חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (26 באוגוסט- 2 בספטמבר 2008)

טקס סיום קורס של וועדות ההתנגדות העממית

טקס סיום קורס של וועדות ההתנגדות העממית

מעבר רפיח , 30 באוגוסט

מעבר רפיח , 30 באוגוסט

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודש

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודש

נפילות פצצות מרגמה  בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי

הרוגים ופצועים

הרוגים ופצועים

ערוץ אלאקצא, 30 באוגוסט

ערוץ אלאקצא, 30 באוגוסט

חבר המועצה המחוקקת  מטעם חמאס, ג'מאל נאצר

חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, ג'מאל נאצר

טקס סיום קורס של וועדות ההתנגדות העממית

טקס סיום קורס של וועדות ההתנגדות העממית

ילדים לבושי מדים מתאמנים במחנה אימונים של וועדות ההתנגדות העממית

ילדים לבושי מדים מתאמנים במחנה אימונים של וועדות ההתנגדות העממית

ספינות המשט יחד עם סירות דיג מעזה

ספינות המשט יחד עם סירות דיג מעזה

אבו מאזן מקבל את פניה של קונדוליסה רייס

אבו מאזן מקבל את פניה של קונדוליסה רייס

אבו מאזן ונשיא לבנון מישל סלימאן

אבו מאזן ונשיא לבנון מישל סלימאן


המשך האימונים בתקופת ה"הרגעה"   מעבר רפיח נפתח לפרק זמן קצר לתנועה

טקס סיום קורס של וועדות ההתנגדות העממית

  מעבר רפיח , 30 באוגוסט

טקס סיום קורס של וועדות ההתנגדות העממית
(30 באוגוסט PALDF)

 

אוטובוס ראשון חוצה את מעבר רפיח לאחר שהמצרים אישרו פתיחה זמנית של המעבר (אלג’זירה, 30 באוגוסט)

עיקרי הדו"ח

  השבוע נשמרה ה"הרגעה" ללא כל הפרות של ארגוני הטרור. ישראל שבה ופתחה את המעברים לרצועה, שנסגרו בעקבות ירי הרקטות בשבוע שעבר. המצרים אפשרו את פתיחת מעבר רפיח לפרק זמן קצר כמחווה לקראת חודש הרמצ’אן. בעניינו של גלעד שליט לא חלה התקדמות.

  בעקבות פגישת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם שרת החוץ של ארה"ב קונדוליסה רייס, ועם ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט, הפלסטינים שבו והבהירו כי הם לא יסכימו להסדר חלקי. אהוד אולמרט הצהיר כי הוא שואף להגיע להסכם שלום כולל עד סוף 2008, אולם ההסכם לא יכלול פיתרון לסוגיית ירושלים.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

  השבוע נשמרה ה"הרגעה" ברצועת עזה ללא כל הפרות.

יהודה ושומרון

  בעת בדיקה ביטחונית של פלסטיני שהגיע למעבר חוארה (דרומית לשכם) שלף הפלסטיני סכין וניסה לדקור את מפקד המעבר. מפקד המעבר השתלט על הפלסטיני ועצרו (דובר צה"ל, 1 בספטמבר).

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

  כמו בשבועות הקודמים גם השבוע נמנעו כוחות הביטחון הישראליים מפעילות סיכול ומנע ברצועת עזה, תוך המשך הפעילות השוטפת לאורך גדר הביטחון.

  משטרת מצרים דיווחה כי היא חשפה במרכז סיני כ- 100 ק"ג חומר נפץ, כלי נשק ותחמושת, שהיו מיועדים ככל הנראה להברחה לרצועת עזה (רויטרס, 27 באוגוסט).

יהודה ושומרון

נחשפה חוליה של הג’האד האסלאמי בפלסטין באזור ראמאללה 

  שירות ביטחון כללי בשיתוף עם צה"ל ומשטרת ישראל חשפו במהלך אוגוסט 2008 חוליה של הג’האד האסלאמי בפלסטין באזור ראמאללה. בחוליה היו חברים שני צעירים ערבים ישראלים תושבי שפרעם. השניים גייסו כספים לשם רכישת אמצעי חבלה. הם אף ניסו ליצור קשר עם מפקדת הג’האד האסלאמי בפלסטין בסוריה 1.

נתונים סטטיסטיים

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודש

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודש

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה  בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי 2

פיגועים בחתך חודשי

הרוגים ופצועים

הרוגים ופצועים

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב

המצב במעברים

   מעברי הגבול בין ישראל לרצועת עזה נפתחו מחדש ב-29 באוגוסט . זאת, לאחר יומיים
(28-27 באוגוסט) בהם היו סגורים בעקבות ירי רקטות.

פתיחה של מעבר רפיח לפרק זמן קצר

   ב-31-30 באוגוסט נפתח מעבר רפיח למעבר בין מצרים לרצועת עזה. למעלה מאלף תושבים עברו במעבר, רובם יצאו מרצועת עזה למצרים. לפתיחה קדם תיאום בין ממשל חמאס למצרים במסגרתו הוחלט כי המעבר בגבול יעשה באמצעות הסעות מאורגנות של אוטובוסים ואמבולנסים. גורמים מצריים הדגישו כי אין המדובר בפתיחה קבועה של מעבר רפיח אלא מחווה בלבד לקראת חודש הרמצ’אן (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 30 באוגוסט).

ערוץ אלאקצא, 30 באוגוסט
מעבר רפיח נפתח לתנועה (ערוץ אלאקצא, 30 באוגוסט)

   גורמים בחמאס שיבחו את מצרים על החלטתה לפתוח את המעבר ואת מאמציה של מצרים לשתף פעולה עם ממשל חמאס לניהול תנועת היוצאים והנכנסים כסדרה. הם גם הפנו קריאה למצרים לפתוח את המעבר באופן סדיר (30 באוגוסט, Palestine-info).

חבר המועצה המחוקקת  מטעם חמאס, ג'מאל נאצר

חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, ג’מאל נאצר שב לעזה דרך מעבר רפיח

לאחר שהייה ארוכה בחו"ל לצורך טיפול רפואי (ערוץ אלאקצא, 30 באוגוסט).

המשך התעצמות ארגוני הטרור ברצועת עזה

   ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים לנצל את תקופת ה"הרגעה" להמשך ההתעצמות לקראת עימות אפשרי עם כוחות צה"ל. במסגרת זאת מבצעים הארגונים פעילות נרחבת של אימונים הכוללת בין היתר גם אימוני נשים 3 ובני נוער 4. השבוע נערכו ברחבי הרצועה טקסי סיום של קורסים שערכו מספר ארגונים וביניהם: וועדות ההתנגדות העממית, פת"ח/גדודי חללי אלאקצא והג’האד האסלאמי בפלסטין. דגש מיוחד באימונים הללו הושם על חטיפת חיילים.

   במהלך טקס סיום קורס של הג’האד האסלאמי בפלסטין הוצגו מיומנויות לחימה שונות: לחימה בשטח, פיצוץ מטעני חבלה, חטיפת חיילים ועוד. בכיר בארגון עבדאללה אלשאמי נשא נאום בו קרא "להשמיד את ישראל ולמחוק אותה מעל האדמה" (נדאא’ אלקדס, 30 באוגוסט). בטקס הסיום של וועדות ההתנגדות העממית (התארגנות זכריא דע’מש) פוצצו מטענים חודרי שריון, הותקף דגם של מחנה צבאי, בוצעו חטיפות ופוצץ דגם של טנק (אתר מקאומה, 30 באוגוסט). בטקס סיום של חמאס הודגמו חטיפות חיילים , ירי רקטות RPG תוך נסיעה באופנוע ותקיפת מוצבי צה"ל (26 באוגוסט, Palestine-info).

30 באוגוסט, PALDF

  טקס סיום קורס של וועדות ההתנגדות העממית

טקס סיום קורס של וועדות ההתנגדות העממית (30 באוגוסט, PALDF)

   האימונים הללו כוללים גם ילדים ובני נוער, חלקם במסגרת מחנות שהתקיימו במהלך חופשת הקיץ. "מחמד", ילד בן 11, שהשתתף באימוני ילדים שנערכו ע"י גדודי צלאח אלדין, הזרוע המבצעית/טרוריסטית של וועדות ההתנגדות העממית ותועד יורה ברובה. הוא אמר בראיון ל- ynet כי הוא מתאמן "להילחם ביהודים ולהרוג ילדים יהודים" (31 באוגוסט, כתבה של עלי ואקד , ynet).

ילדים לבושי מדים מתאמנים במחנה אימונים של וועדות ההתנגדות העממית
ילדים לבושי מדים מתאמנים במחנה אימונים של וועדות ההתנגדות העממית (22 באוגוסט, PALDF)

סוגיית המנהרות

   ראש שירות ביטחון כללי, יובל דיסקין, בדבריו בישיבת הממשלה, התייחס לנושא המנהרות ברצועת עזה בתקופת ה"הרגעה". לדבריו, קיימת עלייה בכמות המנהרות הנחפרות ברצועת עזה שנועדו לדבריו לצורכי מיקוש, העברת כוחות ולהברחת אמצעי לחימה. "המנהור מתבצע בהיקפים שמאד מטרידים אותנו", אמר יובל דיסקין. עם זאת, הוא ציין לטובה את פעילות האכיפה של כוחות הביטחון המצרים, שהביאה לירידה בכמות הברחות חומרי נפץ (31 באוגוסט, ynet).

   בכירים בחמאס ובמנגנוני הביטחון ברצועת עזה ערכו סדנה ברפיח שעסקה בנושא המנהרות. מפקד הביטחון הלאומי באזור הגבול דיווח כי בשטח שבין הים התיכון לרפיח פועלות כ-200 מנהרות . לדבריו, משטרת חמאס מונעת פתיחת מנהרות חדשות ומפקחת על אלה הקיימות. המלצות משתתפי הסדנה היו לקבוע הנחיות מסודרות לגבי הנושא ולהקים ועדה לאומית למעקב אחר הפעילות במנהרות (עיתון פלסטין, 28 באוגוסט).

משט המחאה לרצועת עזה

   ב-28 באוגוסט שני כלי השיט שנטלו חלק במשט לרצועת עזה ושהו בה כמה ימים, עזבו את הרצועה ושבו לכיוון קפריסין. תשעה מנוסעי הספינות נשארו בעזה ומשתתפי השיט נטלו עימם בדרכם חזרה שבעה פלסטינים. המארגנים הודיעו על כוונתם לארגן משט נוסף בחודש הבא (28 באוגוסט, אתר FreeGaza). יו"ר הועדה העממית למאבק במצור ג’מאל אלח’צ’רי אמר כי חברי המשלחת מנסים לחנוך קו ימי קבוע בין קפריסין לרצועת עזה (קדסנט, 28 באוגוסט).

   שלטונות מצרים סרבו לאפשר לפעילים הפרו-פלסטינים, שנותרו ברצועת עזה, לעבור לסיני דרך מעבר רפיח. ההחלטה עוררה תרעומת ובמסיבת עיתונאים שכינסו הפעילים אמרו כי מדובר ב"קשר" ישראלי-מצרי (אלג’זירה, 1 בספטמבר). במקביל, הודיעו הפעילים שנותרו ברצועה כי בכוונתם להצטרף לסירות הדיג המפליגות מעזה על מנת לתעד את פעילות חיל הים הישראלי נגדן (1 בספטמבר, אתר Free Gaza).

ספינות המשט יחד עם סירות דיג מעזה
ספינות המשט יחד עם סירות דיג מעזה (ערוץ אלאקצא, 25 באוגוסט)

סוגית החייל החטוף גלעד שליט

   ב-26 באוגוסט נועד שר הביטחון אהוד ברק עם נשיא מצרים באלכסנדריה לדיון בנושא שחרור החייל החטוף גלעד שליט. בעקבות הפגישה התבטאו גורמים בכירים בחמאס בנושא זה :

•  מוסא אבו מרזוק , סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי "תנועת חמאס לא תשנה את עמדתה בנוגע לבחירת 450 [האסירים] הכלולים ברשימה שנמצאת בידי ישראל. אנו דבקים בצורך לשחרר אותם על מנת לשחרר את שליט" (אלח’יאת, 1 בספטמבר).

•  אימן טה , דובר חמא"ס הדגיש כי נושא "עסקת האסירים" אינה עומדת כרגע על סדר היום של חמאס (קדספרס, 27 באוגוסט).

•  אבו עבידה, דובר הזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמאס חזר על העמדה המוכרת של חמאס לפיה היא אינה מוכנה לדון בשום הצעות אחרות למעט רשימת 450 האסירים, שהעבירה התנועה לישראל (אלשרק אלאוסט, 30 באוגוסט).

תהליך אנאפוליס

אבו מאזן: הפלסטינים לא יסכימו להסכם חלקי

   בעקבות פגישתו עם שרת החוץ של ארה"ב קונדוליסה רייס הבהיר אבו מאזן כי הפלסטינים רציניים בכל הנוגע להגעה לפיתרון כולל עם ישראל. עם זאת הדגיש כי הפלסטינים לא יסכימו להסכם חלקי, שאינו כולל את כל הסוגיות השנויות במחלוקת (אלאיאם, 27 באוגוסט). בראיון שנתן בעת ביקורו בלבנון אמר אבו מאזן כי במהלך הפגישה עם שרת החוץ האמריקאית הביע הסכמתו לכך שכוח ביטחוני זר (לא ישראלי) ישהה בתחומי הרשות הפלסטינית בתקופת המעבר, שלאחר הקמת המדינה הפלסטינית (ערוץ אלערביה, 28 באוגוסט). במסיבת עיתונאים הדגיש אבו מאזן כי הסדר עם ישראל חייב לכלול את כל סוגיות הליבה (28 באוגוסט, ערוץ NTV)

אבו מאזן מקבל את פניה של קונדוליסה רייס
אבו מאזן מקבל את פניה של קונדוליסה רייס (טלוויזיה פלסטינית, 26 באוגוסט)

   ב-31 באוגוסט נועד אבו מאזן עם ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט. ראש ממשלת ישראל אמר במהלך הפגישה כי הוא שואף להגיע להסכם שלום כולל עד סוף 2008 אולם לדבריו, ההסכם לא יכלול פיתרון לסוגיית ירושלים. הפלסטינים מצידם שבו והבהירו כי הם מסרבים לכל הסכם שלא יכלול את סוגיית ירושלים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 31 באוגוסט).

הזירה הפנים-פלסטינית

ביקור אבו מאזן בלבנון

   ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן ערך ביקור בן יומיים בלבנון במהלכו נועד עם נשיא לבנון מישל סלימאן ועם בכירי ממשל נוספים, עם ראשי ארגוני המחבלים הפלסטינים הפועלים בלבנון ועם גורמים נוצריים. כמו כן נועד עם המחבל סמיר אלקנטאר, רוצח משפחת הרן, ששוחרר במסגרת עסקת חילופי השבויים עם חזבאללה . בפגישות עדכן אבו מאזן את בני שיחו הלבנוניים אודות ההתפתחויות בדיאלוג הפנים-פלסטיני ובמו"מ עם ישראל (סוכנות ופא, 28 באוגוסט).

אבו מאזן ונשיא לבנון מישל סלימאן
אבו מאזן ונשיא לבנון מישל סלימאן (אלערביה, 26 באוגוסט)

נמשכת פעילות מנגנוני הביטחון נגד התשתית האזרחית של חמאס

   מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית המשיכו בפעילות נמרצת נגד התשתית האזרחית של חמאס (ה"דעוה") ביהודה ושומרון. השבוע נעצרו כמה עשרות חשודים באזור חברון שם התמקדה לאחרונה פעילות המנגנונים. במהלך הפעילות נתפסו אמצעי לחימה ומסמכים הקשורים למימון פעילות חמאס (פלסטין אלא’ן, סוכנות מען, 30 באוגוסט). בטול כרם נערך גל מעצרים בעקבות ירי שבוצע לעבר מטה המודיעין הצבאי (28 באוגוסט, Palestine-info). בשכם חשפו מנגנוני הביטחון של הרשות מספר חשבונות בנקים בהם סכומי כסף גדולים השייכים לאגודת הצדקה אלתצ’אמן של חמאס. כמו כן נעצרו מספר סוחרים לחקירה בנוגע למעורבותם בהעברת כספים עבור תנועת חמאס (מען, 27 באוגוסט).

   בדבריו בישיבת הממשלה ציין ראש שירות ביטחון כללי יובל דיסקין את פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד תנועת חמאס. לדבריו הביאה הפעילות עד כה למעצרם של 200 פעילים ולסגירתם של 45 מוסדות של חמאס (31 באוגוסט, ynet).

נמשכות שביתות עובדי ציבור ברצועת עזה

   לאחר שהסתיימה שביתת המורים והלימודים חזרו לסדר ם, הכריזו איגודי עובדי השירות הציבורי ואיגוד עובדי מקצועות הבריאות על שביתה בת ארבעה ימים החל מ-30 באוגוסט. זאת, לאחר שארבעים עובדים פוטרו, ביניהם רופאים, אחים, רוקחים וטכנאי מעבדות רנטגן בטענה כי הם לא מכירים בלגיטימיות של חמאס (סוכנות ופא, 26 באוגוסט). גורמים בכירים בחמאס, שניסו כדרכם לטרפד את השביתה, אמרו כי זוהי שביתה "פוליטית" שהוכתבה על ידי הרשות הפלסטינית ומטרתה "לחזק את המצור על חמאס ברצועה" (סוכנות הידיעות הצרפתית, 30 באוגוסט).

הזירה הלבנונית

חזבאללה הפיל מסוק של צבא לבנון שחשב אותו בטעות כמסוק ישראלי

   ב-28 באוגוסט פתחו פעילי חזבאללה בגזרה המזרחית של דרום לבנון באש לעבר מסוק צבא לבנון. כתוצאה מהירי נאלץ המסוק לבצע נחיתת אונס וטייסו נהרג . הירי לעבר המסוק בוצע ככל הנראה כיוזמה מקומית של מפקדים בשטח הנובעת להערכתנו, מחשש בקרב חזבאללה מפני פעילות אווירית ישראלית.

   על אף שבכירי הממשל הלבנוני נמנעו מלמתוח ביקורת באופן ישיר על התקרית, היא עוררה ביקורת חריפה נגד חזבאללה . מתנגדי חזבאללה במערכת הפוליטית הלבנונית קראו לממשל הלבנוני למצות את החקירה עד תום. מאידך, חזבאללה פעל להמעיט מחשיבותו של האירוע ואף הסגיר לידי המשטרה הצבאית את הפעיל שביצע את הירי. סגן מזכ"ל חזבאללה השיח’ נעים קאסם קרא לנתק את התקרית מהקשרים פוליטיים כלשהם. לדבריו, העביר חזבאללה את החקירה של התקרית ה"מצערת ומכאיבה" לידי מערכת המשפט הלבנונית.

   בהתייחסו לאירוע קרא יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, להקמת ועדה משותפת לחזבאללה ולצבא לבנון לתיאום פעילויותיהן. בפנותו לישראל קרא לה נביה ברי להפסיק את חדירותיה האוויריות ללבנון אם היא חוששת מטילים הנמצאים ברשות חזבאללה (סוכנות הידיעות הלבנונית, 1 בספטמבר).

   פרשן העיתון אלח’יאת ג’מיל אלניאבי, מתח ביקורת נוקבת על הפלת המסוק ועמד על משמעויותיה:

" ב-28 באוגוסט הפילו אנשי חזבאללה מסוק צבאי של צבא לבנון, אשר ביצע גיחת אימון מעל אזור אלתפאח. לפי כל החוקים והחוקות המקובלים במדינות חופשיות ועצמאיות, למטוסי צבא יש זכות לטוס בכל זמן ובכל אזור, בהתאם לצרכי הצבא, כל עוד אותו אזור שייך לאותה מדינה. המדינה אינה צריכה לקבל רשות לכך ולתאם זאת עם המפלגות והגורמים האחרים. אך המצב הלבנון שונה בדיוק כפי שאופיים של האנשים שונה. חזבאללה למעשה כבש חלק גדול מאדמות לבנון ורוצה לכפות על המדינה ועל פיקוד הצבא לתאם עימו את פעולותיהם ולקבל את רשותו לבצען. האם נוצר הצורך למתוח גבול בין מדינת לבנון לבין מדינת חזבאללה, משום שהאזורים בהם יושב חזבאללה הם בחזקת קו אדום שאין להתקרב אליו, לא בדרך האוויר ולא בדרך היבשה?…" (אלח’יאת, 1 בספטמבר).


1 פירוט ראו לקט: "כוחות הביטחון הישראלים חשפו לאחרונה חוליה של הג’האד האסלאמי בפלסטין באזור ראמאללה בה היו חברים שני ערבים ישראלים. החוליה היתה בשלבי מוכנות מתקדמים לתקיפת מחסום צה"ל צפונית לראמאללה ובשלבי תכנון ראשוניים לביצוע התנקשות בחיי בכירים ישראלים " (31 באוגוסט,2008).

2 לא כולל ירי רקטות ופצצות מרגמה .

3 ראו לקט : "במסגרת תהליך ההתעצמות הצבאית מכשירים ארגוני הטרור ברצועת עזה נשים לוחמות, לפעילות התקפית והגנתית. חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין נתנו לכך תהודה תקשורתית, כולל לנכונות נשים לבצע פיגועי התאבדות בקרב חיילי צה"ל. זאת, להערכתנו, כמסר שנועד להרתיע את ישראל מפני כניסה לרצועת עזה בתום ה"הרגעה" (1 בספטמבר, 2008).

4 ראו לקט : " חמא"ס ושאר ארגוני הטרור הפלסטינים מנצלים את תקופת ה"הרגעה" לקידום ההתעצמות הצבאית, כולל פעילות אימונים אינטנסיבית לקראת "היום שאחרי" (18 באוגוסט, 2008)

לראש העמוד