תגובות בזירה הפלסטינית לבחירתו של ברק אובמה לנשיא ארה”ב

רויטרס, 5 בנובמבר, עמר עואד

רויטרס, 5 בנובמבר, עמר עואד

אלאיאם, 6 בנובמבר 2008

אלאיאם, 6 בנובמבר 2008

אלקדס, 6 בנובמבר 2008

אלקדס, 6 בנובמבר 2008

פלסטין, 5 בנובמבר 2008

פלסטין, 5 בנובמבר 2008

אובמה בכותל המערבי

אובמה בכותל המערבי


כללי

1. התגובות הראשוניות לבחירת ברק אובמה של יו"ר הרשות הפלסטינית ושל הציבור ביהודה ושומרון התאפיינו בשביעות רצון, בציפייה לשינוי ובהבעת תקווה להמשך הפעילות המשותפת לקידום תהליך השלום. דוברים מטעם חמאס הביעו תקווה כי אובמה ישנה מדיניותו כלפי חמאס והפלסטינים וציינו כי הם יהיו מוכנים להתייחס בפתיחות לממשל האמריקאי החדש וישפטו אותו לפי מעשיו. לצד זאת, תגובות לא רשמיות של גולשים בפורום חמאס שיקפו עוינות בסיסית כלפי ארה"ב ונשיאה. באתר הג'האד האסלאמי בפלסטין הובעה סקפטיות לגבי נכונותו של אובמה לאמץ מדיניות חדשה כלפי הפלסטינים על רקע "מינוי ציוני" (קרי, רם עמנואל) לעמדה בכירה בבית הלבן.

רויטרס, 5 בנובמבר, עמר עואדכ
כותרת ראשית בעיתון הפלסטיני אלקדס: "אובמה… הנשיא השחור
הראשון על סף הבית הלבן" (רויטרס, 5 בנובמבר, עמר עואד).

הרשות הפלסטינית

אלאיאם, 6 בנובמבר 2008
הציפיות מנשיא ארה"ב החדש: אובמה כפסל החירות, אוחז בפרח ומחזיק בידו
לוח שעליו כתוב "שינוי" בערבית ובאנגלית (אלאיאם, 6 בנובמבר 2008)

2. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברך את ברק אובמה על זכייתו בבחירות. נביל אבו רדינה , דובר הנשיאות, בהודעה קצרה, הצהיר כי אבו מאזן מצפה לעבוד יחד עם הממשל האמריקאי ולקדם מיידית את תהליך השלום על מנת להשליט ביטחון ויציבות במזרח התיכון ובעולם (5 בנובמבר, 2008).

3. הציבור הפלסטיני ביהודה ושומרון קיבל בשביעות רצון את ניצחון אובמה, תוך הבעת תקווה שבחירתו תוביל לשינוי במדיניות החוץ האמריקאית. עיקר שביעות הרצון נובעת מהעוינות לממשל בוש (למרות שממשל זה קיים יחסים טובים עם אבו מאזן והרשות הפלסטינית), שהמועמד הרפובליקני מקיין נתפס כממשיך דרכו.

4. נמר חמאד, יועצו המדיני של אבו מאזן , הכחיש פרסומים לפיהם הבטיח ברק אובמה בשיחתו עם יו"ר הרשות לתמוך בהעברת מזרח ירושלים לשליטת הרשות הפלסטינית (אלחיאת אלג'דידה, 5 בנובמבר).

אלקדס, 6 בנובמבר 2008
הנשיא בוש לאובמה: "אין צורך בשינוי, מדיניות הפנים והחוץ בסדר ו[אפילו] מצוינת!!"
אובמה משיב: "לא בסדר!" (אלקדס, 6 בנובמבר 2008).

תנועת חמאס

פלסטין, 5 בנובמבר 2008
"הבחירות בארה"ב": מלחמת תרנגולים, אחד שחור והשני לבן,
על השליטה בעולם (פלסטין, 5 בנובמבר 2008)

5. תנועת חמאס פרסמה באתר האינטרנט שלה (5 נובמבר) גילוי דעת המדגיש כי היא תשפוט את אובמה לפי עמדותיו, ולא לפי מצע הבחירות שלו. לצד זאת, העוינות הבסיסית של חמאס כלפי ארה"ב השתקפה בתגובות גולשים בפורום חמאס, שכינו את אובמה "הכלב השחור" והודיעו כי הם מעדיפים לראות את האמריקאים בוכים ולא חוגגים.

6. להלן תגובות כמה מבכירי חמאס:

א. ח'אלד משעל , ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי ארה"ב זקוקה לשינוי בשל המדיניות השגויה של הנשיא בוש בשנים האחרונות. הוא הוסיף: "אנו כפלסטינים וכערבים מוכנים להתייחס בראש פתוח לכל ממשל אמריקאי, שיכבד את האינטרסים של האזור ואת הבחירות של עמנו, את עקרונותיו ואת זכויותיו הלגיטימיות" (סאנא, 5 בנובמבר).

ב. סאמי אבו זהרי , אחד הדוברים של חמאס ברצועת עזה, הצהיר כי בראיית חמאס אין הבדל בין מצע הבחירות של אובמה לבין זו של מקיין. אולם למרות זאת, חמאס תקבע את עמדתה כלפי אובמה על פי האופן בו יפעל ועל פי עמדותיו המדיניות כלפי הסכסוך הערבי-ישראלי ( Palestine-info , 5 בנובמבר).

ג. אחמד יוסף, יועץ משרד החוץ בממשל אסמאעיל הניה, הביע תקווה כי אובמה יתייחס לסוגיה הפלסטינית באופן הוגן וכי יאמץ מדיניות חדשה כלפי חמאס, חזבאללה, סוריה ואיראן, שתהיה שונה מזו של בוש. לדבריו אובמה השתדל לרצות את היהודים בארה"ב על מנת לזכות בקולותיהם ובכספם אולם הדבר עשוי להשתנות משום שיועציו הינם בעלי הבנה מעמיקה יותר של המזרח התיכון. הוא הביע דעתו כי אובמה ינסה ליזום מגעים עם חמאס בדרך כלשהי (ערוץ אלג'זירה אינטרנשיונל, 5 בנובמבר).

הג'האד האסלאמי בפלסטין

7. באתר האינטרנט של הג'האד האסלאמי בפלסטין מתואר ברק אובמה כמקורב לישראל ועוין לפלסטינים. באתר קדסוי (6 בנובמבר) נכתב: "פועלו הראשון של אובמה [לאחר מינויו לנשיא]: מינוי ציוני לעמדה מספר שלוש בבית הלבן" (התייחסות לכוונה למנות את רם עמנואל לראש הסגל בבית הלבן). בכתבה [אודות רם עמנואל] צוין כי הוא "בן להורים ציונים, שהיגרו מהאדמות הכבושות ומדבר עברית שוטפת". כמו כן נכתב כי "במהלך מלחמת המפרץ הגיע עמנואל לאדמות הכבושות ושרת בצבא הישראלי בתפקיד אזרחי".

אובמה בכותל המערבי
אובמה בכותל המערבי, תמונה שלוותה את הכתבה אודותיו, באתר הג'האד האסלאמי בפלסטין,
המרמזת כי אובמה נמצא בצד הישראלי של הסכסוך (קדסווי, 6 נובמבר 2008)

 

לראש העמוד