המלחמה בכספי טרור: “מוסד אלאקצא”, שבאם אל פחם, השייך לפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, נסגר בשל שיתוף פעולה שלו עם התשתית האזרחית של החמאס בירושלים.

מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית

מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית


מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית

שיח’ ראא’ד צלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, מוחה בפני התקשורת על סגירת “מוסד אלאקצא” (המקור: אתר העיתון הסעודי אלח’ליג’, 25 באוגוסט).

1. שירות ביטחון כללי, בשיתוף עם משטרת ישראל, סגרו ב-24 באוגוסט 2008 מבנה השייך ל" מוסד אלאקצא ", שבאם אל פחם. זאת בעקבות צו של שר הביטחון, שהכריז על "מוסד אלאקצא" כעל "התאחדות בלתי מותרת". במקום נתפסו מסמכים, מחשבים וציוד נוסף. במקביל הוקפאו חלק מחשבונות הבנק של התנועה האסלאמית, אשר לה שייך "מוסד אלאקצא".

2. על פי דיווח שירות ביטחון כללי "חברת אלאקצא אלמבארכ בע"מ" (להלן: "מוסד אלאקצא" ) הוקמה בשנת 2000 ע"י שיח’ ראא’ד צלאח (מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שמנהיגיה הורשעו בשנת 2003 בעבירות של קשר עם ארגון טרור). מוסד זה הינו גוף מרכזי ובולט של הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, המופקד על מרבית המיזמים שלו. "מוסד אלאקצא" משמש, בין השאר, כגוף העליון של התנועה בכל הנוגע לפעילותה האינטנסיבית בנוגע למסגד אלאקצא שבירושלים תחת הסיסמא (השקרית) כי המסגד נמצא בסכנה ( ynet , 24 באוגוסט).

3. על פי דיווח שירות ביטחון כללי הצטבר מידע המצביע על כך ש"מוסד אלאקצא" מקיים שיתוף פעולה עם מפקדת חמאס בירושלים ועם מוסדות של חמאס שהוכרזו בישראל כ"התאחדות בלתי מותרת". פעילות זאת ממומנת, בין השאר, ע"י קואליציית הצדקה" (ראה להלן). "מוסד אלאקצא" משמש כזרוע הביצועית של מפקדת ה"דעווה" (התשתית האזרחית) של חמאס בירושלים. במסגרת שיתוף פעולה זה העבירו פעילי "מוסד אלאקצא" סיוע כספי ולוגיסטי לשם סיוע לפעילותם הארגונית של פעילי החמאס בירושלים. עו"ד זיד נוג’יאת, דובר התנועה האסלאמית, מתח ביקורת על פעילות כוחות הביטחון והכחיש כי לתנועתו יש קשר עם חמאס ( ynet , גלי צה"ל, 24 באוגוסט).

4. " קואליציית הצדקה " הינו ארגון גג של קרנות אסלאמיות קיצוניות ברחבי העולם, המהווה חלק ממערך גיוס הכספים של החמאס . הארגון הוכרז ע"י שר הביטחון בשנת 2002 כ"התאחדות בלתי מותרת". לאחרונה חתם שר הביטחון אהוד ברק על צו המכריז על 36 קרנות אסלאמיות ברחבי העולם המשתייכות ל"קואליציית הצדקה" כעל התאחדויות בלתי מוכרות בישראל 1. על פי דיווח שירות ביטחון כללי העבירה "קואליציית הצדקה" סכומי כסף גדולים עבור הפעילות המשותפת של חמאס ו"מוסד אלאקצא" בירושלים. סכומי הכסף הללו הועברו ללא רישום ותיעוד באמצעות חלפני כספים, הברחות והעברות בנקאיות.

5. תשתית ה"דעווה" של החמאס בירושלים, שפעיליה שיתפו פעולה עם "מוסד אלאקצא", הינה חלק מתשתית אזרחית נרחבת של חמאס ביהודה ושומרון וברצועת עזה. תשתית זאת כוללת עשרות רבות של ועדות צדקה, מוסדות חינוך, מסגדים, איגודי נשים ופועלים, קבוצות ספורט ומוסדות פיננסיים. מוסדות ה"דעווה" מהווים מוקד כוח חשוב של חמאס והם מחזקים אחיזתה בקרב האוכלוסייה הפלסטינית על חשבון הרשות הפלסטינית. מאז עליית אבו מאזן לשלטון, ועוד יותר מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה, הגבירה הרשות הפלסטינית את פעילותה נגד תשתית ה"דעווה" של חמאס ביהודה ושומרון הכוללת סגירת מוסדות, פיזור הנהלותיהם ומינוי הנהלות חדשות המזוהות עם פת"ח והרשות הפלסטינית (פעילות הממשיכה להתבצע בימים אלה). גם ישראל הוציאה אל מחוץ לחוק את מוסדות ה"דעווה" של חמאס והיא מנהלת פעילות מתמשכת נגדם בשל היותם חלק בלתי נפרד מחמאס ובשל תמיכתם בפעילות הטרור.


1 ראו לקט מידע מה-14 ביולי 2008: "המלחמה בכספי טרור: שר הביטחון אהוד ברק חתם על צו המוציא אל מחוץ לחוק 36 קרנות אסלאמיות ברחבי העולם, המשתייכות ל"קואליציית הצדקה". הקרנות הללו הינן חלק ממערך עולמי המגייס ומעביר כספים עבור מוסדות חמאס בשטחים. כספים אלו מסייעים לחמאס לבנות עצמה כחלופה לרשות הפלסטינית ולקיים מערכת התומכת בטרור".

לראש העמוד