כוחות הביטחון הישראלים חשפו לאחרונה חוליה של הג’האד האסלאמי בפלסטין באזור ראמאללה בה היו חברים שני ערבים ישראלים.

אוניברסיטת ביר זית

אוניברסיטת ביר זית

מסמך אודות פעילות הג'האד האסלאמי באוניברסיטת ביר זית

מסמך אודות פעילות הג'האד האסלאמי באוניברסיטת ביר זית


כללי

1. שירות ביטחון כללי בשיתוף צה"ל ומשטרת ישראל חשפו במהלך אוגוסט 2008 חוליה של הג’האד האסלאמי בפלסטין באזור ראמאללה. בחוליה היו חברים שני צעירים ערבים ישראלים תושבי שפרעם. השניים גייסו כספים לשם רכישת אמצעי חבלה. הם אף ניסו ליצור קשר עם מפקדת הג’האד האסלאמי בפלסטין בסוריה.

2. מחקירת העצורים ע"י שירות ביטחון כללי עולה כי החוליה בראמאללה תכננה לבצע פעילות צבאית ובכלל זה ירי לעבר מחסום צה"ל בעטארה (צפונית לראמאללה) והתנקשות בחיי אישים ישראלים הנושאים תפקידי מפתח (טייסים, מדענים, מרצים ישראלים וכו’). החוליה החזיקה בידה אמצעי לחימה, ביצעה אימונים והיתה בשלבי מוכנות מתקדמים לקראת מימוש תקיפת מחסום צה"ל, בעוד שתכנון ההתנקשות בחיי הישראלים היה בשלביו הראשונים בלבד.

מקומם של הערבים הישראלים בחוליית הטרור

3. במהלך אוגוסט 2008 נעצרו חמישה חברים בחוליה, שניים מהם ערבים ישראלים ושלושה פלסטינים מאזור ראמאללה:

א. אניס צפורי , בן 20 משפרעם, סטודנט לתקשורת באוניברסיטת ביר זית, שליד ראמאללה.

ב. חסאם ח’ליל , בן 19 משפרעם, סטודנט להנדסת חשמל בירדן.

ג. מחמד בדר, בן 19, מבית לקיא (שליד ראמאללה), פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין באוניברסיטת ביר זית.

ד. אבראהים טמליה, בן 25 מראמאללה, פעיל בולט בג’האד האסלאמי בפלסטין.

ה. אבראהים חמד, בן 26, ממחנה פליטים קלנדיה, פעיל בג’האד האסלאמי בפלסטין.

4. מחקירת שני הצעירים הישראלים עולה כי אניס צפורי, פעיל בתנועת בני הכפר 2, עבר במהלך 2006, בעת לימודיו באוניברסיטת ביר זית, להתגורר בראמאללה. הוא פיתח קשרים עם פעילי החזית העממית ויצר קשרים חברתיים ומקצועיים עם כתבים הקשורים לערוץ אלמנאר של חזבאללה. בהמשך השתלב אניס צפורי בפעילות הג’מאעה האסלאמית , הזרוע סטודנטיאלית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, וגויס לפעילות צבאית בארגון. במהלך פעילות החוליה הסתמן אניס צפורי כמוביל ויוזם לביצוע הפעילות הצבאית של החוליה.

אוניברסיטת ביר זית
אוניברסיטת ביר זית

( http://www.arabicdream.com/forums/index.php?act=Print&client=printer&f=185&t=40897 )

5. אניס צפורי הקים חוליה צבאית יחד עם פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין באזור ראמאללה, ופעל לגיוס ערבים ישראלים נוספים לחוליה. חסאם ח’ליל, פעיל מפלגת בל"ד, סומן על ידו כמי שיכול לסייע לחוליה בהעברת כסף מירדן לשם מימון פעילותה. חסאם הודה בחקירתו כי היה מודע לפעילותו של אניס וכי הבין שהכסף מיועד לפעילות צבאית.

6. עורך הדין סלים ואקים, המיצג את אניס צפורי, טען כי למרשו אין קשר לעבירות. עו"ד ריאד אניס, המייצג את חסאם ח’ליל, אמר לכתב הארץ כי אכן היתה פניה למרשו בעניין העברת כספים אולם כשנודעו לו המטרות ועם מי הוא אמור לשתף פעולה הוא דחה את הבקשה על הסף. מכל מקום מעצרם של השניים הוארך בחמישה ימים ובקרוב יוגשו נגדם כתבי אישום לבית המשפט המחוזי בחיפה בעבירות חמורות נגד ביטחון המדינה (הארץ, 29, 31 באוגוסט 2008).

הג’מאעה האסלאמית באוניברסיטת ביר זית כמאתר פעילי טרור

7. ארגוני הסטודנטים של הג’האד האסלאמי בפלסטין ושל חמאס וארגוני טרור נוספים, משמשים חממה לאיתור ולגיוס פעילי טרור במהלך לימודיהם באוניברסיטאות בשטחים. פעילי טרור רבים, שתכננו או ביצעו פיגועים בישראל, כולל פיגועי התאבדות, גויסו לארגוניהם במהלך לימודיהם. אוניברסיטת ביר זית , שבה למד אניס צפורי, מוכרת היטב כמאתר לפעילי טרור עבור הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגוני הטרור האחרים. מסמכי שלל שנפלו לידי צה"ל הצביעו על כך שהביטחון המסכל הפלסטיני, שהיה מודע לכך שפעילות ארגוני הטרור מכוונת גם נגד הרשות הפלסטינית, ניהל מעקב צמוד אחר פעילות הג’מאעה האסלאמית באוניברסיטת ביר זית כבר לפני פרוץ מערכת הטרור הפלסטינית (האינתיפאדה).

מסמך אודות פעילות הג'האד האסלאמי באוניברסיטת ביר זית
כותרת דו"ח של הביטחון המסכל אודות פעילות הג’האד האסלאמי באוניברסיטת ביר זית,
שנכתב ערב פרוץ האינתיפאדה (18.9.2000) 3.


1 על פי דיווח שירות ביטחון כללי.

2 על פי כתבתם של ג’קי חורי ויובל אזולי, הארץ, 29 באוגוסט 2008. על פי אותה כתבה ג’מיל צפורי, אביו של אניס, הינו אחד החשודים בביצוע הלינץ’ במחבל היהודי עדן נתן- זאדה, שביצע פיגוע בשפרעם לפני כשלוש שנים.

3 המסמך לקוח מלקט מידע : "טיפוח תרבות החללים והמתאבדים באוניברסיטאות ב"שטחים": אוניברסיטת ביר זית כמקרה מבחן" (1 באוקטובר, 2003).

לראש העמוד