אינטרנט וטרור: לאחרונה השיקה חמאס אתר חדש בשם אקצא טיוב, המהווה נדבך נוסף בתשתית האינטרנט הענפה של התנועה.

הלוגו של אתר חמאס החדש אקצא טיוב

הלוגו של אתר חמאס החדש אקצא טיוב

דף הבית של אתר אקצא טיוב

דף הבית של אתר אקצא טיוב

דוגמאות מסרטוני הסתה של חמאס

דוגמאות מסרטוני הסתה של חמאס

תמונה מתוך סרטון המסביר את אופן השימוש בחשמל במטעני נפץ

תמונה מתוך סרטון המסביר את אופן השימוש בחשמל במטעני נפץ

סרטון באתר המציג את אימוני גדודי עז אלדין אלקסאם

סרטון באתר המציג את אימוני גדודי עז אלדין אלקסאם


מצא את ההבדלים:

הלוגו של אתר חמאס החדש אקצא טיוב
מימין: הלוגו של אתר חמאס החדש אקצא טיוב. משמאל : הלוגו של האתר הפופולארי
האמריקאי יו טיוב, המשמש מקור השראה לאתר האינטרנט של חמאס.

כללי

1. בחודש האחרון השיקה חמאס אתר אינטרנט חדש בשם אקצא טיוב . זהו אתר שיתוף קבצים, שבו יכול כל משתמש להעלות סרטונים לרשת. אתר זה דומה בפורמט העיצובי שלו לאתר האמריקאי הפופולארי יוטיוב. שם האתר והלוגו שלו דומים לזה של יו טיוב וללא ספק שאבו השראתם ממנו. אולם אתר חמאס, בניגוד לאתר האמריקאי, הינו ביסודו אתר תעמולה והסתה לכל דבר.

2. התכנים באתר אלאקצא, כמו באתרים האחרים של חמאס, תואמים היטב את האידיאולוגיה והאסטרטגיות של חמאס. הם כוללים סרטונים המסיתים נגד ישראל, מאדירים את הטרור ("ההתנגדות") ומטיפים לאסלאם רדיקאלי. כמו כן ניתן למצוא באתר שידורים רצופים של ערוץ הטלוויזיה הלוויני של חמאס אלאקצא, דבר המגביר את תפוצת הערוץ ברחבי העולם ומאפשר עקיפת המגבלות על שידוריו.

הסתייעות בחברה צרפתית ומכירת שטחי פרסום לגוגל

3. כתובת ה- IP של אתר אקצא טיוב היא 91.121.164.164. האתר רשום על שמו של אבו נאצר סקנדר מדובאי והחברה ספקית שירותי האינטרנט היא חברת OVH מצרפת. איש הקשר בחברה הוא Octave Klaba . חברת OVH היא חברה המספקת ללקוחותיה שירותי אינטרנט ותמיכה טכנית עבור אתרי אינטרנט ברחבי העולם. לחברה (על פי אתר האינטרנט שלה) כ-350,000 לקוחות. מלבד בצרפת פועלת החברה בעוד מספר מדינות באירופה ביניהם: בריטניה, גרמניה ופולין 1.

4. האתר גם מוכר שטחי פרסום לחברות מסחריות באמצעות תוכנית AdSense של גוגל, 2 המפיצה אוטומטית פרסומות לאתרי אינטרנט בהתאם לתוכנם. חלק מהפרסומות באתר הינם של חברות ישראליות (למיטב הבנתנו ללא ידיעתן) .

דף הבית של אתר אקצא טיוב
מימין: דף הבית של אתר אקצא טיוב. משמאל: דף הבית של האתר האמריקאי יו טיוב

סיכום

5. אתר האינטרנט החדש אקצא טיוב הינו דוגמא נוספת לכך שחמאס, כמו גם ארגוני טרור נוספים (חזבאללה, אלקאעדה), משכילה לנצל את המהפכה התקשורתית והטכנולוגיה המתקדמת לצורכי המלחמה על התודעה. אתר זה מצטרף לשורה ארוכה של אתרי אינטרנט (להערכתנו למעלה מ-20), בשמונה שפות, אותם מנהלת חמאס.

6. האתר החדש שם את הדגש על חומר ויזואלי שמספק חמאס במגמה להגיע באמצעותו לקהלי יעד נרחבים בעולם הערבי-מוסלמי ואף במדינות המערב. זאת, מתוך הכרה בחשיבות הפצת מידע ויזואלי ומתוך מודעות להצלחה הרבה לה זוכה האתר הפופולארי האמריקאי יו טיוב. השימוש הנרחב בחומר הוויזואלי מסייע לחמאס להפיץ את האידיאולוגיה והמסרים הפוליטיים שלה בקרב קהלי יעד רחבים הן בעולם הערבי מוסלמי והן במדינות המערב. בנוסף לכך, עושה חמאס גם שימוש ישיר באתר האמריקאי יו טיוב ע"י הפצת סרטוני הסתה המאדירים את הטרור ומבצעיו.

דוגמאות מסרטוני הסתה של חמאס
דוגמאות מסרטוני הסתה של חמאס המופיעים באתר יו טיוב. תכני הסרטונים כוללים מסרים של הנצחת שהידים,
שירי הסתה והאדרת מחבלים מגדודי עז אלדין אלקסאם הזרוע הצבאית/טרוריסטית של חמאס.

נספח   

תכני סרטונים המופיעים באתר אקצא טיוב

1. הרוב המכריע של הסרטונים באתר הוא של חמאס אולם אפשר למצוא באתר גם סרטונים של ארגוני טרור פלסטינים נוספים . הסרטים המוצגים באתר מחולקים לנושאי משנה כגון: תנועת חמאס, תנועת פתח, ילדי אלאקצא, החזית העממית, החזית הדמוקרטית ועוד.

2. להלן מספר נושאים עיקריים בהם עוסקים הסרטים שהועלו לאתר האינטרנט:

א. האדרת הטרור וטיפוח פולחן המוות בקרב ילדים : באתר נמצא סרטון בו נראים ילדים פלסטינים לבושים מדי צבא כשברקע ציורי ילדים בהם טילים המבטאים את התמיכה של הילדים ב"התנגדות" לישראל. ברקע מושמע שיר שבין מילותיו "המוות הוא תהילה וניצחון" 3.

ב. האדרת דמויות שהידים : באתר מוצגים סרטונים בהם מוקראות צוואות "שהידים", וסרטונים בהם מושמעים שירי הלל ל"שהידים". בין היתר באתר מספר סרטונים המהללים את יחיא עיאש , מי שהיה אחראי על רצח של עשרות אזרחים ישראלים בפיגועי התאבדות בשנות התשעים. זאת במסגרת הפיכת יחיא עיאש וטרוריסטים בכירים נוספים למודל לחיקוי.

ג. פעילות צבאית טרוריסטית של פעילי הארגון : באתר סרטונים העוסקים בפעילות הצבאית של חמאס ומאדירים את פועלם של אנשי הארגון. באתר גם סרטון באורך של כ-38 דקות בו מוסבר ומודגם פירוט אופן השימוש בציוד חשמלי שנועד להפעלת מטעני נפץ. 4חמאס וארגוני טרור אחרים משתמשים באינטרנט גם לצרכים אופרטיביים ובתוכם הפצת מידע אודות אמצעי לחימה ואופן ביצוע פיגועי טרור.

תמונה מתוך סרטון המסביר את אופן השימוש בחשמל במטעני נפץ
תמונה מתוך סרטון המסביר את אופן השימוש בחשמל במטעני נפץ

ד. סרטונים בעלי זיקה לאלקאעדה וארגוני הג’האד העולמי : באתר מוצג סרטון בו נראה אימן ט’ואהרי, תוקף את הנהגת הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן וקורא לחמאס להקשיח עמדתה. כמו-כן, מוצגים סרטונים בהם מביע שיח’ עמר עבד אלרחמאן, מראשי הג’האד העולמי, את דעותיו הרדיקליות וכן סרטונים של "חמאס אלעראק", ארגון טרור הפועל בעיראק המקורב לאלקאעדה.

ה. עידוד ההתאסלמות : באתר סרטים המעודדים אימוץ דת האסלאם. במסגרת זאת מוצגות כמה כתבות (במקור של ערוצים אמריקאיים), שבהן מספרים אמריקאים שהמירו דתם לאסלאם כמה הם מאושרים בבחירתם.

3. באתר סרטונים רבים שנעשו ע"י לשכת ההסברה של גדודי עז אלדין אלקסאם , הזרוע הצבאית/טרוריסטית של חמאס. בסרטונים אלה, מתועדים פעולות טרור ואימונים. בין השאר מוצגים ירי רקטות ואימוני נשק של רעולי פנים. אחד הסרטונים, שהינו אודות היחידה המיוחדת של עז אלדין אלקסאם, מלווה בשיר הסתה הכולל עידוד לפעולות התאבדות: "הו יחידת המתאבדים [במקור: וחדת אלאסתשהאדיין], הו גיבורי הפעולות [קרי: הפיגועים]" וכולל משפט "התקווה הגדולה שלנו הוא מוות למען אללה [במקור: אלמות פי סביל אללה]"
( http://www.aqsatube.com/play.php?vid=157 ).

סרטון באתר המציג את אימוני גדודי עז אלדין אלקסאם
סרטון באתר המציג את אימוני גדודי עז אלדין אלקסאם


1 הנתונים אודות אתר האינטרנט לקוחים מאתר whois . הנתונים אודות החברה לקוחים מאתר האינטרנט של החברה.

2 באמצעות תוכנית AdSense של גוגל יכולות חברות להציג א פרסומות טקסט ותמונה המוכוונות על פי תכני האתר. המערכת סורקת באופן אוטומטי את דפי התוכן של האתר ומציגה מודעות הרלוונטיות לקהל היעד של קוראי האתר. האתר מקבל תשלום עבור כל כניסה לפרסומת (על פי מודעת הפרסומת של גוגל). באופן שכזה יכול איפוא אתר האינטרנט של חמאס לנצל את הטכנולוגיה של גוגל על מנת להרוויח כסף מפרסומות.

3 http://www.aqsatube.com/play.php?vid=895

4 http://www.aqsatube.com/play.php?vid=1033

 


לראש העמוד