים של ישראל" (ערוץ אלמנאר, 6 בנובמבר).

  בראיון שהתקיים עם יו"ר סיעת "הנאמנות להתנגדות" בפרלמנט הלבנוני, פעיל חזבאללה מחמד רעד , אמר רעד כי אין הבדל בין ממשל רפובליקני או דמוקרטי בארה"ב. "המטרות האסטרטגיות של שני ממשלים אלו ביסודם, הן להגן על הישות הציונית ולהבטיח את עליונותה על פני כל העולם הערבי, וכן להבטיח את המשך זרימת הנפט אליה" (אלספיר, 8 באוקטובר).

תהליך אנאפוליס

פגישת ה”רביעייה” בשרם אלשיח’ 

  ב- 9 בנובמבר התקיימה פגישה של נציגי ה"רביעייה" בשרם אלשיח’ במהלכה הם עודכנו על תוצאות המו"מ הישראלי פלסטיני שהתקיים בשנה שחלפה מאז ועידת אנאפוליס. השתתפו בפגישה מזכיר האו"מ , שרת החוץ האמריקאית, ושרי החוץ של רוסיה, צרפת והאיחוד האירופי. כמו כן השתתפו בפגישה שרת החוץ הישראלית ציפי לבני ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. יום קודם לכן נפגשו נציגי ה"רביעייה" עם שרי החוץ של מדינות ערב ומזכ"ל הליגה הערבית. פגישתם עסקה, בין השאר, בכינוס ועידת המשך לאנאפוליס במוסקבה בתחילת 2009, עם כניסתו של הממשל האמריקאי החדש (סימז"ת , 9 בנובמבר).

  בפגישה בשרם אלשיח’ תודרכו נציגי ה"רביעייה" ע"י שרת החוץ ויו"ר הרשות הפלסטינים. על פי הודעת לשכת שרת החוץ (9 בנובמבר ) הודיעה ה"רביעייה" בתום הפגישה כי היא מגבה את התהליך המתנהל בין ישראל לפלסטינים ומאפשרת לשני הצדדים להמשיך במו"מ הדו- צדדי, ללא התערבות בינלאומית, בכפוף לעקרונות שייקבעו בין הצדדים עצמם. ה"רביעייה" שבה והבהירה כי רק הנהגה פלסטינית שמקבלת את שלושת תנאיה תזכה לתמיכה בינלאומית, ושיישום ההסכם בין ישראל לפלסטינים יהיה רק לאחר שתפורקנה תשתיות הטרור.

  להלן כמה התבטאויות של הצדדים השונים בהקשר לתהליך אנאפוליס:

•  שרת החוץ הישראלית ציינה כי "אנו מכירים בצורך להקים מדינה פלסטינית, ובלבד שלא תהייה מדינת טרור. הושגה התקדמות במו"מ. הוא רציני ואינטנסיבי" (לשכת שרת החוץ, 9 בנובמבר). לדבריה התקיימו עד היום מאות פגישות והצדדים מאמינים שקיימים היסודות, העקרונות והאמון ההדדי היוצרים בסיס טוב להסכם (שם).

•  שרת החוץ האמריקאית הנמיכה את הציפיות באשר לסיכויי השגת פריצת דרך במו"מ עוד השנה אולם ציינה כי נוצר בסיס מוצק להתקדמות מהירה לקראת סיום הסכסוך (סי"צ, 6 בנובמבר). היא ציינה גם כי תעשה כל שביכולתה על מנת להבטיח שבתקופת חילופי הממשל בארה"ב תהייה התקדמות בתהליך אנאפוליס והוסיפה כי ניתן לנצל תקופה זאת על מנת למנף את התהליך (אתר מחלקת המדינה, 8 בנובמבר).

•  יו"ר הרשות הפלסטינית, במסיבת עיתונאים משותפת עם שרת החוץ ציפי לבני, ציין כי הרשות הפלסטינית הבהירה שהמו"מ ימשך בתקופה בתקופת הביניים, כאשר בישראל צפויות להתקיים בחירות לראשות הממשלה ולקראת כניסת הממשל האמריקאי החדש לתפקידו. בתקופת ביניים זה תידונה כל הסוגיות בין הפלסטינים למקבליהם הישראליים: ראש הממשלה אולמרט, שרת החוץ ציפי לבני ודרגי העבודה הישראלים והפלסטינים (אלג’זירה, 9 בנובמבר).

•  מזכ"ל האו"מ הביע שביעות רצון נוכח מחויבותן המלאה של ישראל והרשות הפלסטינית להמשך קידום המשא ומתן, שהחל באנאפוליס לרבות סוגיות הליבה. הוא קרא לישראל ולרשות הפלסטינית ליישם את מחויבויותיהם במסגרת מפת הדרכים לרבות הקפאת הרחבת ההתנחלויות ופירוק תשתיות הטרור (אתר מחלקת המדינה האמריקאית, 10 בנובמבר).

  תנועת החמאס תקפה את הצהרות נציגי ה"רביעייה". סאמי אבו זהרי , דובר חמאס ברצועה, גינה את תמיכת ה"רביעייה" במו"מ החשאי בין הפלסטינים לישראל. לדבריו, תמיכה זאת "נועדה לחסל את מה שנותר מהזכויות הפלסטיניות" ובמרכזן ירושלים וזכות השיבה. הוא טען כי אבו מאזן הנושא ונותן עם ישראל אינו לגיטימי וכי הארגון אותו הוא מנהיג (פתח) מייצג פחות ממחצית העם הפלסטיני. לדבריו בתוך פחות מחודשיים יאבד אבו מאזן את הלגיטימיות שלו כנשיא הרשות הפלסטינים ולפיכך הוא חלש מכדי "לחתום על מסמך המפקיר את זכותו של העם הפלסטיני" (רדיו צות אלאקצא של החמאס, 10 בנובמבר).

הזירה הצפונית

שידור הודעות פעילי טרור חברי פתח אלאסלאם בטלוויזיה הסורית הצית מלחמת תעמולה עזה בין סוריה לבין המחנה האנטי- סורי בלבנון 

  ב- 6 בנובמבר שדרה הטלוויזיה הסורית סרט, אשר תעד את הודעותיהם של פעילי טרור, חברי ארגון פתח אלאסלאם הקשור לאלקאעדה 3, שנעצרו ע"י שרותי הביטחון הסוריים. פעילי טרור אלה היו מעורבים בפיצוץ מכונית תופת בדמשק, ב-27 בספטמבר 2008. הסרט חשף פעילות ענפה של פעילי פתח אלאסלאם בסוריה, בעלי אזרחויות ערביות שונות, חלקם כאלה שנמלטו לסוריה לאחר השתלטות הצבא הלבנוני על מאחזי פתח אלאסלאם במחנה הפליטים נהר אלבארד (2 בספטמבר 2007).

  על פי ההודעות ששודרו בטלוויזיה הסורית נמלטו מנהיג הארגון שאכר אלעבסי יחד עם פעילים נוספים לסוריה, שם הם תכננו לבצע שורת פיגועי טרור במגמה לפגוע במשטר הסורי. בין השאר הם תכננו לפגוע ביעדים ביטחוניים סוריים, ביעדים דיפלומטיים ובמוסדות כלכליים. זאת תוך שימוש במכוניות תופת ובחגורות נפץ. מעצרם של מנהיג הארגון שאכר אלעבסי ופעילי טרור נוספים ע"י שרותי הביטחון הסוריים שיבש ביצוע פעולות הטרור שתוכננו. הודעות העצורים חשפו העברת פעילי טרור ואמצעי לחימה מלבנון לסוריה, כאשר העיר טריפולי שמשה כאזור שיגור פעילי הטרור (אלאח’באר, 8 בנובמבר).

  פרסום ההודעות גרר חלופי האשמות קשים בין סוריה לבין האופוזיציה האנטי-סורית בלבנון ("כוחות ה- 14 במרץ", זרם אלמסתקבל). שכן העצורים הצביעו בהודעותיהם (שמידת מהימנותם בעניין זה אינה ברורה) על קשר ביו פעילי פתח אלאסלאם לבין מתנגדי סוריה בלבנון. באחת ההודעות אף נטען כי פתח אלאסלאם מתבסס על הנחיות של סיעת אלמסתקבל (שבראשות סעד ח’רירי). הדבר גרר תגובות נזעמות מצד מחנה מתנגדי סוריה בלבנון והביא לפרוץ מלחמת תעמולה עזה בין הצדדים.

  "כוחות ה- 14 במרץ" פרסמו הודעה בה נאמר כי ההאשמות של המשטר הסורי מהוות ניסיון חדש מצידו לברוח מאחריותו לרצח ראש הממשלה רפיק חרירי לקראת פרסום דו"ח הועדה הבינלאומית והקמת בית המשפט הבינלאומי. ההודעה קובעת כי השימוש ברצח ובטרור הינו "[תחום] התמחות בלעדי של המשטר הסורי" להשגת מטרות מדיניות (סוכנות הידיעות הלבנונית, 7 בנובמבר). ההודעה שפורסמה מטעם אלמסתקבל, קבעה כי המשטר הסורי מעורב בפעילות פתח אלאסלאם וקראה לליגה הערבית להקים ועדת חקירה שתבדוק את העובדות סביב כנופיית פתח אלאסלאם (סוכנות הידיעות הלבנונית, 10 בנובמבר). בנוסף לכך שידר ערוץ FTV שבבעלות משפחת חרירי הודעות של אנשי מודיעין סוריים שנעצרו בעיראק אשר מודים כי מימנו פעולות טרור בעיראק על פי הנחיות המודיעין הסורי (8 בנובמבר, ערוץ FTV).


1 ראו לקטי מידע: "הסלמה ברצועת עזה: צה"ל פעל בליל ה-4 בנובמבר בתוך רצועת עזה, בסמוך לגדר המערכת, לסיכול פיגוע חטיפה באמצעות מנהרה. בתגובה נורו כמה עשרות רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי, רובן ע"י חמאס. דוברי חמאס ושאר ארגוני הטרור הודיעו כי הם רואים בפעולת צה"ל הפרה בוטה של ה"הרגעה" אולם נמנעו מלהצהיר על ביטול הסדר ה"הרגעה" (5 בנובמבר, 2008) ולקט השלמה : " ההסלמה ברצועת עזה- תמונת מצב (נכון ל-6 בנובמבר) "

2 לקט ראשוני בנושא ראו: "תגובות בזירה הפלסטינית לבחירתו של ברק אובמה לנשיא ארה"ב (סיכום ראשוני)"

3 מידע נוסף אודות פתח אלאסלאם ראו: "הישג לממשלת פואד סניורה ולצבא לבנון: ניצחון על פתח אלאסלאם, שלוחת אלקאעדה בלבנון, לאחר כשלושה וחצי חודשי קרבות. צבא לבנון השלים השתלטותו על מחנה הפליטים נהר אלבארד בצפון לבנון, אשר בשנה האחרונה הפך מוקד לפעילות הג’האד העולמי "

לראש העמוד